Jump to content

Arsenal v Man Utd, 31.01.10


ernsti14

Recommended Posts

De fire siste kampene mot Chelsea og Manu på Emirates har vist at Arsenal er et lag som er klart svakere enn de. 1-4, 1-3, 0-3 og 1-3... 3-13 i målforskjell - bedre argument finnes ikke.

 

Arsene Wenger og resten av de som bestemmer har skyld i dette. Wenger var fabelaktig frem mot 2005. Etter det har det vært svært tynt. Så visst finnes det spillere som er mulige å kjøpe ute i verden, men man er ikke villige til å satse...

 

Jeg sier ikke at kampen om 2.plassen er helt over, men Arsenal ER et klart svakere lag enn Chelsea og Manu. Derfor kommer de heller ikke til å gjøre det godt i Champions legaue...

 

Søren, 3-13 ja...visste ikke at det var SÅ ille...og for å ikke glemme CL-flausene mot Manu i fjor...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Jeg er helt enig i at forsider som "Its over" må bort. Det er forumnivå på et slikt utsagn.

Hvorfor taper vi. Dette er et mentalt fenomen først og fremst. Spillerne er overlesset med viktigheten av fire avgjørende kamper. Og effekten av disse forventningene har vi sett prege gutta.

 

Jeg tror at vi nå kan slappe litt mer av og så kommer gutta tilbake med lekende lett fotball og gode resultater igjen. Skulle vi slå Chelsea er vi der igjen. De andre topplagene skal møte hverandre de og, og alle kan ikke få full pott hver gang.

 

Vår beste i dag var Song, tett fulgt av midtforsvaret. Tøff, ballvinnende og ballbeholdnde, som dog gjorde en feil som kunne blitt noe fatal. Skuffelsen er som tidligere i år backene, maken til svake innlegg.

 

Mange krever forsterkninger, jeg tror det ville vært fornuftig, og det er lett å se hvor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at forsider som "Its over" må bort. Det er forumnivå på et slikt utsagn.

Hvorfor taper vi. Dette er et mentalt fenomen først og fremst. Spillerne er overlesset med viktigheten av fire avgjørende kamper. Og effekten av disse forventningene har vi sett prege gutta.

 

Jeg tror at vi nå kan slappe litt mer av og så kommer gutta tilbake med lekende lett fotball og gode resultater igjen. Skulle vo slå Chelsea er vi der igjen.De andre topplagene skal møte hverandre de og, og alle kan ikke få full pott hver gang.

 

Vår beste i dag var Song. Tøff, ballvinnende og ballbeholdnde, som dog gjorde en feil som kunne blitt noe fatal. Skuffelsen er som tidligere i år backene, maken til svake innlegg.

 

Mange krever forsterkninger, jeg tror det ville vært fornuftig, og det er lett å se hvor.

De som ikke krever at Arsenal får forsterkninger har heller ingen ambisjoner! Så det MÅ til. Men Wenger er så langt inni sitt eget lille merkelige prosjekt at han ikke klarer/gidder se ting utenfra.

Link to comment
Share on other sites

I dag syns jeg ikke vi skal henge ut enkeltspillere. I dag var det det kollektive som sviktet. Vi forsvarte oss ikke i et kollektiv og vi angrep ikke som et kollektiv. Alt for mye individuelt fiks fakseri. Jeg hadde ikke troen på seier i dag, så det som skuffer meg mest i dag er kanskje ikke bare tapet i seg selv, men den FORFERDELIGE moralen vi viser. Gutta ser ikke tente ut i det hele tatt, og det er alt for mye risting på hodet og kjefting på alle mann. Glimtvis kunne enkeltspillere gå på raid eller dype løp, men da sto de andre bare og så på. Innsatsen fra 0-3 scoringen og ut omgangen er rett og slett pinlig. Det var litt tenning i gutta 5 minutter før og etter reduseringen, som forøvrig var av det svært vakre slaget.

 

Det var en merkelig kamp på mange måter. Selv om vi spilte dårlig kom vi faktisk til en del muligheter som vi sleivet unna. United spilte med en meget redusert forsvarsfirer så i dag kan vi ikke skylde på skader heller. I dag var det også stor forskjell på de individuelle ferdighetene. Så når det kollektive går helt i knus, og de individuelle ferdighetene holder et alt for lavt nivå, samt at innsatsen og returløpene var av det katastrofale slaget, ja da er det ikke rart at vi blir det tapende laget i dag.

 

Som sagt vil jeg ikke henge ut enkeltspillere i dag, fordi samtlige spilte under par i dag. Det er allikevel et par gjengangere som virkelig må ta seg selv i nakken og bevise at de fortjener en plass i laget. Etter denne kampen kan man jo diskutere Wengers mangel på innkjøp i januarvinduet som stenger i morgen. Jeg forstår simpelt henn ikke at han ikke har handlet i Januar. Jeg vet at utgangspunktet ikke er lett, med tanke på at spilleren ikke skal være cup tied, helst ikke koste mer enn £500 000 osv, osv ( ja vet at han har gjort dyre innkjøp i januar tidligere, but still). Hadde jeg vært i Wengers sko hadde jeg kjøpt inn spillere som kunne heve oss i ligaen. Den bør være første prioritet. Men nå er vel toget gått, så vi får holde ut med det vi har til sommern.

 

Nå håper jeg bare at vi får denne kampen ut av systemet så fort som overhode mulig, og psyker oss opp til en svært tøff kamp borte mot Chelsea. Da FORVENTER jeg at samtlige spillere trår til og løper til de spyr! Slik innsats som vi så da vi gjestet Man Utd i fjor.

Link to comment
Share on other sites

En gedigen skuffelse men akk så forutsigbart.

Almunia og Denilson er nok de to i dagens Arsenal-lag som kommer nærmest kategorien "ikke gode nok".

Ser at noen nevner andre navn også.

 

Etter min mening er Arsenal største svakhet, som mot Chelsea, at spillertypene bortsett fra Gallas og Vermaelen er for like. Uten briller så ser jeg ikke forskjell på Nasri, Rosicky, Fabregas, Arshavin, Eduardo, Sagna, Clichy osv... De er små, de er (forholdsvis) raske, de er tekniske men de er også svake i duellspillet, bruker ett trekk for mye osv... Det er ikke det at de i seg selv er for dårlige det er bare det at de skulle vært mixet med større typer med mer rutine og ikke minst mer muskler...

 

Det er her Wenger bommer. At han ikke ser dette og at vi trenger større og sterkere stall er en gåte. Dette er faktisk ikke godt nok lenger.

Jeg er overbevist om at med Diaby og VanPersie i dag så hadde vi gitt United en helt annen kamp. Problemet er bare at vi kan ikke regne med at disse skadeforfulgte spillerne spiller dag ut og dag inn. Vi må rett og slett ha flere av de to nevnte.

 

At Wenger ikke bruker budsjettet til å hente inn ett par forsterkninger er begynner i beste fall å bli naivt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har mange ganger vært i overkant kritisk, men jeg gir aldri opp. det innlegget som ligger på fremsiden nå, er forkastelig. klart det ser vanskelig ut. og ja, cfc og utd er bedre lag, og har MYE sterkere staller an arsenal. men hverken supportere eller spillere gir opp, så lenge det er mulig å vinne!

Link to comment
Share on other sites

De som ikke krever at Arsenal får forsterkninger har heller ingen ambisjoner! Så det MÅ til. Men Wenger er så langt inni sitt eget lille merkelige prosjekt at han ikke klarer/gidder se ting utenfra.

 

Jeg skal innrømme at jeg har vært utrolig negativ i det meste jeg har skrevet på dette forumet.

Men det har ingenting med Arsenal som klubb, men problemet er de sterkeste eierne av klubben har gitt Wenger alt for mye makt. Jeg gidde Wenger 3 år på og bygge opp et nytt lag, men nå har det snart gått 6 år. Men Arsenal som klubb står forsatt på stede vil, vi kommer ikke noe lenger som topp klubb, ingen griper inn i dette Wenger driver med å det tror jeg frusterer ganske mange Arsenal fans værden over.

Wenger er alt for stad og virker som han tror han er feil fri, ikke hører han noe serlig på Arsenal fansen heller om ønsker. De har sakt ofte på Canal+ at fotball eksperter i England sier at Wenger er alt for stad til å kjøpe inn spillere som han ikke kan bygge opp selv. Men stattestikken taler i mot han mot topplagen at mye av det Wenger gjør er veldig feil når det kommer til innkjøp av spillere. Greit ikke spreng banken, men det finns en mellom ting, men Wenger gjør ikke noe som helst for å forandre på et lag som skriker etter forsterninger. Han lar de samme spillerne få klippekort i stede og håper at de skal bli bedre over tid, men det har vi sett nå det skjer ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så er jo spørsmålet. Hvor mange millioner må vi bruke for å vinne FA cup eller seriegull?

Chelsea har brukt massevis av millioner, men lenge siden de har vunnet serien nå.

 

Selv om vi bruker 1 milliard på nye spillere så er det ikke dermed sagt at vi vinner gull, og da blir presset, forventningene og fallhøyden en helt annen. I tillegg til at økonomien ville gått av hengslene.

Real Madrid pøste ut masse penger i sommer, men hvordan ligger de an i serien? Jo de er 5 poeng eller noe sånt bak Barcelona.

 

Skal man faktisk sette seg det målet at man skal kjøpe seg til en pokal, så kan det bli veldig langvarig og veldig dyrt. Selv om vi kjøper en David Villa så er det ikke dermed sagt at Chelsea og United blir walkover i kampene mot oss.

 

Skal man sette pokalene i første rekke og kun satse på det så vil økonomien til klubben i lang lang tid stå i stor fare og skape mye større problemer enn at vi ikke klarer å vinne en pokal på noen år. Leeds prøvde å kjøpe seg til topps uten å ha en rik mann å støtte seg på og man ser hvor det endte.

 

Arsenal har faktisk gjort noe veldig riktig de siste årene. Vi valgte å fornye laget på helt riktig tidspunkt etter min mening. Med en gang Chelsea begynte å pøse millioner av kroner inn i PL-fotballen så startet vi med å fornye laget. På mange måter så valgte vi å trekke oss litt tilbake, fokusere på å holde god kontroll over egen økonomi og klare å stå på egne bein mens United, City, Liverpool og Chelsea velger å hoppe på galskapen og bli en del av den nye trenden i PL.

 

Hvordan ender det? Jo det ender i at United muligens vinner pokaler fortsatt men har havnet i stor gjeld. Liverpool har havnet i større problemer økonomisk og med eiere som man ikke la seg kjenne ved. Det samme gjelder også for United. Chelsea har en økonomi og en klubb som hadde vært fullstendig konkurs hvis de ikke hadde hatt Roman i bakhånd. City har det vært det samme med og økonomien går fullstendig av hengslene i klubben.

 

Etterhvert nå så kommer UEFA/FIFA med nye regler ovenfor økonomiske tilstander i klubbene og da tror jeg fort ting kan forandre seg i PL igjen. Da blir det en jevn konkurranse igjen og da kan en klubb som Arsenal komme usedvanlig sterkt tilbake igjen.

Dette er et godt innlegg og du belyser det perspektivet det er viktig å ha i bakhodet i dag. Det er selvfølgelig vanskelig å se noe positivt i dette tapet, men det er viktig å tenke på hva som kan skje våre konkurrenter hvis investorene trekker seg tilbake. Jeg føler meg komfortabel med at dagens tenkning i Arsenal vil lønne seg på sikt. En av de største fellene dagens klubber går i økonomisk er at de budsjetterer med antatte inntekter, altså inntekter de ikke er garantert å få inn, for eksempel å budsjettere med 4.plass i CL, og anta at de rike eierne fortsetter å spytte inn penger. Det gjør ikke vi!!!! Måtte bare UEFA/FIFA sette ned foten for pengebruk.

Link to comment
Share on other sites

Ett sterkt svekket United rævkjørte oss taktisk, og Wenger var ikke i stand til å gjøre noe mottrekk. Han må gå i seg selv å se hva han gjorde feil, og det tror jeg at han gjør. Heldigvis kommer toppkampene tett, så han kan gjøre de nødvendige justeringene med en gang.

 

Det er faen meg patetisk å lese liste opp og liste ned om hvilke spillere vi skal kjøpe og selge for at vi skal vinne noe. Kan være enig i at vi burde hatt en eller to spillere til for bredden sin skyld, men det var ikke grunnen til at vi tapte i dag.

Link to comment
Share on other sites

Kan være enig i at vi burde hatt en eller to spillere til for bredden sin skyld, men det var ikke grunnen til at vi tapte i dag.

 

Ikke for breddens skyld, for toppens skyld. Stikkord er van der Sar, Rooney, Cech, Drogba og for den saks skyld Reina, Torres, Given, Tevez or whatever. Til og med Gomes, Defoe blir en ekkel sammenligning.

 

Du har helt rett i at det alene ikke medførte tap i dag, men herregud som det hadde hjelp på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd den offensive holdningen gikk ut døra sammen med Double-D.

 

Yepp! Har tenkt i de samme baner. Her hadde vi en som hadde en finger med i det sportslige. Lurer på hvem som har tatt den jobben nå.

 

De fire siste kampene mot Chelsea og Manu på Emirates har vist at Arsenal er et lag som er klart svakere enn de. 1-4, 1-3, 0-3 og 1-3... 3-13 i målforskjell - bedre argument finnes ikke.

 

Sykt! Skal bare ikke være mulig.

Link to comment
Share on other sites

I følge kampstatistikk på Skysports, er det kun tre målinger me taper: antall scorede mål, antall taklinger, og antall frispark laget:

 

1 Goals 3

 

3 Shots on Target 3

 

13 Shots off Target 6

 

4 Blocked Shots 3

 

8 Corners 5

 

9 Fouls 12

 

0 Offsides 0

 

1 Yellow Cards 0

 

0 Red Cards 0

 

80.8 Passing Success 75.2

 

18 Tackles 36

 

94.4 Tackles Success 77.8

 

53.1 Possession 46.9

 

50.6 Territorial Advantage 49.4

 

Me gir aldri opp, me tømmer forsvaret for å komme tilbake fra 1,2 og 3-0. Det er ein kamp mellom to giganter me er vitne til, kor me desverre trakk det korteste strået. Me blir offer for vår egen offensive strategi, og all honnør til ManU som utnytter det på best mulig måte. Ingen kan føle seg trygge mot oss, og det er ingen tvil om at me kan gå heile veien i CL i år!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for breddens skyld, for toppens skyld. Stikkord er van der Sar, Rooney, Cech, Drogba og for den saks skyld Reina, Torres, Given, Tevez or whatever. Til og med Gomes, Defoe blir en ekkel sammenligning.

 

Du har helt rett i at det alene ikke medførte tap i dag, men herregud som det hadde hjelp på.

 

Det kunne sikkert hjulpet, men vi skulle ha vunnet denne kampen med den stallen vi har. Wenger satset alt på fart og teknikk. Jeg ville brukt Eboue og Bendtner for muskler og variasjon fra start og bedt TV og Gallas om å holde Rooney ute av kampen. De skulle ikke vært over midtstreken før mot slutten av kampen dersom det var nødvendig. Når vi så hvordan moralen knakk sammen til samme nivå som i fjorårets CLkamp mot samme lag etter 0-2, skulle det vært fint å hive innpå Campell, men han var av en eller annen grunn på tribunen.

Link to comment
Share on other sites

De fire siste kampene mot Chelsea og Manu på Emirates har vist at Arsenal er et lag som er klart svakere enn de. 1-4, 1-3, 0-3 og 1-3... 3-13 i målforskjell - bedre argument finnes ikke.

 

Helt forferdelig, men akkurat naa gir det et korrekt bilde av gapet mellom oss og de to store.

Det ser for meg ogsaa ut som om vi ikke greier aa finne den ekstra motivasjonen slike kamper egentlig skal gi. Det finnes etter min mening ingen akseptabel unskyldning for et slik resultat.

Jeg sa etter forrige kamp at jeg gruet meg til kampen mot united etter hva vi viste da, men igjen blir man da pent bedt om aa "jekke seg ned for slikt gaar det ikke an aa si". Realisme! Realisme, vaer saa snill!

Link to comment
Share on other sites

Det som kan bli veldig kjipt nå siden Arsenal er langt nede både med selvtelitt og stolthet gjør at Chelsea kan få en letter kamp siden de har en selvtelitt på topp. De har vært nesten ustoppelige i år og har Drogba tilbake. Taper Arsenal den og City forsetter å vinne kan vi fort havne om en kamp om 4 plassen i stede, så fort snur det seg i fotball vis man går på noen smeller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om det er ein bekreftelse på at vi ikkje er gode nok eller eit tydeleg signal får vere usagt, MEN det ser ut til at det at kvar gong vi kan ta steget frå å blir eit "4.plass" lag til ein tittelutfordrar så sviktar vi. Vi kan skylde på kva som helst, men slik eg ser det er vi tydeleg svakare enn United og Chelsea. Kampen igår er eit godt døme. United er bedre i alt. Det er få eller ingen av Arsenal sine 11 som hadde danka ut nokon på United i går. United har i tillegg ein manager som desverre overgår Wenger totalt når det gjeld taktikk og laguttak. Eg har all respekt for Wenger og hadde aldri bytta han med Sur Alex, likevel. Sur Alex er klasse og desverre for oss framleis sjef i United.

 

Eg håper at Wenger lære og tar nokre få grep. Sjølv om vi taper klart og er nest best i går er vi likevel ikkje milevis unna. Vi har ein del spelarar som pr. dags dato ikkje er gode nok. Dei kan bli det, men å vente på at dei blir det kan bli dyrt... Wenger treng i tillegg hjelp med det taktiske. Eg er ingen meister i å spele 4-3-3, men måten vi gjere det på er svært lite effektivt. Vi har veldig store avstandar mellom spissane, noko som gjere at desse opererer som 3 aleine spissar. Vi har ikkje nok box to box på midten, noko som gjere at vi verken klarer å fylle på i angrep eller klarer å hjelpe forsvaret nok. Når vi i tillegg ikkje klarer å tette romma utanfor indreløpar godt nok, vil vi få backar som alltid vil få dårlege arbeidstilhøve. Dette var i går igjen spesielt synleg på venstresida. Clichy blir aleine, vert usikker i plasseringa si og kjem nesten alltid på etterskot.

 

Slike moment ser det ikkje ut til at dagens trenarstab i Arsenal klarer å rette opp, eg trur ikkje på å sparke nokon, men det går å søke hjelp, når ein er i ferd med å gå seg fast i sitt eige "villspor"....

Link to comment
Share on other sites

I følge kampstatistikk på Skysports, er det kun tre målinger me taper: antall scorede mål, antall taklinger, og antall frispark laget:

 

1 Goals 3

 

3 Shots on Target 3

 

13 Shots off Target 6

 

4 Blocked Shots 3

 

8 Corners 5

 

9 Fouls 12

 

0 Offsides 0

 

1 Yellow Cards 0

 

0 Red Cards 0

 

80.8 Passing Success 75.2

 

18 Tackles 36

 

94.4 Tackles Success 77.8

 

53.1 Possession 46.9

 

50.6 Territorial Advantage 49.4

 

Me gir aldri opp, me tømmer forsvaret for å komme tilbake fra 1,2 og 3-0. Det er ein kamp mellom to giganter me er vitne til, kor me desverre trakk det korteste strået. Me blir offer for vår egen offensive strategi, og all honnør til ManU som utnytter det på best mulig måte. Ingen kan føle seg trygge mot oss, og det er ingen tvil om at me kan gå heile veien i CL i år!

 

Et godt bevis på at statistikk er misvisende.

United var soleklart det beste laget og rundspilte oss til tider.

Har vel aldri sett en venstreback i Arsenal bli så rundspilt som dette.

En keeper som bare har blitt svakere og svakere.

En midtbanespiller som sliter med teknisk dårlig kontroll og total mangel på defensiv fotballforståelse.

 

For at vi skal klare noe mot Chelsea må muskler inn i dette laget.

Og ikke minst vi må få inn en skikkelig spiss. Arshavin har vært en stor skuffelse for meg.

Ifjor var Arshavin flink til å sette opp medspillere. Nå ser han ikke medspillere foran mål engang.

Skulle likt å vite hvor mange målgivende pasninger han har. Det er ikke mange.

 

Inn med Diaby og Bendtner mot Chelsea. Det nytter ikke å spille mot de 3-4 store klubbene

uten slike spillere. Vi var faktisk bedre på Old Trafford enn vi var igår.

Link to comment
Share on other sites

Den der begynner å bli så ufattelig utbrukt. Dette er de siste sesongene all over again. Det er ikke en jævel her inne som ikke er stolt av klubben og hvordan klubben blir drevet, men hva er egentlig vitsen med å ha en fantastisk økonomi om vi ikke vinner noe som helst?

 

Vi blir rett og slett rundspilt av Manchester United på hjemmebane. Tegnene begynte å komme allerede mot Bolton der vi slipper inn 2 mål og mot Stoke der vi blir avkledd. Moralen og vinnerinstinktet er totalt fraværende hos samtlige spillere utpå banen idag og jeg tror ikke vi så en eneste ordentlig takling i løpet av de 90 minuttene!

 

Gratulerer med årets kanskje minst gjennomtenkte innlegg: Hva er vitsen med å ha en god økonomi.. Tja, vil du virkelig at vi skal svare eller har du tenkt litt i ettertid ;) (Antar at dette ble skrevet litt i affekt... ;) )

 

Vi blir rundspilt i perioder, og vi utspiller faktisk United i perioder. Arshavin alene burde hatt minst to mål første halvtime i går og deretter ytterligere ett. De putter på sine sjanser, i går puttet ikke vi. United var overlegne i kollektivt forsvarsspill og hadde marginene på sin side. Vi var naive i forsvarsspillet ved de to siste målene. Clichy skal selvfølgelig laget frispark mot Rooney på kontringen. Når han ikke gjør det må han hvertfall følge løpet hans. Manglende kynisme rett og slett. Brown dro ned Arshavin hver gang vi startet en mulig overgang uten å få kort, vi må lære oss å gjøre det samme. Mange legger skylden på Denilson. Jeg er helt enig i at han er uoppmerksom og bør vite at Rooney kommer, men den som ikke kan tilgis er Clichy som er minst like hurtig som Rooney, men som stopper opp når han nesten er hjemme. Helt uakseptabelt.

Mål nr 3 er enda verre. Vi er egentlig i god balanse, men 3 spiller blir satt ut av spill samtidig og det frigjør Park. De bør alle få straffetrening med Adams når det gjelder klokskap i forsvarsspill. Clichy blir løpende i ingenmannsland og tilslutt er Park helt fri uten å ha vært presset. Fint å skjerme for passalternativ Gael, men tilslutt må du gå i press.. Igjen så naivt at det grenser til latterlig.

 

Laget skal dog ha honnør for å spille seg til mange gode sjanser både i første og i andre omgang. Vi kunne med litt flaks ha scoret flere i andre omgang. Spillerene legger seg ikke og forsetter å prøve. Det skal de ha ros for. Tror det gjorde godt å avslutte med ett mål og noen sjanser, går hvertfall av banen med noe positivt.

 

Song og Fabragas gjør mye bra, ellers var det mye som ikke fungerte i går.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...