Jump to content

2014.11.04 Anderlecht


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Arsenal er kjent for å være ett spillende fotball lag som er gode med ballen i beina. Hver gang panikken tar en skal det spilles langt slik at man må jage ball. Derimot å spille på styrkene ved å holde ballen i laget, nede på bakken og ta frisparkene som kommer er fraværende. Det er talentløs dårlig, en skulle tro vi ikke hadde en plan hvis man får ett mål imot på slutten.

 

Nå kommer de vanlige glosene fra Wenger om at dette lærer vi av, og at man må lære seg å avslutte kamper ect ect ect. Hørt det før, men det samme skjer gang etter gang. Merk mine ord, dette er IKKE siste gang. Det er ikke ett "topplag" verdig å opptre på denne måten, det kan skje engang i tiåret. Men for oss skjer det opptill flere ganger i sesongene i mer eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Det første målet til Anderlecht skulle selvsagt aldri har vært godkjent, en soleklar offside, men det var likevel en elendig markeringsjobb fra Arsenalforsvaret i den situasjonen.

Men likevel all ære til Anderlecht for de maktet å legge om sin taktikk og taktikkendring fra motstander er noe som Arsenal i flere sesonger har hatt problemer med å finne en "løsning" på.

 

Kampen i dag var Arsenal i et "nøtteskall" fra himmel til helvete på kort tid. Det virket som at laget ved 3-0 mentalt hadde vunnet kampen og glemte at kampen på ingen måte var over.

 

1 poeng, vi går nok videre fra gruppespillet som toer i gruppen, men siste del av kampen viser at vi har langt igjen til å bli et stabilt topplag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alt rakner når Arteta går ut, eneste rutinerte spilleren vi har virker det som. Mertesacker er ustødig hele kvelden, Monreal er ingen stopper og vi kan ikke kritisere han for det.

WS er fremdeles uryddig uten at dette er hans feil.

Gibbs hopper rundt som en redd hare når det går litt i mot og Flamini er verst av alle, han løper rundt og slenger seg inn i hver eneste duell uten å en eneste gang tenke på å markere en motspiller isteden, dette skaper rom som motstander kan angripe i.

 

Ramsey fremdeles under pari, Cazorla er fortsatt crap, trenger et par kamper på benken nå, begge to, helt ute av form.

Link to comment
Share on other sites

Haha. Makan til forestillinger som vi har levert mot Anderlecht!

 

Jaja. Med uavgjort mot Dortmund sikres de gruppeseieren og vi avansement. Selv med 2 tap til kan vi gå videre. I det hele tatt skal det ikke være mulig å rote bort dette, men...

 

Football teams are extraordinarily inventive in the ways they find to cause their supporters sorrow. They lead at Wembley and then throw it away; they go to the top of the First Division and then stop dead; they draw the difficult away game and lose the home replay; they beat Liverpool one week and lose to Scunthorpe the next; they seduce you, half-way through the season, into believing that they are promotion candidates and then go the other way… always, when you think you have anticipated the worst that can happen, they come up with something new.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jeg skal ikke nevne navn, men jeg vil ta med et sitat fra den det gjelder fra en av de tidlige kampene i sesongen:

 

Jeg står for det jeg sa. Hvor var Sanchez siste 30 av denne kampen og hvor var han mot City (pent mål, men ellers lite) og Chelsea? God mot de dårligste, for lett og enkel mot de beste. Samme problem som Giroud og det holder ikke. Sanchez er god, men jeg venter fortsatt på at han skal prestere mot de beste.
Link to comment
Share on other sites

I det Flamini skal til å komme inn, sier jeg til de jeg sitter sammen med; "Ja ja, da blir det 3-3 da. Flamini er fan meg så dårlig at han på egenhånd klarer å frembringe en kollaps."

defansive bytter skulle ikke vært lov i den situasjonen. Tre nye opplagte offensive spillere hadde vært mer fornuftig. Selvsagt bidrar dommerne til dette, men Arsenal burde lett avgjort dette. Horribel forestilling, og nok en gang viser Wenger sine eminente taktiske egenskaper underveis. Klarer nok en gang å sørge for at det ikke blir noen gruppeseier. Blir vel Real eller Bayern i neste runde...

Link to comment
Share on other sites

Jeg står for det jeg sa. Hvor var Sanchez siste 30 av denne kampen og hvor var han mot City (pent mål, men ellers lite) og Chelsea? God mot de dårligste, for lett og enkel mot de beste. Samme problem som Giroud og det holder ikke. Sanchez er god, men jeg venter fortsatt på at han skal prestere mot de beste.

Jeg er enig i at Sanchez sammen med hele det resterende laget var under pari de siste 30 minuttene, men jeg får det likevel ikke til å henge sammen med det som stod i sitatet. I såfall så har vi et lag som i hovedsak består av "bomkjøp". Når det gjelder prestasjon mot de beste så er jeg enig i det er mange spillere som trenger å bevise hva de er gode for, det gjelder også Mr. Wenger sin taktikk og lagledelse.

Link to comment
Share on other sites

I det Flamini skal til å komme inn, sier jeg til de jeg sitter sammen med; "Ja ja, da blir det 3-3 da. Flamini er fan meg så dårlig at han på egenhånd klarer å frembringe en kollaps."

 

defansive bytter skulle ikke vært lov i den situasjonen. Tre nye opplagte offensive spillere hadde vært mer fornuftig. Selvsagt bidrar dommerne til dette, men Arsenal burde lett avgjort dette. Horribel forestilling, og nok en gang viser Wenger sine eminente taktiske egenskaper underveis. Klarer nok en gang å sørge for at det ikke blir noen gruppeseier. Blir vel Real eller Bayern i neste runde...

I dag var det nok flere enn Flamini som skapte kollapsen, men ellers så er jeg for det meste enig i det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan dere det gjelder, seriøst mene at Wenger har skyld i at vi spiller uavgjort i dag? Dette er for meg HELT uforståelig, og får meg til å stille store spørsmålstegn ved dere.

Hva gikk galt?

For det første var det tydelig å se at gutta trodde kampen var ferdig når vi gikk inn med 2-0 til pause. Den store intensiteten og aggresiviteten vi spilte med i 1.omgang var totalt fraværende i 2., og her er det spillerne selv som må lære seg at ingen kamp er ferdig før den feite damen synger. Skulle tro at de hadde lært dette nå, etter flere overtidscoringer i Arsenals favør i høst.

For det andre var 1-3 scoringen SOLEKLAR offside, som bare en korrupt linjedommer ikke vinker på. Hadde de ikke fått dette feilaktige målet, ville vi mest sannsynlig ha vunnet, til tross for guttas manglende mentalitet.

For det tredje fikk de en straffe som Nacho alene på ta på seg skylden for. Det kan godt være at Cuntovic falt lett, men man ber om bråk når man legger 2 hender på en spiller i egen sekstenmeter.

Så nei, Wenger har ikke skyld i dagens resultat. Det gjør rett og slett vondt å se forumister her inne rakke ned på mannen som har skapt klubben Arsenal som vi kjenner den.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde vi ikke tre bytter i alle den tid Arteta forsvant med skade. Uansett føler jeg dette her er ett management problem. Vi har en Per som blir avslørt gang på gang når han ikke har Kos ved sin side. Monreal sliter når han blir satt under press, da han ikke er noen stopper. Flamini løper som en hodeløs kylling utpå der og hjelper ikke akuratt på. Ellers lurer jeg på hvor Ramsey, Cazorla og Sanchez er på slutten. De kunne stått og spillt trekant mellom seg helt til en ble felt og vi fikk frispark, eller roet dette ned ved å ta vare på ballen i over 2 sekunder. Det er utrolig at man plutselig skal mæle ball i Stoke stil med en gang det er fare på ferde.

 

Og hva gjør Wenger annet enn å gå å klage på 3dje dommeren? Jeg er veldig glad i Podolski, men hva skal ha utrette på topp når laget utpå der er livredde? Vi hadde en Bellerin på benken som har saft i beina til å løpe, og kunne slengt Chambers i en fremskutt stopper-rolle for å demme opp, men det skjer selvfølgelig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Wenger tar ut laget, og det er vel strengt tatt ingen andre enn han som kan gjøre grep underveis. Når man ser at spillere ikke leverer, er det fullt mulig å rive de av banen. Cazorla bidrar ikke akkurat til å forsvare at Rosicky, Walcott og Podolski ikke får spille.

Link to comment
Share on other sites

Så nei, Wenger har ikke skyld i dagens resultat. Det gjør rett og slett vondt å se forumister her inne rakke ned på mannen som har skapt klubben Arsenal som vi kjenner den.

 

 

Det må du gjerne mene, samtidig som du får akseptere at andre mener annet. Selv føler jeg Arsenal mister seg selv for hvert år som går. Jeg kjenner ikke igjen laget som herjet for 10-12 år siden, mulig du gjør det men det gjør altså ikke jeg. Og han som er ansvarlig for dette heter Wenger. Det er han som har kjøpt inn spillerene, han som disponerer dem og han som instruerer dem.

 

Logoen din får jeg til å nesten tro du støtter mer Wenger enn klubben. Klubben er enormt mye større enn hva Wenger er, uansett hvor flotte ting han har gjort på veien år tilbake i tid.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det er han som har kjøpt inn spillerene, han som disponerer dem og han som instruerer dem.

 

Ja det er riktig, men fleste av de spillerne utpå der er godt voksne mennesker som bør være i stand til å ta ansvar for seg selv og andre.

Link to comment
Share on other sites

Uansett føler jeg dette her er ett management problem. Vi har en Per som blir avslørt gang på gang når han ikke har Kos ved sin side. Monreal sliter når han blir satt under press, da han ikke er noen stopper. Flamini løper som en hodeløs kylling utpå der og hjelper ikke akuratt på. Ellers lurer jeg på hvor Ramsey, Cazorla og Sanchez er på slutten. De kunne stått og spillt trekant mellom seg helt til en ble felt og vi fikk frispark, eller roet dette ned ved å ta vare på ballen i over 2 sekunder. Det er utrolig at man plutselig skal mæle ball i Stoke stil med en gang det er fare på ferde.

 

 

Du begynner med å si at du føler det er et management problem. Dette begrunner du ikke på noen som helst måte, men velger heller å kritisere spillernes innsats, noe som ikke har noe med management å gjøre i det hele tatt. Du sier også at Flamini løper rundt som en hodeløs kylling. Va annet skulle Wenger gjøre når Arteta fikk seg en smell? Bruke Sanogo som DM isteden? Kjøre Per på topp og Sanchez ned som en ballvinner? Det virker som at uansett hva Wenger gjør, finner du en måte å kritisere han på.

Link to comment
Share on other sites

Du begynner med å si at du føler det er et management problem. Dette begrunner du ikke på noen som helst måte, men velger heller å kritisere spillernes innsats, noe som ikke har noe med management å gjøre i det hele tatt. Du sier også at Flamini løper rundt som en hodeløs kylling. Va annet skulle Wenger gjøre når Arteta fikk seg en smell? Bruke Sanogo som DM isteden? Kjøre Per på topp og Sanchez ned som en ballvinner? Det virker som at uansett hva Wenger gjør, finner du en måte å kritisere han på.

 

Han kunne kjøpt en DM som holder mål før sesongen. Noe de fleste oppegående mennesker mente også. Når laget vårt ble evaluert før sesongen av "eksperter" var hovedproblemet defensivt. Det så vi tydlig idag, og dette har vi sett tidligere år/sesonger og tidligere denne sesongen.

 

Wenger gamblet nok engang på at de vi hadde var godt nok. Solgte Vermaelen og vips skulle Chambers være poteten. Så forsvinner Debychy og da er poteta opptatt. Arteta fikk kapteinsbindet og har forsåvidt gjort en OK jobb som DM, selv om han faller igjennom hver gang vi møter motstand av klasse (ikke at vi gjorde det idag). Flamini er en hodeløs kylling ja, det er Wenger som gikk for billig løsningen ifjor å hentet han gratis.

 

Det handler ikke bare om hva Wenger hadde tilgjenglig på banen idag. Det handler om hvilken posisjon han selv setter seg i. Han velger å gamble på lite skader bak der, og det straffer seg.

En annen ting jeg nevnte var å sette inn Bellerin og kjøre Chambers som ekstra dekning i midten. Jeg har aldri sagt han skulle ta Sanogo inn i en slik rolle eller sette Per på topp/Sanchez ned, det er du som bare rabbler ned tull.

Link to comment
Share on other sites

 

Han kunne kjøpt en DM som holder mål før sesongen. Noe de fleste oppegående mennesker mente også. Når laget vårt ble evaluert før sesongen av "eksperter" var hovedproblemet defensivt. Det så vi tydlig idag, og dette har vi sett tidligere år/sesonger og tidligere denne sesongen.

 

 

Jeg er sikker på at Wenger hadde kjøpt en DM om han hadde funnet en som var tilgjenglig, i tillegg til å være sikker på at han faktisk er god nok. Det er latterlig å brenne av 20-30 millioner pund på en spiller som er et stort usikkerhetsmoment, noe hans kollega i Merseyside har fått erfare.

Link to comment
Share on other sites

Det var åpenlyst for alle at kampen snudde fullstendig da Arteta måtte av og Flamini kom inn. Flamini henger rett og slett ikke med lenger. Jævlig synd, da jeg har sansen for Flamini som en person. Han er en fighter, og spiller alltid med hjertet utenpå drakten, men dessverre er nivået på det fotballfaglige alt for dårlig.

 

Det jeg dog stusser mest på, er hvorfor Wenger gjør de byttene han gjør på tampen. Det var rimelig tydelig for alle at man hadde tenkt og forsøke og forsvare seg til 3 poeng på slutten, og da finner jeg det merkelig og ta av to av spillerne med mest fart som kan kontre, for å erstatte dem med to spillere som ikke akkurat er kjent for å tempo i kroppen. I mine øyne, burde han satt innpå Walcott for Chamberlain. Eller eventuelt gjort et skikkelig deffensivt bytte, ved å sette inn Bellerin, kjøre Chambers inn sentralt, slik at vi hadde hatt 3 midtstoppere, og avsluttet kampen i en ren 5-4-1 formasjon. Og dette er mitt største ankepunkt mot Wenger for tiden. At han ikke kan gjøre de nødvendige formasjonsendringene når det er behov for det. Uansett hvordan kampen går, kjører han ufortredent på med samme stil og taktikk i samtlige 90 minutter, uavhengig av hva motstanderen måtte finne på.

 

Leser forøvrig i en annen tråd at WS får kritikk for mål nummer 3. Jeg vil heller gå så langt som å gi han kritikk for og slippe inn straffesparket. For det første, var ikke straffesparket spesielt hardt, og for det andre blir vel 80-90% av alle straffespark skudt mot samme side som foten du skyter med (en med høyre fot skyter til høyre for seg selv). Det er så mange straffespark som skytes midt i mål, eller svakt til motsatt side av der keeperen slenger seg. Jeg mener keepere må begynne og ta sjansen på og vente ut motspiller. Hadde WS avventet skuddet istedet for å bare velge side, hadde han reddet den straffen enkelt. Det høres kanskje kynisk ut og kritisere en keeper for ikke og ha reddet straffe, men jeg mener helt ærlig at straffen kunne vært reddet dersom WS hadde avventet motspiller

Link to comment
Share on other sites

Jeg bet meg merke i at Arsene fortsatt sto med en dypt alvorlig mine på sidelinjen efter at vi hadde gått opp til 3-0. Hvorfor?, tenkte jeg da.

 

You have to give them [Anderlecht] credit because they fought until the end and we had a poor defensive performance from the first to the last minute today. We never felt comfortable and somewhere we got punished because of bad luck. The first goal was offside but defensively our performance was not good enough to do it.

 

Aha. Derfor, ja. Enig, men jeg blir ikke overrasket lenger. Slike plutselige horror-kvelder i forsvaret er blitt en del av repertoaret vårt. Rett og slett. Noe vi plukker fram noen ganger i året, uavhengig av hvem vi stiller med og spiller mot.

 

Jeg tror til syvende og sist at dette ikke får noen konsekvens for hverken avansement eller gruppeseier, og derfor er det ikke noen krise denne gang. Men noe CL-trofe, det tror jeg ikke lenger du vil vinne noen gang, Arsene.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Kim. WS går alt for tidli på det elendige straffesparket. MEn jeg synes også han er svak på den tredje scoringa. Havner på mellomdistanse, og slenger seg på et merkelig vis. Hvor lenge er det til Ospina er skadefri mon tro? flamini er en vandrende katastrofe. Men viljen har det aldri vært noe galt med. Når man skal trekke slutninger ut av gårsdagens kamp, vil det bli noe sånt:

- For svak keeper til å være førstevalg. Likevel vil han være en av de aller beste reservekeeperne.

- Mangel på alternativ eller god nok backup på midtstopperplass.

- Dm posisjonen er fullstendig fraværende i klubben.

 

Dette fører til at det må hentes inn to spillere i januar. To dyre spillere. Gjerne fra Dortmund, Leverkusen/Sevilla.

Link to comment
Share on other sites

Og dette er mitt største ankepunkt mot Wenger for tiden. At han ikke kan gjøre de nødvendige formasjonsendringene når det er behov for det. Uansett hvordan kampen går, kjører han ufortredent på med samme stil og taktikk i samtlige 90 minutter, uavhengig av hva motstanderen måtte finne på.

 

 

Akkurat det du påpeker her var grunnen til at jeg i sin tid (flere sesonger siden) startet ferden fra "Wenger knows"-leiren til å havne på standpunktet "does Wenger know?". Dette at Wenger ikke evner eller ikke vil ta grep når vi mister nøkkelspillere eller at motstanders manager tar sine grep som gjør at vi får problemer, er noe som skjer i en eller flere kamper hver sesong. Når jeg "analyserer" den kritikk som jeg har kommet med mot Wenger og som gjorde at jeg sist sesong mente at det burde være Wenger siste i klubben, så er dette kanskje den viktigste årsaken til at jeg tok det standpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Kim skrev: "Og dette er mitt største ankepunkt mot Wenger for tiden. At han ikke kan gjøre de nødvendige formasjonsendringene når det er behov for det. Uansett hvordan kampen går, kjører han ufortredent på med samme stil og taktikk i samtlige 90 minutter, uavhengig av hva motstanderen måtte finne på."

 

problemet er ikke at det er slik for tiden, men at det har vært sånn hele tiden under Wenger. Forskjellen er at i de suksessfulle årene var laget så bra at det ikke fikk så alvorlige konsekvenser. Nettopp derfor tror jeg heller ikke at dette noen gang vil endre seg, og dette er for meg det sterkeste argumentet for at tiden er moden for et skifte. Det er vanskelig å sparke Wenger, men hvis han fortsetter tror jeg ikke at vi kan forvente noen avgjørende endringer i riktig retning. Det blir heller mer av det samme... (?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen særlig stor sans for personen Jose Mourinho, som er en person som det til tider kommer mye rart ut av kjeften når han prater, så evner han i det minste å erkjenne at han også har et ansvar når ikke alt går som det skal på banen. Han sender selvsagt samtidig stikkere til dommerne, han "skryter" også over at han tok rette grep i pausen men bruker en god keeper hos motstanderene som en unnskyldning for de tapte poengene. Men det viktige her er at han erkjenner at han kunne gjort en bedre jobb i forbindelse med kampen.

 

 

 

I couldn't convince Chelsea players the game would be tough! Mourinho accepts blame for Maribor draw

 

Den dagen Wenger klart og tydelig evner å ta sin del av "skylden" når det ikke går som det burde på banen, den dagen ser vi kanskje en ny (og bedre) Wenger på benken. Men sannsynligvis så vil kommentarene etter slike kamper fremdeles bestå av bortforklaringer og usakligheter.

Link to comment
Share on other sites

Syns wenger innrømmer meir no enn før. Er nøgd med at han innrømme at vi var håplause bakover i heile kampen og ikkje berre skuldar på svak dømming på mål 1&2 i mot.

 

Så får vi sjå om wenger klarer å gjere noko med svakhetene for han har klart eit stort delansvar for det som skjer på bana!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...