Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

Jeg så en interessant kommentar på twitter i går vedrørende salget av Van Persie, og tidligere stjerner i laget som Cesc. Spillerne som de siste årene har vært kapteiner og de store stjernene i laget. Kanskje har de tatt litt for stor plass?

Cesc og Van Persie var i klubben over relativt mange år, og ble regnet som stjerner både av Arsenal-supportere og andres supportere. Fryktet av mange, og elsket av oss.

Hva utrettet de egentlig i klubben? Ja, vi så mye magi fra Cesc, en enorm pasningsspiller som også viste seg målfarlig over flere sesonger. Han ble en talisman i laget, og ALT skulle gjennom Cesc. Stod vi fast ble ballen spilt til han, og medspillerne forventet at han alltid skulle utrette magi.

Van Persie? Til tider god i sine skadefrie perioder, og enormt god det siste 1 ½ året. Banket i fjor inn mål i ett tempo vi ikke har sett siden kong Henry sine dager. God? Uten tvil. Viktig for laget? Ja, tilsynelatende alt for viktig. For historien gjentar seg. Alt, absolutt alt skulle innom Van Persie og helst avsluttes av Van Persie. Blant annet så vi Gervinho ved flere tilfeller i fjor, var i meget god posisjon selv, men valgte allikevel å lete etter kapteinen som var i dårligere posisjon en ham selv.

Dette har kanskje på mange måter vært det store problemet i Arsenal siden unbeaten generasjonen. Det kollektive har falt bort, og laget har i stor grad vært basert rundt 1 eller 2 spillere som SKAL diktere spillet til en hver tid.

Med glitrende spillere som Cesc og Van Persie er det lett og se seg blind på at laget faktisk har andre kollektive kvaliteter. Blant annet i de 2 siste sesongene til Cesc i klubben (også med ballkjære Nasri i laget) var Arsenals tidligere svært fryktede kontringsfotball mer eller mindre forsvunnet. Hvorfor? Fordi alle alltid så etter Cesc (og til dels Nasri i siste sesong) og forventet magi. Hva skjedde? Tempoet i angrepene ble alt for ofte stanset, og det ble føring av ball på kryss og tvers mot etablert forsvar. Ja, det så til tider meget flott ut, men var også alt for ofte lite effektivt.

Så kanskje vil det slå positivt ut at vi nå har solgt de udiskuterbare enerne i laget. Foran denne sesongen ser Arsenal mer enn på lenge ut som ett kollektiv med mange likestilte spillere. Vi har massevis av kvalitet i mannskapet, en bredde det er lenge siden vi har sett maken til i Arsenal og en miks av unge sultne spillere og massiv rutine fra spillere som Mertesacker og Podolski. På mange måter ser dagens tropp godt balansert ut med mange ulike kvaliteter som skal konkurrere om plassene.

En fasit på om vi denne sesongen er styrket eller svekket får vi ikke på en god stund enda, men det kan da ikke bli så veldig mye dårligere, kan det vel? Verken kaptein Van Persie eller kaptein Cesc førte skuta til trofeer, så i og for seg oppnådde de svært lite og skrive hjem om under sin tid i klubben. De stakk begge til ”større” klubber for å vinne trofeer for i deres egne øyne var det ikke på grunn av dem, men resten av laget at Arsenal ikke lykkes. Kanskje sant, men det var nå i alle fall en gang de som skulle mane troppene til kamp og alltid tyne ut det lille ekstra av laget som skulle ført til trofeer. Kanskje, og forhåpentligvis var det ikke bare laget, men ledernes skyld at vi har forblitt uten titler?

Mulig dette er tanker som dukker opp i frustrasjon over salget av Van Persie, og kun naive ønsker, men det er i alle fall noe. Jeg velger å glede meg til sesongen, og tror som vanlig at vi denne sesongen skal snu trenden, og nok en gang hente hjem en tittel!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Arteta var vår beste og viktigste midtbanespiller defensivt forrige sesong. Han er utrolig viktig for balansen i laget, leser spillet bra og er god i igjenvinningsfasen. Hele forrige sesong var det derfor Arteta som hadde mest defensivt ansvar på midten for Arsenal.

Helt enig, var overraskende sterk i kroppen i tillegg ved en rekke anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Har van Persie rett angående ambisjonene til Arsenal?

Spørsmålet stilles pga Arsenals oppførsel de siste dagene. Både håndtering av spillermateriell, uttalelser i media og generell situasjon (usikkerhet rundt motiver til Kroenke osv), gjør at man med rette kan stille spørsmål ved Arsenals ambisjoner. Er ledelsen fornøyd med å være blant de nest beste, å være en klubb som selger unna sine beste spillere - et farmerlag osv? Det kan se slik ut.

I tillegg til/ som et resultat av mangel på ambisjoner, gjør de noen store feil.

Feil nummer 1 er utvilsomt mangelen på klokskap, både når det gjelder tidspunkt for fornying av kontrakter, og når det gjelder posisjon som autoritet i forhold til spillerne - vanskelig å vite hvor stor spillerne faktisk har for Wenger og resten av klubbens ledelse.

Feil nummer 2 er mangel på selvinnsikt (evt. at de er ekstremt ignorante). Å tro at det på noe tidspunkt er færre enn 5 skader i A-troppen, går ikke an når det gjelder denne klubben. Å tro at lojalitet fortsatt finnes, er ignorant.

Feil nummer 3 er dårlig timing/taktikk. Dette gjelder ikke bare transfers inn/ut, men også disposisjoner i kamp. Kan jo bare nevne Fulham borte (Djourou) og Manu hjemme (byttet ut Chambo), som eksempler på at det begynner å rable for Wenger og støtteapparatet hans.

 

Litt rotete denne kommentaren, men det blir gjerne slik når man skal beskrive rot...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker (for en gangs skyld) og synes at tanken på en trio på midten bestående av Cazorla, Arteta og Wilshere - det må da være bra?

 

Tror den midtbanen blir litt for lett. Arteta på 1,76 vil i så fall være tungvekteren der :P

 

Vil helst ha en litt mer defensiv spiller der med Arteta dypt, Wilshere den offensive midtbanen og Cazorla som en playmaker på kanten hvis alle er skadefrie. Men, det skjer vel aldri? :P

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker (for en gangs skyld) og synes at tanken på en trio på midten bestående av Cazorla, Arteta og Wilshere - det må da være bra?

 

Om Wilshere og Arteta holder igjen, så har denne trioen god nok kvalitet i spill. Både når det gjelder bevegelse, forståelse, og fysikk. Se bare på Wilshere; en kriger, selv om han ikke er en 150kg gladiator. Timing av taklinger, vilje, og moral er vel så viktig, som høyde og kg.

Problemet blir, at vi får svært få gode hodespillere på defensiv dødball. - Vi burde kanskje ha en kriger på sentral midtbane, som også behersker dette?

Diaby er nevnt, men nå tror ikke jeg lenger på julenissen. Vi trenger en stabil bauta, og ikke en som sjelden er tilgjengelig.

 

En annen tanke: Tenk om Frimpong la all fokus på fotballen, det kunne virkelig blitt en joker i fremtiden. (Frimpong, Wilshere, og f.eks M`Vila (+ på høyde)/Sahin(- på høyde?))

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også at den var litt lett - men så er det jo slik at både Wilshere og Arteta er rimelig gode taklere. Men klart - Diaby for Wilshere kanskje?

Tror ikke den blir for lett så lenge vi snakker spillere med et meget godt fotballhode. Med Cazorla, Wilshere og Arteta så ser jeg helle ikke for meg at vi vil miste ballen sentralt serlig ofte og at man i så måte ikke trenger å ha en slugger der. Grunnen til at vi trenger Song er fordi vi har Song

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en interessant kommentar på twitter i går vedrørende salget av Van Persie, og tidligere stjerner i laget som Cesc. Spillerne som de siste årene har vært kapteiner og de store stjernene i laget. Kanskje har de tatt litt for stor plass?

Cesc og Van Persie var i klubben over relativt mange år, og ble regnet som stjerner både av Arsenal-supportere og andres supportere. Fryktet av mange, og elsket av oss.

Hva utrettet de egentlig i klubben? Ja, vi så mye magi fra Cesc, en enorm pasningsspiller som også viste seg målfarlig over flere sesonger. Han ble en talisman i laget, og ALT skulle gjennom Cesc. Stod vi fast ble ballen spilt til han, og medspillerne forventet at han alltid skulle utrette magi.

Van Persie? Til tider god i sine skadefrie perioder, og enormt god det siste 1 ½ året. Banket i fjor inn mål i ett tempo vi ikke har sett siden kong Henry sine dager. God? Uten tvil. Viktig for laget? Ja, tilsynelatende alt for viktig. For historien gjentar seg. Alt, absolutt alt skulle innom Van Persie og helst avsluttes av Van Persie. Blant annet så vi Gervinho ved flere tilfeller i fjor, var i meget god posisjon selv, men valgte allikevel å lete etter kapteinen som var i dårligere posisjon en ham selv.

Dette har kanskje på mange måter vært det store problemet i Arsenal siden unbeaten generasjonen. Det kollektive har falt bort, og laget har i stor grad vært basert rundt 1 eller 2 spillere som SKAL diktere spillet til en hver tid.

Med glitrende spillere som Cesc og Van Persie er det lett og se seg blind på at laget faktisk har andre kollektive kvaliteter. Blant annet i de 2 siste sesongene til Cesc i klubben (også med ballkjære Nasri i laget) var Arsenals tidligere svært fryktede kontringsfotball mer eller mindre forsvunnet. Hvorfor? Fordi alle alltid så etter Cesc (og til dels Nasri i siste sesong) og forventet magi. Hva skjedde? Tempoet i angrepene ble alt for ofte stanset, og det ble føring av ball på kryss og tvers mot etablert forsvar. Ja, det så til tider meget flott ut, men var også alt for ofte lite effektivt.

Så kanskje vil det slå positivt ut at vi nå har solgt de udiskuterbare enerne i laget. Foran denne sesongen ser Arsenal mer enn på lenge ut som ett kollektiv med mange likestilte spillere. Vi har massevis av kvalitet i mannskapet, en bredde det er lenge siden vi har sett maken til i Arsenal og en miks av unge sultne spillere og massiv rutine fra spillere som Mertesacker og Podolski. På mange måter ser dagens tropp godt balansert ut med mange ulike kvaliteter som skal konkurrere om plassene.

En fasit på om vi denne sesongen er styrket eller svekket får vi ikke på en god stund enda, men det kan da ikke bli så veldig mye dårligere, kan det vel? Verken kaptein Van Persie eller kaptein Cesc førte skuta til trofeer, så i og for seg oppnådde de svært lite og skrive hjem om under sin tid i klubben. De stakk begge til ”større” klubber for å vinne trofeer for i deres egne øyne var det ikke på grunn av dem, men resten av laget at Arsenal ikke lykkes. Kanskje sant, men det var nå i alle fall en gang de som skulle mane troppene til kamp og alltid tyne ut det lille ekstra av laget som skulle ført til trofeer. Kanskje, og forhåpentligvis var det ikke bare laget, men ledernes skyld at vi har forblitt uten titler?

Mulig dette er tanker som dukker opp i frustrasjon over salget av Van Persie, og kun naive ønsker, men det er i alle fall noe. Jeg velger å glede meg til sesongen, og tror som vanlig at vi denne sesongen skal snu trenden, og nok en gang hente hjem en tittel!

Et langt, godt skrevet og vel begrunnet innlegg. Du fortjener ros for det.

Jeg er likevel uenig. Føler at mange lager lange, til dels gode og noen fullstendig merkelige begrunnelser for hvorfor det ikke er så ille å miste de to beste spillerne fra i fjor. For meg virker det som om mange trenger å finne en slags trøst i selvhenførende bortforklaringer. Som når to fylliker er enige om at de var heldige som falt i grøften på høyre side av veien, for grøften på venstre side var enda dypere og var i tillegg fylt med vann...

Link to comment
Share on other sites

Kjapt og gæli:

 

Keeper: Ooops!!

Backer: Sagna and who??

Midstoppere: Approved!!

Midtbane: Overflod, men vi kunne trenge en defensiv utgave av den offensive Carzorla - Song,... who cares? Not me really!! Jeg forventer et Diaby mirakel....huh?? Arsene, come to the rescue - please!!!!

Angrep: Greit., men for all del Arsene - det er lov å overdrive!!

 

Steve Bould: good luck to you. We need you!!

 

Forøvrig er det bare å gi gass. Lykke til alle sammen!!

 

Skål og god natt :D

Link to comment
Share on other sites

Kjapt og gæli:

 

Keeper: Ooops!!

Backer: Sagna and who??

Midstoppere: Approved!!

Midtbane: Overflod, men vi kunne trenge en defensiv utgave av den offensive Carzorla - Song,... who cares? Not me really!! Jeg forventer et Diaby mirakel....huh?? Arsene, come to the rescue - please!!!!

Angrep: Greit., men for all del Arsene - det er lov å overdrive!!

 

Steve Bould: good luck to you. We need you!!

 

Forøvrig er det bare å gi gass. Lykke til alle sammen!!

 

Skål og god natt :D

Her er det en som har festet inn den nye sesongen. Håper tømmermennene ikke plager deg for mye når alvoret setter inn O_O

Eller enig i det meste, men Song; I care...

Link to comment
Share on other sites

En spennende og meget viktig sesong starter om kun noen minutter.

Fotball er alltid spennende for min del. Jeg elsker å se gode kamper der intensivitet, spenning, sjarm (eks: Southampton sin utfordring i første serierunde etter sitt opprykk), herlige detaljer, og følelser er viktige rammer for 90 minutter underholdning.

 

Gleder meg stort til Arsenal-Sunderland, men ser også meget frem til Newcastle-Spurs litt senere ikveld. Nyopprykkede Southampton som må møte ligamesterene City på Etihad, eller; den atmosfæren mellom (judas for de blå) Rooney (og judasen vår Persie) og Everton på Goodison på mandag. Altså; det er noen ekstremt gode smakebiter, som venter allerede den første serierunden. Det er bare å nyte, selv om ikke alltid Arsenal er på skjermen.

 

Jeg tror Arsenal som klubb, må på ny sloss om en CL plass. Slik jeg ser det før sesongstart, så har City, Utd, og Chelsea for mye kvalitet i laget kontra oss. Et av lagene kan ha en skuffende sesong, men jeg tror ikke lenger på julenissen. Alle disse klubbene vil ikke underprestere, mens vi går på flyt gjennom 38kamper. Så realistisk tror jeg vi må være, og da slipper man kanskje å gå ned i kjelleren om det skulle kommet et tap i ny og ne.

En ny sommer med kaos og rot, gir oss heller ikke det beste utgangspunktet.

 

Jeg mener at vi er favoritter for en 4.plass (men Song-situasjonen kan bli kritisk, mer om det litt senere i innlegget), og det burde være et delmål vi bør og må klare. Alt under er "kritisk", med tanke på hva som har skjedd i klubben de siste årene. Vi mister profil etter profil, vi har negativitet rundt klubben år etter år, og da tror jeg vi kan få en kjempesmell om vi ikke kaprer en CL plass. Hvilke signaler vil det gi både på kort og lang sikt?

 

Så; det er en kritisk sesong i vente, men jeg har faktisk troen opp i alt kaoset.

 

Vi har fått inn Bould, som skal arbeide med den defensive delen av vårt spill.

-Å forberede forsvarspillet vårt, er noe som prioriteres. Vi må bli bedre organiserte, vi må forsvare oss som et lag (ha f.eks en forsvarer bak en kritisk duell, ikke åpne opp hele midtbanen ved konring imot, ha klare roller ved dødball, kommunikasjon, osv), og vi må få en trygghet i denne typen av spillet.

 

Kanskje MrBould også klarer å få alle spillerene til å jobbe 100% under hver kamp?

 

Forsvarsrekka har vi etterhvert fått en ganske grei bredde på, og jeg tror at flere spillere vil fremstå mer trygge (bedre) i sitt spill; om Bould bl.a får resultater på det å forsvare seg som et lag.

 

Vi har tre gode stoppere i stallen, og det er noen år siden sist. Koscielny tok store skritt sist sesong, og slo tilbake mot min kritikk etter hans debutsesong i Arsenal. Jeg håper at vi for en gang skyld kan unngå skader på denne possisjonen, for stabilitet vil gi trygghet. Ikke bare til stoppere og backer, men også til keeper og midtbaneleddet.

 

Vi har både Gibbs og Santos på venstreback, men jeg er mer usikker på hva som vil skje på høyre i Sagna sitt skadefravær. Jeg føler meg ikke trygg på Jenkinson, Djourou, eller Coquelin over tid. Selv om det vil bli lettere å fylle rollen, når "forsvaret" er mye bedre organisert og lagdelen har en helt annen trygghet i sin måte å opptre på. Men; har de det som skal til på dette nivået over tid?

 

Midtbanen:

Arteta og Cazorla vil med stor sansynlighet bli våre faste sentrale midtbanespillere, men da mangler vi en mann. Ser ut som om Song forsvinner, og da mener jeg vi MÅ kjøpe inn en erstatter. Vi kan ikke gamble på at Diaby holde seg skadefri og ikke minst; prestere over tid, vi veit ikke når vi kan forvente storspill fra Wilshere etter sin skade, Ramsey trenger kanskje et utlån (eller benktetilværelse) og ikke noe fast spilletid, Frimpong er også et usikkert kort til man veit hva som skjer (både med form og fokus), og Rosicky er usikker etter mitt syn i en slik possisjon.

 

Angrep:

Hvordan skal vi løse dette, etter at vi har stolt på Persie de siste 18mnd?

Jeg tror at både Podolski og Giroud kan bli viktige brikker i laget, men jeg er litt usikker på hvordan vi skal løse dette. Vi har Theo, Ox, Arshavin, og Gervinho på "kantene", kanskje også Podolski blir en "kantspiller" i perioder, og ingen av de har en fantastisk innleggsfot. Det er mye føring med ball pga av vår spillestil til tider. Istedenfor kjapp fotball i lengderetningen der man kan bruke fart i bakrom/soner, så blir det ballbesittende og dårlig tempo i fotballen.

 

Ta f.eks Theo 1 mot 1 uten fart, det er som min bestemor på bingotur uten hverken briller eller markeringspenn. Ikke de store sjansene, for at det blir et godt resultat med andre ord. Og nei; hun er ikke glad i disse bingoautomatene, hvor man kun kan legge på penger for å følge med på brikka på skjermen. Det er ikke slik det skal være, får jeg høre.

 

Vi må få flyt i spillet, ballen må gå kjappere (i lengderetningen), og vi må spille på våre sterke sider. Vi har masse tempo i laget, og det bør vi bl.a utnytte bedre.

* Giroud er god på hodet og farlig innenfor boksen.

* Podolski er også en spiller som trives rettvendt.

-Da er man avhengig at man får ballen inn i feltet etter høyt tempo i angrepsfasen og mange bevgelser, slik at det er vanskeligere å markere ut de som skal avslutte angrepet.

 

Vi har etterhvert fått en ganske god bredde i laget, men vi er nødt til å erstatte Song (om han går...). Det er en meget viktig possisjon i laget, for at vi skal få en balanse mellom det å forsvare oss godt og angrepsfotball. Med så mange offensivt preget spillere fremover, må vi ha en makker til Arteta som går inn i "krigen" på midtbanen. En som balanserer midtbaneleddet og angrepsleddet fra naiv angrepsinnstilling, til tryggheten bakover ved kontring/angrep imot.

 

Jeg tror denne sentrale midtbanerollen i laget, kan være vippen mellom en CL plass og "fiasko". Jeg frykter at vi bli svært åpne og "lette" i vårt spillesystem, om det ikke blir hentet inn kvalitet for Song. (Han er ikke tapt enda, men det virker ganske sikkert ifølge enkelte rykter)

Så får vi håpe at Podolski, Cazorla, og Giroud, at disse finner sin plass i engelsk fotball fra første stund. Mange nye må dra lasset fra første spark, og jeg ber om at det lykkes.

 

Jeg gleder meg iallefall til en ny og lang sesong. Ikke bare som Arsenal supporter, men også som fotballelsker.

 

Beklager for et rotetet innlegg, men sesongstart gjør noe med kroppen. Lite ro, mange tanker, og sterke følelser er i sving.

 

Avslutter med mitt tips på tampen:

1: City

2: Chelsea

3: Utd (Arsenal...?)

4: Arsenal

5: Liverpool

6: Newcastle

7:Spurs

Link to comment
Share on other sites

Et langt, godt skrevet og vel begrunnet innlegg. Du fortjener ros for det.

Jeg er likevel uenig. Føler at mange lager lange, til dels gode og noen fullstendig merkelige begrunnelser for hvorfor det ikke er så ille å miste de to beste spillerne fra i fjor. For meg virker det som om mange trenger å finne en slags trøst i selvhenførende bortforklaringer. Som når to fylliker er enige om at de var heldige som falt i grøften på høyre side av veien, for grøften på venstre side var enda dypere og var i tillegg fylt med vann...

Delvis er jeg også uenig med meg selv, som jeg avslutter med er det kanskje mer naive ønsker en realitet. Allikevel orker jeg ikke starte en ny sesong jeg har sett fram til med negativitet. Derfor griper jeg etter ett halmstrå og holde fast i. Kanskje skal vi komme styrket ut denne sommeren. La oss i alle fall håpe det!

Link to comment
Share on other sites

* Vi fortsetter å spille få gjennombruddspasninger slik at spissen vår må trives feilvendt, i en slik sammenheng foretrekker jeg Gervinho.

* Jeg bemerker meg at Cazorla liker å trekke ut mot kanten(Spesielt venstre) og søker mye ballkontakt, en som dro mye nytte av det i dag var Gervinho

* Pasningsspillet sitter for det meste bra, Mertesacker hadde to helt elendige og Cazorla en elendig.

* Gibbs leverer en veldig god kamp, møter et Sunderland som har en spiss som trekker ut på kant, en spiss som spiller på kant og Larsson som også trekker mye ut på kanten, ble mye to mot en, men løste det meste. (Fryktet han skulle være et svakt punkt, men en av de sterkeste i dag)

* Jeg er ikke fornøyd med vår offensive slagkraft, vi trenger enda en spiss som trives feilvendt

* Laget står lavere enn de ville gjort ved samme resultatet i fjor

* Mertesacker spiller 9/10 pasninger mot Vermaelen fordi belgieren har bedre distrubisjon, alt i alt godt, men var tydelig at han ikke stolte på Jenkinson.

 

Alt i alt syns jeg ikke det var et altfor ille resultat, O'Neil sitt lag kommer nok til å slå greit fra seg og vi viste mye bra spill. Spesielt interessant var Cazorla, når vi hadde Fabregas i rollen lå han dypere, søkte mye ball og slo ballen langt vekk fra seg(glitrende pasninger dog), Ramsey prøvde på det samme. Rosicky kom inn med mer energi og var mer all over the place, han hadde mangel med å slå sisteball dog. Cazorla virker som en kjempesignering, før han blir sliten styrer han alt av spillet, mange små touch, slår også fine killerpasninger(Den som Giroud burde satt blant annet). Cazorla i går kan sammenliknes med en Arsha i form, det er hovedargumentet mitt for å beholde russeren.

 

Vil også nevne at jeg er fornøyd med at Ramsey får spille dypere i banen der han hører hjemme. Enklere å komme til skudd når han begynner dypt i banen og han slipper å tenke på å slå de gjennombruddspasningene han prøvde på i fjor(Før skaden hadde han et perfekt overblikk, nå funker det sjeldent.)

Link to comment
Share on other sites

* Mertesacker spiller 9/10 pasninger mot Vermaelen fordi belgieren har bedre distrubisjon, alt i alt godt, men var tydelig at han ikke stolte på Jenkinson.

 

Synes Jenkinson gjorde en ok jobb i dag. Han traff på 9 av 14 crosser og langballer. Per, TV5 og Gibbs traff tilsammen på 13 av 22.

 

Dersom vi bare ser bare på langballer traff Jenkinson på 7 av 9, mens TV5 traff på 4 av 7.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes Jenkinson gjorde en ok jobb i dag. Han traff på 9 av 14 crosser og langballer. Per, TV5 og Gibbs traff tilsammen på 13 av 22.

 

Dersom vi bare ser bare på langballer traff Jenkinson på 7 av 9, mens TV5 traff på 4 av 7.

Jenkinson leverte en av sine beste kamper i går, poenget var at Merte virka litt skeptisk til å spille ballen til han. Heldigvis gikk det bra hver gang Vermaelen fikk ballen, en spiss som Tevez ville nok brutt en av de pasningene der dog..

Link to comment
Share on other sites

Om nå BÅDE Sahin og M`Vila blir hentet, betyr det at Sahin og Carzola må sloss om den samme plassen på midtbanen?

Nei. Cazorla er et selskrevent førstevalg i den offensive rollen uansett hvem man henter. Vil tro Sahin er tiltenkt en rolle på de andre to plassene

Link to comment
Share on other sites

Sahin ligger mye dypere, så jeg tviler på at det vil bli en direkte konkurranse mellom dem. Ikke se bort i fra at Cazorla blir dyttet ut på en kantene i "større" kamper til fordel for en dypere og mer ballsikker midtbane.

 

Vi vil derimot få store valgmuligheter med Cazorla, Sahin, Arteta, Diaby, Wilshere, Ramsey, Coquelin, Frimpong, Rosicky og M'Vila. Jeg ser flere ulike kombinasjoner som kan fungere der. Nå er det ganske utopisk å tro at alle vil være skadefri samtidig, men med skadehistorikk, alder og andre faktorer involvert tror jeg det vil funke. Forhåpentlgvis skal vi konkurrere på alle fronter denne sesongen, da er det greit å ha noen å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Sahin ligger mye dypere, så jeg tviler på at det vil bli en direkte konkurranse mellom dem. Ikke se bort i fra at Cazorla blir dyttet ut på en kantene i "større" kamper til fordel for en dypere og mer ballsikker midtbane.

Helt enig, mot Sunderland spilte vi på mange måter en 4-2-3-1, i kamper mot store lag burde vi muligens legge over til en 4-1-2-2-1 med Cazorla og Walcott på kantene og Giroud i midten mens Sahin og Arteta tar de sentrale midtbanerollene og en eventuell M'vila får prøve ankerrollen.

Link to comment
Share on other sites

Langballer og crossere er noe flere av oss har skrytt av Jenkinson for før - det er andre deler han må fikse på. Men han var god i går

Synes innleggskvaliteten hans er veldig bra. Om han jobber med det defensive ifh til plassering osv vil han ha mange fine år på backplass.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger åpenbart en erstatter for Song som kan på større vis ta tak i det defensive arbeidet! Jeg tviler på att Wenger og hans spekulanter kommer til å gjøre noe kvalitetskjøp på denne anker-plassen. Er det noen andre enn meg som ser for seg Vermalen i denne posisjonen når Koscielny kommer tilbake? Det skal mye til å presse Mertesacher ut av forsvarsfireren og både Koscielny og Vermalen er for gode til å benkes..Kunne tenkt meg å prøvd ut dette,kansje til Søndagens kamp. Med et solid anker der bak som er til å stole på får både Cazorla og Arteta et friere spillerom. Noen synspunkter folkens?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på Vermaelen som defensiv midtbane i flere år og lanserte det vel før fjorårssesongen, om det stemmer at vi er ute etter Mbiwa kan det jo hende at Wenger tenker som oss, eller så skal du ikke se bort i fra at Mbiwa kan bekle posisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...