Jump to content

Sesongen 2010/11


vieira04

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Vi som var litt negative før sesongen fikk dessverre altfor rett, peiling på fotball kanskje? Bare å bite tenna sammen og håper Wenger våkner og innser at prosjektet hans har feila og at kursen må legges om..... (dvs mye mer fokus på den defensive organiseringa!!! og så må laget bestå av masse rutine krydret med litt ungt talent).

Wenger fortjener å avslutte med stil, men ser ikke bra ut dette. tror ikke Wenger gjør endringene. LEI WENGERFOTBALLEN!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Sesongen oppsummert for min del: Saved by the bell!

Det er godt mulig vi ble "Saved by the bell" i forhold til CL-plassen, men i forholdt til gullet tapte vi i så fall klart på poeng.

i FAC, CC og CL ble resultatene heller knockouts.

Link to comment
Share on other sites

Ancelotti fikk fyken fordi 2 trofeer på to sesonger ikke var nok.

 

Wenger, derimot, fortsetter etter 6 år uten en skit og leverer samme klisjeene sine sesong etter sesong om at jada, vi er så gode så.

 

Dette er ikke en kritikk av Wenger, men et stort spørsmålstegn ved klubben på eiersiden.

 

Hvem vet, kanskje styret vårt samler på fjerdeplasser?? Verdens beste på å ta fjerdeplass.

Link to comment
Share on other sites

Vi som var litt negative før sesongen fikk dessverre altfor rett, peiling på fotball kanskje? Bare å bite tenna sammen og håper Wenger våkner og innser at prosjektet hans har feila og at kursen må legges om..... (dvs mye mer fokus på den defensive organiseringa!!! og så må laget bestå av masse rutine krydret med litt ungt talent).

Wenger fortjener å avslutte med stil, men ser ikke bra ut dette. tror ikke Wenger gjør endringene. LEI WENGERFOTBALLEN!!!!!

Det heter ikke peiling på fotball når alt er generaliseringer og etterpåklokskap. For det første har omtrent alle lag (minus Utd på hjemmebane) vært mye dårligere enn alle med "peiling" har antatt. Vi har slått United, Chelsea og Barcelona, og tatt 1 poeng mot WBA - var det NOEN som forutså det? Keeperproblemet vårt "forsvant" med 4.-keeperen vi allerede hadde når alle mente vi måtte kjøpe Buffon, Casillas eller noen i den klassen. Før sesongen visste ingen at vår beste stopper, Vermaelen, bare skulle spille 5 kamper. I tillegg er det faktisk slik at om alle stangskudd i PL denne sesongen [for alle lag - ikke bare oss, som hadde klart flest] hadde gått inn hadde vi allerede vunnet serien 4 runder før slutt! Marginer heter det - og ingenting av dette har jeg sett diskutert "før sesongen"... Greit nok er resultatet av sesongen alt annet enn noen av oss ønsket oss, men ingen her inne har vært i nærheten av å beskrive hva som egentlig skjedde før i etterpåklokskapens lys. Only hindsight is 20/20. Og med det så kan jeg godt forstå (selv om jeg heller ikke aksepterer) den effekten skuffelsen når ting begynte å rakne fikk på laget de siste månedene. Og hvorfor høres vi alle sammen ut som Paris Hilton nå? "Det må kjøpes dyrt, ellers..." Prisen betyr ingenting. Det må kjøpes riktige spillere - og det er det nok ikke mange som har peiling på hvem er selv om vi liker å late som.

 

Hvem vet, kanskje styret vårt samler på fjerdeplasser?? Verdens beste på å ta fjerdeplass.

Tora Berger var det i flere år. Det har blitt en del gullmedaljer etter det :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det heter ikke peiling på fotball når alt er generaliseringer og etterpåklokskap. For det første har omtrent alle lag (minus Utd på hjemmebane) vært mye dårligere enn alle med "peiling" har antatt. Vi har slått United, Chelsea og Barcelona, og tatt 1 poeng mot WBA - var det NOEN som forutså det? Keeperproblemet vårt "forsvant" med 4.-keeperen vi allerede hadde når alle mente vi måtte kjøpe Buffon, Casillas eller noen i den klassen. Før sesongen visste ingen at vår beste stopper, Vermaelen, bare skulle spille 5 kamper. I tillegg er det faktisk slik at om alle stangskudd i PL denne sesongen [for alle lag - ikke bare oss, som hadde klart flest] hadde gått inn hadde vi allerede vunnet serien 4 runder før slutt! Marginer heter det - og ingenting av dette har jeg sett diskutert "før sesongen"... Greit nok er resultatet av sesongen alt annet enn noen av oss ønsket oss, men ingen her inne har vært i nærheten av å beskrive hva som egentlig skjedde før i etterpåklokskapens lys. Only hindsight is 20/20. Og med det så kan jeg godt forstå (selv om jeg heller ikke aksepterer) den effekten skuffelsen når ting begynte å rakne fikk på laget de siste månedene. Og hvorfor høres vi alle sammen ut som Paris Hilton nå? "Det må kjøpes dyrt, ellers..." Prisen betyr ingenting. Det må kjøpes riktige spillere - og det er det nok ikke mange som har peiling på hvem er selv om vi liker å late som.

Tora Berger var det i flere år. Det har blitt en del gullmedaljer etter det :rolleyes:

 

Du plukker ut en del overraskende vendinger og fremstiller det som absolutt alt er tilfeldig i fotball. Jeg er selvsagt enig med deg i at fotballekspertise er en tvilsom form for ekspertise med masse ad hoc-forklaringer. Samtidig sitter det en gammel gubbe i Manchester som tar inn de fleste pokalene, og det sitter en yngre fyr i Barcelona og gjør det samme. Så HELT tilfeldig er det ikke i fotball heller. Enkelte managere får ting til bedre enn de fleste andre, skjønt med god hjelp av penger og apparatet rundt seg...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er det faktisk slik at om alle stangskudd i PL denne sesongen [for alle lag - ikke bare oss, som hadde klart flest] hadde gått inn hadde vi allerede vunnet serien 4 runder før slutt! Marginer heter det

Håper virkelig ikke Wenger og styret tenker slik. Hvis de fortsetter med å unnskylde dårlig spill med marginer o.l. så er det bare å forberede seg på EL spill eller værre i framtida. Målene kommer ikke til å være breiere til neste år

Link to comment
Share on other sites

Det heter ikke peiling på fotball når alt er generaliseringer og etterpåklokskap. For det første har omtrent alle lag (minus Utd på hjemmebane) vært mye dårligere enn alle med "peiling" har antatt. Vi har slått United, Chelsea og Barcelona, og tatt 1 poeng mot WBA - var det NOEN som forutså det? Keeperproblemet vårt "forsvant" med 4.-keeperen vi allerede hadde når alle mente vi måtte kjøpe Buffon, Casillas eller noen i den klassen. Før sesongen visste ingen at vår beste stopper, Vermaelen, bare skulle spille 5 kamper. I tillegg er det faktisk slik at om alle stangskudd i PL denne sesongen [for alle lag - ikke bare oss, som hadde klart flest] hadde gått inn hadde vi allerede vunnet serien 4 runder før slutt! Marginer heter det - og ingenting av dette har jeg sett diskutert "før sesongen"... Greit nok er resultatet av sesongen alt annet enn noen av oss ønsket oss, men ingen her inne har vært i nærheten av å beskrive hva som egentlig skjedde før i etterpåklokskapens lys. Only hindsight is 20/20. Og med det så kan jeg godt forstå (selv om jeg heller ikke aksepterer) den effekten skuffelsen når ting begynte å rakne fikk på laget de siste månedene. Og hvorfor høres vi alle sammen ut som Paris Hilton nå? "Det må kjøpes dyrt, ellers..." Prisen betyr ingenting. Det må kjøpes riktige spillere - og det er det nok ikke mange som har peiling på hvem er selv om vi liker å late som.

Tora Berger var det i flere år. Det har blitt en del gullmedaljer etter det :rolleyes:

[/quote

 

 

Jeg tippa oss på 3.plass, vi havna på 4.plass og det skyldes i all hovedsak ikke tilfeldigheter, men at Arsenal har vært for dårlige og rakna på en måte som var vond og flau å følge med på.

Jeg skrev FØR SESONGEN vi hadde gjort feil i å kvitte oss med mye PL-rutine i forsvar... Gallas og Campbell UTEN å erstatte med annen "PL-rutine". Vermaelens skade kunne ingen forutse, men skader kommer ALLTID og vi kan ikke hvert eneste år bruke det som unnskyldning. Stangskudd er for dårlige skudd, nære javel, men for dårlig. "stangskuddligaen" blir bare patetisk å se på. Faktum i år igjen er at det defensive er for dårlig og det er her fokuset nå må ligge om vi skal bli en reel utfordrer igjen. Jeg har aldri mast om at det må kjøpes dyrt.... Selg gjerne Vela, Denilson, Squillaci, Rosicky, Arshavin og Bendtner for min del og hent Samba, Parker og Bent? Spillere som har bevist at de mestrer PL.

Link to comment
Share on other sites

Du plukker ut en del overraskende vendinger og fremstiller det som absolutt alt er tilfeldig i fotball. Jeg er selvsagt enig med deg i at fotballekspertise er en tvilsom form for ekspertise med masse ad hoc-forklaringer. Samtidig sitter det en gammel gubbe i Manchester som tar inn de fleste pokalene, og det sitter en yngre fyr i Barcelona og gjør det samme. Så HELT tilfeldig er det ikke i fotball heller. Enkelte managere får ting til bedre enn de fleste andre, skjønt med god hjelp av penger og apparatet rundt seg...

Alt er absolutt ikke tilfeldig, men jeg er en smule lei av besserwissere som stort sett bare har sagt "vi kommer ikke til å vinne i år heller" og som nå antyder at det at de hadde rett beviser at de visste noe ingen andre visste... Med den ene setningen kunne man jo lekt profet i 6 år for Arsenal (og hvor mange for City..?) Det er synd å si det, men minst halvparten (og nå er jeg snill) av kritikken mot klubb, manager og enkeltspillere) her inne er oppgulp fra aviser med temmelig tynn realitycheck. Enkelte får til ting, og andre (med like mange nasjonale titler som utd i perioden) er nå på leting etter sin 9. manager siden 2002... Stegene Chelski og City har tatt plasseringsmessig antyder ganske klart at penger er en del av forklaringen på suksess, og at omtrent alt vi maste om før sesongen var å kjøpe Schwarzer viser ganske tydelig at vi ante lite om hvordan sesongen kom til å se ut. Eller?

Håper virkelig ikke Wenger og styret tenker slik. Hvis de fortsetter med å unnskylde dårlig spill med marginer o.l. så er det bare å forberede seg på EL spill eller værre i framtida. Målene kommer ikke til å være breiere til neste år

Formodentlig er det ingen som tenker at akkurat den statistikken beviser noe som helst - annet enn at tilsammen ca. en meter kunne gjort Arsenal til mestere denne sesongen. Og det faktum er en temmelig sterk indikator på at det ikke var noe noen "kunne vite", men at små tilfeldigheter kan ha store utslag (i stedet for å vinne 12 poeng før avlutning er vi 12 poeng bak vinnerne. Det er små marginer på toppnivå, og jeg unnskylder ingenting av det som ikke er som vi alle ønsker i Arsenal for tiden, men påpeker at ingen har gitt noen særlig realistisk og troverdig forklaring på denne sesongens utfall "før sesongen". Og maner til en liten smule ydmykhet i forhold til å komme med enkle løsninger: Som kjøp dyrt - eller kjøp Schwarzer...

Link to comment
Share on other sites

avenell [sorry, men nettleseren vil ikke "quote" akkurat nå]

Jeg tippa oss på 3.plass, vi havna på 4.plass og det skyldes i all hovedsak ikke tilfeldigheter, men at Arsenal har vært for dårlige og rakna på en måte som var vond og flau å følge med på.

Jeg skrev FØR SESONGEN vi hadde gjort feil i å kvitte oss med mye PL-rutine i forsvar... Gallas og Campbell UTEN å erstatte med annen "PL-rutine". Vermaelens skade kunne ingen forutse, men skader kommer ALLTID og vi kan ikke hvert eneste år bruke det som unnskyldning. Stangskudd er for dårlige skudd, nære javel, men for dårlig. "stangskuddligaen" blir bare patetisk å se på. Faktum i år igjen er at det defensive er for dårlig og det er her fokuset nå må ligge om vi skal bli en reel utfordrer igjen. Jeg har aldri mast om at det må kjøpes dyrt.... Selg gjerne Vela, Denilson, Squillaci, Rosicky, Arshavin og Bendtner for min del og hent Samba, Parker og Bent? Spillere som har bevist at de mestrer PL.

 

Jeg har ikke unnskyldt noe som helst - jeg har bare påpekt at vi har vært far off i mange av forklaringene, og det er fremdeles bare påstander at akkurat din (eller min) forklaring er den eneste/virkelige årsaken. Arsenal er ikke så langt unna som de fleste prøver å påstå. Kjøp/salg-rekken du angir indikerer at våre defensive problemer ville vært løst med Samba for Squillaci? Jeg tror det er for enkelt, men du sier jo at problemet er defensiv PL-rutine? Parker klarte ikke å etablere seg på verken Chelsea eller Newcastle og spiller nå på et lag som tapte(!) PL denne sesongen. Er det virkelig godt nok for Arsenal? Jeg vet ikke. Jeg er svært imponert over Bent, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at Walcott ville vært like god om han fikk spille i den rollen i stedet for på kanten i noen sesonger (men det har han jo ikke fått, så det kan ingen av oss vite). Og vi kan absolutt ikke selge 6 og kjøpe 3 uten at noen av reservene tar steget opp veldig kjapt!

Link to comment
Share on other sites

Man kan si at det var fundamentalt "risky" å satse på at spillere som Vermaelen, Koscielny, Djourou, Squillaci, Wilshere og Chamakh skulle bære laget såpass mye som de måtte.

 

Vermaelen med én sesongs erfaring fra Premier League mens Koscielny, Squillaci og Chamakh var helt ferske. Djourou hadde akkurat vært ute i et helt år og Wilshere hadde 13-14 kamper for Bolton og et par innhopp for Arsenal.

 

Det burde ha vært en slags varsellampe i hodet til Wenger på dette tidspunktet og særlig når vi nærmest oss januar og situasjonen ikke var så mye bedre. Heldigvis var Nasri i sitt livs form mens Chamakh og Djourou begge to var i meget god form. Uten disse 3 spillerene så tror jeg vi hadde vært heldige om vi i det hele tatt hadde havnet innenfor topp 4.

 

Hadde det kun vært snakk om f.eks. Wilshere eller en spiller til som var helst fersk og "raw" som skulle få temmelig mye spilletid hadde det vært forståelig, men når man har opp mot 3-5 spillere som nesten ikke har spilt i Premier League i det hele tatt i det samme laget og alle disse har veldig lite erfaring på toppnivå så er det et under at vi i det hele tatt hadde så mye poeng rundt juletider som vi hadde.

 

Man kan takke høstformen til laget og van Persie fra nyttår at vi i det minste har en sjanse til å sikre oss plass i Champions League og be til høyere makter om at Wenger sørger for at vi ikke er i en lik situasjon neste år.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har ikke unnskyldt noe som helst - jeg har bare påpekt at vi har vært far off i mange av forklaringene, og det er fremdeles bare påstander at akkurat din (eller min) forklaring er den eneste/virkelige årsaken. Arsenal er ikke så langt unna som de fleste prøver å påstå. Kjøp/salg-rekken du angir indikerer at våre defensive problemer ville vært løst med Samba for Squillaci? Jeg tror det er for enkelt, men du sier jo at problemet er defensiv PL-rutine? Parker klarte ikke å etablere seg på verken Chelsea eller Newcastle og spiller nå på et lag som tapte(!) PL denne sesongen. Er det virkelig godt nok for Arsenal? Jeg vet ikke. Jeg er svært imponert over Bent, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at Walcott ville vært like god om han fikk spille i den rollen i stedet for på kanten i noen sesonger (men det har han jo ikke fått, så det kan ingen av oss vite). Og vi kan absolutt ikke selge 6 og kjøpe 3 uten at noen av reservene tar steget opp veldig kjapt!

"

 

 

Enig ang. Walcott, håper Wenger dropper 4-5-1 (4-3-3?)og sender Theo gjennom i bakrommet (2 spisser). Man kan synse om hvor langt unna Arsenal egentlig er, eller bare se fakta og det er 12 poeng bak United og at vi slipper inn ca 10 mål for mye. Mitt ønske er at enten Adams eller Keown kommer inn som defensiv "hjelpetrener". Samba har god PL-rutine og vil gi oss masse styrke bakover og med eks Adams til å hjelpe gutta litt har jeg tro på det. Ønsker gjerne også et skifte fra Clichy til Baines bak der. Parker har jeg stor sans for og jeg mener han ville gjort en bedre jobb enn Denilson, Rosicky og tidvis også bedre enn Song. Lansbury bør inkluderes i tillegg.

Regner vel med at det kjøpes ett par "ukjente" spillere også (Alvarez ?).

Håper inderlig Wenger overrasker meg og gjør endringer i sommer og lykkes, mannen fortjener det mer enn noen.

Link to comment
Share on other sites

Enig ang. Walcott, håper Wenger dropper 4-5-1 (4-3-3?)og sender Theo gjennom i bakrommet (2 spisser). Man kan synse om hvor langt unna Arsenal egentlig er, eller bare se fakta og det er 12 poeng bak United og at vi slipper inn ca 10 mål for mye. Mitt ønske er at enten Adams eller Keown kommer inn som defensiv "hjelpetrener". Samba har god PL-rutine og vil gi oss masse styrke bakover og med eks Adams til å hjelpe gutta litt har jeg tro på det. Ønsker gjerne også et skifte fra Clichy til Baines bak der. Parker har jeg stor sans for og jeg mener han ville gjort en bedre jobb enn Denilson, Rosicky og tidvis også bedre enn Song. Lansbury bør inkluderes i tillegg.

Regner vel med at det kjøpes ett par "ukjente" spillere også (Alvarez ?).

Håper inderlig Wenger overrasker meg og gjør endringer i sommer og lykkes, mannen fortjener det mer enn noen.

Enig i at Wenger fortjener det, og jeg har fremdeles tro på ham! Det vil garantert bli noen utskiftninger i stallen ila. sommeren - og vi har alle lov til å håpe (både på spillere inn og ut)! Så får vi forsøke å unngå at håp automatisk blir til forventninger, da blir det vanskelig å diskutere. Har selv stor sans for Rosicky, men han er dessverre for mye skadet. I tillegg er vel hans "naturlige" posisjon Cescs - det samme som for Arshavin og Nasri - og Wilshere og Ramsey. Der har vi god dekning, iaf. i antall :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes:--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ May 21 2011, 08:09 PM) 224853[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Njaaa.. kan vel ikke sammenlinke Dame og Herrefotball... Ekke samme konkuransen i dame-verden som herre-verden.

¨

"Damefotball er hverken damer eller fotball"

 

- Ivar Hoff

Link to comment
Share on other sites

å oppsummere Arsenal sin sesonger er vel ikke så vanskelig. God start, vaklende rundt juletider og total kollaps til slutt. Den kollapsen, har jeg spurt meg selv mange ganger om hvordan er mulig og om det i det hele tatt er går an å reise seg etter noe sånt. Heldigvis skal spilleren nå ha en ufortjent pause og forhåpentligvis greie å riste av seg den verste skuffelsen(for noen har sesongen sett totalt likegyldig ut).

 

Hva som må endres, er det jeg skal prøve å ta for meg med dette innlegget.

Dette er vel strengt tatt et spørsmål vi supportere ikke burde svare på, men siden vår manager ser ut til å drite seg ut hver gang han prøver, så tar jeg sjansen.

 

Dette er ikke ferdighetene(fotballfaglige) det står på, det er ikke supporterne, det er ikke selve klubben, men det er det som Wenger ikke kaller for en ferdighet, nemlig det mentale. Wenger har greid å bygge opp et lag som er så skakkjørt mentalt, at når avisene mener de er dårlig, ja så tror de på det. De veit ikke hva de står for, de veit ikke hva de kjemper for og sist men ikke mist de veit ikke hvordan man skal nå målet. Målet var seriegull og hver gang man nærmet seg det, så feila dem og når vi kom til siste sjanse, så dreit vi i 1 plassen, 2. plassen, 3. plassen og nøyde oss med fjerde slik at alle(ikke bare avisene) kunne si hvor dårlige vi er. Ferdigheten til å ta de sjansene man får er en mangelvare eller la oss i, er totalt fraværende i dette laget.

 

Hvem står med ansvaret, spillerne eller Wenger?

For meg er svaret klart og enkelt! WENGER.. Når sant skal sies så vil jeg ikke si han har feila enda, jeg gir han et år til, men gud bedre meg for en jobb han har om vi skal greie å ta seriegull neste sesong. Det mannskapet han har valg ut er så svakt mentalt at om man ikke vinner noe neste sesong, så kan mange av dem legge fotballskoene på hylla og begynne med bingo. Så langt nede er mange av dem dessverre....

Link to comment
Share on other sites

(..) gud bedre meg for en jobb han har om vi skal greie å ta seriegull neste sesong. Det mannskapet han har valg ut er så svakt mentalt at om man ikke vinner noe neste sesong, så kan mange av dem legge fotballskoene på hylla og begynne med bingo. Så langt nede er mange av dem dessverre....

 

ja, og nettopp derfor er ikke kjøp av spillere det viktigste denne sommeren. Ihvertfall ikke kjøp av MANGE verdensstjerner for enorme summer. For det er ikke stallens fotballferdigheter som er for dårlige. De er egentlig gode nok. Men Wenger må gjøre noen grep for å stable troppen på beina mentalt. Å få inn friskt blod kan ha en effekt. Og det er kanskje dette som er det sterkeste argumentet for å kjøpe ett stort "navn"; det kan gi laget det nødvendige løftet, gi spillerne tilbake troen, og sørge for at klubben ikke mister for mange av stjernene som er der i dag. Disse tingene er MYE viktigere enn de rent fotballmessige tingene en stjernespiller vil kunne tilføre.

 

Men uansett om en spiller kan løfte laget eller ikke, det kan være mange måter å løfte laget på, og dette er mye viktigere å jobbe med for Wenger enn kjøp i seg selv. Det store spørsmålet er om dette er en tapt kamp i utgangspunktet? Er Wenger villig til å gjøre de grep som trengs, og er han i stand til det? Og har han allerede mistet garderoben, slik at det ikke vil nytte uansett hva han gjør? Og selv om han klarer å løfte laget mentalt, han har også en taktisk jobb å gjøre. Er han villig til å ta denne også? Summa summarum, kjøp gjerne en stjernespiller, og bytt ut noen "squad"-players (Denilson, Almunia, Rosicky feks), men den virkelige kampen må kjempes på andre områder, og jeg er dessverre litt pessimistisk til om Wenger har det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

6 fattige poeng fra å rykke ut av Champions league neste sesong, og må si jeg blir litt sjalu på Chelasea som ser ut til å ha skaffet seg Guus Hiddink som manager. Skuffet over sesongen, men det var også en sesong med flere positive opplevelser. Vi slår Chelsea, United, City og kanskje den beste kampen på Emirates p.d.d. mot Barcelona.

Szczesny, Willshere og et hjertelig comeback av Ramsey var flere lyse punkter i sesongen.

 

Vi trenger store forandringer denne sommeren! Det er det ingen tvil om, desverre så har vi en manager som jeg tviler vil gjøre de nødvendige tilltak.. Håper jeg tar feil så klart.

 

Det er klart at forsvaret til arsenal trenger en stor forandring, både i taktikk, formasjon og hvem som faktisk spiller der bak. Vi trenger også en midtbane kriger til som kan erstatte, vikariere eller spille sammen med Song.

Vi trenger også en eller flere kantspillere samt en skikkelig kvalitets spiss!

Er lei av at vi skal måtte være såpass avhengig av spillere som er alt for ofte skadet. Vi har også alt for mange spillere som ikke ser ut til å yte maksimalt på banen, og de bør se seg etter en annen klubb!

Link to comment
Share on other sites

ja, og nettopp derfor er ikke kjøp av spillere det viktigste denne sommeren. Ihvertfall ikke kjøp av MANGE verdensstjerner for enorme summer. For det er ikke stallens fotballferdigheter som er for dårlige. De er egentlig gode nok. Men Wenger må gjøre noen grep for å stable troppen på beina mentalt. Å få inn friskt blod kan ha en effekt. Og det er kanskje dette som er det sterkeste argumentet for å kjøpe ett stort "navn"; det kan gi laget det nødvendige løftet, gi spillerne tilbake troen, og sørge for at klubben ikke mister for mange av stjernene som er der i dag. Disse tingene er MYE viktigere enn de rent fotballmessige tingene en stjernespiller vil kunne tilføre.

Jeg er ikke uenig i resonnementet, men samtidig: var det ikke nettopp dette Arshavin var? Bergkamp var det - og det var utvilsomt et perfekt kjøp i så måte, men jeg ville tro Wenger (med flere) var litt skeptisk til denne teorien på bakgrunn av at Arshavin ikke på noen måte hadde en lignende effekt. Det fins ganske mange eksempler på store navn som verken har hevet laget eller prestert selv etter en overgang. Og en liten ting til: Dersom man skuer såvidt bort til årets PL-vinnere så er det i mine øyne et lag hovedsakelig bestående av squadspillere.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på den tabellen hans, viser det svart på hvit at vi ikke har kommet oss en centimeter fremover.....?!

Om vi ser på en lignende tabell for Utd har de (vi):

2006/7: 1st/89p (4th/68)

2007/8: 1st/87p (3rd/83)

2008/9: 1st/90p (4th/72)

2009/10: 2nd/85p (3rd/75)

20010/11: 1st/80p (4th/67)

Så de har ikke kommet "en centimeter" fremover de heller da, og man må helt tilbake til 2004/05 før de hadde færre poeng enn i år - til tross for at de har 18-1-0 hjemme... (80p har holdt til 3.-4.-plass de siste 10 årene). Forøvrig mye fornuftig i Arseblogs refleksjoner, men det er for lettvint å si at vi har gått tilbake bare fordi vi har færre poeng enn en annen sesong. Vi tok flere poeng mot topplagene denne sesongen enn forrige, for eksempel. Hadde vi holdt vårt eget snitt i PL (siden 1992) hadde vi fått 71 poeng per sesong (1,88 per kamp) - og Utd hadde fått 81. Vi er med andre ord omtrent der vi har vært de siste 20 årene, selv om det svinger litt opp (max 90) og ned (min 51).

Link to comment
Share on other sites

Om vi ser på en lignende tabell for Utd har de (vi):

2006/7: 1st/89p (4th/68)

2007/8: 1st/87p (3rd/83)

2008/9: 1st/90p (4th/72)

2009/10: 2nd/85p (3rd/75)

20010/11: 1st/80p (4th/67)

Så de har ikke kommet "en centimeter" fremover de heller da

Det er bare Forrest Gump som fortsetter å løpe etter han har kommet i mål

Link to comment
Share on other sites

Han gjør de samme refleksjoner som i alle fall jeg gjør selv.

 

"I feel sad about this season. It feels like end of era stuff to be honest."

 

"it’s a season which promised much and delivered nothing. Again."

 

dette er akkurat slik jeg føler det også. Og ja, å kjøpe spillere alene er ikke nok. Som det også påpekes i artikkelen er det største oppgaven;

 

"to instill more character and ensure collapses that we’ve seen in the final stages of seasons do not become a trademark of his teams (if they’re not already)"

 

og dette er ingen liten utfordring, for evig-toer følelsen ser ut til å ha festet seg i veggene på Emirates. DET er det verste med det som har skjedd de siste fem-seks årene. Selv om det å rote det til for seg selv, og gå på unødvendige tap mot prügelknabes for så vidt er en gjentakelse av historien for Arsenal, hadde man tidligere såpass tro på det man gjorde og såpass autoritet og historisk pondus at man nå og da vant en og annen pokal, selv om laget ikke var bra nok. Nå har man et lag som egentlig er fotballmessig bra nok, men som er så skakkjørte mentalt at de ikke TØR å vinne, fordi de er så redde for å tape.

 

Og dette er farlig. For neste gang Arsenal kommer i en posisjon der de har mulighet til å vinne noe, kommer disse spøkelsene til å krype frem igjen, selv om de i mellomtiden har blitt jaget bakerst i skapet. Med de siste fem-seks års historie i bagasjen er det ovehengende fare for at spillerne kommer til å bli skjelvne som ospeløv hvis de kommer til en finale eller skal spille en kamp der de kan avgjøre ligaen. Klubben kommer til å lide helt til disse spøkelsene er ute av skapet for godt. Derfor frykter jeg at skadene av de siste fem-seks trofeløse sesongene er verre enn det at man har rotet bort pokaler de burde vunnet, det har også betydning i årene som kommer er jeg redd. :P

 

det er for lettvint å si at vi har gått tilbake bare fordi vi har færre poeng enn en annen sesong.

 

helt enig. Denne type matematikk er meningsløs. Alt er relativt, ikke minst i fotball. Mye bedre å bli ligamester på 75 poeng enn å bli nummer to med 90 poeng...

Link to comment
Share on other sites

"I feel sad about this season. It feels like end of era stuff to be honest."

 

"it’s a season which promised much and delivered nothing. Again."

 

dette er akkurat slik jeg føler det også. Og ja, å kjøpe spillere alene er ikke nok. Som det også påpekes i artikkelen er det største oppgaven;

 

"to instill more character and ensure collapses that we’ve seen in the final stages of seasons do not become a trademark of his teams (if they’re not already)"

 

og dette er ingen liten utfordring, for evig-toer følelsen ser ut til å ha festet seg i veggene på Emirates. DET er det verste med det som har skjedd de siste fem-seks årene. Selv om det å rote det til for seg selv, og gå på unødvendige tap mot prügelknabes for så vidt er en gjentakelse av historien for Arsenal, hadde man tidligere såpass tro på det man gjorde og såpass autoritet og historisk pondus at man nå og da vant en og annen pokal, selv om laget ikke var bra nok. Nå har man et lag som egentlig er fotballmessig bra nok, men som er så skakkjørte mentalt at de ikke TØR å vinne, fordi de er så redde for å tape.

 

Og dette er farlig. For neste gang Arsenal kommer i en posisjon der de har mulighet til å vinne noe, kommer disse spøkelsene til å krype frem igjen, selv om de i mellomtiden har blitt jaget bakerst i skapet. Med de siste fem-seks års historie i bagasjen er det ovehengende fare for at spillerne kommer til å bli skjelvne som ospeløv hvis de kommer til en finale eller skal spille en kamp der de kan avgjøre ligaen. Klubben kommer til å lide helt til disse spøkelsene er ute av skapet for godt. Derfor frykter jeg at skadene av de siste fem-seks trofeløse sesongene er verre enn det at man har rotet bort pokaler de burde vunnet, det har også betydning i årene som kommer er jeg redd. :P

helt enig. Denne type matematikk er meningsløs. Alt er relativt, ikke minst i fotball. Mye bedre å bli ligamester på 75 poeng enn å bli nummer to med 90 poeng...

 

Ja men våre spillere skal jo ifølge Wenger bli så og så mange % bedre vært år fordi de er så ung.. Hvis dette likosm stemte burde ikke vi hatt flere poeng enn i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Ja men våre spillere skal jo ifølge Wenger bli så og så mange % bedre vært år fordi de er så ung.. Hvis dette likosm stemte burde ikke vi hatt flere poeng enn i fjor?

 

nå vet jeg ikke om Wenger har kvantifisert (i prosent) hvor mye bedre spillerne skulle bli. Kvantifisering er i seg selv temmelig meningsløst, selv om man godt kan si at spillerne skal ha fremgang. Men selv om man hadde vært i stand til en slik kvantifisering er det ihvertfall meningsløst å "omsette" dette i poeng. Det fins jo ingen funksjonssammenheng mellom spillernes ferdigheter og antall poeng. Når man tenker på hvor håpløst dårlige Arsenal har vært i avslutningen, blir det jo ekstra ironisk å tenke at de hadde vært mestere dersom alle stangskudd hadde gått inn. Uten å legge for mye vekt på dette (jeg sier for eksempel ikke at Arsenal hadde fortjent å vinne, må understreke det), illustrerer dette om ikke annet hvor sammensatt ting er i fotball. Arsenal hadde fotballmessige ferdigheter til å vinne denne sesongen, og de fikk egentlig alt servert på en fjøl, men de klarte likevel å rote det bort. Det forteller både hvor gode og hvor dårlige Arsenal er på ulike vis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...