Jump to content

Manuel Almunia


10000gunners

Recommended Posts

Kan være enig at Almunia ikke er noen keeper i topp verdensklasse, men han gjorde seg absolutt ikke bort forrige sesong heller. Få tabber og stabilt god.

 

Det er klart Almunia har ting å forebedre seg på han også, men før han eventuelt skulle tulle seg helt bort som førstekeeper seg jeg ingen grunn til å hente en ny keeper nå.

Vi har jo også Fabianski og Mannone som kan utfordre.

 

Det var vel mest en kollektiv mental svikt, samt skader på nøkkelspillere i laget som gjorde at vi ikke nådde helt opp på slutten sist sesong.

Men skal jeg trekke fram en lagdel så var det forsvaret som sviktet mest.

Keeperen er jo en del av det siden han skal guide og styre forsvaret, men for å kunne være på sitt beste er han er også avhengig av at forsvaret gjør det de skal, noe som ikke alltid var tilfelle i fjor.

De kan være veldig bra som enkeltspillere, men kollektivt og i duellspiller sliter de. Og ikke minst samspillet i firer'n ser jeg helt klart et forbedringspotensiale.

 

Retter vi på disse tingene er jeg rimelig sikker på at det blir særdeles vanskelig å slå oss.

Et bunnsolid forsvar er nøkkelen til suksess.

 

Det er jo allerede slått fast at Almunia ikke er god i feltet, at han ikke har autoritet nok til å styre forsvaret. Det eneste Almunia forsvarerne har hengt seg på i hans støtte er at han er en god shot stopper. Nå er jo det bevist i form av statistikken over at så ikke er tilfelle heller. Da skjønner jeg faktisk ikke hva han er god på.

Kan noen som snyes Almunia er god fortelle meg hva han er god på? Hvorfor mener folk her at Almunia er god nok for et av verdens beste fotball-lag? Hvilke egenskaper er det han har som gjør at vi står godt rustet for neste sesong på keeperplassen?

 

Jeg ser frem til svar

 

BE

 

Edit:

 

Jeg har prøvd å si det før og sier det igjen. en keepers prestasjoner måles ikke i tabber

Link to comment
Share on other sites

Men skal jeg trekke fram en lagdel så var det forsvaret som sviktet mest.

Keeperen er jo en del av det siden han skal guide og styre forsvaret, men for å kunne være på sitt beste er han er også avhengig av at forsvaret gjør det de skal, noe som ikke alltid var tilfelle i fjor.

De kan være veldig bra som enkeltspillere, men kollektivt og i duellspiller sliter de. Og ikke minst samspillet i firer'n ser jeg helt klart et forbedringspotensiale.

 

Retter vi på disse tingene er jeg rimelig sikker på at det blir særdeles vanskelig å slå oss.

Et bunnsolid forsvar er nøkkelen til suksess.

Heilt enig med deg at forsvaret øydela for oss i fjor. Eg kan ikkje få presisert nok gonger at me trenger ein ny midtstoppar for å vinne ligaen.

 

Gallas/Toure kombinasjonen var så latterleg dårlig i fjor at det var vondt å sjå på. Gallas har mista det meste av farten og er alt for "heit" i mange situasjonar. Han tapar stort sett det som er av hovudduellar og han var ein rævva kaptein. Toure er sterk som ein bjørn, og lynrask, men har posisjoneringsevner lik ein fisk på land. Markeringsspelet hans er også under ein kvar kritikk. Som backup har me eit nervevrak av ein sveitsar, som har oppvisning i korleis ein ikkje skal spele stoppar.

 

Den einaste som kom frå det med æra i behold forrige sesong, var Song. God fysikk, sikker med ballen i beina og store framskritt i posisjoneringsspelet. Men har er, som dei alle dei andre stopparane våre, alt for dårlig i lufta. Kor mange andre her på forumet er ikkje lei av å sjå spelarar som Kevin Davies få fritt spelerom mot oss?

 

Om me får ein ny midtstoppar kan me vinne ligaen med Paul Robinson i mål. Slik situasjonen er pr i dag, hadde me ikkje vunne ligaen med Buffon i mål, og Torres på topp.

Link to comment
Share on other sites

Slik situasjonen er pr i dag, hadde me ikkje vunne ligaen med Buffon i mål, og Torres på topp.

 

Merer du virklig det? Buffon i stedet for Almunia og Torres i stedet for f.eks. Bendtner (eller Adebayor for den saks skyld) sist sesong? 4 poeng?

 

Jo, da hadde vi pinadø vunnet.

Link to comment
Share on other sites

Gallas/Toure kombinasjonen var så latterleg dårlig i fjor at det var vondt å sjå på. Gallas har mista det meste av farten og er alt for "heit" i mange situasjonar. Han tapar stort sett det som er av hovudduellar og han var ein rævva kaptein. Toure er sterk som ein bjørn, og lynrask, men har posisjoneringsevner lik ein fisk på land. Markeringsspelet hans er også under ein kvar kritikk. Som backup har me eit nervevrak av ein sveitsar, som har oppvisning i korleis ein ikkje skal spele stoppar.

 

Her var det mye rart. Hvis stopperne, du nevner Gallas, virkelig taper "stort sett det som er av hovudduellar" så syns jeg det er rart andre lag slipper inn fler mål etter avslutninger på hodet. Manu med Ferdinand og Vidic er aller dårligst i så måte og de har i tillegg en keeper som plukker ned mange flere av innleggene;

 

Weakness 32% of the goals United conceded were headers - the highest proportion in the top division.

 

http://sport.setanta.com/en/Sport/News/Foo...League-preview/

 

Gallas var meget god i fjor, Toure hadde en veldig ujevn sesong som ble litt oppstykket grunnet ACN og skader.

 

Jeg synes det blir veldig merkelig å lese at noen tror at Almunia er jevngod med Buffon. Jeg er sikker på at vi hadde fått mer enn 4 ekstra poeng med han på laget, akkurat som jeg er sikker på at det samme hadde skjedd hvis Wenger hadde valgt å stille med vår beste keeper mellom stengene.

 

Jeg har skrevet det før, og gjentar det gjerne. Wengers keepervalg kostet oss seriegullet og jeg er rimelig sur pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Slik situasjonen er pr i dag, hadde me ikkje vunne ligaen med Buffon i mål, og Torres på topp.

 

Merer du virklig det? Buffon i stedet for Almunia og Torres i stedet for f.eks. Bendtner (eller Adebayor for den saks skyld) sist sesong? 4 poeng?

 

Jo, da hadde vi pinadø vunnet.

Jo, det er kanskje ein liten overdrivelse frå mi side, men likevel, du må vere einig i at stopparspelet frå forrige sesong var under ein kvar kritikk? Det er trist at eit lag med så mykje offansiv slagkraft ikkje vinner ligaen fordi det bakerste leddet er for dårlig (stopparar og keeper). United og Chelsea har dei beste midtforsvara i PL og dei beste keeperane. Jammen kom dei ikkje først på tabellen også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil i å legge all skyld på keeperen, samme om det hadde vært Lehmann eller Almunia som stod forrige sesong.

 

Fakta er at Almunia gjorde sin beste sesong så langt i Arsenal. Lehmann gjorde et par glipper og Almunia fikk sjansen. Han gjorde seg så absolutt ikke bort og fortjente å få beholde plassen, selv om Lehmann så klart kunne fått flere sjanser igjen i løpet av sesongen.

 

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Almunia er stabilt god og kan så absolutt være keeper for gullvinnende Arsenal-lag. Mye av dette vil også tilsi om forsvaret vårt og midtbanen vår er god nok. Det er som lag vi er nødt til å stå sammen og vinne gull.

Link to comment
Share on other sites

Gallas/Toure kombinasjonen var så latterleg dårlig i fjor at det var vondt å sjå på. Gallas har mista det meste av farten og er alt for "heit" i mange situasjonar. Han tapar stort sett det som er av hovudduellar og han var ein rævva kaptein. Toure er sterk som ein bjørn, og lynrask, men har posisjoneringsevner lik ein fisk på land. Markeringsspelet hans er også under ein kvar kritikk. Som backup har me eit nervevrak av ein sveitsar, som har oppvisning i korleis ein ikkje skal spele stoppar.

 

Her var det mye rart. Hvis stopperne, du nevner Gallas, virkelig taper "stort sett det som er av hovudduellar" så syns jeg det er rart andre lag slipper inn fler mål etter avslutninger på hodet. Manu med Ferdinand og Vidic er aller dårligst i så måte og de har i tillegg en keeper som plukker ned mange flere av innleggene;

 

Weakness 32% of the goals United conceded were headers - the highest proportion in the top division.

 

http://sport.setanta.com/en/Sport/News/Foo...League-preview/

 

Gallas var meget god i fjor, Toure hadde en veldig ujevn sesong som ble litt oppstykket grunnet ACN og skader.

 

Jeg synes det blir veldig merkelig å lese at noen tror at Almunia er jevngod med Buffon. Jeg er sikker på at vi hadde fått mer enn 4 ekstra poeng med han på laget, akkurat som jeg er sikker på at det samme hadde skjedd hvis Wenger hadde valgt å stille med vår beste keeper mellom stengene.

 

Jeg har skrevet det før, og gjentar det gjerne. Wengers keepervalg kostet oss seriegullet og jeg er rimelig sur pga dette.

Det er seriøst heilt umogleg å meine at Gallas var "meget god" forrige sesong. Han var ein vandrande katastrofe og han svikta i alt som heiter storkampar. Kven var det som var skuld i 3 mål mot United i FA cupen? Kven var det som handsa utruleg klønete i den avgjerande seriekampen mot United? Kven var det som ikkje hadde kjangs mot Anelka i lufta då han vart satt inn i seriekampen på brua? Tar du i tillegg med oppførselen hans mot Birmingham i den fatale 2-2 kampen er begeret fyllt opp for min del. Han hadde i tillegg mange andre glippar mot svakare motstand, som ikkje kosta oss poeng.

 

EDIT: Og når det gjeld ein sånn statistikk, så gir ikkje den noko som helst bilde på kva som eigentleg stemmer. Eg tar Vidic foran Gallas any day

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil i å legge all skyld på keeperen, samme om det hadde vært Lehmann eller Almunia som stod forrige sesong.

 

Fakta er at Almunia gjorde sin beste sesong så langt i Arsenal. Lehmann gjorde et par glipper og Almunia fikk sjansen. Han gjorde seg så absolutt ikke bort og fortjente å få beholde plassen, selv om Lehmann så klart kunne fått flere sjanser igjen i løpet av sesongen.

 

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. Allikevel så syns jeg det blir helt feil å skylde statistikken ovenfor på Almunia. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Almunia er stabilt god og kan så absolutt være keeper for gullvinnende Arsenal-lag. Mye av dette vil også tilsi om forsvaret vårt og midtbanen vår er god nok. Det er som lag vi er nødt til å stå sammen og vinne gull.

 

Jeg har spurt flere ganger. Kan noen fortelle meg hvilkde egenskaper Almunia har som er gode?

Han er dårlig i feltet, og eier ikke autoritet. Det er stort sett alle her enige i. Nå kom det også fram at Almunia ikke er noen god shot stopper heller. Hva er han egentlig god på? Caribo gadd ikke å svare. Kanskje du kan Frank?

 

Til Torstein. Jeg tror, og det har jeg sagt mange ganger, at litt av problemet defensivt er at vi har en keeper som ikke klarer å dirigere forsvaret. Kolo er totalt avhengig av det. Det gikk greit da han ble passet på av Lehmann og Campbell. Det gikk ikke bra da han skulle bli veiledet av Gallas og Almunia.

 

Skal vi ha en så dårlig keeper som vi faktisk har så bør vi nedjustere målene våre. Tviler på at det blir noe silverware med han.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Snodig påstand at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå, all den tid våre sidebacker ble kåret til de beste i PL :rolleyes:

 

Det er meg bekjent INGEN her på forumet som har lagt ALL skyld for målene på keeperen. Slik stråmannargumentasjon blir tullete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil i å legge all skyld på keeperen, samme om det hadde vært Lehmann eller Almunia som stod forrige sesong.

 

Fakta er at Almunia gjorde sin beste sesong så langt i Arsenal. Lehmann gjorde et par glipper og Almunia fikk sjansen. Han gjorde seg så absolutt ikke bort og fortjente å få beholde plassen, selv om Lehmann så klart kunne fått flere sjanser igjen i løpet av sesongen.

 

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. Allikevel så syns jeg det blir helt feil å skylde statistikken ovenfor på Almunia. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Almunia er stabilt god og kan så absolutt være keeper for gullvinnende Arsenal-lag. Mye av dette vil også tilsi om forsvaret vårt og midtbanen vår er god nok. Det er som lag vi er nødt til å stå sammen og vinne gull.

 

Jeg har spurt flere ganger. Kan noen fortelle meg hvilkde egenskaper Almunia har som er gode?

Han er dårlig i feltet, og eier ikke autoritet. Det er stort sett alle her enige i. Nå kom det også fram at Almunia ikke er noen god shot stopper heller. Hva er han egentlig god på? Caribo gadd ikke å svare. Kanskje du kan Frank?

 

De positive tingene jeg vil trekke frem med Almunia er;

- Tryggheten

- Roen

- Reaksjonssterk

- God på strek

Tror han også er flink til å kommunisere med forsvaret, virker i hvertfall slik til tider, selv om det er vanskelig å svare på det ettersom jeg ikke spiller foran han på banen. Utover disse tingene så har han så klart ting han kunne vært bedre på, som f.eks i feltet og autoriteten som Lehmann hadde. Allikevel syns jeg at Almunia holder et godt nok nivå til at vi kan gi han sjansen denne sesongen. Han tok et stort steg frem forrige sesong, og hvis han ønsker å forbli førstekeeper i Arsenal så må han så klart opprettholde det positive han gjorde forrige sesong, men så klart bør vi jo kunne forvente mer av han oss i år. Forhåpentligvis så skjer det. Det er også viktig at forsvaret tar ansvar og spiller opp mot sitt aller beste og gir Almunia minst mulig å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er seriøst heilt umogleg å meine at Gallas var "meget god" forrige sesong. Han var ein vandrande katastrofe og han svikta i alt som heiter storkampar. Kven var det som var skuld i 3 mål mot United i FA cupen? Kven var det som handsa utruleg klønete i den avgjerande seriekampen mot United? Kven var det som ikkje hadde kjangs mot Anelka i lufta då han vart satt inn i seriekampen på brua? Tar du i tillegg med oppførselen hans mot Birmingham i den fatale 2-2 kampen er begeret fyllt opp for min del. Han hadde i tillegg mange andre glippar mot svakare motstand, som ikkje kosta oss poeng.

 

Joda, det er absolut mulig å mene at Gallas var god i fjor. Jeg gidder ikke skrive om det nå, så jeg tar og limer inn noe jeg skrev i et annet innlegg.

 

Personlig er jeg godt fornøyd med Gallas som spiller og som kaptein. Han lyser vinnervilje lang vei og bidro med noen avgjørende scoringer. Laget vårt virket mye tøffere i fjor i forhold til året før, hvor vi framsto som "lettvektere" og ble grundig parkert av Manu og Chelsea. Jeg får ofte inntrykk av at folk glemmer at laget faktisk løftet seg stort i fjor, men fokuserer på at vi tapte mesterskapet på tampen av sesongen. Jeg tror ikke det var mange goonere som trodde at vi skulle være med å knive om seriegullet før sesongstart i fjor. Jeg trodde det i hvertfall ikke og jeg er som regel veldig positiv før sesongen begynner. I år tror jeg faktisk vi vinner bøtta, selvom vi ikke kjøper ny keeper og en ny midtbanespiller. I fjor var jeg redd Tottenham skulle passere oss.

 

Alt dette er selvfølgelig ikke bare Gallas fortjeneste, flere spillere løftet seg stort, blant annet Cesc og Adebayor. Sagna var helt ukjent for meg, og han var fantastisk god hele året. Alikevel mener jeg at framgangen i fjor i stor grad skyldtes Gallas ledelse og vinnervilje.

 

Før hadde vi en psyko til på laget som med hele sitt kroppsspråk viste at han hatet å tape, det var selvfølgelig ze german mentalist Jens Lehman. Nå som han er borte, så blir Gallas desto viktigere for oss.

 

Javisst oppførte han seg som en bortskjemt, sur drittunge i kampen mot Birmingham. Helt i overkant barnslig for en godt voksen mann, men i den kampen gikk absolutt alt mot oss. Skaden til Eduardo og den helt feilaktige dømte straffen mot oss på tampen. Jeg skjønner godt at han var rasende, tro meg, det var jeg også.

 

Hadde Gilberto, Toure eller Senderos vært kaptein så hadde de sikkert oppført seg veldig pent og godt rolig av banen i etterkant. De virker som snille gutter hele gjengen, men jeg vil ikke ha en snill gutt som kaptein. Jeg vil ha en råtass som kaptein, og det er William Gallas. Den eneste som lyser vinnervilje av våre gutter (Flamini hadde litt av den egenskapen, og Cesc også. Sistnevnte blir nok kaptein en gang i framtiden håper jeg).

 

Hvem som skal være Gallas makker, det er jeg mer usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil i å legge all skyld på keeperen, samme om det hadde vært Lehmann eller Almunia som stod forrige sesong.

 

Fakta er at Almunia gjorde sin beste sesong så langt i Arsenal. Lehmann gjorde et par glipper og Almunia fikk sjansen. Han gjorde seg så absolutt ikke bort og fortjente å få beholde plassen, selv om Lehmann så klart kunne fått flere sjanser igjen i løpet av sesongen.

 

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. Allikevel så syns jeg det blir helt feil å skylde statistikken ovenfor på Almunia. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Almunia er stabilt god og kan så absolutt være keeper for gullvinnende Arsenal-lag. Mye av dette vil også tilsi om forsvaret vårt og midtbanen vår er god nok. Det er som lag vi er nødt til å stå sammen og vinne gull.

 

Jeg har spurt flere ganger. Kan noen fortelle meg hvilkde egenskaper Almunia har som er gode?

Han er dårlig i feltet, og eier ikke autoritet. Det er stort sett alle her enige i. Nå kom det også fram at Almunia ikke er noen god shot stopper heller. Hva er han egentlig god på? Caribo gadd ikke å svare. Kanskje du kan Frank?

 

De positive tingene jeg vil trekke frem med Almunia er;

- Tryggheten

- Roen

- Reaksjonssterk

- God på strek

Tror han også er flink til å kommunisere med forsvaret, virker i hvertfall slik til tider, selv om det er vanskelig å svare på det ettersom jeg ikke spiller foran han på banen. Utover disse tingene så har han så klart ting han kunne vært bedre på, som f.eks i feltet og autoriteten som Lehmann hadde. Allikevel syns jeg at Almunia holder et godt nok nivå til at vi kan gi han sjansen denne sesongen. Han tok et stort steg frem forrige sesong, og hvis han ønsker å forbli førstekeeper i Arsenal så må han så klart opprettholde det positive han gjorde forrige sesong, men så klart bør vi jo kunne forvente mer av han oss i år. Forhåpentligvis så skjer det. Det er også viktig at forsvaret tar ansvar og spiller opp mot sitt aller beste og gir Almunia minst mulig å gjøre.

 

Jeg kan gå med på at roen hans er en positiv egenskap. Utover det kan jeg ikke se at han er reaksjonssterk eller god på strek. Jeg synes dog han er sikker i klypene og gir sjelden unødvendige returer. Jeg kan ikke se at jeg føler meg trygg med han i mål i allefall. Hovedgrunnen til at jeg ikke føler meg trygg med ham er at jeg mener han ikke er plasseringsdyktig. Jeg synes ofte han står feil og derfor er det lett å score på ham.

 

Jeg synes ikke han har bevist nok til å få lov til å være førstekeeper for en storklubb som Arsenal. Men ting tyder jo på at han blir første valget kommende sesong og da er det bare å krysse fingrene for at han for en gangsskyld kan prestere

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Hei Frank. Jeg har vel lest bortimot alle innlegg du har skrevet her på forumet siden du debuterte som svoren fan av Senderos før han kom til klubben og uten at du hadde sett han. Etter det har du skrevet haugevis av innlegg, og jeg kan ikke huske noe surmuling fra deg noensinne. Du klarer å finne en positiv vinkling på det meste.

 

Det gleder meg at vi har sånne som deg her på forumet også, i tillegg til en del som er langt mer kritiske. Sånt gjør forumet bra!

 

Må komme meg hjem fra jobb nå, skal svare på dine påstander om Almunias angivelige gode sider senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder å svare ben elfen...vi har da det ikke såå travelt her?? :)

 

Støtter meg til det Frank nevner angående Almunias beste egenskaper.

Men jeg syns ikke han er så dårlig i feltet som mange sier.

ok, han bokser ballen kanskje mye og at det finnes keepere som er bedre på det punktet, men før han noen gang har skikkelig tabbet seg ut i slike situasjoner, velger jeg å ikke kritisere han nevneverdig.

 

Posisjonering av mur og seg selv på frispark er vel kanskje det han er svakest på og han er kanskje ikke er så veldig autoritær, men det er ting som kan justeres. Han er også en langt mer rolig type enn f.eks. Lehmann så de kan ikke sammenlignes sånn sett.

 

Lehmann var langt med aggresiv i feltet og rykket nærmest ut på alt som var, men rett som det var endte det opp med skogturer hvor han bommet på ballen og havnet i hårreisende dueller med med- og motspillere.

Kombinert med hissig oppførsel er det ikke rart han blir kalt Gale-Jens. Forstå meg rett, han har gjort mye bra i Arsenal, men jeg er er ganske sikker på han ikke ville utgjort noen forskjell i sist sesong i forhold til Almunia. Det blir veldig hypotetisk.

 

 

Og hvilken garanti har vi for at en eventuell ny keeper umiddelbart vil gjøre en bedre jobb enn Almunia?

 

Jeg vet Almunia ikke er beste keeper'n i PL og det får vi vel neppe heller så lenge Cech og Van den Sar spiller som de gjør, men jeg finner ingen grunn til å vrake Almunia nå.

Viser han seg å være en skandale i høst, ja så kan jeg gå med på at det må endringer til.

Vi har jo alltids Fabianski og Mannone i bakhånd, men de har jo null erfaring i PL.

Link to comment
Share on other sites

Det er seriøst heilt umogleg å meine at Gallas var "meget god" forrige sesong. Han var ein vandrande katastrofe og han svikta i alt som heiter storkampar. Kven var det som var skuld i 3 mål mot United i FA cupen? Kven var det som handsa utruleg klønete i den avgjerande seriekampen mot United? Kven var det som ikkje hadde kjangs mot Anelka i lufta då han vart satt inn i seriekampen på brua? Tar du i tillegg med oppførselen hans mot Birmingham i den fatale 2-2 kampen er begeret fyllt opp for min del. Han hadde i tillegg mange andre glippar mot svakare motstand, som ikkje kosta oss poeng.

 

Joda, det er absolut mulig å mene at Gallas var god i fjor. Jeg gidder ikke skrive om det nå, så jeg tar og limer inn noe jeg skrev i et annet innlegg.

 

Personlig er jeg godt fornøyd med Gallas som spiller og som kaptein. Han lyser vinnervilje lang vei og bidro med noen avgjørende scoringer. Laget vårt virket mye tøffere i fjor i forhold til året før, hvor vi framsto som "lettvektere" og ble grundig parkert av Manu og Chelsea. Jeg får ofte inntrykk av at folk glemmer at laget faktisk løftet seg stort i fjor, men fokuserer på at vi tapte mesterskapet på tampen av sesongen. Jeg tror ikke det var mange goonere som trodde at vi skulle være med å knive om seriegullet før sesongstart i fjor. Jeg trodde det i hvertfall ikke og jeg er som regel veldig positiv før sesongen begynner. I år tror jeg faktisk vi vinner bøtta, selvom vi ikke kjøper ny keeper og en ny midtbanespiller. I fjor var jeg redd Tottenham skulle passere oss.

 

Alt dette er selvfølgelig ikke bare Gallas fortjeneste, flere spillere løftet seg stort, blant annet Cesc og Adebayor. Sagna var helt ukjent for meg, og han var fantastisk god hele året. Alikevel mener jeg at framgangen i fjor i stor grad skyldtes Gallas ledelse og vinnervilje.

 

Før hadde vi en psyko til på laget som med hele sitt kroppsspråk viste at han hatet å tape, det var selvfølgelig ze german mentalist Jens Lehman. Nå som han er borte, så blir Gallas desto viktigere for oss.

 

Javisst oppførte han seg som en bortskjemt, sur drittunge i kampen mot Birmingham. Helt i overkant barnslig for en godt voksen mann, men i den kampen gikk absolutt alt mot oss. Skaden til Eduardo og den helt feilaktige dømte straffen mot oss på tampen. Jeg skjønner godt at han var rasende, tro meg, det var jeg også.

 

Hadde Gilberto, Toure eller Senderos vært kaptein så hadde de sikkert oppført seg veldig pent og godt rolig av banen i etterkant. De virker som snille gutter hele gjengen, men jeg vil ikke ha en snill gutt som kaptein. Jeg vil ha en råtass som kaptein, og det er William Gallas. Den eneste som lyser vinnervilje av våre gutter (Flamini hadde litt av den egenskapen, og Cesc også. Sistnevnte blir nok kaptein en gang i framtiden håper jeg).

 

Hvem som skal være Gallas makker, det er jeg mer usikker på.

Eg gleder meg til du faktisk "gidder" å skrive om kvifor Gallas var "god". I dette innlegget fortel du ingenting om vår kaptein sine ferdighetar på banen. Greit nok at du liker han som kaptein, sjølv om eg er ueinig, men spelemessig var han elendig i fjor, og eg gler meg som sagt til du "gidder" å dokumentere for noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Hei Frank. Jeg har vel lest bortimot alle innlegg du har skrevet her på forumet siden du debuterte som svoren fan av Senderos før han kom til klubben og uten at du hadde sett han. Etter det har du skrevet haugevis av innlegg, og jeg kan ikke huske noe surmuling fra deg noensinne. Du klarer å finne en positiv vinkling på det meste.

 

Det gleder meg at vi har sånne som deg her på forumet også, i tillegg til en del som er langt mer kritiske. Sånt gjør forumet bra!

 

Må komme meg hjem fra jobb nå, skal svare på dine påstander om Almunias angivelige gode sider senere.

 

Koselig å høre at du har lagt merke til det! :) Surmuling syns jeg egentlig er nytteløst.

 

Alle folk er forskjellige, og alle har sine egne meninger. Slik vil det alltid være. Det er også viktig at folk har sine forskjellige meninger slik at det kan bli litt diskusjon, ellers ville det aldri vært noe forum. For min del så syns jeg det er viktig å prøve å finne positive vinklinger på en god del ting. Ikke at jeg gjør det på alt, og det er viktig å både få ut frustrasjon og ta tak i de negative tingene ved vår kjære klubb, men det er ikke alltid jeg orker å ta sånne ting på forumet.

 

Anyway, jeg syns det er viktig å tenke på at mesteparten av spillerne vi har i klubben er veldig veldig unge, og de har ikke brøkdelen av erfaringen til det spillerne i våre konkurrende klubber har. Derfor syns jeg det er viktig at man ser etter positive ting ved spillerne og gir dem tid til å feile og prøve seg ut når de er så unge og uerfarne. De fleste forventer at Arsenal stort sett skal vinne gull hvert eneste år, og det er riktig, ettersom vi er en såpass stor klubb, men allikevel er det viktig at man prøver å distansere seg litt fra de kravene man har til spillerne og klubben og også husker å tenke på at Arsenal gjøre noe unikt i dagens fotball ved å satse billig og på å utvikle ukjente spillere til store stjerner. I sterk kontrast til hva våre rivaler gjør, og allikevel klarer vi å yppe oss helt i toppen av en verdens beste ligaer.

 

Almunia har kommet fra det ukjente, sammen med stort sett alle de andre i troppen vår. Hvis vi vinner seriegull med denne troppen, så kan man bare tenke på hvor godt det vil smake. Mye bedre enn hva det vil smake for United, Chelsea, Liverpool etc som satser masse penger på kjente stjerner. Derfor syns jeg det ikke er noe poeng i å gå rundt og surmule over alt og alle rundt og i klubben vår, men heller sette pris på den jobben som faktisk blir lagt ned på den måten fotball egentlig skal drives på og tenke på at hver eneste dag på trening så vil Almunia, Fabregas, Clichy, Wilshere etc utvikle seg sammen til å bli enda bedre fotballspillere og gi oss en ny fantastisk sesong.

 

Senderos still rocks! ;)

Link to comment
Share on other sites

[

Jeg har skrevet det før, og gjentar det gjerne. Wengers keepervalg kostet oss seriegullet og jeg er rimelig sur pga dette.

 

Hva som kostet oss seriegull er ikke Almunia sine målvaktsprestasjoner.

 

Jeg vil påstå at Eduardo's skade i B'ham kampen, og Rosicky og Van Persie sine skadeproblemer kostet oss gullet.

 

Almunia er ikke en keeper i verdensklasse,men han holder et ganske bra nivå.

Hans svake sider er feltarbeidet på høye baller,men i tillegg til hva Frank nevner er han en god sweeper baki der også. Han har vært bra i utrusningene sine i pre-season og virker trygg mellom stengene.

Når det gjelder kommunikasjon med forsvaret er det ingen som kan definitivt si at den er dårlig.

Det kalles for synsing. Hadde den vært dårlig er jeg rimelig sikker på at Almunia aldri hadde vært mellom stengene i Arsenals mål.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste, mener heller ikke jeg Almunia er god nok for et lag som Arsenal.

Han gjør aldri tabber og er trygg og god med ballen, MEN...

 

Det som er mitt største ankepunkt mot Wengers valg i å bruke han som førstekeeper er hans

passivitet i feltet. Wenger har et lag bestående av små tekniske vidundere. Hvis en ser på den 11`eren

som startet de fleste kamper så er det egentlig bare midtstopperne og Sagna som er duellsterke(Ser bort fra spissene da de ikke er innvolvert mye defensivt). På defensiv dødball og i pressede situasjoner er det for meg helt klart at Arsenal MÅ ha en keeper som er agressiv og god i feltet. På den måten kan keeper plukke mange baller og vi kan bruke våre hurtige spillere og prøve å gjenskape den en gang så dødelige kontringsfotballen vår :)( For en tid det var!) En god felt-keeper vil også veie bedre opp for det at vi har mange små spillere som ikke er veldig duellsøkende.

 

Når Lehmann gjorde tabben mot Bl.burn var jeg positiv til et keeper-bytte og mente og mener at det var rett. Men når Lehmann fikk et par kamper midt i sesongen så man den markante forskjellen det er på disse to keeperene hva gjelder agressivitet i feltet og matchvinner-redninger. Lehmann burde forblitt i mål etter det....

 

Huff nå hørtes jeg litt ut som en bedreviter, atleast I`m not alone;)

Link to comment
Share on other sites

At det finst delte oppfatningar om Almunia er greit nok det. Ein vil finne det same på dei fleste engelske Arsenal-forum. Det eg reagerer på er at nokon prøver å gjere han til vårt største problem. Det er han definitivt ikkje, men for somme er dette blitt ein mani der ein bl.a. kjem trekkjande med obskure statistikkar som knapt provar noko som helst.

 

Almunia er ikkje av ypperste toppklasse. Eg veit ikkje om nokon som meiner det. Samstundes er dei fleste samde om at han er lite tabbebefengt, og det må da være eit solid pluss same kva ein elles måtte meine om han. Altså står me att med ei relativt ordinær målvakt som i det store og heile er til å lite på.

 

Så kan ein samanlikne dette med kantspelet vårt sist sesong. Totalt sett ei katastrofe. Eboue og Diaby scora 1 (eitt) ligamål seg i mellom. (Tala for Man. Utd og Chelsea er henholdsvis 34 og 9). Dette er eit kjempeproblem for oss, men vert altå nesten ikkje diskutert på forumet. Kva kjem dette av? Kvifor vert alt fokus flytta over på Almunia? Eg synest ikkje han fortener det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil i å legge all skyld på keeperen, samme om det hadde vært Lehmann eller Almunia som stod forrige sesong.

 

Fakta er at Almunia gjorde sin beste sesong så langt i Arsenal. Lehmann gjorde et par glipper og Almunia fikk sjansen. Han gjorde seg så absolutt ikke bort og fortjente å få beholde plassen, selv om Lehmann så klart kunne fått flere sjanser igjen i løpet av sesongen.

 

Akkurat det er et valg Wenger tok og må stå for. Allikevel så syns jeg det blir helt feil å skylde statistikken ovenfor på Almunia. At Man Utd slapp inn 22 mål og Arsenal slapp inn 31 i serien skyldes at de fire i forsvaret til United holdt et mye bedre nivå enn vårt forsvar. Så klart har keeperne også et ansvar bak der, men all skyld for baklengsmålene kan ikke legges på keeperen, det blir tullete.

 

Almunia er stabilt god og kan så absolutt være keeper for gullvinnende Arsenal-lag. Mye av dette vil også tilsi om forsvaret vårt og midtbanen vår er god nok. Det er som lag vi er nødt til å stå sammen og vinne gull.

 

Jeg har spurt flere ganger. Kan noen fortelle meg hvilkde egenskaper Almunia har som er gode?

Han er dårlig i feltet, og eier ikke autoritet. Det er stort sett alle her enige i. Nå kom det også fram at Almunia ikke er noen god shot stopper heller. Hva er han egentlig god på? Caribo gadd ikke å svare. Kanskje du kan Frank?

 

De positive tingene jeg vil trekke frem med Almunia er;

- Tryggheten

- Roen

- Reaksjonssterk

- God på strek

Tror han også er flink til å kommunisere med forsvaret, virker i hvertfall slik til tider, selv om det er vanskelig å svare på det ettersom jeg ikke spiller foran han på banen. Utover disse tingene så har han så klart ting han kunne vært bedre på, som f.eks i feltet og autoriteten som Lehmann hadde. Allikevel syns jeg at Almunia holder et godt nok nivå til at vi kan gi han sjansen denne sesongen. Han tok et stort steg frem forrige sesong, og hvis han ønsker å forbli førstekeeper i Arsenal så må han så klart opprettholde det positive han gjorde forrige sesong, men så klart bør vi jo kunne forvente mer av han oss i år. Forhåpentligvis så skjer det. Det er også viktig at forsvaret tar ansvar og spiller opp mot sitt aller beste og gir Almunia minst mulig å gjøre.

 

Jeg kan gå med på at roen hans er en positiv egenskap. Utover det kan jeg ikke se at han er reaksjonssterk eller god på strek. Jeg synes dog han er sikker i klypene og gir sjelden unødvendige returer. Jeg kan ikke se at jeg føler meg trygg med han i mål i allefall. Hovedgrunnen til at jeg ikke føler meg trygg med ham er at jeg mener han ikke er plasseringsdyktig. Jeg synes ofte han står feil og derfor er det lett å score på ham.

 

Jeg synes ikke han har bevist nok til å få lov til å være førstekeeper for en storklubb som Arsenal. Men ting tyder jo på at han blir første valget kommende sesong og da er det bare å krysse fingrene for at han for en gangsskyld kan prestere

 

BE

 

 

Men du følte deg trygg med Lehmann i mål som enhver fotballinteressert person i verden holdt pusten for ved tilbakespill? Problemet med Lehmann var vel strengt tatt at man kunne forvente seg det mest fantastiske, men samtidig lukket øynene og holdt pusten på de mest enkle situasjoner for en keeper. I tillegg var han er hoffnarr på banen som mistet hodet MINST 2-3 ganger pr kamp, og dyttet, kjeftet og sto i på både motspillere og dommere. Selv egne spillere harselerte han med når det var tydelig han som hadde feilet. Jeg tror ikke Gallas hadde tolerert det i lengre tid, og er glad Lehmann ble benka når han gjorde. Vi kan vel kanskje skylde på han også, siden han tapte oss 4 poenger helt i starten av sesongen pga ekstremt latterlige tabber?

 

Almunia er ingen verdensener. Langt ifra. Men han er en helt average keeper som gang på gang går ut på banen og gjør så godt som null bemerkelsesverdige tabber. Til gjengjeld er det sjelden han har de fantastiske matchvinnende redningene, men alikevel så synes jeg han holder mål i 1 sesong til, før forhåpentligvis Fabianski (som var fantastisk mot sevilla) tar steget opp og får alle til å klappe igjen om noe keeperproblem i Arsenal.

 

Forøvrig er det rart at folk kun fokuserer på keeper som skylda i at vi tapte PL i fjor... Vi hadde en inneffektivitet forran mål etter sakden på Eduardo som var helt utrolig. Vi hadde vinger som ikke presterte i nærheten av hva de burde (tenker da på Eboue og Diaby spesielt), en venstre back som tillot litt for mange innlegg, og ett ditto midtforsvar som ikke klarte å rydde unna de innleggene. I tillegg var de ufattelig tafatte på høyeballer ned midtpartiet i vår sone.

 

Var mange ting å ta tak i der... ikke bare keeper.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok forvente at Almunia forblir førstekeeper dette året, med Fabianski som en god backup. Er enig med de som mener Almunia er en average keeper. Han har ikke de matchvinner egenskapene som Lehmann hadde, men til gjengjeld har han ikke de store tabbene til Lehmann heller. En helt average keeper, han burde være backup i en storklubb som Arsenal. Det er så godt som sikkert at Wenger ikke kommer til å handle inn en ny keeper, så vi må nok forholde oss til Almunia som førstekeeper med mindre han blir skadet eller noe sånt. Personlig hadde jeg likt bedre å ha Fabianski som første keeper.

Link to comment
Share on other sites

 

Men du følte deg trygg med Lehmann i mål som enhver fotballinteressert person i verden holdt pusten for ved tilbakespill? Problemet med Lehmann var vel strengt tatt at man kunne forvente seg det mest fantastiske, men samtidig lukket øynene og holdt pusten på de mest enkle situasjoner for en keeper. I tillegg var han er hoffnarr på banen som mistet hodet MINST 2-3 ganger pr kamp, og dyttet, kjeftet og sto i på både motspillere og dommere. Selv egne spillere harselerte han med når det var tydelig han som hadde feilet. Jeg tror ikke Gallas hadde tolerert det i lengre tid, og er glad Lehmann ble benka når han gjorde. Vi kan vel kanskje skylde på han også, siden han tapte oss 4 poenger helt i starten av sesongen pga ekstremt latterlige tabber?

 

Almunia er ingen verdensener. Langt ifra. Men han er en helt average keeper som gang på gang går ut på banen og gjør så godt som null bemerkelsesverdige tabber. Til gjengjeld er det sjelden han har de fantastiske matchvinnende redningene, men alikevel så synes jeg han holder mål i 1 sesong til, før forhåpentligvis Fabianski (som var fantastisk mot sevilla) tar steget opp og får alle til å klappe igjen om noe keeperproblem i Arsenal.

 

Forøvrig er det rart at folk kun fokuserer på keeper som skylda i at vi tapte PL i fjor... Vi hadde en inneffektivitet forran mål etter sakden på Eduardo som var helt utrolig. Vi hadde vinger som ikke presterte i nærheten av hva de burde (tenker da på Eboue og Diaby spesielt), en venstre back som tillot litt for mange innlegg, og ett ditto midtforsvar som ikke klarte å rydde unna de innleggene. I tillegg var de ufattelig tafatte på høyeballer ned midtpartiet i vår sone.

 

Var mange ting å ta tak i der... ikke bare keeper.

 

Kan fortelle at hjertet dunket veldig mye da Lehmann hadde ballen i føttene, men det synes jeg var litt av sjarmen med denne keeperen. Synes faktisk Arsenal sitt spill har blitt kjedeligere med Almunia i mål, hvorfor vet jeg ikke, kanskje er det mangel på dette adrenalinkicket Lehmann ga oss når han fintet spisser som siste mann.

Men skal du først komme med fakta må du komme med riktig fakta. Lehmann kostet oss ikke 4 poeng i starten av sesongen, han kostet oss 2. I kampen mot Fulham kom laget vårt tilbake og vant 2-1. I Blackburn-kampen ble det derimot 1-1.

Lehmann kom kanskje i diskusjoner med dommeren omtrent hver kamp, men det var i grunn ikke ofte det ble så mye ut av det. Vil påstå at han gjorde en bedre figur enn det Gallas bruker å gjøre.

Som sagt så mange ganger før, hadde Lehmann fortsatt i målet da han kom inn etter Almunias skade i Februar, hadde vi vunnet tittelen. Men så sta som Wenger var ville han fortsette med vår dårlige keeper. Synes det rett og slett er synd at en slik managerfeil kan koste et lag tittelen.

Det skal sant sies at selv om Lehmann hadde vunnet oss tittelen kan vi ei legge skjul på at Adebayor spilte på sitt dårligste og bommet på det mest utroligste i denne perioden. Men her kan jeg jo også sette en pil mot Wenger som ikke byttet ham ut. Litt ironisk i grunn, keeperen som gjorde et par kamper i starten av sesongen spiller på sitt beste, men blir byttet ut, mens spissen som bommer på alt får ny tillit hver kamp.

Jeg vil ikke ha Almunia i mål mer. Etter kampen Fabianski viste i går er jeg overbevist over at han er vår nye Lehmann, men han får vel ikke spille siden Almunia har sagt til media at Wenger vil bygge et lag av snille spillere.

Men, men, vi får håpe på det beste med denne stillestående keeperen som heter Almunia. Snart kommer det vel noen og skriver "Wenger knows", som etter min mening er det tåpeligste man kan skrive i en diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir direkte tåperlig når du sier:Som sagt så mange ganger før, hadde Lehmann fortsatt i målet da han kom inn etter Almunias skade i Februar, hadde vi vunnet tittelen.

 

Jeg kan godta at det er noe du trur,men her bruker du det som om det var fakta!

Vi får alldrig svar på om lehman ville gitt oss noen flere poeng ,så det du sier kan du umulig vite!

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...