Jump to content

Har vi Arsenalsupportere blitt for bortskjemte?


Kim

Recommended Posts

Etter å ha lest kamptråden etter Unitedkampen (og forsåvidt stort sette alle kamtrådene de siste par sesongene) samt en del andre innlegg her inn og på andre fora, så stiller jeg meg rett og slett dette spørsmålet: Har vi Arsenalsupportere blitt for bortskjemte???

 

Det er stort sett krisestemning etter hver eneste kamp hvor vi avgir poeng. Scorer vi ikke bøtter med mål i hver eneste kamp, så er det for mye sløsing med sjansene. Skulle vi være så uheldige å slippe inn ett mål på stillingen 6-0, ja da skal vi jaggu henge oss opp i hva som ble gjort galt i den situasjonen, istedet for å fokusere på det vi gjorde som var bra og gjorde at vi ledet 6-0.

 

Leser daglig her inne at supportere krever at det hentes inn spillere. At de lokale supporterne, som ser alle hjemmekampene, reiser på alle bortekampene, er med på pre-season, er med ute i Europa og alle cupfinaler føler at de har rett til å stille krav kan jeg godt forstå. Det er tross alt de som bidrar med den største inntekten til klubben. Men at vi som sitter i sofaen hjemme i Norge, eller drar på den lokale puben for å se kampene, eller følger med på stream på nettet tror vi er i noen som helst posisjon til å kreve det ene eller det andre? Ikke om det smallt. Vi kan gjerne ønske oss, og forklare hvorfor det hadde vært bra med ett nytt kjøp eller to. Men kreve? Ikke f***.

 

Arsenal er en klubb som pr. dags dato har en meget solid økonomi, i disse finanskrisetider. Selv om ting holder på å bedre seg økonomisk her i Norge, er det fortsatt kjempekrise flere andre steder i England. Årsaken til at vi har en så god økonomi som vi har, er nettopp fordi vi ikke har vært med på denne såkalte kjøpefesten. Vi har levd etter sunne prinsipper, der man lever av det som er igjen i kassa etter at alle regningene er betalt. Altså slik det er i de fleste bedrifter.

 

I hvert eneste overgangsvindu hyles det etter verdensstjerner. Og hvis Wenger skulle være så uheldig å uttale at han forsterker dersom han finner den/de rette spilleren(e) til de rette økonomiske betingelsene, ja da har han tydeligvis holdt oss for narr dersom det ikke hentes inn noen. For media har jo tross alt skrevet at Wenger har sagt at han skal hente. Vi tenker jo ikke på at media har glemt en viktig detalj, nemmelig at Wenger aldri har sagt skal, men at han er på utkikk. Og når "lovnaden" om nye spillere ikke blir overholdt, kan man lese utsagn som at Wenger er en vits. Wenger bør ta sin hatt og gå. Wenger har løyet oss rett opp i trynet osv. Man glemmer fort at Wenger faktisk har forsøkt å hente spillere. Som i dette transfervinduet, kommer det frem at Wenger har forhørt seg om både Chamak og Villa, men at klubbene ikke var interesserte i å selge. Skal han da fortsette å lete til han finner en spiller, bare fordi fansen krever nye fjes, eller skal han fortsette med den strategien han alltid har fulgt, nemmelig at han ikke er interessert i kjøpe bare for å kjøpe? Og har vi egentlig noen garantier for at en ny spiller vil gi oss suksess?

 

Det som overrasker meg mest, er at det først og fremst er mange av de som har fulgt Arsenal lenge som er såpass kritiske. Man skulle tro at supportere som har fulgt laget siden 70-tallet, og som har opplved tiden da det gikk mye mer enn 5 år mellom hver pokal, hadde opplevd nok til at man vet at man ikke har noen garantier for noe. Hadde det vært stort sett supportere som har kommet til under "gullalderen", så kunne jeg til nød ha hatt en viss forståelse for det.

 

Så derfor spør jeg igjen: Har vi blitt så bortskjemte i perioden 98-05 der vi vant pokaler jevnt og trutt, at vi går helt av skaftet når det går noen år uten? Tenk på de supporterne som måtte vente i 18 år fra 71 til 89 på en ny ligatittel, og det eneste man hadde å juble for i mellomtiden var en seier i FA-cupen og 1 seier i Ligacupen. Klubbens eksistens må da bety mye mer enn en pokal eller to?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Svaret er nok at Arsenalfans er blitt bortskjemte, men at man må få lov til å ha forventninger, håp, og at dette resulterer i skuffelse hvis det ikke blir oppfylt. Nå er det slik at Arsenal har alle mulige FORUTSETNINGER for å gjøre det bra, og laget SKAL være med i toppen og gjerne vinne iblandt. På 70- og 80-tallet eksisterte ikke begrepet super clubs (jfr. Andy Gray), og det var bare Liverpool som kunne kalle seg toppklubb. Det var en mye større variasjon på hvem som vant, ble nummer 2, 3, 4 osv. Dette har endret seg, og da er det selvsagt slik at ambisjonene og forventningene blir større nå enn den gang da.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok at Arsenalfans er blitt bortskjemte, men at man må få lov til å ha forventninger, håp, og at dette resulterer i skuffelse hvis det ikke blir oppfylt. Nå er det slik at Arsenal har alle mulige FORUTSETNINGER for å gjøre det bra, og laget SKAL være med i toppen og gjerne vinne iblandt. På 70- og 80-tallet eksisterte ikke begrepet super clubs (jfr. Andy Gray), og det var bare Liverpool som kunne kalle seg toppklubb. Det var en mye større variasjon på hvem som vant, ble nummer 2, 3, 4 osv. Dette har endret seg, og da er det selvsagt slik at ambisjonene og forventningene blir større nå enn den gang da.

 

Selvfølgelig skal man ha forventninger og håp. Og det er naturlig at man bilr skuffet når laget avgir poeng. Men det er langt i fra skuffelse, og til å totalt avksrive lagets muligheter etter noen svake kamper. Og det er det samme argumentet som blir brukt hver gang. Man legger all skyld over på Wenger fordi han ikke hentet inn verdensstjernen som man hadde siklet på før overgangsvinduet startet, eller i løpet av overgangsvinduet. Det virker som at den eneste løsningen er å hente noen spillere, så kommer vil til å vinne alt. Dette fungerer kanskje på FM, men ikke i det virkelige liv. Kjøp av spillere er ingen garanti for suksess. Det er bare å se på naboen i N17, så ser vi hvordan det ikke skal gjøres. De kjøper for å kjøpe. Wenger kjøper når han finner den rette spilleren til de rette økonomiske betingelsene, som faktisk kan forsterke laget. Slik som han gjorde i januar i fjor. Han har forsøkt i år også, uten å ha lykte med det. Men det betyr ikke at vi er ute av gullkampen ennå. Det er mange timer med fotball som skal spilles før vinneren kåres. Og når man ser hvordan de andre topplagene har snublet i flere kamper. Slår vi Chelsea vil det være maks 5 poeng opp til dem. Og da har ennå igjen vanskelige bortekamper mot Liverpool, United, Everton osv, Mens vi vil være ferdig med de fleste vanskelige kampene.

 

Og det er på en måte det jeg vil til livs med denne tråden. Prøv å se litt lengre enn i "kampens hete" tankegang. Så vil man kanskje se at vi Arsenalsupportere er meget privligerte. Vi får oppleve CL-fotball hvert eneste år. Det er ikke mange lag forunt.

 

Og så kan man tenke på hva som skjedde med Leeds. Det kan fort bli scenarioet til flere engelske lag i tiden fremover dersom disse fortsetter å kjøpe spillere for penger de ikke har. United har kanskje vunnet mye de siste årene, men de er i en økonomisk krise som fort kan ødelegge alt klubben har bygd opp de siste 20 årene.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart vi er bortskjemte. Men ikke lag dette til ett fenomen særegent på dette forumet.

Det som mildt sagt er enda merkligere er at ingen har gått ut og "krevd" Wengers avgang her inne.

 

Dette er faktisk en debatt som raser rundt på alle de store forumene i England. Inkludert kanskje det mest "seriøse" av dem alle, det på arsenal.com.

Link to comment
Share on other sites

Det som overrasker meg mest, er at det først og fremst er mange av de som har fulgt Arsenal lenge som er såpass kritiske. Man skulle tro at supportere som har fulgt laget siden 70-tallet, og som har opplved tiden da det gikk mye mer enn 5 år mellom hver pokal, hadde opplevd nok til at man vet at man ikke har noen garantier for noe. Hadde det vært stort sett supportere som har kommet til under "gullalderen", så kunne jeg til nød ha hatt en viss forståelse for det.

 

Kan bare snakke for meg selv. Mitt liv med Arsenal startet en januardag for 40 år siden, og jeg har hatt oppturer og nedturer så det holder.

 

For min del er det ikke et spørsmål om å sette klubbens eksistens i fare, det er kun snakk om å virkeligjøre klubbens naturlige potensial - og det kun basert på faktiske tall og uttalelser fra klubbens representanter i styre og stell.

 

Det er for meg helt ubegripelig at vi stiller opp kamp etter kamp uten en eneste spiss. Det var for meg helt ubegripelig at Almunia kunne få drakt nummer en i utgangspunktet, og det er enda mer ubegripelig at han fortsatt har den.

 

Ingen skal komme og fortelle meg at det er utenfor denne klubbens rekkevidde å gjøre det bedre enn dette på de to mest sentrale nøkkelposisjonene i et fotballag.

 

 

Wilson - Rimmer - Jennings - Lukic - Seaman - Lehmann - ALMUNIA

Radford - Kidd - Macdonald - Stapleton - Woodcock - Smith - Wright - Henry - Adebayor (halvparten av tiden han var i klubben) - INGEN

 

Det har irritert meg lenge, men det begynner pinadø så smått å provosere meg seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Et godt og i høyeste grad aktuelt spørsmål.

 

Mitt svar er definitivt JA, vi har blitt for bortskjemte

 

Antall poeng en klubb de seneste sesongene har måtte ha for å vinne PL har vært meget høyt. Klubbene som har tatt tittelen disse årene (United og Chelsea) har brukt enorme bunker pund for å oppnå dette. Vi har ikke kunnet konkurrere på lik linje med disse klubbene (heldigvis), som følge av vår helt nødvendige "oppgradering" av hjemmebane. Til tross for dette har vi vært veldig, veldig nærme edelt metall (CL-finale, CC-finale og PL-gull i 07/08).

 

Personlig tenker jeg ofte på hvor heldig jeg er som har Arsenal i mitt hjerte. Hvorfor? Jo:

 

Vi har en fantastisk manager

 

Vi har fantastiske spillere

 

Vi spiller herlig, attraktiv, fantastisk fotball

 

Champions League HVERT år

 

Økonomien

 

Historien

 

ETC, ETC !

 

Lysten på et trofè er brennende sterkt og Arsenal bør være en vinnende klubb, men jeg mener vi alle bør tenke på litt mer enn bare resultater, og spesielt den gode økonomien i disse nedgangsider, er noe vi bør være stolte av og "keep`e in mind" at dette på sikt trolig vil tjene oss godt, også sportslig !

 

Selv om jeg forguder Wenger er jeg selvfølgelig kraftig uenig med han til tider og mener "som alle andre" at han burde gjøre ditt og datt, og blir mektig oppgitt når han ikke gjør det "alle ser" B) Og jeg tror vi kunne gjort det MYE bedre med et par utskiftninger! MEN jeg begrunner meg alltid godt hvis jeg mener noe er feil her på forumet og ville aldri spydd ut respektløse og ufine ord om vår mest betydningsfulle manager noensinne (Evt på lik linje med Chappy`! )

 

Og det er sant som du sier Kim ; Hvilken "rett" har vi som stort sett sitter på ræva hjemme i sofaen/puben og ser på kampene, til å syte og klage kreve spillere/penger til kjøp, hoder ut av døra, titler ,osv ? Vi har all rett til å være kritiske, skuffede over mangelen på trofeer, og diskutere om ditt og datt var bra/ikke bra, men "hold bakkekontakten" og argumenter dine eventulle mishagsytringer på en foruftig måte slik at det kan debatteres på en ordentlig måte. Det er min oppfordring, en ganske vid oppfordring ! Skal du pøse ut skjellsord og annet dritt om Wenger, spillere, etc, foreslår jeg at du heller bruke dagbladet.no, istedenfor å forpeste dette forumet. Det er en veldig medvirkende faktor til at mange ikke gidder å bruke tid på denne sida.

 

 

Proud 2 be a goonah

Link to comment
Share on other sites

Kan bare snakke for meg selv. Mitt liv med Arsenal startet en januardag for 40 år siden, og jeg har hatt oppturer og nedturer så det holder.

 

For min del er det ikke et spørsmål om å sette klubbens eksistens i fare, det er kun snakk om å virkeligjøre klubbens naturlige potensial - og det kun basert på faktiske tall og uttalelser fra klubbens representanter i styre og stell.

 

Det er for meg helt ubegripelig at vi stiller opp kamp etter kamp uten en eneste spiss. Det var for meg helt ubegripelig at Almunia kunne få drakt nummer en i utgangspunktet, og det er enda mer ubegripelig at han fortsatt har den.

 

Ingen skal komme og fortelle meg at det er utenfor denne klubbens rekkevidde å gjøre det bedre enn dette på de to mest sentrale nøkkelposisjonene i et fotballag.

Wilson - Rimmer - Jennings - Lukic - Seaman - Lehmann - ALMUNIA

Radford - Kidd - Macdonald - Stapleton - Woodcock - Smith - Wright - Henry - Adebayor (halvparten av tiden han var i klubben) - INGEN

 

Det har irritert meg lenge, men det begynner pinadø så smått å provosere meg seriøst.

 

Det med klubbens eksistens var selvfølgelig å sette det litt på spissen.

 

Men innimellom virker det som enkelte her inne ikke er så opptatt av hva vi henter inn, så lenge vi henter inn noe. Jeg også synes det er irriterende at vi ikke forsterker laget når vi har muligheten, men jeg vil heller ikke at vi skal hente inn spillere til envher pris. La oss si at vi hadde svidd av 30 millioner pund på en etablert spiss, så hadde det vist seg at spilleren floppet fullstendig i Arsenal. Arsenal har rett og slett ikke råd til sånt. Vi har ikke samme mulighet til som Chelsea og City, som kan hente inn spillere fra øverste hylle, uten å bekymre seg for om spilleren passer inn i klubben. Vi er avhengige av å finne spillere som vi vet passer inn i våre måte å spille på, og dette på ett økonomisk basis som vi kan leve med.

 

Jeg er enig i det du skrev i en annen tråd (tror det var deg) At det er håpløst å se at vi ikke benyttet muligheten til å hente Xabi Alonso, og at vi ikke benyttet muligheten til å hente Given. Selv om jeg tror Given likevel hadde endt opp i City, da vi ikke ville vært istand til å matche lønna.

 

Men ser man på rapportene fra Sky Sports i dag, så kan det jo se ut som Wenger faktisk har prøvd å hente en klassespiss. Dersom det stemmer at han har forsøkt seg på Villa, så tyder jo det på at han har fått opp øynene.

 

At vi trenger ny spiss og en ny keeper, er hevet over envher tvil. Men hovedpoenget mitt med denne tråden, er å stille spørsmålstegn til krisemaksimeringen etter en litt svak periode. Skulle vi vinne på søndag mot Chelsea, vil det være helt åpent igjen. Det er fortsatt mange timer med fotball som skal spilles denne sesongen. Og skulle Arsenal ende opp som ligavinnere til slutt, så vil det muligens være den største prestasjonen siden Premier Leauge ble etablert.

 

Skulle vi ende opp uten pokal denne sesongen, så kan man sette seg ned og evaluere og se på hva som må gjøres. Synes bare det er litt vel tidlig å gi gullet til United eller Chelsea allerede. Får iallefall håpe at spillerne ikke har gitt opp på samme måte som mange supportere tydeligvis har gjort.

 

Og man kan godt mene at det er på tide at Wenger tar sin hatt og går til sommeren, men da må man også være forberedt på at det kan føre til at mange spillere velger å følge han ut portene. Og det kan virkelig sette oss mange år tilbake. For selv om vi vil få en del penger for disse spillerne, vil det uansett ikke være nok til å erstatte de som eventuelt forlater oss, i tillegg til at vi skal forsterkes.

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi er bortskjemt, men supporternes ambisjoner følger vel resten av klubben sine ambisjoner.

 

 

Wenger har ikke lagt skjul på at han mener stallen er god nok til å kjempe om Premier League tittelen, men ser ut til å bomme igjen. Det plager meg ikke at vi ikke vinner Premier League årlig, men det plager meg at vi ofte blir solid satt på plass av våre nærmeste konkurrenter og havner etterhvert langt etter. Synes disse kampene viser hvor stor forskjell det er på lagene.

 

Klubbens mer eller mindre arrogante holdning til behovet for forsterkninger i visse posisjoner plager meg også. Det handler ikke om a finne en Ronaldo, Kaka eller Rooney, men en forsterkning som kan gi alternativer ved skader og i kampsituasjoner. Wenger snakker som oftest om at vi ikke har råd til Villa, Dzeko og andre heite spillere. Han snakker aldri om at eksempelvis Lee Cattermole kunne være et fint alternativ til stallen. Cattermole sitt navn var bare for å illustrere.

 

At innkjøp av nye spillere hemmer muligheten for de yngre ser jeg på som bare tull. Det er vel der talentet skal vises. Er du god nok får du spille.

 

Vinnerkulturen som ble bygget i klubben er i ferd med å rives igjen fordi vi ikke klarer å henge med og vinnere blir byttet ut med talenter. Se til naboen. Stor klubb blottet for vinnerkultur. Jeg er redd for at Arsenal skal ende der. I så måte bryr jeg meg fint lite om tallene i regnskapet er grønn.

 

Jeg undres daglig hvorfor noen av de åpenbare taktiske problemne laget har ikke blir adressert. Jeg synes at statistikken som forteller at vi slipper inn flest mål pr skudd forteller mye. Keeper/forsvar har vært svakt i flere sesonger uten store forsøk på å endre dette. Er det å være bortskjemt å ønske bedre?

 

Sir Johnn sier det for han handler om å realisere klubbens naturlige potensial, og det er handler det om for meg også.

 

Jeg kan ikke kreve at Arsenal skal vinne noe som helst, men jeg må likevel ha lov til å stille spørsmåltegn ved hva som gjøres. Vi har like stor rett til å si være kritisk når de ikke presterer, som vi har til å gi skryt når det går bra.

 

Up the Arse

Link to comment
Share on other sites

Meget bra innlegg av Sir John og Up the Arse! B)

 

Jeg forventer heller ikke at Wenger skal sprenge banken, men at han kanskje hadde hentet inn en spiller som hadde fått en fair sjanse til å hjelpe laget. Ta f.eks. cupkampen mot Stoke. Vi sparte oss ut av cupen. Tror utfallet kunne ha vært et helt annet dersom Wenger f.eks. hadde hentet inn en erstatter for van Persie.

 

Mulig vi er bortskjemte, men jeg forsøker alltid å være ydmyk som Arsenal-supporter. Og selvsagt blir jeg skuffet når vi ikke innfrir.

 

Jeg kjøper ikke helt forklaringen om at ingen spillere er tilgjengelig. Går nok mer på vilje og stahet til å bevise at faktisk er mulig å vinne noe ved å gjøre som Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare snakke for meg selv. Mitt liv med Arsenal startet en januardag for 40 år siden, og jeg har hatt oppturer og nedturer så det holder.

 

For min del er det ikke et spørsmål om å sette klubbens eksistens i fare, det er kun snakk om å virkeligjøre klubbens naturlige potensial - og det kun basert på faktiske tall og uttalelser fra klubbens representanter i styre og stell.

 

Det er for meg helt ubegripelig at vi stiller opp kamp etter kamp uten en eneste spiss. Det var for meg helt ubegripelig at Almunia kunne få drakt nummer en i utgangspunktet, og det er enda mer ubegripelig at han fortsatt har den.

 

Ingen skal komme og fortelle meg at det er utenfor denne klubbens rekkevidde å gjøre det bedre enn dette på de to mest sentrale nøkkelposisjonene i et fotballag.

Wilson - Rimmer - Jennings - Lukic - Seaman - Lehmann - ALMUNIA

Radford - Kidd - Macdonald - Stapleton - Woodcock - Smith - Wright - Henry - Adebayor (halvparten av tiden han var i klubben) - INGEN

 

Det har irritert meg lenge, men det begynner pinadø så smått å provosere meg seriøst.

 

keeperrekken taler for seg. kvalitet fra begynnelse til og med nest siste mann. at noen i det hele tatt kunne vurdere almunia til nr 1 er mildt sagt latterlig.

 

krisemaksimering? selvsagt ønsker vi oss titler hvert år. selvsagt vil vi påpeke feil. og selvsagt ønsker vi at feil skal lukes ut, og laget forbedres. det er nok det som i all hovedsak er grunnen til ytringene som kommer på dette forumet. nå er det vel sånn at de aller fleste supporter de siste 30-40 årene har ønsket andre spillere inn, for at de kanskje ville forsterket laget. en av forskjellene på 70 tallet, og i dag, er vel at vi alle sammen har mulighet til å dele våre meninger med mange fler. supportere har i alle tider ønsket forbedringer. syns vi alle har like mye rett til å ønske oss det, som du kim, har til ønske at vi skal slutte å påpeke de feil som feks almunia gjør. alle ønsker det de mener er det beste for sitt favorittlag.

Link to comment
Share on other sites

At vi trenger ny spiss og en ny keeper, er hevet over envher tvil. Men hovedpoenget mitt med denne tråden, er å stille spørsmålstegn til krisemaksimeringen etter en litt svak periode. Skulle vi vinne på søndag mot Chelsea, vil det være helt åpent igjen. Det er fortsatt mange timer med fotball som skal spilles denne sesongen. Og skulle Arsenal ende opp som ligavinnere til slutt, så vil det muligens være den største prestasjonen siden Premier Leauge ble etablert.

 

Er det krisemaksimering, eller er det begeret som rant over? For meg er det begeret som rant over og hovedproblemet er at kart og terreng ikke stemmer overens. Tallene jeg ser, manglene jeg ser og værst av alt kommantarene jeg leser og hører henger ikke sammen.

 

Ja, jeg er absolutt for å drive klubben sunt og godt. Det er viktigere enn pokaler, men det er også en plikt å gjøre sitt ytterste i den konkurransen en har valgt å stille opp i. Det er klubbens simple plikt overfor supporterene som finansierer den. Så, gjør klubben det? Eller gjør den det som er best for enkeltindivider innenfor klubben?

 

På søndag såg jeg Almunia i mål bak et 4-6-0 system i en nøkkelkamp på hjemmebane. Vi snakker om den 3. største klubben i verdens største liga. Vanvittig!!

Link to comment
Share on other sites

Er det krisemaksimering, eller er det begeret som rant over? For meg er det begeret som rant over og hovedproblemet er at kart og terreng ikke stemmer overens. Tallene jeg ser, manglene jeg ser og værst av alt kommantarene jeg leser og hører henger ikke sammen.

 

Ja, jeg er absolutt for å drive klubben sunt og godt. Det er viktigere enn pokaler, men det er også en plikt å gjøre sitt ytterste i den konkurransen en har valgt å stille opp i. Det er klubbens simple plikt overfor supporterene som finansierer den. Så, gjør klubben det? Eller gjør den det som er best for enkeltindivider innenfor klubben?

 

På søndag såg jeg Almunia i mål bak et 4-6-0 system i en nøkkelkamp på hjemmebane. Vi snakker om den 3. største klubben i verdens største liga. Vanvittig!!

 

Jeg forstår hva du mener.

 

Men hva mener du bør gjøres? Bortsett fra det åpenbare å hente inn ny spiss og keeper. Er du en av dem som mener at det er på tide med ny manager? For slik jeg ser det, er faren ved å kvitte seg med Wenger det at de stjernene som er i klubben i dag, også kommer til å forsvinne ut av portene sammen med Wenger. Og det vil være å rykke tilbake til start og begynne helt på nytt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener.

 

Men hva mener du bør gjøres? Bortsett fra det åpenbare å hente inn ny spiss og keeper. Er du en av dem som mener at det er på tide med ny manager? For slik jeg ser det, er faren ved å kvitte seg med Wenger det at de stjernene som er i klubben i dag, også kommer til å forsvinne ut av portene sammen med Wenger. Og det vil være å rykke tilbake til start og begynne helt på nytt igjen.

 

helt korrekt. det vil være å sage av den greina man sitter på, om man sparker wenger. men det var nå rart da, om det bare var wenger som hadde noe å si i forhold til hva som behøves i klubben. skulle tro det var mulig å finne mennesker som hadde kapasitet til å se hva arsenal mangler i dagens stall. det burde vel også vært jobbet med å få tak i et menneske som kunne bidratt på det taktiske plan underveis i kampene. der sliter wenger. han har kun plan a. og jeg er svært usikker på om rice er rette mann som hans høyre hånd...

Link to comment
Share on other sites

Men hva mener du bør gjøres?

 

Sparke Wenger? Jeg nekter i alle fall å bli holdt som gissel for den frykten, men helst ikke. Selv om han rent kamptaktisk kan drive deg til vanvidd enkelte ganger så har jeg den dypeste respekt for mannen. Han får virkelig gull av gråstein. Han er nesten magisk sånn sett. Problemet er at mengden gråstein i øyeblikket er for stor selv for mesteren. Hva er det som holder han tilbake? Hans eget ego.........eller noe annet. Ikke vet jeg. Kan bare spekulere og synse, men jeg tror det mangler noe bak Wenger.

 

Det mangler noen med et brennende ønske om å drive klubben fremover og oppover. Noen som oppmuntrer og støtter Wenger og setter handling bak ord. Noen som ikke bare agerer som en clerk. Vi mangler David Dein, eller den type toppleder som brenner for produktet. Et produkt hvis verdi avleses på tabellen og der budsjettene bare er et verktøy for å opprettholde kontroll. Nå føler jeg det er omvendt. Poengene avleses i budsjettene og tabellen er kun et verktøy for å opprettholde kontroll.

 

Det er i alle fall det sunn logikk oppsummerer seg til i mitt enfoldige hode. Klubbens største problem finnes i styrerommet, eller sagt på en annen måte - mangler i styrerommet.

 

Hva gjør vi? Vel, jeg kan lite annet gjøre enn å avvente begivenhetens gang. Hadde jeg eid klubben hadde jeg lempet ut hele styret og gitt makten til en som genuint brenner for resultatet på banen. Tro hvor mange Arsenaldirektører som har vært med til en bortekamp siden David Dein ble pelmet ut?

Link to comment
Share on other sites

helt korrekt. det vil være å sage av den greina man sitter på, om man sparker wenger. men det var nå rart da, om det bare var wenger som hadde noe å si i forhold til hva som behøves i klubben. skulle tro det var mulig å finne mennesker som hadde kapasitet til å se hva arsenal mangler i dagens stall. det burde vel også vært jobbet med å få tak i et menneske som kunne bidratt på det taktiske plan underveis i kampene. der sliter wenger. han har kun plan a. og jeg er svært usikker på om rice er rette mann som hans høyre hånd...

 

Jeg er helt enig med deg. Tror faktisk Wenger hadde hatt godt av en sterk assistent. Tony Adams dukker umiddelbart opp i mitt hode som den perfekte personen. Enorm respekt innad i klubben, taktisk og plasseringssterk som få andre og en person som kjenner Wenger og hans filosofi. Vi trenger en langsiktig løsning som kanskje på sikt kan ta over klubben når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

"Har vi Arsenalsupportere blitt bortskjemte?"

 

Det er et ganske meningsløst spørsmål.

 

1) Hvis du sjekker merittlisten til Arsenal, så vil du se at vi faktisk vant EN GOD DEL før Wenger tok over også. Vi vant både europacup, fa cup, ligacup og ligaen (2 ganger) under Graham på 80- og 90-tallet. Han satt ved roret i 9 år. Det står ikke spesielt tilbake i forhold til det Wenger har oppnådd i klubben pokalmessig.

 

Kort oppsummert: ARSENAL HAR ALLTID VÆRT EN AV DE STØRSTE, ELDSTE OG MEST TRADISJONSRKE KLUBBENE I ENGLAND!!!!!

 

2) Når man ansetter en ny manager, så betaler man personen bøtter med penger for at han skal ta klubben videre i positiv retning. Og det er nettopp det Wenger har gjort..Vel, inntil 2005, ihvertfall. Betyr det at vi er blitt bortskjemte bare fordi vi har fått den varen vi har betalt for? (Ja, det er selvsagt vi supporterne som tar regningen).

 

For å ta en litt spesiell sammneligning: Føler du deg bortskjemt når du betaler masse penger for en lege eller psykolog som er kjent for å være veldig dyktig og du får den behandlingen du hadde forventet å få?

 

3) Å bli takknemlig for det man har oppnådd som patetisk teknikk for å trøste seg selv etter dårlige sesonger er en taper-mentalitet. Arsenal vokser ikke videre ved å tenk på denne måten. Det burde være en selvfølge at klubben hele tiden ser FREMOVER mot nye høyder.

Link to comment
Share on other sites

Sparke Wenger? Jeg nekter i alle fall å bli holdt som gissel for den frykten, men helst ikke. Selv om han rent kamptaktisk kan drive deg til vanvidd enkelte ganger så har jeg den dypeste respekt for mannen. Han får virkelig gull av gråstein. Han er nesten magisk sånn sett. Problemet er at mengden gråstein i øyeblikket er for stor selv for mesteren. Hva er det som holder han tilbake? Hans eget ego.........eller noe annet. Ikke vet jeg. Kan bare spekulere og synse, men jeg tror det mangler noe bak Wenger.

 

Det mangler noen med et brennende ønske om å drive klubben fremover og oppover. Noen som oppmuntrer og støtter Wenger og setter handling bak ord. Noen som ikke bare agerer som en clerk. Vi mangler David Dein, eller den type toppleder som brenner for produktet. Et produkt hvis verdi avleses på tabellen og der budsjettene bare er et verktøy for å opprettholde kontroll. Nå føler jeg det er omvendt. Poengene avleses i budsjettene og tabellen er kun et verktøy for å opprettholde kontroll.

 

Det er i alle fall det sunn logikk oppsummerer seg til i mitt enfoldige hode. Klubbens største problem finnes i styrerommet, eller sagt på en annen måte - mangler i styrerommet.

 

Hva gjør vi? Vel, jeg kan lite annet gjøre enn å avvente begivenhetens gang. Hadde jeg eid klubben hadde jeg lempet ut hele styret og gitt makten til en som genuint brenner for resultatet på banen. Tro hvor mange Arsenaldirektører som har vært med til en bortekamp siden David Dein ble pelmet ut?

 

Du har ikke troen på Gazidis? Er forøvrig veldig enig med deg i at vi trenger en person ala David Dein. Om Gazidis er den personen, er ikke godt å si. Jeg tror det største problemet i klubben er Danny Fizman. Det var han som stod bak sparkingen av David Dein. Det var også han som stod bak å skvise Lady Nina ut av styret. Jeg mener å huske at f. eks. Lady Nina var en sterk støttespiller til David Dein i styresaker. Og så har vi en styreformann, som i utgangspunktet har lite reell makt, etter som han sitter på ekstremt lite aksjer. Men han får sitte i den stillingen så lenge han spiller på lag med Danny Fizman

Link to comment
Share on other sites

På den annen side, Kim. Her er en kommentar fra LG's Arsenal blog. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hvor i denne tankerekken jeg skal sette ned fingeren og si "du er helt på bærtur mann".

 

Så pokker vet. Det er en tid for alt her i verden .......

 

Posted by James

on 1 February, 2010, 8:42 pm

 

I'm afraid the situation is worse than merely a youthful team with a trio of awful players who cock up every week. Sadly a lot of it is down to Wenger' clueless tactics. I mean, this guy really is utterly clueless. You said it yourself, a team that trashed us on the counter-attack in the CL, so how do you stop that happening again? How about leaving a centre back in defence. Just one tiny tactical change that could prevent two goals going in. Who told Almunia it's a good idea to kill long balls upfield to midgets? Who told Sagna to cross balls when there's never more than 2 players in the box? Why isn't Clichy instructed to close down crosses? Why don't the team work hard to win the ball back when they lose possession? How can a team be so bad at defending set pieces for 4 years? There's a dozen fuck ups that stop us winning football matches, or even competing with ther best, because of Wenger and his moronic tactics. He just sends teams out and says "play". If they have a good day they win, a bad day and they have no chance because there are no tactics to keep the game tight. He used to build teams that would steamroll anyone, no tactics were required. But in the CL you have to be cleverer than that, which is why Wenger has never won it. But now he's trying to build a youthful team, with no tactics, he hasn't a chance.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får alt du peker på er du bortskjemt. Hvis du må betale svært hæye priser er du ikke bortskjemt. Arsenal koster meg fra 5-15000 i året, ergo er jeg ikke bortskjemt.

 

Alternativene du setter opp mot hverandre Kim er tøv. Enten skal man akseptere at ting er som de er eller så ønsker man at klubben skal kjøpe over evne. Det er slik du framstiller problemstillingen. Det er feil. Arsenal har siden de flyttet til Emirates gått med kanonoverskudd og i tillegg har vi tjent masse penger på spillersalg. Jeg er ikke av dem som krever nye spillere, men jeg har stor forståelse for at andre supportere gjør det. Det betyr ikke at de ønsker at Arsenal skal bli gjeldsslaver.

 

Du kommer med veldig mang påstander i din første post. Jeg skal prøve å gå gjennom alle:

 

1. Det er stort sett krisestemning etter hver eneste kamp hvor vi avgir poeng.

 

Det er ikke riktig. Faktisk er det ikke det at vi tapte som er problemet og grunnen til den dårlige stemningen. Det er måten vi tapte på. Jeg tør påstå at dersom vi hadde spilt bedre enn Man U og blitt "frarøvet" 3 poeng hadde stemningen vært annerledes. Det er flere kamper etter poengtap stemningen ikke har vært så verst, f.eks: etter uavgjort borte mot AV.

 

2. Scorer vi ikke bøtter med mål i hver eneste kamp, så er det for mye sløsing med sjansene.

 

Dette er en påstand uten hold i virkeligheten. Jeg kan ikke huske en eneste gang hvor folk har skrevet at det er sjansesløseri når vi ikke scorer "bøttevis" med mål.

 

3. Skulle vi være så uheldige å slippe inn ett mål på stillingen 6-0, ja da skal vi jaggu henge oss opp i hva som ble gjort galt i den situasjonen, istedet for å fokusere på det vi gjorde som var bra og gjorde at vi ledet 6-0.

 

Denne føler jeg er rettet mot meg, og da spør jeg deg Kim. Hvis det er slik at keeperspillet er det som opptar meg mest i en kamp og Almunia har en keepertabbe på stillingen 6-0, er det da slik at jeg ikke får lov til å påpeke det? Noen velger å tro at de er gode supportere ved å bare fokusere på det positive og la det som er negativt være, mens andre applauderer det positive samtidig som de setter fingeren på hva som kan forbedres. Min påstand er at en supporter som kan påpeke forbedringspotensiale selv i medgang er en bedre supporter enn en som ikke fokuserer på feilene i det hele tatt.

 

4. Leser daglig her inne at supportere krever at det hentes inn spillere.

 

Synes du ærlig talt at det er rart at du leser daglig at supportere her inne krever at det hentes inn spillere. Vinduet er åpent i en mnd. Wenger antyder kjøp, vi sliter med skader, vi har penger, og vi er (nesten) med i toppen. For meg ville det vært veldig rart om du ikke daglig leste dette. Det er tross alt over 1000 brukere her inne og alle har sine meninger, og meningene omhandler selvfølgelig også kjøp/salg/kast på fylling når vinduet er åpent.

 

5. At de lokale supporterne, som ser alle hjemmekampene, reiser på alle bortekampene, er med på pre-season, er med ute i Europa og alle cupfinaler føler at de har rett til å stille krav kan jeg godt forstå. Det er tross alt de som bidrar med den største inntekten til klubben. Men at vi som sitter i sofaen hjemme i Norge, eller drar på den lokale puben for å se kampene, eller følger med på stream på nettet tror vi er i noen som helst posisjon til å kreve det ene eller det andre?

 

For å kunne kreve noe av Arsenal må man altså A) være lokal, ;) se alle hjemmekampene, C) reise på alle bortekamper, D) være med på preseason, E) dra på kamper i europa og alle cupfinaler. Jeg mener det bare er tull. Alle bidrar med det de kan. Jeg drar over årlig, abbonerer på canal+ (noe som gir klubben medieinntekter, kjøper effekter og besøker hjemmesidene deres, alt dette genererer inntekter for klubben. Selvfølgelig kan jeg også kreve at vi for eksempel spiller med en keeper som er i stand til å redde skudd. Om jeg blir hørt er en annen sak, men retten til å kreve har alle som har følelser for klubben.

 

6. Arsenal er en klubb som pr. dags dato har en meget solid økonomi, i disse finanskrisetider. Selv om ting holder på å bedre seg økonomisk her i Norge, er det fortsatt kjempekrise flere andre steder i England. Årsaken til at vi har en så god økonomi som vi har, er nettopp fordi vi ikke har vært med på denne såkalte kjøpefesten. Vi har levd etter sunne prinsipper, der man lever av det som er igjen i kassa etter at alle regningene er betalt. Altså slik det er i de fleste bedrifter.

 

Jeg er enig i mye, men vi hadde klart oss meget vel om vi hadde brukt 25 mill pund mer i året på f.eks: spillerkjøp, grunnen til at jeg skriver dette er fordi det er det vi går med årlig overskudd (sånn omtrent) og målet må ikke være å kun tjene mest mulig penger, målet må være å ha en sunn økonomi samtidig som vi er konkurransedyktige. Vi har hvert år ett solid overskudd, det kunne vært betraktelig mindre og vi kunne ha kjøpt flere klassespillere, likevel ville vi ha vært en klubb som pr. dags dato har en meget solid økonomi. Du må slutte å tenke enten eller. Det finnes faktisk en gyllen middelvei. Dessuten kunne vi, ved å investere noe mer i spillere, vunnet flere pokaler, noe som ville gitt oss enda flere supportere og mer inntekter, samt inntekter for mer tv rettigheter, bedre sponsorer, seierspremier etc. Noen ganger kan man faktisk øke inntjeningen ved å investere mer, altså slik er det i de fleste bedrifter.

 

Bare for å presisere så er ikke jeg den som skriker etter nye spillere og jeg ikke ønske om at alt overskudd absolutt skal brukes opp.

 

7. I hvert eneste overgangsvindu hyles det etter verdensstjerner.

 

Her er jeg uenig. Det har ikke vært skrik etter verdensstjerner. Folk har mast om Chamakh. Han er ingen verdensstjerne. En verdensstjerne er en spiller ala Messi, Ronaldo osv. Det eneste jeg kan se av ønsker om verdensstjerner er villa og Buffon. Villa fordi Wenger sa at han hadde foespurt seg om ham, før det ble vel han knapt nevnt, og buffon var det noen få som ønsket seg, men ingen krevde, fordi han hadde kommet med en uttalelse. Faktisk synes jeg våre supportere er svært måteholdne med sine ønsker.

 

8. Man glemmer fort at Wenger faktisk har forsøkt å hente spillere. Som i dette transfervinduet, kommer det frem at Wenger har forhørt seg om både Chamak og Villa, men at klubbene ikke var interesserte i å selge. Skal han da fortsette å lete til han finner en spiller, bare fordi fansen krever nye fjes, eller skal han fortsette med den strategien han alltid har fulgt, nemmelig at han ikke er interessert i kjøpe bare for å kjøpe?

 

Det at Wenger har forhørt seg om Villa og Chamakh tyder på at han mener at angrepsleddet trenger å forsterkes. At vi sitter igjen med 0 nye spisser tyder på at han har feilet, og ja da kan man faktisk komme med kritikk av Wenger. Altså Kim, mener du virkelig at Wenger i løpet av 30 dager ikke klarer å finne en spiss på nivå med Chamakh eller bedre, så kan man ikke kritisere ham? Tøv!

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får alt du peker på er du bortskjemt. Hvis du må betale svært hæye priser er du ikke bortskjemt. Arsenal koster meg fra 5-15000 i året, ergo er jeg ikke bortskjemt.

 

Alternativene du setter opp mot hverandre Kim er tøv. Enten skal man akseptere at ting er som de er eller så ønsker man at klubben skal kjøpe over evne. Det er slik du framstiller problemstillingen. Det er feil. Arsenal har siden de flyttet til Emirates gått med kanonoverskudd og i tillegg har vi tjent masse penger på spillersalg. Jeg er ikke av dem som krever nye spillere, men jeg har stor forståelse for at andre supportere gjør det. Det betyr ikke at de ønsker at Arsenal skal bli gjeldsslaver.

 

Du kommer med veldig mang påstander i din første post. Jeg skal prøve å gå gjennom alle:

 

1. Det er stort sett krisestemning etter hver eneste kamp hvor vi avgir poeng.

 

Det er ikke riktig. Faktisk er det ikke det at vi tapte som er problemet og grunnen til den dårlige stemningen. Det er måten vi tapte på. Jeg tør påstå at dersom vi hadde spilt bedre enn Man U og blitt "frarøvet" 3 poeng hadde stemningen vært annerledes. Det er flere kamper etter poengtap stemningen ikke har vært så verst, f.eks: etter uavgjort borte mot AV.

 

2. Scorer vi ikke bøtter med mål i hver eneste kamp, så er det for mye sløsing med sjansene.

 

Dette er en påstand uten hold i virkeligheten. Jeg kan ikke huske en eneste gang hvor folk har skrevet at det er sjansesløseri når vi ikke scorer "bøttevis" med mål.

 

3. Skulle vi være så uheldige å slippe inn ett mål på stillingen 6-0, ja da skal vi jaggu henge oss opp i hva som ble gjort galt i den situasjonen, istedet for å fokusere på det vi gjorde som var bra og gjorde at vi ledet 6-0.

 

Denne føler jeg er rettet mot meg, og da spør jeg deg Kim. Hvis det er slik at keeperspillet er det som opptar meg mest i en kamp og Almunia har en keepertabbe på stillingen 6-0, er det da slik at jeg ikke får lov til å påpeke det? Noen velger å tro at de er gode supportere ved å bare fokusere på det positive og la det som er negativt være, mens andre applauderer det positive samtidig som de setter fingeren på hva som kan forbedres. Min påstand er at en supporter som kan påpeke forbedringspotensiale selv i medgang er en bedre supporter enn en som ikke fokuserer på feilene i det hele tatt.

 

4. Leser daglig her inne at supportere krever at det hentes inn spillere.

 

Synes du ærlig talt at det er rart at du leser daglig at supportere her inne krever at det hentes inn spillere. Vinduet er åpent i en mnd. Wenger antyder kjøp, vi sliter med skader, vi har penger, og vi er (nesten) med i toppen. For meg ville det vært veldig rart om du ikke daglig leste dette. Det er tross alt over 1000 brukere her inne og alle har sine meninger, og meningene omhandler selvfølgelig også kjøp/salg/kast på fylling når vinduet er åpent.

 

5. At de lokale supporterne, som ser alle hjemmekampene, reiser på alle bortekampene, er med på pre-season, er med ute i Europa og alle cupfinaler føler at de har rett til å stille krav kan jeg godt forstå. Det er tross alt de som bidrar med den største inntekten til klubben. Men at vi som sitter i sofaen hjemme i Norge, eller drar på den lokale puben for å se kampene, eller følger med på stream på nettet tror vi er i noen som helst posisjon til å kreve det ene eller det andre?

 

For å kunne kreve noe av Arsenal må man altså A) være lokal, ;) se alle hjemmekampene, C) reise på alle bortekamper, D) være med på preseason, E) dra på kamper i europa og alle cupfinaler. Jeg mener det bare er tull. Alle bidrar med det de kan. Jeg drar over årlig, abbonerer på canal+ (noe som gir klubben medieinntekter, kjøper effekter og besøker hjemmesidene deres, alt dette genererer inntekter for klubben. Selvfølgelig kan jeg også kreve at vi for eksempel spiller med en keeper som er i stand til å redde skudd. Om jeg blir hørt er en annen sak, men retten til å kreve har alle som har følelser for klubben.

 

6. Arsenal er en klubb som pr. dags dato har en meget solid økonomi, i disse finanskrisetider. Selv om ting holder på å bedre seg økonomisk her i Norge, er det fortsatt kjempekrise flere andre steder i England. Årsaken til at vi har en så god økonomi som vi har, er nettopp fordi vi ikke har vært med på denne såkalte kjøpefesten. Vi har levd etter sunne prinsipper, der man lever av det som er igjen i kassa etter at alle regningene er betalt. Altså slik det er i de fleste bedrifter.

 

Jeg er enig i mye, men vi hadde klart oss meget vel om vi hadde brukt 25 mill pund mer i året på f.eks: spillerkjøp, grunnen til at jeg skriver dette er fordi det er det vi går med årlig overskudd (sånn omtrent) og målet må ikke være å kun tjene mest mulig penger, målet må være å ha en sunn økonomi samtidig som vi er konkurransedyktige. Vi har hvert år ett solid overskudd, det kunne vært betraktelig mindre og vi kunne ha kjøpt flere klassespillere, likevel ville vi ha vært en klubb som pr. dags dato har en meget solid økonomi. Du må slutte å tenke enten eller. Det finnes faktisk en gyllen middelvei. Dessuten kunne vi, ved å investere noe mer i spillere, vunnet flere pokaler, noe som ville gitt oss enda flere supportere og mer inntekter, samt inntekter for mer tv rettigheter, bedre sponsorer, seierspremier etc. Noen ganger kan man faktisk øke inntjeningen ved å investere mer, altså slik er det i de fleste bedrifter.

 

Bare for å presisere så er ikke jeg den som skriker etter nye spillere og jeg ikke ønske om at alt overskudd absolutt skal brukes opp.

 

7. I hvert eneste overgangsvindu hyles det etter verdensstjerner.

 

Her er jeg uenig. Det har ikke vært skrik etter verdensstjerner. Folk har mast om Chamakh. Han er ingen verdensstjerne. En verdensstjerne er en spiller ala Messi, Ronaldo osv. Det eneste jeg kan se av ønsker om verdensstjerner er villa og Buffon. Villa fordi Wenger sa at han hadde foespurt seg om ham, før det ble vel han knapt nevnt, og buffon var det noen få som ønsket seg, men ingen krevde, fordi han hadde kommet med en uttalelse. Faktisk synes jeg våre supportere er svært måteholdne med sine ønsker.

 

8. Man glemmer fort at Wenger faktisk har forsøkt å hente spillere. Som i dette transfervinduet, kommer det frem at Wenger har forhørt seg om både Chamak og Villa, men at klubbene ikke var interesserte i å selge. Skal han da fortsette å lete til han finner en spiller, bare fordi fansen krever nye fjes, eller skal han fortsette med den strategien han alltid har fulgt, nemmelig at han ikke er interessert i kjøpe bare for å kjøpe?

 

Det at Wenger har forhørt seg om Villa og Chamakh tyder på at han mener at angrepsleddet trenger å forsterkes. At vi sitter igjen med 0 nye spisser tyder på at han har feilet, og ja da kan man faktisk komme med kritikk av Wenger. Altså Kim, mener du virkelig at Wenger i løpet av 30 dager ikke klarer å finne en spiss på nivå med Chamakh eller bedre, så kan man ikke kritisere ham? Tøv!

 

BE

 

Jeg er enig i alt du skriver, Ben Arfa. Jeg vil gå enda lengre på et par punkt.

 

Folk snakker om finanskrise og sunn økonomi. Men vi kan like gjerne snu det på hodet - Dette er det femte året vårt uten pokaler. Wenger har altså brukt 5 år på å teste ut sine private fotballteorier; bygge opp et lag med unge spillere fra bunnen av. Så langt har dette ikke realisert seg i en skit - bortsett fra underholdende fotball. Hvor mye penger har vi TAPT på å ikke hente inn noen pokaler på så mange år? Hvor mye "markedsandel" har vi gått glipp av, for å bruke et uttrykk fra økonomi?

 

Wenger har selvsagt vært utrolig bra for oss, men han har fått en heltestatus som ingen managere før han har fått. Graham hentet inn 2 ligagull på 9 år, Wenger 3 på 14 år. Det er ikke SÅ mye bedre... Likevel var det ikke verre enn at vi kvittet oss med Graham når han sluttet å levere varene 2-3 år på rad. Men hvorfor er Wenger blitt en hellig ku som kan tusle rundt på Emirates og gjøre som han vil? Hva mener egentlig det pinglete boardet vårt om situasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i alt du skriver, Ben Arfa. Jeg vil gå enda lengre på et par punkt.

 

Folk snakker om finanskrise og sunn økonomi. Men vi kan like gjerne snu det på hodet - Dette er det femte året vårt uten pokaler. Wenger har altså brukt 5 år på å teste ut sine private fotballteorier; bygge opp et lag med unge spillere fra bunnen av. Så langt har dette ikke realisert seg i en skit - bortsett fra underholdende fotball. Hvor mye penger har vi TAPT på å ikke hente inn noen pokaler på så mange år? Hvor mye "markedsandel" har vi gått glipp av, for å bruke et uttrykk fra økonomi?

 

Wenger har selvsagt vært utrolig bra for oss, men han har fått en heltestatus som ingen managere før han har fått. Graham hentet inn 2 ligagull på 9 år, Wenger 3 på 14 år. Det er ikke SÅ mye bedre... Likevel var det ikke verre enn at vi kvittet oss med Graham når han sluttet å levere varene 2-3 år på rad. Men hvorfor er Wenger blitt en hellig ku som kan tusle rundt på Emirates og gjøre som han vil? Hva mener egentlig det pinglete boardet vårt om situasjonen?

 

La oss løfte bittelitt på skylappene. "Topp 4": Arsenal, United, Liverpool og Chelsea. Man må kunne si at to, tildels tre med Pool etter hvert har managere med lang fartstid. Arsenal og United i særklasse. Chelsea har bunnløse lommer og er derfor umulig å sammelingne seg med (de fjernet nettopp 3 milliarder, som er litt under totalverdien av Arsenal, med et pennestrøk). Disse Topp 4 har faktisk prestert bedre enn (innlysende:) alle andre lag i PL de senere årene. Everton som kan skilte med den tredje lengstsittende manageren i PL har etablert seg helt oppunder Topp 4: 2009=5, 2008=5, 2007=6, 2006=11, 2005=4... Dette en såklart også en indikasjon på at med gode resultater blir manageren sittende, men alle de som aldri når opp og endrer på dette er en indikasjon på at managerbytte sjelden gir titler.

 

Et lag som ser ut til å kunne blande seg inn helt mot toppen nå er City. De har også bunnløse lommer som Chelsea - bare enda dypere. Når det gjelder økonomien ellers så er United og Pool på konkursens rand - helt reelt. Everton har temmelig begrenset økonomi og gikk sist sesong med tap "overall operating loss of £6.7 million" samt de har et stadionprosjekt som det virker sjanseløst å få realisert - alene eller med konkurstruede Pool. Selv styret i Everton legendeforklarer Moyes prestasjoner og kaller det "continually punching above our weight". Arsenal derimot har et flunkende nytt stadion, solid økonomi, en manager som står for kontinuitet - og presterer jevnt helt i toppen av verdens beste liga. Det eneste vi mangler er pokaler - og bittelitt perspektiv...

 

Et eksempel på en klubb som bytter managere som undertøy og har en relativt fersk tittel (Mikke Mus-cup) er jo våre "venner" i sp*ds. Noen som vil bytte? Eller vi kan legge den tradisjonsrike klubben vår på det Uzbekistanske alteret til Usmanov? Helt for egen regning sier jeg: Hold frem som du stevner Arsenal. Blod, svette og tårer er en del av å være supporter - og vi har ikke akkurat forblødd om vi ser oss litt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Wenger har selvsagt vært utrolig bra for oss, men han har fått en heltestatus som ingen managere før han har fått. Graham hentet inn 2 ligagull på 9 år, Wenger 3 på 14 år. Det er ikke SÅ mye bedre... Likevel var det ikke verre enn at vi kvittet oss med Graham når han sluttet å levere varene 2-3 år på rad. Men hvorfor er Wenger blitt en hellig ku som kan tusle rundt på Emirates og gjøre som han vil? Hva mener egentlig det pinglete boardet vårt om situasjonen?

 

Nå var det ikke at ikke Graham leverte varene som gjorde at han må gå. Så den sammenligningen holder ikke mål. Graham gikk på grunn av Jensen overgangen. Han fikk penger under bordet og ble utestengt fra all fotball i et år.

 

Som andre har sagt er at Wengers ambisjoner gjenspeiler supporterens.

Jeg forventer ikke pokal hver sesong,men for en herlig følelse det gir.

 

Tidene er annerledes nå enn for 30 år siden. Kanskje hadde vi klagd like mye hadde det vært

så mye tilgang til internett som nå.

At folk er irriterte på Wenger har jeg ingen problem med å forstå. Han er dessverre ingen stor taktiker

på banen og der burde han ha hentet inn noe(les Adams).

Den linken Sir John henviser til har en del ting en kan gruble på.

Ser en på United og Chelsea forsvarer de seg også kollektivt mye smartere enn oss. Og at

ikke Wenger snart lærer dette og vi ser de samme feilene om og om igjen i toppkampene. Det

irriterer meg grenseløst.

 

Som andre har jeg blitt nokså irritert på at Wenger ikke ser at vi mangler en spiss når VP ble skadet og Ade hadde gått. Og vi spiller med målmenn som ikke når Lukic til knærne.

 

Svaret på spørsmålet ditt Kim er nok at ja,vi er nok blitt litt bortskjemte med Wengerfootball.

Men det er lov å gi beskjed at en er misfornøyd med noe.

 

Tross det,når skuffelsen atter har lagt seg er det det samme som gjelder. Kjærligheten til en klubb som ikke ser ut til å dø etter 35 år som supporter.

Link to comment
Share on other sites

Mitt liv med Arsenal startet en januardag for 40 år siden, og jeg har hatt oppturer og nedturer så det holder.

(..) det er kun snakk om å virkeligjøre klubbens naturlige potensial (..)

 

Jeg feirer også snart 40-årsjubileum som gooner, nærmere bestemt i mai, og skulle jo gjerne feiret jubileet med en pokal. Men uten å svartmale for mye, ser det nå dessverre ut som vi kan se langt etter dette. Og selv om spørsmålene som Kim stiller innledningsvis i denne tråden er viktige, kan det som andre her også skriver være flere mulige tilnærmingsmåter enn de som skisseres. Og som Ben elfen påpeker, det er jo ikke det at man taper som er hovedproblemet, men HVORDAN. Og kjernen i dette er som Sir John her skriver, å virkeliggjøre klubbens potensial. Arsenal har utvilsomt et helt fenomenalt potensiale, kanskje det største av alle toppklubber i Europa, men dette reflekteres ikke i resultatene. Og selv om det smerter å si det, og ingenting ville gledet meg mer enn om jeg tok feil, virker det dessverre som stadig mer klart at Wenger - på tross av alt han har gjort for klubben - kanskje ikke har det som skal til for å ta klubben det siste stykket.

 

Og det er mange grunner til at den tvilen har blitt stadig sterkere, men den aller viktigste er at man som jeg skrev i helgens kamptråd, at man virker ute av stand til å LÆRE på helt sentrale områder. Når man observerer en alvorlig svakhet i systemet, ja da gjør man det man kan for å rette opp denne istedenfor å agere struts og late som om virkeligheten er en annen. Som det skrives i den linkede artikkelen, hvordan kan Wenger la det gå fire år med lilleputtfeil på defensiv dødball uten at han gjør noe med det? Og det verste er at man egentlig har gjort de samme feilene i HELE Wengers regjeringstid.

 

Jeg husker ikke hvem som skrev artikkelen, men jeg husker en engelsk fotballekspert kommenterte Wengers første double i 1998. Han påpekte da at en avgjørende grunn til at Wenger gjorde så rask suksess var at han arvet verdens beste forsvar fra sin forgjenger. Det ble altså stilt kritiske spørsmål om Wengers evne til å fornye laget defensivt allerede da, og i etterpåklokskapens navn kan man si at vedkommede har fått skremmende rett i sin frykt. Selv i de suksessfulle årene vant man altså på tross av de samme svakhetene fordi man på andre områder var så fullstendig suverene. Men hvor ofte kan man forvente at en og samme klubb har fire så unike spillere som Vieira-Bergkamp-Pires-Henry SAMTIDIG? De fleste klubber opplever kanskje EN slik spiller hvert århundre. Og sånn sett har jo Kim helt rett, vi er bortskjemte.

 

Men Wenger burde jo selv erkjent at vi ikke har et like enestående lag som i 2004, og burde derfor søke å kompensere på andre områder, det vil si å gjøre grep som for de fleste fremstår som langt enklere enn å håpe på et mirakel og tro at han skal kunne trylle frem en ny Henry for en slikk og ingenting. Dette handler om realisme. Det virker mer og mer som om Wenger er en drømmer. Ja, han skaper lag som spiller utrolig flott fotball, men i dagens kyniske virkelighet er dessverre ikke dette nok dersom man har ambisjoner om å kjempe om trofeene.

 

Og sånn sett holder nå Arsenal på å skusle bort tidenes mulighet til å bli den dominerende faktoren i engelsk fotball, en mulighet blant annet finanskrisen har gitt oss. For Arsenal er mye bedre rustet til å komme styrket ut av denne situasjonen sammenliknet med sine rivaler, men da må man ta de grepene som er nødvendige og gripe de sjansene som kommer. Det handler om vilje til å kaste noen av sine kjepphester og prinsipper ut av vinduet når det trengs, IKKE nødvendigvis om å kjøpe toppstjerner for hundrevis av millioner. Det er jo dessuten kjøpers marked nå, og Arsenal er en av klubbene som har penger og handle for. Det er liten tvil om at Wenger kunne styrket laget på de posisjonene der det er nødvendig uten å måtte sprenge banken - hvis han ville. Selv om jeg ikke liker å nevne konkrete spillere er jo keeperplassen kanskje det mest åpenbare eksempelet. Wenger kunne ha kjøpt Given for en helt anstendig pris før ManC kom på banen, men valgte altså sitte på gjerdet med en slags naiv tro på de spillerne han hadde. DET var en grov unnlatelsessynd.

Link to comment
Share on other sites

Bravo, piscator. Du setter ord på mine tanker bedre enn jeg klarer selv.

 

Det er ikke et problem å "bare være topp fire". Det hadde heller ikke vært et problem å være mid table hvis det var det som var et naturlig sted å være ut fra klubbens forutsetninger. Det er imidlertid et problem å se på at små justeringer kunne forbedret oss, men det opplagte blir ignorert om og om igjen. Slikt tærer på tilliten. Wengers taktiske begrensninger har vært kjent siden han kom. Det har blitt kompensert med angrepsfotball utført av spillere med et ekstremt ferdighetsregister som på sitt beste selv Barca bare kan drømme om. Nå er dette registeret vesentlig redusert, selv Cesc er bare en skygge av hva DB10 kunne utføre på en fotballbane i sin storhetstid. I alle fall ennå. Han kan utvikle seg videre. Helt opplagte forbedringer kunne blitt gjennomført enkelt innenfor klubbens ressurser. Det skjer ikke. Det eneste jeg er usikker på om det er på grunn av Wenger selv eller på grunn av dem som er eller ikke er bak manageren. Jeg har så stor repekt for AW at min første tanke er å skylde på andre, men som sagt - pokker vet!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...