Jump to content

Regnskapet: Slik vinner Arsenal Premier League


zaldor

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Hvilke andre venstreben i Arsenal er bedre? Clichy? Æh, nei. Vermaelen etterhvert kanskje...

 

Wilshere kunne nok fått prøvd seg et par ganger. Dog er favoritten min Walcott (enten det er fra høyre eller venstre siden).

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ May 4 2011, 06:59 PM) 223530[/snapback]

Hvordan Premier League tabellen ville sett ut hvis alle stolpe/tverrligger skudd gikk inn.

 

Man kan ærlig talt si at marginene. De er ikke på vår side. Tatt i betraktning dommeravgjørelser o.l. så kan man begynne å lure.

 

Utrolige tall! Kanskje ikke overraskende at vi har marginene mot oss, men at utslagene skulle være så store da...

 

Det skulle ikke forundre meg om tallene for Wenger og Ferguson har sett likedan ut i mange år. Og da kan man kanskje ikke snakke om uflaks lenger?! Skuddtrening, takk!

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke forundre meg om tallene for Wenger og Ferguson har sett likedan ut i mange år. Og da kan man kanskje ikke snakke om uflaks lenger?! Skuddtrening, takk!

 

Sånn har det nok sett ut omtrent hver eneste sesong! B)

 

og ja, selv om dette forteller ganske mye om hvordan Arsenal systematisk sløser bort gylne muligheter til å vinne trofeer, og isolert sett har marginer mot seg, handler ikke dette bare om uflaks. Arsenal-spillerne burde absolutt bli bedre til å skyte. Statistikken slår jo ikke bare ut på stangskudd. Den slår ut på effektiviteten generelt. Det virker av og til som om Wenger ikke trener på skudd, på samme måte som det virker som om de ikke trener på forsvar og dødball i mot. Og dette er besyndelig. jeg trodde jo Wenger med sin professor-tilnærming ikke overlot ting til tilfeldighetene.... :huh:

Link to comment
Share on other sites

- Det komiske er at man snakker om hvor mye Arsenal mangler midstoppere og keeper, men så er det bare stolpeskuddene som skiller dem fra å vinne Premier League, sier TV 2s Premier League-ekspert Aleksander Schou til Dagbladet.

 

Nå skal det også sies at vi gjerne skulle terpet igjen på den defensive organiseringen mtp. hvor mange mål vi slipper inn der, men problemet fra i forrige sesong ble løst til dels glimrende i fjor sommer og da tenker jeg på kontringer. Så forhåpentligvis blir det lagt mye vekt på defensiv organisering, få den fordømte ballen mellom stolpene og i nettet og litt mer direkte spill/kontringsspill fra vår side.

Link to comment
Share on other sites

Sånn har det nok sett ut omtrent hver eneste sesong! B)

 

og ja, selv om dette forteller ganske mye om hvordan Arsenal systematisk sløser bort gylne muligheter til å vinne trofeer, og isolert sett har marginer mot seg, handler ikke dette bare om uflaks. Arsenal-spillerne burde absolutt bli bedre til å skyte. Statistikken slår jo ikke bare ut på stangskudd. Den slår ut på effektiviteten generelt. Det virker av og til som om Wenger ikke trener på skudd, på samme måte som det virker som om de ikke trener på forsvar og dødball i mot. Og dette er besyndelig. jeg trodde jo Wenger med sin professor-tilnærming ikke overlot ting til tilfeldighetene.... :huh:

 

Ja, jeg har nevnt det noen ganger opp gjennom årene - "fremst og bakerst". For en uinnvidd legmann som meg kan det virke som om treningen nærmest utelukkende består av five-a-side uten mål og andre lignende leker. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Tror vinneren av årets PL trenger et sted mellom 78-80 poeng. Det er 13 kamper igjen, vi trenger isåfall 30 poeng. Det er 9 seire, 3 uavgjort og 1 tap. Klarer vi det? Eventuelt 10 seire og 3 tap feks.

 

 

Fristende å si et klart NEI med utgangspunkt i det laget har vist etter nyttår, men nøyer meg med å si "det skal godt gjøres". Så langt har vi et snitt på knappe 2 poeng pr. kamp og vi må øke det til nær 2.5 poeng i de resterende kampene. Det skal godt gjøres, men er selvsagt ikke umulig

 

De resterende kampene i PL er:

H Leicester

B Man United

H Swansea

B Tottenham

H West Brom

B Everton

H Watford

B West Ham

H Crystal Palace

B Sunderland

H Norwich

B Manchester City

H Aston Villa

 

Hjemme møter vi lag som normalt slår, unntaket er Leicester (som vi normalt skal slå) som er i sitt livs form. Samtidig så må vi uansett slå Leicester for at forspranget ikke skal bli for stort.

 

Full pott hjemme gir 21 poeng.

De tre vanskeligste kampene borte er mot United, City og Tottene. Og hvis vi taper de kampene, men vinner de resterende bortekampene så vil faktisk ditt regnestykke fungere. Samtidig så er to av de tre "potensielle tapene" kamper mot tittelmotstandere så det gjør igjen regnestykket vanskeligere.

 

Arsenal kan vinne ligaen hvis de slutter å kaste bort poeng mot normalt dårligere motstandere og forsetter trenden med å ta poeng mot "de store".

 

Uansett så blir det mye hypotetisk synsing fra oss alle ;D

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Fristende å si et klart NEI med utgangspunkt i det laget har vist etter nyttår, men nøyer meg med å si "det skal godt gjøres". Så langt har vi et snitt på knappe 2 poeng pr. kamp og vi må øke det til nær 2.5 poeng i de resterende kampene. Det skal godt gjøres, men er selvsagt ikke umulig

 

De resterende kampene i PL er:

H Leicester

B Man United

H Swansea

B Tottenham

H West Brom

B Everton

H Watford

B West Ham

H Crystal Palace

B Sunderland

H Norwich

B Manchester City

H Aston Villa

 

Hjemme møter vi lag som normalt slår, unntaket er Leicester (som vi normalt skal slå) som er i sitt livs form. Samtidig så må vi uansett slå Leicester for at forspranget ikke skal bli for stort.

 

Full pott hjemme gir 21 poeng.

De tre vanskeligste kampene borte er mot United, City og Tottene. Og hvis vi taper de kampene, men vinner de resterende bortekampene så vil faktisk ditt regnestykke fungere. Samtidig så er to av de tre "potensielle tapene" kamper mot tittelmotstandere så det gjør igjen regnestykket vanskeligere.

 

Arsenal kan vinne ligaen hvis de slutter å kaste bort poeng mot normalt dårligere motstandere og forsetter trenden med å ta poeng mot "de store".

 

Uansett så blir det mye hypotetisk synsing fra oss alle ;D

 

 

 

 

Eg trur den neste månaden blir meget avgjerande. Kjem vi godt utav det mot Leicester, United og Spurs er mykje gjort og sjølvtilliten aukar og presset kanskje lettar litt. Da har vi eit på papiret mindre tøft program foran oss med unntak av City borte. Dette kan gå, men vi er avhengig av at formen prikkes inn slik som mot slutten av sesongen i fjor og effektiviteten foran mål betrar seg. Gleder meg til 5. mars! :)

Link to comment
Share on other sites

Med dagens resultater i minne, der Arsenal fikk et vellykket resultat ved det første av mange hinder så har jeg kikket litt på kampprogrammet til de fire som fremdeles må kalles tittelkandidater når det gjenstår tolv serierunder.

Etter 26 serierunder så ligger Leicester to poeng foran Tottenham og Arsenal og seks poeng foran Manchester City.

 

Med tanke på kampprogrammet så anser jeg at Leicester har det "beste" kampprogrammet fremover. De kan konsentrere seg helt og holdent om PL, da de er ute av cupene, mens de tre andre er med i både Europa-turneringer og en eller flere hjemlige cuper.

Leicester er også ferdig med kampene mot de andre tittelkandidatene og når det gjelder lag som de siste sesongene har kunne blitt benevnt som "store" så har de igjen kamper mot Chelsea og ManU (begge på bortebane).

 

Arsenal er fremdeles med i Europa (CL) og FA-cupen. De har interne oppgjør igjen mot ManCity og Tottene og også en kamp mot ManU (alle på bortebane).

 

Tottenham er med i Europa (EL) og FA-cupen. Tottene har et internt oppgjør mot Arsenal (hjemmebane) og skal møte ManU (Hjemmebane) , de skal også spille borte mot Liverpool og Chelsea.

 

Manchester City er med i Europa (CL), de er med i FA-cupen (møter Chelsea borte) og skal spille finale i Ligacupen mot Liverpool. I Serien skal de enda en gang møte Liverpool og Chelsea (begge på bortebane) denne våren og så møter de ManU (hjemme) før de i nest siste serierunde møter Arsenal (hjemme) i et "internoppgjør".

 

PS! Man kan gjerne si at Pool, Chelsea og United ikke lenger er "store", men jeg anser de likevel som vanskelige motstandere og har derfor tatt de med når jeg har ramset opp "viktige" kamper.

 

Konklusjon: Veldig vanskelig å spå, Leicester har et greit program og får mulighet til å hvile mellom seriekampene, de andre har potensielt en tøff periode foran seg alt etter som hvor langt de går i Europa og i FA-cupen.

Med Citys tap mot Tottenham i dag så er min eneste spådom at det skal mye til for at Ligapokalen havner i Manchester. Sannsynligvis blir det en spennende serieavslutning der tittelen kanskje ikke blir avgjort før siste serierunde spilles 15. mai.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på kampprogrammet så anser jeg at Leicester har det "beste" kampprogrammet fremover.

Uten Simpson i neste kamp og forhåpentligvis Drinkwater? Ble ikke tatt, men fortjener tre kampers suspensjon for den taklinga på Ramsey.

Tror Leicester er "ute" av det nå. Kan ikke se for meg at de klarer å slå "bunnlaga" med etablert spill i kamp etter kamp, det må jo ta slutt for Mahrez som eneste kreative kraft snart?

 

Tenkte før kampen at de to som vant i kveld var de det stod mellom, men tror fort at City kan gå på en skikkelig seiersrekke nå som de "må".

Redd for Spurs nå, de er ekstremt stabile i år og klarer å utgjøre den lille forskjellen i kamp etter kamp. Chelsea kan virkelig hjelpe oss mot slutten, og jeg tror fort de kan slå både Spurs og City, eller hvertfall ta poeng.

NLD og runde 37 blir viktigst.

 

Fylte inn på PL-calculator litt raskt..

Arsenal - 77p

Manchester City - 75p

Tottenham - 74p

Leicester - 69p

Link to comment
Share on other sites

Uten Simpson i neste kamp og forhåpentligvis Drinkwater? Ble ikke tatt, men fortjener tre kampers suspensjon for den taklinga på Ramsey.

Tror Leicester er "ute" av det nå. Kan ikke se for meg at de klarer å slå "bunnlaga" med etablert spill i kamp etter kamp, det må jo ta slutt for Mahrez som eneste kreative kraft snart?

 

 

 

Jeg tror at et tap for Arsenal ikke er nok for at Leicester skal "være ute av det" selv om de vil mangle en eller to spillere i kommende kamper. Jeg forutsetter at Drinkwater får en suspensjon i før neste serierunde, men med motstandere som Norwich og West Bromwich hjemme de kommende kampene så er det likevel en i utgangspunktet overkommelig motstand for Leicester. At Leicester plutselig skal gå inn i en nedadgående spiral p.g.a. tapet mot Arsenal etter å ha slått City/Pool/Tottene i PL etter nyttår har jeg mine tvil om. Leicesters fall har blitt spådd i flere måneder uten at spådommene har slått til.

 

I min kommentar i posten over så konkluderer jeg med at Leicester har det enkleste (beste) kampprogrammet utover sesongen, og det står jeg på, men med bare to poengs forsprang på oss og tottene så er det stor sjanse for at Leicester ikke blir mestere når sesongen avsluttes. Men at de p.g.a. et par suspensjoner skal gå på en kollaps tviler jeg på.

 

Jeg får kanskje prøve meg på en mer konkret gjetning når vi passerer 5. mars ;D

Link to comment
Share on other sites

At Leicester plutselig skal gå inn i en nedadgående spiral p.g.a. tapet mot Arsenal etter å ha slått City/Pool/Tottene i PL etter nyttår har jeg mine tvil om.

Er vel ikke det jeg skriver?

Skriver at jeg mener de ikke har godt nok spill mot etablerte forsvar til å slå bunnlaga nå som alle vet hvordan de liker å spille. Å spille mot Arsenal, City, United osv. passer jo Leicester. Så får man se hvordan det går mot WBA som spiller enda mer direkte og ligger dypt med forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Tror Leicester kommer til å fortsette å vinne kamper, men ikke nok kamper, dermed tror jeg både vi og tottene går forbi. Tror uansett Leicester gir oss kamp til døra, jeg synes de var gode igår, de ga oss virkelig kamp, det viser også hva som bor i dette laget. Tottene virker ustoppelige om dagen, de MÅ gå på noen poengtap snart. Blir en virkelig spennende sesongavslutning. Håper vi kan gjøre noe slikt som i 2001/2002 sesongen, da vi vant ALT på slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke det jeg skriver?

Skriver at jeg mener de ikke har godt nok spill mot etablerte forsvar til å slå bunnlaga nå som alle vet hvordan de liker å spille. Å spille mot Arsenal, City, United osv. passer jo Leicester. Så får man se hvordan det går mot WBA som spiller enda mer direkte og ligger dypt med forsvaret.

Jeg innser at jeg sannsynligvis har tolket deg feil, og beklager det, men jeg må samtidig dessverre si at jeg ikke er like "pessimistisk" på Leicesters vegne når det gjelder deres evner mot "bunnlagene".

Hvor Leicester havner plasseringsmessig, mellom 1 og 4, får tiden vise, men jeg tror nok at de poengmessig (hvis de ikke vinner serien) er nærmere vinneren enn det du har tippet.

 

Serien i år er egentlig ganske "merkelig", Jeg forventet allerede for et par måneder sider at Leicester skulle sprekke, men de leder ligaen forsatt. Jeg hadde på samme tidspunkt forventet at City skulle ta seg sammen og vise at det var en gullfavoritt, men de forsetter å skuffe. Med litt for mange "skuffende" kamper så hadde jeg ikke forventet at Arsenal nå skulle være så nær toppen, det er vi likevel. Jeg hadde forventet at Chelsea skulle ta seg skikkelig sammen og bevege seg klart opp på øvre halvdel av tabellen, de er fremdeles på nedre halvdel. Jeg trodde at Tottenham skulle kjempe om en fjerdeplass mot United, Tottene er overraskende (for meg) nå seriøse kandidater til ligagullet.

Det eneste laget som har levert etter forventning er Manchester United som jeg ikke hadde forventet ville være med å kjempe om seriegullet, og de har ikke "skuffet" meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal ikke ta hele regnskapet nå, men jeg sitter med en følelse av at den kommende uken kanskje vil være den viktigste uken i det som gjenstår av sesongen. Vi vil på ingen måte vinne ligatittelen denne uken, men vi kan i "worst case scenario" tape den.

 

I denne serierunden så har Leicester gjort sitt, selv om det var så vidt, og økt forspranget til fem poeng. Den kommende uken skal Leicester møte West Brom (hjemme) og Watford (borte). Seiersmålet mot Norwich i går kom i siste spilleminutt, men det er vel opplest og vedtatt at et topplag har marginene med seg og jeg ser ingen grunn til å se at Leicester skal tape poeng i de to kommende kampene.

 

Tottenham møter Swansea i dag (hjemme), West Ham (borte i midtuka) og Arsenal (hjemme på lørdag).

Arsenal møter ManU (borte i dag), Swansea (hjemme i midtuka) og Tottenham (borte på lørdag).

 

Mitt utgangspunkt i regnskapet er at Tottene vinner mot Swansea og West Ham. Jeg tror ikke at West Ham blir et lett hinder for Tottene og selvsagt så håper jeg at det blir et umulig hinder, men i regnskapet så må man nesten kalkulere med det verste (sett fra vår side). Hvis Tottene tar seks poeng i de to kampene og vinner mot oss så er de fremdeles med i tittelkampen (to poeng bak lederen), selv med tap mot oss har de en viss sjanse.

 

For Arsenal så er det på mange måter vinn eller forsvinn. Får vi en god uke så er vi så absolutt med og vil være klare favoritter (selv om vi fremdeles da er to poeng bak Leicester), men hvis vi ikke klarer full pott mot United/Tottene (jeg kalkulerer med tre poeng mot Swansea) så blir turen opp til toppen bort i mot umulig.

Det er mange scenarioer for kommende uke:

Tap, Seier, Tap = 8 poeng bak Leicester

U-Seier-U = 6 poeng

Seier, Seier, Tap = 5 poeng

Seier, Seier, U= 4 poeng

Det er enda flere poengkombinasjoner men min konklusjon er at med tap mot både United og Tottenham så sliter vi når det gjelder topp-plasseringen ikke bare mot Leicester men også mot Tottene som da vil kunne være seks poeng foran oss.

 

Kampen mot Tottenham kommende lørdag kan bli den kampen som på mange måter blir vår "vinn eller forsvinn"-kamp. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan gå gjennom uken med full pott og være reelle kandidater til tittelen, men det skjer ikke uten at Arsenal våkner opp i sin offensive lagdel. Starter vi å lage mål så kan vi lett være med å kjempe om tittelene, hvis ikke så skal vi slite med å unngå den "vanlige" fjerdeplassen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at vi må vinne mot Swansea og faktisk må slå tottene for å henge med i kampen. Vinner tottene mot West Ham (dette blir en jevn kamp, west ham topper form table for hjemmelag, tottene topper formtable for bortelag), leder de serien. Vi vil være 3 poeng bak om vi vinner mot Swansea. Vinner vi altså til helgen mot tottene er vi à poeng. Taper vi er vi 6 poeng bak, og muligens 6 poeng bak leicester. Da tror jeg faktisk det er kjørt. Det er fortsatt 30 poeng og spille om, alt kan skje, men jeg tror det blir helt nødvendig og vinne begge matchene. Det blir ikke lett, vi er dårlige om dagen, og tottene er virkelig i støtet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...