Jump to content

Sesongen 2010/11


vieira04

Recommended Posts

Kjører allerede nå på med noen av mine tanker og meninger denne sesongen, og hva jeg tenker om sommeren og neste sesong. Advarer de som ikke vil lese lange innlegg, eller blir irritert over viss vass uten mening.

 

Det er fortsatt to kamper igjen, hvor gutta skal inn å prestere denne sesongen. Hjemme mot Villa, og en liten tur i byen mot Fulham.

Dette burde være nok, til å sikre seg en 3.plass.

 

Hva skal man si?

Det er rart man skal sitte igjen med en merkelig følelse, når man faktisk ender såpass høyt opp på tabellen. Jeg ville nok ikke hatt denne følelsen, om ikke sesongen utviklet seg slik den gjorde. Det har vært en meget ujevn sesong av de såkalte "topplagene", og mulighetene har dukket opp i ny og ne. Disse har vi kastet elegant vekk, og det på en kjent måte for Arsenal å være.

 

Utd vinner sin 19.pokal, og viser nok engang at Ferguson får det beste ut av troppen. Laget har virket mye svakere i toppnivå over det hele denne sesongen (enn tidligere sesonger), men likevel drar de i land pokalen pga Ferguson sin oppskrift.

En oppskrift i å få det beste ut av laget (bruke spillere i rett posisjon og utnytte spillerkvalitetene), ta taktiske grep avhengig av motstander både før og underveis i kampens hete, og kreve arbeidsinnsats er bare noen av faktorene som spiller inn i denne vinnermentaliteten. Jeg synes vi har bedre bredde i troppen enn Utd, men vi har ikke utnyttet dette i vår fordel.

 

Står respekt av dette, og det skulle ikke forundre meg om de også slo Barcelona på Wembley. Jeg håper faktisk de vinner, siden Barcelona for meg har blitt meget uspiselige på flere områder de siste årene.

 

Chelsea hadde en fantastisk lang periode uten resultater denne sesongen, og visste at de også er sårbare med skader i et lag som ikke hadde den bredden som tidligere år. De har ikke fått igang Drogba etter malaria og småskader, samt Lampard og Malouda har også hatt store perioder uten sitt vanlige nivå.

Jeg frykter at Chelsea vil fremstå som et helt annet lag etter sommerens transfervalg, for det er ting som tyder på at russeren vil gjøre alt for å vinne en etterlengtet pokal. (CL)

 

Jeg trodde før sesongen at City kunne bli en seriøs utfrordrer, for kvaliteten i troppen er det ingenting å si på. Heldigvis har ikke Mancini klart å sette dette ut i virkelighet, men han får nye sjanser neste sesong etter nok en sommer med 3-4 store kjøp. Etter å ha fikset CL plass, så blir ikke han sparket denne sommeren........ Spørsmålet mitt; er han taktisk god nok til å utnytte dette, og er han god nok til å håndtere en slik situasjon med så mange spillere som vil spille.

 

Det er ikke sikkert at pokalen kommer noe spesielt nærmere Emirates, selv om Wenger bruker penger denne sommeren på 2-3 klassespillere. Jeg tror at enkelte klubber vil øke sitt nivå og bredde, og antakelig vil de ikke være så "ujevne" som denne sesongen vi har vært vitne til.

Derfor tror jeg det er en viktig sommer for Arsenal på flere områder, og da er det ikke bare noen kjøp som må utføres. Jeg mener også at formasjonen må endres, organiseringen bakover må gjøres noe med, og Wenger må kreve mer av spillere.

 

Formasjon:

Det har blitt diskutert mye på forumet angående 4-3-3 kontra 4-4-2, og jeg mener at Wenger må gå tilbake til den gamle formasjonen.

Hva kan 4-4-2 gi?

* Mindre avstand på topp mellom spissene.

Jeg mener vi trenger en spiss som jakter bakrom, og som gir Persie mer tid og hjelp til å skape/få rom. Persie har vært helt fantastisk etter skaden, men likevel har det vært som så med kantspillerene i den samme perioden. Persie er en taktisk klok spiller, med både gode avsluttningsegenskaper og som "medspiller". Gir man Persie et lite sekund, så kan han skape mye for seg selv (eller andre). Dette må vi oftere utnyttet for laget, men da må han få hjelp til å rive og dra i forsvarslinja til motstanderen.

 

* Mer balanse på midtbaneleddet.

Trekke Fabregas ned i banen, slik at vi kan utnytte fotballhodet og kvalitetene bedre enn det som har blitt gjort denne sesongen. Vi får ikke utnyttet kvalitetene på samme måte, når han jobber 25-30meter fra mål. La han stå å styre spillet fra litt dybere rolle, og la vingene/spissene glede seg over pasninger som blir servert på sølvfat. Med Song bak seg, så vil vi ikke være så sårbare bakover selv med to offensive kantspillere.

 

* Mer trygghet i det bakerste leddet.

Med Song i posisjon bak en dypere Fabregas, vil vi helt klart ha mer balanse på leddet foran forsvarsrekka. Dette vil gi mindre rom imellom lagdelene, og da har man luket vekk en viktig sårbar faktor i vårt spill.

 

Uansett om det er 4-3-3 eller 4-4-2 som spilles, så må det jobbes i sommer på treningsfeltet i denne lagdelen når det gjelder: avstand, markering, arbeidsoppgaver, og komunikasjon.

Her er det mye som kan bli bedre, og som bør bli bedre.

 

Nei, jeg håper på et 4-4-2 system, som har litt mer balanse i ulike lagdeler og utnytte dynamikken i laget. Et spillesystem som utnytter den direkte stilen, som vi hadde i tidlig fase med Wenger i stolen. Et spillesystem som utnytter kvalitetene i spillergruppa, og som utnytter svakhetene til motstanderene.

 

 

 

 

 

Sesongens børs fra min side (1-10)

 

Szczesny: 8.5

Prestert fra dag en selv i sin unge alder, og med det ujevne nivået i lagdelen foran seg.

Virker rolig, reaksjonsterk, og med en utrolig vinnervilje. Blir skuffet om Wenger ikke lar han få være 1.valg fra neste sesong. Meget imponert!

 

Almunia: 6

Gjorde en grei jobb, før skader. Blir med stor sannsynlighet solgt i sommer, og det er bare å ønske han lykke til. En spiller som fikk store deler av fansen mot seg, og som jeg mener fikk en dårlig behandling. Noen feil/tabber har det blitt, men han har jaggu meg fått andre krav på seg enn de andre.

 

Fabianski: 7

Tatt store skritt fra sist sesong, og virker mye mer trygg på seg selv. Fortsatt vært litt "hasardiøs" i feltarbeidet, men er en god reservekeeper slik jeg ser det.

 

Sagna: 8.5

Meget sterk sesong av vår franske høyreback, og har virket solid bakover. Synes også han har tatt gode steg på den offensive delen av spillet, og fremstår som en komplett back.

 

Clichy: 7

Av og til er Clichy feilplassert, siden han ikke alltid følger med i spillet. Spiller på høy risiko, og det fører også til noen unødvendige personlige feil i farlige situasjoner. (konsekvenser har ført til enkelte mål)

Vil også forsvare han litt. Står ofte alene uten sikring, og dårlige markering (følge løp) fra stoppere gjør at han får til tider en håpløs jobb.

Jeg tror Clichy har enda mer å gå på, men er avhengig av organiseringen i forsvarsleddet blir mye bedre.

 

Koscielny: 5.5

Ikke lett å være en nykommer i PL, og det har nok Laurent fått erfare.

Virket stresset i situasjoner (dårlig oversikt), har vært for langt unna motspillerene i markeringene, tar mange feilaktige avgjørelser i situasjoner, og har for meg hatt en dårlig første sesong for Arsenal. Skal nok forsvares med at det har vært mange forskjellige makkere, og at dette ikke gir han trygghet.

Tror han kan løfte seg, men er ikke god nok til å være hverken et 1. eller 2.valg som stopper.

 

Djourou: 6

Litt som Koscielny, virker litt hodeløs i vurderinger i ny og ne. Ofte dårlig jobb på markeringer, litt hasardiøs på timingen for å vinne ball, og ikke god nok for å være noe annet enn et 3. eller 4.valg.

Har mange år foran seg, og kan utvikle seg på flere områder. En god squadplayer.

 

Squillaci: 5.5

Skuffet, for jeg trodde ikke en slik rutinert spiller skulle ha så mye "panikk" i spillet sitt. Er nesten litt Silvestre dette kjøpet.

 

Vermaelen:

3 kamper sålangt, og det er en spiller vi MÅ ha i godt gammelt slag til neste sesong. Sårt savnet!

 

Gibbs:

Lite kamper, for en ny en sesong med mye skader. Trenger en periode uten skader, slik at han kan få litt mer trygghet i sitt spill. Blir en meget viktig sesong som kommer for Gibbs nå, et nytt år med skader frykter jeg kan ødelegge mye for fremtiden. En spennende back, og en god reserve for Clichy enn så lenge.

 

Eboue: 6

Får mindre og mindre spilletid, og kan brukes på flere posisjoner i laget. Skjønner ikke helt hva planen er å ha han i troppen, når en ung spiller kan få nyte den samme spillerollen i laget. Er han så viktig utenfor banen?

Eboue gjør jobben sin, når han får muligheten. En god squadplayer!

 

Jack: 8.5

Stor sesong av "lille" Wilshere. Viser et stort fotballhode, og en sterk mentalitet. Teknisk meget bra, og har en herlig kroppsbeherskelse med ball i vanskelige situasjoner. Litt skytetrening i sommer, så vil "gutten" ta nye steg. En stor fremtid, men viser allerede nå at han er god nok. Helt rå!

 

Fabregas: 7

Mye plaget med småskader denne sesongen, men iform er han absolutt en klasse for seg selv. Ser det ingen andre ser, har en utrolig pasningsfot, og jeg ber om at han ikke forsvinner denne sesongen. (desverre frykter jeg det mer, enn noengang.....)

Er utrolig viktig i laget.

 

Nasri: 8

Litt lite sprut de siste mnd av sesongen, men likevel har han hatt en stor sesong. Godt driv, god teknikk, flink til å se muligheter, og jeg tror han ville funnet sin rolle enda bedre i en "fri" kantrolle i et 4-4-2 system.

Skriv ny kontrakt nå!!

 

Song: 6.5

Stor på sitt beste, når han spiller den defensive rollen på midtbanen. Vært til tider for offensiv, vært for slapp i press, og gjort ting for vanskelig. Viktig brikke i laget, og som jeg håper danner duoen sentralt med Fabregas i 4-4-2 fra neste sesong.

 

Ramsey:

Godt å ha Aaron tilbake, nå er det bare å håpe han får en god sommer med trening.

 

Denilson: 6

Vært en tøff sesong for Denilson, og det skal bli spennende å se hva som skjer i sommer. Har alltid sett på Denilson som en god squad-player, som kan gå inn å slite/rive i stykker motstanderen på midtbanen. Er som en veps, man aldri blir kvitt. Denne sesongen synes jeg det har vært mye mer variabel spill, og mye personlige feil. Virket som om han har spilt uten selvtillitt i mange kamper, for det har vært noen tamt over Denilson denne sesongen.

 

Arshavin: 6.5

En ny sesong, med alt for mye ok-kamper. Har ferdigheter på øverste nivå, men det kommer så sjelden frem. For all del; han har vært innvolvert i mange mål/assist, men jeg forventer likevel mer totalt sett. Mange personlige feil, litt slapp holdning, og har ikke virket 100% på hugget.

Er en av klassespillerene, som må dra med seg laget. Vise vilje, vise spillerglede, og motivere de andre. Han har blitt bedre på å jobbe defensivt for laget de siste ukene, så all honnør for det.

 

Rosicky: 6

Har aldri kommet tilbake etter skadene, slik han var. Synd, for han var en ypperlig spiller på sitt beste. Jobber greit når han har fått sjansen, men produktet blir som der. Blir nok mest sansynlig solgt i sommer, og det er bare å ønske han lykke til.

 

Diaby: 6

Mye plaget med skader. Varierer veldig i kamper, og føler fortsatt at "fotballhodet" må jobbes mer med. Fortsatt savner jeg det, å gi ifra seg ballen i rett tidspunkt. Litt skuffet over at det ikke skjer utvikling på dette området. Har kvaliteter som få andre, nå må han snart bruke de på en god måte.

 

Bendtner: 6

Holder ikke dette nivået på det fotballmessige, men har det mer enn nok i kjeften. Blir plassert på kanten (lol) i mange av sine innhopp, og skal forsvares pga det. Enda et salg i sommer?

 

Chamakh: 6.5

Spilte strålende i høst, men plutselig var han helt borte. Fikk ikke tillitt etter at Persie var tilbake, og Bendtner ble stadig valgt foran han på innbytter.

Sterk hodespiller, god arbeidsinnsats, og kan være en god squad-player for fremtiden. Vil absolutt beholde Chamakh, istedenfor Bendtner.

 

Persie: 9

Skadefri er vår nummer 10 helt i verdensklasse, helt fantastisk de siste mnd. Teknikk, og spillerforståelse som er en nytelse å se på. Eneste jeg savner, er at skuddfoten (frispark) våkner for alvor etter sommeren.

 

Theo: 7.5

Vært en god sesong, og han tar oftere gode valg enn tidligere. Mener fortsatt at han har mye mer å gi som sentral spiss i et 4-4-2 system, enn på kanten i et 4-3-3 system. Ofte meget farlig når han kommer innenfor 16-meteren, både for seg selv og andre. En god sesong av Theo, og nå er det bare å håpe på at han får trent skikkelig i sommer.

 

Wenger: 6

Hard dom, men dette var en sesong vi virkelig hadde muligheten. En merkelig sesong slik jeg ser det i PL, hvor de aller beste har langt ifra prestert som tidligere. Vi fikk mulighet etter mulighet, og kastet bort den ene etter den andre på en pinlig måte.

Jeg savner en plan b. Bendtner på kant er ikke en plan b.......?, jeg savner at ting som skjer gang på gang blir tatt tak i (dødball, defensiv organisering), jeg savner at du svelger litt av stoltheten og tar de valgene som må gjøres (kjøp-salg), og at du utnytter mer av de kvalitetene vi har i klubben.

Vil alltid være takknemlig for det han har gjort for klubben, men jeg stiller spørsmål om han tar de valgene som må tas i neste fase.

 

Grunnjobben som har blitt gjort i klubben på mange områder, det er og blir Wenger sin fortjeneste. Nå må man gå videre, for nå blir det en viktig sesong. Hva med City, Chelsea, Pool, Utd, osv osv..... Nå må man ikke sove, men utnytte den posisjonen klubben befinner seg i på flere områder. Økning av billettprisene på 6.5% (litt usikker på tallet i farta), da må man også gjøre det som må gjøres.

Jeg er fornøyd med 3.plasser eller for den saks skyld 7.plasser, så lenge jeg veit at klubben OG spillerene har gjort sitt beste. Har de sloss for æren, så skal jeg juble.

 

Det er ikke bare at pokaler som teller, men måten sesongen totalt sett har blitt gjennomført. Der er jeg ikke fornøyd, for på opplagte "mangler/savn" har det ikke skjedd tiltak.

 

 

 

Sommeren vil det nok skje mye i klubben, og det trengs. Ikke bare med tanke på transfers, men også at det må gjøres en jobb på treningsfeltet som jeg har skrevet om tidligere i innlegget.

 

Salg: Almunia, Eboue, Traore, Squillaci, Denilson, Rosicky, Bendtner, Vela, Lansbury og Randall (tror ikke de tar steget)

 

Kjøp: Cahill, Sakho, Hazard, Melo (ikke fått ut kvalitetene i Juve), + en rettvendt spiss (Benzema, er han seriøs nok utenfor banen?).

 

Hvem får sjansen 2011/12:

Afobe, Miyaichi (arb.tillatelse?), Wellington (arb.tillatelse?), Aneke, Henderson, Miquel, JET, Frimpong, og Bartley

 

Nei; nå tar jeg snart en lang sommerferie fra Arsenal.

Vil selvfølgelig følge transfers og valg i klubben med stor innteresse i sommer, men skal bli godt å samle seg før en ny (og sannsynligvis) stor sesong i klubbens historie. Ny sesong med glede og sorg, men som kanskje avslutter med jubel.....

 

Sorry for et rotete innlegg, men nå må skal jeg hente prinsessa i bhg.

Gooner!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Bra innlegg mr. Arsenal kan fint greie å havne på 4 plass enda denne sesongen, så det er ikke sikkert nedturene er ferdig.

 

Jeg tror at Fabregas og Song sentralt på midten blir alt for treig og vil gjøre oss enda mer sårbare for kontringer.. Desutene føler jeg meg temmelig sikker på at Fabregas ikke er i Arsenal neste sesong. Men la oss si han blir da, Skal Arshavin spille venstrekant i 4-4-2? Hvor spiller Wilshere? Skal man ta Nasri inn med Song dersom Fabregas stikker eller Wishere inn og Nasri på høyrekant? Skal Fabregas erstattes eller skal pengene gå et annet sted? Jeg mener kansje det vi trenger nest mest av alt er en kant som kan utfordre og er en konstant trussel. Synes ikke det er ungdommen i Arsenal som har gjort denne sesong brutal, det er de liksom rutinerte

 

The Gunners have won just two of their last 11 matches in all competitions.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg mr. Arsenal kan fint greie å havne på 4 plass enda denne sesongen, så det er ikke sikkert nedturene er ferdig.

 

Jeg tror at Fabregas og Song sentralt på midten blir alt for treig og vil gjøre oss enda mer sårbare for kontringer.. Desutene føler jeg meg temmelig sikker på at Fabregas ikke er i Arsenal neste sesong. Men la oss si han blir da, Skal Arshavin spille venstrekant i 4-4-2? Hvor spiller Wilshere? Skal man ta Nasri inn med Song dersom Fabregas stikker eller Wishere inn og Nasri på høyrekant? Skal Fabregas erstattes eller skal pengene gå et annet sted? Jeg mener kansje det vi trenger nest mest av alt er en kant som kan utfordre og er en konstant trussel. Synes ikke det er ungdommen i Arsenal som har gjort denne sesong brutal, det er de liksom rutinerte

 

The Gunners have won just two of their last 11 matches in all competitions.

 

Jeg er ikke så opphengt i at sentrale midtbanespillere må ha stor fart, men de må ha et godt fotballhode. De må ha en forståelse for spillet slik at de plasserer seg klokt i ulike situasjoner, og det har både Song og Fabregas. Sistnevnte har et ekstremt godt fotballhode, og har hele tiden kontroll på hva som skjer både i nærsonen og også langt foran banen.

Vi vil jo bli mindre sårbare, om man har to sentral midtbanespillere som ikke leker spisser. Vi vil jo da ha bra/bedre sikring bakover, og unngå mange av disse enorme rommene som vi ofte har gitt bort ved overganger imot....

 

Wilshere kan fint bekle både Song og Fabregas sine roller i laget, slik jeg ser det. Med den skadehistorien i klubben, så er vi nødt til å ha "minst" dobbel dekning på alle plasser i laget.

Om Fabregas stikker, så tror tror jeg vi må ut å hente inn en erstatter. Vi må nok antakelig da, endre litt på måten man spiller. Man får antakelig ikke det fotballhodet, og må justere litt på systemet.

Jeg har ingen anelse akkurat nå, på hvem som kunne gått inn å tatt en slik rolle i laget.

 

Jeg tror Arshavin kan spille i et 4-4-2 system, men da i en litt fri rolle offensivt. Jeg tror likevel det kan finnes spillere der ute i markedet, som kan gjøre en bedre jobb totalt sett for laget enn vår kjære russer. Problemet er at Wenger ikke vil bytte ut 7-8 spiller iløpet av en sommer, og jeg tror at andre spillere ligger foran i køen for å gå ut porten.

 

Jeg tror Hazard kunne vært perfekt i et slikt system som kantspiller; teknisk 1mot1, rask, godt overblikk, og meget rettvendt i tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så opphengt i at sentrale midtbanespillere må ha stor fart, men de må ha et godt fotballhode. De må ha en forståelse for spillet slik at de plasserer seg klokt i ulike situasjoner, og det har både Song og Fabregas. Sistnevnte har et ekstremt godt fotballhode, og har hele tiden kontroll på hva som skjer både i nærsonen og også langt foran banen.

Vi vil jo bli mindre sårbare, om man har to sentral midtbanespillere som ikke leker spisser. Vi vil jo da ha bra/bedre sikring bakover, og unngå mange av disse enorme rommene som vi ofte har gitt bort ved overganger imot....

 

Wilshere kan fint bekle både Song og Fabregas sine roller i laget, slik jeg ser det. Med den skadehistorien i klubben, så er vi nødt til å ha "minst" dobbel dekning på alle plasser i laget.

Om Fabregas stikker, så tror tror jeg vi må ut å hente inn en erstatter. Vi må nok antakelig da, endre litt på måten man spiller. Man får antakelig ikke det fotballhodet, og må justere litt på systemet.

Jeg har ingen anelse akkurat nå, på hvem som kunne gått inn å tatt en slik rolle i laget.

 

Jeg tror Arshavin kan spille i et 4-4-2 system, men da i en litt fri rolle offensivt. Jeg tror likevel det kan finnes spillere der ute i markedet, som kan gjøre en bedre jobb totalt sett for laget enn vår kjære russer. Problemet er at Wenger ikke vil bytte ut 7-8 spiller iløpet av en sommer, og jeg tror at andre spillere ligger foran i køen for å gå ut porten.

 

Jeg tror Hazard kunne vært perfekt i et slikt system som kantspiller; teknisk 1mot1, rask, godt overblikk, og meget rettvendt i tankegangen.

 

Hazard er den spilleren jeg føler Wenger må gjøre alt for å hente til Arsenal i sommer!

 

Raske spillere sentralt har en fordel at de kan løpe opp spillere npr de er på etterskudd og har også en fordel når det kommer til inteceptions, sier ikke at spillere nødvendigvis trenger å være rask sentralt på midten. Flamini Fabregas fungerte perfekt i siste sesongen til Flamini. Den som skal spille ved siden av Fabregas følr jeg må ha god fart i beina kunne dekke store rom og være en god takler, er usikker på om det er Song.

Link to comment
Share on other sites

Begge innleggene dine er jeg helt enig i vieira04. 4-4-2 med Hazard på venstre, Nasri på høyre og v. Persie i Bergkamp-rollen (Arshavin hvis han er utilgjengelig) og en ny spiss/Walcott som sydspiss.

 

Er også enig med Pacman om at Hazard er den spilleren i sommer som burde hentes for enhver (nesten ihvertfall) pris. Hvis valget står mellom Benzema/Falcao og Eden Hazard så er jeg hvertfall ikke i tvil om hvem av de jeg ville gått for.

 

Samtidig var ikke Flamini den raskeste spilleren han heller, men han var voldsomt aggressiv. Song derimot er mer avventende og kalkulerende. Legg merke til hvor ofte han vinner ballen ved hjelp av posisjoneringen sin. Det er den aller sterkeste delen av spillet hans.

 

Er ikke i tvil om at 4-4-2 med Fabregas/Song på midten ville ha fungert strålende med begge to som holder igjen som oftest, men når laget får overganger må gjerne Fabregas for alt han er verdt følge på.

Link to comment
Share on other sites

Koscielny: 5.5

Ikke lett å være en nykommer i PL, og det har nok Laurent fått erfare.

Virket stresset i situasjoner (dårlig oversikt), har vært for langt unna motspillerene i markeringene, tar mange feilaktige avgjørelser i situasjoner, og har for meg hatt en dårlig første sesong for Arsenal. Skal nok forsvares med at det har vært mange forskjellige makkere, og at dette ikke gir han trygghet.

Tror han kan løfte seg, men er ikke god nok til å være hverken et 1. eller 2.valg som stopper.

 

 

Det var ei rimeleg streng vudering... Ja, han har vore ujamn, og også hatt sine kortslutningar frå tid til annan. Men lagets svakaste, saman med Squillaci? Det vert for drygt. Koscielny har til tider vore superb, seinast i kampen mot Man. Utd., og har også vært vår beste ved fleire høve denne sesongen. Totalt sett meir enn godkjent etter ein bratt læringskurve frå fransk liga.

Link to comment
Share on other sites

Det var ei rimeleg streng vudering... Ja, han har vore ujamn, og også hatt sine kortslutningar frå tid til annan. Men lagets svakaste, saman med Squillaci? Det vert for drygt. Koscielny har til tider vore superb, seinast i kampen mot Man. Utd., og har også vært vår beste ved fleire høve denne sesongen. Totalt sett meir enn godkjent etter ein bratt læringskurve frå fransk liga.

 

Koscielny har for meg fremstått som usikker og for dårlig i mange ulike faktorer, med det å være en stopper. Noe som har gått igjennom i store deler av sesongen er:

 

* Synes han leser spillet dårlig, som gjør at han ofte står feilplassert

* Han "timer" inngrepene sin dårlig, noe som gjør at han "selger" seg ofte i duellspill

* Virker stresset, og som gir mange paniske klareringer

* Null komunikasjon med sin makker/makkere

* Dårlig fysikk

* Slitt med tempoet i PL

 

Han har hatt enkelt kamper hvor han har gjort sine saker bra, men at han har vært lagets beste ved flere anledninger behøver ikke å si at han har vært superb i disse kampene.

Jeg er skuffet over mye av det han har prestert denne sesongen, men jeg ser at han kan utvikle seg til å bli en spennende spiller for klubben. Han er ikke klar for dette nå, men fortjener iallefall en sesong til før det blir en fellende dom fra min side.

 

Han kostet mye, og ble rost opp i skyene. Man setter da kravene kanskje litt høyere, enn de man ikke har de samme forventningene av. Respekterer at du har et helt annet inntrykk av sesongen til Koscielny :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med din vurdering av Koscielny, vieira04. Jeg syns riktignok han har fysikken til å lykkes, han må bare bli mentalt sterk nok til å kunne bruke den i PL. Men det er enkelte ting jeg mener peker i den retning av at han kan bli en god stopper for oss:

 

-Han har en god passningsfot

-Han er rask, og har noen susende gode taklinger i blant. Timingen kan rikrtignok bli bedre.

-Første sesong er over, han har forhåpentligvis lært masse, og vet hva slags treningsinnsats som skal til i

sommer for å hevde seg i PL.

 

Det er også vanskelig å bedømme hans innsats, da han bokstavelig talt ble kastet rett til ulvene i sin debutsesong. Jeg kan bare spekulere, men jeg tipper at Wenger tenkte at Vermaelen og Squillaci skulle danne stopperpar i år. Jeg tror det kunne gått bra, og Koscielny kunne fått en mer forsiktig matching. I tillegg har han slitt med ustabilitet rundt seg på alle kanter. Song har gjort mindre defensiv nytte for seg denne sesongen, Clichy har gjort mye rart, og det har keeperne bak Koscielny gjort og. I tillegg har samarbeidet med Squillaci feilet, og det tok lang tid før samarbeidet med Djourou ble bra. Jeg tror ikke det har vært en dans på roser for Kos, men neste sesong kan han forhåpentligvis få mer stabilitet rundt seg, og da tror jeg godeste Laurent kan blomstre. Og blomstrer han, tror jeg forsvaret vårt totalt sett vil bli mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Koscielny har ikke hatt det overenkelt med de utfordringene laget har hatt, men likevel føler jeg at han langt ifra har innfridd på viktige områder.

Det har vært for mye surr som har gått igjen kamp etter kamp, som kunne/burde vært luket vekk. Mange av de samme feilene har gått igjen, som han selv kunne jobbet/gjort noe med.

 

Jeg tror han kan være en spennende stopper for fremtiden, men jeg føler ikke at det er en trygghet om han skal være makkeren til Vermaelen fra neste sesong, ut ifra prestasjonene denne sesongen.

Vi må (slik jeg ser det) ha inn en bedre stopper som makker til Vermaelen, om vi skal ta nye steg førstkommende sesong.

Ser man på våre konkurrenter, så har de 2-3 stoppere i toppklasse som presterer på et helt annet nivå. Alt kan ikke bare skyldes på ustabilitet eller at sjokket til ny liga ble for stort.

Er klart at Koscielny kan øke nivået med mer stabilitet, men skal vi "gamble" på det allerede nå?

 

Ut ifra sum på overgang og hvilken fase den ble gjort, var det vel ingen tvil om at han var påtenkt å være makkeren til Vermaelen? Squillaci ble jo hentet inn et par dager før deadline, siden man trengte mer bredde i troppen......

Ser helt klart tanken din.

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ May 15 2011, 07:45 PM) 224414[/snapback]

Dessverre ser ikke Wenger det samme.

Noe må også gjøres med kantspillet vårt, Walcott og Arshavin fikk ikke til NOE på kanten idag, og da er det vanskelig å vinne fotballkamper.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ May 15 2011, 07:45 PM) 224414[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Dessverre ser ikke Wenger det samme.

 

Noe må også gjøres med kantspillet vårt, Walcott og Arshavin fikk ikke til NOE på kanten idag, og da er det vanskelig å vinne fotballkamper.

 

Jeg har nevnt dette opptil flere ganger, men jeg får ikke akkurat så mye oppmerksomhet når jeg nevner det B)

 

Vi har ikke en ENESTE naturlig kantspiller i førstelaget. Derimot har vi en overflod av offensive sentralemidtbanespillere. Arshavin, Rosicky, Nasri, Wilshere, Cesc (i utgangspunktet en sentral midtbanespiller, men Wenger har intenst prøvd å omskolere han til å være langt mer offensiv), Ramsey og Diaby.

 

Hvorfor? Vel det er vel fordi Wenger har prøvd å få tak i en Pires eller Ljungberg II. Dessverre har ingen vært i nærheten av nivået til disse.

 

Vi hadde Hleb og Rosicky i 07/08 sesongen som så ut til å bli meget gode erstattere, men så ble Rosicky skadet og Hleb forsvant. Nasri kom inn, men pga. ung alder og tilpasning til en ny posisjon har det tatt lang tid før han har blomstret. Walcott fungerer ok på kanten i enkelte kamper, men som regel blir han usynlig. Han er helt klart best i midten, men Wenger (nok en gang) mener enten at han fungerer bedre på kanten eller at han ikke er klar for å spille sentralt.

 

Miyaichi kan bli en meget god spiller for oss, men realistisk sett er han ikke klar til å være førstevalg før om 1-5 sesonger og vi har ei heller ikke en eneste naturlig kantspiller i akademiet vårt som kan komme inn om et par sesonger.

 

Carlos Vela KAN være et alternativ, men han er en naturlig spiss og er helt klart best der. Ellers sliter han med fysikken/stabiliteten og tilliten til Wenger. Og vil mest sannsynligvis aldri lykkes i Arsenal.

 

Nasri kan meget godt fungere på kanten neste sesong, men Arshavin og Walcott burde ikke være et alternativ såfremt Arsenal skal ha ambisjoner om å vinne noe. Da trenger vi en SKIKKELIG kantspiller. Hazard er en spiller som ville ha tilført oss så vanvittig mye. Det samme kan også Balazs Dzsudzsak gjøre som er en naturlig venstrebeint kantspiller.

 

En ting er hvertfall sikkert: Vi mangler et par spillertyper i Arsenal og det virker å være med overlegg fordi Wenger ikke liker denne typen fotball.

Link to comment
Share on other sites

Syns du har fått ganske bra respons og gehør for kanter jeg Stefan, vi er enige i mye om denne klubben(med unntak av Benzema, jeg ønsker ikke han først og fremst.)Få inn to kantspillere, en stopper og en mann som kan backe up midtbanen og holde Wilshere, Fabregas og Song på tåspissene og jeg vil være meget fornøyd. Alle må ha en viss rutine og vingene bør ha fart i bena. Men jeg tipper vi kjøper Lorientspilleren vi er koblet til isteden, en kreativ sentral midtbanespiller, som sannsynligvis mangler fart og skal kjøres på kant.

Link to comment
Share on other sites

Syns du har fått ganske bra respons og gehør for kanter jeg Stefan, vi er enige i mye om denne klubben(med unntak av Benzema, jeg ønsker ikke han først og fremst.)Få inn to kantspillere, en stopper og en mann som kan backe up midtbanen og holde Wilshere, Fabregas og Song på tåspissene og jeg vil være meget fornøyd. Alle må ha en viss rutine og vingene bør ha fart i bena. Men jeg tipper vi kjøper Lorientspilleren vi er koblet til isteden, en kreativ sentral midtbanespiller, som sannsynligvis mangler fart og skal kjøres på kant.

 

Haha fair enough.

 

Som sagt tidligere så ville min førsteprioritet i det minste vært å fått inn en skikkelig kantspiller. Eden Hazard/Alexis Sanchez er vel to av de yngste og mest populære navnene man kan dra ut av hatten om dagen, men personlig syntes jeg Hazard er langt langt bedre enn Sanchez og attpåtil 3 år yngre.

 

Man kan f.eks. også hente inn N'Zogbia som backup for Nasri og Hazard på kantene (mtp. at han kan spille både høyre og venstre) som ville vært et litt billigere alternativ enn hva jeg har foreslått tidligere (Dzsudzsak) samtidig som vi vet at han er i stand til å takle røffheten til Premier League.

 

Gode midtstoppere av den typen vi burde se etter er det en del av. Blant annet Sakho, Hummels, Subotic, Samba og til dels Cahill, men felles for alle er en forholdsvis drøy prislapp kanskje bortsett fra Samba.

 

En skikkelig DM (backup/konkurrent for Song) burde vært hentet allerede sesongen Flamini dro, men istedet gikk Wenger for det billigste alternativet og det endte nesten med katastrofe før Arshavin ble hentet i januar, men som du sier så ender vi vel opp med Morgan Amalfitano på en free transfer. Jeg kan ærlig talt si jeg aldri har sett han spille, men wikipedia sier dette: "Amalfitano possesses powerful midfield play and has been likened to Patrick Vieira.". Dog er jeg litt skeptisk mtp. at andre har sagt han som regel spiller på kanten for Lorient..

 

Uansett så er vi hvertfall enige om at det burde bli hentet et par kantspillere, midtstopper av ypperste klasse og en DM. Spissdiskujonen kan vi ta en annen gang! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Koscielny har for meg fremstått som usikker og for dårlig i mange ulike faktorer, med det å være en stopper. Noe som har gått igjennom i store deler av sesongen er:

 

* Synes han leser spillet dårlig, som gjør at han ofte står feilplassert

* Han "timer" inngrepene sin dårlig, noe som gjør at han "selger" seg ofte i duellspill

* Virker stresset, og som gir mange paniske klareringer

* Null komunikasjon med sin makker/makkere

* Dårlig fysikk

* Slitt med tempoet i PL

 

Han har hatt enkelt kamper hvor han har gjort sine saker bra, men at han har vært lagets beste ved flere anledninger behøver ikke å si at han har vært superb i disse kampene.

Jeg er skuffet over mye av det han har prestert denne sesongen, men jeg ser at han kan utvikle seg til å bli en spennende spiller for klubben. Han er ikke klar for dette nå, men fortjener iallefall en sesong til før det blir en fellende dom fra min side.

 

Han kostet mye, og ble rost opp i skyene. Man setter da kravene kanskje litt høyere, enn de man ikke har de samme forventningene av. Respekterer at du har et helt annet inntrykk av sesongen til Koscielny :blink:

 

Støttes 100%

 

Han er en flott fyr som absolutt har hatt gode kamper for arsenal. Men alt i alt så synes jeg han har hatt for mange dårlige prestasjoner for å fortsette(fast) som midtstopper i arsenal! Er nå sjeleglad for at vi ikke har blitt straffet hver gang Koscielny mister en markering eller "meier" ned spillere innen egen 16 meter!

Det som kanskje skremmer meg mest er når motstanderen angriper fra kanten, så virker det som han ikke er i stand til oppfatte faren av motspillere som angriper boksen rundt han!

Nå var det hans første sesong i arsenal og PL, og han har hatt mange fine prestasjoner, så ønsker han videre i arsenal som 3/4 valg.

 

Vi har ikke sluppet inn alt for mange mål denne sesongen, problemet er når og hvordan målene kommer, og det er tydelig at dette arsenal laget har store problemer defensivt. Isåfall i kamper der de opplever offensivt press fra motstanderen. Alt kan være fint når midtbanen og de fremste rekkene er i slag, da det naturligvis gir mindre utfordringer til forsvaret. Men hver gang forsvaret settes på prøve, så sitter jeg med en klump i magen. Og når man er i en slik posisjon, så er det jaggu vanskelig å vinne noe som helst!

 

Som vieira04 og mange andre har påpekt, så er det dårlig defensiv organisering i laget, og her er første prioritet for arsenal denne sommeren!

Spillermessig mener jeg at vi taper oss veldig hvis vi må spille store deler av sesongen med spillere som Koscielny, Clichy og Squillaci. Alle er i stand til å steppe inn en og annen gang, men savner en fast firer bak som vi og laget kan stole på.

Så i sommer hadde det vært fint med en kraftig signering i midtforsvaret, samt en som kan gå inn og forbedre den jobben Clichy har gjort.

Tviler på at dette skjer, da Clichy mest sannsynlig fortsetter i sin faste posisjon, samt at Wenger sjeldent gir opp spillere etter en sesong i arsenal. Da får vi håpe at det skjer noe på treningsfeltet..

 

4-4-2.

 

En formasjon som også jeg skulle likt å sett i arsenal igjen, og kanskje det er en formasjon som kan hjelpe spillere som Koscielny og Clichy..

Men det er 2 grunder til at jeg ikke tror det vil skje; a) Vi mangler da kantspillere, noe som da tvinger Wenger å selge unna noen spillere, også kjøpe inn 2 kantspillere av høy kvalitet. Husker vi skrek etter dette i tidligere sesonger da vi ble tvunget til å se spillere som Diaby og Fabregas på kanten. Nå er da Walcott blitt en bedre spiller, samt at vi har sett Willshere spille i en kantrolle(Emirates cup/Bolton). Nasri kan også bekle en slik rolle, men som sagt så tror jeg ikke det er den mest effektive løsningen for arsenal. Og at Wenger ser ut til å ha for uvane og spille spillere i posisjoner de ikke kan.

B) At Wenger går bort fra en formasjon etter 1 år er lite sannsynelig. Han har også en tropp med flere "små" tekniske spillere i Fabregas, Willshere, Ramsey, Nasri og Rosicky. Skal han få mest ut av disse spillerne, uten å kutte for mye på spilletiden deres så er nok en 4-3-3 variant et bedre alternativ..

 

Vanskelig å se hva Wenger skal gjøre for a ta arsenal dit de fortjener å være! Hadde man selv vært manager, så ville man solgt unna spillere som ikke presterer. Kjøpt inn kvalitet på posisjoner som trengs. Skiftet formasjon. hentet inn en defensiv "spesialist" som kan fikse de defensive problemene. Gi Song en konkurent for sin posisjon. Fått Nike til å lage en gul & blå bortedrakt. Klart å beholde de beste spillerne, og så til slutt innsett at det faktisk er managerens jobb og motivere spillere :)

 

Når det gjelder inn og ut av arsenal denne sommeren, så er ikke jeg i en posisjon å komme med forslag. Har i år nesten bare sett arsenal kamper, men har fått med meg en og annen kamp med Hazzard. En imponerende spiller, men som har sagt at han vil bli i Lille enn så lenge?

 

De fleste av oss så for oss en slik slutt på sesongen da den startet opp i august 2010. Meget skuffende da vi så ut som i store deler av sesongen til å endelig ta steget videre.

 

Frykter Wenger har mistet sin evne til å lede et lag til en tittel eller to, isåfall er det på tide at noen andre kan få prøve seg i sjefstolen.

 

Tror grensen er gått for mange etter denne sesongen, og 2 seire på 13 kamper? Er ikke akseptabelt! Nå må det forandres litt i arsenal, for å fortsette i samme spor sesong etter sesong uten suksess, er rett og slett dårlig management.

Link to comment
Share on other sites

Spillerbørs for sesongen:

 

Jeg rangerer etter hvordan jeg mener spillerne har prestert. Jeg bryr meg ikke hvor gamle de er, hvor mange sesonger de har spilt i PL, om de har vært skader i sesongen før og potensiale. Jeg bryr meg kun om prestasjoner for det er det som gir resulater.

 

 

Szczesny: 7

 

Almunia: 3

 

Fabianski: 4

 

Sagna: 8

 

Clichy: 5

 

Koscielny: 5

 

Djourou: 5

 

Squillaci: 4

 

Vermaelen: spilt for lite

 

Gibbs: 4

 

Eboue: 3

 

Jack: 8

 

Fabregas: 6

 

Nasri: 7

 

Song: 6

 

Ramsey: spilt for lite

 

Denilson: 3

 

Arshavin: 5

 

Rosicky: 4

 

Diaby: 3

 

Bendtner: 5

 

Chamakh: 5

 

Persie: 9

 

Theo: 6

 

Wenger: 4

Link to comment
Share on other sites

Når Arshavin bidrar minimalt på venstresiden og det tar 26 min før Walcott er ani ballen på hjemmebane er det noe som er så galt at det er helt sinnsykt.

 

Satan som jeg savner Overmars og spesielt Pires som dominerte kamper fra kantposisjon, dette har ikke vi sett siden sist vi vant noe..

Link to comment
Share on other sites

Vi får alt for ofte skader på viktige spillere i kritiske deler av sesongen, noe som kan konkludere med at stallen er for liten.

 

Vi blir alt for ofte utspilt\nedkjempet av fysisk sterke lag, som kan konkludere at vi mangler for lite muskler og tæl.

 

Vi mangler den aller siste spisskompetansen til å omsette sjanser i mål, vi sliter med å drepe kamper i avgjørende faser av spillet.

 

Vi mangler den aller siste spisskompetansen til å rydde unna foran egen keeper. Vi sliter med å få til skikkelige avklaringer i avgjørende faser av spillet.

 

Vi mangler kynismen til å faktisk spille på resultat når vi trenger det som aller mest. Vi er "gode" 2\3 av sesongen, men når det drar seg til, så er sesongen "over" i mars for vår del. På rundt en 14 dagers periode, sånn pluss minus, så går vi fra å være utfordrere i 4 turneringer, til å ende opp med null....nada....direkte sjanseløse i alle.

 

Nå har vi kjørt på samme viset i minst 6 sesonger, og vi kommer hit men ikke lengre, er Wenger gått ut på dato?

Klarer ikke å la være å tenke på at vi har gått fra "uovervinnelige" til å bli de småspurvene vi er blitt. Argumentet som oftest har vært brukt, er å spare penger. Men vet ikke helt hvor mye penger vi egentlig har spart, det blir mindre premiepenger, det blir sansynligvis mindre sponsorpenger (1. plasser selger vel bedre enn 3. plasser\4. plasser).

Link to comment
Share on other sites

1-0 :angry:

Tror ikke vi får noe hjelp fra Stoke i kveld..

 

Trenger nok hjelp fra Bolton og må slå Fulham selv, men det ser ikke lyst ut med tanke på siste resultatene..

Link to comment
Share on other sites

Viktig kamp i kveld. Arsenal spiller om plass i Champions League - æh Manchester City var det vist ja. Etter alle gavepakker vi har fått denne sesongen, kan det være mulig at det er en aller siste som fortsatt er uåpnet? Heia Stoke !!!

City leder 1-0. Vi får krysse det vi har.

Tenk at vi virkelig har klart å rote oss inn i denne situasjonen. Det er egentlig utrolig.

Nærmest en fisako. Selv om vi kanskje var dømt lavt før sesongstart.

For meg er et bilde av et blylodd i et tau i ferskvann et bilde som gir mening.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...