Jump to content

Mikel Arteta


bergkamp

Recommended Posts

  • Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vi skal ikke tilegne Arteta uttalelser han ikke har kommet med, men å bruke de samme ordene om Xhaka som om Pepe er likevel en slags unnfallenhet, som jeg har antydet annensteds. Xhaka hadde episoden til Pepe friskt i minnet, og likevel er det ingen evne til læring. Xhaka sin utvisning er det ingen diskusjon om, mens selv om rødt kort isolert sett var riktig på Pepe, kan den episoden likevel diskuteres, særlig fordi Leeds-spilleren falt så teatralsk. Hvis man først skal sammenlikne bør det tas i betraktning. 

Og samlet sett viser disse episodene at Arteta har et disiplinær-problem i troppen. Det bør være den største bekymringen...

Link to comment
Share on other sites

Mye av problemet til de alle de gule kortene Xhaxa får er pga hans ekstreme treghet som sørger for at han ofte kommer på etterskudd. Xhaxa har balkansk vinnerskalle som sikkert Arteta setter pris på , men han er dessverre ikke en mann som skal være en framtid i denne klubben hvis vi skal ha progress. Han er rett og slett ikke god nok. Bidrar med gode pasninger i lengderetning men har knapt målpoeng og dekker knapt rom og er ikke noe man skal satse på i framtiden.

Vi trenger en mann ved siden Partey i 2021. Nå har vi ingen. 

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper Arteta nå viser oss hvor god en leder han er. Slik oppførsel bør få konsekvenser og andre spillere bør få sjansen til fordel for Xhaka neste gang Xhaka er spilleklar igjen.

Det hjelper lite å bare snakke om hvordan man vil ha det hvis uønsket oppførsel ikke blir straffet. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Simbad said:

Jeg håper Arteta nå viser oss hvor god en leder han er. Slik oppførsel bør få konsekvenser og andre spillere bør få sjansen til fordel for Xhaka neste gang Xhaka er spilleklar igjen.

Det hjelper lite å bare snakke om hvordan man vil ha det hvis uønsket oppførsel ikke blir straffet. 

Nå kommer Torreira som en ny squadmember tilbake i januar. Han var ikke god nok for Atletico så nå kan han gi Xhaxa litt konkurranse der :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Pep. Er vi tålmodige nok med Arteta er jeg overbevist om at han kan ta oss opp i det selskapet Arsenal FC bør være i. Men det skjer ikke over natten. Det har i mange år vært en elendig mentalitet i klubben som Arteta må få bukt med. Artetas ambisjoner er høye, og vi trenger å hente inn spillere(forme ungguttene) med mentalitet og kvalitet på samme ambisjonsnivå. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Simbad said:

Jeg er enig med Pep. Er vi tålmodige nok med Arteta er jeg overbevist om at han kan ta oss opp i det selskapet Arsenal FC bør være i. Men det skjer ikke over natten. Det har i mange år vært en elendig mentalitet i klubben som Arteta må få bukt med. Artetas ambisjoner er høye, og vi trenger å hente inn spillere(forme ungguttene) med mentalitet og kvalitet på samme ambisjonsnivå. 

Problemet er at Kroenke INC neppe har samme ambisjonene.Vi får se til sommeren når vi får frigjort masse midler så får vi se hva slags midler de bidrar med .

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Simbad said:

Jeg stiller meg litt bak denne

 

Utganspunktet til Arteta er grusomt vanskelig med en svak spillerstall, manglende ledertyper , men Arteta sin jobb er også å utvikle en spillestil og utvikle de spillertypene han ønsker seg med videre. Vi vet ikke hva slags spillestil han foretrekker. Er det en Klopp stil eller er det en god  gammel cruyff stil. Klopp har kun Henderson igjen,  resten er hentet inn fra kjøp eller ungdomsavd men stilen var fortsatt den samme. Heavy metal stil med høyt tempo. Hva ønsker Mikel?

Nå er vi en blanding av Burnley og RBK

Link to comment
Share on other sites

Hva er Arsenals identitet, konkurransefortrinn og filosofi? 

En gang var det samme forsvarsfirer(femmer) i 15 år. 1-0 to the Arsenal. Så var det unik kjennskap til de beste talentene i verden i det franske markedet. Så prøvde vi oss på et ungdomsprosjekt, som nesten lyktes. Den gang ga vi ikke 2-årskontrakter til dem over 30. Vi hadde verdensstjerner som Henry, Vieira og Pires i sine beste år, og vi kvittet oss med dem med god fortjeneste rett før de nådde middagshøyden.

Og nå? Nå er rollen snudd om. Nå har vi en periode hatt nok penger til å bruke 700millioner på en Pepe, en halv milliard på Partey, noen hundre millioner i lønn til Øzil, Aubameyang, Willian, Luiz osv.. Nå henter vi godt voksne spillere, gir dem fantasilønn, og ser dem visne hen i vår drakt (eller på vår tribune). Halmstrået vi klorer oss til, er idéen om at vi i Arteta kanskje har en manager som vil vise seg å være en genial, langsiktig løsning. Men han har jommen fortsatt alt å bevise. 

City og Chelsea har mest penger. Liverpool de beste speiderverktøyene. United og Arsenal har famlet i blinde etter sine legender. United har sinnssvake inntekter som kan dekke over en del. Men har vi nok? Symptomene på manglende plan og dårlig lederskap er så mange: Øzil, Mustafi, Sokratis, Saliba, Guendouzi, Torreira, Pepe, Xhaka, Mkhitarjan, Sanchez-sagaen.

Uten en helt ny kurs fra (og eier på-) toppen ser jeg ikke spesielt lyst på fremtiden. Dette stikker dypere enn et tullete rødt kort fra Gabriel, Xhaka eller Pepe.

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites

enig i mye av din analyse Safe Hands. Det har blitt gjort alt for mange feil over alt for lang tid i ledelsen av klubben på mange plan; spillerpolicy, anskaffelser, kontraktsforhandlinger osv. Og kanskje de røde kortene (altså dårlig disiplin) også er et uttrykk for dårlig ledelse? Men når det er sagt, så har det blitt gjort mange riktige ting også. De har fått frem og kjøpt en hel rekke talentfulle unge spillere; Saka, Martinelli, Nelson, Tierney osv. og kjøpene av Gabriel og Partey mener jeg var bra, Det samme bør kunne sies om Pepe, selv om han bare glimtvis har fått ut det han er god for. 

Prestasjonene i høst har vært langt under pari, det er det ingen tvil om. Og det er en gåte etter det de viste i sommer, da det så ut som laget var på gang. Vi må ikke glemme at mange av de som hyler høyest nå, også skrøt laget nesten opp i skyene da, og anså Arsenal som outsidere til tittelen. Jeg lot meg også lure. Og det er essensielt det samme laget de har nå som i sommer. Etter den fantastiske semifinalen mot ManC, hvordan kan prestasjonene ha dalt så mye på bare noen få måneder?

På ett punkt er laget ikke så mye dårligere nå sammenliknet med i sommer; Arteta har klart å få laget til å fungere defensivt mye bedre. De  slipper ikke inn mye mål. Det har de heller ikke gjort i høst. Problemet er at de har blitt så puslete fremover, tilsynelatende uten energi. De har skapt alt for lite sjanser, og det har naturligvis slått ut statistisk. Og apropos statistikk; jeg mener at noe av det vi har sett i høst handler om statistikk. Noen ganger finner man flyten, alt går av seg selv, og alle marginer går ens vei. I andre faser er det stikk motsatt, der man kan oppleve en lengre periode hvor ingenting fungerer. Siden selvtillit betyr enormt mye for alle prestasjoner, betyr det at det er lett å havne i onde sirkler.

Se på Sheffield U, kanskje det mest ekstreme eksempelet så langt denne sesongen. I fjor hadde de en helt vanvittig flyt, og overpresterte så til de grader, ihvertfall poengmessig. I år er det stikk motsatt, uten at man kan si at de spiler noe særlig annerledes eller dårligere nå. Det vil seg bare ikke. Og slik er det også med Arsenal. Jeg sier ikke at dette BARE handler om tilfeldigheter, men gitt at tilfeldigheter er en mye større faktor i fotball enn mange er klar over, så er det ikke så merkelig at man kan oppleve slike ting. Og det betyr at det er lett å se seg blind på resultater når man har i overkant flyt, på samme måte som det er lett å se i overkant mørkt på ting når det ikke fungerer.

Men det er visse tegn som tyder på at de har begynt å arbeide seg ut av problemene. Prestasjonene har vært dårlige, men ikke så dårlige som resultatene skulle tilsi. De har begynt å skape mer sjanser i de senere kampene. De røde kortene i de to siste kampene har trolig kostet fem poeng. Det var ekstremt uheldig at Partey ble skadet, for det er åpenbart på midtbanen skoen trykker mest. Får håpe han er raskt tilbake. 

Når vinduet åpner bør Arteta gjøre noen grep, selv om handlingsrommet kanskje ikke er det største. Men aller viktigst er det at de får mer energi inn i spillet, og starter å tro på det de driver med, så lett og så vanskelig. Som selverklært pessimist frykter jeg det verste, men realistisk sett bør Arsenal klare å arbeide seg ut av nedrykksstriden.

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, piscator said:

enig i mye av din analyse Safe Hands. Det har blitt gjort alt for mange feil over alt for lang tid i ledelsen av klubben på mange plan; spillerpolicy, anskaffelser, kontraktsforhandlinger osv. Og kanskje de røde kortene (altså dårlig disiplin) også er et uttrykk for dårlig ledelse? Men når det er sagt, så har det blitt gjort mange riktige ting også. De har fått frem og kjøpt en hel rekke talentfulle unge spillere; Saka, Martinelli, Nelson, Tierney osv. og kjøpene av Gabriel og Partey mener jeg var bra, Det samme bør kunne sies om Pepe, selv om han bare glimtvis har fått ut det han er god for. 

Prestasjonene i høst har vært langt under pari, det er det ingen tvil om. Og det er en gåte etter det de viste i sommer, da det så ut som laget var på gang. Vi må ikke glemme at mange av de som hyler høyest nå, også skrøt laget nesten opp i skyene da, og anså Arsenal som outsidere til tittelen. Jeg lot meg også lure. Og det er essensielt det samme laget de har nå som i sommer. Etter den fantastiske semifinalen mot ManC, hvordan kan prestasjonene ha dalt så mye på bare noen få måneder?

På ett punkt er laget ikke så mye dårligere nå sammenliknet med i sommer; Arteta har klart å få laget til å fungere defensivt mye bedre. De  slipper ikke inn mye mål. Det har de heller ikke gjort i høst. Problemet er at de har blitt så puslete fremover, tilsynelatende uten energi. De har skapt alt for lite sjanser, og det har naturligvis slått ut statistisk. Og apropos statistikk; jeg mener at noe av det vi har sett i høst handler om statistikk. Noen ganger finner man flyten, alt går av seg selv, og alle marginer går ens vei. I andre faser er det stikk motsatt, der man kan oppleve en lengre periode hvor ingenting fungerer. Siden selvtillit betyr enormt mye for alle prestasjoner, betyr det at det er lett å havne i onde sirkler.

Se på Sheffield U, kanskje det mest ekstreme eksempelet så langt denne sesongen. I fjor hadde de en helt vanvittig flyt, og overpresterte så til de grader, ihvertfall poengmessig. I år er det stikk motsatt, uten at man kan si at de spiler noe særlig annerledes eller dårligere nå. Det vil seg bare ikke. Og slik er det også med Arsenal. Jeg sier ikke at dette BARE handler om tilfeldigheter, men gitt at tilfeldigheter er en mye større faktor i fotball enn mange er klar over, så er det ikke så merkelig at man kan oppleve slike ting. Og det betyr at det er lett å se seg blind på resultater når man har i overkant flyt, på samme måte som det er lett å se i overkant mørkt på ting når det ikke fungerer.

Men det er visse tegn som tyder på at de har begynt å arbeide seg ut av problemene. Prestasjonene har vært dårlige, men ikke så dårlige som resultatene skulle tilsi. De har begynt å skape mer sjanser i de senere kampene. De røde kortene i de to siste kampene har trolig kostet fem poeng. Det var ekstremt uheldig at Partey ble skadet, for det er åpenbart på midtbanen skoen trykker mest. Får håpe han er raskt tilbake. 

Når vinduet åpner bør Arteta gjøre noen grep, selv om handlingsrommet kanskje ikke er det største. Men aller viktigst er det at de får mer energi inn i spillet, og starter å tro på det de driver med, så lett og så vanskelig. Som selverklært pessimist frykter jeg det verste, men realistisk sett bør Arsenal klare å arbeide seg ut av nedrykksstriden.

 

Hør hør

Link to comment
Share on other sites

Enig med piscator. Vi er i en overgangsfase/sesong. Flere spillere vil forsvinne i løpet av de to neste vinduene. Arteta prøver å endre mentaliteten og tankegangen i klubben. Det skjer ikke over natten.

For min del virker det som at klubben endelig har en plan som skal følges. Spillere som har sviktet gang på gang er mest sannsynlig borte til sommeren og vi virker å ha en bedre plan om hva slags spillertyper vi ønsker å hente inn enn vi har hatt på lenge. Det satses hardt på ungguttene og Saka er i ferd med å utvikle seg til en klassespiller. Martinelli er veldig spennende og Nelson, Willock og Nketiah kan fortsatt utvikle seg til å bli veldig gode spillere på sikt.

Arteta kommer til å gjøre feil, men man kan også se på denne sesongen som en forsøkssesong for Arteta. En prøve/feilesesong. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

enig i mye av din analyse Safe Hands. Det har blitt gjort alt for mange feil over alt for lang tid i ledelsen av klubben på mange plan; spillerpolicy, anskaffelser, kontraktsforhandlinger osv. Og kanskje de røde kortene (altså dårlig disiplin) også er et uttrykk for dårlig ledelse? Men når det er sagt, så har det blitt gjort mange riktige ting også. De har fått frem og kjøpt en hel rekke talentfulle unge spillere; Saka, Martinelli, Nelson, Tierney osv. og kjøpene av Gabriel og Partey mener jeg var bra, Det samme bør kunne sies om Pepe, selv om han bare glimtvis har fått ut det han er god for. 

Prestasjonene i høst har vært langt under pari, det er det ingen tvil om. Og det er en gåte etter det de viste i sommer, da det så ut som laget var på gang. Vi må ikke glemme at mange av de som hyler høyest nå, også skrøt laget nesten opp i skyene da, og anså Arsenal som outsidere til tittelen. Jeg lot meg også lure. Og det er essensielt det samme laget de har nå som i sommer. Etter den fantastiske semifinalen mot ManC, hvordan kan prestasjonene ha dalt så mye på bare noen få måneder?

På ett punkt er laget ikke så mye dårligere nå sammenliknet med i sommer; Arteta har klart å få laget til å fungere defensivt mye bedre. De  slipper ikke inn mye mål. Det har de heller ikke gjort i høst. Problemet er at de har blitt så puslete fremover, tilsynelatende uten energi. De har skapt alt for lite sjanser, og det har naturligvis slått ut statistisk. Og apropos statistikk; jeg mener at noe av det vi har sett i høst handler om statistikk. Noen ganger finner man flyten, alt går av seg selv, og alle marginer går ens vei. I andre faser er det stikk motsatt, der man kan oppleve en lengre periode hvor ingenting fungerer. Siden selvtillit betyr enormt mye for alle prestasjoner, betyr det at det er lett å havne i onde sirkler.

Se på Sheffield U, kanskje det mest ekstreme eksempelet så langt denne sesongen. I fjor hadde de en helt vanvittig flyt, og overpresterte så til de grader, ihvertfall poengmessig. I år er det stikk motsatt, uten at man kan si at de spiler noe særlig annerledes eller dårligere nå. Det vil seg bare ikke. Og slik er det også med Arsenal. Jeg sier ikke at dette BARE handler om tilfeldigheter, men gitt at tilfeldigheter er en mye større faktor i fotball enn mange er klar over, så er det ikke så merkelig at man kan oppleve slike ting. Og det betyr at det er lett å se seg blind på resultater når man har i overkant flyt, på samme måte som det er lett å se i overkant mørkt på ting når det ikke fungerer.

Men det er visse tegn som tyder på at de har begynt å arbeide seg ut av problemene. Prestasjonene har vært dårlige, men ikke så dårlige som resultatene skulle tilsi. De har begynt å skape mer sjanser i de senere kampene. De røde kortene i de to siste kampene har trolig kostet fem poeng. Det var ekstremt uheldig at Partey ble skadet, for det er åpenbart på midtbanen skoen trykker mest. Får håpe han er raskt tilbake. 

Når vinduet åpner bør Arteta gjøre noen grep, selv om handlingsrommet kanskje ikke er det største. Men aller viktigst er det at de får mer energi inn i spillet, og starter å tro på det de driver med, så lett og så vanskelig. Som selverklært pessimist frykter jeg det verste, men realistisk sett bør Arsenal klare å arbeide seg ut av nedrykksstriden.

 

Takk for et godt, og nyansert innlegg! Jeg steller meg 100% bak dette. 

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger.

 

Har du noen mentale prosesser etter kamper, eller bare flyter det på?

Det er egentlig bare å prøve å gå videre fra kampen. Det er noe av det vanskeligste som fotballspiller. Du kan fort bli låst oppe i hodet ditt om du tenker for mye synes i hvert fall jeg. Det er noe av det vanskeligste for en fotballspiller, men samtidig noe av det enkleste om du er god på det. Å kunne drive i alt som står rundt og gå til neste kamp. Om du har vært elendig i en kamp, er det bare å drite i det.

Dette er grunnen til at Haaland er et av verdens beste fotballspillere, men også grunnen til at Arsenal er det svakeste formlaget i Premier League om dagen. Jeg er helt overbevist om at alt ligger i hodet på dem, og det er helt tydelig for meg at de har blitt feigere og mer nervøse med ballen i beina. Dette pga. alle de svake resultatene som ligger bak dem og burde forbli bak dem, men som fortsatt står fast i hodene deres. Spillerne trenger å endre denne psykiske innstillingen fort som svint.

Om Arteta ikke er klar over dette, håper jeg han takker for seg. Da er han ikke rett mann. Nå er jeg kanskje pirkete her, men det bekymrer meg egentlig også litt at han bruker push-motivasjon med åpenbare kommentarer som "We have to start getting points." I stedet for dra-motivasjon hvor man prøver å gi spillerne et mer dempet langsiktig mål og heller fokusere på å ta én kamp av gangen.

Link to comment
Share on other sites

sas2002, slik mental innstilling endres ikke over natta, eller bare på et år. Slikt tar tid og det er jo akkurat det Arteta jobber med, samt at han har gitt enkelte spillere en ny sjanse, men noen av de begynner å vise at de ikke er til å stole på. Noen av disse spillerne må ut, ande kan 'manipuleres' til å følge strømmen. Hvis den generelle mentaliteten i laget blir bedre vil 'følge strømmen-spillerne' også forbedre mentaliteten på sikt. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Simbad said:

sas2002, slik mental innstilling endres ikke over natta, eller bare på et år. Slikt tar tid og det er jo akkurat det Arteta jobber med, samt at han har gitt enkelte spillere en ny sjanse, men noen av de begynner å vise at de ikke er til å stole på. Noen av disse spillerne må ut, ande kan 'manipuleres' til å følge strømmen. Hvis den generelle mentaliteten i laget blir bedre vil 'følge strømmen-spillerne' også forbedre mentaliteten på sikt. 

Fjern 90% av stammen først. Klopp har kun igjen Henderson.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, sas2002 said:

Fjern 90% av stammen først. Klopp har kun igjen Henderson.

Umulig å vite hvor mange prosent som trengs å fjernes, men noen må fjernes. Men man kan ikke bare fjerne spillere med et fingerknips. Det tar tid, og jeg føler det er mange som ikke er innstilt på å gi Arteta denne tiden. Men hvis vi går for å sparke Arteta og få inn noen andre vil den samme mentaliteten bare bli igjen i klubben. Det vil være et steg i feil retning slik jeg ser det. Arteta må få tid, og man må skjønne at å endre en mentalitet som Arteta prøver på tar tid. Det kan ta flere år. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Arsenals signeringer de siste årene har ført oss inn i elendigheten. Stallen er bare ikke bra nok. Noen mener den er bra nok. Vi må bare få opp selvtilliten i laget. Ja , selvtilliten er viktig for spillerne. Men , vi slår United borte for deretter og drite oss fullstendig ut hjemme på Emirates mot Villa - en uke senere. Da skulle vi ha vært stinn av selvtillit. Så hva er det som skal til for at disse spillerne skal få bedre selvtillit ? Det hadde faktisk hjulpet tror jeg hvis vi hadde hatt spillere som var bedre , spillere som evner å lære av sine feil. Vi har nok av spillere som gjør de samme feilene gang etter gang. De lærer faen ikke i det hele tatt.

Så får vi se om de evner å få tenning hjemme mot by rivalen Chelsea. Vinner vi i dag så har vi i allefall en bedre inngang mot bortekampen i Brighton. For det kan vi trenge før kampen  der nede

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Simbad said:

Umulig å vite hvor mange prosent som trengs å fjernes, men noen må fjernes. Men man kan ikke bare fjerne spillere med et fingerknips. Det tar tid, og jeg føler det er mange som ikke er innstilt på å gi Arteta denne tiden. Men hvis vi går for å sparke Arteta og få inn noen andre vil den samme mentaliteten bare bli igjen i klubben. Det vil være et steg i feil retning slik jeg ser det. Arteta må få tid, og man må skjønne at å endre en mentalitet som Arteta prøver på tar tid. Det kan ta flere år. 

Jeg mener også at Arteta må få mer tid. Men , han er manageren og blir  som alle  andre målt på resultater. Eieren kan backe ham ved å si utad tydelig at de vil fortsette med han og de må backe ham økonomisk. Dessverre har Arteta for mange spillere som kaster ham under bussen.

Det sier seg selv at det må bli en prosess over tid å endre laget til det bedre. Vi fikk Partey og Gabriel i det siste vinduet , som holder mål. Dessverre signerte vi Willian. Så får vi se hva som kan signeres i januar. Det vil ta tid og bygge et nytt lag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Jeg mener også at Arteta må få mer tid. Men , han er manageren og blir  som alle  andre målt på resultater. Eieren kan backe ham ved å si utad tydelig at de vil fortsette med han og de må backe ham økonomisk. Dessverre har Arteta for mange spillere som kaster ham under bussen.

Det sier seg selv at det må bli en prosess over tid å endre laget til det bedre. Vi fikk Partey og Gabriel i det siste vinduet , som holder mål. Dessverre signerte vi Willian. Så får vi se hva som kan signeres i januar. Det vil ta tid og bygge et nytt lag.

Arteta kom inn i klubben når Wenger var på vei ned. Han har gått den beste lærerskolen under Pep men husk en kjøpeklubb er noe annet enn en tradisjonsklubb. Tviler på at Arteta hadde fått jobben har de ikke vært for de årene han hadde i klubben vår. Jeg gir Arteta tid men redd han ikke makter dette.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...