Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Flink gutt Rasta!

Takk for det, Tapapa.

 

Jeg følte meg tvunget til å knuse RastaPinkys Krystallkule etter fadesen med salget av Song. Dengang spådde jeg, i ganske arrogante ordelag, at det ikke var på tale med noe salg av din favorittspiller.

 

Min nye spådomsremedie står mer i stil med nicket mitt. Jeg har funnet noen gamle, grønne og tørre blader i en skuff. Disse trekker jeg i en kopp kokende vann. Teen inntas, og i bunnen av Arsenalkoppen ligger da disse gyselige, illeluktende bladene. Ikke ulikt de som spår i kaffegrut.

 

Foreløpig er jeg meget fornøyd med uttellingen. Jeg spådde Diabys storkamp noen dager før Liverpoolkampen, og nå traff jeg vel ganske bra på 4-6-0. Begge deler var 'against the odds' og møtte endel skepsis her på forumet.

 

Jeg gleder meg til å spre nye spådommer utover i sesongen, og jeg gleder meg til å drikke mer te. Noen av spådommene vil sikkert virke helt STEINteite og ganske FJERNE. De vil mest sannsynlig være preget av mine HØYE forventninger til ethvert Arsenallag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.arsenal.com/news/news-archive/wenger-there-are-no-defensive-midfielders

 

Det har blitt diskutert og tatt opp gjentatte ganger her, og nå er det bekreftet fra sjefen selv: vi spiller ikke lenger med en ren defensiv midtbanespiller! Alle mann tar nå ansvar. Det kan ha vært en faktor til det gode defensive spillet vi har sett så langt i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig dette blir laget mot Olympiakos:

Mannone

Jenkinson - Mertesacker - Miquel - Gibbs

Coquelin - Arteta

Gervinho - Cazorla - Podolski

Walcott

Verken Vermaelen eller Koscielny fortjener å spille etter prestasjonene i dag. Skulle gjerne sett at Mannone ble droppet også, men vi har så dårlige alternativer på keeperplass at det er bedre å la han spille mest mulig. Giroud er fortsatt langt ifra å finne formen og føttene sine i Arsenal/England/Premier League og Ramsey til tross for gode innhopp og en veldig god kamp mot City er fortsatt veldig opp og ned. Ikke helt der defensivt når det gjelder å spille ved siden av Arteta og derfor burde Coquelin heller få en skikkelig sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Det er 3 spillere som virker å være tilnærmet "urullerbare". Grunnstammen i laget er slik jeg ser det Mertesacker, Arteta og Cazorla. Videre har vi store spørsmålstegn knyttet til keeper- og spissplassen.

Så spørs det hvor lang tid Wenger har tenkt å tviholde på tanken om Gervinho som spiss. Historien forteller oss at det kan ta sin tid akkurat som det har gjort for eksempel med keeperen Almunia og vingen Arshavin. Selv om Gervinho har scoret noen mål og det sånn sett kan argumenteres for at det fungerer, så er det etter min mening en høyst diskutabel ide å spille han i den posisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Synes Gervinho også bør vrakes til fordel for Chamberlain som jobber hardt og var en av få som prøvde å sette press på Chelsea mot slutten av kampen i dag.

 

Chamberlain? Syntes han har vært veldig svak bortsett fra et par situasjoner. Mot Southampton var han svak, mot Coventry var han trolig vår svakeste spiller og bortsett fra Milan og kampen mot Manchester United har han egentlig ikke vært så veldig fantastisk.

 

Utvilsomt et vanvittig stort talent, men han har virkelig ikke gjort seg fortjent til en startplass. Syntes også han har vært veldig tafatt på kanten etter han har begynt omskoleringen til sentral midtbane. Sjeldent han faktisk går forbi et par spillere og skaper en farlig situasjon ute på kanten. Gervinho er ikke bare et par hakk bedre enn Chamberlain, men flere hestehoder. Og pdd. er ikke Gervinho heller på toppen av spillet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle velge et lag til neste kamp:

 

Mannone (i mangel av alternativer)

Jenkinson (vokser kollosalt, og lærer faktisk av sine feil noe som er sjelden vare hos oss)

Mertesacker (bauta og organisator)

Vermaelen (er klubbkaptein)

Gibbs (gjør jobben sin)

Arteta (selve sentralen i laget)

Coquelin (har tacklingsstyrken som alternativene ikke har)

Walcott (farten er alltid en trussel)

Cazorla (vår beste playmaker)

Podolski (arbidsmoral og skuddkraft)

Giroud (uromoment med bevegelse og fysikk, også viktig på defensive dødballer)

 

Supersub: Gervinho.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle velge et lag til neste kamp:

 

Mannone (i mangel av alternativer)

Jenkinson (vokser kollosalt, og lærer faktisk av sine feil noe som er sjelden vare hos oss)

Mertesacker (bauta og organisator)

Vermaelen (er klubbkaptein)

Gibbs (gjør jobben sin)

Arteta (selve sentralen i laget)

Coquelin (har tacklingsstyrken som alternativene ikke har)

Walcott (farten er alltid en trussel)

Cazorla (vår beste playmaker)

Podolski (arbidsmoral og skuddkraft)

Giroud (uromoment med bevegelse og fysikk, også viktig på defensive dødballer)

 

Supersub: Gervinho.

Tipper Gervinho inn for Walcott, men er et greit lag å sende utpå mot Olympiakos, mulig vi kan hvile Lukas og få inn Eisfeld eller noe slikt bare for å få hvilt en av de som spiller mest, Arshavin kan jo også prøve seg i Cazorla-rollen igjen dersom Santi er sliten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snadder!

 

Kan det stemme at både Gibbs og Jenko er på topp ti i PL når det gjelder antall touch altså..? Merkelig.

Også er nokså sprøtt at det i 93/94 kun var seks(!) forskjellige målscorere i ligaen. Gjetter på Wright, Campbell,

Smith, Merson, Limpar, Adams

 

 

Ellers artig å se at Gibbs "is the top tackling defender" i PL og at Arteta er pasningskongen

Link to comment
Share on other sites

Snadder!

 

Kan det stemme at både Gibbs og Jenko er på topp ti i PL når det gjelder antall touch altså..? Merkelig.

Også er nokså sprøtt at det i 93/94 kun var seks(!) forskjellige målscorere i ligaen. Gjetter på Wright, Campbell,

Smith, Merson, Limpar, Adams

 

 

Ellers artig å se at Gibbs "is the top tackling defender" i PL og at Arteta er pasningskongen

Arteta er også nummer to på tackles won. En dyptliggende midtbanespiller med 93% treff på pasninger som i tillegg vinner mange taklinger. Ikke rart vi nesten ikke slipper inn mål i åpent spill så langt

Link to comment
Share on other sites

Arteta er også nummer to på tackles won. En dyptliggende midtbanespiller med 93% treff på pasninger som i tillegg vinner mange taklinger. Ikke rart vi nesten ikke slipper inn mål i åpent spill så langt

Arteta er så kolossalt viktig at det er nesten groteskt, slår aldri feilpasninger, mister svært sjeldent ballen og har en fotballhjerne som de fleste bare kan drømme om.

Jeg vedder på at hvis vi hadde beholdt song og latt han spille den rollen, da hadde vi garantert merket forskjellen. Selv om vi fortsatt hadde hatt Arteta litt lenger frem.

Link to comment
Share on other sites

Arteta er også nummer to på tackles won. En dyptliggende midtbanespiller med 93% treff på pasninger som i tillegg vinner mange taklinger. Ikke rart vi nesten ikke slipper inn mål i åpent spill så langt

 

Minner om tallene som Roy Keane hadde i sin storhetstid.. Enorm taklingsstyrke, og blant de sikreste pasningsleggerne i europa.

Link to comment
Share on other sites

Også er nokså sprøtt at det i 93/94 kun var seks(!) forskjellige målscorere i ligaen. Gjetter på Wright, Campbell,

Smith, Merson, Limpar, Adams

 

Bytt Limpar og Adams med Parlour og Bould, så har du våre 6 målscorere i ligaen i 93/94

Link to comment
Share on other sites

Denne mannen er etter min mening en av Wengers beste kjøp for Arsenal noensinne. Den totale pakken han tilførte laget med fantastiske redninger, en enorm vinnerskalle og evnen til å si fra til både med- og motspillere når han var uenig er noe jeg har savnet siden avskjeden. Kanskje kan han være den keepertreneren som skal til for å få Szczesny og Mannone til å ta steget videre for å utvikle seg, eller kanskje ha baller nok til å fortelle Wenger at endringer bør gjøres med kjøp/salg. Hadde gledet meg noe enormt om han kom tilbake nok engang, bare nå som en del av trenerapparatet.

Link to comment
Share on other sites

Denne mannen er etter min mening en av Wengers beste kjøp for Arsenal noensinne. Den totale pakken han tilførte laget med fantastiske redninger, en enorm vinnerskalle og evnen til å si fra til både med- og motspillere når han var uenig er noe jeg har savnet siden avskjeden. Kanskje kan han være den keepertreneren som skal til for å få Szczesny og Mannone til å ta steget videre for å utvikle seg, eller kanskje ha baller nok til å fortelle Wenger at endringer bør gjøres med kjøp/salg. Hadde gledet meg noe enormt om han kom tilbake nok engang, bare nå som en del av trenerapparatet.

 

 

 

Tror det er mange av oss som savner gale- jens og hans engasjement! tross litt eksentriske opptredener så var han en fantastisk keeper med en ekte vinnerskalle!

 

Edit: Ler meg skakk ihjel av alle situasjonene han var involvert i, ingen kødder med jens! aaah, good times.

Link to comment
Share on other sites

Aldri et kjedelig øyeblikk med gærne Jens - på godt og vondt. Strålende keeper, men litt for heit i toppen på slutten av karrieren i Arsenal. Må derimot si at favorittepisoden min med han var under VM 2006 og straffesparkkonkurransen mot Argentina. Ikke mange evner å føre mental krigføring med en liten papirlapp på samme måte som han gjorde da...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...