Jump to content

Stan Kroenke


ben lakris

Recommended Posts

  • Replies 289
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 months later...

Stan Kroenke sitter stille i båten. Greit nok - vanligvis. Men når skuta tar inn vann, til dels store mengder, er ikke rollen som "ballast" spesielt heltemodig. Spesielt ikke når du er skipets eier..

 

Hvilke varsellamper som har blinket på brua hos Wenger de siste årene er ikke godt å si. Men det er mye som tyder på at 2-8 gjorde også franskmannen våt på beina. Siste dag av overgangsvinduet ble det (endelig) banket noen nødvendige plugger inn i "Prosjekt Trutne". Skuta er ikke like vakker som den en gang var, men vi kan i hvert fall igjen seile med konkurransedyktig fart.

 

Hvor ferden går efter neste sommerhavn vet ingen(?). Improve, revenue og self sustaining. Det høres ut som "dit vinden tar oss".

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites

Vel, det ble en tåkete seanse preget av "spørsmålskontroll" (sensur?), der PHW ikke akkurat imponerte med måten han håndterte den kritikk som ble tillatt fremført. Det som imidlertid kom frem var at alle på benken lovpriste hverandre, mens salen ikke var fullt så samstemte på dette. Konklusjonen er at Danny Fizman fremdeles styrer Arsenal, det meste er vel og bra og bare alle er enig i det vil dette fortsette.

 

Flåsete referert, men likevel ikke fullstendig misvisende.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som Hill-Wood er helt i ørska på disse møtene og ganske grumpy når han uttaler seg om ting og tåler heller ikke kritikk. Aksjeeierne blir naturlig nok skuffet og føler seg ikke respektert når de ikke får svar på viktige ting rundt klubben. Spesielt at nesten ingen svarte på situasjonen rundt sesongbillettprisene ble dårlig mottatt. At billettprisene må opp for å ikke miste spillere virker litt rart når vi solgte Clichy, Nasri og Fabregas m. fl. hevet høye lønninger. Emirates blir ikke fylt opp lenger og det bør det gjøres noe med.

Silent Stan sa ikke mye på (av det jeg har sett fra møtet) og han virket litt ukomfortabel og overrasket at han skulle si noe. Hva som var planene fremover nevnte han vel ikke, men snakket litt om hvordan han havnet som eier i Arsenal og sa samtidig at han kom til å være mer "til stede" i fremtiden.

Wenger fikk vel bra respons for sin tale, men at de droppet spørsmålsrunden er vel et tegn på at han eller resten av styret føler det er ukomfortabelt å svare på noe som helst og først og fremst kritiske spørsmål.

Det som ihvertfall var tydelig på dette møtet er at det kommer ikke til å bli noe endring på styret eller visjonene de har satt. Vi kan ihvertfall se langt etter noe David Dein eller Ushmanov som en del ønsker. De forblir nok ute i kulden..uansett.

Klubben betaler ned gjeld, tjener bra og bruker ikke mer penger enn det som er tilgjengelig. Vel og bra, men siste årene må det kanskje satses ennå hardere på det sportslige rent økonomisk for å få noen trofèer tilbake i skapet?

Samtidig må det skaffes bedre sponsoravtaler enn de vi har i dag. Nå annonseres det at det er inngått 5 nye avtaler som vil høste frukter neste år, men selv med de tror jeg vi er langt etter konkurrentene med tanke på de største og viktigste sponsoravtalene.

 

Kroenke tror jeg ikke kommer til å være så mye involvert. Ihvertfall ikke rundt det sportslige eller i spillerkjøp/salg. Han forblir nok "silent" og vil bare kontrollere det hele.

Link to comment
Share on other sites

Q&A ble ikke droppet, men kun "godkjente" spørsmål ble tatt opp, og svarene ble tildels tåkelagt. Arsenal.com har denne gang forbigått den delen av møtet i stillhet. Det er en grunn til det, men innholdet blir likevel kjent for alle. Kanskje det dukker opp en videosnutt i morgen....??

 

Det jeg sitter igjen med etter det hele er at:

1. Kroenke har ingen agenda, annet enn å sitte å eie.

2. Gazidis snakker om "the club" og hvor bra det er at Wenger alltid setter "the club" først.

3. Wenger er den eneste som snakker om "the team", som da er det som er igjen etter at "the club" er tilfredstillt.

4. Hill-Wood har kun navnet.

5. Friar fikk sin velfortjente byste.

 

Jeg skulle ønske Kroenke flagget en ambisjon. Jeg skulle ønske andre enn Wenger hadde snakket om "the team", og hva "the club" skulle gjøre for å støtte opp om dem. Desverre er rekkefølgen omvendt i Arsenal om dagen, og de siste års utvikling gjenspeiler det. Stadiumprosjektet er gjennomført og på skinner. Det er tilbakelagt, men likevel skiftes ikke fokus tilbake på "the team". The Bank of England ser ut til å ha gjennoppstått, men kun i navnet.

Link to comment
Share on other sites

Q&A ble ikke droppet, men kun "godkjente" spørsmål ble tatt opp, og svarene ble tildels tåkelagt. Arsenal.com har denne gang forbigått den delen av møtet i stillhet. Det er en grunn til det, men innholdet blir likevel kjent for alle. Kanskje det dukker opp en videosnutt i morgen....??

 

Det jeg sitter igjen med etter det hele er at:

1. Kroenke har ingen agenda, annet enn å sitte å eie.

2. Gazidis snakker om "the club" og hvor bra det er at Wenger alltid setter "the club" først.

3. Wenger er den eneste som snakker om "the team", som da er det som er igjen etter at "the club" er tilfredstillt.

4. Hill-Wood har kun navnet.

5. Friar fikk sin velfortjente byste.

 

Jeg skulle ønske Kroenke flagget en ambisjon. Jeg skulle ønske andre enn Wenger hadde snakket om "the team", og hva "the club" skulle gjøre for å støtte opp om dem. Desverre er rekkefølgen omvendt i Arsenal om dagen, og de siste års utvikling gjenspeiler det. Stadiumprosjektet er gjennomført og på skinner. Det er tilbakelagt, men likevel skiftes ikke fokus tilbake på "the team". The Bank of England ser ut til å ha gjennoppstått, men kun i navnet.

rett og slett +1

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vet ikke om dette er postet noen andre plasser på forumet, men jeg legger det uansett ut her:

 

http://justarsenal.com/an-open-letter-to-stan-kroenke-from-a-life-long-arsenal-season-ticket-holder/12660

 

Et åpent brev til 'Silent Stan', som beskriver mye av det jeg tenker rundt kontrollen av klubben. Skammelig at styret kunne selge til denne mannen, som ikke har noen interesse i Arsenals sportslige suksess.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis ikke bare jeg som misliker Hill-Wood og Kroenke nei. Oppsummerer mye om hvordan mange av supporterne føler det for tiden, men jeg må nok skuffe med at dette neppe når frem. Var ikke lenge siden jeg linket til en blogg som hadde kopier av flere brev sendt til Kroenke fra de forskjellige sports franchisene han eier rundt omkring i Amerika og de var omtrent akkurat det samme som den frustrasjonen er i Arsenal-leiren om dagen. Dessverre så gir Kroenke en blank faen i hvordan supporterne føler det og sportslig ambisjon er ikke en dritt for fyren. Det er kun dollartegnene i øynene hans.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Stan Kroenke could sell his Arsenal stake after 2014, once our revenues (& his portion of the club) have increased by over 45%.... 1/2

 

2/2 At which point he'll also be free to take the £200m+ we'll have in the bank as a dividend. Not bad takings for 7 years of £0 input.

 

Noen som vet om dette stemmer? I så fall så har Arsenal driti massivt på draget. Hadde jo vitterlig ikke forundret meg mtp. hvor naive vi har vært de siste 10 årene.

Link to comment
Share on other sites

Stan Kroenke could sell his Arsenal stake after 2014, once our revenues (& his portion of the club) have increased by over 45%.... 1/2

 

2/2 At which point he'll also be free to take the £200m+ we'll have in the bank as a dividend. Not bad takings for 7 years of £0 input.

 

Noen som vet om dette stemmer? I så fall så har Arsenal driti massivt på draget. Hadde jo vitterlig ikke forundret meg mtp. hvor naive vi har vært de siste 10 årene.

Arsenal har vel en politikk som ikke tillater utbytte? Det har ihvertfall ikke vært utbetalt så lenge jeg har lest klubbens regnskap.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har vel en politikk som ikke tillater utbytte? Det har ihvertfall ikke vært utbetalt så lenge jeg har lest klubbens regnskap.

 

Det vet jeg ikke.

 

Grunnen til at ingen har tatt utbytte må jo være i så fall fordi det kun er lov når man selger unna klubben i så fall. Kanskje det er et smutthull og det forklarer hvorfor Kroenke ikke har investert noe penger i klubben samt har satt restriksjoner på Wenger sin pengebruk?

Link to comment
Share on other sites

Stan Kroenke could sell his Arsenal stake after 2014, once our revenues (& his portion of the club) have increased by over 45%.... 1/2

 

2/2 At which point he'll also be free to take the £200m+ we'll have in the bank as a dividend. Not bad takings for 7 years of £0 input.

 

Noen som vet om dette stemmer? I så fall så har Arsenal driti massivt på draget. Hadde jo vitterlig ikke forundret meg mtp. hvor naive vi har vært de siste 10 årene.

 

Han kan jo i utgangspunktet gjøre hva han vil med klubben, men jeg tror ingen kjøpere av klubben vil godta at han stikker av med £200 millioner. Dette vil jo isåfall være penger kjøper må dekke inn.

 

Det eneste som er sikkert, er at supportere verden over desperat leter etter en forklaring på hvorfor ting er som de er. Dette skaper mange teorier. Mange poster disse teoriene som sannheter

Edited by Kim
Link to comment
Share on other sites

 

Han kan jo i utgangspunktet gjøre hva han vil med klubben, men jeg tror ingen kjøpere av klubben vil godta at han stikker av med £200 millioner. Dette vil jo isåfall være penger kjøper må dekke inn.

 

Det eneste som er sikkert, er at supportere verden over desperat leter etter en forklaring på hvorfor ting er som de er. Dette skaper mange teorier. Mange poster disse teoriene som sannheter

 

Nå husker jeg ikke hvor mye penger Kroenke brukte når han kjøpte opp klubben, men det var vel tett opp mot £300M? Og dette var før Arsenal fikk seg en feit pengesum på kontoen sin og hadde hakket mer gjeld. Så aksjene har bare steget og steget. Så la oss si at han selger seg ut i 2014 etter at Arsenal allerede har kommet til enighet om nye drakt og sponsoravtaler. Hvor mye har klubben da steget i verdi alene sett bort ifra de £200M vi da vil ha i banken?

 

Jeg er hvertfall ikke i tvil om at Kroenke eier Arsenal bare pga. at han ser en mulighet til å tjene drøssevis med penger og han kommer garantert til å tjene minst et par milliarder når det salget skjer. Enten han får lov til å "ta ut" pengene eller ikke så vil £200M i klubbens sparekasse dra opp aksjeverdien noe voldsomt alene.

 

Ellers er jeg helt enig med den siste der. Er mye synsing der ute nå. Derfor jeg la det inn her som et spørsmål. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hvertfall ikke i tvil om at Kroenke eier Arsenal bare pga. at han ser en mulighet til å tjene drøssevis med penger

 

Har det noen gang vært tvil om at Kroenke er forretningsmann som er ute etter å tjene penger?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Iflg en artikkel på gunners.no sin framside så bryter "Silent" Stan tausheten i et intervju med The Mirror. I denne omgang så skal jeg ikke kommentere det som kommer frem, men siden intervjuet er fordelt og/eller omtalt over flere artikler i The Mirror så vil jeg her prøve å samle sammen linkene til de artiklene om foreløpig er kommet:

 

Arsenal's Stan Kroenke very keen for Arsene Wenger to stay on as their manager

 

Arsenal's Stan Kroenke targets the title and drools over "great" Mesut Ozil

 

Revealed! Inside the Arsenal bid to buy Liverpool's Luis Suarez, with owner Stan Kroenke

John Cross on Stan Kroenke's interview: Arsenal's owner is energised, vibrant and determined to win the title

 

Arsene Wenger honoured by Stan Kroenke's support as he celebrates 17 years at 'special club' Arsenal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gått en del år nå, men var Kroenke riktig vei å gå? Eller skulle vi ønske Usmanov var mannen som tok over?

 

Personlig er jeg ikke noe fan av Kroenke (er vel ingen Goonere som er det?). Jeg hater eiere som har null interesse av klubben. Eneste grunnen til at Kroenke er eier av Arsenal F.C. er fordi han ser på det som en investering. Er heller ingen fan av Usmanov for å si det mildt, men han virker hvert fall å elske klubben på sin egen måte og ville ikke vært eier av klubben pga. økonomien for å si det slik.

 

Skulle selvfølgelig ønske klubben var i de samme hendene som den var for 20 år siden, men de dagene er dessverre over. Det jeg dog skulle ønske var en eier med en "hands on approach". Kontra å ha kallenavnet "Silent Stan" som sender sine veldresserte bødler for å utføre tingene han ønsker gjort..

Link to comment
Share on other sites

@ Stefan B

 

Jeg skulle også gjerne gått 20 år tilbake og hatt en eierkonstellasjon som da. Den ville selvsagt sett linn annerledes ut nå, men i prinsippet så er det den typen eierskap jeg ønsker.

 

Når det gjelder Kroenke v Usmanov, så valgte jeg den gang da Kroenke. For meg var det på mange måter et valg mellom pest og kolera, og frykten for at Usmanov skulle føre til en "uansvarlig" økonomi gjorde utslaget. Jeg er på ingen måte sikker på om jeg hadde gjort det samme valget i dag hvis alternativene var de samme.

 

Når det gjelder en eier med "hands on approach", så går det litt på hvordan man definerer dette uttrykket. Hvis det er en eier ala det vi har sett i Cardiff, som er overdrevent "hands on" så er det ikke ønskelig (nå er jeg sikker på at det ikke er dette du tenker på). Men en eier som først og fremst "forstår" hva fotball virkelig er, gjerne en med lidenskap for sporten, og ideelt sett med lidenskap for Arsenal (er jeg på Usmanov-sporet nå?), en eier som stiller krav til sportslig ledelse men som samtidig ikke prøver å diktere den samme sportslige ledelse, denne type "hands on" ser jeg gjerne i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint med en eier av en fotballklubb som faktisk har en sportslig agenda.

Slik sett er utvilsomt Usmanov et bedre valg enn Kroenke, men det visste vi da vitterlig tidligere også.

Det var "politisk korrekt" med Kroenke, for problemet var bagasjen Usmanov hadde med, men han ville vel i praksis vært en Abramovic - hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...