Jump to content

2010.12.27 Chelsea H


Mr Chapman

Recommended Posts

arsenal.png chelsea.png

 

Storkamp på tredje juledag, vi får nemlig besøk av Roman Abramovich' lille leketøy. Dette er et oppgjør ingen av lagene har råd til å tape. Arsenal kommer som kjent fra et 0-1-nederlag i Manchester, mens Chelsea er inne i en virkelig grusom periode for tiden.'

 

Pga snøen i helga, vil det være to uker mellom United- og Chelsea-kampene, det er vel en god ting i grunnen, og spillere som Cesc Fabregas og Robin van Persie bør være frisk nok til å starte. I tillegg skal Abou Diaby være aktuell igjen for første gang siden oktober, mens man må vente litt lenger på Vermaelen og Almunia. Flere skadenyheter dukker nok opp nærmere kampdag.

 

Kampen vises på TV2 Premier League HD 1.

 

Mitt tips:

Som sagt er Chelsea inne i en ræva periode, så akkurat derfor tror jeg det er typsik at dette skulle snu mot oss. De har vært overlegne Arsenal siden en viss høstdag på Brua i 2008, og Didier Drogba har virkelig slått seg løs i disse oppgjørene. Tipper Arsenal kommer til å dominere de første 40 minuttene, så scorer Drogba like før pause. Så dominerer Arsenal de neste 40, så scorer Drogba igjen like før slutt. Resultatene mellom Arsenal og Chelsea de siste sesongene tatt i betraktning; alt annet en tap her kommer til å overraske meg (positivt).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Her spiller vi for livet i gullkampen, et nytt nedslående tap her og sannsynligheten for at det er vi som går hele veien minker ytterligere, med tap har vi neppe mer en 3-4% sjanse til å vinne ligaen.

 

Jeg føler de siste kampene mot Chelsea ikke har vært direkte fryktelig spillemessig, men at de har tatt oss på fysikk og kynisme/effektivitet i avgjørende situasjoner. Hadde vært gull og hatt Vermaelen i storform i denne kampen. Det blir ikke lettere at Chelseas kanoner har blitt frisk en etter en de siste ukene.

 

Får vi det første målet tror jeg vi har gode muligheter, på den annen side tror jeg ikke vi tar poeng om Chelsea får det første. Et kampbilde der de kan ligge tett og ødelegge vårt spill er veldig vanskelig for vår del. Håper Bendtner kan få en rolle i denne kampen, om det er jevnt i andre omgang har han fysikken og egenskapene til å avgjøre på en dødball/ et innlegg.

 

Konklusjon: smell inn det første målet Nasri, så gå dette så fint så B)

Link to comment
Share on other sites

Vinneren av denne kampen utgjør den reellle trusselen mot Manure i tittelkampen. Samtidig har vi et veldig godt utgangspunkt. Vi har mange flere tråder å spille på enn Chelsea, og med litt flaks blir dette en lett seier. Med normale tilstander blir det en hard kamp der vi vinner eller spiller uavgjort, mens uflaks fører til en Chelsea-seier.

 

Har en drøm om å få se Nasri, Chamakh og Van Persie i angrepstrio, med Diaby, Song og Fabregas på midtbanen. Da snakker vi 4-3-3 på orntlig, men jeg har dårlig tro på at det blir så vel.

 

God jul, folkens, keep the faith!

Link to comment
Share on other sites

Vinneren av denne kampen utgjør den reellle trusselen mot Manure i tittelkampen. Samtidig har vi et veldig godt utgangspunkt. Vi har mange flere tråder å spille på enn Chelsea, og med litt flaks blir dette en lett seier. Med normale tilstander blir det en hard kamp der vi vinner eller spiller uavgjort, mens uflaks fører til en Chelsea-seier.

 

Har en drøm om å få se Nasri, Chamakh og Van Persie i angrepstrio, med Diaby, Song og Fabregas på midtbanen. Da snakker vi 4-3-3 på orntlig, men jeg har dårlig tro på at det blir så vel.

 

God jul, folkens, keep the faith!

 

Hadde vi kunne starte med de spillerene i toppform samtidig ville ikke et lag i PL ha i nærheten av sammen kvalitet fremover på banen. Perfekt balansert, teknikk, styrke, hurtighet og hodestyrke på en gang. Tror dessverre at det er litt for tidlig for flere av dem, men mot City kan dette være en realitet.

 

Vi har spillere nok til å kunne rotere litt i jula og jeg har stor tro på 4 seiere hvis den første mot Chelsea tipper vår vei. På tide med litt flaks mot dem nå. De 4 siste oppgjørene har vi vært spillemessig best, men likevel gått på stygge nederlag.

Nutty sa i Sky studio i går at han ikke kunne huske lignende noen gang; så gode som Arsenal har vært mot Chelsea i flere oppgjør og likevel sitte igjen med null poeng så mange ganger.

Han mente det kun var ørsmå detaljer som hadde ført til disse resultatene og ikke til klare Arsenalseiere.

 

Har sittet med samme følelsen selv og venter bare på at vi skal få det forløsende første målet.

Link to comment
Share on other sites

Satt og kikket på reprisen fra fjorårets forsmedelige tap mot chelsky i natt, alle som har pusset brillene klarer å se at Arsenal var på høyden og vel så det, ingen skal noen gang kunne klare å overbevise meg om at chelsky er favoritter i kampen på mandag.

Hvis vi for en gangs skyld får det første målet kommer garantert Arsenal til å cruise til en sikker trepoenger.

God jul til alle fellow gooners, min ønskeliste er fullskrevet av Arsenal-poeng :)

Link to comment
Share on other sites

Satt og kikket på reprisen fra fjorårets forsmedelige tap mot chelsky i natt, alle som har pusset brillene klarer å se at Arsenal var på høyden og vel så det, ingen skal noen gang kunne klare å overbevise meg om at chelsky er favoritter i kampen på mandag.

Hvis vi for en gangs skyld får det første målet kommer garantert Arsenal til å cruise til en sikker trepoenger.

God jul til alle fellow gooners, min ønskeliste er fullskrevet av Arsenal-poeng :)

 

Altså: Det er ingen tvil om at spillemessig så har vi klart vært bedre enn Chelsea i alle disse oppgjørene. Til og med i FA cupen vil jeg påstå at vi var hakket bedre. Dog har Chelsea vunnet på alle sine dårligere dager. Hva om formodning Chelsea da skulle ha en meget bra kamp mot oss?

 

Har dessverre liten tro på at vi vinner mot Chelsea, vi er rett og slett for lite kyniske..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si at denne kampen kommer til å bli avgjørende for kampen om gullet, men den har en enorm mental betydning. Nå er det snart to uker siden forrige kamp og det blir ekstremt viktig å komme godt i gang igjen. Nå er det mulig å ta 12 poeng på 10 dager og det er den starten på året vi vil ha.

Dette er egentlig et ganske godt tidspunkt å møte Chelsea på. De er fortsatt i vaklende form, selv om de har fått tilbake mange av sine beste spillere nå, og vi har bare tre spillere på skadelista. Sånn jeg ser det er vi p.d.d bedre enn Chelsea og vi skal gå ut og styre kampen som vi gjorde det på Brua. Forskjellen denne gangen er at vi må ta sjansene vi får og forsvare oss mye bedre.

Jeg vil se dette laget:

Andrey Arshavin - Robin van Persie - Samir Nasri

 

Cesc Fabregas

Jack Wilshere - Alexandre Song

 

Gaël Clichy - Johan Djourou - Sebastien Squillaci - Bacary Sagna

Lukasz Fabianski

 

Jeg tror denne kampen kommer litt tidlig for Diaby, ellers hadde jeg valgt ham foran Jack. Jeg velger også van Persie foran Chamakh fordi jeg tror dette blir en stangekamp der Chelsea kommer til å ligge lavt, og jeg tror ikke Terry og Alex skal få noe som helst problem med å avvæpne oss i luftrommet når vi har Chamakh som den eneste trusselen og innleggskvaliteten er som den er. Vi må nok prøve å bryte ned dette Chelsealaget med høyt balltempo og mye bevegelse og på det området er van Persie mange hakk bedre enn Chamakh.

 

Det første målet blir nok som vanlig avgjørende her, og det er derfor det er viktig at vi er supereffektive. Jeg tror ikke vi kommer til å få mange sjanser, men hvis vi klarer å legge press på Chelsea og sette opp et høyt balltempo tidlig tror jeg vi skal klare det.

Tips: 2-1 Nasri, van Persie og Drogba

Link to comment
Share on other sites

Har en drøm om at vi går ut i 4-4-2 mot Chelsea. Forrige gang vi slo de spilte vi 4-4-2 med van Persie og Adebayor på topp. Samt at de ble rundspilt av Sunderland i 4-4-2 på hjemmebane.

 

Fabianski/Szczesny

 

Sagna - Koscielny - Djourou - Clichy

 

Nasri - Fabregas - Song - Rosicky/Arshavin

 

van Persie - Chamakh/Walcott

Link to comment
Share on other sites

Satt og kikket på reprisen fra fjorårets forsmedelige tap mot chelsky i natt, alle som har pusset brillene klarer å se at Arsenal var på høyden og vel så det.

 

Og hva så? Det hjelper ikke være gode i 40 minutter, men så plutselig rakne i forsvar og slippe inn to billige mål helt på tampen like før pause. Jeg så også kampen i reprise og ble rett og slett frustrert av målene vi slapp inn i det oppgjøret, med tanke på at hvor godt vi spilte.

 

Akkurat dette skjedde på Stamford Bridge i vår og nå i høst. Vi burde ledet kampen med minst to mål, men så scoret Drogba et helt usannsynlig mål. I vår hadde han scoret to ganger de første tjue minuttene, på det tidspunktet burde vi også vært i føringen...

 

Poenget er at Chelsea er så gode taktiske og de vet hvordan disse kampene skal vinnes. Wenger derimot, ser ut til å ha glemt det. Og hvis vi taper på mandag vil det være første gang i PL-historien at et lag taper fem ganger på rad mot et annet lag. Akkurat den rekorden skulle en storklubb som Arsenal helst vært uten?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis vi for en gangs skyld får det første målet kommer garantert Arsenal til å cruise til en sikker trepoenger.

God jul til alle fellow gooners, min ønskeliste er fullskrevet av Arsenal-poeng :)

 

Gud så deilig det ville vært, men det er bare ikke Arsenal lenger (som oftest hvertfall), det å cruise seg til en sikker trepoenger. Til det har vi for rufsete defensiv og for dårlig evne til å omsette sjansene våre i andre halvdel av banen.

 

Har absolutt trua på mandag, men favorittene er i mine øyne helt klart Chelsea.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som mener at det har blitt en regel at vi skal være best og allikevel tape mot chelsky og utd, det tror ikke jeg stemmer, jeg tror vi igjen kommer til å være best men denne gangen tror jeg Nigel Winterburns spådommer slår til.

Han mener at det er tilfeldigheter som gjør at vi har tapt disse kampene, jeg tror han har helt rett, det er IKKE tilfeldig at chelsky har vært veldig gode defensivt og har Drogba til å avgjøre kampene, men det er tilfeldig at ikke Arsenal har scoret på noen av alle de sjansene de har skapt og ikke har dratt fordel av det kreative spillet og possesion vi har hatt, dessuten har både Drogba og chelskys defensive spill vært på retur.

Ferdighetsmessig går vi langt utenpå chelsky og jeg vet at det er dette som avgjør i det lange løp.

Disse tilfeldighetene kommer ikke til å vare, det er på høy tid å score det første målet :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som mener at det har blitt en regel at vi skal være best og allikevel tape mot chelsky og utd, det tror ikke jeg stemmer, jeg tror vi igjen kommer til å være best men denne gangen tror jeg Nigel Winterburns spådommer slår til.

Han mener at det er tilfeldigheter som gjør at vi har tapt disse kampene, jeg tror han har helt rett, det er IKKE tilfeldig at chelsky har vært veldig gode defensivt og har Drogba til å avgjøre kampene, men det er tilfeldig at ikke Arsenal har scoret på noen av alle de sjansene de har skapt og ikke har dratt fordel av det kreative spillet og possesion vi har hatt, dessuten har både Drogba og chelskys defensive spill vært på retur.

Ferdighetsmessig går vi langt utenpå chelsky og jeg vet at det er dette som avgjør i det lange løp.

Disse tilfeldighetene kommer ikke til å vare, det er på høy tid å score det første målet :D

 

1 av de siste 10 kamper mot Chelsea og Utd har vi fått poeng (om jeg ikke tar feil i farta), da blir det rart å snakke om tilfeldigheter og marginer mener nå jeg.

Man må ikke gjemme seg alltid bak uflaks og tilfeldigheter, når det er så stor forskjell på statistikken fra elendig til jevnt. Så ekstrem anti-Arsenal er vel neppe han der oppe :P

 

For all del, jeg tror vi tar poeng på mandag. Føler at vi har en ganske grei sjanse, på at vi også tar til oss alle 3 poengene.

Chelsea har hatt en periode med mange poengtap, selv om det ikke bare har vært dårlig spill. De har nesten kommet inn i et spor som vi er så gode på, nemlig det å skape sjanser uten å få uttelling. Flere spillere står ikke frem slik som tidligere, samt at de har slitt med noen nøkkelspillere ute av laget pga skade. Rytmen og dynamikken er ikke slik som tidligere, og dette kan vi utnytte.

Begge lag vil prøve å få med seg 3poeng i denne kampen, for de poengene kan virkelig sette press på sine rivaler for pokalen. Ikke bare med poengene, men også det psykologiske fremover de neste ukene som ofte betyr mye for mai....

 

Nå har vi mulighet til å benytte oss av hjemmebanen, og sette dette som et fort fremover. Ingen skal komme hit, å pelle oss på nesa. De skal føle frykt, og det må vi begynne å vise fra nå av. Det er her vi nå kan sette oss i en god posisjon denne sesongen, med kamper mot Chelsea, Utd, City, Pool, og Villa. Og; dette skal Barca også merke....

 

Denne kampen håper jeg på følgende lag: 4-4-2

Fabianski:

Er han skadefri, så må han spille. Szczesny stod meget bra på OT, men jeg velger den rutinen og kommunikasjonen Fabianski har fått med sin forsvarsrekke iløpet av sesongen, som et argument akkurat i en slik viktig kamp på dette tidspunktet.

 

Forsvar:

Sagna:

Vært stor denne sesongen, og for meg har han vært en av lagets mest stabile spillere.

 

Squillaci og Koscielny:

Vi har ikke noe bedre, og dette er lagets svake punkt. Med Vermaelen ute, så har vi noen jevngode spillere i denne posisjonen, som desverre ikke har det toppnivået som jeg mener de burde ha. Gode squadplayers, men ikke gode nok pr.d.d for å spille over tid. Det blir ekstra synlig, uten vår belgiske stjerne til å dirigere og ta ut spisser. Squ og Kosc må bli flinkere til å ligge tettere opp i rygg på motstanderene, og kommunisere bedre med hverandre.

 

Clichy:

Meget viktig offensiv for laget, men blir ofte alene i forsvarsjobben siden kant/sentral sjelden kommer i sikring. Synes han får for mye pepper, ut ifra hva han gjør for laget. Synes han har hatt en god sesong, og enkelte rusk må man regne med når man spiller på så høy risiko. Ofte med å bryter angrep, og setter igang laget i en overgang.

 

Midtbane:

Nasri-Song-Fabregas-Arshavin

Vil ha en flat 4`er på midtbanen, hvor Song og Fabregas styrer krigen fra sentralt. Arshavin og Nasri kan både spille ut på siden, eller dra seg inn mot sentralt for å skape rom for backene som kommer langs kanten. Vil ha en flat firer, siden jeg skulle ønske Theo fikk snart sjansen på topp. Kanskje vi fikk trukket ut leddene i Chelsea, og at rommene ble større for Theo med sin fart i bakrommet?

Det er flere på laget som kan skape mye (Fabregas, Arshavin, og Nasri), og dette må vi utnytte uten at vi blir fullstendige naive. Vi må ha en viss balanse i laget, og derfor vil jeg ikke kjøre kantene for høyt i banen i sitt press på ballfører.

 

Angrep:

Chamakh-Walcott

En duo som jeg tror ville passet perfekt sammen, og med de spillerene de har bak seg i midtbaneleddet kunne det blitt en meget fryktet spissduo. Chamakh er utrolig flink til å bevege seg mye, noe som ikke gir en lett jobb for forsvarsrekka til motstanderlaget. Dette gjør at han ofte trekker med seg forsvarspillere på tur, og som kan etterlate rommene Theo trenger for å benytte seg av rettvendt mot mål. Ikke bare har Chamakh en utrolig arbeidsvilje, men hodestyrken er fryktet. Til nå har vi ikke hatt noen bak duellen, og dette ønsker jeg å benytte med f.eks Theo som spissmakker.

Theo vil gi laget en spiller med enorm fart, og som kan jakte bakrom med pasningsleggere som Fabregas, Nasri, og Arshavin.

 

Føler at vi har mange alternativer i et slikt system, og muligheter for bytter om enkeltspillere ikke fungerer under en kamp. Samtidig som man kan justere rollene i mer defensiv/offensiv i kamper, hvor det kan være viktig.

 

Persie kan gå inn å bekle Chamakh sin rolle.

Vela kan gå inn å ta Theo sin rolle.

Rosicky kan gå inn for Arshavin/Nasri sin rolle.

Nasri kan gå inn i Fabregas rin rolle.

Denilson kan gå inn i Song og Nasri (mer defensiv) sin rolle.

Jack kan gå inn i Fabregas, Song, og Arshavin (mer defensiv) sin rolle

Diaby kan gå inn i Nasri (mer defensiv), men også Song sin rolle.

 

Jeg tror at vi har en god sjanse til å ta poeng, men også å vinne denne kampen. Vi må ikke skape for store rom bakover, som har vært et problem i alt for mange kamper av dette slaget. Chelsea er langt ifra iform, og dette må vi utnytte. Laget må jobbe sammen som en enhet, og vi må være flinke til å sikre hverandre i dueller/overganger. Vi må utnytte de kreative spillerene vi har i laget, for det er det få andre som har dette av samme kvalitet.

 

Mitt tips: 3-0, Theo, Fabregas, og Clichy (etter et fantastisk raid over hele banen, der han snurrer rundt Terry åtte ganger før han lobber elegant over Chech.....)

 

Men; det blir nok antakelig en helt annen lagoppstilling, og et system som vi ofte har brukt denne sesongen. TheoGibbsWilshere sitt forslag er nok et godt tips, men kanskje Chamakh får spille istedenfor Persie....; eller vil begge spille fra start?

 

Uansett, jeg har troa. Poeng skal vi klare :)

Link to comment
Share on other sites

1 av de siste 10 kamper mot Chelsea og Utd har vi fått poeng (om jeg ikke tar feil i farta), da blir det rart å snakke om tilfeldigheter og marginer mener nå jeg.

Man må ikke gjemme seg alltid bak uflaks og tilfeldigheter, når det er så stor forskjell på statistikken fra elendig til jevnt. Så ekstrem anti-Arsenal er vel neppe han der oppe :)

 

Tilfeldigheter er nok ikke det rette ordet. Flaks og uflaks er ikke-forklarende begreper.

Jeg tror snarere på trender og flyt, og at noe kan skje på grunn av innstillinger.

Fokuset på Drogbaskåring mot Arsenal er så stort at det nesten bare må skje. Alle har en bevissthet om faktorene som ligger til grunn og dette mener jeg øker sannsynligheten for at dette skjer, framfor at noe annet skjer.

Alle visste, spesielt Senderos, at han hadde problemer med Drogba. Dette trøkket gjør at Senderos ble noe sårbar.

Det finnes mange eksempler på dette fenomenet. Historien skjer og gjentar seg, ikke tilfeldig, men fordi det noen ganger ligger så mye forventninger om dette.

I 1966 fikk England godkjent et mål, som aldri skulle vært inne. England vant. I år hadde England en ball i mål, som ikke ble godkjent. Tyskland vant kampen. Tilfeldig? Eller ligger det forutsetninger implisitt som skaper tendensene.

Eller er det jeg her skriver om rein galskap?

Link to comment
Share on other sites

Håper å se Djourou på mandag sammen med Koscielny. Nå er det faen meg på tide å gi han sjansen til å starte en stor kamp! Tror denne mannen blir bankers mot Drogba!

 

Fabianski

Sagna - Koscielny - Djourou - Clichy

Song - Fabregas

Nasri

Walcott - Chamakh - RvP

 

Arshavin kan spare magien sin og bruke den i andre omgang etter at vi leder 3-1 :)

Link to comment
Share on other sites

1 av de siste 10 kamper mot Chelsea og Utd har vi fått poeng (om jeg ikke tar feil i farta), da blir det rart å snakke om tilfeldigheter og marginer mener nå jeg.

Man må ikke gjemme seg alltid bak uflaks og tilfeldigheter, når det er så stor forskjell på statistikken fra elendig til jevnt. Så ekstrem anti-Arsenal er vel neppe han der oppe :D

 

For all del, jeg tror vi tar poeng på mandag. Føler at vi har en ganske grei sjanse, på at vi også tar til oss alle 3 poengene.

Chelsea har hatt en periode med mange poengtap, selv om det ikke bare har vært dårlig spill. De har nesten kommet inn i et spor som vi er så gode på, nemlig det å skape sjanser uten å få uttelling. Flere spillere står ikke frem slik som tidligere, samt at de har slitt med noen nøkkelspillere ute av laget pga skade. Rytmen og dynamikken er ikke slik som tidligere, og dette kan vi utnytte.

Begge lag vil prøve å få med seg 3poeng i denne kampen, for de poengene kan virkelig sette press på sine rivaler for pokalen. Ikke bare med poengene, men også det psykologiske fremover de neste ukene som ofte betyr mye for mai....

 

Nå har vi mulighet til å benytte oss av hjemmebanen, og sette dette som et fort fremover. Ingen skal komme hit, å pelle oss på nesa. De skal føle frykt, og det må vi begynne å vise fra nå av. Det er her vi nå kan sette oss i en god posisjon denne sesongen, med kamper mot Chelsea, Utd, City, Pool, og Villa. Og; dette skal Barca også merke....

 

Denne kampen håper jeg på følgende lag: 4-4-2

Fabianski:

Er han skadefri, så må han spille. Szczesny stod meget bra på OT, men jeg velger den rutinen og kommunikasjonen Fabianski har fått med sin forsvarsrekke iløpet av sesongen, som et argument akkurat i en slik viktig kamp på dette tidspunktet.

 

Forsvar:

Sagna:

Vært stor denne sesongen, og for meg har han vært en av lagets mest stabile spillere.

 

Squillaci og Koscielny:

Vi har ikke noe bedre, og dette er lagets svake punkt. Med Vermaelen ute, så har vi noen jevngode spillere i denne posisjonen, som desverre ikke har det toppnivået som jeg mener de burde ha. Gode squadplayers, men ikke gode nok pr.d.d for å spille over tid. Det blir ekstra synlig, uten vår belgiske stjerne til å dirigere og ta ut spisser. Squ og Kosc må bli flinkere til å ligge tettere opp i rygg på motstanderene, og kommunisere bedre med hverandre.

 

Clichy:

Meget viktig offensiv for laget, men blir ofte alene i forsvarsjobben siden kant/sentral sjelden kommer i sikring. Synes han får for mye pepper, ut ifra hva han gjør for laget. Synes han har hatt en god sesong, og enkelte rusk må man regne med når man spiller på så høy risiko. Ofte med å bryter angrep, og setter igang laget i en overgang.

 

Midtbane:

Nasri-Song-Fabregas-Arshavin

Vil ha en flat 4`er på midtbanen, hvor Song og Fabregas styrer krigen fra sentralt. Arshavin og Nasri kan både spille ut på siden, eller dra seg inn mot sentralt for å skape rom for backene som kommer langs kanten. Vil ha en flat firer, siden jeg skulle ønske Theo fikk snart sjansen på topp. Kanskje vi fikk trukket ut leddene i Chelsea, og at rommene ble større for Theo med sin fart i bakrommet?

Det er flere på laget som kan skape mye (Fabregas, Arshavin, og Nasri), og dette må vi utnytte uten at vi blir fullstendige naive. Vi må ha en viss balanse i laget, og derfor vil jeg ikke kjøre kantene for høyt i banen i sitt press på ballfører.

 

Angrep:

Chamakh-Walcott

En duo som jeg tror ville passet perfekt sammen, og med de spillerene de har bak seg i midtbaneleddet kunne det blitt en meget fryktet spissduo. Chamakh er utrolig flink til å bevege seg mye, noe som ikke gir en lett jobb for forsvarsrekka til motstanderlaget. Dette gjør at han ofte trekker med seg forsvarspillere på tur, og som kan etterlate rommene Theo trenger for å benytte seg av rettvendt mot mål. Ikke bare har Chamakh en utrolig arbeidsvilje, men hodestyrken er fryktet. Til nå har vi ikke hatt noen bak duellen, og dette ønsker jeg å benytte med f.eks Theo som spissmakker.

Theo vil gi laget en spiller med enorm fart, og som kan jakte bakrom med pasningsleggere som Fabregas, Nasri, og Arshavin.

 

Føler at vi har mange alternativer i et slikt system, og muligheter for bytter om enkeltspillere ikke fungerer under en kamp. Samtidig som man kan justere rollene i mer defensiv/offensiv i kamper, hvor det kan være viktig.

 

Persie kan gå inn å bekle Chamakh sin rolle.

Vela kan gå inn å ta Theo sin rolle.

Rosicky kan gå inn for Arshavin/Nasri sin rolle.

Nasri kan gå inn i Fabregas rin rolle.

Denilson kan gå inn i Song og Nasri (mer defensiv) sin rolle.

Jack kan gå inn i Fabregas, Song, og Arshavin (mer defensiv) sin rolle

Diaby kan gå inn i Nasri (mer defensiv), men også Song sin rolle.

 

Jeg tror at vi har en god sjanse til å ta poeng, men også å vinne denne kampen. Vi må ikke skape for store rom bakover, som har vært et problem i alt for mange kamper av dette slaget. Chelsea er langt ifra iform, og dette må vi utnytte. Laget må jobbe sammen som en enhet, og vi må være flinke til å sikre hverandre i dueller/overganger. Vi må utnytte de kreative spillerene vi har i laget, for det er det få andre som har dette av samme kvalitet.

 

Mitt tips: 3-0, Theo, Fabregas, og Clichy (etter et fantastisk raid over hele banen, der han snurrer rundt Terry åtte ganger før han lobber elegant over Chech.....)

 

Men; det blir nok antakelig en helt annen lagoppstilling, og et system som vi ofte har brukt denne sesongen. TheoGibbsWilshere sitt forslag er nok et godt tips, men kanskje Chamakh får spille istedenfor Persie....; eller vil begge spille fra start?

 

Uansett, jeg har troa. Poeng skal vi klare :)

 

Det hadde vært spennende å prøve med en god, gammeldags "Arsenal-442" med kanter som går mye innover, offensive backer og mye større gjennombruddshissighet. Dog tror jeg ikke vi skal prøve en "ny" formasjon mot Chelsea. Her skal vi nok bare gjøre som vi har pleid å gjøre og satse på at det holder.

Denne 4-4-2-formasjonen synes jeg godt vi kan prøve, men da må det være mot antatt svakere motstand.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om jeg forstod deg rett Ben Lakris, men jeg tror ikke på at man kan gjemme seg bak marginer (flaks/uflaks) over tid. Selvfølgelig kan marginer avgjøre enkeltkamper (flyt/medgang/flaks/uflaks), men ikke når det er snakk om i 9 av 10 kamper. Da mener jeg det ligger mere bak, en slik overveldende statistikk.

Og, selvfølgelig er fotball psykologi. Vi har press på oss i disse kampene, pga statistikken/historien. Gutter mot menn, og laget som aldri takler presset o.l.

Chelsea kan som du sier, leve mere på flyten av tidligere kamper.

Det er spennende tanker du tar opp Ben Lakris.

 

Så; kan man argumentere om statistikk betyr noe eller ikke, og om den kan være et verktøy i kampen om å bli bedre. Den er iallefall et pekepinn på hva historien viser, selv om den ikke analyserer faktorer rundt resultatet. Man kan selv velge om man tar dette med i sin vurdering, eller om man skal kjøre på som før uansett hvilke resultater historien viser. Jeg tror vel at man må lære av sine feil, og om det er et mønster så burde det ringe et signal.

 

Tror likevel at vi har en god sjanse denne kampen, for Chelsea er i en skikkelig dale på det sportslige noe de ikke har hatt de siste sesongene.... Vil de takle dette i laget? Har de spillere som klarer å gå foran, for motgang har de ikke som lag opplevd så mye av de siste 5 sesongene.

Vi er sultne, og nå skal vi bevise hva vi kan i slike stunder.

Link to comment
Share on other sites

At Arsenal spiller med 4-2-3-1 skyldes i all hovedsak at dette systemet passer best for våre spillere samt at våre motstandere etterhvert fant ut at det var nok å ha en femmer på midtbanen for å ta brodden ut av vårt spill.

Det å spille med Arshavin som kantspiller i en 4-4-2 fremstår for meg som utrolig naivt, spiller man med en firer på midtbanen er man avhengig av 4 løpssterke spillere som gjør jobben hjemover 100% og deltar i duellspillet sentralt i banen.

Arshavin er ikke en slik spiller, hans styrke er hans uforutsigbarhet offensivt hvor han riktignok spiller på veldig små marginer men på sitt beste er han en stor spiller og veldig ofte er han involvert i våre mål.

Alle som har fulgt fotball noen år har oppdaget at hver enkelt kamp lever sitt eget liv, formasjoner, form, spillere, flyt og skader forandrer seg fra sesong til sesong, derfor blir statistikken uinteressant etter min mening.

At statistikken sier at f.eks Arsenal slår west ham sesong etter sesong er naturlig, Arsenal havner alltid blant de 4 beste mens west ham aldri gjør det, Arsenal har altså et mye bedre lag enn hammers, derfor er det et sannsynlig og naturlig resultat med gunners-seier i disse kampene, og når resultatene de siste sesongene går i favør chelsky i kampene mot Arsenal skyldes også dette at chelsky har hatt et sterkere mannskap enn oss.

Dette skyldes flere faktorer, først og fremst har chelsky vært økonomisk dopet og kunne kjøpt spillere fra øverste hylle, samtidig har Arsenal og Wenger bygget sin gigant-stadion og vært bundet på hender og føtter rent økonomisk.

Deretter har den fra før noe unge og lette Arsenal-stallen vært mye skadeplaget og vårt lag har vært kraftig redusert i noen av disse kampene, uansett har chelsky vært et bedre lag enn oss de siste sesongene og har derfor også tatt poengene i disse kampene, og som sagt føles dette helt naturlig.

Denne sesongen derimot har mitt blotte øye sett at Arsene Wengers nitidige arbeid med lagbyggingen og utviklingen av våre unge spillere resultert i at vi er på høyden og vel så det med både chelsky og utd.

Hvis noen her inne ikke skjønner sammenhengen i dette og dermed ikke forstår hvilken fremtid vi står foran de neste sesongene er ikke dette min skyld iallefall, jeg har prøvd å forklare dette tidligere. :)

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært spennende å prøve med en god, gammeldags "Arsenal-442" med kanter som går mye innover, offensive backer og mye større gjennombruddshissighet. Dog tror jeg ikke vi skal prøve en "ny" formasjon mot Chelsea. Her skal vi nok bare gjøre som vi har pleid å gjøre og satse på at det holder.

Denne 4-4-2-formasjonen synes jeg godt vi kan prøve, men da må det være mot antatt svakere motstand.

En god gammeldags kontring så kan gutta gjerne spille i partyhatter for min del :) 442 er en vår drøm, men det er veien å gå. Vi har spillerne til det

 

At Arsenal spiller med 4-2-3-1 skyldes i all hovedsak at dette systemet passer best for våre spillere samt at våre motstandere etterhvert fant ut at det var nok å ha en femmer på midtbanen for å ta brodden ut av vårt spill.

Det å spille med Arshavin som kantspiller i en 4-4-2 fremstår for meg som utrolig naivt, spiller man med en firer på midtbanen er man avhengig av 4 løpssterke spillere som gjør jobben hjemover 100% og deltar i duellspillet sentralt i banen.

Arshavin er ikke en slik spiller, hans styrke er hans uforutsigbarhet offensivt hvor han riktignok spiller på veldig små marginer men på sitt beste er han en stor spiller og veldig ofte er han involvert i våre mål.

Alle som har fulgt fotball noen år har oppdaget at hver enkelt kamp lever sitt eget liv, formasjoner, form, spillere, flyt og skader forandrer seg fra sesong til sesong, derfor blir statistikken uinteressant etter min mening.

At statistikken sier at f.eks Arsenal slår west ham sesong etter sesong er naturlig, Arsenal havner alltid blant de 4 beste mens west ham aldri gjør det, Arsenal har altså et mye bedre lag enn hammers, derfor er det et sannsynlig og naturlig resultat med gunners-seier i disse kampene, og når resultatene de siste sesongene går i favør chelsky i kampene mot Arsenal skyldes også dette at chelsky har hatt et sterkere mannskap enn oss.

Dette skyldes flere faktorer, først og fremst har chelsky vært økonomisk dopet og kunne kjøpt spillere fra øverste hylle, samtidig har Arsenal og Wenger bygget sin gigant-stadion og vært bundet på hender og føtter rent økonomisk.

Deretter har den fra før noe unge og lette Arsenal-stallen vært mye skadeplaget og vårt lag har vært kraftig redusert i noen av disse kampene, uansett har chelsky vært et bedre lag enn oss de siste sesongene og har derfor også tatt poengene i disse kampene, og som sagt føles dette helt naturlig.

Denne sesongen derimot har mitt blotte øye sett at Arsene Wengers nitidige arbeid med lagbyggingen og utviklingen av våre unge spillere resultert i at vi er på høyden og vel så det med både chelsky og utd.

Hvis noen her inne ikke skjønner sammenhengen i dette og dermed ikke forstår hvilken fremtid vi står foran de neste sesongene er ikke dette min skyld iallefall, jeg har prøvd å forklare dette tidligere. ;)

Er det mere naivt å bruke Arshavin som kant i 442 framfor 433?? Vi hadde jo Wiltord på kanten i en årrekke. Han var jo spiss? Wigan slo chelsea i fjor. Vi kan ikke gjemme oss bak den økonomiske dopinga for evig

Link to comment
Share on other sites

En god gammeldags kontring så kan gutta gjerne spille i partyhatter for min del :) 442 er en vår drøm, men det er veien å gå. Vi har spillerne til det

Er det mere naivt å bruke Arshavin som kant i 442 framfor 433?? Vi hadde jo Wiltord på kanten i en årrekke. Han var jo spiss? Wigan slo chelsea i fjor. Vi kan ikke gjemme oss bak den økonomiske dopinga for evig

 

 

 

Det er en realitet som alle burde ta inn over seg at chelsky har vært økonomisk dopet i en årrekke, det betyr i praksis at Wenger må gjøre en myyyye bedre jobb enn managerne som har vært i den klubben har gjort, tro det eller ei, hvis du velger å se på det som å gjemme seg bak noe har du misforstått, det blir helt historieløst og håpløst å hoppe bukk over det faktumet når man skal vurdere våre lags resultater de siste sesongene.

Poenget er at årsaken IKKE ligger på det taktiske planet etter min mening, snarere at vi ikke har hatt gode nok spillere på banen i de forskjellige posisjoner, spillere som hverken har hatt kvaliteter nok til å avgjøre kampene foran motstanderens mål eller foran vårt eget mål.

Vi har nemlig vært spillemessig best i de fleste kampene.

Når det gjelder ditt spørsmål ang 433 kontra 442 er det veldig malplassert, Arsenal spiller IKKE 433 skjønner du, vi har et utgangspunkt som er 4-2-3-1, dvs at vi spiller med to holdende spillere sentralt på midtbanen og dermed er det rom for å spille med rene vinger i praksis, Arsenal spiller derimot med to kantspillere som tar et stort ansvar i det oppbyggende spillet, er møtende og vil ha ballen på fot, årsaken til dette er at vårt lag ønsker å holde på ballen i lengre perioder, og vår totalfotball med stadige posisjonsendringer er flott å se på men kan til tider være for lite effektiv, vår formasjon er tilpasset våre spillere etter min mening men vårt lag skriker altså etter vinger som er hissige på bakrommet i mye større grad, derfor mener jeg at bl.a Walcott må få spille seg varm nå, samt at Arshavin må få tydelig beskjed om å starte inn i rom bak Chamakh langt oftere, her kan han nemlig være livsfarlig.

På kanten i 442 derimot ville han vært alt for svak defensivt og i duellspillet når han må sideforflytte seg inn i og tilbake på banen når ballen er på motsatt side.

Jeg regner allikevel med at Arsenal kommer til å bevise for hele verden hvem som er Londons beste lag og for alvor sette press på utd.

Det er ferdigheter som avgjør i det lange løp og per i dag er vi altså best. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som er så bra med et diskusjonsforum, er at man kan diskutere sine meninger. Det betyr ikke at en sitter med svaret på det ene og det andre for alle andre, selv om man har sagt sin mening om "temaet" gang etter gang.

 

At man mener at Arshavin ikke kan spille på kanten i et 4-4-2 system, fordi man MÅ ha:

løpsterke spillere som gjør jobben hjemover 100% og deltar i duellspillet sentralt i banen
, blir for meg totalt feil. Min mening.

Jeg mener man kan spille et 4-4-2 system på mange ulike måter. Det er ikke bare en måte å spille dette systemet på, eller andre spilleformasjo for den saks skyld.

Man kan f.eks ha ulike roller, selv om man spiller "kant" (siden Arshavin ble nevnt) i dette 4-4-2 systemet. (to offensive, en offensiv/en defensiv, en som utfordrer på utsiden/en som trekker seg mer innover siden backen er mer offensiv på den siden, en som jakter mere bakrom, en den andre som skal skape mermed ball, osv osv)

Finnes da nok av kantspillere i historien, som ikke har de "ferdighetene" du mener man må ha i dette systemet. Ferguson med Giggs og Wenger med Pires er jo to strålende eksempler på akkurat dette (og langt ifra de eneste), at disse "kantspillerene" i 4-4-2 ikke nødvendigvis må være slik du nevner.

Man kan også ha ulike roller som sentral midtbane, selv om man spiller 4-4-2. (to defensive, en offensiv/en defensiv, evt to defensive, osv)

 

Å sette hver formasjon i bås med å si at; slik er det bare, blir for enkelt.

 

Man ønsker vel å utnytte spillesystemet så best som mulig til hver kamp? Enkelte motstandere har styrker og svakheter man ønsker å stoppe/utnytte, og da gjør man kanskje det med å justere litt på "spilleplanen" fra den opprinnelige 4-4-2 formasjonen, evt bruke en annen spillertype med andre kvaliteter i ulike posisjonener i systemet.

 

Tror vel at mange som følger fotball, også tenker litt på: hvorfor går det slik år etter år? Enten om det er suksess eller fiasko, for å sette det litt på kanten. Man tar med mange ulike faktorer for å prøve å finne ut hva som kan være oppskriften på noe bedre, evt opprettholde sin dominans og suksess.

Statistikk, historikk, spillesystemer, spillerkvaliteter, og analyse, er verktøy som brukes for å utvikle kvaliteten i laget for fremtiden.

 

Jeg synes ikke laget generelt har utviklet seg så enormt mye dette året som du skal ha det til, men mere av at både Chelsea og Utd har underprestert i forhold til de siste sesongene. Hadde disse fungert slik som tidligere, frykter jeg at vi dessverre hadde vært 8-10 poeng bak allerede. Men; vi har hatt en positiv utvikling de siste sesongene på flere områder, der er vi nok enige.

Vi har en god sjanse denne sesongen til å stå som tabelltopp i mai, siden topplagene har utviklet seg på denne måten i PL denne sesongen. (ustabile i forhold til tidligere)

Likevel; vi må lære av tidligere. Vi har ikke råd til å tape så mange poeng mot våre argeste rivaler i innbyrdes kamper, og det er pri1 slik jeg ser det for å ta enda et skritt nærmere en ny pokal.

 

Jeg tror på poeng mot Chelsea, siden de fremstår svakere ( hvordan laget fungerer i de ulike lagdeler, spillere ute av skade/ute av form, og at de for første gang på lenge har hatt en negativ periode som kanskje ikke alle spillerene er vant til å takle) enn på flere sesonger pr.d.d. Dette kan vi utnytte, og det tror jeg også vi kan klare.

 

Statistikk er til å brytes heter det, men det er ikke derimot sagt at statistikk ikke har noen betydning. Du har jo selv sagt at vi har vært best flere ganger, og at tilfeldigheter ikke varer evig. Jeg nekter å tro at man kan gjemme seg bak tilfeldigheter og uflaks i 9 av 10 kamper, men respekterer synet ditt for det arshavin.

Jeg håper at Wenger og trener-teamet prøver å jobbe/tenke litt annerledes med å bedre statistikken, enn å kun se det fra et slikt perspektiv. Da håper jeg taktiske trekk er et element som ikke må oversees, selv om det hadde nesten vært litt romantisk om laget vant pokaler i hytt å pine uten en slik faktor i dette nivået.

Link to comment
Share on other sites

Det som er så bra med et diskusjonsforum, er at man kan diskutere sine meninger. Det betyr ikke at en sitter med svaret på det ene og det andre for alle andre, selv om man har sagt sin mening om "temaet" gang etter gang.

 

At man mener at Arshavin ikke kan spille på kanten i et 4-4-2 system, fordi man MÅ ha:, blir for meg totalt feil. Min mening.

Jeg mener man kan spille et 4-4-2 system på mange ulike måter. Det er ikke bare en måte å spille dette systemet på, eller andre spilleformasjo for den saks skyld.

Man kan f.eks ha ulike roller, selv om man spiller "kant" (siden Arshavin ble nevnt) i dette 4-4-2 systemet. (to offensive, en offensiv/en defensiv, en som utfordrer på utsiden/en som trekker seg mer innover siden backen er mer offensiv på den siden, en som jakter mere bakrom, en den andre som skal skape mermed ball, osv osv)

Finnes da nok av kantspillere i historien, som ikke har de "ferdighetene" du mener man må ha i dette systemet. Ferguson med Giggs og Wenger med Pires er jo to strålende eksempler på akkurat dette (og langt ifra de eneste), at disse "kantspillerene" i 4-4-2 ikke nødvendigvis må være slik du nevner.

Man kan også ha ulike roller som sentral midtbane, selv om man spiller 4-4-2. (to defensive, en offensiv/en defensiv, evt to defensive, osv)

 

Å sette hver formasjon i bås med å si at; slik er det bare, blir for enkelt.

 

Man ønsker vel å utnytte spillesystemet så best som mulig til hver kamp? Enkelte motstandere har styrker og svakheter man ønsker å stoppe/utnytte, og da gjør man kanskje det med å justere litt på "spilleplanen" fra den opprinnelige 4-4-2 formasjonen, evt bruke en annen spillertype med andre kvaliteter i ulike posisjonener i systemet.

 

Tror vel at mange som følger fotball, også tenker litt på: hvorfor går det slik år etter år? Enten om det er suksess eller fiasko, for å sette det litt på kanten. Man tar med mange ulike faktorer for å prøve å finne ut hva som kan være oppskriften på noe bedre, evt opprettholde sin dominans og suksess.

Statistikk, historikk, spillesystemer, spillerkvaliteter, og analyse, er verktøy som brukes for å utvikle kvaliteten i laget for fremtiden.

 

Jeg synes ikke laget generelt har utviklet seg så enormt mye dette året som du skal ha det til, men mere av at både Chelsea og Utd har underprestert i forhold til de siste sesongene. Hadde disse fungert slik som tidligere, frykter jeg at vi dessverre hadde vært 8-10 poeng bak allerede. Men; vi har hatt en positiv utvikling de siste sesongene på flere områder, der er vi nok enige.

Vi har en god sjanse denne sesongen til å stå som tabelltopp i mai, siden topplagene har utviklet seg på denne måten i PL denne sesongen. (ustabile i forhold til tidligere)

Likevel; vi må lære av tidligere. Vi har ikke råd til å tape så mange poeng mot våre argeste rivaler i innbyrdes kamper, og det er pri1 slik jeg ser det for å ta enda et skritt nærmere en ny pokal.

 

Jeg tror på poeng mot Chelsea, siden de fremstår svakere ( hvordan laget fungerer i de ulike lagdeler, spillere ute av skade/ute av form, og at de for første gang på lenge har hatt en negativ periode som kanskje ikke alle spillerene er vant til å takle) enn på flere sesonger pr.d.d. Dette kan vi utnytte, og det tror jeg også vi kan klare.

 

Statistikk er til å brytes heter det, men det er ikke derimot sagt at statistikk ikke har noen betydning. Du har jo selv sagt at vi har vært best flere ganger, og at tilfeldigheter ikke varer evig. Jeg nekter å tro at man kan gjemme seg bak tilfeldigheter og uflaks i 9 av 10 kamper, men respekterer synet ditt for det arshavin.

Jeg håper at Wenger og trener-teamet prøver å jobbe/tenke litt annerledes med å bedre statistikken, enn å kun se det fra et slikt perspektiv. Da håper jeg taktiske trekk er et element som ikke må oversees, selv om det hadde nesten vært litt romantisk om laget vant pokaler i hytt å pine uten en slik faktor i dette nivået.

 

 

Du er min favoritt når det kommer til diskusjoner vieira04, ikke fordi du er så enkel å diskutere med, men fordi du åpenbart har kunnskaper om det du diskuterer, det er ikke riktig alt vi er uenige om men vi finner garantert noe å diskutere hvis vi tar i litt. :)

Noe av det viktigste jeg har lært etter et liv med fotball er at INGENTING i denne sporten er absolutt, det finnes ALLTID flere løsninger på en utfordring, på et godt fotball-lag fins det alltid mange pasningsalternativer når du har ballen, flere av dem kan være meget gode alternativer og det er vel det samme både når det gjelder taktikk og spillervalg, nettopp derfor er jo også fotball så interessant å diskutere, mulig du har oppfattet meg som vel bastant i disse diskusjonene men jeg reagerer ofte på absolutte påstander som at "Wenger bommer på sine taktiske valg" når sannheten er at det taktiske valget ville vært spot-on hvis bare en av alle de sjansene Arsenal skaper ville gått i mål, og her er vi ved det essensielle i diskusjonen, all verdens taktikk feiler i det øyeblikk våre spillere ikke makter å omsette sjansene vi skaper, som et resultat av taktikken, til mål.

Så kan vi selvfølgelig fortsette å ha forskjellige oppfatninger av hva som er smarte taktiske valg på fotballbanen men her er ingenting absolutt, det er det viktig å huske.

Og når det gjelder statistikk i fotball er det så vanvittig mange faktorer som påvirker den og resultatene at det etter min mening til syvende og sist ikke sier oss mere enn hva denne berømte blekkspruten gjorde under fotball-VM når de slapp den nedi et akvarium og den landet på et bestemt flagg der nede, blekkspruten traff jo hver eneste gang og hadde en utrolig flott statistikk, voksne mennesker trodde faktisk på blekkspruten etterhvert.

Nå skal vi ikke sammenligne blekkspruten med Arsenal-chelsky statistikken men i løpet av mange sesonger hvor både manager i chelsky, spillerstall, skader og form forandrer seg i søkk og kav hos begge lag sier statistikken til slutt ikke annet enn resultatene, og ingenting om årsaken til resultatene.

Jeg så f.eks i gårkveld en classic-match mellom Arsenal og chelsky på Highbury, mener det var i -97 og det var en kamp som endte 3-3 etter at chelsky ledet 0-2 og Arsenal snudde til 3-2 før chelsky igjen utlignet på overtid til 3-3, det som skjedde i denne kampen var at chelsky la seg bakpå på 2-0 og kontret knallhardt på Arsenal, vi var gjentatte ganger i ubalanse men slapp fra det uten baklengsmål, dette skyldtes imidlertid ikke at vi var så godt organisert defensivt men bl.a at Keown var til stede og ordnet opp.

Jeg husker også en uforglemmelig kamp mellom disse to lagene hvor Kanu avgjorde det hele med ren og skjær magi, individuell dyktighet rett og slett, slike faktorer avgjør ofte disse tette kampene og desverre har det vært Drogba som har vært magikeren de siste sesongene.

Når det gjelder diskusjonen 442 kontra 4231 generelt og Arshavin spesielt er vi tilbake til utgangspunktet, det er ingenting som er absolutt i fotball og flere løsninger kan være riktig samtidig.

Jeg er imidlertid overbevist om at vi ville blitt svakere defensivt ved en overgang til 442 hvis vi skulle brukt Arshavin på kanten av midtbanen.

Det ville helt sikkert ført til at Clichy ville blitt enda mere frynsete og våre motstandere ville utnyttet rommet som ville oppstått mellom Arshavin og Clichy på alle mulige måter.

Du nevner Giggs og Pires og det er relevant nok, begge disse spillerne er bedre offensivt enn defensivt men samtidig er det spillere som spilte/spiller på lag som har/hadde en veldig god defensiv balanse i laget, og det må vi vel være enige om at Arsenal ikke har per i dag.

Både Pires og spesielt Giggs er også kapable til å ta de tunge løpene bakover på banen og samtidig delta i duellspillet inne på midtbanen som kreves av en kantspiller i 442.

Arshavin mener jeg har vist at han ikke har sin styrke i akkurat denne fasen av spillet, han er for liten og lett til å gjøre en vektig jobb her, jeg har irritert meg over hvor lett han detter i fysiske dueller flere ganger denne sesongen.

Derimot hadde det vært veldig spennende å sett unge Jack Wilshere i en slik rolle på venstrekant, Song og Fabregas i midten og Nasri på høyrekant, det ville vært en god konstellasjon på en firer etter min mening.

Resultatet ville nok imidlertid blitt at Fabregas i perioder ville blitt okkupert for mye på egen banehalvdel og det er heller ikke her han har sin styrke.

Jeg mener faktisk at dagens formasjon er tilpasset våre spillere optimalt, vi får bruke de enkelte spilleres styrker, f.eks Fabregas, Arshavin, Nasri og Chamakh og spesielt når vi ønsker å spille en totalfotball med masse rulleringer posisjonsmessig som vi per dags datum gjør.

Men jeg gjentar gjerne at dette heller ikke er absolutt og at det helt sikkert finnes spillere på vårt lag som hadde profitert på 442, men min mening er altså at 4231 er vår beste løsning men at det krever, som tidligere nevnt, at vi har vinger som er langt mere hissig på bakrom enn det våre gutter er til tider.

Vår svakhet er at vi kan bli for mye fokusert på å holde ballen i laget og dermed ha møtende vinger som vil ha ballen på fot i stedet for å lukte på tidlige gjennombrudd, vi har imidlertid sett flere eksempler fra spesielt Nasri som starter inn i det berømte rom 2 og at pasning og løp er perfekt timet, slik håper og tror jeg vi kommer til å angripe chelsky i morgen og først da blir det skikkelig julefeiring ;)

Når det gjelder din romantiske tanke om å vinne pokaler i hytt og pine uten å tenke taktikk vet jeg ikke helt om det fortjener oppmerksomhet i det hele tatt, jeg er sikker på at du er oppmerksom på at også Arsenal og Wenger tenker taktikk foran disse kampene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...