Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Mannen kunne vinne og tape kamper på et øyeblikk, men som regel så var det førstnevnte han gjorde de 5 sesongene han var i klubben. Synd at han ikke kom til klubben før han var godt uti 30-årene, men kan bare tenke meg hvor "Mad Jens" han var før han trolig roet seg ned litt! :P

Link to comment
Share on other sites

Mannen kunne vinne og tape kamper på et øyeblikk, men som regel så var det førstnevnte han gjorde de 5 sesongene han var i klubben. Synd at han ikke kom til klubben før han var godt uti 30-årene, men kan bare tenke meg hvor "Mad Jens" han var før han trolig roet seg ned litt! :P

 

Tror han har rekorden for antall gule kort i bundesliga, uansett posisjon.. leste det en gang! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Tror han har rekorden for antall gule kort i bundesliga, uansett posisjon.. leste det en gang! :D

 

Nå kan jeg ikke bekrefte det, men jeg vet at han er innehaver av rekorden om å få flest gule kort som keeper i løpet av en sesong i Premier League hvertfall! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha sett Arsenal spille fotball denne sesongen så må jeg spørre: Hvorfor skal bi absolutt spille 4-2-3-1?

 

Til tross for tre på midten så er det sjeldent vi er såpass overlegne når det kommer til pasningsspill og "trekanter" at det egentlig ikke lønner seg å spille 2 spillere konstant i roller hvor de ikke kommer skikkelig til rette. Særlig når bevegelsene er såpass dårlige som de har vært mesteparten av denne sesongen så blir det veldig få sjanser skapt.

 

Nei bring back 4-4-2 (4-4-1-1). En eller begge spissene vil uansett droppe dypt og bistå med det defensive når laget ikke har ballen og i større oppgjør så kan det byttes til 4-5-1. Samtidig så vil motstanderene ha litt mer å bry seg på når det er 2 spisser de møter istedefor 1.

 

Bring back Wengerball!! For pdd. så spiller vi ufattelig kjedelig og ineffektiv fotball at jeg nesten blir kvalm.

Link to comment
Share on other sites

Ikke en gang på kontringer klarer vi å tilføre en direkte og rask spillestil,vi skal alltid trille ball i alle retninger og gjerne til motstanderen kommer seg i overtall i forsvar igjen. Med en så lite variert spillestil som vi mønstrer pdd så frykter jeg enhver motstand og jeg jubler for 3 poeng..

Link to comment
Share on other sites

Formasjonen gjør oss svært avhengig av at Cazorla storspiller. I går var han og flere svake, null bevegelse, null kreativitet og da vinner man ikke mot hardtkjempende lag. Tror at vi med to spisser ville fått mye mer ut av Giroud samt hatt folk i boksen når innleggene kommer. Må trekke frem Gervinho i går som holder bredde motsatt når Jenkinson kommer rundt og skal slå inn, målene scores ikke derfra.

Link to comment
Share on other sites

Enig der. Cazorla ble vi avhengige av det sekundet Wenger bestemte seg for at absolutt alt av det offensive må gå gjennom han (som Henry, Fabregas, van Persie). Når han har en dårlig dag har resten av laget en dårlig dag, men skal sies til Cazorla sitt forsvar også at bevegelsene i dette laget uten ball er svake og gjør jobben hans langt vanskeligere. Samt at de gangene han er svak så blir han aldri byttet ut.

Link to comment
Share on other sites

Enig der. Cazorla ble vi avhengige av det sekundet Wenger bestemte seg for at absolutt alt av det offensive må gå gjennom han (som Henry, Fabregas, van Persie). Når han har en dårlig dag har resten av laget en dårlig dag, men skal sies til Cazorla sitt forsvar også at bevegelsene i dette laget uten ball er svake og gjør jobben hans langt vanskeligere. Samt at de gangene han er svak så blir han aldri byttet ut.

Dette spesielt. Han har nå spilt stort sett samtlige minutter, hvorfor ikke bytte han ut med en Arshavin som virker å være i godt slag. Cazorla må jo ikke spille for enhver pris. Ser gjerne en uthvilt og spillesugen Arshavin fra start mot Everton.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjønner ikke hvorfor Wenger ikke satser mer på en 4-4-1-1/4-1-3-2 med det spillermaterielt han har tilgjengelig. Har vært inne på dette tidligere, men klarer ikke å slå fra meg tanken på at dette ville vært en meget god formasjon for Arsenal.

 

4-4-1-1 (4-5-1) når vi forsvarer oss og 4-1-3-2 når vi er på det offensive.

 

Førstelaget ville sett omtrent slik ut i 4-4-1-1:

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs

Chamberlain - Arteta - Wilshere - Cazorla

Podolski

Walcott

Og slik i 4-1-3-2:

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs

Arteta

Chamberlain - Wilshere - Cazorla

Podolski - Walcott

Slik jeg ser det er midtbanen med Arteta sårbar for en kontring imot, men jeg tror uansett at vi offensivt sett ville vært betydelig lønnet med å ha 2 spisser på topp og en slik midtbane.

Link to comment
Share on other sites

https://www.youtube.com/watch?v=FAsYAB-kD6w

 

Så den lå ute på Twitter-feeden på hovedsiden, så tenkte jeg kunne slenge den inn her også.

 

Synes det er en god analyse. Så det litt i kampen i går også at det er veldig mange av spillerne våre som ønsker ball i beina.

Podolski trekker innover, samme med Chamberlain ett par ganger i går. Har ikke tenkt/sett mye på det ellers, men det han nevner om at Wilshere/Cazorla hadde hatt muligheten til av og til å stikke igjennom og ikke være et støttealternativ.

 

En annen ting som han også sier er at når vi spiller med Giroud/Chamack/Gerv på topp, så er det ikke Arsenal. Det er ikke den typen spiller laget skal ha som spiss, noe flere her inne har sagt mer eller mindre direkte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OptaJoe@OptaJoe

17.8% - Arsenal have mustered the lowest proportion of attempts at goal from set pieces in the 2012-13 Premier League. Void

 

Skulle tro at med Vermaelen, Mertesacker, Sagna/Jenkinson, Giroud og Podolski skulle klare litt mer på dødballer. Særlig når også Diaby er innom et par ganger i året og vi har verdens største panne å sikte på i boksen innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Noen som husker Vladimir Petrovic? En av europas fineste midtbanespillere og playmakere. Han bedrev fotball på et nivå hinsides sine lagkamerater i Arsenal. Ingen skjønte hva han holdt på med, aller minst Terry Neill som syntes han ble best brukt som høyreving. Når jeg ser på Andrey Arshavins fall så minner det meg mye om gode gamle Pizon. What a waste of talent, og nå har han funnet seg tilrette i sin nye rolle som Arsenalnaver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle dra opp et "par" småting:

 

Jeg syntes Arteta virkelig de par siste månedene har spilt som en middelmådig spiller. Jeg hyllet han mye i starten, men nå er det særdeles lite jeg kan hylle han for. Før stod han frem både bakover og fremover, men nå derimot så følger han ikke løp (er rett og slett for treg til å kunne gjøre noe det sekundet løpet kommer bak han uansett) og pasningsspillet hans er pdd. ikke fremoverrettet i det hele tatt og variasjonen i pasningsspillet hans er særdeles svakt mtp. hva slags pasningsfot han egentlig besitter. På tide å la han gå mer tilbake til den rollen han hadde i fjor hvor han bidro offensivt og defensivt fremfor å kun sentre 5 meters pasninger til Wilshere/Cazorla/Mertesacker for så å vente til det skjer noe litt lenger bak i banen. På tide at Ramsey spiller den dype rollen med Arteta som den litt mer boks-til-boks aktige spilleren syntes jeg.

 

Så er det Wilshere. Han spiller som offensiv midtbane og tidvis er han veldig artig å se på, men han er så ineffektiv at Hleb på en dårlig dag fremstår som kongen av effektivitet. Ikke skyter han, ikke legger han de rette pasningene og på toppen av det hele så jobber han ikke like knallhardt som han pleide å gjøre. Syntes han begynner å se litt sliten ut, så kan vel unnskylde han litt der. I går hadde han vel en pasningsprosent på hele 73%. Beklager, men det er rett og slett ikke godt nok. Mange sammenligner Wilshere med Fabregas når det kommer til antall mål o.l., men i motsetning til Wilshere så hadde Fabregas alltid den pasningen og selv om han slet med å score mål i de par første sesongene så kom han seg hvertfall støtt og stadig til sjanser. Wilshere derimot har sjeldent den pasningen og enda sjeldnere så kommer han seg faktisk til de sjansene som Fabregas alltid klarte å komme seg til. Skal dog sies at Fabregas spilte i et lag som var hakket bedre, men allikevel så har jeg ikke vært spesielt imponert over Wilshere i denne offensive rollen annet enn mot Swansea i FA cupen. Enten så må vi spille med 2 mer offensive midtbanespillere slik at Wilshere har en å kombinere med, eller så må han flyttes tilbake til den dypere rollen. Som ensom offensiv midtbane fungerer han pdd. rett og slett ikke.

 

En annen spiller jeg skal nevne er Theo Walcott. Hva som har skjedd med han de par siste månedene skjønner jeg lite av. Ikke går han på løp, ikke er han involvert noe særlig i spillet og mesteparten av tida så trekker han såpass sentralt inn at vi ikke har en spiller på høyrekant. I går var Jenkinson dønn aleine på høyresiden (han gjorde forøvrig en fabelaktig jobb frem til Wenger fikk en eller annen form for hjerneblødning og byttet han ut) og bidragene for Walcott var minimale. Det eneste han bidro med var et godt slått frispark som førte til målet vårt, men ellers var det lite som antydet at Walcott var på banen. Så spørsmålet mitt angående Walcott er: Hvorfor har vi sluttet å spille på styrkene hans? Og hvorfor har han tillatelse fra Wenger (eller hvorfor mener Wenger at dette fungerer bedre enn det det gjorde tidligere i sesongen) til å forlate høyrekanten 95% av tida og sluntre unna defensiv jobbing og ikke være involvert i spillet i det hele tatt? Hvorfor "fikse" noe som i utgangspunktet ikke var ødelagt? Walcott hadde sin beste sesong og av en eller annen grunn virker det som om taktikken rundt han er lagt opp helt annerledes.

 

Så blir det sistemann i dag. Giroud: Rett og slett ikke startmateriell i mine øyne. Er altfor treig, trenger altfor mange sjanser for å score og teknikken hans er ikke den beste. Attpåtil skyter han fra helt tåpelige vinkler og ødelegger en del gode muligheter. Enda mer håpløst er det når vi ikke har en plan rundt mannen. Han vinner i lufta, men det er ingen Arsenal spillere rundt han. Vi spiller langs bakken og vi vet alle at Giroud sin styrke ikke akkurat er langs bakken. Prikken over i-en syntes jeg er når Giroud begynner å trekke ut til venstre og tror han er Henry på en overgangsmulighet. Det er kun et sted du skal være da Olivier. Og det er i boksen. Jeg er ikke en spesiell fan av Podolski som midtspiss, men han må da være et bedre alternativ enn Giroud? Vi spiller mest langs bakken og der er Podolski langt mer brukbar enn Giroud. Attpåtil er han vel ligaens mest effektive spiller foran mål. Hvorfor ikke gi han en sjanse?

 

Skulle gjerne sett det laget her få en sjanse:

Szczesny

Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Arteta - Ramsey - Wilshere

Walcott - Podolski - Cazorla

-------------------------------------

Ville også vært fristet til å droppe Arteta for så å flytte Cazorla sentralt og Chamberlain inn på kanten. Skulle gjerne sett han få spille 4-5 kamper på rad, men vi kan rett og slett ikke ta oss råd til dette på dette tidspunktet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...