Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Gervinho og Podolski høyre side og Walcott/Oxlade på høyre.

 

Skal vi la 4 spillere konkurrere om 1 plass på høyre, mens ingen skal spille på venstre? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Angrep er det beste forsvar

Akkurat det ordtaket er noe Nederlands landslag burde lære seg. Og da tenker jeg på offensiv organisering, siden hvis de fortsetter å spille slik offensivt som de gjør nå kan de se langt etter landslagssuksess...

Link to comment
Share on other sites

 

Skal vi la 4 spillere konkurrere om 1 plass på høyre, mens ingen skal spille på venstre? ;)

 

ja det blir mange på høyre, kanskje vi trenger en farlig mann på venstre også da?? med Podoslki og Giroud inn regner jeg med at Arshavin helt sikkert blir solgt. Som oftest så er jo utlånte spillere nærmest ferdig i klubben, men jeg hadde et lite "håp" om at Arshavin kunne komme tilbake i god gammel form og bidra. Ser ut som hans tid er forbi nå.... Jeg er fortsatt klar for en defensiv midtbanemann som kan avlaste Song. Kanskje vi kan gå inn og stjele tilbake Verthongen nå som det ser ut som dealen hans med Spurs går i vasken! Han skal visstnok ha en klausul i kontrakten om at han skal ha 15 pst av overgangspengene!

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/fotball-em/article3428042.ece

 

"- De har blitt mer konservative, og de ønsker å ha ballen mest mulig for å ikke gi motstanderen sjansen til å score. Jeg mener at de har forrådt sin egen fotballfilosofi."

Snakker vi litt stein i glasshus?

 

Wenger hadde en filosofi med direkte kontringer/angrep, ball i lengderetning, mange bevegelser fremover, og kvalitet i posisjon som hånd i handske, men har de siste årene gått helt vekk fra mye av dette. Er ikke det å foråde sin egen fotballfilosofi, som faktisk gav suksess og fin/underholdende fotball?

Synes dette ble et pinlig sleivspark fra Wenger, når han selv står i samme grøten.

Link to comment
Share on other sites

"- De har blitt mer konservative, og de ønsker å ha ballen mest mulig for å ikke gi motstanderen sjansen til å score. Jeg mener at de har forrådt sin egen fotballfilosofi."

Snakker vi litt stein i glasshus?

 

 

Du er ikke helt borte her.

 

 

Wenger hadde en filosofi med direkte kontringer/angrep, ball i lengderetning, mange bevegelser fremover, og kvalitet i posisjon som hånd i handske, men har de siste årene gått helt vekk fra mye av dette. Er ikke det å foråde sin egen fotballfilosofi, som faktisk gav suksess og fin/underholdende fotball?

 

 

For meg er saken den at han ikke har spillerne lenger som trengs for å spille denne fotballen.

 

Synes dette ble et pinlig sleivspark fra Wenger, når han selv står i samme grøten.

Wenger har rett i sin kritikk av Spania, dessverre så mangler han noe gangsyn her og ikke innser at det vi kritiserer Spania for i dette Europamesterkapet tildels er der samme som har vore problemet med Arsenal de siste par sesongene.

 

Arsenal har til tider vore veldig flinke til å holde på ballen, men alt stopper ved 16-meteren og til tider så er det viktigeste for spillerne å finne en annen som "tør" å avslutte angrepet.

Samtidig så skal det sies at Arsenal ikke har vore like konsekvente når det gjelder denne type fotball og har ofte spilt bra fotball, men når vi møter lag som er flinke til å forsvare seg (er kompakte bak) så mangler Arsenal-spillet visjon og vi får en slik kjedelig og til tider ineffektiv fotball.

 

Wenger har evnen til å legge en (god) strategi forut for kampstart ut fra hvordan han tror motstander vil spille, men i utgangspunktet vil han spille det spillet du skisserer over uavhengig av om han har de rette spillerne eller ikke.

Mitt største ankepunkt mot Wenger er dog hans manglende evne/vilje til å endre spillet (under kamp) ut fra den motstanden Arsenal reelt møter, og hvis denne trenden forsetter så er det for meg definitivt slutt på "Wenger knows"!

Link to comment
Share on other sites

Wengers største svakhet er at det for han har blitt viktigere å vinne med stil enn å bare vinne. Spillet er viktigere enn resultatene, og de sitatene bare understreker det vi har sett i noen år nå.

Edited by bjornage
Link to comment
Share on other sites

@poljen:

For meg er saken den at han ikke har spillerne lenger som trengs for å spille denne fotballen

 

Tror vi egentlig er ganske enige i innholdet på innleggene, men det er en ting med dette du skrev. Nå har Wenger selv vært så lenge i klubben og hatt ansvar for hvilke spillertyper han ønsker å ha i klubben; så dette vil evt være hans egen skyld for en unnskyldning.

De spillerene han har, det er de han selv har plukket ut og gitt tillitt år etter år.

 

Jeg vil si at Wenger har endret mye de siste årene. Det er mye mer forsiktighet (usikkerhet.....) og langt mindre stil/underholdende nå, enn tidligere gullperiode. Som poljen var inne på, så er det langt mindre direkte stil som i glansdagene. Mye mer possession i lagdelene, uten at vi er i avslutningsfasen. Vi havner ofte mot etablert forsvar pga mangel på direkte spill fremover, og det var ikke den typen Wenger ble kjent som i Arsenal.

Edited by vieira04
Link to comment
Share on other sites

Spania er tilbake til den berømte TIKI-TAKA-stilen igjen i finalen, enig med Wenger i at det har blitt for mye trilling og for lite penetrering så langt i mesterskapet, men nå svarer de på tiltale, til de grader, latterlig god fotball spør du meg, helt opplagt den beste i verden, kun Barcelona og Arsenal kan måle seg med dette ;D

Hvis dere sjekker tiki-taka på wikipeda, får dere lese om Barcelona og Pep Guardiola, Spania og del Bosque og ganske riktig, ARSENAL FC og mr Arsene Wenger.

Denne fotball-filosofien viser seg å være helt overlegen, gang på gang, blir artig å se hva Podolski, Giroud og Wilshere kan bidra med til neste sesong og sannsynligvis vil vi få oppleve at tiki-taka også seirer i Premier League :D

The future`s so bright, I gotta wear shades B)

Link to comment
Share on other sites

Tiki-taka er jo vel og bra det, så lenge det går i lengderetningen vel og merke. Personlig syns jeg Spania med sin 4-6-0 formasjon har vært veldig endimensjonale og kjedelige, spesielt når samtlige spillere i midtbane 6'ern har vært av den sentrale typen. Men de svarte på tiltale i kveld, og spesielt 2-0 målet var en nytelse å se på. Men jeg mener bestemt at laget hadde vært tjent med ett par vinger og en spiss. Men når enden er god...

Link to comment
Share on other sites

Tiki-taka er jo vel og bra det, så lenge det går i lengderetningen vel og merke. Personlig syns jeg Spania med sin 4-6-0 formasjon har vært veldig endimensjonale og kjedelige, spesielt når samtlige spillere i midtbane 6'ern har vært av den sentrale typen. Men de svarte på tiltale i kveld, og spesielt 2-0 målet var en nytelse å se på. Men jeg mener bestemt at laget hadde vært tjent med ett par vinger og en spiss. Men når enden er god...

 

Tiki-taka kan umulig bare gå i lengderetningen, noe av poenget med denne filosofien er kortpasningsspill med stor bevegelse, Wenger kritiserte Spania for å holde på ballen i alt for lange perioder av gangen og da er det bevegelser i lengderetningen som savnes og dertil penetrering som vår manager liker å kalle det, altså pasninger gjennom forsvarslinjen til motstander med dertil bevegelse i forkant, men det forutsetter et par vendinger av spillet før penetreringen.

Spania tok frem det ypperste av det ypperste når det gjaldt som mest, kort og godt verdens beste landslag.

Artig å se at du mener Spania ville vært tjent med å spille som Wengers Arsenal, altså med vinger og spiss, jeg tror imidlertid spillermateriellet til Spania tilsvarer at de har funnet sin måte å spille på, seier i de tre siste mesterskapene er vel beviset på det.

Iniesta, Xavi, Silva og Fabregas blir veldig vanskelig å stoppe også i Brasil om to år.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Tiki-taka kan umulig bare gå i lengderetningen, noe av poenget med denne filosofien er kortpasningsspill med stor bevegelse, Wenger kritiserte Spania for å holde på ballen i alt for lange perioder av gangen og da er det bevegelser i lengderetningen som savnes og dertil penetrering som vår manager liker å kalle det, altså pasninger gjennom forsvarslinjen til motstander med dertil bevegelse i forkant, men det forutsetter et par vendinger av spillet før penetreringen.

Spania tok frem det ypperste av det ypperste når det gjaldt som mest, kort og godt verdens beste landslag.

Artig å se at du mener Spania ville vært tjent med å spille som Wengers Arsenal, altså med vinger og spiss, jeg tror imidlertid spillermateriellet til Spania tilsvarer at de har funnet sin måte å spille på, seier i de tre siste mesterskapene er vel beviset på det.

Iniesta, Xavi, Silva og Fabregas blir veldig vanskelig å stoppe også i Brasil om to år.

Som vanlig dikter du opp dine egne vrangforestillinger. Jeg syns Spania spilte svært bra foreksempel i sin åpningskamp da Torres kom inn. Jaggu satte han ikke sitt preg på finalen og. Det at jeg skulle likt å se Spania med spisser betyr ikke at jeg vil at de skal spille Wenger fotball anno 2012. Det går faktisk an å spille med spisser uten å kopiere Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig dikter du opp dine egne vrangforestillinger. Jeg syns Spania spilte svært bra foreksempel i sin åpningskamp da Torres kom inn. Jaggu satte han ikke sitt preg på finalen og. Det at jeg skulle likt å se Spania med spisser betyr ikke at jeg vil at de skal spille Wenger fotball anno 2012. Det går faktisk an å spille med spisser uten å kopiere Wenger.

 

 

Prøv å hold dine i overkant barnslige reaksjoner for deg selv, og prøv å forstå hva som er saken, tiki-taka går aldri bare i lengderetningen.

Link to comment
Share on other sites

4-2-3-1? 4-6-0? 4-5-1?

 

Spiller vel ingen rolle det vel. Disse tallkombinasjonene av noen formasjonsangivelser er jeg litt lei av. Jeg tror at det vektlegges veldig lite av de som driver med fotball på høyt nivå. Mistenker media og spillindustrien for å tjene på en slik forenkling/forklaring av fotballens herlige og underlige natur.

 

Presshøyde

Løpsmønster

Pasningsmønster

Defensivt og offensivt ansvar

Sone/markering

 

Bla, bla, bla...

 

Spania spiller ikke så veldig annerledes enn Arsenal. Klikk inn på linkene under og gå på 'Player Positions' så vil du se flere likheter enn forskjeller.

 

Spania - Italia 4-0

Wolves - Arsenal 1-3

Arsenal - Chelsea 0-0

Link to comment
Share on other sites

 

 

Prøv å hold dine i overkant barnslige reaksjoner for deg selv, og prøv å forstå hva som er saken, tiki-taka går aldri bare i lengderetningen.

Det var nettopp det jeg kritiserte. Jeg syns det er synd at et lag med de ferdighetene som Spania besitter skal trille ball uten fremdrift. En av de største prestasjonene i EM syns jeg var Spanias andre mål da back starter et helhjertet løp fra forsvarsposisjon og kun noen sekunder senere trillet ballen i mål etter ett herlig og presist gjennomspill. Da er det ingen som henger med, så hvorfor ikke gjøre det oftere?

Link to comment
Share on other sites

Etter de siste dagers hendelser om RvP som ikke vil forlenge og de andre med aksjer i klubben som stiller spørsmålstegn angående driften, må jeg få blåst ut noen tanker jeg sitter inne med.

 

Dette er i Wenger sin tråd og det er ikke uten grunn. Denne mannen har nå vært i Arsenal nesten like mange år som jeg har levd, mange nok til å bli assosiert med klubben Arsenal. Navnet som også ligner litt Arsene/Arsenal, har nærmest blitt synonymt med en sunn økonomisk drift hvor de i tillegg utvikler spillere og spiller underholdende og til tider leken angrepsfotball. Wenger har blitt kjent for å ha et godt øye til unge talenter, hente de billig og omforme de til klassespillere. Problemet er at de da ønsker seg til den andre siden hvor de mener at gresset er grønnere. Som vi har sett de siste årene er det slettest ikke sikkert at det er nettopp det, med noen unntak selvfølgelig. Hvis man tar noen av de siste profilerte spillerne vi har solgt er det kun Fabregas som kan forsvares med at han vil hjem osv. de andre resier kun for penger og titler. Noe en kan forstå, men ikke alltid som supporter, men det jeg ikke skjønner er: hvor er lojaliteten? Ta RvP, han kom hit som en ung gutt med atferdsproblemer, nå er han en voksen mann med rett temprament og scoringsinstinkt noen få i verden matcher. Veien dit har bestått av store og mindre-store skader nærmest hver sesong. Han har spilt drøye 100 kamper de første syv årene, mens han nå har hatt et drøyt halvannet år uten skadeavbrekk. Den foregående sesongen hadde han 30 mål og ble ligaens beste spiller. Vet ikke om det har gjort at han mener han kan sette utsette klubben og ikke minst Wenger for det han nettopp har gjort, men noe må det være. Wenger som ikke èn gang under de syv årene tvilte hans evner på banen, blir latt i stikken etter at han gjør èn god sesong. Jeg trodde RvP hadde mer klubbfølelse.

 

Så har vi styret i Arsenal. De som beslutter hva som gjøres og Gazidis har sikkert en finger med i spillet angående hvem som skal bli hentet. Jeg tror at omtrent samtlige andre managere hadde gått for lenge siden. For jeg føler meg overbevist om at Wenger ikke har spesielt frie tøyler til å hente de spillerne han vil og som han mener vil forsterke oss slik at vi kan kjempe om titler. Tenk på Wengers budsjett i starten av vår flytting til Emirates når vi hadde vesentlig høyere gjeld, hvor jeg tror styret var like interessert i å hente ut saftige utbytter som titler til klubben. Jeg vet ikke alt som foregår bak lukkede dører, men jeg føler meg overbevist om at Wenger får skylden i offentligheten når de som virkelig fortjener det sitter på styrerommet og hever fete sjekker i banken.

 

Nå er det flere som har latt Wenger i stikken. Han hentet mange unggutter som han dedikerte mye tid til og som fikk spille i en tidlig alder i en av verdens beste ligaer, men til hvilken nytte. Penger i kassa er alltid bra, men vi kunne hatt så mye mer glede av å se de på banen når vi vet at de er "egenproduserte" spillere. Fabregas dro tilbake til Barca etter at Wenger hadde bygd et lag rundt han, kanskje ikke Barca nivå, men han ville virkelig at Fabregas skulle vinne titler for Arsenal. Men Wenger ble latt i stikken nok en gang.

 

Wenger har selv uttalt at han har avslått andre jobber. Er det en mann som faktisk har klubblojalitet så er det Arsene Wenger, en mann som har viet uttalige år i en klubb hvor premissene ikke alltid har vært på topp, men har likevel stått frem og levert gode resultatet på minimalt budsjett sammenlignet med motstanderne.

In Arsene we trust !

Link to comment
Share on other sites

hvor jeg tror styret var like interessert i å hente ut saftige utbytter som titler til klubben. Jeg vet ikke alt som foregår bak lukkede dører, men jeg føler meg overbevist om at Wenger får skylden i offentligheten når de som virkelig fortjener det sitter på styrerommet og hever fete sjekker i banken.

 

Man kan si mye om styret i Arsenal, men akkurat her bommer du stort. Det har ikke vært hentet ut utbytte i klubben på mange mange år

Link to comment
Share on other sites

Nei akkurat det skal de ikke ha på seg - foreløpig...

 

Det vil isåfall være en lite smart forretningsmessig beslutning. Med de nye FFP-reglene, får klubbene kjøpe spillere for det som er igjen etter at alle regninger er betalt, altså overskuddet. Dersom det skal utbetales utbytte, vil det være mindre igjen å hente spillere for.

 

Men det er en ting jeg synes det er rart at styret i Arsenal ikke forstår (iallefall virker det ikke som de ikke forstår) De må forstå at man må bruke penger for å tjene penger. Forsterket man laget, øker sannsynligheten for at man vinner. Vinner man, tjener man mer penger. Vinner man blir man mer attraktiv i forhold til sponsorer, som igjen vil generere mer penger i kassa.

 

Man behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne at Kroenke har kjøpt seg inn i klubben med en plan om å tjene penger på dette. Derfor er det underlig for meg at han forholder seg så passiv, og ikke gjør nødvendige tiltak for at investeringen hans skal kunne gi en avkastning. For som det har vært presisert tidligere, så er det ikke snakk om at klubben skal bruke over evne på spillere. Det handler om at klubben skal hente inn et par-tre spillere av høy klasse i de posisjonene som pr. dags dato ikke holder mål.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...