Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Rent spillemessig er det grei kontroll. Stoke er beinharde å bryte ned i etablert forsvar, og de tar så få sjanser i angrepsspillet at det er vanskelig å kontre på dem. Det er ikke bare vi som sliter med å vinne på Britannia, der kan de slå hvem som helst. På bortebane er de derimot forferdelig dårlig. Husker at Ramsey og Gervinho løp i ringer rundt dem på Emirates i fjor høst.

 

Vermaelen har sagt noen ord om Steve Bould også. Høres veldig bra ut spør du meg!

 

“He knows what it is all about and gives us a lot of tips. He works a lot on the shape of the team and that is very important, so I am very happy he came to work with the first team.

 

“He is very focused on details. A lot of players, because we are getting older, we know how to play. But he looks at details and the shape of your body and to be honest I am learning a lot from him.”

 

Vermaelen is pleased with the squad's preparations, and says they know which areas must be improved on this season.

 

“We have to get the shape of the team right,” he said. “We have been working on it throughout pre-season and we are focusing on that.

 

“I think having your shape right is one of the most important things in football, whether you have the ball or don't have the ball. We are working really hard on that and Steve does the job really well.”

 

http://www.arsenal.c...sed-on-details-

Link to comment
Share on other sites

Vermaelen har sagt noen ord om Steve Bould også. Høres veldig bra ut spør du meg!

 

nå gjenstår det naturligvis å se hvordan Bould kommer til å fungere som Wengers assistent. Men jeg mener Bould var den mest undervurderte spilleren i fab four. Han hadde en mye viktigere rolle i Grahams mesterlag enn mange later til å mene, de fleste mener jo Adams var den store spilleren i fab four. Ja, Adams var stor, og er en legende, men Bould var også stor, selv om han ikke gjorde like mye ut av seg som Adams. Jeg er spent på hvordan Bould vil fungere, men innrømmer at jeg har visse forventninger. Kanskje dette er mannen som skal få orden på Arsenals forsvarsspill? Bould er en sann legende i denne klubben.

 

Stevie Bould, Stevie Sould, Stevie, Stevie Bould, he's got no hair but we dont care, Stevie, Stevie Bould! :)

Link to comment
Share on other sites

På tide å holde igjen backene litt mer kommende sesong synes jeg.

Vi er fryktelig sårbar på kontringer i mot når vi spiller så høyt med backene i hvert eneste angrep. Samtidig bør vi ha en mer ren ankerspiller på midtbanen som holder igjen mer enn vi så forrige sesong. (Gilberto/Flamini/Petit-type)

La de offensive spillerne ta seg av angrepsspillet og heller la backene komme opp av og til når sjansen byr seg. Gjerne hver sin gang.

Må da gå an å bygge angrep uten å gamble med alle spillere offensivt hver gang?

Balanse i laget og solid forsvarsspill er nøkkelen til suksess. Det må begynne der.

 

Samtidig må vi begynne å spille mer direkte og forbedre kontringene.

 

Vi har en ganske sterk tropp nå, men gjenstår å se hva som skjer med RVP og eventuelt Song. Walcott har vel heller ikke signert ny kontrakt ennå. Mye kan skje helt på slutten av transfervinduet..som vanlig.

Mister vi èn, to eller i verste fall alle tre syns jeg de vi har kjøpt inn ikke er nok. Da er vi på en måte tilbake til start selv om kjøpene har være gode. Vi må forsterke ytterligere og ikke bare erstatte.

Men har en feeling på at Wenger stort sett er ferdig med shoppingen for sommer'n. Tror salgene kommer på rekke og rad nå. Pengene vi har brukt skal tjenes tilbake.

Link to comment
Share on other sites

På tide å holde igjen backene litt mer kommende sesong synes jeg.

 

Enig, er greit at de kommer på overlaps, men når de gjør det når vi ikke har stort behov for mål trenger vi ikke ta enhver kontring med fullt lag, jeg er sikker på at det koster oss fler mål enn vi skaper. Dessuten så er det flott at Gibbs går på en overlap forbi Ox på venstresiden f.eks, men da bør Sagna holde igjen på andre siden og Theo holde bredt slik at Ox kan gå inn, Gibbs holde bredden på venstre og Walcott høyre, mens Vermaelen, Mertesacker og Sagna står igjen.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke Jenkinson starter, vil heller å se Coquelin eventuelt Kos på høyrebacken (PM inn som stopper).

 

Dessverre så har nok Jenkinson blitt en liten favoritt hos Wenger. Ikke at jeg skjønner hvorfor.. men, men. Forhåpentligvis så tar han noen store steg og lærer å holde igjen adskillig mye mer enn hva han gjør pdd. Vet ikke hvem som er/var verst av Jenkinson eller Gibbs på dette, men stiller man med to såpass feilposisjonerte og angripsglade backer som disse to så ber man om bråk.

 

Håper og ber at Sagna kommer tilbake langt tidligere enn forventet.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også leke med en Juventus/Italia formasjon i 3-5-2:

Szczesny

Koscielny - Mertesacker - Vermaelen

Coquelin - Cazorla - Song - Arteta - Gibbs

van Persie - Podolski

 

 

Før sesongen i fjor lanserte jeg 3-5-2/3-4-3 formasjonen. Jeg ønsker den fortsatt, men fikk ikke gehør hos forumistene. Merkelig i grunn, for jeg har jo alltid rett.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Før sesongen i fjor lanserte jeg 3-5-2/3-4-3 formasjonen. Jeg ønsker den fortsatt, men fikk ikke gehør hos forumistene. Merkelig i grunn, for jeg har jo alltid rett.

 

BE

Om du får gehør hos forumistene har vell strengt talt ingen betydning siden det er Wenger du skulle besøkt på pre-seasoncampen for å lære bort litt om formasjonsendringer;)

Link to comment
Share on other sites

3-5-2 minner veldig mye om hvordan jeg selv har foreslått 4-1-3-2 tidligere. Særlig med Coquelin og Gibbs som "breddeholdere". Dog i min formasjon så var Song en ren DM som nærmest spilte som en tredje midtstopper. Har i ettertid innsett at Song derimot har altfor store kvaliteter til en sånn rolle + det faktum at han ikke virker å ha disiplin nok til den rollen.

 

Omtrent slik satt jeg opp formasjonen den gang. Bare med litt andre spillere :P

 

Szczesny

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Song

Arteta - Cazorla - Wilshere

v. Persie - Podolski

 

 

Altså med Sagna og Gibbs med "license to roam" grunnet at vi nærmest ville spilt med 3 midtstoppere.

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp av den grunn at Song ikke ville klart å holde seg til defensiv midtbane/tredje midtstopper at jeg satte inn Mertesacker i midten med Koscielny og Vermaelen på hver sin side. Da vil tyskeren ta lederrollen bak i forsvaret og holde sine partnere litt i ørene så de ikke ruser på fremover og lager rom til å kontre oss i senk. Samtidig så vil hans tilstedeværelse ha enormt mye å si på dødballer og muligheten til å ro ned spillet selv om de tekniske ferdighetene er lavere enn normalen hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tanke med 3 stoppere bak, men jeg tror Wenger vil kjøre det tradisjonelle med 4 i forsvar.

Også usikker på om spillerne vil klare å tilpasse seg å spille med tre stoppere etter flere sesonger med firer. Kommer til å ta tid i tilfelle.

Men bare sunt å prøve noe nytt for å se om det blir bedre. Burde vel testet det ut i pre-season i tilfelle.

 

Var det noen lag i PL som brukte 3-5-2/3-4-3 forrige sesong? Tottene? Var Shitty innom den formasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også leke med en Juventus/Italia formasjon i 3-5-2:

Szczesny

Koscielny - Mertesacker - Vermaelen

Coquelin - Cazorla - Song - Arteta - Gibbs

van Persie - Podolski

 

 

Nja.. Man trenger en nokså rask stopper i et slikt system og tror våre kjære tysker hadde fått kjørt seg skikkelig dessverre. Vermaelen beviste vel også at han ikke har noe på backen å gjøre i fjor. Han var til tider skrekkelig dårlig som ytterste mann i forsvar.

Hadde også mistet for mye fart på høyresiden med Coquelin der så hadde heller kjørt Cazorla helt til høyre med Diaby innenfor ham. Hadde nok også byttet Gibbs mot Santos eller Chamberlain i en slik oppstilling.

 

Vi har forresten en ekstrem stall nå. Du kan egentlig bytte alle to til tre ganger og likevel komme ut med et godt lag. Utrolig deilig følelse nå rett før seriestart :-))

 

Tottenham og Wigan brukte begge denne formasjonen i perioder. United var vel også innom ved andledninger når de kjørte Valencia som en back/vingspiller på høyre.

 

Er ikke enig i at Song ikke har disiplinen til å ikle seg en ren sittende rolle. Det er har han gjort med stor suksess mange ganger. At vi har sett en mer offensiv Song de to siste årene skyldes nok ene og alene at han har fått en mer offensiv rolle i laget. Vi har til tider manglet kreativitet og da har alle måttet bidra med det de har. Hadde vi fått en mer typisk playmaker så hadde Song også fått en mer definert holding rolle i enkelte kamper.

Hvis Wenger vil prøve en slik formasjon så tror jeg Song ville vært en ren defensiv brikke siden han raskt kan omstille seg til å spille stopper. Det er det ingen andre av dagens midtbanespillere som kan.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i at vi har et godt lag nå RP7, men at Vermaelen er en dårlig venstreback betyr ikke at han er dårlig som venstrestopper i et tremannsforsvar!

Godt poeng. Han beviste store mangler som venstre back i fjor, men kanskje hadde det vært bedre med en litt smalere oppstilling. Hovedproblemet hans var at han til stadighet ville være stopper og var derfor fullstendig feilplassert som back. Oppspillsfasen hans var også betydelig svekket på venstre fremfor i midten.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet hans var at han til stadighet ville være stopper og var derfor fullstendig feilplassert som back. Oppspillsfasen hans var også betydelig svekket på venstre fremfor i midten.

Helt enig, han forsto ikke helt hvor han burde ligge og la seg enten for lavt og for langt inn eller sto igjen i banen for høyt, venstrebenet hans var ikke så godt siden vi ikke akkurat spiller med Flo-pasninger, mye bedre når han er i midten og kan spre baller utover hele banen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Walcott

Podolski - Carzola - Gervinho

 

 

 

Bytt om på Cazorla og Podolski Rasta. Den ene er like giftig på venstrekanten som han er sentralt, mens den andre er kvartparten av spilleren på kanten som han er sentralt.

 

Er Podolski tiltenkt en fast plass på venstresiden vår så tror jeg at dette blir et Premier League opphold han ikke kommer til å trives i for å si det slikl. Mannen er en spisstype. Kan spille rollen som en veldig offensiv midtbanespiller (alá Cesc i 09/10 hvor jeg vil se han) trolig best, men også som ensom spiss kan han være ypperlig. Dog er nok det beste om han spiller sammen med en type som van Persie eller Giroud.

 

 

 

Er du dog helt sikker? Jeg synes Poldi funket greit på venstre, og det så ikke ut som Carzola ble helt borte sentralt. :).

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Er du dog helt sikker? Jeg synes Poldi funket greit på venstre, og det så ikke ut som Carzola ble helt borte sentralt. :).

 

Podolski var langt ifra imponerende i spillet sitt ute på venstre. Cazorla var mannen jeg påpekte at var like god sentralt som ute på kanten mens Podolski var svakere ute på kanten, men langt bedre sentralt.

 

Det andre målet til Podolski kom også nettopp når han trakk inn sentralt og fikk være med litt i spillet. En skikkelig herlig langpasning til Gibbs før han stormet inn i boksen og banket den i hjørnet. Absolutt magnifique.

Link to comment
Share on other sites

 

Podolski var langt ifra imponerende i spillet sitt ute på venstre. Cazorla var mannen jeg påpekte at var like god sentralt som ute på kanten mens Podolski var svakere ute på kanten, men langt bedre sentralt.

 

Det andre målet til Podolski kom også nettopp når han trakk inn sentralt og fikk være med litt i spillet. En skikkelig herlig langpasning til Gibbs før han stormet inn i boksen og banket den i hjørnet. Absolutt magnifique.

 

Jeg synes Podolski viste stor fotballforståelse og god arbeidsmoral i store perioder. De som spiller ving for Arsenal i 4-2-3-1 har jo frihet til å trekke inn sentralt i tillegg til et defensivt ansvar. Det er en rolle jeg tror Podolski kommer til å gjøre det svært bra i. Enig i at Carzola var strålende sentralt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan en vrir og vender på det så har vi muligheter til flere formasjoner, både

defensive og offensive.

Offensivt tror jeg ikke vi har hatt et mer spennende lag på lenge med Walcott,The Ox,Gervinho,Cazorla,Girourd og

The Pod.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...