Jump to content

2010.12.27 Chelsea H


Mr Chapman

Recommended Posts

Takk for komplimente!!

Nei, jeg er helt enig at det ikke er noe som er absolutt i denne sporten, og godt er det.

Likevel må man se bak resultatene, og finne en formel på hvorfor man har en slik statistikk mot de andre rivalene.

Skal man akseptere at slik er det bare, siden de har brukt mer penger på spillerkjøp (bedre stall), vi jobber med å få frem en nytt lag (hvor lenge skal man vente), og at vi er på høyde i kampene (men tapt 9 av 10 siste).

Jeg mener at da er det noe som er feil, for vi har ikke vært så mye dårligere enn hverken Chelsea og Utd slik som disse resultatene viser.

For meg handler det om en naivitet inn i disse kampene, og mangel på å ta defensive (kyniske grep) for å kanskje drepe kampen til en uavgjort/spille seg til et taktisk resultat. Jeg mener bestemt at vi hadde hatt en bedre statistikk med en litt annerledes plan til disse kampene, men det er da min mening.

Statistikk kan man vri å vrenge på (fotballresultater), men når det blir et såpass klart "svar" på statistikken, så må man tørre å sette fingeren i gresset for å tenke nytt. Da blir det en umulighet at tilfeldigheter/marginer avgjør i såpass stor skala. 1,2, eller 3 kamper forstår jeg kan være basert på diverse hendelser, men 10???

Vi får bli litt uenige på dette området.

 

Vår svakhet er at vi kan bli for mye fokusert på å holde ballen i laget og dermed ha møtende vinger som vil ha ballen på fot i stedet for å lukte på tidlige gjennombrudd, vi har imidlertid sett flere eksempler fra spesielt Nasri som starter inn i det berømte rom 2 og at pasning og løp er perfekt timet, slik håper og tror jeg vi kommer til å angripe chelsky i morgen og først da blir det skikkelig julefeiring

Apropo tempo, tid med ball, og mangel på gjennombrudd er vi helt enige om.

 

Jeg mener at vi ikke får nok ut av den formasjonen vi har brukt denne sesongen, og savner litt av tempoet vi har i laget offensivt. Avstandene blir litt store i deler av spillet, Chamakh kan ofte være litt alene, og jeg savner litt rytme. Arshavin har det siste 1.5året vært mer dårlig, enn god. Mangler han rom? Savner han 2 mot 1 situasjoner? Hva er det som gjør at en slik spiller med de kvalitetene, ikke finner seg til rette i rollen han har?

 

Arshavin og Nasri hadde for meg vært helt ypperlige i et 442, hvor ballen skal gå raskt i lengderetning når ballen blir vunnet på egen banehalvdel. Den ene mer offensivt preget i bakrom, mens den andre som en mer kreativ sjel. Hadde man da hatt i front Chamakh med sin arbeidsvilje og kvaliteter til å spille på, samt en Theo som jakter bakrommet som åpner seg opp, tror jeg det ville skapt en helt annen dynamikk i spillet. Da ville tyngden fremover sentralt, kanskje ført til at rommene blir enda større på kantene for Nasri/Arshavin.

Kanskje de hadde hatt flere spillealternativer?

 

Man kunne fortsatt fått offensive raid fra Clichy, men man kunne hatt mindre avstand på venstresiden under spillet imot. Ikke derimot sagt at Arshavin vil bli en ny defensiv Grimandi, men hatt sin "defensive sone" noen meter bak i banen enn i dagens formasjon. Føler at dette kanskje kunne gitt laget en litt mer defensiv balanse i laget, men samtidig kunne man funnet tilbake til det som virkelig var Arsenal sin styrke under Wenger. Er uenig at dette ville skapt et "åpent rom" for motstanderlaget, men nok om det.

 

Vi har begge trua foran kampen imorgen, så får vi bli uenige på diverse områder.

3-0

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Takk for komplimente!!

Nei, jeg er helt enig at det ikke er noe som er absolutt i denne sporten, og godt er det.

Likevel må man se bak resultatene, og finne en formel på hvorfor man har en slik statistikk mot de andre rivalene.

Skal man akseptere at slik er det bare, siden de har brukt mer penger på spillerkjøp (bedre stall), vi jobber med å få frem en nytt lag (hvor lenge skal man vente), og at vi er på høyde i kampene (men tapt 9 av 10 siste).

Jeg mener at da er det noe som er feil, for vi har ikke vært så mye dårligere enn hverken Chelsea og Utd slik som disse resultatene viser.

For meg handler det om en naivitet inn i disse kampene, og mangel på å ta defensive (kyniske grep) for å kanskje drepe kampen til en uavgjort/spille seg til et taktisk resultat. Jeg mener bestemt at vi hadde hatt en bedre statistikk med en litt annerledes plan til disse kampene, men det er da min mening.

Statistikk kan man vri å vrenge på (fotballresultater), men når det blir et såpass klart "svar" på statistikken, så må man tørre å sette fingeren i gresset for å tenke nytt. Da blir det en umulighet at tilfeldigheter/marginer avgjør i såpass stor skala. 1,2, eller 3 kamper forstår jeg kan være basert på diverse hendelser, men 10???

Vi får bli litt uenige på dette området.

Apropo tempo, tid med ball, og mangel på gjennombrudd er vi helt enige om.

 

Jeg mener at vi ikke får nok ut av den formasjonen vi har brukt denne sesongen, og savner litt av tempoet vi har i laget offensivt. Avstandene blir litt store i deler av spillet, Chamakh kan ofte være litt alene, og jeg savner litt rytme. Arshavin har det siste 1.5året vært mer dårlig, enn god. Mangler han rom? Savner han 2 mot 1 situasjoner? Hva er det som gjør at en slik spiller med de kvalitetene, ikke finner seg til rette i rollen han har?

 

Arshavin og Nasri hadde for meg vært helt ypperlige i et 442, hvor ballen skal gå raskt i lengderetning når ballen blir vunnet på egen banehalvdel. Den ene mer offensivt preget i bakrom, mens den andre som en mer kreativ sjel. Hadde man da hatt i front Chamakh med sin arbeidsvilje og kvaliteter til å spille på, samt en Theo som jakter bakrommet som åpner seg opp, tror jeg det ville skapt en helt annen dynamikk i spillet. Da ville tyngden fremover sentralt, kanskje ført til at rommene blir enda større på kantene for Nasri/Arshavin.

Kanskje de hadde hatt flere spillealternativer?

 

Man kunne fortsatt fått offensive raid fra Clichy, men man kunne hatt mindre avstand på venstresiden under spillet imot. Ikke derimot sagt at Arshavin vil bli en ny defensiv Grimandi, men hatt sin "defensive sone" noen meter bak i banen enn i dagens formasjon. Føler at dette kanskje kunne gitt laget en litt mer defensiv balanse i laget, men samtidig kunne man funnet tilbake til det som virkelig var Arsenal sin styrke under Wenger. Er uenig at dette ville skapt et "åpent rom" for motstanderlaget, men nok om det.

 

Vi har begge trua foran kampen imorgen, så får vi bli uenige på diverse områder.

3-0

 

 

3-0??????

Hmmm, nå begynner du å bli vel optimistisk her vel :)

Selvfølgelig ser både Wenger og hans støtteapparat sammen med oss supportere bak resultatene både når vi vinner og taper kamper, problemet er bare, som jeg tidligere har sagt, at det gir mange forskjellige svar fra kamp til kamp og sesong til sesong.

Hvis du tolker både meg og Wenger dithen at vi bare aksepterer at "slik er det bare" tar du alvorlig feil, big big mistake, dette blir analysert opp og ned og i mente, men det er selvfølgelig ikke helt uvesentlig at vi har hatt en adskillig dårligere stall enn chelsky i flere av disse sesongene, årsaken er du selv inne på og jeg er helt sikker på at det ligger noe mentalt bak f.eks årets resultat, chelsky har utvilsomt hatt et forsprang de siste årene og det er desverre ikke bare å stikke fingeren i gresset og snu opp-ned på dette.

Vi har vært en større og bedre klubb enn naboen fra vest i generasjoner før russeren kom inn og dopet denne klubben økonomisk, deretter virker det som om våre spillere har fått en mental sperre når det gjelder det å avgjøre kampene mot dem, vi har jo hatt sjansene som du selv påpeker.

Tidligere var vi rett og slett dårligere enn dem, naturlig nok sett ut fra økonomien, nå er vi ikke det lenger, til tross for økonomien, og jeg tror det er et tidsspørsmål før vi igjen overtar sjefsrollen i disse oppgjørene.

Med det mener jeg å si at Wengers taktiske evner holder i søkk og kav også mot chelsky og utd, det gjelder bare å ha mot nok og tro nok til å bare gjøre det, sette ballen i mål når vi har spilt dem ut og få det første målet og deretter sette agendaen selv resten av kampen.

Du skjønner sikkert ut fra det jeg her skriver at jeg mener det IKKE dreier seg om tilfeldigheter at vi har såpass dårlig statistikk mot chelsky og utd de siste sesongene, men vi får nok være uenige når det gjelder årsaken, jeg mener at resultatene fremover i tid vil vise om dette har noe med taktiske evner eller ikke, jeg er nemlig helt overbevist om at Wenger ikke vil legge opp til en kynisk defensiv spillestil i disse kampene, så hvis vi f.eks makter å vinne morgendagens kamp mener jeg at det vil være en pekepinn på at jeg er inne på noe her...

Når det gjelder Arshavin vurderer jeg ham kun som et spiss-alternativ i en eventuell 442, årsaken har jeg tidligere begrunnet, det samme gjelder forøvrig Walcott, men problemet for disse to gutta ville nok vært at van Persie og Chamakh ville vært soleklare startere på et slikt lag.

Jeg avviser ikke at 442 kan være et alternativ men jeg føler meg helt overbevist om at ikke Wenger legger om på dette midt i sesongen, imidlertid vil vår formasjon med 4231 være veldig fleksibel og kan lett forandres til å bli mere likt en 442 i praksis, det handler først og fremst om å få uttelling på alle de sjansene vi spiller oss frem til nå fremover så vil denne diskusjonen om tall bli uinteressant.

Jeg er ikke like optimistisk som deg om morgendagens kamp, tror allikevel på en 2-1 seier ;)

Link to comment
Share on other sites

Forventer egentlig ingenting av denne kampen. Magefølelsen er mildt sagt elendig foran denne kampen. Dette fordi all erfaring tilsier at Arsenal ikke klarer å dra i land dette, slik tilfellet har vært de siste årene mot storlag som nettopp Chelsea. Det hjelper ikke engang om vi spillemessig hever oss over motstanderen.

 

Måtte jeg ta grundig feil. Håpet ligger i at Arsenal har noe på gang, mens Chelsea fortsatt famler i blinde.

Link to comment
Share on other sites

Forventer egentlig ingenting av denne kampen. Magefølelsen er mildt sagt elendig foran denne kampen. Dette fordi all erfaring tilsier at Arsenal ikke klarer å dra i land dette, slik tilfellet har vært de siste årene mot storlag som nettopp Chelsea. Det hjelper ikke engang om vi spillemessig hever oss over motstanderen.

 

Måtte jeg ta grundig feil. Håpet ligger i at Arsenal har noe på gang, mens Chelsea fortsatt famler i blinde.

 

Akkurat denne følelsen sitter jeg også med. Mot United og Chelsea har poengsankingen vært mager.

Denne gangen velger jeg å være pessimist og tror vi taper 1-0. Hvem scorer...Drogba så klart.

 

Chelsea og United har helt klart tatt grep mot oss og spillestilen vår.

Vi får garantert ikke mange sjansene mot Chelsea. Hvor deilig det hadde vært

om vi viste at vi kan hamle opp med dette laget med the Drog.

I fotball kan alt skje,men det pleier ikke skje mot United el Chelsea.

I morgen får spillerne vise om de har intensjoner om å vinne PL gull.

Tap imorgen så tror jeg nemlig gullet ryker.

 

Håper disse kan gjøre mine spådommer til skamme:

 

Fab

 

Sagna Seb Kos Clichy

 

Nasri Song Wilshere Arshavin

 

Fabregas

 

Chamakh

Link to comment
Share on other sites

Drømmelaget i morgen ville vært:

 

Szczesny

 

Sagna - Koscielny - Djourou - Clichy

 

Song - Diaby/Fabregas

 

Nasri - Fabregas/Arshavin - Rosicky

 

van Persie/Chamakh

 

Djourou må bare få starte ovenfor Squillaci som jeg mener ikke er god nok til å spille fast for oss, samt Rosicky for Arshavin på kanten og hvis Cesc ikke er fit nok til å starte ser jeg gjerne Arshavin i midten.

 

Van Persie på topp fordi jeg føler han er mindre skuddredd enn hva Chamakh er, men begge to er veldig gode alternativer uansett.

 

Klarer vi å lage mange sjanser og score på et par av disse tror jeg vi vinner, men hvis vi skaper mange sjanser og ikke scorer før pause tror jeg dette blir nok et tap mot Chelsea..

Link to comment
Share on other sites

"I personally rate Diaby highly," said Wenger. "He has a very important part to play now in our season.

 

"Will he be on straight away against Chelsea? I don’t know yet because we are a few days away from the game and he has been out for nine weeks. But I believe Diaby will have an immense contribution to the success of our season."

 

Er det bare meg som er klar for å se Diaby fra start? Problemet er vel at han muligens er kamprusten, men jevnt over tror jeg han ligger et godt hakk over Wilshere/Denilson i midtbanerollen ved siden av Song.

 

Jeg sitter også med en følelse av at Djourou er vår beste tilgjenglige midtstopper, men spøsmålet er hvem han bør spille sammen med. Jeg tror kvikkheten til Kos kan bli viktigere enn plasseringsevnen til Squid.

 

Mitt lag blir da:

 

Szczesny

 

Sagna - Djourou - Kosci - Clichy

 

Song - Diaby

 

Nasri - Fabregas - Arshavin

 

Chamach

Link to comment
Share on other sites

Julas absolutte høydepunkt. Begge lag er under press for å holde følge med United og City. Med bakgrunn u lagebes siste resultater vil jeg faktisk påstå at presset er enda sterkere på Chelsea. Enorme forventninger til manager og spillere fra en russisk mafiaboss.

 

Må si jeg har en god følelse for denne kampen. Cesc er tilbake og vi har årets beste spiller i Samir Nasri.

 

Begge målene på brua tidligere i år var det jeg vil kalle "freak goals". Vi ble langt i fra rundspillt.

 

Håper på dette laget:

 

Fabianski

Sagna Djorou Squilacci Clichy

Song Wilshere

Nasri Fabregas Arshavin

Chamakh

 

Jeg har trua

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om jeg forstod deg rett Ben Lakris, men jeg tror ikke på at man kan gjemme seg bak marginer (flaks/uflaks) over tid. Selvfølgelig kan marginer avgjøre enkeltkamper (flyt/medgang/flaks/uflaks), men ikke når det er snakk om i 9 av 10 kamper. Da mener jeg det ligger mere bak, en slik overveldende statistikk.

Og, selvfølgelig er fotball psykologi. Vi har press på oss i disse kampene, pga statistikken/historien. Gutter mot menn, og laget som aldri takler presset o.l.

Chelsea kan som du sier, leve mere på flyten av tidligere kamper.

Det er spennende tanker du tar opp Ben Lakris.

 

Så; kan man argumentere om statistikk betyr noe eller ikke, og om den kan være et verktøy i kampen om å bli bedre. Den er iallefall et pekepinn på hva historien viser, selv om den ikke analyserer faktorer rundt resultatet. Man kan selv velge om man tar dette med i sin vurdering, eller om man skal kjøre på som før uansett hvilke resultater historien viser. Jeg tror vel at man må lære av sine feil, og om det er et mønster så burde det ringe et signal.

 

Tror likevel at vi har en god sjanse denne kampen, for Chelsea er i en skikkelig dale på det sportslige noe de ikke har hatt de siste sesongene.... Vil de takle dette i laget? Har de spillere som klarer å gå foran, for motgang har de ikke som lag opplevd så mye av de siste 5 sesongene.

Vi er sultne, og nå skal vi bevise hva vi kan i slike stunder.

 

Psykologien er nok mye mer avgjørende enn mange tror.

Fabregas skal ha sagt at de mot Manchester United borte, var for redd for å tape.

Nå presenterer man at om vi taper i dag slår vi rekord for rekke av kamper uten seier mot Chelsea og så gnis det inn at tabellen mot de fire store er sånn og sånn og så skrives det om at vi kan spille bra, men Drogba skårer nok alikevel. Dette påvirker gutta våre og dessverre Drogba.

Det beste eksempel jeg kom på er Lynspøkelset som Vålerenga hadde. Alle skrev om antall år fra forrige seier, alle lurte på hva grunnene kunne være og spillere og trenere ble overøst med spørsmål. Dette påvirker spillere på begge lag og kanskje dommere også. Først da Lyn stilte med et rent juniorlag og i realiteten var et konkursbo, klarte Vålerenga å bryte trenden.

Dette legger seg inn i det mentale fellesskapet og blir en kraft i seg selv.

Det å bryte mønsteret er det som skal til, men det kan være vanskelig.

 

Men jeg tror vi gjør det i dag. Bryter trenden. Og om vi alle tror det, sier det og skriver det og ikke sender ut redselslyder på tribunen når Drogba utfordrer en av våre midtstoppere i en litt farlig situasjon, som man kan presse keepere til å gjøre feil på enkle tilbakespill, så vil vi legge så mye mental kraft inn i og omkring kampen, at det kan være nok til å endre kampresultatet.

Link to comment
Share on other sites

Chamakh er sliten, spiller neppe i dag :)

Blir det Bendtner?

 

Hmm.. Nå har jo laget hatt to uker uten kamp, dette burde kunne lade batteriene. Hvis Chamakh blir benket idag tror jeg mer på at dette er en "unnskyldning" fra Wengers side for å bruke RVP istedenfor marokkaneren.

 

Vil tro Wenger gjør dette for å bevare selvtillitten til Chamakh og samtidig slippe den voldsomme medieoppmerksomheten rundt hvorfor han benket nysigneringen som har gjort det skarpt

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kamp som må vinnes. Kan bli ett av de klassiske turning points. Vinner vi denne med stil, da er vi igjen med, men bare dersom det blir etterfulgt av gode prestasjoner i de neste kampene.

 

Forventer full pinne, og ett heltent gunners idag!

Link to comment
Share on other sites

Tror på seier her, men spillerne må ikke frykte Drogba, men heller takle han hardt og gjerne rent! Og de må ikke tenke på at vi har fordel her pga. Chelsea`s dårlige form, for da går alt i dass!

Vi må være det laget som dominerer og styrer kampen! Feilpasninger skal vi se lite av.

 

Satser på en 2-1 seier ! Come on you Gunners !

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Nå har jo laget hatt to uker uten kamp, dette burde kunne lade batteriene. Hvis Chamakh blir benket idag tror jeg mer på at dette er en "unnskyldning" fra Wengers side for å bruke RVP istedenfor marokkaneren.

 

Vil tro Wenger gjør dette for å bevare selvtillitten til Chamakh og samtidig slippe den voldsomme medieoppmerksomheten rundt hvorfor han benket nysigneringen som har gjort det skarpt

Sliten? Det er jo to uker siden han spilte sist! Hvis dette stemmer, kan man begynne å lure på motivasjonen hans!

Link to comment
Share on other sites

Håper Djourou spiller i kveld. Mener å huske han spilte sist vi slo Chelskij? og at han i tillegg scora selvmål?

 

Håper på det samme. Har imponert i kampene han har spilt og har fysikk til å møte "fysikkfreaken" Drogba.

 

Det stemmer Simbad. Hadde ikke gjort noe med en reprise av den kampen. Altså må RVP spille :)

Link to comment
Share on other sites

Håper Djourou spiller i kveld. Mener å huske han spilte sist vi slo Chelskij? og at han i tillegg scora selvmål?

 

Stemmer det. Han hadde en veldig god kamp på brua. Håpte på Djourou mot ManU også, men dessverre så skjedde ikke det. Tviler også på at han starter mot Chelsea selv om han absolutt burde få spille. Med Vermaelen ute er Koscielny - Djourou vårt beste partnerskap mener nå jeg, men Wenger har fått sansen for en middelmådig Squillaci som virker å få spille så lenge han er i stand.

 

Vi har forøvrig ikke tapt hittil i sesongen med Djourou i laget og jeg husker også for 2 sesonger siden at vi tok langt flere poeng i de 13 kampene JD var involvert. Jeg mener hvertfall det er på høy tid at han får mer spilletid..

Link to comment
Share on other sites

Håper Wenger også snart ser det dere andre ser. Jeg tror Djourou-Vermaelen kan bli et fryktet stopperpar i løpet av sesongen og videre. Med en Kos i backup som virker å ha potensiale til å kunne bli god han også. Men Djourou har en rekkevidde i luftrommet de andre stopperne våre bare kan drømme om og har blitt mer kompromissløs. I tillegg synes jeg han minner mer og mer om Sol da han var på vei opp som stopper...

Link to comment
Share on other sites

gleder meg stort til kveldens kamp. har sjelden hatt så god følelse før en storkamp, som jeg har nå. arsenal ender opp med 3 scoringer i kveld, og jeg er ikke så sikker på at chelsea kommer til å score. mulig de kan få 1. men i kveld er det viktig at song konsentrerer seg om det han kan, og at de fire bak ikke gjør det enkelt for drogba.

Link to comment
Share on other sites

Ah, Refser - jeg er så enig!

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror vi tar rotta på dem idag. Jeg vil også starte med Fabregas. Grunn: Han har i flg Wenger vært "sharp" i de siste samt at han har fått en god pause nå, og da er det ingen som regjerer midtbanen slik Cesc gjør. Vi gunner også på med Chamakh på topp. Ah, jeg er faktisk ganske så sikker på seier! :)

 

Merk: Dette sa jeg før unitedkampen også... ;) men shitt au!

Link to comment
Share on other sites

Ah, Refser - jeg er så enig!

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror vi tar rotta på dem idag. Jeg vil også starte med Fabregas. Grunn: Han har i flg Wenger vært "sharp" i de siste samt at han har fått en god pause nå, og da er det ingen som regjerer midtbanen slik Cesc gjør. Vi gunner også på med Chamakh på topp. Ah, jeg er faktisk ganske så sikker på seier! :)

 

Merk: Dette sa jeg før unitedkampen også... ;) men shitt au!

Jinx? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...