Jump to content

2013.23.12 Chelsea H Emirates Stadium


Stefanb

Recommended Posts

arsenal.png?2012-13vchelsea.png?2012-13

Arsenal v. Chelsea

Barclays Premier League

Mandag 23. desember 2013. Kl: 21:00. Emirates Stadium

 

Lager kamptråden tidlig slik at vi kan komme oss videre fra tapet mot City. Dette er en kamp vi burde få et resultat i, men Wenger har aldri noensinne vunnet mot Mourinho så det blir neppe lett. Portugiseren har en evne til å snike til seg et resultat uansett hvordan laget hans spiller enten det er fortjent eller ufortjent.

 

Skadesituasjonen i Arsenal til Chelsea kampen ser trolig slik ut: Diaby, Chamberlain, Miyaichi, Sanogo og Koscielny er ute, men Lukas Podolski er meget trolig tilbake da Wenger sa han var "fit" mot City, men at en kamp av en slik intensitet var litt for tidlig for han, men at han ville være med til neste kamp.

 

Ønsker selv å se dette laget fra start:

 

--------------------------------

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs

Flamini - Ramsey

Walcott - Özil - Cazorla

Bendtner

--------------------------------

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Enig i laguttaket ditt! Wilshere må bare benkes så han skjønner at her må det presteres skal man spille. Giroud likeså.. Var meget skuffet over at Wilshere fikk fullføre kampen. City-kampen bør allerede være glemt,men det positive at vi faktisk har 5 baller i nota på Etihad tar vi med oss. Scorer vi 3 mot Chelsea vinner vi og tar grepet om topp 2. Vi er da ferdige med to vriene bortekamper i Manchester samt at vi har møtt samtlige lag i topp 6 så langt om Tottenham tar et poeng i dag.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea er alltid vanskelige, men likevel så har jeg en viss tro på at vi kan ta poeng mot "rubellaget". Siden det er såpass lang tid mellom kampene mellom City og Chelsea så bør en del av spillerne få nok tid til å hente seg inn og være mer opplagte lille julaften. Psyken i laget er det som jeg ser som det største hinderet og Arsene trenger virkelig å ta ut sitt beste når det gjelder å motivere spillerne.

 

Podolski fra start, som det ble foreslått ovenfor, ser jeg som urealistisk da han kommer fra en lenger skadeperiode. Bendtner er også foreslått, men jeg kan vanskelig se at han blir valgt fra start i denne kampen. Hadde vi hatt alternativer på vingen så kunne jeg sett for meg at Theo startet på topp, og hvis det ikke fungerer så blir han "skjøvet" ut på vingen samtidig med et innbytte av Giroud.

 

Jeg ser for meg følgende lag:

Szczesny
Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs
Ramsey - Arteta/Flamini
Walcott/Gnabry - Özil - Cazorla
Giroud /Walcott

Link to comment
Share on other sites

Har vi noen backup til midtstopper på benken nå? Ser for meg at hvis per eller vermaelen må ut, så går sagna inn og jenk tar over hans plass? Det der er en sårbar plass må jeg si.

Det er slik jeg ser det også, men jeg har ikke så god oversikt over de "unge og lovende". Det eneste "alternativet" jeg ser er "poteten" Flamini, dog kun som en siste utvei.

 

Ønskelisten i januar må vel økes fra spiss til spiss og midtstopper. En ny midtstopper må vel nødvendigvis i utgangspunktet være tiltenkt å være fjerdevalg og det blir derfor ikke en "klassespiller", men det finnes nok flere gode alternativ blant de "erfarne, men ennå ikke helt utdaterte" forsvarerene rundt om. Eller enda bedre en ung og virkelig lovende som er tiltenkt denne posisjonen i førsteelleveren på litt lenger sikt.

 

Det er i slike skadesituasjoner vi ser hvor Arsenal ligger bak noen av våre største utfordrere som har en større bredde i laget, samtidig så kan for stor bredde gi mye misnøye så det er en vanskelig balanse.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt Koscielny her såklart, men Vermaelen klarte seg i hvert fall greit mot City. Vi klarer oss så lenge vi ikke får enda en skade. Hvis vi gjør det går vel Sagna inn i midten og Jenk inn i laget, slik Marius- foreslår.

 

Hvis Chelsea spiller som mot Crystal Palace og vi spiller som mot City, så går dette veien. Jeg synes ikke vi skal legge alt for mye i Mourinho-statistikken vår. Vi er favoritter i denne kampen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde byttet Flamini og Arteta Sir. Flamini dekker langt større rom og vi så mot City at han faktisk er den eneste som limer midtbanen per i dag. Arteta har litt av de samme egenskapene, men er i mine øyne ikke like flink til å få ballen raskt videre til offensive midtbanespillere og han er langt mindre flink til å gå ned å dekke for backene som stormer i angrep. Vi så Flamini bekle både venstre og høyre back mot City og bortsett fra en gang da de kom rundt ham med et pass mellom 1. og 2. forsvarer så gjorde han den jobben helt glimrende. Det var langt farligere når Monreal forsåkt å forsvare seg i samme posisjon; han ble overspillt gang på gang og klarte ikke å posisjonere seg riktig.

Arteta har egenskaper som kan utnyttes både offensivt og defensivt og jeg ser på ham som en erstatning for en sliten Ramsey mer enn jeg ser på ham som en konkurrent til Flamini.

Link to comment
Share on other sites

Deler RP7 sine synspunkter. Det var tragisk å se hvor lite vi hang sammen når Flamini forlot banen mot City. Han gjør en enorm bra "usynlig" jobb.

Ellers er jeg en kjempefan av Giroud, men jeg tror det vil være best å benke han i en toppkamp, slik at han skjønner at han må gjøre seg fortjent til sin plass på topp. Bendtner hadde også et meget positivt innhopp mot City. Den chippen gjennon til Walcott var rett og slett orgasmisk. Viste også at han er kontant foran mål når han først får sjangsen!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at midtbanen falt sammen når Flamini gikk ut, men den var ikke akkurat oppegående når han var på banen heller selv om han gjorde en grei figur.

Jeg mener at Arteta er en vital del av midtbanen vår, vi har sett før i tidligere sesonger at den har vært ruskete når han ikke spiller.

Ja, han er ikke like rask som Flamini, og Flamini vises bedre når det gjelder susende taklinger og lignende.

Saken er at Arteta som oftest plasserer så korrekt at han bare kan ta den fra motspilleren i en kroppsduell, legg merke til i kampene at han har ekstremt mange ballvinninger bare ved å plassere seg riktig.

Der mener jeg han er bedre enn Flamini, fyren er helt sinnsyk på å lese spillet og plassere seg riktig, noe i midt syn Flamini ikke er, derfor er han ofte ett par sekunder på etterskudd og blir nødt til å kaste seg inn i dueller.

 

Så jeg føler meg tryggere med Arteta som anker enn med Flamini, pga roen og kontrollen samt at han er en enorm fighter selv om han ikke alltid får cred for det. Dessuten er han mye bedre med ball.

Derfor håper jeg også at de to kan fungere sammen, med Flamini litt foran han slik at når han mister ballen pga sin til tider rufsete teknikk og gjennomsnittlige pasningspill, så kan Arteta rydde opp som han gjør etter våre andre spillere.

 

Når det skal sies synes jeg Flamini er en herlig type med mye engasjement og vilje, men jeg mener Arteta er en bedre spiller overall, og bør kanskje prioriteres hvis Wenger bare vil at en av dem skal spille samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Virket som Flamini nesten ville for mye på lørdag. Ved et par anledninger (bl.a) når Aguero setter inn målet sitt, synes jeg han er feilplassert.

Han har et voldsomt engasjement, er drevet av adrenalin og vil være der det skjer. På det nevnte målet og ved et par andre anledninger var han helt ute ved sidelinjen, så når City da spilte inn i midten, var Toure og Silva mutters alene i mellomrommet.

 

Nå skal ikke all skyld legges på Flamini, jeg har tidligere poengtert at jeg synes både Wilshere og Ramsey har sine begrensninger defensivt. Det blir mye fokus på ball og ikke like mye på posisjonering. Dermed er ansvaret på Flamini / Arteta stort. For stort.

 

Jeg er en STOR beundrer av Arteta og synes Pires7 beskriver hans egenskaper bra over. Okei så blir han til tider avslørt på tempo, men hans evne til til å lese spillet og avskjære potensielle farer er uvurdelig for oss.

Link to comment
Share on other sites

Hadde aldri trodd at jeg skulle si dette, men noe som taler for Arsenalseier er at Wilshere ikke er med. Han har virkelig vært elendig i høst og han trenger en pause. Mye bedre med Rosicky. Litt tvilende til om jeg vil ha med Cazorla for han har kun marginalt vært bedre enn Wilshere i høst...

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg disse to lagoppstillingene i morgen:

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs

Flamini - Ramsey

Walcott - Özil - Rosicky

Giroud

10 av 11 posisjoner på laget er for meg bankers slik situasjonen er nå med skade på Koscielny og Wilshere suspendert. Ofte har Wenger brukt en midtbanespiller på kanten i slike toppoppgjør for å forsøke å dominere midtbanen, og trolig ville Wilshere startet denne om han ikke hadde vist fingeren til City fansen. Slik jeg ser det fra form og prestasjoner vil ikke hans fravær være noe stort savn, med en begredelig kamp på Etihad hvor han gikk mer i veien for Özil og Ramsey enn hva det gagnet spillet vårt. Det vil si at vi har igjen 3 alternativer på venstrekanten med Cazorla som har et høyt toppnivå uten at det har blitt vist denne sesongen. Den andre er Rosicky som har fått lengre hvile til en skadeutsatt kropp og som er pliktoppfyllende i arbeidet og drar med seg resten av laget i høyt press, men mangler endeproduktet. Det siste alternativet, og som er brukt på slutten av kampene for å sikre seire, er Monreal. Han hadde ikke noen god dag på jobben mot Zabaleta og resten av City på Etihad defensivt, men har offensivt vist seg fra en bedre side uten å måtte tenke på det defensive ansvaret. Podolski er utelatt fra startoppstillingen av den enkle grunnen som manglende spilletid etter et langt skadeopphold. Likevel en flott joker å ha på benken til å kaste innpå enten som kant eller spiss hvis vi må jage et mål på slutten.

-

Cech

Ivanovic - Cahill - Terry - Azpilicueta

Ramires - Mikel

Schürrle - Oscar - Hazard

Torres

Føler det er vanskeligst å tippe hvilke tre som starter bak Torres for Chelsea. Hazard er ganske selvskreven, mens Mata som briljerte forrige sesong ikke er blant Mourinhos favoritter og kritisert offentlig for manglende defensiv jobbing. Oscar har vært sentral i laget lenge, men har visstnok slitt med noen småskader og startet forrige runde på benken. Schürrle er en offensiv potet som har blitt brukt i alle de fire posisjonene på topp, og jobber godt gjennom hele kampene. Willian spilte samtlige 120 minutter mot Sunderland i ligacupen og blir nok plassert på benken i denne kampen, sammen med Lampard som var på banen gjennom hele den kampen. På topp så er det ut fra navnene å dømme noen målfarlige alternativer de har, men ingen av de tre har helt funnet flytsonen som Suarez tydligvis har sugd til seg. Eto'o og Ba spilte mot Sunderland uten å imponere noe nevneverdig, og derfor falt jeg ned på Torres som spydspiss fra start - ikke det at han har imponert noe mer denne sesongen. Viktig å ta med seg er at Essien fikk sitt femte gule kort mot Sunderland og er dermed suspendert i denne kampen, og at A. Cole snek seg med på julebordet til Arsenal og mest sannsynlig vraket fra troppen. Backfireren er så godt som bekreftet, der eneste valget står mellom Cahill og Luiz.

Link to comment
Share on other sites

Frykter litt kaos baki der med Kos ute, heldigvis er Torres tannløs for tiden. Alle Chelsea spisser er tannløse for tiden. Vermaelen har sin sjanse nå til å vise seg frem fra en god side igjen, la oss håpe han tar sjansen godt.

 

Edit: Nå pleier chelsea spisser glittre mot nettopp oss :/

Link to comment
Share on other sites

Ja, ganske åpenbart siden han er lagets kaptein. Arteta er 2. valget og Mertesacker 3. valg.

 

En ganske rar ting er at Mertesacker beholdt armbåndet når Vermaelen kom inn for Koscielny mot City. Vanligvis så får kapteinen armbåndet rimelig fort (som i Liverpool kampen tidligere i dag når Agger kom innpå og Suarez løpte for å gi han bindet) hvis han kommer innpå, men ikke i Vermaelen's tilfelle.

 

Syntes uansett at Mertesacker og Flamini/Arteta er bedre egnet dog.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan normen på akkurat slike tilfeller er og det er sikkert forskjellig fra klubb til klubb. Vermaelen er på banen ikke på samme stadiet som Flamini og Mertesacker vokalt som leder, men jeg tror og håper på at oppholdet på benken har gjort han godt slik at han i alle fall spiller som en på mandag. Arteta er slik sett ganske lik Vermaelen, og er på banen en som leder laget ved å gå foran som et godt eksempel. Uansett svært gledelig at vi begynner å få flere etablerte spillere som tar ansvar og ikke gjemmer seg bort på banen - slik Barton uttalte etter 4-4 kampen mot Newcastle: "man kunne se frykten spre seg i øynene deres".

Link to comment
Share on other sites

 

En ganske rar ting er at Mertesacker beholdt armbåndet når Vermaelen kom inn for Koscielny mot City. Vanligvis så får kapteinen armbåndet rimelig fort (som i Liverpool kampen tidligere i dag når Agger kom innpå og Suarez løpte for å gi han bindet) hvis han kommer innpå, men ikke i Vermaelen's tilfelle.

 

Syntes uansett at Mertesacker og Flamini/Arteta er bedre egnet dog.

Hvis Suarez av fri vilje velger å gi armbåndet til Agger så finner jeg ikke noe galt med det, grunnene kan være så mange til at han velger å gjøre dette. Det kan være respekt for sin "vanlige" kaptein, det kan være et utslag av at Suarez vi vise at han virkelig er en "ny" mann og ikke den gamle sutrete personen.

 

Prinsipielt så er jeg av den oppfatning at den spilleren som får æren av av bære armbåndet når kampen blåses i gang, også skal bære det så lenge han er på banen uavhengig av hvem som kommer inn på banen i løpet av kampen. Noe annet er en mangel av respekt overfor denne personen som får tilliten fra start, men selvsagt kan denne personen selv velge noe annet i en slik situasjon (som Suarez) hvis han føler for det, men det bør være et unntak og ikke en regel.

 

Spiller Vermalen (svært sannsynlig) fra start mot Chelsea så er det naturlig at han bærer kapteinsbindet siden han fremdeles er lagets kaptein rent offisielt (har ikke sett noe som tyder på noe annet), men jeg ser det som helt korrekt at Mertesacker forsatte med kapteinsbindet da Vermalen kom inn som innbytter mot Chelsea.

 

Når det gjelder hvem som er best "skikket" til å være kaptein i Arsenal så er det en annen diskusjon og for meg så anser jeg, rent subjektivt, Mertesacker som det beste alternativet foran både Vermalen og Arteta. Det er mange måter å lede sitt lag på, noen er relativt stillferdige men leder sine spillere ved eksempelets makt. Andre som f.eks. Flamini har en evne til å piske sine medspillere til innsats, men for meg er det ingen annen spiller i Arsenal som det lyser slik en klar autoritet av som Per Mertesacker. Det skal likevel mye til å frata en kaptein armbåndet permanent og derfor respekterer jeg (foreløpig) valget av Vermalen som Arsenals førstevalg som kaptein.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...