Jump to content

Carl Jenkinson


Mr Chapman

Recommended Posts

Carl Jenkinson gjør ikke fantastiske kamper ennå, men han utvikler seg lynraskt. Han har gått fra ren katastrofe til høyst akseptabelt, og utviklingen er såpass imponerende at han nok får mer ros enn hva prestasjonene strengt tatt meriterer. Litt illusjon er det ute og går.

 

Det er et faktum at i de to siste kampene da det har lugget alvorlig for laget har backene vært et lyspunkt, og at akkurat disse spillerene viser seg frem på en så positiv måte er kjempegledelig med tanke på at det var knyttet store spørsmålstegn til dybden her før sesongen.

 

Carl Jenkinson viser absolutt at han kan bli et fremtidig førstevalg både for Arsenal og Finland, men enn så lenge er han fortsatt ikke i nærheten av Sagna nivå. I alle fall ikke den Sagna som vi kjenner fra tidligere. Hvordan den Sagna som nå tviler på prosjektet/laget fremtrer gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Det var spesiellt en episode Carl imponerte meg i går (ca. 58-59 min.). Grekerne kom på en slags kontring og vred spillet fra høyre til venstre. Der borte var Carl alene mot to mann. Dristig og dyktig går han opp i press på ballfører og rekker å stanse framdriften en smule. Når overlappen kommer, faller han korrekt av og da pasningen til overlappen kommer er han allerede nesten i posisjon. Den situasjonen kunne blitt veldig skummel, og jeg håpet Carl hadde nok fart og guts til å få ballen ut til corner. Enda bedre hadde det vært med et innkast. Men neida, vår høyreback kom først på ballen - og taklet vekk den ene grekeren. Han tok med seg ballen ut av faresonen og fikk ballen under kontroll.

 

Veldig lett å like Jenkinson!

Link to comment
Share on other sites

Teknikken er slett ikke dårlig. Han har blandt annet utviklet noen meget gode vendinger med ball hvor han frigjør seg og kan gå mellom ving og indreløper. Mye bedre til å få ballen raskt under kontroll og dermed distribuere raskt videre. Også rimelig god på å passere utvedig for backen med utsiden av foten. Ikke avansert, men godt rykk og masse kraft gjør at han passerer veldig ofte der andre ikke klarer det.

Og han tør å gjøre det uforutsette, hælpasning, plutselig vending, holder på ballen, setter i gang med lange løp med ball, jeg er imponert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.thefa.com.../carl-jenkinson

 

Jenko trent med det engelske landslaget i dag. Tipper de vil forsøke å unngå at blir en del av det finske landslaget. Utrolig å tenke på hvor langt han har kommet siden han løp rundt som en hjelpesløs kylling på Old Trafford for litt over et år siden.

Håper virkelig de har intensjoner om å bruke han fremover og ikke bare sikre han seg før Finland, vil si det er en fordel for oss om han får kamper for England mtp. reising. (Men blir jo også oftere samlinger med England siden de er med i VM og EM(Som regel).

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten å bøye seg i støvet for hva Carl Jenkinson har utrettet siden overgangen fra Charlton i 2011.

Fra å være Bambi på isen mot United for et år siden uten en eneste tackling så er det han har utrettet på

1 år ganske imponerende.

Han har blitt flinkere å lese spillet,et helvete å komme seg forbi, og en ukuelig aldri gi seg holdning

som jeg elsker.

Hardt arbeid og en mentor i Steve Bould er noe av det som har imponert meg mest til nå. Og ikke minst et

Arsenal forsvar som virker som et av de best organiserte på mange år.

Jenkinson er blitt en spiller det er vanskelig å ikke like.

Og på toppen kan han snart bli aktuell for det engelske landslaget.

Et av sesongens høydare til nå.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest en gang at han ikke snakker noe finsk, men mulig jeg tar feil. Foruten en finsk mor er han ikke spesielt finsk av seg.

 

Tja, det er ihvertfall halvparten og sikkert en hel hau med familie! :P

Men skjønner hvor du vil hen, men hadde vært kult om noen fant ut om han kan finsk, eller kanskje til og med svensk?

Link to comment
Share on other sites

De skrittene Jenkinson og Gibbs har tatt de siste 4 månedene (siden slutten av mai/begynnelsen av juni) er rett og slett bemerkelsesverdig store.

 

Særlig drøyt er utviklingen til Jenkinson. Helt vanvittig.

Utviklingen fra WBA-kampen i fjor til starten på årets sesong er sublim!

Link to comment
Share on other sites

De skrittene Jenkinson og Gibbs har tatt de siste 4 månedene (siden slutten av mai/begynnelsen av juni) er rett og slett bemerkelsesverdig store.

 

Særlig drøyt er utviklingen til Jenkinson. Helt vanvittig.

 

At Gibbs skulle ta enorme skritt om han fikk en skadefri periode var ganske åpenbart, ettersom talentet hans på backplassen er ganske unik. At Jenkinson skulle ta så store steg kom, for meg, helt ut av det blå. Ingen andre spillere i Arsenal jeg heller vil skal lykkes enn Jenkinson!

Link to comment
Share on other sites

 

At Gibbs skulle ta enorme skritt om han fikk en skadefri periode var ganske åpenbart, ettersom talentet hans på backplassen er ganske unik. At Jenkinson skulle ta så store steg kom, for meg, helt ut av det blå. Ingen andre spillere i Arsenal jeg heller vil skal lykkes enn Jenkinson!

 

Der får vi være uenige ja. Jeg syntes Gibbs sin utvikling er helt bemerkelsesverdig og eksepsjonell i likhet med Jenkinson sin utvikling. Ja det var temmelig åpenbart at Gibbs hadde et stort potensiale i motsetning til Jenkinson, men han har alltid vært veldig suspekt defensivt og har også til tross for ufattelig mange gode offensive fibre hatt litt problemer med å produsere den viktige og siste ballen.

 

Nå derimot har han tatt vanvittig store steg defensivt. Før så ble han som oftest værende igjen som en veldig offensiv venstrekant og de gangene han faktisk holdt igjen så var han lett å lure. Hittil denne sesongen så har han sjeldent blitt løpt fra eller driblet vekk, men det aller viktigste av alt er at han nærmest alltid er riktig posisjonert til tross for at han er et meget viktig våpen fremover i banen. Han er rett og slett en meget komplett venstreback. Og mtp. at han fra i fjor (da jeg vurderte Santos som milevis foran Gibbs) har gått fra å være i bunnsjiktet som førstevalg på venstrebacken i Premier League til nummer 1 på omtrent 4 måneder.. vel det er rett og slett latterlig bra.

 

For i mine øyne er Kieran Gibbs pdd. Premier Leagues beste venstreback og i likhet med f.eks. Cashley er han en meget komplett back også noe som ikke er ofte man finner. Da særlig i motsetning til f.eks. Baines som er strålende offensivt, men veik defensivt (ditto det samme med Kolarov) eller Jose Enrique som er god defensivt, men som ikke akkurat er imponerende fremover.

Link to comment
Share on other sites

Nå derimot har han tatt vanvittig store steg defensivt. Før så ble han som oftest værende igjen som en veldig offensiv venstrekant og de gangene han faktisk holdt igjen så var han lett å lure. Hittil denne sesongen så har han sjeldent blitt løpt fra eller driblet vekk, men det aller viktigste av alt er at han nærmest alltid er riktig posisjonert til tross for at han er et meget viktig våpen fremover i banen. Han er rett og slett en meget komplett venstreback.

Slettes ikke god til å posisjonere seg, har blitt bedre på det, men har reddet seg MANGE ganger denne sesongen på en siste liten takling eller å ta igjen motspilleren, Arteta har også hjulpet han en god del med å sakke angrepsspillet i kontringer.

Link to comment
Share on other sites

Slettes ikke god til å posisjonere seg, har blitt bedre på det, men har reddet seg MANGE ganger denne sesongen på en siste liten takling eller å ta igjen motspilleren, Arteta har også hjulpet han en god del med å sakke angrepsspillet i kontringer.

 

Grunnen til at han må "redde" seg er fordi han blir kjørt opp som vår mest offensive spiller på venstresiden og når/hvis vi mister ballen må han storme tilbake. En taktikk av Wenger som har fungert veldig godt mtp. at Jenkinson er dønn solid defensivt sett og Gibbs har mange gode offensive kvaliteter samt stor hurtighet og utholdenhet.

 

I starten av sesongen (og preseason) så spilte Gibbs en langt mer tilbakeholden rolle på venstrebacken og særlig mot Sunderland og Stoke syntes jeg dette kom særdeles godt frem bortsett fra en liten konsentrasjonssvikt hvor Pennant glapp gjennom nettet var det ingen som kom seg forbi han fordi han posisjonerte seg riktig og handlet riktig utifra de situasjonene som oppstådde. Og i motsetning til tidligere så var dette en fantastisk stor forbedring kontra hva han hadde vist. Dog selvfølgelig ikke like stor som Jenkinson sin forbedring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jammen ikke verst det. Håper han fortsetter i samme stil og blir en back i verdensklasse.

 

Mangler bare at Sagna signerer en ny kontrakt med et par års forlengelse også nå. Hvis ikke så burde nesten Jenkinson bli prioritert litt mer syntes jeg. Står ikke tilbake for Sagna defensivt akkurat og syntes ei heller han er så ille offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Gode nyheter med Jenko og ny kontrakt, en spiller som kan fort bli i Arsenal ut karrieren.

Men er han god nok om Sagna går i sommer? Tja, jeg husker han som en "hodeløs kylling" på old toilet eller pre-season ifjor og hvilken fremgang han har hatt! Er det håp for Jenkinson, er det håp for alle!!

Link to comment
Share on other sites

Han har spillt meget godt de kampene han måtte steppe inn for Sagna. Jeg føler han har gjort mye bra defensivt, men offensivt mangler det fremdeles noe. Jeg venter til han har fått en hel sesong bak seg før jeg tar helt av. Fint med ny 5års kontrakt. Håper ikke han har fått nok en lukrativ avtale i normal wengerstyle, der han nå tjener samme som wilshare e.l

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva han får i lønn vil noen mene det er for mye eller for lite, eller at kontrakten er for kort eller for lang. Jeg er bare glad for at han knyttet seg til klubben igjen - mon tro om han har fått lovnader om å spille som spiss? :D

 

Han har tatt store steg, men det han virkelig mangler i forhold til Sagna er duellstyrken og drivet fremover. Sagna er vond å møte, er knallgod fremover og like god bakover. Jeg mener han fortsatt er ligaens beste høyreback, og Jenkinson har alt som skal til av det fysiske. Ellers sitter det mye i hodet, om klarer å utvikle seg like bra der tror jeg vi kan få glede av han i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...