Jump to content

Emirates Stadium


Sindre

Recommended Posts

  • Replies 588
  • Created
  • Last Reply
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Fant ingen tråd på vårt nye hjem Emirates stadium her så jeg tenkte på å starte en, hvis den allerede finnes eller man mener den er unødvendig så slett den.

Jeg har et spørsmål som jeg har prøvd å finne ut av lenge og som noen kanskje kan svare på her.

Hvorfor i all verden bygger vi ikke en stadion som tar 80 000 når vi først lager oss en ny storstue!

Har fundert veldig på dette. CL kampene vi spilte på Wem. fortalte oss om potensiale vårt når det gjelder å fylle opp, og ambisjonsnivået i Arsenal er jo og være blant de største i verden!

Årsaker jeg har tenkt på er økonomi (men jeg er ganske sikker på at det hadde betalt seg i bilettinntekter). Plass, P-muligheter, transport av supportere, byggetillatelse.

Jeg vet ikke?? Og hva med å hatt en mulighet for utvidelse? Ser ikke ut som det er mulig når du studerer stadion( men nå er ikke jeg arkitekt heller). Det hadde kanskje vært litt enklere å skaffe billetter også.

 

Ikke misforstå meg syntes Emirates er en veldig flott stadion :(

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Tror vi lett hadde fyllt 70-80 000 mot enhver motstander. Planleggingen av Emirates begynnte for mange år siden, kanskje man da ikke trodde det ville være like lett å doble tiskuerantallet fra Highbury og likevel få fulle hus...? Ikke veit jeg. Men samtidig sier jo Wenger selv i intervjuet etter han signerte ny kontrakt at han innså potensialet til klubben når vi fyllte Wembley mot en klubb som AIK.

 

Får stole på folk som tross alt har jobbet med dette prosjektet i flere år. Nydelig er`n!

Kjøpte meg akkurat bilde med ramme av den. 100 * 44 cm. Skal ruve stua :(

Ivrig etter å skaffe meg bildet hvor Keown hopper oppå v.Nistelrooy også, hehe

Link to comment
Share on other sites

Som Red Member merker jeg at det mye lettere å få tak i billetter til hjemmekampene i år enn i fjor. Flere kamper ser ut til ikke å bli utsolgt. Slik sett så virker dagens kapasitet på 60 000 + helt ok.

 

Når det gjelder muligheten for utbygging så er nok dette vanskelig. Ikke i teorien kanskje men i praksis. Islington Council vil ikke tillate noen større kapasitet med dagens infrastruktur. Etter hva jeg har forstått (lest etter eller annet sted) vil det i overskuelig framtid være låst på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flere grunner til at man ikke bygde større bane; med de følgende to grunnene som de viktigste.

 

* en større bane ville krevd noe mer rom, og også en høyere bane, og det var som andre er inne på svært vanskelig, ja kanskje umulig, å få igjennom.

* en større bane ville kostet mye mer. I forhold til ulike risikovurderinger tøyde man strikken rimelig langt som man gjorde. Selv om ting nå ser ut til å være på skinner igjen, var og er dette et høyrisikoprosjekt. Vi snakker om over 4 milliarder kroner... Og det er slett ikke sikkert at Arsenal vil fylle Emirates hver sesong fremover. Naturligvis ville man jo kunne fylt banen i storoppgjør nær sagt uansett hvor stor kapasiteten er, men på sikt skal man kanskje være fornøyd hvis man holder et snitt over 55000. Det er jo uansett bra, og jeg føler at klubben har lagt seg på en fornuftig linje.

 

Det som kanskje er den største innvendingen er at man valgte en arkitektonisk løsning som omtrent umuliggjør utvidelse, dersom det skulle bli aktuelt etter hvert. En utvidelse på Emirates vil i det minste koste uforholdsmessig mye. På andre baner tillater arkitekturen en utvidelse uten for store utgifter. Til gjengjeld er jo Emirates blitt et mye vakrere stadion enn amneg av de ulike monstrene vi ser rundt omkring. Sånn sett er jo Emirates blitt et foregangsanlegg på samme måte som Highbury var det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kanskje vi burde bygget litt større når vi først bygget, et sted mellom 70-80tusen tror jeg hadde vært passe. Hadde fint fylt det med lavere priser på drittkampene. Stadion er kjempeflott men stenger den helt for videre utbygging er jo det og vel litt korttenkt. Med voldsom markedsføring, litt lavere priser skal det vel være mulig å oppnå oppimot 100tusen på de aller fleste kampene i en by med 12 millioner innbyggere vel, i tillegg er London veldig lett å komme seg til fra resten av europa/kloden. Mulig det er restriksjoner på antall tilskuere pga av det som skjer på kampdag men er ikke dette litt vel enkelt? Uansett om det er 50, 60 eller 90tusen vil det være voldsomt kaos rundt stadion på kampdag vel, løsningen hadde vel blitt at enda flere hadde brukt t-banen. Men for all del, stadionet er fantastisk det, bare synd det har et så skrekkelig navn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bytter ut di brede gode setene,med vanlige smale plastseter så får man inn ca 70 tusen på emirates!

 

 

Stemmer det, vil heller ha god sitte plass enn å sitte trangt og vondt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bytter ut di brede gode setene,med vanlige smale plastseter så får man inn ca 70 tusen på emirates!

 

 

Stemmer det, vil heller ha god sitte plass enn å sitte trangt og vondt ;)

 

 

For oss som er blitt godt voksne, og med noen bilringer rundt livet, så er vel ikke setene større enn nødvendig. ;)

Det som jeg synest er det største problemet på både norske og utenlandske arenaer er ikke bredden, men beinplassen. Det virker dessverre at man sitte med beina klemt inn i setet foran. Og spessielt på de engelske arenaene der du ikke får lov til å stå under kampen, så er det noe ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bytter ut di brede gode setene,med vanlige smale plastseter så får man inn ca 70 tusen på emirates!

 

 

Stemmer det, vil heller ha god sitte plass enn å sitte trangt og vondt ;)

 

 

For oss som er blitt godt voksne, og med noen bilringer rundt livet, så er vel ikke setene større enn nødvendig. ;)

Det som jeg synest er det største problemet på både norske og utenlandske arenaer er ikke bredden, men beinplassen. Det virker dessverre at man sitte med beina klemt inn i setet foran. Og spessielt på de engelske arenaene der du ikke får lov til å stå under kampen, så er det noe ubehagelig.

jæsh.. drit i de millionene med billettinntekter ekstra så lenge gamlefar med pondusen får plass :P

 

men seriøst; skulle gjerne sett en link på det med mulighet for å øke setekapasiteten. det er interessant. siden vi nå har verdens mest inntjenende stadion har altså muligheten til å øke gapet til de andre klubbene enda mer :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bytter ut di brede gode setene,med vanlige smale plastseter så får man inn ca 70 tusen på emirates!

 

 

Stemmer det, vil heller ha god sitte plass enn å sitte trangt og vondt ;)

 

 

For oss som er blitt godt voksne, og med noen bilringer rundt livet, så er vel ikke setene større enn nødvendig. ;)

Det som jeg synest er det største problemet på både norske og utenlandske arenaer er ikke bredden, men beinplassen. Det virker dessverre at man sitte med beina klemt inn i setet foran. Og spessielt på de engelske arenaene der du ikke får lov til å stå under kampen, så er det noe ubehagelig.

 

 

Helt enig, er alt for liten beinplass..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen mål i tall på det her, men jeg syns f.eks. Old Trafford ikke ser mye større ut enn Emirates, til tross for at den har et anstandig antall flere plasser. Synes også at det ser ut som om publikumet er mer kompakt når jeg se det på skjermen. Poenget er at jeg tror at vi egentlig har ganske god plass på Emirates i forhold til andre stadioner (uten at jeg har opplevd dem selv). Men det kan godt være innbilninger fra min side.

 

Men når det skal sies, så kjenner jeg en meget stor fyr som har fått plass på OT. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen mål i tall på det her, men jeg syns f.eks. Old Trafford ikke ser mye større ut enn Emirates, til tross for at den har et anstandig antall flere plasser. Synes også at det ser ut som om publikumet er mer kompakt når jeg se det på skjermen. Poenget er at jeg tror at vi egentlig har ganske god plass på Emirates i forhold til andre stadioner (uten at jeg har opplevd dem selv). Men det kan godt være innbilninger fra min side.

 

Men når det skal sies, så kjenner jeg en meget stor fyr som har fått plass på OT. ;)

På Club Level var det i hvertfall enorm benplass. Så da ut som det var god plass på de "vanlige" plassene også?! Alt i alt må jeg si at Emirates må oppleves, tv bilder lyver.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det veldig enkelt; Ashburton Grove kunne ikke bygges større, ei heller kan den bygges ut. Dette blant annet grunnet av arkitektoniske årsaker, men også av infrastrukturmessige grunner i området. Men hovedgrunnen var likefullt økonomisk. Risikoen ved å bygge AG slik den nå engang ble, var av en slik art, som vi jo alle etterhvert vet, at klubben over lang tid hadde store problemer med å finansiere prosjektet. Et enda større prosjekt hadde garantert strandet hos finansinstitusjonen. Kostnaden, og ikke minst risikoen ved å bygge et stadion til 70-80-90-100`hadde vært så stor at det hadde vært helt out of the question. Og det trenger man strengt tatt ikke være rakettforsker for forstå. Så akkurat debatten og eventuelt drømmene om et større AG kan man strengt tatt glemme her og nå.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det veldig enkelt; Ashburton Grove kunne ikke bygges større, ei heller kan den bygges ut. Dette blant annet grunnet av arkitektoniske årsaker, men også av infrastrukturmessige grunner i området. Men hovedgrunnen var likefullt økonomisk. Risikoen ved å bygge AG slik den nå engang ble, var av en slik art, som vi jo alle etterhvert vet, at klubben over lang tid hadde store problemer med å finansiere prosjektet. Et enda større prosjekt hadde garantert strandet hos finansinstitusjonen. Kostnaden, og ikke minst risikoen ved å bygge et stadion til 70-80-90-100`hadde vært så stor at det hadde vært helt out of the question. Og det trenger man strengt tatt ikke være rakettforsker for forstå. Så akkurat debatten og eventuelt drømmene om et større AG kan man strengt tatt glemme her og nå.

det var det jeg også trodde jeg hadde lest et sted, men kanskje Wenger vet noe ikke vi vet...

 

http://football.guardian.co.uk/News_Story/0,,2172963,00.html

Link to comment
Share on other sites

For å kommentere postene over så er det bare et argument som jeg syntes holder mål, og det er at de gjeldende myndigheter ikke tillater større kapasitet, og det får man jo ikke gjort noe særlig med.

At Arsenal ikke har økonomi syntes jeg er for dårlig. De midlene burde en klubb med Arsenals ambisjoner og størrelse greie å skaffe. Redselen for å ikke fylle opp mener jeg også er lite framsynt. Arsenal fans vokser jo på trær om dagen! og hvor mange er det om 10 år, hvor lett blir det å få tak i billett om 15 år?.

Wenger sier jo også ofte at han blir overasket over hvor mange gooners som finnes.

 

Nei! jeg syntes Arsenal burde byggd større, ihvertfall med mulighet for utbygging...Men... det er jo egentlig ikke såå viktig dette her med kapasitet da. Det viktigste er at vi endelig har fått oss en ny flott stadion..

Link to comment
Share on other sites

Risikoen var vel relativt høy på AG prosjektet, det er kun ekstrem dyktighet blandt en del personer i Arsenal systemet som i det hele tatt klarte å realisere ett så enormt prosjekt.

 

For meg faller hele innlegget til Martini sammen på grunn av uvitenhet. Hvem vet hvordan Arsenal ser ut om 15 år. For alt vi vet så kjemper vi midt på tabellen som vi gjorde i forkant av Wenger's inntreden.

 

60 000 synes jeg en veldig riktig kapasitet, i tilegg så er det som Chaz sier her en rekke årsaker til at kapasiteten er som den er. Noe jeg personlig hadde drømt om var noe brattere tribuner, da spesielt på nedre felt. Men nok en gang var det vel restriksjoner som gjorde at det ble som det ble.

 

Konklusjonen er uansett at det er ett fantastisk stadion. Men personlig savner jeg Highbury veldig, og terskelen for en London tur var lavere for ett besøk på Highbury enn det er på Emirates.

Link to comment
Share on other sites

Hva vet du om byggeprosjekter, om finansieringsprosesser, for ikke å snakke om risikokapital, Martini?

 

Sikkert like lite som det du vet...men jeg, akkurat som du, forbeholder meg retten til å synes noe om det!

Link to comment
Share on other sites

Hva vet du om byggeprosjekter, om finansieringsprosesser, for ikke å snakke om risikokapital, Martini?

 

Sikkert like lite som det du vet...men jeg, akkurat som du, forbeholder meg retten til å synes noe om det!

 

Faktisk talt vet jeg ganske mye om den slags. Men for all del, retten til å mene noe skal ingen ta fra deg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...