Jump to content

Den beste enkeltprestasjonen siste 20 år


Ravenghost

Recommended Posts

Henry i 2000 såg jeg live, og det var en opplevelse. Seaman var også rå, men når det kommer til den absolutte kremen av prestasjoner så stiller DB10 i en særklasse for meg. Tegneseriemålet mot Newcastle er absolutt en kandidat. Tror jeg også kaster frem

som et forslag. Teknikk og overblikk som ingen andre.
Link to comment
Share on other sites

Siden dette er "den beste enkeltprestasjonen", så er nok mitt valg Dennis Bergkamp sitt fantastiske mål mot Newcastle. Var selv til stede under kampen, og det var ikke bare "goonere" som smilte etter kamp, når de var vitne til et så sykt mål.

 

Teknikk, kroppsbeherskelse, forståelse ut av en annen verden, og kraft, ja det er bare få ord som kan beskrive dette magiske målet. Får nesten en tåre i øyekroken, når jeg sitter å tenker over dette magiske øyeblikket. Det øyeblikket og den opplevelsen kommer jeg aldri til å glemme. Aldri!

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er det målet jeg selv husker best av alle målene jeg har sett Arsenal score. Var selv rundt 10 år da, og var i den perioden jeg begynte å feste meg til Arsenal for fullt. Så kampen med en hel gjeng Liverpool-"fans", og det var ubeskrivelig deilig å se den gå inn.

Link to comment
Share on other sites

DB 10 mot Newcastle. Ingen over, ingen ved siden. Jo, forresten en ved siden; Chippy Brady mot Spurs lille julaften 1978 på WHL. I was there! :P

 

 

5-0, det var kampens 3 mål. Da gikk yidsen hjem! :)

 

Btw, vi må ikke glemme Chaz mot Spurs i påsken 1984 heller. Det var en ok kamp å være på det også! :D

 

Link to comment
Share on other sites

Gjelder det en prestasjon over 90 minutter så er det vel få som slår Henry mot Leeds en fredagskveld i april '04.

 

Andy Gray oppsummerer det meste ved det siste målet. "I've seen most things in the past 25 years, I haven't seen anything like him!" Dette var også bare en uke etter at Henry nærmest reddet Arsenals sesong, med hat-trick mot Liverpool på Highbury.

 

Når det gjelder øyeblikket så går min stemme til Dennis mot Newcastle. Magisk!

Link to comment
Share on other sites

Dennis mot Newcastle om man velge. Vi får vel si at heldigvis finns det en mengde fantastiske prestasjoner å velge i, men Thomas mot Pool er jo over 20 år siden om man skal være pirkete :) En annen enkeltprestasjon som rager høyt for min del er

!
Link to comment
Share on other sites

Dennis mot Newcastle om man velge. Vi får vel si at heldigvis finns det en mengde fantastiske prestasjoenr å velge i, men Thomas mot Pool er jo over 20 år siden om man skal være pirkete :) En annen enkeltprestasjon som rager høyt for min del er

!

 

Hekkan så tiå går B)

Link to comment
Share on other sites

Av kamper jeg selv har sett på TV/Live må jeg nevne Walcott sitt løp I CL mot Liverpool. Vi utlignet til 2-2 etter en fantastisk prestasjon av Walcott - for så å se at Liverpool fikk en feilaktig straffe idømt til sitt favør 2 minutter seinere. En kamp hvor gledesrus gikk til tårer for min del...

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å svare på soørsmålet når man ikke definerer "beste enkeltmannsprestasjon." Hva skal man ta hensyn til? Motstanderen? Viktigheten av kampen? Viktigheten av målet? Vanskelighetsgraden eller kun hvor estetisk pent målet var?

 

Målet til Bergkamp er helt unikt, og jeg kan ikke huske at jeg har sett noe lignende før eller siden. Men i min sære verden føler jeg ikke det er et mål som først og fremst kommer av en ekstrem teknisk detalj nok for meg. Når jeg tenker på enkeltmannsprestasjon tenker jeg mer på et mål skapt helt på egenhånd ut av ingenting, gjerne mot et etablert forsvar. Bergkamp viser også styrke og avslutningesegenskaper etter det nydelige touchet, men det skal ikke mer til enn en syk teknisk detalj som får han i scoringsposisjon. For all del er det stor vanskelighetsgrad i målet og en avsolutt yndling fra min side, men beste enkeltmannsprestasjon er det ikke.

 

Derfor går min stemme til Henry mot Real. Litt klumsete dribling vil kanskje noen si, og ikke like elegant som noen av hans andre raid (mot Liverpool f.eks.), men han lager et mål helt på egenhånd mot et etablert forsvar. Legenden viser fart, styrke, balanse, vilje og god mental styrke når han endelig får avsluttet på mål etter det langde raidet. Vanligvis foretrekker jeg mål som et perfekt på flere plan, men det er som sagt en enkeltmannsprestasjon de er ute etter. på mange raid ser man ofte et halvhjertet forsvar (les: Maradonna mot England) som gir opp og ikke presser spilleren ordentlig. Her er det rett og slett Henrys ekstreme ferdigheter som gjør at han scorer, og ikke svkae prestasjoner av motstanderen. Særlig sistnevnte moment er noe som er viktig for meg ved slike kåringer. Dersom motstanderen er halvhjertet og det er deler ved målet som jeg anser som tabbe av motstanderen ødelegger det mye av prestasjonen for min del. I kamper driter man i det, men når man skal ha beste mål kåringer og lignende synes jeg man skal ta høyde for slikt. At det er mot en storklubb på bortebane i en åttendelsfinale i CL gjør det bare enda bedre, selv om jeg ikke tok det med i vurderingen min.

 

Hva med å legge til en poll?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...