Jump to content

Emirates Stadium


Sindre

Recommended Posts

Syns vi ikke burde ha bygget ny stadion, stemninga og atmosfæren er ikke på langt nær lik den som var på Highbury. Så reprise på målet til van Persie, hører jo kun fansen i et sekund og så er det nesten borte, mens man på OT hører fansen juble skikkelig lenge. Men det kommer av at stadiontaket er så åpent, så alt bare forsvinner "ut" Men andre stadioner har "lukket tak".

 

Syns vi kunne bygget ut Highbury, istedenfor å bygge en kopi av Estadio da Luz..

For et dumt innlegg. Tipper du baserer ALT i det første avsnittet ditt utelukkende på helgas kamper, hvor Man Utd spilte en storkamp, viktig kamp, byrival-kamp, hjemme mot City som ble avgjort med kanskje årets mål i PL.

 

At du, som sikkert ikke har vært på hverken Emirates eller Old Trafford noen gang, i det hele tatt prøver på å dømme lydnivået på fotballstadioner i England er fullstendig latterlig. Hvis man ikke opplever scoringen live, altså på stadion, har man heller ikke nok grunnlag til å uttale seg om lydnivået/stemningen/atmosfæren.

 

TV2, for eks, kommenterer 80% av sine kamper fra et bøttekott i Bergen/Oslo, og dermed er det en selvfølge at publikumslyden blir sterkt redusert for oss seere her i Norge.

 

Fra jeg har hørt fra andre, så blir dessuten atmosfæren og stemningen bare bedre og bedre på Emirates.

 

Her er forresten en måling av lydnivået på stadioner i Premier League som ble gjort for noen sesonger siden:

Premier League noise levels

 

1. Sunderland (av. decibels) 129.2

 

2. Tottenham Hotspur 128.2

 

3. Manchester City 127.4

 

4. Aston Villa 126.5

 

5. Everton 126.1

 

6. Chelsea 125.8

 

7. Middlesbrough 125.4

 

8. Derby County 124.7

 

9. Newcastle United 124.5

 

10. West Ham United 123.8

 

11. Birmingham City 122.7

 

12. Arsenal 122.3

 

13. Portsmouth 120.9

 

14. Blackburn Rovers 119.5

 

15. Bolton Wanderers 119.1

 

16. Liverpool 118.9

 

17. Manchester United 117.5

 

18. Wigan Athletic 116.8

 

19. Reading 116.2

 

20. Fulham 115.4

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 588
  • Created
  • Last Reply

Jeg har vært på Highbury 1 gang og Emirates sånn ca 10-15 ganger. Stemningen på Emirates har så definitivt blitt mye bedre de siste 2 sesongene. Masse synging og høyt lydnivå ved scoringer på motstanders mål. Og det lydnivået som var på OT i helga, det var det CITY supporterne som stod. for. Tror ikke jeg hørte en eneste Man Utd sang, selv etter 2-1 målet. Kun City sangene jeg kunne gjenkjenne ihvertfall. Og møter Manu dårligere motstand på OT er det NADA med synging på tribunen og dørgende stille blant alle araberne og japanerne som sitter der, så og si. Emirates er mange hakk bedre enn de fleste andre PL lag på lydnivå vil jeg påstå. Muligens bare en 4-5 lag som slår oss her vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på Emirates 2 ganger og Highbury 1 gang. Har fortsatt til gode å oppleve et Arsenal mål på Emirates, så akkurat hvordan stemningen er når mål kommer, kan jeg ikke si særlig mye om. Men, har opplevd en strafferedning (Aston Villa 0-2 tap 2008), og da var det ville tilstander fra Arsenals supportere. Akkurat i den kampen var det dog Villa supporterne som lagde mest lyd. Var også på Emirates i fjor, hjemme mot Man City. Da var det andre boller. Til tross for en kjedelig kamp, så var det kjempestemning kampen gjennom, med sang, hylling (Vieira og til dels Toure) og piping/buing (Adebayor).

 

Så ut fra min egen erfaring, så har stemningen på Emirates økt de siste årene. Kan forstå at supportere som ikke har vært på stadion, og bare sett på TV kan tro at stemningen er utrolig døv. TV2 ser ut til å skru kraftig ned på volumet på kampen, for å skru opp kommentator lyden under kamp. Det høres jo veldig godt når Liverpool spiller, da dem demper kommentatorlyden og øker stadionlyd når You'll never walk alone spilles, for så å senke stadionlyden igjen.

 

Blir selvfølgelig også utrolig dumt å sammenligne helgens kamper, da United spilte lokalderby. Tror det er mer lyd når Arsenal spiller mot Tottenham enn det er når United møter City.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på Emirates 2 ganger, Sunderland i 2009/10-sesongen(0-0) og Backpool i fjor (6-0). Begge gangene har jeg sittet på Club Level på Clock End, altså rett over bortesuporterne. Altså har jeg sittet et stykke unna de hardbarka supporterne, men jeg må si at sånn jeg opplevde det var Blackpoolfansen overlegne våre egne på lydnivå.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på en del kamper på Highbury og Emirates, både mot topplag og mindre lag. Generelt sett var stemningen bedre på Highbury, men stemningen i virkelig store kamper på Emirates er magisk. Synd denne magien ikke er tilstede i de litt mindre oppgjørene. En liten forbedring den siste tiden har også jeg merket heldigvis, men det det er fortsatt en del å gå på. Club Level anbefales ikke.

Link to comment
Share on other sites

TV2, for eks, kommenterer 80% av sine kamper fra et bøttekott i Bergen/Oslo, og dermed er det en selvfølge at publikumslyden blir sterkt redusert for oss seere her i Norge.

 

 

Feil. Alle TV2 hovedkamper på lørdag/søndag har kommentator live på stadion.

Link to comment
Share on other sites

For et dumt innlegg. Tipper du baserer ALT i det første avsnittet ditt utelukkende på helgas kamper, hvor Man Utd spilte en storkamp, viktig kamp, byrival-kamp, hjemme mot City som ble avgjort med kanskje årets mål i PL.

 

At du, som sikkert ikke har vært på hverken Emirates eller Old Trafford noen gang, i det hele tatt prøver på å dømme lydnivået på fotballstadioner i England er fullstendig latterlig. Hvis man ikke opplever scoringen live, altså på stadion, har man heller ikke nok grunnlag til å uttale seg om lydnivået/stemningen/atmosfæren.

 

TV2, for eks, kommenterer 80% av sine kamper fra et bøttekott i Bergen/Oslo, og dermed er det en selvfølge at publikumslyden blir sterkt redusert for oss seere her i Norge.

 

Fra jeg har hørt fra andre, så blir dessuten atmosfæren og stemningen bare bedre og bedre på Emirates.

 

Her er forresten en måling av lydnivået på stadioner i Premier League som ble gjort for noen sesonger siden:

Her er det noe som ikke henger på greip. Du sier at det er latterlig at Gooner for Life bedømmer lydnivået fordi du tror han aldri har vært på stadion. Deretter sier du at atmosfæren og stemningen på Emirates bare blir bedre og bedre på grunnlag av hva du har hørt av andre? :blink:

 

Stemning er jo noe som kun kan bedømmes på subjektive kriterier. Lydnivå blir jo selvfølgelig påvirket av den "åpne" løsningen på Emirates kontra Highbury som var mye mer intim og lukket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ble stillt der oppe.

 

Skulle ønsket at vi brukte Ashburton Grove som stadion navn, mye bedre enn Emirates.

Men med alle utgiftene på bygginga, og et søkkrikt flyselskap som gir en del penger for å få navnet sitt på stadion er jo ikke å forakte når man skal prøve å tjene opp igjen så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kult å se. Jeg bodde der da byggingen startet, og tilfeldigvis ble jeg kjent med en søppeltømmer på puben. Han jobbet på HIRC (Higbury Islington Recycling Center). En dag på våren 2004 tok han meg med på kontoret og opp på taket av HIRCs kontorbygning. Da var det allerede reist et par seksjoner av tribunen. Jeg fikk tatt noen bilder i alle retninger fra 20-30 meter over bakken, omtrent der midtsirkelen ligger nå :). Fine tider.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...