Jump to content

2015.05.30 Aston Villa - Finale FA-cup


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2012-13 astonvilla.png?2012-13 Aston VIlla


Lørdag 30. mai 2015, kl. 18:30, Wembley Stadium


Fa cup - Finale


Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium / Sumo



Skadesituasjonen er i stor grad uendret og iflg Wengers er det ingen nye spillere som er ute etter søndagens kamp.


Oppdatering 27/5. Wenger bekrefter at Welbeck er ute, men OX og Debuchy er tilgjengelige men med liten kamptrening



I forkant av finalen så fikk vi en opptur i går mot West Bromwich, mens Aston Villa tapte hjemme mot bunnlaget Burnley etter å ha blitt "banket" i Southampton sist helg.


Det er ikke tvil om at vi er favoritter i finalen, men som det sies "Cup er Cup" og vi skal være forsiktige med å ta seieren på forskudd.



Det å foreslå et lag så mange dager før kampen er vel kanskje litt drøyt, men siden skadesituasjonen mer eller mindre er uendret og siden jeg personlig synes jeg fikk flere svar på de mest "usikre" posisjonene så velger jeg allerede nå å ta ut "mitt lag".


Slik jeg ser det så er det tre "usikre" posisjoner, ellers så mener jeg laget sier seg selv. I mål så vil jeg gi utgangspunktet ha valgt Ospina, men jeg forventer at Wenger forsetter alterneringen mellom liga og cup og det betyr at polakken står i mål. Den andre "duellen" står mellom Ramsey og Wilshere, der jeg kommer til å velge Jack denne gangen. Ramsey har vært relativt fast i det siste, men selv om han har jobbet hardt (ikke minst offensivt) så synes jeg at det er Wilshere som er "formspilleren" akkurat nå. Den siste diskutabel posisjonen er spissplassen, Giroud v Walcott. Selv om Giroud sin form ikke har vært så mye å skryte av i det siste så var han et opplagt valg før denne helgen. Men det Walcott viste i gårsdagens kamp både av målteft og spill ellers, gjør valget mitt enkelt. Jeg har dog en følelse av at det er i denne posisjonen jeg mest sannsynlig kommer til å være uenig med Wenger når det endelige uttaket blir gjort.



Mitt lag på lørdag er (og da har jeg ikke tatt med mitt førstevalg i mål):


Szczesny


Bellerin - Per - Kos - Monreal


Cazorla - Coquelin


Wilshere - Özil - Sanchez


Walcott


Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Jeg er enig i tankene dine Polljen. Wilshere har vært i veldig god form i motsetning til Ramsey, selv om Ramsey viste frem gode takter da han kom inn i går. Wilshere kan gjerne starte på hø-vingen for min del.

Om spissplassen mener jeg kanskje det er litt hipp som happ hvem som starter av Giroud og Walcott. Hvis Walcott starter er kanskje sjansen for et tidlig mål større og han kan mørne beina til de tunge stopperne til Villa på en annen måte enn Giroud.

Men om Giroud starter er jeg ikke i mot det heller. Han er tross alt stor og sterk og beveger seg på en annen måte. Han er flink til å skape rom for medspillerne sine og beveger seg mye selv om han ikke har hatt målformen inne i det siste. Å da ha en kvikk Theo til å komme innpå som en joker de siste 20-30 minuttene tror jeg ikke er helt på trynet det heller, så her har Wenger et skikkelig luksusproblem.

Som deg tror jeg også Wenger lar Szczesny fortsette å stå i cupen, om han ikke ble veldig skuffet over polakkens forrige oppvisning.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg det er bedre å starte med Theo enn Giroud da jeg ser på det som en større mulighet at Giroud kan komme inn og endre kampbildet dersom vi blir liggende under.

 

Dersom vi ligger under kommer Villa til å legge seg veldig dypt og da er ikke Walcott like effektiv som han kan være i en kamp der det er jevnt eller vi leder.

Link to comment
Share on other sites

Szczesny

Bellerin - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Coquelin - Ramsey

Walcott - Özil - Alexis/Wilshere

Giroud

Syntes ikke Cazorla har vært like god den siste tiden og med han og Sanchez eller Wilshere på benken så har vi også spillere som kan komme inn og snu kampen. Med Walcott fra start så har vi også en spiller som kan true det bakrommet Giroud ikke gjør. Syntes balansen i det laget her er ganske så god. Med Ramsey og Coquelin på midten så får vi god dekning bakover samtidig som vi har gjennombruddskraft fremover.

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke Cazorla har vært like god den siste tiden og med han og Sanchez eller Wilshere på benken så har vi også spillere som kan komme inn og snu kampen. Med Walcott fra start så har vi også en spiller som kan true det bakrommet Giroud ikke gjør. Syntes balansen i det laget her er ganske så god. Med Ramsey og Coquelin på midten så får vi god dekning bakover samtidig som vi har gjennombruddskraft fremover.

 

Jeg er enig i at Cazorla ikke har vært den samme som tidligere denne våren/vinteren, og i utgangspunktet så mener jeg Ramsey er en spiller som har bedre defensive "evner" enn Cazorla. Men jeg har likevel valgt Cazorla fremfor Ramsey til denne kampen siden jeg mener at Ramsey ikke har levd opp til de nevnte "evnene" i år. Når Coq har blitt byttet ut og Ramsey har gått fra ving til å være partner med Cazorla så er det Cazorla som synes å ha tatt det defensive ansvaret og Ramsey har vært særdeles offensiv av seg. Så pr. idag stoler jeg mer på Cazorla defensivt enn Ramsey. Jeg ser dog poenget med Ramseys kvaliteter for offensive gjennombrudd der han i flere kamper har vært svært aktiv og kommet til flere sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey er god fremover for tiden, mens han er begredelig bakover. I tillegg gjør han noen valg i det offensive som forårsaker totalt ubalanse bakover. Særlig har vi sett dette når Coq går ut, og Ramsey skal ta "hans" plass.

Wilshere har faktisk vært bedre på høyrekanten enn Ramsey har vært også da han har vært disiplinert i spillet, og samtidig ikke tatt disse enorme sjansene som forårsaker ubalansen bakover når man feiler på det "umulige".

 

Walcott vil jeg ha inn på spiss fra start. Det er en spiller i form (i motsetning til Giroud, som nå er iskald), samt at jeg tror Giroud vil fungere bedre som ett alternativ hvis det ikke fungerer med Walcott i denne kampen. Vi har sett noen ganger at motsatt bytte der Walcott kommer inn for Giroud ikke har gitt samme effekt.

 

Når det gjelder Cazorla har han vært litt svakere siste kampene enn tidligere i sesongen, men selvsagt skal han spille denne. En av våre beste spillere sesongen 14/15. Samme med Sanchez... For meg er det uforståelig at noen her vurderer at vi ikke skal spille med Cazorla og Sanchez fra start i sesongens viktigeste kamp.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Marius i det meste, spesielt angående ramsey. På sitt beste er han meget god og effektiv i spillet, men det er ikke veldig ofte. Han gjør helt usannsynlig mye rart iløpet av en kamp, og sinker spillet vanvittig med sine endeløse snurringer med ballen, og det er sykt frustrerende. Men samtidig kan han være avgjørende senere i kampen etter å ha vært elendig i 80 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Dagen har kommer kjære medgoonere. Det er misstenkelig stille her inne: er alle nervøse?

 

La oss håpe vi jubler for trofé #2 på like mange år om 7-8 timer!

Neida, jeg er ikke nervøs men frustrert.

 

Jeg er så "heldig" at jeg må på jobb i ettermiddag/kveld (ikke mulig å komme unna), men kanskje kan jeg få med meg noe (eller kanskje mye) via sumo på dataen.

Men skal jeg være ærlig så er det i dag at det er viktig å ha uttrykket " Cup er Cup" i bakhodet. Arsenal er utvilsom det beste laget ...... før kampen blåses i gang. Deretter .........

Link to comment
Share on other sites

Cup er cup, men det ender med storseier til oss. Største seier i FA-cupen er 6-0. Kan vi slå den?

 

Egentlig irriterer det meg at jeg har null nerve til kampen. Det blir litt kjedelig...

Det misunner jeg deg! Er nervøs for Benteke-show i kveld.

Link to comment
Share on other sites


Arsenal XI vs. Aston Villa: Szczęsny; Bellerin, Koscielny, Mertesacker, Monreal; Cazorla; Coquelin; Ramsey, Özil, Sánchez; Walcott. #AFC



Szczesny


Bellerin - Mertesacker - Koscielny - Monreal


Coquelin - Cazorla


Ramsey - Özil - Sanchez


Walcott



Eneste jeg syntes skurrer med dette laget er Wenger sin stahet ved å tviholde på Ramsey på høyrekanten.


Link to comment
Share on other sites

Herlig at vi fikk hull på byllen! Theo Theo Theo!

 

En ganske bra førsteomgang fra vår side. Skaper en del og spiller fin fotball. Litt slurv, en god Given og litt uflaks gjør at vi ikke har scoret mer.

Link to comment
Share on other sites

Özil har vært 100% briljant så langt. En klasse over alle andre der ute for øyeblikket.

 

Vi burde egentlig ha ledet med 2-3 mål etter de sjansene vi har skapt. Er redd for at Villa scorer på sin første sjanse nå i andreomgang..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...