Jump to content

Manuel Almunia


10000gunners

Recommended Posts

Syntes Craig Gordon kan tilføyes på lista di, Zaldor. Ellers er jeg enig med deg, kanskje med unntak av Hilario.

 

Legg til Ali Al-Habsi så nærmer vi oss.

 

BE

 

Hva er det som gjør Al-Habsi bedre enn Almunia ?

ingenting, han spiller ikke fast en gang, så du har ikke grunnlag for å si det !

jeg tror du sier det bare fordi du aldri har likt almunia ..

 

Al-Habsi spilte helt fantastisk i Lyn og allerede da ønsket jeg han til Arsenal. De gangene han har fått spille har han gjort sakene sine bra (av hva jeg har sett).

 

Forøvrig må du tro hva du vil.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Al-Habsi spilte helt fantastisk i Lyn og allerede da ønsket jeg han til Arsenal. De gangene han har fått spille har han gjort sakene sine bra (av hva jeg har sett).

 

Al-Habsi er slett ingen dårlig keeper, men hvorvidt han er mannen som eventuelt kan erstatte Almunia er jeg mer usikker på... For øvrig er jeg enig i NOE av innvendingen du har mot Almunia. Han er en habil keeper som gjør få tabber, men han er ikke en matchvinnertype som Cech eller Van der Sar, eller som Scmeichel og Seaman i sin tid var om du vil. Kan godt hende Wenger gjør en for dårlig jobb med den defensive delen av laget, ihvertfall i midtforsvaret og på keeperplassen, men spørsmålet er naturligvis også om det fins noen keeper på det internasjonale markedet som er tilgjengelig og som faktisk har de egenskapene du etterlyser. Jeg tillater meg å tvile litt, selv om kanksje landslagskeeperen til Russland er et alternativ? Og selv om Almunia har sine begrensnener, jeg tror at Arsenal kan klare å vinne trofeer også med ham på laget. Er man svak et sted får man kompensere ved å være bedre andre steder, og det er jo Arsenal! :)

Link to comment
Share on other sites

Nå spilte almunia fantastisk på utlån i lavere divisjon i spania også,og det er vel på nivå med tippeligaen,så tror ikke det gir noen god fasit på om du blir en bra premierleague keeper eller ikke..begge er i mine øyne keepere med potensiale til å gjøre en god karriere.

Link to comment
Share on other sites

Nå spilte almunia fantastisk på utlån i lavere divisjon i spania også,og det er vel på nivå med tippeligaen,så tror ikke det gir noen god fasit på om du blir en bra premierleague keeper eller ikke..begge er i mine øyne keepere med potensiale til å gjøre en god karriere.

 

Jeg skjønner ikke hva du vil fram til i det innlegget der Cyclobs. Veldig mange toppkeepere kommer fra lavere divisjoner/ligaer.

Almunia har vel ikke spilt så mye fast opp gjennom årene, og det er det vel en grunn til. Men jeg sier heller ikke at Al-Habsi er verdens beste keeper. Jeg sier at han er bedre enn Almunia, og i mine øyne skal det ikke så vanvittig mye til.

 

Personlig tror jeg Almunia spilte kunstig godt (til han å være) i fjor da han hadde Lehmann i hælene. Selv da jeg mente han spilte opp mot sitt beste i 2007-08 imponerte han meg ikke. I år, uten Lehmann som en konkurrent er jeg redd han kommer til å få en nedtur.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Og selv om Almunia har sine begrensnener, jeg tror at Arsenal kan klare å vinne trofeer også med ham på laget. Er man svak et sted får man kompensere ved å være bedre andre steder, og det er jo Arsenal! :)

 

Det tror faktisk jeg også. Begynner å bli kjempeoptimistisk med tanke på kommende sesong! Dette selv om vi ikke skulle kjøpe så mye som en eneste spiller til. Jeg tror vi kan vinne serien allerede i år.

 

Vi hadde helt utrolig uflaks med skader i fjor , det kan vel ikke gjenta seg en gang til? Til tross for det så var vi bare noen små, fattige poeng etter ved sesongslutt.

Link to comment
Share on other sites

Og selv om Almunia har sine begrensnener, jeg tror at Arsenal kan klare å vinne trofeer også med ham på laget. Er man svak et sted får man kompensere ved å være bedre andre steder, og det er jo Arsenal! :)

 

Det tror faktisk jeg også. Begynner å bli kjempeoptimistisk med tanke på kommende sesong! Dette selv om vi ikke skulle kjøpe så mye som en eneste spiller til. Jeg tror vi kan vinne serien allerede i år.

 

Vi hadde helt utrolig uflaks med skader i fjor , det kan vel ikke gjenta seg en gang til? Til tross for det så var vi bare noen små, fattige poeng etter ved sesongslutt.

 

For å si det sånn så tror jeg vi kan glemme seriegull med Almunia i mål, Gallas som kaptein, Diaby som defensiv midtbane og ingen nye inn. Jeg pleier vanligvis å være positiv, men jeg er ikke det nå

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vinne med Gallas som kaptein og Almunia i mål, men jeg tror ikke vi vinner med Diaby som defensiv midtbane.

 

Diaby er nesten en verre kjeks en Van Persie og det holder ikke med Denilson og Diaby i en hel sesong.

 

Vet at Song kan spille der(også Djourou), men jeg ser begge som midtstoppere.

Link to comment
Share on other sites

Syntes Craig Gordon kan tilføyes på lista di, Zaldor. Ellers er jeg enig med deg, kanskje med unntak av Hilario.

 

Legg til Ali Al-Habsi så nærmer vi oss.

 

BE

 

Hva er det som gjør Al-Habsi bedre enn Almunia ?

ingenting, han spiller ikke fast en gang, så du har ikke grunnlag for å si det !

jeg tror du sier det bare fordi du aldri har likt almunia ..

 

Al-Habsi spilte helt fantastisk i Lyn og allerede da ønsket jeg han til Arsenal. De gangene han har fått spille har han gjort sakene sine bra (av hva jeg har sett).

 

Forøvrig må du tro hva du vil.

 

BE

 

Oj !

siden han spilte bra i tippeligaen må jo bare bety at han er bedre enn Almunia :)

Link to comment
Share on other sites

Syntes Craig Gordon kan tilføyes på lista di, Zaldor. Ellers er jeg enig med deg, kanskje med unntak av Hilario.

 

Legg til Ali Al-Habsi så nærmer vi oss.

 

BE

 

Hva er det som gjør Al-Habsi bedre enn Almunia ?

ingenting, han spiller ikke fast en gang, så du har ikke grunnlag for å si det !

jeg tror du sier det bare fordi du aldri har likt almunia ..

 

Al-Habsi spilte helt fantastisk i Lyn og allerede da ønsket jeg han til Arsenal. De gangene han har fått spille har han gjort sakene sine bra (av hva jeg har sett).

 

Forøvrig må du tro hva du vil.

 

BE

 

Oj !

siden han spilte bra i tippeligaen må jo bare bety at han er bedre enn Almunia :)

 

Det er samme hvor han spiller bra, så lenge han spiller bra. Det å spille bra er forresten noe Almunia har tilgode å gjøre.

 

Men for all det forsvar Almunia så godt du kan. Det er hyggelig det. Kan ikke du liste opp alle hans gode keeper egenskaper da?

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Syntes Craig Gordon kan tilføyes på lista di, Zaldor. Ellers er jeg enig med deg, kanskje med unntak av Hilario.

 

Legg til Ali Al-Habsi så nærmer vi oss.

 

BE

 

Hva er det som gjør Al-Habsi bedre enn Almunia ?

ingenting, han spiller ikke fast en gang, så du har ikke grunnlag for å si det !

jeg tror du sier det bare fordi du aldri har likt almunia ..

 

Al-Habsi spilte helt fantastisk i Lyn og allerede da ønsket jeg han til Arsenal. De gangene han har fått spille har han gjort sakene sine bra (av hva jeg har sett).

 

Forøvrig må du tro hva du vil.

 

BE

 

Oj !

siden han spilte bra i tippeligaen må jo bare bety at han er bedre enn Almunia :)

 

Det er samme hvor han spiller bra, så lenge han spiller bra. Det å spille bra er forresten noe Almunia har tilgode å gjøre.

 

Men for all det forsvar Almunia så godt du kan. Det er hyggelig det. Kan ikke du liste opp alle hans gode keeper egenskaper da?

 

BE

 

Og det er ikke det samme å spille bra i tippeligaen som det er å spille bra i Premer League.

 

Han er en god strafferedder, veldig trygg med ballen i beina(i motsetning til det Lehmann var), veldig presise utspark, god rekkevidde, refleksene er brukbare, men ikke i verdensklasse vel og merke ;)

Link to comment
Share on other sites

Det positive jeg har å si om Almunia.

Han mister ikke fatningen.

Trygg i klypene de få gangene han tør å plukke innlegg.

Trygg på tilbakespill.

 

Men stort sett alt dette ødelegger han blant annet ved at han er så dårlig til å plassere seg rett.

 

Jeg mener det er feil å si at Lehmann ikke er trygg med ballen i beina. Ja, han dreit seg ut mange ganger, men grunnen til at han dreit seg ut innimellom er fordi han ønsket å ha ballen i laget, og ikke måke ballen til helvete. Han spilte med en mye høyere risiko og det fikk vi utrolig mye tilbake på blant annet ved raske igangsettinger. Faktisk vil jeg påstå at Lehmann var meget tro mot Wengerball og det førte til tabbene.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett et kontringsmål som starter hos Almunia.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det positive jeg har å si om Almunia.

Han mister ikke fatningen.

Trygg i klypene de få gangene han tør å plukke innlegg.

Trygg på tilbakespill.

 

Men stort sett alt dette ødelegger han blant annet ved at han er så dårlig til å plassere seg rett.

 

Jeg mener det er feil å si at Lehmann ikke er trygg med ballen i beina. Ja, han dreit seg ut mange ganger, men grunnen til at han dreit seg ut innimellom er fordi han ønsket å ha ballen i laget, og ikke måke ballen til helvete. Han spilte med en mye høyere risiko og det fikk vi utrolig mye tilbake på blant annet ved raske igangsettinger. Faktisk vil jeg påstå at Lehmann var meget tro mot Wengerball og det førte til tabbene.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett et kontringsmål som starter hos Almunia.

 

Mulig du har rett i at laget ikke har scoret på en eneste kontring som startet hos Almunia, og for øvrig er jeg enig i mange av de konkrete vurderingene du har av Almunias ferdigheter. Spørsmålet er jo naturligvis hvor ille eller bra det er totalt sett i forhold til laget. En spiller er alltid mer enn hans konkrete ferdigheter i sum. Ja, reflekser og plasseringsevne kan bli bedre, men jeg er uenig i at det å overbevise i tippeligaen er det samme som at man mestrer PL - selv for en keeper.

 

Det er godt mulig du har rett i at Lehmanns mange tabber var en konsekvens av hans Wengerball-tilnærming, men da må man vel også være såpass konsekvent at man også bedømmer han ut fra hans totale bidrag til laget. For raske igangsettinger eller ikke, å spille med så høy risiko har en pris - over tid, og den må veies opp mot gevinstene. Din toleranse overfor Lehmann virker jo nesten servil, på tross av hans tabber, mens Almunia virker det jko nesten som du bærer et personlig nag til, selv om han ikke har en like lang tabbeliste som Lehmann. Men har du noen statistikk, ut over ditt inntrykk av at Lehmann bidro mer offensivt - og således veide opp noe for tabbene, som kan underbygge at Lehmann egentlig I NETTO bidro mer enn Almunia, eller er dette følelsesbasert synsing?

 

Når det gjelder hvorvidt Arsenals sjanser til å vinne ligaen neste sesong med Almunia, Gallas og Diaby, så kan jeg følge deg et stykke på veien. Vel, jeg kjøper ikke at Almunia har overprestert FORDI han har blitt presset av Lehmann. Da er du forutinntatt. Det kan jo tvert i mot hende at Almunia tar et steg opp hvis han får mer tillit? det gjenstår å se, men jeg synes man bør la tvilen komme "tiltalte" til gode. Og Selv om Gallas har sine sider, kan det vel hende han også har lært noe av fjoråret, eller hur? Og Diaby har naturligvis ikke hatt den utviklingen vi håpet og trodde, men kanskje dette også er et spørsmål om tillit? Kanskje han slår ut i full blomst neste sesong? Men likevel har også jeg mine tvil. Jeg var mer optimistisk før fjorårssesongen enn jeg er nå, på tross av at jeg ikke hadde så store forventninger til Hleb og Flamini. Så deres exit er ikke årsaken til min usikkerhet. Nei, selv om vi kanskje kan forvente at de fleste av spillerne utvikler seg videre, og de nye folkene også kanskje vil bidra, er jeg i tvil om Wenger har klart å utvikle laget nok siden forrige sesong, selv om det er høyst mulig jeg tar totalt feil. Og selv om spillerne utvikler seg, er det nok overfor rivalene, som naturligvis også utvikler seg? Føler på sett og vis at den kommende sesongen vil bli mer avgjørende for klubbens utvikling de kommende årene enn den foregående har vært... aner vi en slags vinn eller forsvinn situasjon? Og hvis laget skulle mislykkes neste sesong, bør ikke det i så fall endre premissene for hvordan man bør satse i årene fremover? Har Wenger-filosofien når det gjelder utvikling av fotballag livets rett - noe jeg inderlig HÅPER - eller er dette ren utopi i dagens pengedominerte fotball - noe jeg dessverre FRYKTER?

Link to comment
Share on other sites

Det positive jeg har å si om Almunia.

Han mister ikke fatningen.

Trygg i klypene de få gangene han tør å plukke innlegg.

Trygg på tilbakespill.

 

Men stort sett alt dette ødelegger han blant annet ved at han er så dårlig til å plassere seg rett.

 

Jeg mener det er feil å si at Lehmann ikke er trygg med ballen i beina. Ja, han dreit seg ut mange ganger, men grunnen til at han dreit seg ut innimellom er fordi han ønsket å ha ballen i laget, og ikke måke ballen til helvete. Han spilte med en mye høyere risiko og det fikk vi utrolig mye tilbake på blant annet ved raske igangsettinger. Faktisk vil jeg påstå at Lehmann var meget tro mot Wengerball og det førte til tabbene.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett et kontringsmål som starter hos Almunia.

 

Mulig du har rett i at laget ikke har scoret på en eneste kontring som startet hos Almunia, og for øvrig er jeg enig i mange av de konkrete vurderingene du har av Almunias ferdigheter. Spørsmålet er jo naturligvis hvor ille eller bra det er totalt sett i forhold til laget. En spiller er alltid mer enn hans konkrete ferdigheter i sum. Ja, reflekser og plasseringsevne kan bli bedre, men jeg er uenig i at det å overbevise i tippeligaen er det samme som at man mestrer PL - selv for en keeper.

 

Det er godt mulig du har rett i at Lehmanns mange tabber var en konsekvens av hans Wengerball-tilnærming, men da må man vel også være såpass konsekvent at man også bedømmer han ut fra hans totale bidrag til laget. For raske igangsettinger eller ikke, å spille med så høy risiko har en pris - over tid, og den må veies opp mot gevinstene. Din toleranse overfor Lehmann virker jo nesten servil, på tross av hans tabber, mens Almunia virker det jko nesten som du bærer et personlig nag til, selv om han ikke har en like lang tabbeliste som Lehmann. Men har du noen statistikk, ut over ditt inntrykk av at Lehmann bidro mer offensivt - og således veide opp noe for tabbene, som kan underbygge at Lehmann egentlig I NETTO bidro mer enn Almunia, eller er dette følelsesbasert synsing?

 

Når det gjelder hvorvidt Arsenals sjanser til å vinne ligaen neste sesong med Almunia, Gallas og Diaby, så kan jeg følge deg et stykke på veien. Vel, jeg kjøper ikke at Almunia har overprestert FORDI han har blitt presset av Lehmann. Da er du forutinntatt. Det kan jo tvert i mot hende at Almunia tar et steg opp hvis han får mer tillit? det gjenstår å se, men jegu forutinntatt. Det kan jo tvert i mot hende at Almunia tar et steg opp hvis han får mer tillit? det gjenstår å se, men jeg synes man bør la tvilen komme "tiltalte" til gode. Og Selv om Gallas har sine sider, kan det vel hende han også har lært noe av fjoråret, eller hur? Og Diaby har naturligvis ikke hatt den utviklingen vi håpet og trodde, men kanskje dette også er et spørsmål om tillit? Kanskje han slår ut i full blomst neste sesong? Men likevel har også jeg mine tvil. Jeg var mer optimistisk før fjorårssesongen enn jeg er nå, på tross av at jeg ikke hadde så store forventninger til Hleb og Flamini. Så deres exit er ikke årsaken til min usikkerhet. Nei, selv om vi kanskje kan forvente at de fleste av spillerne utvikler seg videre, og de nye folkene også kanskje vil bidra, er jeg i tvil om Wenger har klart å utvikle laget nok siden forrige sesong, selv om det er høyst mulig jeg tar totalt feil. Og selv om spillerne utvikler seg, er det nok overfor rivalene, som naturligvis også utvikler seg? Føler på sett og vis at den kommende sesongen vil bli mer avgjørende for klubbens utvikling de kommende årene enn den foregående har vært... aner vi en slags vinn eller forsvinn situasjon? Og hvis laget skulle mislykkes neste sesong, bør ikke det i så fall endre premissene for hvordan man bør satse i årene fremover? Har Wenger-filosofien når det gjelder utvikling av fotballag livets rett - noe jeg inderlig HÅPER - eller er dette ren utopi i dagens pengedominerte fo synes man bør la tvilen komme "tiltalte" til gode. Og Selv om Gallas har sine sider, kan det vel hende han også har lært noe av fjoråret, eller hur? Og Diaby har naturligvis ikke hatt den utviklingen vi håpet og trodde, men kanskje dette også er et spørsmål om tillit? Kanskje han slår ut i full blomst neste sesong? Men likevel har også jeg mine tvil. Jeg var mer optimistisk før fjorårssesongen enn jeg er nå, på tross av at jeg ikke hadde så store forventninger til Hleb og Flamini. Så deres exit er ikke årsaken til min usikkerhet. Nei, selv om vi kanskje kan forvente at de fleste av spillerne utvikler seg videre, og de nye folkene også kanskje vil bidra, er jeg i tvil om Wenger har klart å utvikle laget nok siden forrige sesong, selv om det er høyst mulig jeg tar totalt feil. Og selv om spillerne utvikler seg, er det nok overfor rivalene, som naturligvis også utvikler seg? Føler på sett og vis at den kommende sesongen vil bli mer avgjørende for klubbens utvikling de kommende årene enn den foregående har vært... aner vi en slags vinn eller forsvinn situasjon? Og hvis laget skulle mislykkes neste sesong, bør ikke det i så fall endre premissene for hvordan man bør satse i årene fremover? Har Wenger-filosofien når det gjelder utvikling av fotballag livets rett - noe jeg inderlig HÅPER - eller er dette ren utopi i dagens pengedominerte fotball - noe jeg dessverre FRYKTER?

 

Hei Piscator. Fint innlegg.

Jeg skal prøve å besvare dine spørsmål etter beste evne.

 

La meg først presisere en ting. Jeg sier ikke at Almunia aldri har startet noen kontringer som fører til mål. Jeg sier at jeg ikke kan huske at han har startet noen kontringer som fører til mål.

 

Jeg er uenig i at en god keeper ikke kan være god både i tippeligaen og premier league. Jeg mener at en god keeper er god uansett hvor han står, og det er ikke vanskeligere for en god keeper i norge å lykkes enn det er for en god keeper i Finland å lykkes i England, men nok om det. Det er ikke det denne diskusjonen omhandler.

 

Jeg er fullt klar over at Lehmann hadde en del tabber og jeg tilgir han for disse fordi tabbene kom som følge av hans offensive legning. Og jeg personlig tror at hans offensive spillestil genererte mange poeng for oss, i forhold til de få han spolerte.

Angående Almunia så bærer jeg ikke noe personlig nag til ham. Jeg håper han får en knall sesong, men jeg har mine tvil. Jeg er en lidenskaplig Arsenalsupporter og derfor er det vondt for meg å se oss spille med en keeper som ikke er konkurransedyktig i forhold til våre ambisjoner og mål. Jeg har ingen statistikk som bekrefter mine påstander om at Lehmanns offensive spillestil genererer mer poeng enn Almunias middelmådihet (annet enn unbeaten season). Dette er bare noe jeg tror og oppriktelig mener.

 

Mulig jeg er forutinntatt, men jeg tror Almunia kommer til å få en vanskelig sesong 2, og uten kampen mot Lehmann tror jeg han kommer til å få problemer, men jeg håper jeg tar feil.

 

Ang, Almunia, Gallas og Diaby så var det var poenget at jeg tror Almunia er for dårlig. Gallas er god men han passer ikke sammen med Toure og jeg synes ikke han er en god kaptein, og Diaby har mange flotte egenskaper men ingen av de passer som defensiv midtbanemann. Diaby passer godt i offensive roller og har mye å bidra med på laget. Jeg tenkte kun defensivt da jeg nevnte Almunia, Gallas og Diaby.

 

Forøvrig er jeg ganske så enig med deg Piscator.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig i at en god keeper ikke kan være god både i tippeligaen og premier league. Jeg mener at en god keeper er god uansett hvor han står, og det er ikke vanskeligere for en god keeper i norge å lykkes enn det er for en god keeper i Finland å lykkes i England, men nok om det.

 

Jo da, vi er nok relativt enige. Mitt poeng var at din argumentasjon FREMSTO som noe tendensiøs. Men uansett hvor store tvil du og jeg måtte ha overfor Almunia eller laget som sådan; vi KAN ta feil, og det kan jo hende dette blir en knallsesong. Time will show, og det er kanskje grunn til å la tvilen komme "tiltalte" til gode, inntil videre..?

 

For øvrig er jeg ikke uenig i at en god keeper i tippeligaen KAN lykkes i PL; det fins det jo flere eksempler på. Det gjelder utespillere også. Men det er aldri noen AUTOMATIKK, slik din argumentasjon kunne gi inntrykk av.

Link to comment
Share on other sites

Litt skremmende statistikk fra Setanta. De lister opp vår svakhet på følgende måte;

 

Weakness Conceded 41% more goals (31) than champions Man Utd (22), despite facing an almost identical number of shots on target - Arsenal (128), United (130).

 

Jeg sier ikke at dette utelukkende er Almunias feil, men noe av skylden bærer han jo.

 

http://sport.setanta.com/en/Sport/News/Foo...League-preview/

Link to comment
Share on other sites

Almunia v van der Sar

Almunia v Cech

Almunia v Reina

 

Klart det blir differanser. Kan da umulig være noen overraskelse, men statistikk er statistikk. Det er stort sett selektive utsnitt av virkligheten. Det fortelles ingenting om kvaliteten på avsluttningene på mål, med andre ord hvor upresset lar en skytteren være osv.

 

Likevel har vi et handikapp her. Det vet vi vel alle innerst inne. Almunia er ikke i klasse med burvokterene til de vi ønsker å være bedre enn.

 

Kan han bli det i år tro?

Link to comment
Share on other sites

Almunia v van der Sar

Almunia v Cech

Almunia v Reina

 

Klart det blir differanser. Kan da umulig være noen overraskelse, men statistikk er statistikk. Det er stort sett selektive utsnitt av virkligheten. Det fortelles ingenting om kvaliteten på avsluttningene på mål, med andre ord hvor upresset lar en skytteren være osv.

 

Likevel har vi et handikapp her. Det vet vi vel alle innerst inne. Almunia er ikke i klasse med burvokterene til de vi ønsker å være bedre enn.

 

Kan han bli det i år tro?

 

Jeg håper det, og tror det. I motsetning til Ben Elfen tror jeg at han føler seg mye tryggere nå som Lehman ikke lenger er i klubben. Plassen er hans, og jeg tror og håper at han kan "slippe seg mere løs" i år og tørre å spille på høyere risiko. Det må til slik jeg ser det.

 

Jeg er helt enig med deg i dine kommentarer om statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at denne statistikken ikke sier at Almunia er 41% dårligere enn van Der Sar, men den er allikevel en pekepinn over hvordan situasjonen er. Vi har den desidert dårligste keeperen blant topp 4, selv om kanskje Reina ikke er så altfor mange mil foran.

Link to comment
Share on other sites

Rettelse: Jeg mente at jeg tror og håper han blir bedre i år, ikke at han kommer helt på høyde med Cech og Van Der Sar. Til det så er nok spranget for stort. Reina derimot, kanskje.

 

Det er nok flere keepere som er bedre enn Almunia også, desverre. Personlig er jeg ikke så veldig imponert over Reina. Syns han er litt bajas og alt for dårlig i feltet. Meget god på strek er han jo desverre.

Link to comment
Share on other sites

Ja håpet er jo at Almunia skal bli ennå bedre i år. Han overrasket mange forrige sesong, og han bør få litt kredit for å klare å ta plassen fra Jensemann.

 

Litt overraskende statistikk,men den forteller ikke alt. Men gir et pekepinn.

Det største problemet er at spranget fra Van Der Sar til Almunia er stort. At han har Vidic/Ferdinand foran seg er heller ingen ulempe..

Van Der Sar er etter min mening PL desidert beste keeper. Han er i en egen klasse.

 

Forskjellen på Reina og Almunia er minimal etter min mening. Men Liverpool har et mer kompakt forsvar enn oss.

Link to comment
Share on other sites

At vi i det hele tatt sitter å diskuterer dette er et tankekors. En keeper er kanskje den største nøkkelspiller i et vinnerlag og Almunia er den som skiller seg mest ut negativt hvis en sammenligner oss med United/Chelsea spiller for spiller. Det er vel de fleste enig om. Likevel virker det liksom å være ok for mange, svært mange. Jeg synes det er rart at han får såpass støtte som førstekeeper som han gjør. Eller er det bare det at en mislikte Lehmann som gjør at en har hjerte for Almunia? Ikke vet jeg, men jeg er betenkt. Selv om Almunia ikke direkte driter seg ut, så koster han oss utvilsomt poeng. Noe som statistikken også indikerer, for det er kun en enkeltspillers navn en kan hekte den differansen mellom oss og United på, Manuel Almunia (uansett om også andre faktorer spiller inn).

Link to comment
Share on other sites

At vi i det hele tatt sitter å diskuterer dette er et tankekors. En keeper er kanskje den største nøkkelspiller i et vinnerlag og Almunia er den som skiller seg mest ut negativt hvis en sammenligner oss med United/Chelsea spiller for spiller. Det er vel de fleste enig om. Likevel virker det liksom å være ok for mange, svært mange. Jeg synes det er rart at han får såpass støtte som førstekeeper som han gjør. Eller er det bare det at en mislikte Lehmann som gjør at en har hjerte for Almunia? Ikke vet jeg, men jeg er betenkt. Selv om Almunia ikke direkte driter seg ut, så koster han oss utvilsomt poeng. Noe som statistikken også indikerer, for det er kun en enkeltspillers navn en kan hekte den differansen mellom oss og United på, Manuel Almunia (uansett om også andre faktorer spiller inn).

 

Dette innlegget stiller jeg meg helt bak.

 

Jeg måtte nesten le litt da jeg så statistikken, fordi det er sånn jeg har følt det hele sesongen.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo relativt enig med det synet Sir John, ben elfen og flere forfekter, selv om jeg synes dere kanskje overdriver litt. Men det er liten tvil om at keeperen har en helt spesiell nøkkelrolle i ethvert lag, og en god keeper kan være forskjell på gull og sølv, eller nedrykk og overlevelse for lag i den andre enden av tabellen. Tenk for eksempel på hvor mange poeng Seaman skaffet Arsenal i 90-91 sesongen! Nå tror ikke jeg at folk forsvarer Almunia fordi de ikke likte Lehmann, eller på grunn av alle hans tabber. Jeg tror heller at man vurderer Almunia til å være habil NOK, delvis fordi han gjør få tabber, og det på tross av at han åpenbart ikke er av samme format som van der Sar og Cech. Og det kan jo hende at det er farlig, og vel naivt, skjønt jeg også har litt problemer med å sette fingeren på HVOR og HVORFOR Almunia skulle være årsaken til at Arsenal ikke vant ligaen i fjor. For øvrig er det, på tross av alle de store tradisjonene med gode keepere vi har i Arsenal, med folk som Wilson, Jennings og Seaman, at Arsenal i sin storhetstid på 30-tallet var heller ordinært forspent på keeperplassen. Man vant på tross av dette, rett og slett fordi man var så suverene i andre lagdeler sammenliknet med rivalene. Sånn sett kan man kanskje hende av historien til en viss grad gjentar seg med Wengers Arsenal...?

Link to comment
Share on other sites

skjønt jeg også har litt problemer med å sette fingeren på HVOR og HVORFOR Almunia skulle være årsaken til at Arsenal ikke vant ligaen i fjor

 

Det er vel å dra det litt langt å si at vi tapte ligamesterskapet på dette. Det kan like enkelt tilskrives manglede giftighet foran motstanderens mål også. Men de som vant seriemesterskapet vant dette spesielt takket være Ronaldos målteft og det faktum at de hadde PL's beste målvakt.

 

Likevel er dette er saken i et nøtteskall. Det er ingen spesiell påvislig grunn annet enn at det generelle nivået er et hakk eller to under dem vi sammenligner oss med. Over 38 kamper resulterer det i en del ekstra baklengsmål og dermed garantert også tapte poeng. Almunia gjør ingen tabber som får overskrifter, men han gjør heller ingenting utover det selvsagte. Tenk etter forrige sesong. Hvor mange ganger husker du van der Sar gjøre en fantomredning (jeg husker mange poeng United fikk fordi de hadde en matchvinner i mål) og hvor mange ganger husker du Almunia gjøre det samme (jeg husker i farten kun straffen mot Spurs). Dette avspeiler seg da også i tallenes tale.

Link to comment
Share on other sites

Kan være enig at Almunia ikke er noen keeper i topp verdensklasse, men han gjorde seg absolutt ikke bort forrige sesong heller. Få tabber og stabilt god.

 

Det er klart Almunia har ting å forebedre seg på han også, men før han eventuelt skulle tulle seg helt bort som førstekeeper seg jeg ingen grunn til å hente en ny keeper nå.

Vi har jo også Fabianski og Mannone som kan utfordre.

 

Det var vel mest en kollektiv mental svikt, samt skader på nøkkelspillere i laget som gjorde at vi ikke nådde helt opp på slutten sist sesong.

Men skal jeg trekke fram en lagdel så var det forsvaret som sviktet mest.

Keeperen er jo en del av det siden han skal guide og styre forsvaret, men for å kunne være på sitt beste er han er også avhengig av at forsvaret gjør det de skal, noe som ikke alltid var tilfelle i fjor.

De kan være veldig bra som enkeltspillere, men kollektivt og i duellspiller sliter de. Og ikke minst samspillet i firer'n ser jeg helt klart et forbedringspotensiale.

 

Retter vi på disse tingene er jeg rimelig sikker på at det blir særdeles vanskelig å slå oss.

Et bunnsolid forsvar er nøkkelen til suksess.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...