Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Syntes ikke det er så rart når motstanderene knapt nok har sendt spillere inn på vår banehalvdel, men for all del. Forsvarsspillet vårt virker å ha forbedret seg, men det vet vi ikke før vi møter en bedre motstander.

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det er så rart når motstanderene knapt nok har sendt spillere inn på vår banehalvdel, men for all del. Forsvarsspillet vårt virker å ha forbedret seg, men det vet vi ikke før vi møter en bedre motstander.

Finnes det bedre motstandere å teste forsvarsarbeidet enn Stoke på Britannia. Det er jo slike kamper vi virkelig har slitt med

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på ingen måte avskrive Giroud. Jeg skal heller ikke avskrive Chamakh. Ei heller skal jeg avskrive Walcott eller andre som enslig spiss.

 

Dersom ingen av disse alternativene lykkes noe særlig, lurer jeg på om Arsenal kommer til å bli det første laget i PL til å spille uten spiss? Spania har forsøkt seg med å spille 4-6-0. Det funket ganske bra, spør du meg. Arsene Wenger har nok gjort seg noen tanker om hvordan Arsenal kan fungere uten en spiss på banen. Hvor ofte bruker vi egentlig spissen som oppspillspunkt? Hvor ofte forventer vi mål fra en spiss etter innlegg fra kant? Ikke så veldig ofte etter at Adebayor forsvant.

 

Jeg tror vi kan være vel så målfarlige med Rosicky/Ox høyt oppe sentralt i banen i tillegg til Cazorla. Med Walcott/Gervinho på høyre og Podolski på venstre. Diaby kommer også til å være i mixen der oppe. Wenger knows...

Link to comment
Share on other sites

4-6-0 tror jeg blir en dårlig kombinasjon for oss. Man trenger i så fall en midtbanespiller som Cesc for å få det til å fungere. Det har vi pdd. ikke.

 

Tror derimot at vi kan bruke Walcott som spiss med Podolski på venstre, Cazorla sentralt og Gervinho/Chamberlain på høyre. Som du sier bruker vi nærmest ikke spissen som oppspillspunkt i det hele tatt (hvor ofte har f.eks. en spiss flikket ballen videre til en spiller som kommer på løp i bakrom? Eller på cornere/innlegg?) og det er ikke som om vi scorer særlig mange mål på høye innlegg. Lave innlegg og pasninger på 45 ut fra dødlinja derimot scorer vi et greit antall av og der kan Walcott, Gervinho og særlig Podolski gjøre akkurat det samme som en annen stor og sterk spiller.

 

Samtidig så kan man også legge de lange pasningene fra keeper ut mot Podolski på venstrekanten hvis det er ønskelig da han er forholdsvis høy og sterk og brukbar i lufta. Giroud og Walcott kan veksle på i kamper om å være plan a eller b samtidig som Walcott også kan spille på høyrekanten i kamper hvor vi trenger en rask jævel på kanten. :P

Link to comment
Share on other sites

Måten midtbanen har stått fram til nå denne sesongen har vært veldig interessant og annerledes enn i fjor, kan skrive masse om det, men siden en bra link ble posta i Song-tråden får jeg bare poste den igjen her: http://www.thebeautifulgroan.com/2012/09/01/cazorla-for-song-is-the-completion-of-a-midfield-restructure/

 

NB: Legg merke til at forsvaret og midtbanen vår er langt mer kompakte enn i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på et par videoanalyser og lest et par analyser som alle går på det samme (f eks denne på arsenal.com http://www.arsenal.com/news/news-archive/arsenal-analysis-liverpool-v-arsenal)

 

Vi spilte tilnærmet 4-4-1-1 mot Liverpool defensivt og flyttet Podolski og Chamberlain raskt frem på vingene til å gå over til 4-2-1-3. Dersom vi fortsetter slik mot gode lag som vil spille med å ligge godt organisert å bryte opp spillet og kontre så ser det veldig lovende ut da vi har veldig gode kontringsspillere i laget. Dette har vi jo nærmest ikke gjort de siste årene hvor vi har vært altfor fokusert på posession. Vi må selvsagt få til godt angrepsspill med mye posession også siden en del lag vil legge seg dypt mot oss og da må vi ha en alternativ spilleplan. Håper den sitter mot Soton i neste kamp. Blir forøvrig spennende å se om Soton legger seg lavt for å prøve å forsvare seg til sitt første poeng eller spiller mer offensivt for å prøve å vinne 3. Det er vel det sistnevnte de har gjort i de første kampene og gjør de det på Emirates føler jeg meg trygg på 3 nye poeng og litt videre klatring på tabellen :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.arsenal.c...s-of-possession

 

Flott analyse med informatikk grafikk om kampen mot Liverpool (også sammenlignet med den forrige sesong) på Arsenal hjemmeside og om Artetas nye rolle, og man trenger ikke lese så altfor mye i mellom linjene for å skjønne hvorfor Alex Song ble solgt og ikke erstattet av en ny spiller hvis dette er retningen Arsenal skal fortsette i.

 

Mertesacker himself completed 88.2 per cent of his passes - the best figure among the Arsenal back four. He did nothing spectacular, staying within a small area of the pitch and feeding others better placed to recycle the ball, but this is exactly where his relationship with the deep-dropping Arteta becomes important.

 

Arteta himself keeps things, on the whole, very simple - generally feeding his wide players or the more advanced midfielders, Abou Diaby and Santi Cazorla. Few long passes are attempted, and there is no involvement around the penalty area.

 

Dropping deep to receive simple balls from his back four, principally Mertesacker, Arteta lays them on once more for others to use in more advanced areas.

 

Arsène Wenger recently told the Official Arsenal Magazine that, at the top level, deep-lying midfielders need to be technicians nowadays. The destructive element is being phased out in favour of accurate passing and technical quality

 

Compare this season’s win at Anfield with the 2-1 win there in March.

 

On that occasion, Laurent Koscielny played at right centre back and Alex Song started as the deepest-lying midfielder. During the game Koscielny passed directly to Song just once – that’s out of 412 made in total by the Gunners.

 

Song himself tended to look further up the pitch, often seeking longer, diagonal balls – one of which results in a goal for Robin van Persie – and aimed to make the incisive pass himself.

 

As a result, a comparison between Koscielny’s and Mertesacker’s overall passing patterns in these games is quite interesting. We see the German restricting himself to that smaller area, playing more of those shorter passes to Arteta and his team-mates as they come deep for the ball.

 

Veldig interessant lesning, vi får håpe det funker også i lengden!

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om Arteta:

 

http://www.youtube.com/watch?v=FYvnZXS0TPY&hd=1

 

Jeg var aldri en fan av denne idéen til Wenger om å spille Arteta som vårt defensive "anker". Mye grunnet hans offensive ferdigheter og meget gode pasningsfot, men jeg må virkelig si at Wenger virker å ha truffet spiker'n på hodet her. Arteta har virkelig strålt i denne rollen. Tror også Coquelin er Arteta's backup så ved et eventuelt fravær av spanjolen så er det nok den unge franskmannen som stepper inn. Hvorvidt han vil gjøre en like god jobb som Arteta spørs. Like disiplinert tror jeg ikke han vil være (21 år og ute etter å bevise seg selv).

 

Ellers legger jeg inn en taktisk analyse av Liverpool kampen her. Den ble fjernet fra Youtube kort tid etter den ble lastet opp, men er som alltid verdt en titt.

 

Liverpool 0-2 Arsenal - Tactical Analysis

Link to comment
Share on other sites

Arteta har en rolle vi har hatt før i Denilson, Carrick i United utfyller også denne rollen mesterlig. Spent på hva som skjer når vi møter et lag med en spiller i "hullet", altså mellom Arteta og forsvaret, en av Song sine styrker var jo å ta ut disse spillerne.

Ta ut? Du mener han var flink til å løpe et par meter bak? :)

Link to comment
Share on other sites

Ta ut? Du mener han var flink til å løpe et par meter bak? :)

Se kampene mot f.eks City igjen og du ser hvordan spillerne som ligger mellom forsvarsfireren og resten av midtbanen blir tatt ut av Song, tviler litt på at Arteta klarer å gjøre det samme igjen. Song var jo også elendig hver gang vi møtte Van der Vaart så fungerte ikke hver gang akkurat..

Link to comment
Share on other sites

Se kampene mot f.eks City igjen og du ser hvordan spillerne som ligger mellom forsvarsfireren og resten av midtbanen blir tatt ut av Song, tviler litt på at Arteta klarer å gjøre det samme igjen. Song var jo også elendig hver gang vi møtte Van der Vaart så fungerte ikke hver gang akkurat..

Arteta kommer til å klare seg helt utmerket. Jobben som balanseror dreier seg i all hovedsak om å være på rett sted til rett tid

Link to comment
Share on other sites

Småskribla litt under kampen i dag:

I dag så vi spennende taktiske forandringer av Wenger, Gervinho startet på topp mens Giroud ble plassert på benken. Yao Kouassi løp konstant ut på høyrekanten, noe som førte til at forsvaret til Soton stadig flyttet lenger og lenger over til høyre, Podolski løper inn fra venstrekanten og blir plukket opp av stopperen, i andre situasjoner er det Cazorla som må plukkes opp. Dette fører i alle fall til at vi angriper langs høyrekanten og videresender ballen i høyt tempo mot venstre, der er Gibbs og Podolski som terroriserer Clyne, Clyne får null hjelp av stoppere og vingen i hele førsteomgang og når keeperen ikke holder et høyere nivå så går det som det går.

 

Angående keeperplassen: Jeg syns ikke Wenger skulle byttet på de bakre fem foran kampen, enkelt å skrive i ettertid, men Wojciech har ikke spilt noe for oss på lenge og burde fått en preseasonkamp eller to, i stedenfor så ble han kastet rett ut i det og glapp en ball JEG med største enkelthet hadde tatt. Skal sies at jeg ikke er stor fan av Jenkinson(armer som en vindmølle, stadig på etterskudd og dårlige pasninger) eller Mannone(Utelukkende reflekser, ser ut som han har tisset på seg til enhver tid), men jeg ser jo det faktum at vi har en bakre femmer som ikke hadde slapp inn i løpet av de tre første kampene. WS og Koscielny er to store favoritter, men i denne kampen synes jeg Wenger burde henvist dem til benken.

 

Ellers: Gibbs fortsetter å løpe opp og ned og er i øyeblikket en nøkkelspiller, det liker vi, spesielt fordi han er oppfostret i klubben og telles som egenprodusert. Arteta fortsetter å ligge dypt i banen å spre sikre pasninger, er en kunstner av en midbanespiller iog gjør en fantastisk jobb. Podolski jobber fint og scorer på et helt ok frispark(er ikke godt keeperspill, men hardt og greit plassert). Cazorla koser seg og beveger seg fram og tilbake, spiller lure pasninger og er "rask i hodet". Chambo må jeg kritisere i dag, spiller udisiplinert og prøver seg på tull i gale situasjoner, Arshavin sløser bort ballen mye på tull også, men han gjør det sjeldent på egen banehalvdel, posisjoneringen er også svak. Vermaelen er fantastisk og til tross for at jeg mente at Koscielny-Mertesacker burde være vårt faste stopperpar så har han igjen spilt seg inn i hjertet mitt, ruser ikke som før, er sikker og distribuerer bra bakfra, som en mer defensiv Arteta rett og slett.. Coquelin viser at Diaby-rollen kan fylles med enda enklere touch og enda flere enkle pasninger, distribuerer bra og er delvis fordi han holder igjen at Gibbs kan komme så høyt og fremtvinge to selvmål. Ramsey kommer inn og viser at han hører hjemme dypere i banen, er en del lure løp og ved en anledning løper han ned og dekker rommet Vermaelen har etterlatt som stopper, noe som gjør at Soton ikke tør å sende gjennom til Lambert. Fantastisk involvering på 5-1 målet.

 

Slik som jeg ser det er andreomgangen en "hvileomgang", vi bør virkelig slå flere korte pasninger og slite ut motstanderen enda mer fordi det blir ikke mye hvile om vi har dumme balltap og motstanderen tar over possesion i store perioder.

 

Alt i alt en meget bra kamp, i førsteomgang så var ballen på Soton sine siste tredve meter over 40% av tiden, noe som ikke er helt vanlig..

 

 

Jeg savner Jens, det handler ikke om tabben til Wojciech, det handler om distribueringen. Når motstanderen hadde en dårlig corner kan du banne på at Jens snappet den og kastet ut ballen millimeterpresist, dagens keepere har ikke helt den evnen. For det første så sliter Wojciech, Mannone og Fabianski med feltarbeidet, for det andre er de elendige på utspark og kaster nesten aldri ballen. Slik som jeg ser det så er det fire keepere i ligaen som er ordentlig gode på distrubisjon og det gjør tidvis opp for middels keeperspill. En er Reina, han har startet sesongen med tabber, men er svært komfortabel med ballen i beina og har gode utkast(utsparkene er så som så). En annen er Krul, Har digre blinker å slå på i Ba og Cisse, men slår også ofte ut mot Simpson, Coloccini, Jonas, Santon, Cabaye også videre. Vorm er en tredje keeper med fantastisk distrubisjon, komfortabel med ballen i bena og er en av mange i Swansea med fantastisk pasningskvalitet, var vel keeperen med nest best pasningskvalitet i ligaen i fjor. Begovic er mannen jeg tror han vil bli overgått av i år, ikke fordi mannen er en strålende keeper, men fordi han bare trenger å slå ballen i nærheten av Crouch. Uansett, dette er fire keepere som har den distrubisjonen jeg mener en Arsenalkeeper burde ha og jeg håper bare at Martinez og Sczczney øver på det hver dag fordi det er evner som vi er avhengige av å ha og det er keeperne som det virker som vi må satse på fremover.

 

Jeg savner ikke Martin Keown, Vermaelen har tatt over som den aggressive stopperen vår. Sammen med han har vi Mertesacker som er en småklønete stopper, men som gjør jobben. I bakhånd har vi også Koscielny(Som individuelt sett er den beste). Det jeg liker med Wenger er evnen hans til å følge med på taktiske forandringer i fotballen(I dag spiller vi store deler av kampen uten en spiss..) og han var en av de første som dro spillende stoppere opp av hatten. Alle som har fulgt med på Arsenal et par år likte Keown, Campbell, Adams, Toure også videre, men de jeg må si at jeg foretrekker de spillende stopperne. Det viser seg at Vermaelen og Koscielny muligens trives best sammen med en mer kontant stopper som har fullt fokus på å forsvare som Mertesacker, mens de konsentrerer seg om å forsvare samt å se mulighetene. De evner å spre ballen utover banen og over en sesong så regner jeg med at vi tjener masse på å ha

stoppere og keepere som kan å spille fotball, det er viktig for ingen vil ende opp som Blackburn var de to siste sesongene, forsvarsspillere og keeper bare dro til ballen og satset på å treffe noen, de hadde vel en presisjon på rundt 50% om jeg ikke husker feil. Det er viktig for meg at vi kan holde ballen i laget og spillere som Mertesacker, Jenkinson og Wojciech har en del å jobbe med sånn sett.

 

Gibbs er nok fortsatt oftere nærme dødlinja enn Poldi, noe som er ekstremt uvanlig, har tro på at Gibbs vil være vår Dani Alves(Bare på venstresiden, Barca har jo forhåpninger om at Alba vil være deres Alves på venstresiden på sikt..)

 

Til slutt noe som ikke har noe med tråden å gjøre, Walcott virker frosset ut, jeg tror han er satt ut av laget inntil videre til han ser at han ikke er verdt en million i uka. Gjør en fin jobb når han kommer inn i dag og scorer et bra mål, men tipper han er benka igjen til neste kampene(Feiret ikke mot gamle lagkamerater, "R-E-S-T-E-C-P")

Link to comment
Share on other sites

Herlig start så langt. Selv om vi vinner komfortabelt i dag mot et dårlig lag liker jeg at Wenger benytter sjansen til å eksperimentere litt med laget og forsøke nye ting. Gleder meg veldig mye til City neste helg og ikke minst Montpellier på tirsdag. Jeg er spent på å se laget teste seg mot de beste - og med City og Chelsea i de neste to matchene i ligaen vil vi få en solid pekepinn på vi vil klare oss denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på ingen måte avskrive Giroud. Jeg skal heller ikke avskrive Chamakh. Ei heller skal jeg avskrive Walcott eller andre som enslig spiss. Dersom ingen av disse alternativene lykkes noe særlig, lurer jeg på om Arsenal kommer til å bli det første laget i PL til å spille uten spiss? Spania har forsøkt seg med å spille 4-6-0. Det funket ganske bra, spør du meg. Arsene Wenger har nok gjort seg noen tanker om hvordan Arsenal kan fungere uten en spiss på banen. Hvor ofte bruker vi egentlig spissen som oppspillspunkt? Hvor ofte forventer vi mål fra en spiss etter innlegg fra kant? Ikke så veldig ofte etter at Adebayor forsvant. Jeg tror vi kan være vel så målfarlige med Rosicky/Ox høyt oppe sentralt i banen i tillegg til Cazorla. Med Walcott/Gervinho på høyre og Podolski på venstre. Diaby kommer også til å være i mixen der oppe. Wenger knows...

 

Jøss. Her fikk jeg vel rett? I går spilte vi vel tilnærmet 4-6-0? Ihvertfall store deler av førsteomgangen. Jeg synes det var en fornøyelse å se hvordan våre 4 fremste spillere roterte og briljerte. Cazorla var virkelig navet som de andre roterte rundt. Gervinho var overalt og gjorde sine saker meget bra. Pod og Ox var hele tiden store trusler, mens de samtidig var disiplinerte hjemover. Vil se mer av dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...