Jump to content

Dagens Nedtur


henry#14

Recommended Posts

  • Replies 447
  • Created
  • Last Reply

Det er ingen nedtur cescwalcott, gratulerer med at du fikk et sant mesterverk til muntlig. Jeg fikk "et dukkehjem" til muntlig selv for veldig lenge siden, det er den letteste sekseren jeg noensinne har fått.

 

Et lite tips, Nora Helmer definerer det vidunderlige på to forskjellige måter i løpet av stykket.

Mesterverk er det kanskje. Men sitter her å vet ikke hvordan jeg skal forklare hele dukkehjemmet!

 

Jeg har bare forstått eller lest en plass at hun definerer det vidunderlige ved at Torvald ville tatt på seg skylden, betalt ned og beskyttet Nora om løyndommen hennes kom ut ? er jeg ute å kjører nå ?

Link to comment
Share on other sites

Mesterverk er det kanskje. Men sitter her å vet ikke hvordan jeg skal forklare hele dukkehjemmet!

 

Jeg har bare forstått eller lest en plass at hun definerer det vidunderlige ved at Torvald ville tatt på seg skylden, betalt ned og beskyttet Nora om løyndommen hennes kom ut ? er jeg ute å kjører nå ?

 

Nei, du er ikke ute å kjøre, ergo kommer du til å klare deg veldig bra på muntlig eksamen. Lykke til.

 

Nå er det sikkert 18 år siden jeg leste "et dukkehjem" sist (anbefaler gjerne andre av Ibsens verk, John Gabriel Borkman. Et av hans mindre kjente verk, men etter mitt syn noe av det bedre han har skrevet. Det aller beste er "Brand"). Jeg husker ikke akkurat detaljene lenger, så jeg skal være forsiktig med å si for mye.

 

Les denne linken, den har et veldig kortfattet analyse av språket i "et dukkehjem".

 

Her har du en annen analyse, som jeg ikke kjøper helt må jeg få si. Det er for mye bibel dratt inn i verket, mens jeg tenker på verket mer mht til at Nora våkner opp og innser at hun har vært et leketøy for sin far og sinn mann og hennes opprør må sees mer som en selvrealisering. Vekk fra det livet hun tidligere drømte om med nok penger og ingen bekymringer. Denn artikkelen drøfter "det vindunderligste" på en grei måte.

 

For all del, heng deg opp i detaljer. Jeg mener det. Se på metaforbruken (dans - tarantellan), henvisninger til Nora i tredjeperson osv. Lykke til på eksamen og måtte Fabregas bli i Arsenal også neste år ;)

Link to comment
Share on other sites

Ferdig og et ok resultat.

Takker for all hjelp tapapa som har gjort meg mye klokere på stykket. Følte jeg fikk det ganske bra til men spørsmålene om realismen og de andre stykkene til Ibsen gjorde at jeg ikke nådde toppkarakter. Men jeg nådde en solid 5er :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Premier League starten henger i en tynn tråd. Mistet all TV signalet pga rekord mye regn. :blink:

 

Det suger! Vært en, uten I-h8-scum-briller, rett og slett fantastisk kamp.

 

Så dagens nedtur så langt blir vell at Tottenham storspiller, men det veier ikke opp for at de ikke klarer å putte den i mål, samt at City`s milliard-lag blir r*v*kn*lla. Også er det bare fantastisk at denne herlige ligaen er igang igjen. Ble mere dagens opptur dette! :P

Link to comment
Share on other sites

Det suger! Vært en, uten I-h8-scum-briller, rett og slett fantastisk kamp.

 

Så dagens nedtur så langt blir vell at Tottenham storspiller, men det veier ikke opp for at de ikke klarer å putte den i mål, samt at City`s milliard-lag blir r*v*kn*lla. Også er det bare fantastisk at denne herlige ligaen er igang igjen. Ble mere dagens opptur dette! :P

 

Har heldigvis fått signalene tilbake. Like før kampen startet, kom bildet tilbake. Så det får vell være dagens opptur! :blink:

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ Aug 14 2010, 03:49 PM) 203453[/snapback]

Er vel en opptur å se to drittlag som Shitty og Tottene dele poeng? ;)

Personlig mener jeg det er en større opptur å slippe å se slike drittlag men aller har jo sin smak.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Aug 14 2010, 03:49 PM) 203453[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Er vel en opptur å se to drittlag som Shitty og Tottene dele poeng? ;)

 

Personlig mener jeg det er en større opptur å slippe å se slike drittlag men aller har jo sin smak.

 

BE

 

Alle har sin smak ja! Til tross for at det endte 0-0 var det en herlig og fornøyelig kamp! Vanvittig tempo og intensitet. Klarer å glede meg over en slik kamp selv om jeg misliker begge lag, sterkt!

Link to comment
Share on other sites

Alle har sin smak ja! Til tross for at det endte 0-0 var det en herlig og fornøyelig kamp! Vanvittig tempo og intensitet. Klarer å glede meg over en slik kamp selv om jeg misliker begge lag, sterkt!

 

Enig Bergkamp. Ser så og si alt av PL kamper hvis jeg har mulighet, rett og slett fordi det ofte er veldig underholdende.

 

Tottenham - Shitty var temmelig underholdende selv om det endte 0 - 0.

Link to comment
Share on other sites

Lånte bilen til faren til en kompis av meg idag da jeg og tidligere nevnte kompis var å henta russebilen vi skal ha til året. Da jeg var å henta slike registreringsskilt for en dag (Sånne røde) rygga jeg rett inn i en Mercedes. Fantastisk prestasjon av meg da jeg ikke så den. Bulk som faen - faren til kompisen mister noe jævlig med bonus på forsikringa og jeg må nok betale en betydelig egenandel. FØKK my life. medfølelse, noen?! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...