Jump to content

Barcelona


refser

Recommended Posts

Det er vanskelig å sammenligne epoker, men la det bare være sagt med en gang - Messi kan ikke gjøre noe som helst med en ball som Maradona ikke kunne gjøre minst like godt. Messi er raskere enn Maradona var, men Maradona var sterkere enn hva Messi er, og Maradona hadde større motor enn hva Messi har. For meg var Maradona selve kraftsenteret i sine lag og han opererte fra langt dypere posisjoner enn hva Messi gjør. Messi er en engel, mens Maradona var en demon. Vi har ikke sett så mye av Messi i situasjoner da det meste avhenger av hans ferdigher, vi har sett han i siste VM. Da lignet han mer på Walcott enn Maradona. Det er ikke vanskelig å la seg blende av Barcelonas Messi, men for meg - nei, ikke ennå. Maradona i sine velmaktsdager (som ble så alt for få av grunner vi alle kjenner) var noe helt for seg selv som selv ikke Messi når opp til - ennå. Messi har fortsatt tiden for seg. Kanskje han en dag kan ta tronen.

 

Så er det Pele, men også George Best, Johann Cruyff, Eusebio og mange fler. Zidane? Ja, tja. Teknisk vidunder, men gad vite om ikke Michel Platini var like god selv om artisterifaktoren var mindre. Mye avhenger av hva en god fotballspiller er? Er det en ballviritous? Eller kanskje er det andre faktorer som er like viktig? Det er så mye mer ved en fotballspiller enn de ørsmå øyeblikksbildene som kommer frem på YouTube og andre småglimt.

Link to comment
Share on other sites

Tror det aldri kommer til å bli en enighet mellom hvem som er tidenes beste fotballspiller. Det som taler både for (og imot) enkelte av den eldre garden er at det finnes utrolig få videoopptak samt at de har blitt romantisert i forhold til dagens spillere. Dagens spillere derimot er friskt i minnet og har selvfølgelig også en stor fordel der.

 

Dog uansett hvordan man vender og vrir på det så dukker som regel de største og mest kjente navnene opp, men noen ganger i litt annerledes rekkefølge enn en annens. Alt går ned til hvem som er "din" favoritt.

 

For meg så er Henry og Bergkamp blant de aller største. Messi er helt sinnsyk, men han er fortsatt langt ifra min favoritt. Kanskje påvirket av at de to nevnte herrene spilte i Arsenal? Ja kanskje, men samtidig så mener jeg at Zidane er blant de beste spillerene noensinne.

 

Som Sir John sa tidligere så er det vanskelig å sammenligne spillere fra hver epoke. Uansett om det er 10, 20 eller så mye som 50-år siden. Fotballen er i konstant utvikling og det er umulig å vite hvordan Maradona hadde gjort det i dagens fotball hvis han var født på midten av 80-tallet. Én ting er hvertfall sikkert og det er at hvis Messi ble født på 50 eller 70-tallet så ville han trolig aldri vært verdens beste fotballspiller. Hvorfor? Jo fordi han trolig ville vært rundt 150cm høy. :P

 

When I have children, I'm going to tell them that one day I saw the best player in all football history. That player was NOT Messi, NOT Ronaldo, NOT Pele, NOT Maradona, THAT PLAYER WAS; THIERRY HENRY.

 

En som føler det samme som meg ovenfor Henry forøvrig. :blush:

Edited by Stefan B
Link to comment
Share on other sites

 

 

Maradona drog Napoli meir eller mindre åleine.

.

 

Sitter med følelsen at tidligere kunne en stjerne skape et mesterlag, det tror jeg ikke hadde gått i dag.

 

Men nå argumenterer jeg mot at det Maradona gjorde var fantastisk, det skal jeg slutte med, For meg er han den største

Link to comment
Share on other sites

Men nå argumenterer jeg mot at det Maradona gjorde var fantastisk, det skal jeg slutte med, For meg er han den største

 

Ja, enn så lenge. Så får vi se når Messi på et eller annet tidspunkt får litt mer last å bære på om han også har den dimensjonen. En ballartist vet vi at han er, selv om Henke Larsson mener at Ronaldinho på sitt beste var en ennå større ballartist.

 

Vi får enes om at Messi er fenomenal så får vi vurdere når han plasseres i nostagiboksen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg valg en spiller så hadde jeg faktisk valgt Zidane. En mer komplett spiller kan jeg ikke huske å ha sett. Han hadde absolutt alt i spillet sitt og det over mange år, i flere klubber og i flere mesterskap. Veldig synd at han skulle forlate fotballen med et bøllestempel siden han på ingen måte var det. Han var derimot en ekstremt godt likt spiller som faktisk ble respektert av publikum og motspillere over hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Zidane var enorm. For meg er uansett den største noensinne Ronaldo. Synd at skadene (og på slutten: vekta) ødela såpass mye for han, men da han var skadefri leverte han alltid. Et fenomen, for min generasjon som vokste opp med spillere som han vil det aldri bli noen større.

 

Arsenallegendene er helt der oppe også når det er sagt, men det var noe spesielt med Ronaldo.

Link to comment
Share on other sites

Zidane var enorm ja. Men Maradona spilte fotball i en tid der det var helt ok å sparke ned gode spillere om igjen og om igjen. Man fikk ikke gult kort heller. Gult på 80-tallet ble gitt for ting vi tar for gitt er rødt idag. I VM 86 fikk Maradona 53 frispark, dobbelt så mange som nummer to på lista. Tiltross for å bli markert av en eller to spillere i nesten alle kamper og bli sparket ned om og om igjen så var han fortsatt fantastisk. Hadde han hatt samme beskyttlese fra dommerne som vi tar for gitt idag så hadde det ikke vært noen tvil om at han var best

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Godt mulig Maradona var bedre, jeg har ingen protester. Problemet i mitt tilfelle er at jeg var for ung for å se Maradona mens han spilte, selv om jeg husker han vagt fra VM i 94. Heldigvis var det plenty av gode fotballspillere å følge på 90-tallet også!

Edited by bjornage
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg valg en spiller så hadde jeg faktisk valgt Zidane. En mer komplett spiller kan jeg ikke huske å ha sett. Han hadde absolutt alt i spillet sitt og det over mange år, i flere klubber og i flere mesterskap. Veldig synd at han skulle forlate fotballen med et bøllestempel siden han på ingen måte var det. Han var derimot en ekstremt godt likt spiller som faktisk ble respektert av publikum og motspillere over hele verden.

 

Skulle jeg valg en spiller så hadde jeg faktisk valgt Zidane. En mer komplett spiller kan jeg ikke huske å ha sett. Han hadde absolutt alt i spillet sitt og det over mange år, i flere klubber og i flere mesterskap. Veldig synd at han skulle forlate fotballen med et bøllestempel siden han på ingen måte var det. Han var derimot en ekstremt godt likt spiller som faktisk ble respektert av publikum og motspillere over hele verden.

 

 

Var på Emirates Cup i 2007 da vi spilte mot Inter. Hele Emirates buet på Materazzi hver eneste gang han var borti ballen. Jeg skjønte ikke helt hvorfor hatet mot Materazzi var så enormt så jeg tenkte kansje det var fordi han hadde vært en periode i Everton. Etter kampen spurte jeg en kamerat fra London og han kunne bekrefte att Engelskmenn hadde stor respekt for Zidane og det var grunnen til hatet :)

Link to comment
Share on other sites

Sant, Everton-perioden hans var jo preget av flere kort enn antall spilte kamper om jeg ikke tar helt feil. For meg er Zidane størst, tett etterfulgt av Messi, Ronaldoene og Henry/Bergkamp i den rekkefølgen. Spillere som Lucio, Kahn, Stam, Maldini og ikke minst Makelele føler jeg også for å nevne, ikke nødvendigvis teknikerne som har vært tidenes spillere

Skal sies at jeg enda ikke er blitt tyve og derfor ikke har sett all verdens av Maradona eller Pele.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg også på Tapapa sin "fotballgud".

 

Maradona i siste halvdel av 80-tallet, er noe av det mest ekstreme. Det han gjorde med Napoli-drakt, det var magi.

 

Hva gjorde han med drakta som var så spesielt? Trodde det var klubbene som tok seg av det.. hø-hø :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.101greatg...otelho-levante/

 

Er dette straffe?? Jeg mener det er skuffende dømt av dommer og at det er en ren duell hvor Botelho faktisk kommer seg foran Cuenca og deretter blir sparket ned... Jeg mener det riktige i den situasjonen hadde vært frispark til Botelho eller fordel siden keeperen til Levante får ballen rett etterpå...

 

Bestekompisen min er i de senere årene blitt Barcasupporter og har fått på seg noen skikkelige barcelonabriller. Har ikke diskutert denne situasjonen med ham enda, men kjenner jeg ham rett mener han det er et greit straffespark...

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke fått sett noe særlig av han den siste tida, men han har alltid virket som en veldig spennende spiller. Meget rask, god teknikk og et veldig bra venstrebein. Er dog såpass offensiv at han som oftest etter et angrep er langt over midtsirkelen og venstrekanten har da blitt ofte veldig åpen. Kan dog hende dette var en del av Cartagena's taktikk da Botelho som oftest var deres farligste våpen.

 

Har også tidligere hatt litt adferdsproblemer, men gutten har talent. Problemet er bare at han som de fleste andre brasilianske spillere/talenter er litt for glad i en fest og litt for lite glad i trening og hardt arbeid. Hadde hatt veldig veldig godt av å få en sesong i Arsenal for å bevise at han kan bidra med noe, men jeg tror han forsvinner til sommeren..

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...