Jump to content

2014.11.22 Arsenal vs Manchester United


krevsnih

Recommended Posts

To3mBkI.jpg?1

Lørdag 22. november 2014, kl 18:30, Emirates Stadium

Premier League

Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium/Sumo

Potensiell målfest i vår neste kamp i PL: Begge lag sliter med skader og struktur i sin defensive lagdel. United mistet visstnok Daley Blind og De Gea til skader i landslagspausen,men det diskuteres i at De Gea spiller likevel.

Ikke hørt om noen nye skader hos våre gutter, men kamper skal spilles på tirsdag også.

3 poeng i denne kampen synes jeg er et must. Hjemmebane mot et lag som sliter like mye som oss, og ikke har noen imponerende formkurve. Likevel klarte de et hederlig uavgjort mot Chelsea, og Van Persie er alltid en trussel mot oss, han scoret også et par mål på landslaget i helga.

 

Forventet lagoppstilling:

Szczesny

Chambers - Mertesacker - Monreal - Gibbs

Arteta

Wilshere - Ramsey - Cazorla

Sanchez

Welbeck

Tror både Walcott og Giroud befinner seg på benken, og at begge får noen minutter, avhengig av kamputvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drømmer om å hevne et visst 8-2 tap. Det er mulig De Gea og Lindegard er ute til denne kampen. Kan vi få vår etterlengtede revansje nå?

 

Helt ærlig, til denne kampen jeg ikke fornøyd med kun tre poeng (noe jeg normalt er), jeg vil se United ydmyket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drømmer om å hevne et visst 8-2 tap. Det er mulig De Gea og Lindegard er ute til denne kampen. Kan vi få vår etterlengtede revansje nå?

 

Helt ærlig, til denne kampen jeg ikke fornøyd med kun tre poeng (noe jeg normalt er), jeg vil se United ydmyket.

Sjansen for dette er forsvinnende liten. Vi er i total oppløsning selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drømmer om å hevne et visst 8-2 tap. Det er mulig De Gea og Lindegard er ute til denne kampen. Kan vi få vår etterlengtede revansje nå?

 

Helt ærlig, til denne kampen jeg ikke fornøyd med kun tre poeng (noe jeg normalt er), jeg vil se United ydmyket.

Alt er mulig, når det gjelder sannsynlighet så er jeg noe mer negativ.

 

Seier? Absolutt mulig. Ydmykelse av United? Sannsynligvis så blir det nok bare noen "våte drømmer" om det i forkant av kampen.

 

Sjansen for dette er forsvinnende liten. Vi er i total oppløsning selv.

Det blir vel slik her at det ikke er snakk om hvilket som er det "beste" laget, men heller om hvilket som er det "minst dårlige" laget. Håpet lever i det minste.

 

Szczesny

Chambers - Mertesacker - Monreal - Gibbs

Arteta

Wilshere - Ramsey - Cazorla

Sanchez

Welbeck

Tror både Walcott og Giroud befinner seg på benken, og at begge får noen minutter, avhengig av kamputvikling.

Jeg er usikker på at Ramsey skal starte siden han ikke virker å være i nærheten av brukbar form, men alternativene har ikke imponert heller. Jeg tror at Walcott får mer spilletid i denne kampen enn i de innhoppene han har hatt. Jeg tviler på at Giroud er i troppen på Lørdag, og jeg håper vel heller ikke at han skal være det siden jeg ikke ønsker å risikere noe med å matche han for tidlig etter et langt skadeavbrekk.

Link to comment
Share on other sites

Skal si vi opererer i ytterkantene her. Tapapa som kun blir fornøyd dersom vi ydmyker United, og Marius som mener vi er i total oppløsning.

 

Personlig har jeg dessverre ingen tro på seier mot United. Dette baserer jeg på at vi ikke evnet og slå United forrige sesong når de hadde sin dårligste sesong på over 20 år (spesielt på bortebane hvor laget var i kjempeflyt i forkant av kampen). Cup-kampen for noen år siden der United stilte med John O'shea på sentral midtbane og Rafael og Fabio som kantspillere og vi likevel presterte og tape sitter også friskt i minnet fortsatt. Vi har dessverre et Unitedkompleks, og avgir alt for ofte poeng i disse oppgjørene i situasjoner hvor vi burde vunnet klart. Så at United har store skadeproblemer ser jeg nesten på som et minus, da vi har hatt en tendens til og slite mer når de stiller et antatt svakere lag. Eneste håpet jeg har, er formen til Alexis. Han er i sitt livs form for øyeblikket, og kan være tungen på vektskålen. Hadde også vært et drømmescenario om Welbeck kunne få van Gaal til og svelge sine uttalelser etter overgangen.

Link to comment
Share on other sites

Skal si vi opererer i ytterkantene her. Tapapa som kun blir fornøyd dersom vi ydmyker United, og Marius som mener vi er i total oppløsning.

 

Personlig har jeg dessverre ingen tro på seier mot United. Dette baserer jeg på at vi ikke evnet og slå United forrige sesong når de hadde sin dårligste sesong på over 20 år (spesielt på bortebane hvor laget var i kjempeflyt i forkant av kampen). Cup-kampen for noen år siden der United stilte med John O'shea på sentral midtbane og Rafael og Fabio som kantspillere og vi likevel presterte og tape sitter også friskt i minnet fortsatt. Vi har dessverre et Unitedkompleks, og avgir alt for ofte poeng i disse oppgjørene i situasjoner hvor vi burde vunnet klart. Så at United har store skadeproblemer ser jeg nesten på som et minus, da vi har hatt en tendens til og slite mer når de stiller et antatt svakere lag. Eneste håpet jeg har, er formen til Alexis. Han er i sitt livs form for øyeblikket, og kan være tungen på vektskålen. Hadde også vært et drømmescenario om Welbeck kunne få van Gaal til og svelge sine uttalelser etter overgangen.

 

Skriver under på denne. Resultatene våre mot United har vært elendige helt siden FA-cupseieren i '05.

 

Dette bør bli tut og kjør og mange mål og komediekveld i begge forsvar. 3 poeng tror jeg ikke på før jeg får se det.

Link to comment
Share on other sites

og en ting er at forumet er nede, en annen ting er at når det er oppe, er det knapt særlig aktivitet likevel... skyldes dette at folk heller kommuniserer andre steder, eller er det et tegn på at vi alle er i ferd med å synke hen i en form for likegyldighet ... Comfortably Numb ... eller noe i den stilen?

 

Kampen på lørdag oppsummerte ALT Arsenal har stått for de siste 10 årene, omtrent så lang tid som har gått siden de slo ManU, ihvertfall i en kamp som har betydd MYE. Nå hadde de den største sjansen til å slå ManU på leenge, en sjanse det kan bli lenge til de får neste gang. Og på tross av å utspille motstanderen får man det samme resultatet som man pleier. Selv om Arsenal trolig er det laget som har marginene mest mot seg i fotball, er dette likevel ikke tilfeldig. Har aldri sett et lag - sett i forhold til talent og forutsetninger - som så til de grad underpresterer, og klarer å vriste et tap ut av den mest åpenbare seier. Med et latterlig lavt bunnivå, med taktiske ferdigheter på lilleputtnivå, og med en stall som er den mest ubalanserte i engelsk fotballs historie - Wenger har endt opp med et lag som bare består av midtbanespillere for å sette det LITT på spissen - klarer man gang på gang å rote det til for seg selv, og forære poeng til motstanderne på et sølvfat. Det er fælt å si det, men Arsenal har tatt over den rollen som tidligere var Tottenham sin. Tragikomisk er kanskje det ordet som ligger nærmest. Komisk for alle andre enn oss goonere, tragisk for oss.

 

Spillerne må selfølgelig ta mye av ansvaret. Ramsey for eksempel fremstår som fullstendig nonsjalant. Det virker som om fjoråret gikk ham til hodet, og at han tror at fremgangen bare skulle fortsette av seg selv? Og det er utrolig hvor ineffektive de er foran kassa. Men likevel er det Wenger som sitter med hovedansvaret. Det er han som har ansvaret for å bygge en balansert og solid stall, godt besatt på ALLE plasser. Det er Wenger som bestemmer taktikken og måten man skal spille på. Alle sier Wenger er en intelligent fyr. Derfor er det så fullstendig ubegripelig at han ikke ser ut til å være villig til å lære av sine feil. For det er helt OK å gjøre feil, bare man lærer av dem. Men Arsenal har nå kjørt i det samme hakket i plata i alt for mange år, der de gjør de samme lilleputt-feilene om igjen og om igjen (og noen av oss supportere gjentar de samme poengene til det kjedsommelige i vår grenseløse frustrasjon). Og dette har fint lite med at Wenger ikke har kjøpt de største stjernene å gjøre; dette handler kun om taktiske evner. Når innser Wenger at nok er nok?

Link to comment
Share on other sites

og en ting er at forumet er nede, en annen ting er at når det er oppe, er det knapt særlig aktivitet likevel... skyldes dette at folk heller kommuniserer andre steder, eller er det et tegn på at vi alle er i ferd med å synke hen i en form for likegyldighet ... Comfortably Numb ... eller noe i den stilen?

 

Er her jeg er for øyeblikket. Jeg ser alle kampene og følger med, men jeg kjenner jeg ikke gleder meg til kampene og forventer ikke annet enn elendig fotball og dårlige resultater om dagen. Ikke akkurat så moro å være Arsenalsupporter for tiden. Særlig når mange av de tingene jeg pekte ut i forkant av sesongen er de problemene som ødelegger for oss for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det der med å glede seg til kampene er over for min del også. På onsdag har jeg andre ting jeg skal samtidig som Dortmundkampen, og jeg kjenner det er HELT greit å sjekke mobilen innimellom. Tidligere har jeg alltid forsøkt å omrokere avtaler og planlegge tid til å se kampene. Det er skremmende at jeg føler en slik likgyldighet, noe jeg tror mange kjenner seg igjen i.

 

Regner med at det står mange tomme seter på Emirates fremover hvis ting ikke bedrer seg radikalt.

Link to comment
Share on other sites

Eneste positive på lørdag var at vi rundspilte de til de grader, men sviktet som kjent og som vanlig foran mål.

En annen glede var at giroud er tilbake, kamprusten og ute i flere måneder lukter det mye mer mål av han enn danny.

--------------

men at Arsenal har vært spillemessig på høyden og vel så det, er jo ikke noe nytt, selv mot ManU. Problemet er jo at de ikke klarer å vinne selv når de har et så ekstraordinært overtak som nå. Og det avslører jo alt om hvor skoen trykker hos dette laget; de svikter der kampene avgjøres, i begge ender av banen. Og da hjelper det ikke en dritt hvor bra man spiller.

 

ellers enig at det var fint å se Giroud tilbake.

Link to comment
Share on other sites

--------------

men at Arsenal har vært spillemessig på høyden og vel så det, er jo ikke noe nytt, selv mot ManU. Problemet er jo at de ikke klarer å vinne selv når de har et så ekstraordinært overtak som nå. Og det avslører jo alt om hvor skoen trykker hos dette laget; de svikter der kampene avgjøres, i begge ender av banen. Og da hjelper det ikke en dritt hvor bra man spiller.

 

 

Jeg har presisert dette i flere sesonger (uten at det gjør det korrekt, men dog), vi evner ikke å konkurrere. Ferdighetene i troppen er det som du nevner intet å si på, men med en gang det spisser seg til og kampene får betydning svikter man. Vi ser ut til å foretrekke returkamper der alt virker tapt. Da gjør vi som regel meget gode kamper. FA-cupen i fjor er vel unntaket som bekrefter regelen, men vi var jo virkelig på tynn is innledningsvis. Hva denne manglende konkurranseevnen skyldes er det vanskelig å svare på. Mangel på lederskikkelser på banen, mentalt svake spillere og manglende taktiske egenskaper er hyppig nevnt. Selv tror jeg det er en tankegang som strekker seg igjennom hele systemet, og der starter i styrerommet. Dersom styret setter seg som mål å få en topp 4 plassering vil denne mentaliteten bre seg igjennom hele klubben, enten man vil eller ikke. Jeg tror det kan bunne ut i en form for resignasjon mot pengedopede klubber, noe som igjen avler dårlig mentalitet. Nå spekulerer jeg ut til fingerspissene, men når man ser det samme mønsteret over en så lang tidsperiode så mistenker jeg at spillerne ikke er akilleshælen. Ja, Wenger har vært den ene konstanten i denne tidsperioden, men jeg syns det blir litt for enkelt å konkludere med at Wenger er dum.

Link to comment
Share on other sites

 

(...) jeg syns det blir litt for enkelt å konkludere med at Wenger er dum.

----------

Wenger er naturligvis ikke dum, snarere tvert i mot. Men han viser en påfallende dårlig evne til å lære av egne feil. Og det kan selv den beste gjøre dersom man låser seg fast i et tankemønster. Alle kan havne i slike onde sirkler; det behøver ikke ha noe med manglende intelligens å gjøre. Og at Arsenal har havnet i en ond sirkel er det ingen tvil om; uansett hva årsaken til dette er. Den er nok sammensatt. Du peker på noen faktorer, som innstilling. Men til syvende og sist er det manageren som sitter med et slags ansvar her. Og når man ikke evner å komme videre etter å ha prøvd i så mange år uten å klare å bryte det negative mønsteret, da må man ha såpass virkelighetsorientering at man innser at man må gjøre noen endringer, selv om de er ganske dramatiske, som at Wenger erstattes.

Link to comment
Share on other sites

----------

Wenger er naturligvis ikke dum, snarere tvert i mot. Men han viser en påfallende dårlig evne til å lære av egne feil. Og det kan selv den beste gjøre dersom man låser seg fast i et tankemønster. Alle kan havne i slike onde sirkler; det behøver ikke ha noe med manglende intelligens å gjøre. Og at Arsenal har havnet i en ond sirkel er det ingen tvil om; uansett hva årsaken til dette er. Den er nok sammensatt. Du peker på noen faktorer, som innstilling. Men til syvende og sist er det manageren som sitter med et slags ansvar her. Og når man ikke evner å komme videre etter å ha prøvd i så mange år uten å klare å bryte det negative mønsteret, da må man ha såpass virkelighetsorientering at man innser at man må gjøre noen endringer, selv om de er ganske dramatiske, som at Wenger erstattes.

 

Det er ingen tvil om at Wenger og klubben har havnet i en ond sirkel. Wenger har gjort noe for å endre dette ved å hente eldre, etablerte spillere samt eksperimentert med visse formasjonsendringer, uten at det har hjulpet nevneverdig. Derfor må noen ta tak for å snu en ond sirkel til en oppadgående, selvforsterkende sirkel. Mtp at Wenger selv er i den onde må initiativet komme oven i fra. Det jeg mistenker, og jeg understreker mistenker, er at styret er relativt fornøyd med tingenes tilstand. Vi genererer inntekter, tiltrekker oss gode sponsorer og deltar i det gjeveste selskap. Dersom Wenger utelukkende får klapp på ryggen for innsatsen er det veldig vanskelig å komme ut av det vi supportere oppfatter som en ond sirkel.

 

Styrets visjon og mål sprer seg i en klubb/organisasjon/virksomhet. Dersom noen ønsker høyere prestasjoner kan ikke det komme fra manager nivå, det må komme fra toppen. Dette gjelder både klubber og bedrifter. Selvsagt har Wenger og spillerne mer innflytelse, enn en vanlig lønnstaker i en bedrift, men jeg mener at retningslinjene og ønsket om suksess må være tilstedet igjennom hele klubben. Dersom klubben virkelig hadde vist ambisjoner om seriegull hadde Wenger mye sannsynlig måtte gå for mange år siden. Men nå spekulerer jeg langt utover min innsikt. Poenget er at det er, som du presiserer Piscator, ett sammensatt problem. Byrden, kritikken og krisehåndteringen faller ene og alene på Wenger. Det føler jeg blir feil.

Link to comment
Share on other sites

 

Styrets visjon og mål sprer seg i en klubb/organisasjon/virksomhet. Dersom noen ønsker høyere prestasjoner kan ikke det komme fra manager nivå, det må komme fra toppen. Dette gjelder både klubber og bedrifter. Selvsagt har Wenger og spillerne mer innflytelse, enn en vanlig lønnstaker i en bedrift, men jeg mener at retningslinjene og ønsket om suksess må være tilstedet igjennom hele klubben. Dersom klubben virkelig hadde vist ambisjoner om seriegull hadde Wenger mye sannsynlig måtte gå for mange år siden. Men nå spekulerer jeg langt utover min innsikt. Poenget er at det er, som du presiserer Piscator, ett sammensatt problem. Byrden, kritikken og krisehåndteringen faller ene og alene på Wenger. Det føler jeg blir feil.

Jeg er helt enig i at skylden for det som skjer ikke bare ligger hos Wenger, dagens styre som for meg totalt mangler faglig kompetanse må ta en stor del av skylden. Det er et stort problem at styret/Kroenke tilsynelatende er fornøyd så lenge vi klarer å kvalifisere oss til CL og sikre pengeflommen. Arsenal har behov for å få inn et styremedlen som har kompetanse og visjoner omkring det fotballfaglige,

Jeg mener dog at Wenger fortjener all kritikk han får, siden har tilsynelatende totalt mangler evnen til å evaluere sin egen innsats og å ikke ønsker/evner å ta til seg den kritikken som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...