Jump to content

Har vi Arsenalsupportere blitt for bortskjemte?


Kim

Recommended Posts

Utdype? Javel. Du uttrykker deg som det er enten eller, og ingen form for handlefrihet.

 

Scenario 1: Status Quo, safe and sound.

Scenario 2: Relegated twice and bankrupt.

 

Svart/hvitt.

Er ikke så altfor uenig i det, men bare se på United og Liverpool, skal ikke SÅ mye til for at det går helt skeis der. Regner med at fanbasen holder dem i gang en stund, men skal aldri si aldri. De er nokså avhengige av rike onkler, som vi for det meste har holdt ute (heldigvis).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Svar på trådens heading: Ja!!!! Spesielt de yngre som har kommet til i løpet av Wenger perioden. I enkelte tilfeller er det til å spy av. Påstanden om at der de som har fulgt klubben i 30 - 40 år er de mest kritiske er bullshit.

 

Kan være jeg uttalte meg litt utydelig. Ja, det er mange av den yngre garde som kritiserer. Men disse har stort sett ikke opplevd annet enn suksess. Og jeg mente ikke at de som har fulgt klubben i 30-40 år er de mest kritiske. Men jeg er overrasket over at såpass mange fra den generasjonen er såpass kritiske som enkelte er. Og det handler ikke om kritikken i kjølvannet av kampen mot United. For den er i utgangspunktet fullt ut forståelig. Men når man samtidig virker å avskrive Arsenals gullmuligheter etter den kampen, så blir jeg egentlig litt målløs. For er det noe denne generasjonen vet, så er det at ingenting er avgjørt før den feite fruen har sunget.

 

Men det var selvfølgelig ikke meningen å dra alle under en kam hvis det var slik du oppfattet det. Det er flere fra den generasjonen som holder bena godt plantet i bakken, og som ikke tar helt av. Og jeg også er enig i mye av det Piscator og Sir John skriver i denne tråden. Men de er heller ikke blant dem som virker å ha avskrevet laget fullstendig heller. Iallefall ikke slik jeg har oppfattet det.

Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg uttalte meg litt utydelig. Ja, det er mange av den yngre garde som kritiserer. Men disse har stort sett ikke opplevd annet enn suksess. Og jeg mente ikke at de som har fulgt klubben i 30-40 år er de mest kritiske. Men jeg er overrasket over at såpass mange fra den generasjonen er såpass kritiske som enkelte er. Og det handler ikke om kritikken i kjølvannet av kampen mot United. For den er i utgangspunktet fullt ut forståelig. Men når man samtidig virker å avskrive Arsenals gullmuligheter etter den kampen, så blir jeg egentlig litt målløs. For er det noe denne generasjonen vet, så er det at ingenting er avgjørt før den feite fruen har sunget.

 

Men det var selvfølgelig ikke meningen å dra alle under en kam hvis det var slik du oppfattet det. Det er flere fra den generasjonen som holder bena godt plantet i bakken, og som ikke tar helt av. Og jeg også er enig i mye av det Piscator og Sir John skriver i denne tråden. Men de er heller ikke blant dem som virker å ha avskrevet laget fullstendig heller. Iallefall ikke slik jeg har oppfattet det.

 

Problemet er ikke å være kritisk. Det bør vi vel alle være, og Sir John og jeg er vel blant de mest kritiske her. Problemet er som sagt før, HVORDAN man er kritisk. Hvis kritikken er tendensiøs, usaklig, og språklig sett preget av øyeblikkets frustrasjon snarere enn av refleksjon, ja da er den problematisk. Og som en representant for den eldre garde er det jo naturligvis lett for meg å si sånt. Men jeg har også vært ung og sint en gang i tiden! Likevel var vi ikke SÅ sinte som enkelte her inne later til å være! ;) Og dette har egentlig ikke så mye med hvor mye suksess man har opplevd å gjøre. Det har nok vel så mye med tidsånden å gjøre. Det er slik mange kommuniserer i dag, i alt for store bokstaver. Og her er nok de unge overrepresentert. Mens stemningsvariasjonen før i tiden var ganske smal - vi gikk stort sett på det jevne hele tiden - er det mange i dag som på sekunder spretter fra den dypeste bunn til de høyeste topper. Følelsesutbruddene er nesten teatralsk voldsomme, og det kommer blant annet til uttrykk ved at man totalt avskriver favorittlagets sjanser etter et tap (hvor har man egentlig lært dette?). Slår vi Chelsea på søndag skal du ikke se bort fra at mange av de samme som slaktet laget etter ManU kampen skamroser laget og Wenger opp i skyene, og plutselig mener at vi atter er favoritter til ligagullet! ;) Mulig vi gamle knarker oppleves som sidrompa og trege, men det har sine fordeler å ikke leve for høyt oppe. For da blir ikke fallet så brutalt og smertefullt den dagen nedturen kommer. Og den kommer med jevne mellomrom enten vi vil eller ikke. DET er nærmest en naturlov! ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi gamle knarker oppleves som sidrompa og trege, men det har sine fordeler å ikke leve for høyt oppe. For da blir ikke fallet så brutalt og smertefullt den dagen nedturen kommer. Og den kommer med jevne mellomrom enten vi vil eller ikke. DET er nærmest en naturlov! ;)

 

Jeg oppfatter dere absolutt ikke som sidrompa og trege. Faktisk har jeg meget stor respekt for flere av dere som har vært med siden 70-tallet, og leser deres meninger med stor interesse. Jeg er ingen ungfole selv, og har 25 års fartstidm, selv om dette blir småtteri i forhold til dere ;)

Link to comment
Share on other sites

Noe av de mest irriterende om dagen er å se middelmådigheter spille hver eneste uke, ofte uten å yte maksimalt. Ikke bare det, men hvorfor blir de ikke satt på reservelaget for å spille seg i form eller som straff for giddalaushet?? Jo for der spiller jo masse unggutter med TOPP lønn som ALDRI kommer til å gjøre suksess på A-laget. Middelmådighetene får jo kontraktsforlengning og spilltid hver eneste uke og ikke blir de byttet ut heller iløpet av kampene. Forstå det den som kan!

Link to comment
Share on other sites

Noe av de mest irriterende om dagen er å se middelmådigheter spille hver eneste uke, ofte uten å yte maksimalt. Ikke bare det, men hvorfor blir de ikke satt på reservelaget for å spille seg i form eller som straff for giddalaushet?? Jo for der spiller jo masse unggutter med TOPP lønn som ALDRI kommer til å gjøre suksess på A-laget. Middelmådighetene får jo kontraktsforlengning og spilltid hver eneste uke og ikke blir de byttet ut heller iløpet av kampene. Forstå det den som kan!

Nå vil jeg bestride på det sterkeste at Arsenal består av "middelmådigheter". Men det stemmer at unggutta i Arsenal tjener "TOPP" med tanke på oss vanlig dødelige, og godt selv sammenlignet med andre klubber på samme nivå. Det er én av grunnene til at mange unge talenter både velger Arsenal og blir til de enten får plass i A-stallen (men sjelden som det er for alle klubber på øverste hylle) eller blir solgt for "småpenger" som £1-2 mill. De småpengene er betydelig mer enn Arsenal har investert i dem, og profitten fører til at vi kan kjøpe mer etablerte spillere. Så kan man spare seg å si at "vi kjøper jo ikke noen likevel", for poenget er at uten denne ungguttpolitikken hadde det vært færre inntekter og enda færre kjøp.

 

Nå er jo Arsenal hemmelige om alle overgangssummer, men en del har vi tjent temmelig bra på (Anelka var et ekstremt tilfelle). For eksempel: Først selger vi Bentley til Blackburn for "noen millioner pund", og når de solgte ham videre (til spuds) sies det at Arsenals sell-on-clause overfor Blackburn innbragte nesten halve salgssummen på £15+2 mill (link), nette £7 mill. Det er i følge ryktene en halv Arshavin!

 

Jeg har nesten inntrykk av at det meste av kritikken mot Wenger kommer fra Arsenal-supportere?! Resten av verden har jevnt over et utrolig positivt bilde av vår mann (bortsett fra litt myopisk sutring når ting går oss i mot, og evnen til å alltid se en annen vei i kontroversielle situasjoner). Det fins selvfølgelig "Sjokk-eksperter" som Collymore som opererer på nivå med Se&Hør for å få posisjon, men så er det noen som faktisk prøver. Her er for eksempel et relativt ferskt utspill (før Stoke-kampen) fra en av spuds' store legender, i den grad de har noen, Gary Lineker med utsagn som:

 

"He has produced a fantastic team without spending the tens of millions of pounds like his major rivals and that is testimony to his talent ... As long as Arsenal narrowly fail to win trophies - their last one was 2005 - there will always be doubters. This could be the season to change that, and I hope it is ... His success rate in the transfer market, from his first signing Patrick Vieira to Thierry Henry and Van Persie, always represents value for money... The work he has done with his young side might not have won him silverware in the past few years but the true rewards might be about to begin ... Which is why, even as a former Tottenham player, I am joining every football lover and neutral in the country and willing Arsenal to become the Premier League champions this year ... Arsenal fans have a saying: 'Arsene knows'. A lot of people outside the Emirates hope the most exciting title race in years will end up with the trophy in his hands."

 

To stay on topic: Er det altså vi, Arsenal-supporterne som er blitt verre enn Wenger til å sutre i motgang?

 

EDIT: En link som diskuterer Wengers transferpolicy relativt objektivt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg bestride på det sterkeste at Arsenal består av "middelmådigheter".

 

Almunia er en middelmådighet, det er også Denilson. Det spillet Clichy viser om dagen holder knapt til den betegnelsen. Nå var jeg forøvrig snill i betegnelsen av Almunia ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ungfole selv, og har 25 års fartstidm, selv om dette blir småtteri i forhold til dere :lol:

 

Helsikke, men den formuleringen så begynner du nærmest å definere et oldefars syndrom her inne!!!! Jeg er 39, for helsikke!!! :P I hvertfall for noen år siden.......

Link to comment
Share on other sites

Helsikke, men den formuleringen så begynner du nærmest å definere et oldefars syndrom her inne!!!! Jeg er 39, for helsikke!!! :P I hvertfall for noen år siden.......

 

Hehe :lol:

 

Man er ikke gamlere enn man føler seg selv. Jeg føler meg ikke en dag eldre enn 25 :P

Link to comment
Share on other sites

En liten øvelse for de som "bare har opplevd suksess" er å lese boken (eller se filmen om man må) Fever Pitch (Tribunefeber på norsk) av Nick Hornby. Et sentralt element der er de 18 årene mellom 71 og 89 - noe lenger enn de 5 vi har opplevd nå selv om det var en og annen cup inni der, iofs. I tillegg gjør det ingenting å lese en bok som denne: The First Gunners - Arsenal, from Plumstead to Highbury av Brian Belton. Det retter ikke opp noen av problemene vi har (eller ikke har) i dag, men det er veldig interessant om man er interessert i Arsenal FC som sådan og man får kanskje en litt annen respekt (i mangel av et bedre ord) for det å være Arsenalsupporter i litt tyngre tider enn vi opplever nå. Og da mente jeg ingen personlig, ei heller deg Fabulous - for jeg er veldig enig i mye av det du skriver!

 

Vil presisere at mine meninger rundt kritikk går imot det å diskutere på et forum, eller sammen med noen kompiser etter kampen. På stadion skal spillerne støttes uansett, ingen kritikk kun opphausing og lage liv for å gjøre situasjonen bedre. Det er viktig å ikke blande mine meninger her....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal en klubbs historie nekte noen å ha forventninger?

 

Hvorfor skal en klubbs historie gjøre til at man ikke har lov til å føle seg bortskjemte?

 

Jeg er enig i at vi "kan" se ting i perspektiv og at man kanskje "bør" vise tålmodighet med tanke på hva som har skjedd med klubben tidligere. Men det alene skal ikke ha noen ting å si når man følger en klubb.

 

Alle klubber vil på et eller annet tidspunkt gå igjennom en tørkeperiode etter år med suksess. Noen klubber får dette lenger enn andre, og Arsenal opplever nå sin verste periode pokalmessig på over 20 år.

 

Det finnes utallige eksempler på klubber som har vunnet over mange år, som plutselig opplever at andre klubber tar over "hegemoniet". Vi kan nevne Bayern Munchen, Glascow Rangers, Liverpool, IFK Gøteborg osv.

 

Sett i lys av dette så er det vel kanskje rett og riktig at Arsenal nå ikke vinner noe på 5 år? (ja, jeg vet at 2009/2010 ikke er ferdig enda).

 

Jeg mener ikke det. Arsenal har de to siste årene hatt tidenes mulighet til å ta et godt grep rundt pokaler i England. Det finnes penger, klubben drives bortimot perfekt og det nye stadion har "satt seg". Det som dessverre stopper det er en manns egen drive til å gjøre det på sin måte. Wenger har tilført Arsenal så utrolig mye, men jeg frykter hans tid nå begynner å nærme seg over. Han besitter dessverre en haug med kvaliteter som vi vil slite med å finne hos andre managere i verden.

 

La meg lansere en mulighet til å beholde Wenger (mulig noen andre har skrevet det før, men jeg kan ikke huske å ha sett det før).

 

Hva med å la Wenger overta den jobben som Dein hadde, også ansetter Arsenal en annen manager som er sterke taktisk? Da kan Wenger fremdeles være med på treningsfeltet om det er behov, og han kan være med å finne unike talenter til klubben. Er det en dum ide, eller gjennomførbart?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la Wenger overta den jobben som Dein hadde, også ansetter Arsenal en annen manager som er sterke taktisk? Da kan Wenger fremdeles være med på treningsfeltet om det er behov, og han kan være med å finne unike talenter til klubben. Er det en dum ide, eller gjennomførbart?

vil heller ha inn en taktiker ved siden av Wenger på benken... og en forsvarstrener i høyeste klasse!

Link to comment
Share on other sites

Vi kjempet med united og de 2 øverste plassene i 10 år, no de siste sesongene har vi kjempet om flere 4 plasser en 1 plasser..Man kan si vi flyttet til ny stadion bla bla osv, det hjelper ikke, vi hadde et lag som gikk unbeaten gjennom sesongen og i 49 kamper. Etter det så vinner vi ingenting på 5 år, ikke holdbart etter min mening, tviler på det er det etter cesc sinn heller. Tror Fabregas stikker etter denne sesongen, når vi har blitt dumpet ut av CL av united eller chelsea og ikke vunnet serien denne sesongen heller.

 

Som flere her sier vi har for mange middelmådige spillere på banen samtidig

Almunia: helt håpløs i storoppgjør og ganske dårlig ellers

Clichy: så ut av form at han burde ikke spilt, første laget til arsenal er ikke et sted du kan bruke 10 kamper på og komme i form, det gjelder walcott også, burde ikke fått nærme seg start 11 med slik håpløshet.

Denilson: ikke spesielt god til vanlig men i skadaløs form i øyeblikket

Diaby: har tatt et riktig steg denne sesongen men er fortsatt for ustabil, bør være langt foran denilson i mine øyne når alle er fit, men wenger hadde vel kranglet denilson inn i 11 uansett ..

 

De andre er ikke god nok for og kompensere for dette, også skuffet over arshavin denne sesongen, forventet mer av han..

 

Mee and berti og arsegun støttes fult ut

Link to comment
Share on other sites

God lesing i denne tråden :P

 

Det er vel kanskje naturlig at forventingene blir høyere under gode perioder, enn i de "normale" periodene. Mye har blitt sagt i denne tråden, men jeg skal prøve å ta for meg noe av slik jeg ser det.

 

Med en så sterk periode klubben har opplevd under Wenger, så er det ikke rart at enkelte "magre" år kan oppleves og ikke minst skaper frustrasjoner som kanskje ikke hadde kommet frem under andre forutsettninger.

 

ArsGun er inne på noe vesentlig i sitt innlegg, og det er:

Alle klubber vil på et eller annet tidspunkt gå igjennom en tørkeperiode etter år med suksess. Noen klubber får dette lenger enn andre, og Arsenal opplever nå sin verste periode pokalmessig på over 20 år.

 

Historisk har alle klubber fått perioder hvor de har slitt, og noen klubber venter fortsatt på å komme tilbake i det gode selskap etter mange mange år utenfor. Motsatt, så finnes det klubber som også har sine små perioder med suksess, men dette er unntaket av "regelen" for disse.......

Min personlige mening, er at vi har blitt litt bortskjemte etter suksessen under Wenger. Vi har ikke vært langt unna pokaler de siste årene, men den krisestemningen som har blusset opp i perioder har kanskje vært litt langt unna, de virkelige resultatene laget har prestert?

 

Piscator beskriver dette ganske bra i sitt innlegg:

Problemet er som sagt før, HVORDAN man er kritisk. Hvis kritikken er tendensiøs, usaklig, og språklig sett preget av øyeblikkets frustrasjon snarere enn av refleksjon, ja da er den problematisk

 

Det skal være lov å være uenig, og ha sine meninger. Det er bare sunt å lese/diskutere med andre, som har et annet syn enn seg selv. F.eks mener jeg at Clichy langt ifra har vært så dårlig som den pepperen han har fått i det siste. Gutten har vært skadet og har ikke tempoet og formen i kroppen, og har i enkelte kamper hatt null hjelp fra medspillere. Han har ofte stått alene mot en kantspiller som har andre spillealternativer både sentralt, og bak Clichy har det kommet et skrått løp fra en spiss/midtbanespiller. Som back er dette en helt jævlig situasjon. Skal man selge seg med å prøve å angripe ballen, eller skal man prøve å dekke mest mulig av sonen? En slik situasjon, har ført til en passiv back. Er dette kun Clichy sin skyld, eller har den defensive jobben hos medspillere en stor del av æren for prestasjonene i spillet? Jeg mener det siste, selv om Clichy har litt å gå på før toppform.

 

Vi kan også svartmale måten Wenger ikke ser "problemet/problemene" i laget, slik som alle oss andre. Alle er enige om at Almunia er vårt svakeste ledd, men likevel skjer det ingenting. Det er også andre roller i laget, som også har blitt diskutert heftig på nettet og på puben.

Wenger er ikke feilfri, akkurat som Ferguson, Benitez, eller for den saks skyld Mancini. Noe kunne vært gjort annerledes, men man veit aldri hva som hadde skjedd, dersom, hvis, eller om.

 

Likevel, med så mange "positive" sider som manager, så er det kanskje ikke rart at man kan ha noen "negative" sider også. Er det nok til å kreve sparken?

 

En faktor som jeg mener har påvirket de siste årene, er den økende graden av "pengedoping". Chelsea fikk plutselig en rik russer, som kjøpte seg inn i gullkampen. Dette gav pokaler, som det "normalt" var to klubber som sloss om i PL. Ville Arsenal som klubb stått sterkere, om ikke dette hadde skjedd?

Jeg mener bestemt ja, selv om det er vanskelig å synse fasiten.

 

Det ble midt i en periode med ny stadion, og hvor Wenger bestemte en ny kurs i klubben på den langsiktige satsningen. Om man skal bruke dette som en unnskyldningsfaktor, eller se det i et perspektiv om at PL faktisk fikk en vending få hadde trodd og spådd.

 

En annen viktig faktor i denne sammenhengen, er at vi har forskjellige utgangspunkt i hvordan vi mener/opplever fotballens helhet. Er vi flinke nok til å se at også andre lag kjemper om pokaler, og kanskje har større fordeler enn vår klubb? Er det lettere å akseptere enn 3.plass, når man veit at vi kanskje ikke er bedre enn nummer 3. Eller er det slik at vi blinder oss litt på våre tidligere pokaler, uten å ta det med i betraktningen i hva som skjer hos våre konkurrenter....?

 

 

Man kan ha tro på pokaler, men det er ikke det samme som å forvente pokaler. Man kan føle seg skuffet over at det ikke gikk som man håpet/trodde, og det er her kanskje deler av inntrykket som tråden omhandler gir mening etter mitt syn.

Arsenal som klubb har ikke vært i en posisjon de siste årene hvor vi stiller som favoritt, men vi har vært en av flere klubber som har et høyt prestasjonsnivå. For meg har Chelsea og Utd vært i utganspunktet et lite hakk bedre enn oss, men vi har bitt klart ifra oss i både liga og cup. Vi har vært nære, men vi har også vært et lite hav bak vinneren.

Som Adams skrev i tråden:

"Så lenge det er lov med økonomisk doping så er sjansen for suksess disse årene kraftig redusert. Det viktigste her er å se det i ett mye lengre perspektiv enn en stakkars supporter har tålmodighet til, meg selv inkludert. Hvor er Arsenal som fotballklubb når doping er forbudt? En ting som er sikkert er at det ikke vil innebære en enste endring i hvordan vi driver klubb på. Først når alle får ett rettferdig regelverk å forholde seg til vil vi kunne ha ett realistisk håp om å vinne trofeer."

 

Realistisk håp har jeg hatt (og har), men jeg ser det som vanskeligere når situasjonen har vært, og er slik den er i Premier League. Realistisk har det også vært, når vi faktisk har vært såpass nærme både det ene og det andre. Ellers, meget enig i synet vår tidligere captain skrev :P

 

Arsenal har som klubb et meget stort potensiale, som flere har tatt opp tidligere i tråden. Likevel, vil jeg si at dette potensialet begynner for alvor å vise seg, og er ikke noe som har vært over flere år. Vi har en sunn økonomi, en klubb som er velfungerende fra junior lag til vårt kjære a-lag, og som har en filosofi brent inn i spillesystemet. Etter finanskrisa, har endelig den hårreisende satsningen på enkelte klubber gitt de et kraftig spark.

Utd har gigantisk gjeld, og man veit ikke hvordan dette vil påvirke verdens mektigste klubb de neste 5-6 årene. Flere supportere har for alvor begynt å føle et sort kapittel i klubbens historie, som kan påvirke de i fremtiden.

Liverpool er også en storhet som har bekymringer på sin økonomi. De har redusert (lagt på is....?) sine planer om et gigantisk stadion, og flere andre klubber sliter med å få balanse i sine budsjetter. Er dette kun starten?

Er det nå styrken med Arsenal sin tankemåte skal slå ut, og hvor vi kan utnytte systemet vi har fra academy til økonomien over tid?

 

Fremtiden vil vise, men vi stiller absolutt i en sterk posisjon om de økonomiske problemene/bekymringene vokser i andre klubber....... Kanskje vi ler best til slutt likevel. Suksess kan komme, selv om man prøver å beholde det meste av sjelen :)

 

 

 

 

Jeg synes denne tråden virkelig har mange gode innlegg, med mange velformulerte meninger. Veldig bra brødre! :)

 

Gooner!

 

(beklager for et rotete innlegg, men med ei 7mnd gammel datter som klarer å være våken gang på gang etter at man tror hun har sovnet......., da kommer man litt ut der man var....... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Herlig innlegg, Vieira04! Jeg støtter deg 100% i det du skriver. Vi er inne i en tørkeperiode, men vi er fortsatt med i toppen.

 

Noe jeg har sittet og tenkt på er hva som ville skjedd dersom vi IKKE hadde fått ny stadio. Kunne vi vært med på kjøpefesten, eller hadde Wenger vært nesten like gjerrig som han er nå? Ville DD blitt kastet ut? Hadde det vært like mange spillere som dro vekk fra klubben?

 

Jeg har så klart ikke fasiten på disse spørsmålene, men vi vet alle hvor sta Wenger er. Så jeg tror ikke han ville blitt med på kjøpefesten uansett. På kort sikt kunne det fort hende at vi hadde klart å vinne pokaler i løpet av disse årene. Det tok litt tid før Emirates ble en festning, og Wenger ville hatt noe mer penger å bruke. På lang sikt derimot, hadde vi slitt med inntekter, da vi ville vært veldig avhengige av å gjøre det bra i turneringene ettersom billettinntekene er mye mindre enn det vi får fra Emirates. Man skal ikke se bort i fra at billettene etter hvert hadde blitt enda dyrere enn det som er på Emirates i dag, og supportere hadde blitt ENDA mer kravstore som følge av liten tilgjengelighet og dyre billetter.

 

Nå er det slik at en regel skal føre til at klubber som har stor gjeld ikke får lov til å delta i CL lenger. Men den innføres ikke inn enda. Vi hadde nok ikke hatt så stor gjeld dersom vi ikke hadde flyttet, men vi kunne endt opp nede i sumpen om vi mistet mange inntektene våre. Å konkurrere med de andre klubbene hadde vært veldig vanskelig uansett om vi hadde flyttet eller ikke. Om noen år håper jeg vi kan se tilbake og glede oss over at vi flyttet tidsnok. Vi får se hvordan Yidsene og Liverpool gjør det når (dersom) de bytter stadio i nærmeste framtid.

 

Vi er fortsatt med i toppen til tross for liten pengebruk. Mange vil nok kanskje mene at Wenger er mer en økonom enn en manager. Men så lenge vi er stabilt i toppen, er jeg fornøyd. Suksessen kommer etter hvert. Bare vent! Og da har vi også det økonomiske grunnlaget som gjør at vi står på frie bein.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har sittet og tenkt på er hva som ville skjedd dersom vi IKKE hadde fått ny stadio. Kunne vi vært med på kjøpefesten, eller hadde Wenger vært nesten like gjerrig som han er nå? Ville DD blitt kastet ut? Hadde det vært like mange spillere som dro vekk fra klubben?

...

Vi er fortsatt med i toppen til tross for liten pengebruk. Mange vil nok kanskje mene at Wenger er mer en økonom enn en manager. Men så lenge vi er stabilt i toppen, er jeg fornøyd. Suksessen kommer etter hvert. Bare vent! Og da har vi også det økonomiske grunnlaget som gjør at vi står på frie bein.

To klubber som har forsøkt å kompensere for økonomisk doping: United og Pool. Begge er på randen av konkurs. Ingen har sparket manageren sin i det siste. Pool, som var 80-tallets desidert mest suksessrike lag har faktisk aldri vunnet Premier League. Aldri. United har berget sportslig suksess mot at alle supporterne hater klubbens eiere - som faktisk bestemmer alt ved klubben. Om vi ikke hadde bygd ny stadion så er det ikke snakk om at vi kunne vært med på kjøpefesten. Vi ville aldri i verden vært i nærheten, og om vi hadde prøvd hadde vi heller aldri kunnet bygge ny stadion. DD var ikke imot ny stadion, men han ville heller dele Wembley med FA enn bygge på Ashburton Grove, så hans dager var nok uansett talte (selv om jeg også syns det var trist). Det er i grunnen ikke så mange som har dratt fra klubben. En spiller eller to per sesong er ikke mange - vi kan jo bare gjette på hvor mange fler dersom vi har drevet vill shopping... Det er jo alt for tidlig å si om det vil skje eller om han eventuelt blir en suksess, men nå tyder jo ting på at en spiller priset til 150-200 millioner kommer gratis til sommeren: Chamakh. Det er god butikk, for Wenger kunne jo ikke vite at etter 24 kamper hadde van Persie og Bendtner spilt færre enn 24 kamper til sammen denne sesongen. Vi fikk Arshavin for "halv pris" også. Da han året før ble kåret til verdens 6. beste spiller!

 

Det er mye interessant lesning i denne tråden, men det er også en del "kritikk" som er way off the mark. Som Magnus87 sier her så er vi fortsatt med i toppen. Det er forsvinnende få klubber som faktisk er det. Det er toppen 5 klubber som kan vinne PL, og en av dem (Pool) har straks 20 års dokumentasjon på at de ikke lenger tilhører den gruppen. City er for tidlig å dømme enda. Vi kan, selv i år!

Link to comment
Share on other sites

Nani sin gode dag kom ikke tilfeldigvis mot oss. Nani var et taktisk valg for å følge opp den siste trenden, angrip Clichy.

...

Neste kamp er Nani på benken igjen? Vi får se .....

Nani spiller hele kampen mot Portsmouth i sedvanlig middelmådig kvalitet. Han var vel ikke involvert i noen av fem mål (nå var jo iofs. ingen fra United veldig involvert i to av målene der).

Når det gjelder Clichy gjorde han at vi knapt merket at Cashley forsvant, men noe har skjedd. Nedturen startet allerede forrige sesong og det har bare blitt værre og værre. Nå er venstrebacken blitt target for våre motstandere. Nani nå, og mot Villa kjørte Martin O'Neill sin fremste kantspiller på "feil" side for å gjøre samme jobben. Det ble så vellykket at Rednose fulgte opp. Skal vi tippe at Joe Cole får jobben til helga? Han er heldigvis ikke så hurtig som de forrige selv om både teknikk og fiksfakseri er upåklagelig også der i gården.

Cole fikk fem minutter mot oss.

 

Ingen kritikk, jeg er like lost på Ferguson og Ancelottis taktiske valg, men det kan jo synes som om det ikke er en så veldig åpenbar plan at man skal angripe vår venstreback. Får uansett håpe det for Clichys skyld! Chelski hadde jo knapt vinger... At kontringen som ga 2-0 kom på den siden var tilfeldig. Jeg velger å tro at Nanis "lyckliga dag" også var det :)

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne tro på tilfeldigheter. Jeg gjør det ikke.

 

Forøvrig startet Clichy i dag som han var mot United, men han tok seg godt opp utover i kampen. La oss håpe han finner tilbake til seg selv!!

 

Du er helt spot on her Sir John. At målene kommer på denne siden er ikke tilfeldig, ei heller at lag velger å angripe vårt svakeste ledd defensivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Er det noen her som var på Emirates og så Arsenal-Leeds i FA-cupen? Jeg var ikke det, men enkelte rapporter antyder at både Bendtner og Arshavin fikk gjennomgå ganske kraftig av hjemmepublikummet.

 

Noen hevder sågar at det nærmet seg tilstander i likhet av det Eboue måtte gjennomgå mot Wigan for et par år siden (den siste kampen jeg har vært på). Det blir også spekulert i at Wenger unnlot å bytte ut Arshavin nettopp fordi han ville unngå en reprise på Eboue-episoden.

 

Dersom kamptråden på vårt eget forum er en målestokk for stemningen på stadion synes jeg det er trist. En slik aggresiv, negativ, kunnskapsløs og lite konstruktiv stemning kan umulig være bra for for klubben og spillerne.

 

Vi har hatt en ganske laber hjemmestatistikk denne sesongen. Der har helt sikkert mange årsaker, men jeg utelukker ikke at "den tolvte spillers" negative attityde har påvirket spillerne i negativ retning, og at prestasjonene og resultatene lider under dette.

 

"Det er lov å være blid" sang Jens Book-Jensen. Monty Python synes man skal "Always look at the bright side of life".

 

Vi har et fantastisk lag og tilhører en fantastisk klubb. Vi er ubeseiret på 5 kamper (siden min sønn Georg ble født). Kjære medsupportere: ikke ødelegg dette, selv om det har blitt hipt å være destruktiv.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som var på Emirates og så Arsenal-Leeds i FA-cupen? Jeg var ikke det, men enkelte rapporter antyder at både Bendtner og Arshavin fikk gjennomgå ganske kraftig av hjemmepublikummet.

 

Noen hevder sågar at det nærmet seg tilstander i likhet av det Eboue måtte gjennomgå mot Wigan for et par år siden (den siste kampen jeg har vært på). Det blir også spekulert i at Wenger unnlot å bytte ut Arshavin nettopp fordi han ville unngå en reprise på Eboue-episoden.

 

Dersom kamptråden på vårt eget forum er en målestokk for stemningen på stadion synes jeg det er trist. En slik aggresiv, negativ, kunnskapsløs og lite konstruktiv stemning kan umulig være bra for for klubben og spillerne.

 

Vi har hatt en ganske laber hjemmestatistikk denne sesongen. Der har helt sikkert mange årsaker, men jeg utelukker ikke at "den tolvte spillers" negative attityde har påvirket spillerne i negativ retning, og at prestasjonene og resultatene lider under dette.

 

"Det er lov å være blid" sang Jens Book-Jensen. Monty Python synes man skal "Always look at the bright side of life".

 

Vi har et fantastisk lag og tilhører en fantastisk klubb. Vi er ubeseiret på 5 kamper (siden min sønn Georg ble født). Kjære medsupportere: ikke ødelegg dette, selv om det har blitt hipt å være destruktiv.

Jeg var der. Føler at begge de to nevnte til en viss grad fikk "kritikk", men føler ikke at det var så kraftig som det for meg virker fra inlegget ditt. Tar selvfølgelig forbehold i forhold til at jeg kan ha ungått å høre enkelte rop.

 

I forhold til Bendter virket det å være opgitthet fra en del supportere i forhold til dårlige avslutninger/avleveringer. Det var ingen "samstemte rop" gjennom kampen, men klart mer oppgitthet enn om andre spillere misset på samme måter. Ropene var her slik jeg oppfattet det "kun" i de øyeblikk missene kom og "kun" fra enkelte supportere.

 

I forhold til Arshavin virket også her ropene preget av oppgitthet, men var kanskje ikke like sporadiske som hos Bendtner. Personene som roper var nok her fler og ropene høyere. Kritikkropene kom hovedsakelig også her i forbindelse med dårlige valg/avslutninger/avleveringer, men også rop som "take him off" ol. ble brukt etter dårlige avleveringer.

 

Det som overasket meg mest var at enkelte (heldigvis "kun" 3-4 stk. rundt meg, men høyt ropte de) virket å ha noe personlig mot Eboue "igjen". Ved klare fellinger kritisertes han for å falle for lett av disse supporterne, ved dårligere avleveringer kommer ropene som mot Bendtner og Arshavin. Supporterne som har dette synet på eboue virket ikke å være så mange, men så lenge de roper høyt kan de fort få med seg flere i fremtiden.

 

Uansett er dette noe som bør ungås på stadion, på internett og over alt ellers. Supporterne bør samlet støtte arsenal med en posetiv røst.

 

Ellers er det jo betenkelig at vi tar flere bortepoeng enn hjemmepoeng i ligaen. Supporterne virker neppe å ha skremmende effekt på motstandere, eller nevneverdig positiv effekt på egne spillere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at piping og buing på egne spillere på hjemmebane er en uting og hjelper ihvertfall ikke spillerne.

Jeg innrømmer at jeg også kan kritisere en og annen spiller for prestasjonen utpå banen under kampene og om de bør byttes ut osv. Men uansett hvor jeg er ville det ikke vært i tankene engang å bue eller pipe på egne spillere. Grunnen til at Bendtner og Arshavin får gjennomgå nå er nok mye pga. deres væremåte hvor de begge oppfattes som arrogant og kanskje mener selv de er bedre enn de viser pr. i dag. Samtidig mangler de litt selvtillit for tiden og det går selvsagt utover prestasjonene. Vil også gi Wenger litt skylda for måten han bruker dem på også. Spesielt Bendtner som blir satt på høyrekanten kamp etter kamp hvor knapt får brukt sine beste egenskaper som er inni boksen foran mål.

 

Er vi Arsenal-supportere bortskjemte? (for å kommentere trådens tittel) Jeg vil ikke si at vi er det egentlig. Utålmodig og kravstor er vel mer riktig ordlegging. Samtidig henger dette sammen med at å gå på kamp på Emirates er dyrt, ja, faktisk klar dyrest i landet og derfor forventer også publikum mye underholdende fotball når de kommer dit. Det mange også misliker er spillere som ikke presterer over tid og ikke jobber skjorta av seg for laget. Jeg påstår ikke at Arshavin, Bendtner eller tidligere "syndebukk" Eboue gjør det, men desverre er mange Arsenal-supportere rask til å gå mot sine egne spillere når varene ikke leveres på banen eller innsatsen kan virke laber. Det kan oppfattes som at man er bortskjemt, men "godt vant" samt, som nevnt tidligere, kravstor og utålmodig er vel mest riktig kanskje. Og mange engelske supportere er vant til at det gutses 100% hele tiden og synes derfor at noen ikke jobber maks for laget. Da er det utlendingene som får støyten. Frustrasjonen bygger seg også opp pga. trofeene som uteblir, men likevel føler jeg supporten til laget er veldig bra.

 

Det som er veldig interessant å observere er hvor høylytt og fantastisk Arsenal-fansen er på bortebane og virker å gi laget den skikkelige støtten de trenger. Føler kanskje dette er mer avtagende på Emirates, og det blir fort misnøye hvis ting ikke går på skinner. Det kan vel han noe med type supportere som besøker Emirates samt hva som forventes av laget på hjemmebane.

Jeg kan bare tolke ut i fra hva jeg hører og ser på TV fra Emirates og desverre syns jeg stemningen og trykket fra fansen er noe slappt i enkelte kamper. Spesielt i forhold til noen andre stadioner i England. Mot Chelsea syns jeg det var bra, men dette tok seg først opp når vi gikk opp til 1-0. Med 60.000 på tribunen mener jeg at lydnivået og stemningen bør ligge høyere noe jeg tror spillerne ville lagt merke til også.

Synd å si det, men de som hørtes klart best mot Leeds var de 9000 bortesupporterne som tok turen.

 

Stemningen på Emirates er stort sett bra og det er herlig å være der på kamp, men det er definitivt ujevnt fra kamp til kamp.

Link to comment
Share on other sites

Stemningen er faktisk umulig å høre på tv. Jeg var på Arsenal - Tottenham, magisk stemning helt til andre omgang, men det et en annen historie. Men hvertfall, poenget er at du ikke hører stemningen på tv'en. Når jeg kom hjem så jeg kampen i opptak, høre ikke noe av stemningen, så stemningen er faktisk ikke dårligere en hos United, Chelsea og Liverpool.

 

Angående Bendtner bør han tåle litt kritikk, det er ingen andre en han selv som har satt press på seg selv med sine idiotiske uttalselser. Når du sier du skal score 20-25 mål i sesongen, ja, da kan du forvente lit tyn når du scorer 7.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...