Jump to content

Regnskapet: Slik vinner Arsenal Premier League


zaldor

Recommended Posts

Diverre er det slik at om ein bommar på ein open målsjanse er det gløymt i neste augneblink

 

Kan garantere deg at jeg absolutt ikke har glemt. "Fremst og bakerst" har vært en gjengangsfrase fra min side fordi jeg har sett de samme manglene på matchvinnende ferdigheter begge steder i årevis (uten at annet har forandret seg på den tiden enn min hårfarge).

 

........ og slik har det veldig forenklet sagt vert siden Almunia gikk i mål og Adebayor klippet håret.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

mulig det men, i pre-match intevjuet til blackpool kampen, nevnte Wenger Vermalen og Djourou i samme setning å at begge ville være tilbake snart. Regner jo med at det er snakk om Tottenham kampen eller kanskje en match etter det?

 

Djourou kunne være tilbake i matchtroppen, TV bare i treningsgruppa.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer det vert fokusert litt i overkant på vår "dårlege" forsvarsline, og spesielt midtstopparane. Sant nok, på ein del av baklengsmåla framstår dei ekstremt amatørmessige og naìve. Men det er likevel eit faktum at me slepp inn færre mål enn Man. Utd. (30 mot 32 med ein kamp til gode.) Det er godkjent i mi bok, og ser ein på dei siste kampane er det svikt i det offensive som har hekta oss litt av i gullkampen. Om Man. Utd vinn ligaen er det i hovudsak fordi dei scorar flest mål.

 

helt enig! Arsenal har tapt flere poeng denne sesongen på grunn av manglende evne til å avgjøre enn på grunn av lilleputtfeil i forsvaret. Naturligvis er begge deler ille, og helst burde man jo ha unngått begge deler. Hadde man gjort det, hadde de jo allerede vært mester... men det blir likevel alt for mye fokus på de defensive manglene, og for lite fokus på de offensive svakhetene.

 

Og selv om det er positivt at Arsenal får tilbake skadede spillere i forsvarsrekka; problemet er at dette neppe får noen betydning for utfallet i ligaen. De uopprettelige skadene poengmessig er allerede skjedd, og kun en glipp av ManU kan forandre på det. Det spiller ingen rolle hvor bra Arsenal gjør det i resten av kampene; hvis ManU gjør jobben sin, og det er det dessverre veldig sannsynlig, vil de likevel vinne. Det er helt opp til dem selv, og alt er egentlig utenfor Arsenals rekkevidde per i dag.

 

Naturligvis skal det spilles først, og Arsenal må jo gjøre jobben sin, så får vi telle opp til slutt. De to eneste lille halmstråene jeg ser i dag er at Arsenal nå kan senke skuldrene, presset er borte, og at ManUs kampprogram på slutten skal spille dem et puss. Men dette er uansett mer ønsketenking enn realitet er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

De to eneste lille halmstråene jeg ser i dag er at Arsenal nå kan senke skuldrene, presset er borte, og at ManUs kampprogram på slutten skal spille dem et puss. Men dette er uansett mer ønsketenking enn realitet er jeg redd.

 

Men så kan ein jo også stille spørsmålet om me fortener å vinne? Har dei ikkje totalt vært det beste laget? Ynskjer me å bli redda av gong-gongen, i form av deira harde kamp-program? Eg er ikkje så sikker på det. Me kan mislike United for alt det er verd, men eg kan ikkje anna enn å ha djup respekt for Ferguson og det han oppnår år etter år. Det er ikkje berre p.g.a. konspirasjonar slik nokon yndar å antyde:)

 

Klarer me andreplassen vil det være den beste plasseringa vår på 6 år. På førehand ville eg sagt meg nøgd med det. Eg er imidlertid rimeleg sikker på at ting vil skje i sommar, og at enkelte ting vert rydda opp i. Me får sjå.... Eg er uansett optimist, for alt er ikkje så nattsvart i Arsenal som mange vil ha oss til å tru.

Link to comment
Share on other sites

Men så kan ein jo også stille spørsmålet om me fortener å vinne? Har dei ikkje totalt vært det beste laget? Ynskjer me å bli redda av gong-gongen, i form av deira harde kamp-program? Eg er ikkje så sikker på det. Me kan mislike United for alt det er verd, men eg kan ikkje anna enn å ha djup respekt for Ferguson og det han oppnår år etter år. Det er ikkje berre p.g.a. konspirasjonar slik nokon yndar å antyde:)

 

Klarer me andreplassen vil det være den beste plasseringa vår på 6 år. På førehand ville eg sagt meg nøgd med det. Eg er imidlertid rimeleg sikker på at ting vil skje i sommar, og at enkelte ting vert rydda opp i. Me får sjå.... Eg er uansett optimist, for alt er ikkje så nattsvart i Arsenal som mange vil ha oss til å tru.

 

Jeg ville ikke sagt meg fornøydmed andre plass, tap i LC finalen, ryke ut i 8 dels finalen i CL og tåpe for Man U i Fa cupen.. Men det er meg, jeg hadde tror på at vi skulle vinne noe, og Wenger mente det samme, men slik vi fremstår når vi er under bitte litt press er bare horibelt å se på..

 

De siste årene har vi røket ut av CL mot Barca, som forsåvidt er greit nok.. Men i sesongene før dette blir det som plager med, for da er det Chelsea, Liverpool og Manchester Unitedvi har røket mot, dette tyder bare på at vi er elendig i de sstore kampene og altid knekker under press

Link to comment
Share on other sites

Men så kan ein jo også stille spørsmålet om me fortener å vinne? Har dei ikkje totalt vært det beste laget? Ynskjer me å bli redda av gong-gongen, i form av deira harde kamp-program? Eg er ikkje så sikker på det. Me kan mislike United for alt det er verd, men eg kan ikkje anna enn å ha djup respekt for Ferguson og det han oppnår år etter år. Det er ikkje berre p.g.a. konspirasjonar slik nokon yndar å antyde

 

for all del, jeg liker ikke å vinne med en flau smak i munnen. Men hvis Arsenal vinner nå har vi ingen grunn til å ha flau smak i munnen UANSETT hva som skjer på slutten. Hvis ManU mister poeng på slutten fordi de får skader på sentrale spillere, ja da er i så fall bare det samme som Arsenal har vært rammet av hele sesongen. Hvis de mister viktige poeng på grunn av tøffe kamper på slutten, ja da er det det samme Arsenal ble rammet av gjennom noen hektiske uker i februar-mars.

 

Og etter alt vi har opplevd under Ferguson, den viktigste moralen har jo vært at fotball ikke er et rettferdig spill. Selv om jeg har stor respekt for hva Ferguson har oppnådd, og det er liten tvil om at ManU over tid har vært den beste klubben prestasjonsmessig - tallene OVER TID kan vi ikke bortforklare - er det heller ingen særlig tvil om at de har vunnet mer enn de strengt talt har fortjent. I mine drøye 40 år som gooner kan jeg erindre kun en pokal Arsenal har vunnet med urimelig stor flaks, og det er cupfinalen i 2005, ironisk nok mot nettopp ManU. ManU derimot har vunnet mange pokaler på denne måten. CL-finalene i 99 og 08, ligaen i 99 og 2003 er noen eksempler her.

 

Og ManU har vunnet brorparten av sine pokaler ikke fordi de har vært det beste FOTBALLlaget, men fordi de er det mest robuste laget psykisk. Det er AFs taktiske sluhet og motiverende evner som er nøkkelen, ikke hans evne til å skape lag som spiller god fotball. Og det er et viktig budskap her; det er ikke om å gjøre å spille den beste fotballen, på dette nivået er uansett marginene små i så henseende. Nei, det er om å gjøre å ha de rette holdningene, og å gjøre de rette (taktiske) grepene der og da. Det deles som kjent ikke ut stilkarakterer i fotball. Dette har jo AF forstått. Ja, her er han unik. Samtidig er Wenger en amatør på dette omådet dessverre, selv om han kanskje er den beste til å skape lag som spiller fin fotball. Men det forteller uansett at vi ALDRI har noen grunn til å ha dårlig samvittighet eller flau smak i munnen dersom underet skulle skje og Arsenal vinner. Jeg vil i så fall oppleve dette som at det er LITT rettferdighet i verden tross alt! :P Men jeg tror ikke noe på det per i dag...

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer det vert fokusert litt i overkant på vår "dårlege" forsvarsline, og spesielt midtstopparane. Sant nok, på ein del av baklengsmåla framstår dei ekstremt amatørmessige og naìve. Men det er likevel eit faktum at me slepp inn færre mål enn Man. Utd. (30 mot 32 med ein kamp til gode.) Det er godkjent i mi bok, og ser ein på dei siste kampane er det svikt i det offensive som har hekta oss litt av i gullkampen. Om Man. Utd vinn ligaen er det i hovudsak fordi dei scorar flest mål.
helt enig! Arsenal har tapt flere poeng denne sesongen på grunn av manglende evne til å avgjøre enn på grunn av lilleputtfeil i forsvaret. Naturligvis er begge deler ille, og helst burde man jo ha unngått begge deler. Hadde man gjort det, hadde de jo allerede vært mester... men det blir likevel alt for mye fokus på de defensive manglene, og for lite fokus på de offensive svakhetene.

Et godt poeng, fra dere begge to. Man kan jo spørre seg om det er OK at vi slipper inn 5 mål mot WBA over to kamper (selv om vi scorer 4, som kanskje er mer "normalt")? Det offensive og defensive henger jo sammen, som dere antyder. Vi har en lei tendens til å slippe inn i kamper hvor vi scorer lite eller ingenting - sammenlignet med MoanU som vanligvis scorer flere enn de slipper inn (se snuoperasjonen mot Hammers nå nylig f.eks. Hadde den første kampen vår mot WBA vart i 120 min hadde det kanskje gått... Forøvrig er vi det laget som har tillatt færrest avslutninger på vårt mål i PL denne sesongen, så noe er riktig også. Vi liker "enkle" løsninger - men jeg tviler på at det er nok å bytte ut en spiller eller to i en lagdel. Selv om det skulle være vår Vela mot "den lille erten". Sistnevnte har 15 mål på 22 avslutninger denne sesongen (alle konkurranser). Jeg tror mer av problemet vårt er at vi ligger et stykke etter her. (På den annen side har vi flest forskjellige målscorere (16) av alle lag i PL).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke sagt meg fornøydmed andre plass, tap i LC finalen, ryke ut i 8 dels finalen i CL og tåpe for Man U i Fa cupen.. Men det er meg, jeg hadde tror på at vi skulle vinne noe, og Wenger mente det samme, men slik vi fremstår når vi er under bitte litt press er bare horibelt å se på..

 

De siste årene har vi røket ut av CL mot Barca, som forsåvidt er greit nok.. Men i sesongene før dette blir det som plager med, for da er det Chelsea, Liverpool og Manchester Unitedvi har røket mot, dette tyder bare på at vi er elendig i de sstore kampene og altid knekker under press

 

Ligacupen var ein skuffelse, tapa i C.L og FA.cupen som forventa. Men klart, når alt klappar saman på eit par veker vert det tungt å svelgje. På den andre sida, når alt som kan krype og gå av ekspertise tippar oss utanfor topp fire eller fem, då har me faktisk grunn til å juble for sølv.

Kor mange såg oss innerst inne som ein seriøs gullkandidat? Sannsynlegvis berre ei handfull av dei mest kravstore og forventningsfulle.

 

Du har rett i at laget slit med mentale kollapsar, og det har vore eit problem over tid. Dette problemet må adresserast, og ja, det vert til slutt Wenger's ansvar å handtere det. Nok ei gong, me får sjå kva som skje i sommar. Eg meiner i alle fall at både Vermaelen og ein modnare Wilshere har den psyken som skal til, og forhåpentleg være med å lyfte dei andre. Eg kan ikkje fri meg frå kjensla av at Vermaelen's fråvær, med hans innstilling og "no nonsense"-haldning, har kosta oss eit trofè eller to.

Link to comment
Share on other sites

Ligacupen var ein skuffelse, tapa i C.L og FA.cupen som forventa. Men klart, når alt klappar saman på eit par veker vert det tungt å svelgje.

 

Hovedproblemet var ikke at man tapte, men måten man taper på. Det var så unødvendig. Selv om årsakene varierte litt fra kamp til kamp, den røde tråden er at lagt ikke har den mentale ryggraden og gutsen som trengs i de avgjørende øyeblikk.

 

Du har rett i at laget slit med mentale kollapsar, og det har vore eit problem over tid. Dette problemet må adresserast, og ja, det vert til slutt Wenger's ansvar å handtere det. Nok ei gong, me får sjå kva som skje i sommar. Eg meiner i alle fall at både Vermaelen og ein modnare Wilshere har den psyken som skal til, og forhåpentleg være med å lyfte dei andre. Eg kan ikkje fri meg frå kjensla av at Vermaelen's fråvær, med hans innstilling og "no nonsense"-haldning, har kosta oss eit trofè eller to.

 

og grunnen til at man opplever disse mentale kollapsene er at for få av spillerne har holdningene som Vermaelen står for. Man blir rett og slett for sårbare. Wilshere er enda litt for ung for å ta dette ansvaret, dette vil vi først få glede av i årene som kommer. Men uansett hjelper det lite å skaffe spillere med store evner til å spille teknisk god fotball hvis de er skjøre mentalt. Og dette er kanskje den største innvendingen mot Wenger de senere årene; har han vært like ensidig i sin jakt på spillere som han har vært taktisk, i den forstand at han kun har sett på spillernes tekniske ferdigheter og ikke deres mentale robusthet?

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet var ikke at man tapte, men måten man taper på. Det var så unødvendig. Selv om årsakene varierte litt fra kamp til kamp, den røde tråden er at lagt ikke har den mentale ryggraden og gutsen som trengs i de avgjørende øyeblikk.

og grunnen til at man opplever disse mentale kollapsene er at for få av spillerne har holdningene som Vermaelen står for. Man blir rett og slett for sårbare. Wilshere er enda litt for ung for å ta dette ansvaret, dette vil vi først få glede av i årene som kommer. Men uansett hjelper det lite å skaffe spillere med store evner til å spille teknisk god fotball hvis de er skjøre mentalt. Og dette er kanskje den største innvendingen mot Wenger de senere årene; har han vært like ensidig i sin jakt på spillere som han har vært taktisk, i den forstand at han kun har sett på spillernes tekniske ferdigheter og ikke deres mentale robusthet?

 

Pluss at han i alt for stor grad satser på og belønner potensielle og ikke reelle ferdigheter samt at tolmodigheten med uforløst potensial trekkes til det ekstreme. Da har du hele bildet.

Link to comment
Share on other sites

Og dette er kanskje den største innvendingen mot Wenger de senere årene; har han vært like ensidig i sin jakt på spillere som han har vært taktisk, i den forstand at han kun har sett på spillernes tekniske ferdigheter og ikke deres mentale robusthet?

 

Ein kvar ny spelar vert undersøkt både opp og ned og bak og fram. Blant anna med ein 117 punkts psykologisk test. Med Newcastle-kampen i friskt minne er det vanskeleg å forstå kva verdi denne testen har, og den er sannsynlegvis laga av psykologar som kunne trengt ein test sjølve.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tatt 8 av 18 mulige poeng de siste 6 kampene og United trenger nå max 7 poeng på de siste 4 kampene.

 

Arsenal B

Chelsea H

Blackburn B

Blackpool H

 

Oddsen for Uniteds 19. blir mindre og mindre. Da Arsenal kollapser så mobiliserer United. Det er de bitre fakta og den lille store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tatt 8 av 18 mulige poeng de siste 6 kampene og United trenger nå max 7 poeng på de siste 4 kampene.

 

Arsenal B

Chelsea H

Blackburn B

Blackpool H

 

Oddsen for Uniteds 19. blir mindre og mindre. Da Arsenal kollapser så mobiliserer United. Det er de bitre fakta og den lille store forskjellen.

 

For å være ærlig tror jeg ikke ManU får 7 poeng på disse kampene.

 

Men for å være enda mer ærlig, tror jeg verken Arsenal eller Chelsea vinner alle de gjenværende kampene.

Link to comment
Share on other sites

Yes. Gjør dere klar for et semi-optimistisk innlegg med lite røtter fra realiteten! :)

 

Sjansene for at vi tar gull nå er teoretiske, eller minimale som Wenger selv sa. Da må vi jo selvsagt se på det teoretiske og håpe på det og drite i det realistiske, så lenge det er det teoretiske som gir oss gull? Ren logikk!

 

Her kommer en liste med våre gjenstående kamper, Uniteds og Chelseas, hvor jeg har funnet ut hvilke utfall som må til samt, mitt personlige syn på sannsynligheten for nettopp det utfallet. Seier til United og Chelsea regnes selvsagt som 100% iom at alt annet hjelper oss (med unntak av kampen dem i mellom). Tap for oss (noe jeg selvsagt regner med at vi så det siste snev av i går) hadde blitt 100%, siden alt annet er til vår fordel.

 

Arsenal:

United ( H ) H-seier 50%

Stoke ( B ) B-seier 75%

Aston Villa ( H ) H-seier 80%

Fulham ( B ) B-seier 80%

Sannsynlighet: 24%

 

United:

Arsenal ( B ) H-seier 50%

Chelsea ( H ) B-seier 50%

Blackburn ( B ) H-seier 25%

Blackpool ( H ) H-seier 100%

Sannsynlighet: 6,25%

 

Chelsea:

Tottenham ( H ) U 60%*

United ( B ) B-seier 50%

Newcaslte ( H ) H-seier 100%

Everton ( B ) U 70%*

Sannsynlighet: 21%

 

* Sannsynligheten for uavgjort inkluderer seier for motstanderlaget til Chelsea.

 

Arsenal 76

Man Utd 76

Chelsea 75

 

Samlet sannsynlighet:

3,15%

Sannsynligvis har vi bedre målforskjell etter kollapsen til United! :)

 

Det vil si at i løpet av 32 år skjer dette én gang. Måtte dette bli det ene året!

 

Lykke til! Vi kjemper om tittelen på søndag!

 

GO ON GUNNERS!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja... skal man våge å være optimist?

 

Arsenal slår Man Utd i morgen.

 

Chelsea slår Man Utd neste helg, Arsenal slår Stoke.

 

Man Utd taper mot Blackburn, Chelsea spiller uagjort mot Newcastle, Arsenal slår Aston Villa.

 

Da er vi i den situasjonen at:

 

Man utd - 74 poeng

Chelsea - 74 poeng

Arsenal - 73 poeng

 

Så siste serierunde er da:

 

Fulham - Arsenal

Everton - Chelsea

Man Utd - Blackpool

 

Da blir det 3 poeng på Arsenal og 1 poeng på Chelsea og 0 på Man Utd.

 

Arsenal - 76

Chelsea - 75

Man Utd - 74

 

 

Why not? :)

Link to comment
Share on other sites

Ja... skal man våge å være optimist?

 

Arsenal slår Man Utd i morgen.

 

Chelsea slår Man Utd neste helg, Arsenal slår Stoke.

 

Man Utd taper mot Blackburn, Chelsea spiller uagjort mot Newcastle, Arsenal slår Aston Villa.

 

Da er vi i den situasjonen at:

 

Man utd - 74 poeng

Chelsea - 74 poeng

Arsenal - 73 poeng

 

Så siste serierunde er da:

 

Fulham - Arsenal

Everton - Chelsea

Man Utd - Blackpool

 

Da blir det 3 poeng på Arsenal og 1 poeng på Chelsea og 0 på Man Utd.

 

Arsenal - 76

Chelsea - 75

Man Utd - 74

Why not? :)

 

Med Arsenalseier i morgen kan ALT skje, men jeg er redd for at Blackpool ikke klarer det borte mot Man U...

Link to comment
Share on other sites

Med Arsenalseier i morgen kan ALT skje, men jeg er redd for at Blackpool ikke klarer det borte mot Man U...

 

Nei du sier noe... Men jeg tenkte jeg skulle være optimist de 5 minuttene det tok å skrive det innlegget - nå er jeg mere realist on innser at... vel... det blir nok minst 6 poeng opp fra oss til 1. plassen i år.

 

Men jeg ser jo det at Blackpool trenger bare å klare uavgjort :)

Link to comment
Share on other sites

Med Arsenalseier i morgen kan ALT skje, men jeg er redd for at Blackpool ikke klarer det borte mot Man U...

Med Arsenal seier imorgen så kan vi åpne døra for Chelsea seier i PL. Er ikke stort mere vi kan få til bortsett fra å trygge 3. plassen da

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...