Jump to content

Ashley Cole


Marwood

Recommended Posts

I dag faller dommen i Ashley Cole-saken, men skal man tro alt som skrives, vil ikke dette bli siste kapittelet i saken. Det spekuleres i at Cole vil ta saken videre i rettsystemet dersom han får en bot han mener han ikke har fortjent, samtidig som Arsenal vil vurdere å ta saken videre dersom de mener Chelsea ikke straffes hardt nok.

 

Dessverre kan jeg ikke se at utfallet av denne saken vil være positivt for forholdet mellom Arsenal og Ashley Cole uansett hva som måtte skje. Nye runder i rettsalen sommeren igjennom og utover høsten er ikke akkurat ideelt.

 

Ja, link.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 870
  • Created
  • Last Reply

Så er spørsmålet.. Dersom Cole tar saken vidare: vil han vinne fram i Europa-domstolen? Mest sannsynlig vil han det, og det vil bli lovlig for spelarar å møte med andre klubbar sjølv om dei er under kontrakt. Dette er trass alt ein jobb, det også..

 

Vil ein innføre oppsigelsestid i fotballen? :D

Link to comment
Share on other sites

Cole has entered the building..

 

Da nærmer det seg vel nå da. Ikke lenge før dommen kommer. Jeg tipper vel i tråd med de fleste andre; store bøter til både Chelsea, Mourinho og Cole. Forstår jeg det rett, åpner dette også for å føre tiltale mot agenten til Cole, Jonathan Barnett, noe jeg håper vil bli gjort.

 

 

Edit:

Alle funnet skyldige.

 

 

 

INDEPENDENT COMMISSION RULING

"As a result of an official complaint by Arsenal FC the Premier League appointed an Independent Commission, made up of Sir Phillip Otton QC (Chair), Mr David Dent and Mr Malcolm George, to consider alleged breaches of Premier League rules.

The Commission today convened to communicate their judgement to the parties.

 

Chelsea FC were found to be in breach of Rule K3 which prohibits a club making an approach to a Contract Player either directly or indirectly without first obtaining permission of the club to which he is under contract.

 

Ashley Cole was found to be in breach of Rule K5 which states that a Contract Player, either by himself or by any other party acting his behalf, shall not either directly or indirectly make any approach to a club with a view to negotiating a contract without obtaining the prior written consent of the club to which he is under contract.

 

Jose Mourinho (the manager of Chelsea FC) was found to be in breach of Rule Q, governing managers’ conduct.

 

The Premier League respects the decision of the Commission and is satisfied that due process has been diligently followed with the full co-operation of all parties involved.

 

Sir Phillip Otton and his fellow Commissioners are presently taking statements of mitigation before deciding the appropriate sanctions. A statement detailing these shall follow in due course.

 

Parties have 14 days in which to appeal."

 

 

Nå gjenstår det bare å se hva dommen blir..

Link to comment
Share on other sites

Som forventet alt sammen. Det sørgelige er bare det at den som etter all sansynlighet har regissert hele greia virker å være utenfor "lovens lange arm". Agenten. Han er det kun Ashley Cole som kan straffe!!

 

Om Cole velger samme ruta som Bosman gjorde, gjennom rettsvesenet får være opp til han. Det er underordnet. Velger han det og samtidig nekter å inngå ny kontrakt er veien åpen for spill utenfor Premier League. Jo før jo heller, egentlig.

 

Det som er viktig her er at noen står fram og forsvarer regelverk og egne rettigheter til tross for at det blir en stor belastning på dem selv. Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Arsenal som setter ned foten for å markere overfor Chelsea trioen at de slett ikke kan ture fram akkurat som de vil. Det har noe med stil å gjøre.

 

Hurra for Hill-Wood, Dein, resten av styret og Arsene Wenger. Job well done.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig. Det er var riktig av David Dein, Peter Hill-Wood og co. å være prinsippefaste og rake i ryggen og melde dette inn for Premier League.

 

Det som er synd er at Arsenal nå risikerer å komme på kant med Ashley Cole, den eneste spilleren på førstelaget dyrket frem fra ungdomsavdeligene og vår 'neste kaptein'.

 

Agenten hans er allerede erklært uønsket på Highbury har jeg fått inntrykk av, noe som ikke akkurat lover bra for kontraktsforhandlinger fremover. Cole selv skal jo på sin side visstnok ikke være særlig fornøyd med å bli dratt ned i 'dragsuget' med Chelsea. Med et kobbel advokater i ryggen som truer med å ta denne saken videre i rettssystemet, er jeg redd for at så mye skade nå kan bli gjort at forholdet mellom Arsenal og Ashley Cole aldri vil bli det det en gang var.

 

Med Sol Campbell stadig mer skadet og Cole på kant med ledelsen i klubben, er det derfor ikke utenkelig at vi ved flere anledninger neste sesong vil spille med et lag blottet for engelskmenn.

 

Måtte jeg bare ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er noko surrealistisk over denne saken. Likevel er den så reell som det får blitt.

 

Alle er dømt, og kva som kan vere formildande omstende veit ikkje eg.. Uansett blir ei bot berre av symbolsk betydning - det vil ikkje affektere nokre av partane særlig. Vil Chelsea bli trekt poeng? Kanskje dei startar med minuspoeng neste sesong? Kva skjer i så tilfelle med Cole? Suspensjon?

 

Vanskelig å spå, og det einaste som vil merkast nevneverdig for nokre av partane er eit eventuelt poengtrekk. Det kjem dog ikkje til å vere større enn at det får minimal effekt.

 

Er som dei fleste andre meir spent på kva etterspel saka får, med tanke på Cole, Arsenal og relasjonen dei i mellom. Cole er Arsenal-fan. I alle fall uttalt. Kvifor då lage slike problemer, for seg sjølv, og klubben? Skjønner at han ønsker å få ut markedsverdien sin, men ærlig talt: er du fan, så er du fan. Begynner litt å tvile på den.

 

Time will show. Vil vere sjeleglad om Cole blir - for det er liten tvil om at han er en meget god venstreback!

 

Ein annan ting eg lurer på: kor mange slike møter finner sted uten at det lek ut? Trur ikkje dette er eit eineståande tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

David Dein:

 

"We hope Ashley does not leave. We do not want him to leave and we will be trying to extend his contract.

 

"We did not want to see him punished and I certainly did not testify against him.

 

"We all make mistakes but we move on. We want Ashley to be part of our future."

 

Dein is hoping Cole will not pursue his appeal against the punishment.

 

He said: "It is Ashley's decision [to appeal] but I hope they will rethink that strategy.

 

"The rules have been there for many years. A similar rule exists throughout Europe and it is important that everyone respects it.

 

"I certainly do think Ashley will remain an Arsenal player."

 

 

Jeg for min del vet ikke helt hva jeg tror nå. Utviklingen videre blir nok som sagt viktig. Går Cole videre med dette, så er jeg redd forholdet mellom klubb og spiller blir såpass betent at et salg vil tvinge seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Er meget enig i reaksjonen ovenfor.

 

Reaksjonen var vel omtrent som forventet, noe jeg også er litt fornøyd med. Denne reaksjonen er en tankevekker for både klubber, spillere og agenter. Chelsea må trå mer varsomt i fremtiden, mens Ashley Cole har å følge spillereglene som er satt i kontrakten med Arsenal og regelverket generelt.

 

Ingen tvil om at forholdet mellom Ashley Cole og Arsenal har fått en solid ripe i lakken. Lojalitet blir et nøkkelord!

 

For min del setter denne saken i gang noen tanker om Ashley Cole og Arsenal. Han er en spiller jeg gjerne vil beholde, såfremt han selv er motivert. Tror Arsenal vil legge saken "død", og dermed blir det opp til Ashley Cole selv.

Link to comment
Share on other sites

Cole og advokaten Graham Shear har ingen planer om å legge saken død, stikk i strid med David Deins anmodninger.

Cole to launch appeal after fine

 

"We think this is an entirely unsatisfactory conclusion. We will be lodging an appeal immediately.

 

"The decision seems to be based on conjecture and speculation."

 

[...]

 

"Our appeal will not only be so far as the factual of evidentiary side is concerned but so far as the restraint issues are concerned as well," said Shear.

 

"The decision does not deal with the extremely important issue of restraint of trade as far as footballers are concerned and does not explain why footballers cannot speak to prospective future employers.

 

"It grabs hold of the master and servant relationship that employees had a century ago.

 

"A footballer is a modern employee and should not be restrained in this way."

 

Det virker som om her skal advokatene virkelig gå hardt til verks og kjøre en prinsippsak så langt det går. Jeg skjønner at slike tilfeller aldri blir anmeldt. For et j*vla rabalder dette blir.

 

..og Chelsea.. de er forbannet på Arsenal, og angrer tydeligvis ingenting..

Chelsea defiant over Arsenal feud

Link to comment
Share on other sites

Dumt av Cole og ikke legge seg flat her mener jeg. Nå hadde han muligheten til å la denne saken passere uten så altfor mye oppstyr, men nå kan han vente seg utallige avisoppslag som grafser i hans og Chelseas idioti. Dumt av Cole, og trist for Arsenal.

 

På tide at Cole fokuserer på det han er flinkest til, nemlig spille fotball! :o

Link to comment
Share on other sites

No er eg meir enn lei denne saka. Ashley bør godta boten, og gå vidare å legge denne saka bak seg. Å anke vil berre føre til at forholdet mellom Arsenal og Ashley blir forverra.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har satt meg så veldig mye inn i denne saken får jeg inntrykk av at FA bare gir ut noen bøter og satser på å bli ferdig med saken.....Synes hele greia er merkelig. Enten har Barnett tatt kontakt eller så har Chelsea gjort det. Det jeg synes virker mest tenkelig er at Chelsea har betalt Barnett for å ordne et møte. Veldig merkelig er det jo også at Ferdinand tilfeldigvis treffer Kenyon på en restaurant mitt under kontraktsforhandlingene hans.

 

Jeg håper Cole blir og at alt ordner seg tilslutt mellom Arsenal og Cole. At Chelsea legger skylda på oss får driter jeg i.

Link to comment
Share on other sites

Hvem som har fått i stand møtet er det ingen som debatterer. Det har Cole's agent gjort. Om det er med Cole's velsignelse eller ikke er irellevant. Cole er ansvarlig, og om han ikke visste så hadde han gitt agenten fyken. Han visste! Ergo har Cole brutt reglene som han meget vel visste om. Guilty as hell.

 

Så Chelsea. Uansett hvem som tok iniativet (hvilket er fullstendig irrellevant for Chelsea's del) så er møtet like forbannet regelstridig. Dette visste både Kenyon og Mourinho meget vel. Guilty as hell.

 

Den eneste som har en eneste vei ut av dette er Cole, derson agenten gikk bak ryggen hans. Det har han helt tydlig ikke gjort. Ergo er skyldsspørsmålet en usedvanlig enkel besluttning. Straffene er grei nok også. Det vesentlige her er at Chelsea har fått en straff ut over det rent økonomiske.

 

Igjen - hipp hurra for dem som hevder lov og rett. Arsenal Football Club. Hill-Wood, Dein & co. er de eneste som kan stå med rett rygg etter denne saken. De har gjort det de måtte, og er nå ferdige med saken. Ære være dem for det.

 

Hva Chelsea og Cole måtte mene er uinterresant. Ingen av dem har noensinne ytret ett pip om at reglene burde endres. Nå har begge alle muligheter til å gjøre det hvis de vil. Det har ikke en dritt med Arsenal å gjøre. Jeg har sett venstrebacker komme og gå - McNab, Nelson, Sansom, Winterburn, og Silvinho. Strålende spillere alle som en. Cole blir ikke videre spesiell i det selskapet der. Arsenal består. En eventuell "trussel" om å forlate Arsenal (ikke akseptere ny kontrakt) er ingen trussel i det hele tatt. Det er i tilfelle kun et "fact of life" som har sin konsekvens - at Arsenal får en ny venstre back. Pokker heller, Cole er ikke en gang den beste av de ovenfornevnte.

 

Ashley Cole får gjøre hva han vil. Det interreserer meg ikke. Det som er viktig er at Arsenal lukker boken og går videre. Vil ikke Cole være med forventer jeg at Arsenal gjør det som er nødvendig i så måte. Nemlig å bestemme agendaen selv! Er det noen som gjør det, er det våre folk. Det har de nå bevist for hele planeten. Arsenal har gitt "Chelsea trioen" en utvetydig melding: "go f**k yourself". Well said, well done.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting vi kan være ganske sikre på. Ashley Cole kommer ikke til å spille i Chelsea. Eneste mulighet Cole har for å komme til Chelsea er på free transfer om to år, eller via en annen klubb (et Cilev Allen stunt). Velger Arsenal å dumpe Cole så går turen ut av Premier League, eller rettere sagt til Real Madrid.

Link to comment
Share on other sites

Ashley Cole kommer nok aldri til å få en overgang til Arsenal til Chelsea. Det kan han bare drømmen om. Jeg er heller ikke sikker på om det er hva han drømmer om. Jeg vil ikke spekulere i hva han tenker, men hvis Cole ikke kommer til enighet med Arsenal om ny kontrakt i sommer/høst må han selges. Skal denne sagaen fortsette med nye apeller og runder i rettssaler kan det være likegreit at en spiller som ikke er fokusert heller forlater Arsenal.

 

Det som jeg synes er ganske utrolig er at Chelsea og formann Bruce Buck er "skuffet" over Arsenal for at vi tok saken videre til FA. Hva hadde han forventet. "Anything is possible, but it will be very difficult to have a good relationship with Arsenal", sier Buck. Akkurat det tror jeg ikke vi skal ta så veldig tungt. Det har bredt seg en ukultur i Chelsea etter Abramovitsj/Mourinho tok over styringen. Regler tøyes og brytes i alle mulige sammenhenger uten at man er villige til å ta ansvar for konsekvensene. Det ser ut til at man går over lik for å få hva man egentlig ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Guest espenstoele

Jeg kan bare slutte meg til de over som applauderer Dein & Co. som har tatt belastningen det er med å bringe Chelsea inn for FA. Viktig at vi står rakrygget i denne prossessen. Signaleffekten er viktig! Den mafialignende kulturen som har begynt å bre seg om i Chelsea må stanses.

 

Synd hvis en spiller som Cole skulle forsvinne pga av denne saken, men på lang sikt blir det farlig hvis klubben skulle legge seg flate hele tiden av frykt for at enkeltspillere vil forlate klubben. Jeg mener, hva betyr egentlig en bot på £ 100 000 for Ashley Cole. Han tjener jo fett ift "vanlig folk" og dette er for lommerusk å regne. Boten til Chelsea synes jeg også var patetisk liten - £ 300 000 - for den summen får man jo nesten ikke kjøpt en norsk 2. divisjonsspiller engang..

 

Hvis Cole vil ha min videre respekt, så klarer han å skille mellom sak og person, og signer ny kontrakt for den klubben som har gjort ham til stjerne.

Link to comment
Share on other sites

Bruce Buck hadde vel helst sett at David Dein stod med lua i hånda og så på, slik Rick Parry gjorde det da Steven Gerrard ble utsatt for tapping up i fjor sommer. Eller slik Manchester United gjorde da Peter Kenyon ved to anledninger i løpet av samme dag "tilfeldigvis" møtte Rio Ferdinand. Eller slik FA selv gjorde det da det ble avslørt gjentatte hemmelige møter mellom Sven Göran Eriksson og Peter Kenyon.

 

Når han videre sier at Chelsea ikke hadde noen intensjoner om å signere Cole, en spiller Mourinho ved flere anledninger hadde lovprist bare uker i forveien, så begynner man jo å lure på hvorfor de i det hele tatt sa ja til å komme på møtet iscenesatt av Jonathan Barnett og Pini Zahavi? Og Mourinho? En løgner fra ende til annen.

 

One of the saddest features of yesterday's festival of fines was seeing Mourinho deny, on film, being part of the group that talked to Cole. "On that day I was in Milan. I never met the boy," Mourinho told the camera.

 

Tragisk. Og noen lurer på hvorfor Mourinho ble tungt bøtelagt? Å lyve foran et dommerpanel er sjelden noen god idé, spesielt ikke når du blir så til de grader avslørt.

 

 

Dette uføret har Chelsea plassert seg i selv. Paradoksalt nok er det likevel Arsenal som sitter igjen med svarteper her - og blir konsekvensene at Cole kommer på kant med Arsenal, så var vel bryderiet kanskje verdt £300,000? Skjønt, det er jo mye penger for Chelsea, det må vi ikke glemme. For tross alt, i følge Bruce Buck

 

"[The fine] is a lot of money even for Chelsea Football Club, We are trying to run a profitable business here and every penny and pound and thousand pounds is important to us. It's a hell of a lot of money."

 

Profitable business? Skal jeg le eller skal jeg gråte?

 

Nei, Arsène Wenger har så rett, så rett når han snakker om en klubb som mangler klare moralske linjer i lederskapet.

Link to comment
Share on other sites

Vil også applaudere Dein for at han gikk til sak her.

 

Etter min mening står Chelsea som den store taperen her.

Meget positivt at dette under bordet forhandlingene de har holdt på

med Cole,Gerrard og Ferdinand endelig blir straffet.

Rettferdighet seiret og ikke Chelsea's enorme pengemaskin.

 

For Cole og Arsenal er denne saken trist. Meget dumt av Arsenal og

'trekke det opprinnelige tilbudet, og meget dumt av Cole a reagere slikt.

 

Jeg håper Cole blir i Arsenal. Cole er som påpekt før verdens beste

venstreback.

Min mening er at Arsenal bør strekke hånden ut til Cole og ikke omvendt.

Arsenal burde gi Cole lønna de ble først enige om(da hadde gjerne ikke

Colesagaen skjedd heller).

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at Arsenal bør strekke hånden ut til Cole og ikke omvendt.

Arsenal burde gi Cole lønna de ble først enige om(da hadde gjerne ikke

Colesagaen skjedd heller).

10677[/snapback]

 

Ja, det var viktig å gå til sak av prinsippielle grunner. Hvis ikke hadde det vært en aksept av bruk av ulovlige midler for å raide spillere. Men selv om det er Chelsea som står igjen som den store synderen har denne saken dessverre kostet forholdet mellom Arsenal og Cole dyrt. Noe annet var ikke å vente. Men nå må alle partene evne å sette strek. Arsenal bør tilgi Cole, og gjøre (nesten) "alt" for å få ham til å bli. Derfor er det viktig å strekke ut en hånd, og gi mannen lønn og en forsikring om at det er i Arsenal fremtiden er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...