Jump to content

2013.02.16 Blackburn Rovers H


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Eller var det kanskje noe revolusjonerende som skjedde i klubben rundt 2005 som førte til omlegging av Wengers rammebetingelser og økonomiske ressurser?

 

Det var først og fremst spillestilen Wenger skulle sette som gjorde at det raknet. Den er enormt krevende,så krevende at du må ha kvalitet i alle ledd om den skal sitte,slik som Barca. De har kjøpt den kvaliteten. Wenger har ikke ressurser til til det. Men innerst inne tror jeg han selv trodde på at han skulle hente talenter og gjøre de til slike spillere. Verdenstjerner i alle ledd. Det verste er at jeg tror at jeg er nær sannheten der.

Link to comment
Share on other sites

På hva?

 

Oj, det spørsmålet såg jeg ikke komme.

 

På at det vi opplevde i dag er innenfor det som kan kalles normalt, både spillemessig, individuelt og resultatmessig.

Så får hver enkelt gjøre seg opp en mening om det er tilfredstillende eller om det Arsenal rår over av økonomi og spillere tilsier noe annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Oj, det spørsmålet såg jeg ikke komme.

 

På et det vi opplevde i dag er innenfor det som kan kalles normalt, både spillemessig, individuelt og resultatmessig.

 

Det gjorde du nok, men det å tape hjemme mot Blackburn er ikke normalt. Hadde det vært det, hadde vi ikke ligget på 5.plass i Premier League. Spillemessig var det kanskje normalt, men spillemessig var vi rimelig mye bedre enn Blackburn.

Link to comment
Share on other sites

 

Det gjorde du nok, men det å tape hjemme mot Blackburn er ikke normalt. Hadde det vært det, hadde vi ikke ligget på 5.plass i Premier League. Spillemessig var det kanskje normalt, men spillemessig var vi rimelig mye bedre enn Blackburn.

 

Dette har ikke noe med Blackburn som sådann å gjøre. Du må ha et videre perspektiv enn som så. Ser du et mønster? Jeg gjør det i alle fall.

Så er det vel mulig jeg ser syner, men det er nå det jeg ser da.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette har ikke noe med Blackburn som sådann å gjøre. Du må ha et videre perspektiv enn som så. Ser du et mønster? Jeg gjør det i alle fall.

Så er det vel mulig jeg ser syner, men det er nå det jeg ser da.

 

Jeg tror ikke det er du som ser syner, men det er tilsynelatende en del andre som gjør det. Det er derfor jeg taler som jeg gjør.

 

Problemer bør tas seriøst, men det er ikke seriøst å overdrive.

Link to comment
Share on other sites

 

Grunnen til at vi er skuffet er fordi vi er et godt lag - og et mye bedre enn Blackburn. Ikke glem det.

 

 

Det har du helt rett i, vi er et bedre lag enn Blackburn. Vi er et bedre lag enn Bradford. Vi er (i utgangspunktet) bedre enn mange av de lagene vi tapt poeng mot, men likevel så skuffer laget ofte. Som det er nevnt i tråden så er det få her som lenger blir overrasket av slike resultater, og det bør få varsellampene til å "blinke" for oss alle. For mange av oss er det ikke resultatet i dag som er problemet, men det at kampen i dag viser problemer som mange her har påpekt over tid. Det bør nå være på tida at vi ikke flyr til himmels når vi får en god kamp eller to, vi bør kunne forlange at laget leverer jevnere innsats over tid.

 

Selvsagt så er jeg ikke fornøyd med en 4. - 6. plass, hverken i år eller i kommende sesonger, men en slik dårlig plassering skal jeg lett "overleve" hvis jeg ser tegn til forbedring i laget eller tegn til at manager/organisasjonen viser vilje til å ta tak. En slik vilje ser jeg ikke fra noe trinn i klubben, og dessverre så er manageren den enkleste hoggestabben. Wenger gjør det heller ikke lettere for seg selv når han utad prøver å fremstå som den som har "all makt" når det gjelder det sportslige. Hvis det er slik, så MÅ han ta ansvar når laget ikke leverer, Hvis han ikke har denne innflytelsen og bare styrer skuta "mot sin vilje" så burde han tatt konsekvensen av det og sagt "ha det, takk for meg!"

Link to comment
Share on other sites

Etter dette og Bradford frisk i minne samt et titalls PL-kamper i samme modus - jeg vet ikke.

Problemet er reelt nok, og velkjent gjennom mange sesonger nå. Vi er ikke med når det gjelder.

Det som nå gjør dette verre og verre er at "normalnivået" har blitt dårligere og dårligere sesong for sesong.

Vi har hatt en Cesc Fabregas og en Robin van Persie som har kamuflert skavankene til en viss grad.

Det har vi ikke lenger, derfor er jeg redd (og har vert det siden 1. september) at dette er sesongen da isen brister og vi går under.

Det har ikke helt materialisert seg ennå, men det nærmer seg faretruende og jeg ser ikke lengre snurten av den magiske hatten.

Skulle det skje har vi offisielt spart oss til fant, og våre nyvunne komersielle midler går i praksis rett i dass.

 

La oss håpe Wenger klarer å karre seg inn på tørt land i år også, og at han ved et mirakel finner igjen hatten sin i løpet av sommeren.

Det er det eneste vi kan håpe på, for vi vet alle at ingen kommer til å gjøre noe som helst annet som kanskje kan stoppe følelsen av å skli sakte, sakte ut mot kanten.

Link to comment
Share on other sites

Det verste (eller beste?) er at jeg ikke er veldig skuffa. Er nok en blanding av FA cupens status og forventningene all den tid Mike Dean dømte. Det er en helt utrolig statistikk med han som dommer og jeg forstår bare ikke hvorfor. Han dømmer jo ikke spesielt mye i disfavør av Arsenal, men kanskje er det måten han leder kampene på som passer oss utrolig dårlig og spillet låser seg helt. Kan også være at FA setter han opp i nøkkelkamper og vi vet jo alle at Arsenals mentale styrke ikke er tilpasset nøkkelkamper.

 

Kanskje jeg skal sette noen kroner på at Dean dømmer kampen mot Tottene?

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har hatt en Cesc Fabregas og en Robin van Persie som har kamuflert skavankene til en viss grad.

 

Her er du inne på noe vesentlig. Problemene er ikke nye, men de blir så mye mer synlige når viktige enkeltbrikker forsvinner.

Det er nok flere av oss som har kommet med noen bekymrede innlegg i flere år over det som har skjedd på banen.

 

Personlig så har jeg nok ikke lagt godt nok merke til "utarmingen" av spillermateriellet. For meg så har mine (spredte) "bekymringsinnlegg" gått på staheten og naiviteten som jeg mener Wenger har vist i flere sesonger og da spesifikt de problemene laget har hatt over flere sesonger med å omstille seg under kamp når motstander endrer taktikk. Denne naiviteten har ført til at vi har gitt bort litt for mange poeng i kamper der vi har ledet komfortabelt og startet kampene forrykende. Det kan virke som etterpåklokskap fra min side, men jeg tror nok at hvis vi går gjennom kamptrådene for slike kamper de siste sesongene så har jeg ikke vært alene i min oppfatning av Wengers naive og sta tro på sin egen "perfeksjonisme".

 

Det at vi ryker ut av FA/CL og taper PL-kamper er forsåvidt greit når vi møter bedre lag og gjør vårt beste. Problemet er at Arsenal de siste sesongene alt for sjeldent har spilt opp mot sitt beste.

Vi bør absolutt klage på styret/eier (generelt sett), når det gjelder de premissene som en manager har å jobbe etter, midler han får til rådighet og eventuell innblanding i det sportslige fra admin/styre.

Vi kan gjerne klage på spillerne, både enkeltspillere og laget som helhet, når han/de ikke gjør sitt beste. Men under kamp er det en mann som har ansvar for å velge rett taktikk og de spillerne som "passer" best til denne taktikken. Ut fra de ressurser som er til rådighet så er det en mann som har ansvaret for å balansere laget, og sørge for at det ikke bare er enkelte lagdeler som blir prioritert. Dette er managerens ansvar i en hver klubb, og hvis en manager ikke klarer dette ansvaret så er han feil mann i en slik jobb.

 

Så litt enda mer OT.

Et problem med "VI" som er på forumet er at vi ofte har glemt lagets svakheter når laget har gjort en kjempekamp eller to, da har det gjerne vært "Wenger knows" over heile fjøla og vi er utvilsomt det beste laget. Da har "erke-Wenger"-fansen (en person?) dukket opp av dvalen og geniforklart AW, akkurat som det i det siste helt har manglet livstegn fra den kanten.

På samme måte så finnes det av og til litt for mange "unyanserte" kommentarer av typen "Helvetes.......", "jævla ....." som kommer raskt når det går i mot i en kamp. Men alt i alt så er det svært mange her på forumet som ser problemer med dagens Arsenallag. At vi vektlegger diverse elementer forskjellig og gjerne har varierende oppfatning av hvem som kan klandres synes jeg er greit. At vi har forskjellige "løsninger" på problemet er også greit. Men jeg tror det er få av oss som mener at alt er bra når det gjelder lagets tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så kampen i går så satt jeg hele tiden med en følelse av at blackburn kom til å få 1 sjangs og ballen ville gå i mål.

Nå hadde di riktig nok noen "små"muligheter før målet kom,men likavel så føles det bare så typisk Arsenal.

Alt som kan gå galt ,gjør liksom det.

Rosicky sender avgårde en kanon som går tverrliger å ut,mens blackburn sleivsparker å ballen går stang inn,det føles rett å slett som en forbannelse!

Som mange andre her inne så begynner jeg å tvile på om Wenger har noe mer å tilføre dette laget,å det plager meg at disse tankene kommer.

Jeg føler rett å slett en enorm smerte når jeg ser Wenger står der å ser fortvilet å rådløs ut,for jeg vet at han elsker Arsenal like mye som jeg gjør,å han ønsker som oss at laget skal prestere å bring pokaler.

Tror man skal lete lenge etter en manager som faktisk har di følelsene for klubben som det vår manager har,derfor føles det rett å slett vondt å se at han ikke lykkes.

 

Det første som slo meg når jeg så laget som startet i dag var hvor målene skulle komme fra.Spillere som Rosicky,Diaby, Gervinho og Chamberlain har jo ikke akkurat bidratt mye i målprotokollen den siste tiden.

Å når man prater om Gervinho,hva skjer egentlig med den karen?Han åpnet jo sesongen brukbart,for så å bare miste alt...Er til tider utrulig frustrerende å se på den fyren,

Merker også at Giroud får en del pepper,og det er jo litt forståelig,men samtidig litt urettferdig.Giroud er ingen Persie,det vet vi alle,men han kan lett gjøre 20 mål + iløpet av en sesong for oss.

Problemet med han slik jeg ser det er at di som skal gi han di rette ballene å jobbe med, rett å slett ikke evner å gjøre det.

Synes hver gang vi slår inn fra kant så er det enten bak mål,i første forsvarer eller rett å slett bare ræva.Giroud må mates med gode innlegg å det er totalt fraværende i Arsenal.

Tror knapt jeg har sett et lag som slurver så mye når di har muligeten til å få ballen inn i boksen,å det virker ikke som om at det noen gang skal bli noen bedring på det heller.

Når jeg ser United spille så er det liksom en helt annen kvalitet i alt di gjør å jeg skjønner ikke hvorfor det er slik?

Idag så klarte vi knapt å slå en 5 meters passning uten å sinke spillet,og bevegelsene stopper bare helt opp...virker jo som om guttene aldrig har spilt sammen før.!

Dette ble et litt rotete innlegg,men jeg har så mange tanker i hodet nu at jeg vet knapt hvor jeg skal begynne.

Føles bare mer å mer som om at jeg bør distansere meg litt fra fotballen fremover,vist ikke så kommer jeg til å få deprisjonsproblemer!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett kampen ennå, men dette må vel ha vært en freak accident? Stemmer det at vi hadde ca. 16-1 i sjanser?

 

Nok en gang er folk dypt uenige om Diabys innsats. De som vanligvis klager på ham holder ham og Gerv som våre svakeste. SkySport mener han var vår bestemann. Ifølge VGlive hadde han mange gode/ok/tafatte avslutninger. Noen som har en balansert vurdering her?

Link to comment
Share on other sites

Hør her, ute av FA.Cupen ja vel, det var ikke optimal spill av oss her. Alt kan være glemt med seier over Bayeren i Champions League.

Går vi videre herfra så e laget og Wenger helter og alle er fornøyd. Så langt.

 

Vi blir bedre nå utover mot våren, solen står høyere og vi går mot nye høyder, bare se på tirsdag,,,,

Link to comment
Share on other sites

Skuffende bytter av Wenger,tar ut 3 offensive spillere og erstatter de med 3 offensive,er det et offensivt bytte? Og att Diaby og Arteta ikke blir igjen i garderoben etter pausen er for meg en gåte..Sistnevnte burde spilt Giroud på 45 på overtid,kunne bare pisset ballen i mål,isteden er han egoistisk og prøver å score fra spiss vinkel,jevla irriterende!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett kampen ennå, men dette må vel ha vært en freak accident? Stemmer det at vi hadde ca. 16-1 i sjanser?

 

Nok en gang er folk dypt uenige om Diabys innsats. De som vanligvis klager på ham holder ham og Gerv som våre svakeste. SkySport mener han var vår bestemann. Ifølge VGlive hadde han mange gode/ok/tafatte avslutninger. Noen som har en balansert vurdering her?

 

Jeg kan si så mye som at jeg ga han en 2'er på børsen! :D

 

Skal sies at jeg ga de karakterne 3 minutter etter kampslutt og sinnet koket.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett kampen ennå, men dette må vel ha vært en freak accident? Stemmer det at vi hadde ca. 16-1 i sjanser?

Jepp, folk overreagerer som vanlig når vi taper. Vi dominerer dem fullstendig, skaper flere gode sjanser, Blackburn skaper INGENTING, før de plutselig scorer et freakmål i det 70. minutt. Smash and grab.

 

Diaby var elendig igjen. Har sjeldent sett en midtbanespiller som er så treg med ballen i bena som det han er. Spiller i en ganske offensiv rolle, men er langt i fra noen trussel.

Link to comment
Share on other sites

Syns vi skaper endel, men ikke så alt for mye - men vi har mye ball, for hva det er verd. Det blir altfor omstendelig. Andre gang i år vi ryker mot lag fra lavere divisjoner. Jeg driter i hvor mange skudd vi har hatt, faktum er det at vi tapte hjemme for Blackburn, så å være forbanna for det er ikke å overreagere.

Link to comment
Share on other sites

Diaby er stort sett rett og slett fryktelig. Han og Gervinho er svært like. På en god dag, kan de faktisk få til det utrolige. Men når det skjer så sjelden, som det gjør med de, tør jeg påstå at det er flaks når de lykkes. Spillere med gode ferdigheter er i stand til å få til langt bedre enn disse to, og det selv på en dårlig dag.

Link to comment
Share on other sites

Syns vi skaper endel, men ikke så alt for mye - men vi har mye ball, for hva det er verd. Det blir altfor omstendelig. Andre gang i år vi ryker mot lag fra lavere divisjoner. Jeg driter i hvor mange skudd vi har hatt, faktum er det at vi tapte hjemme for Blackburn, så å være forbanna for det er ikke å overreagere.

Helt greit å være forbanna ja, det skal man være. Men personlig orker jeg ikke å krisemaksimere, det er ikke Wenger, Gazidis eller PHW sin skyld at vi tapte kampen i går. Det er ikke så avansert. Vi dominerte kampen, var uheldige som ikke scoret, og så får de mål på sin første og eneste sjanse. Det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...