Jump to content

2013.02.16 Blackburn Rovers H


49 unbeaten

Recommended Posts

Vi har 3 gode sjanser før Blackburn scorer. God Diaby heading som keeper redder flott, Gervinho skyter utenfor alene med keeper og Rosicky knuser en i tverrliggeren. Det var stort sett beholdningen etter 70 minutter fotball med 70% ballinnehav. Vil påstå at det å dominere, skape lite og brenne det meste er blitt litt for typisk Arsenal.

 

Så skjer det. Egne defensive feil, både personlige og kollektive, gir motstanderen et mål. Vil også påstå at dette er blitt litt for typisk Arsenal. En svakhet som har vedvart i flere år. Kanskje spesielt på dødball, men også mer og mer fra åpent spill.

 

Så isolert sett kan en greit argumentere med at å tape mot Blackburn var et freak accident, men i et større perspektiv fremkommer et mønster av feil og mangler. Det repeterer seg for mange ganger til at det kan kalles tilfeldigheter eller freak accidents. Derfor opplever jeg også gårsdagens resultat innenfor det som kan kalles normalt for Arsenal. Desverre. Disse feilene og manglene er det kun en mann som kan ordne opp i, og hvis han ikke klarer det - ja, da må noen andre få forsøke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Om man hadde laget en "kavalkade" av målene vi har sluppet inn iår... Alle turneringer, så vil dere se MANGE "freak accident's". Dette skjer de beste lagene også, men ikke i nærheten av så ofte som vi får de imot. Dermed kan man ikke lenger kalle det dette.

Så raskt motstanderen har ballen over vår banehalvdel er vi sårbare.

Link to comment
Share on other sites

Da var trofetørken forlenget til ni år, Wenger, PHW og Gazidis. Samtidig forventer dere at vi skal betale mer for å bivåne bataljer mot Championship-lag, enn andre betaler for å se toppkamper. Det forventes at vi skal respektere klubbens og spillerens ønske, da Premier Leagues beste spiller blir solgt til en hovedrival for "footballing reasons". Våre ytringer blir stemplet som "rubbish" av klubbdirektøren, da vi utrolig nok våger å kritisere en manager og en klubb som ikke har hevet et trofe siden 2005.

 

Dette handler ikke om "freak accidents". Det handler om en klubb som aksepterer og belønner middelmålighet. En klubb som forventer at hardt prøvede supportere skal grave i lommenes dypeste avgrunn, for å støtte en gjeng som ikke selv har troen på det de holder på med. Og en klubb som setter profitt foran sportslig suksess. En slik strategi kan ikke lykkes i internasjonal toppfotball. Glimtvis briljans kamuflere ikke de blinkende røde lampene. Jeg gremmes og skjemmes.

 

Dette er en reaksjon på gårsdagens fadese. Gjentar meg dessverre selv til det kjedsommelige, og er snart like hakkiplata som Arsene Wenger. Arsene FC er dessverre ferdigsnakka for min del. Forandring kan kun fryde. Hvem som må ut får andre avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ingenting konstruktivt å komme med efter tapet på lørdag. Ei heller i går. Og forsåvidt ikke i dag, heller. Svært, svært skuffende kamp!

 

På dager som lørdag, tenker jeg at det vil ta mange år å bygge opp igjen en skikkelig vinnerkultur i klubben vår. Uavhengig av hvem som er manager. På spillersiden er det nemlig ingen kontinuitetsbærere igjen. Ingen! Ingen som har vært med på å vinne noe for Arsenal. Det er vel faktisk bare Arsene Wenger igjen i klubben som har vært med på å vinne noe fra posisjonen han har i dag. Ja, og PHW. Og en og annen tea lady, antagelig. Men de spiller mindre rolle.

 

Så. Er Wenger problemet, eller halmstrået? Jeg klarer ikke bestemme meg. Men jeg kjenner uansett at min optimisme svinner litt efter litt. Både på lagets- og klubbens vegne. Og det er ikke noe moro!

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3 gode sjanser før Blackburn scorer. God Diaby heading som keeper redder flott, Gervinho skyter utenfor alene med keeper og Rosicky knuser en i tverrliggeren. Det var stort sett beholdningen etter 70 minutter fotball med 70% ballinnehav. Vil påstå at det å dominere, skape lite og brenne det meste er blitt litt for typisk Arsenal.

 

Så skjer det. Egne defensive feil, både personlige og kollektive, gir motstanderen et mål. Vil også påstå at dette er blitt litt for typisk Arsenal. En svakhet som har vedvart i flere år. Kanskje spesielt på dødball, men også mer og mer fra åpent spill.

 

Så isolert sett kan en greit argumentere med at å tape mot Blackburn var et freak accident, men i et større perspektiv fremkommer et mønster av feil og mangler. Det repeterer seg for mange ganger til at det kan kalles tilfeldigheter eller freak accidents. Derfor opplever jeg også gårsdagens resultat innenfor det som kan kalles normalt for Arsenal. Desverre. Disse feilene og manglene er det kun en mann som kan ordne opp i, og hvis han ikke klarer det - ja, da må noen andre få forsøke.

 

AMEN! Man må evne å se dette tapet i et større perspektiv, som du skriver. Hadde dette skjedd under storhetstiden for snart ti år siden hadde det vært en freak accident, men ikke nå. Dette er et resultat av at laget har noen fundamentale mangler i begge ender, der hvor fortballkamper avgjøres.

Link to comment
Share on other sites

Da var trofetørken forlenget til ni år,

 

ja, dette er den lengste trofetørken jeg har opplevd i løpet av de snart 43 årene jeg har vært supporter;

1971-1979-1987-1989-1991-1993-1994-1998-2002-2003-2004-2005- ?

dette er ekstra ironisk siden laget har hatt potensiale til å gjøre noe med dette nesten hvert eneste år (mye større potensiale enn på 1970-og begynnelsen av 1980-tallet), men man har klart å "vriste et tap ut av seierens sikre grep", hver eneste gang...!

Link to comment
Share on other sites

DOBBELT AMEN, piscator.

 

Fremst og bakerst !!

 

Eg vet ærlig talt ikke hvor mange år eg har messet om dette, det går fryktelig mange år tilbake.

Hadde kanskje en liten pause mens RvP peaket og Szczesny fortsatt var ung og lovende.

Da øynet jeg et naivt håp igjen, men i god tradisjon forsvant RvP og Szczesny virker mer og mer som en luftspeiling etter å ha vært på en altfor lang ørkenvandring med Almunia (noe som i seg selv er oppsigelsesgrunn).

 

Svakhetene har vært der i evigheter, og i takt med utarmingen av stallen har nivået sunket sakte (for mange tydeligvis nesten umerkelig) for hver sesong siden Wenger oppløste "Unebeaten laget". Fra 2007 har det vært rom for å gå ett skritt og etterhvert to skritt lengre enn vi faktisk har gjort, men ........

 

Når det er sagt. Til tross for at det har vært rom for å ha en sterkere stall enn hva vi har i dag er det ikke dårlige spillere vi har til disposisjon.

Kvaliteten "fremst og bakerste" er ikke fra øverste hylle, men ellers er det med noen få unntak solide spillere med mye erfaring.

Mer enn nok kvalitet til å vinne både Liga-Cup og FA-cup om ikke annet, men selv dette har vi vært ute av stand til å gjøre de siste 8 årene. For virkelig å markere styrke har vi i år ramlet ut av cupturneringene etter godt spill og heltemodig innsats mot en overlegen motstander.

 

Vi har vært i et par finaler de siste 8 årene. Først sendte vi ut juniorene for å møte på den tid Englands sterkeste lag (kjempe ide), deretter hadde vi en ny offensiv tannløs opptreden som avsluttes med ennå en defesiv komedie mot et nedrykkslag. Vi har klappet sammen som et korthus hver gang noe avgjørende er på gang, og stort sett faller vi for eget grep. På det viset har vi rotet vekk 2 Premier League titler og i alle fall en Liga-Cup tittel. Det nærmeste vi har vært et trofe i det hele tatt siden 2005 var i CL-finalen mot Barcelona.

 

Dette sier det meste spør dere meg når en ser et evig vedvarende mønster og et kontinuerlig synkende nivå.

 

0033-Spiss-spade-liten_product_listing.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt kjipt å tenke på at veien mot Wembley hadde sett slik ut om Arsenal hadde gjort jobben mot Blackburn: Millwall, Wigan, Wembley...

 

Har alltid lurt på dette: Hadde det virkelig det? Hadde ikke ørsmå endringer endret resultatet? Feks. at Arsenal tar 0.5 sekund mindre å skrive+ printe ut enn Blackburn (og da ville han som skrev og printet ut dette ha andre bevegelser som hadde ført til andre valg.) Hmm, vanskelig å forklare og et banalt eksempel, but you get it!

 

Edit: Litt som filmen Sliding Doors, bare i mye mindre skala

Link to comment
Share on other sites

Det går på i hvilken rekkefølge lagene kvalifiserer seg for neste runde. Ja, vi hadde kanskje møtt Milwall, men om Milwall - Arsenal hadde vært i kvarten tipper jeg TV-kampene hadde sett annerledes ut.

 

Ergo ville utfallet av trekningen vært annlerdels og vi kunne møtt hvem som helst i semien - ikke nødvendigvis Wigan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...