Jump to content

Den beste enkeltprestasjonen siste 20 år


Ravenghost

Recommended Posts

Det er umulig å svare på soørsmålet når man ikke definerer "beste enkeltmannsprestasjon." Hva skal man ta hensyn til? Motstanderen? Viktigheten av kampen? Viktigheten av målet? Vanskelighetsgraden eller kun hvor estetisk pent målet var?

 

Målet til Bergkamp er helt unikt, og jeg kan ikke huske at jeg har sett noe lignende før eller siden. Men i min sære verden føler jeg ikke det er et mål som først og fremst kommer av en ekstrem teknisk detalj nok for meg. Når jeg tenker på enkeltmannsprestasjon tenker jeg mer på et mål skapt helt på egenhånd ut av ingenting, gjerne mot et etablert forsvar. Bergkamp viser også styrke og avslutningesegenskaper etter det nydelige touchet, men det skal ikke mer til enn en syk teknisk detalj som får han i scoringsposisjon. For all del er det stor vanskelighetsgrad i målet og en avsolutt yndling fra min side, men beste enkeltmannsprestasjon er det ikke.

 

Derfor går min stemme til Henry mot Real. Litt klumsete dribling vil kanskje noen si, og ikke like elegant som noen av hans andre raid (mot Liverpool f.eks.), men han lager et mål helt på egenhånd mot et etablert forsvar. Legenden viser fart, styrke, balanse, vilje og god mental styrke når han endelig får avsluttet på mål etter det langde raidet. Vanligvis foretrekker jeg mål som et perfekt på flere plan, men det er som sagt en enkeltmannsprestasjon de er ute etter. på mange raid ser man ofte et halvhjertet forsvar (les: Maradonna mot England) som gir opp og ikke presser spilleren ordentlig. Her er det rett og slett Henrys ekstreme ferdigheter som gjør at han scorer, og ikke svkae prestasjoner av motstanderen. Særlig sistnevnte moment er noe som er viktig for meg ved slike kåringer. Dersom motstanderen er halvhjertet og det er deler ved målet som jeg anser som tabbe av motstanderen ødelegger det mye av prestasjonen for min del. I kamper driter man i det, men når man skal ha beste mål kåringer og lignende synes jeg man skal ta høyde for slikt. At det er mot en storklubb på bortebane i en åttendelsfinale i CL gjør det bare enda bedre, selv om jeg ikke tok det med i vurderingen min.

 

Hva med å legge til en poll?

En poll hadde vært bra, men vet ikke hvordan man gjør det.

 

Hadde jeg kunnet gjøre det, hadde disse 6 vært med:

 

- Seaman mot Sheff Utd Semi final FA cup

- Henry mot Real Madrid CL borte

- van Persie mot Charlton borte

- Bergkamp mot Newcastle borte

- Nasri mot Porto hjemme

- Cesc mot Tottenham hjemme

 

 

 

Når det gjelder det du sier: "Det er umulig å svare på soørsmålet når man ikke definerer "beste enkeltmannsprestasjon." Hva skal man ta hensyn til? Motstanderen? Viktigheten av kampen? Viktigheten av målet? Vanskelighetsgraden eller kun hvor estetisk pent målet var?"

så er jo det opp til den enkelte om hvordan de vurderer det.

Link to comment
Share on other sites

Det trengel vel ikke nødvendigvis å være et mål, Magnus?

 

Hva med denne redningen fra Lehmann? Regner med at den vekker en del minner.

 

 

PS: Resultatet sto seg slik.

Sant det du sier, keepere skal få lov til å bli med de også B). Hvorfor er ikke Lehmanns dobbeltredning mot Real nevnt????!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av det du sier Magnus87, men disse ordene er jeg meget uenig i:

Men i min sære verden føler jeg ikke det er et mål som først og fremst kommer av en ekstrem teknisk detalj nok for meg. Når jeg tenker på enkeltmannsprestasjon tenker jeg mer på et mål skapt helt på egenhånd ut av ingenting, gjerne mot et etablert forsvar.

 

Dette målet er jo teknikk og kroppsbevegelse/beherskelse på ypperste nivå, som man aldri har sett før. En enorm følsom teknisk touch på ballen, som skrur den rundt stopperen som er i ryggen på Dennis. Når han i tillegg kombinerer dette med rå kraft, for så å spikre den elegant i mål. Hvordan du kan mene dette målet ikke er skapt av egenhånd, ut ifra situasjonen NÅR Dennis mottar ballen er for meg en gåte. Har aldri vært mer uenig med deg før Magnus87, men respekterer synet ditt. B)

Link to comment
Share on other sites

Haha- må innrømme at jeg ikke hadde ventet en ny Almuniadebatt i denne tråden B)

Fantastiske redninger

 

 

Som sagt; jeg ønsket å være litt ukonvensjonell. Samtidig som det var et stikk til en del her, og en støtte til en spiller som for mg får altfor mye kritikk :P

Link to comment
Share on other sites

YouTube er en oppkomme. Jeg har et forslag som kanskje er det ypperste siden Seaman mot Sheffield United og Lehmann mot Real Madrid. DETTE!!

 

Fint, da har vi alle aktørene i "Almuniadebatten" på plass. Lehmann, the man himself og Fabianski. Kjør debatt.

 

Hilsen Tapapa som er veldig godt fornøyd med det Almunia viser for tiden, selvom han neppe er utslitt etter denne kampen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av det du sier Magnus87, men disse ordene er jeg meget uenig i:

Dette målet er jo teknikk og kroppsbevegelse/beherskelse på ypperste nivå, som man aldri har sett før. En enorm følsom teknisk touch på ballen, som skrur den rundt stopperen som er i ryggen på Dennis. Når han i tillegg kombinerer dette med rå kraft, for så å spikre den elegant i mål. Hvordan du kan mene dette målet ikke er skapt av egenhånd, ut ifra situasjonen NÅR Dennis mottar ballen er for meg en gåte. Har aldri vært mer uenig med deg før Magnus87, men respekterer synet ditt. :xxx:

Hehe, det sier hvor enige vi stort sett er, når du aldri har vært mer uenig med meg enn du er i denne diskusjonen. Som sagt så synes jeg det ikke er nok med at han kun passerer én mann selv om han gjør det på en meget elegant og unik måte. Jeg kunne kanskje formluert meg bedre på det ene punktet. Bergkamp skaper målsjansen helt på egenhånd, men han er ikke så langt ifra mål og har kun én mann på seg. Dermed synes jeg det ikke er en bedre enkeltmannsprestasjon enn Henry sitt mål, selv om det mest sannsynlig ikke er mulig å passere en forsvarspiller på en penere, mer elegant og <insert masse komplimenter> måte feilvendt og komme til skuddmulighhet. Det er absolutt en verdig vinner hvis den blir kåret til den beste enkeltmannprestasjonen og han må gjøre mye selv før han kommer til målsjansen. Men jeg synes det er en større prestasjonen av Henry å kjempe seg gjennom flere ledd helt på egenhånd. Denne diskusjonen er vel et klassisk eksempel der man bare må bli enige om at man er uenige, for det er helt inviduelt hvilke kriterier man synes er viktigst for prestasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Fint, da har vi alle aktørene i "Almuniadebatten" på plass. Lehmann, the man himself og Fabianski. Kjør debatt.

 

Hilsen Tapapa som er veldig godt fornøyd med det Almunia viser for tiden, selvom han neppe er utslitt etter denne kampen.

 

Her blir ingen debatt med meg som aktør i alle fall, for alle er enige og det er ikke keepere som har blitt debattert.

 

Hilsen Sir John som også har balanse i Almunia regnskapet så langt. :xxx:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det sier hvor enige vi stort sett er, når du aldri har vært mer uenig med meg enn du er i denne diskusjonen. Som sagt så synes jeg det ikke er nok med at han kun passerer én mann selv om han gjør det på en meget elegant og unik måte. Jeg kunne kanskje formluert meg bedre på det ene punktet. Bergkamp skaper målsjansen helt på egenhånd, men han er ikke så langt ifra mål og har kun én mann på seg. Dermed synes jeg det ikke er en bedre enkeltmannsprestasjon enn Henry sitt mål, selv om det mest sannsynlig ikke er mulig å passere en forsvarspiller på en penere, mer elegant og <insert masse komplimenter> måte feilvendt og komme til skuddmulighhet. Det er absolutt en verdig vinner hvis den blir kåret til den beste enkeltmannprestasjonen og han må gjøre mye selv før han kommer til målsjansen. Men jeg synes det er en større prestasjonen av Henry å kjempe seg gjennom flere ledd helt på egenhånd. Denne diskusjonen er vel et klassisk eksempel der man bare må bli enige om at man er uenige, for det er helt inviduelt hvilke kriterier man synes er viktigst for prestasjonen.

 

Vi får bli uenige :xxx:

For meg har Henry hatt et par soloraid, som jeg mener er bedre enn dette målet mot Real Madrid. Det finnes flere soloraid-mål oppgjennom årene, men for meg har jeg aldri sett noe i nærheten til Dennis sitt praktmål. Det er vel det som får mitt blod til å bruse i begeistring.

 

Er som du sier, individuelle kriterier på "enkeltprestasjonene"

Og Sir John har jo også en enorm prestasjon, med tanke på enkeltprestasjoner på keeperplassen. Seaman sitt øyeblikk mot Sheff Utd, var rett og slett klasse. Legger man til alderen til på vår bakerste mann på det tidspunktet, så gir ikke det noe mindre "poeng" i stilklassen. Et magisk øyeblikk på streken :xxx:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av det du sier Magnus87, men disse ordene er jeg meget uenig i:

Dette målet er jo teknikk og kroppsbevegelse/beherskelse på ypperste nivå, som man aldri har sett før. En enorm følsom teknisk touch på ballen, som skrur den rundt stopperen som er i ryggen på Dennis. Når han i tillegg kombinerer dette med rå kraft, for så å spikre den elegant i mål. Hvordan du kan mene dette målet ikke er skapt av egenhånd, ut ifra situasjonen NÅR Dennis mottar ballen er for meg en gåte. Har aldri vært mer uenig med deg før Magnus87, men respekterer synet ditt. :)

 

Klart folk har forskjellig syn på hva som er et uforglemmelig øyeblikk og en stor prestasjon.

For meg er Bergkamp sitt mål unikt da jeg ikke har sett andre gjøre noe slikt.

Følsomheten og teknikken når han skrur ballen forbi med ryggen til motstanderen, og tar ballen bak han ,er bare helt rått.

Når det er sagt har Dennis Bergkamp gjort en del andre finurlige ting som få gjør etter han.

 

På bakgrunn av den tekniske utførelsen. Ikke minst vanskelighetsgraden.Magien og det vakre i utførelsen blir mitt valg:

 

Dennis Bergkamp mot Newcastle

Link to comment
Share on other sites

Almunia.

Som står oppreist og leverer etter tidenes trakassering.

 

Sorry, men Almunia's "redemption" er langt ifra noen beste enkeltprestasjon de siste 20-årene. Han har heller ikke mottatt tidenes trakassering, det står nok Eboué for og han har spilt på et såpass høyt nivå i hver bidige kamp etterpå at det kan regnes som en langt langt bedre prestasjon enn Almunia.

Link to comment
Share on other sites

Arshavins prestasjoner mot Liverpool er det kanskje også verdt å nevne her. Han scoret Arsenals fire mål mot Liverpool 21. april 2009 (res: 4-4) og Arsenals to mål 13. desember 2009 (res: 1-2), begge på Anfield.

 

Hans andre mål i 1-2-kampen (virkelig verdt å se):

 

http://www.youtube.com/watch?v=SQIP-CXD2Jc

 

Alle 8 målene i 4-4-kampen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZrOZByvo95A

Link to comment
Share on other sites

Sorry, men Almunia's "redemption" er langt ifra noen beste enkeltprestasjon de siste 20-årene. Han har heller ikke mottatt tidenes trakassering, det står nok Eboué for og han har spilt på et såpass høyt nivå i hver bidige kamp etterpå at det kan regnes som en langt langt bedre prestasjon enn Almunia.

Almunia har jo fått tyn i 4-5 år nå. Det er et mirakel at mannen klarer å gå på banen med hodet hevet. Eboue fikk litt tyn han også, men Almunia har levd med dette i masse år. Fort gjort å glemme at det er ikke så lenge siden han sto såpass bra at det var snakk om at han kunne spille for England :)

 

 

Best enkelt prestasjon er umulig å avgjøre fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Fra mitt mest objektive ståsted vil jeg vel si Bergkamp mot Newcastle, men det er Tony's mål mot Everton som ga meg den absolutt beste følelsen. Med tanke på alt den mannen har vært igjennom så var det målet så fantastisk at jeg knapt har ord. Det viser hvilken spiller han var og hvilken vinnervilje som bodde i han.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å komme utenom Thierry Henry i denne kåringen, hans mål mot spudz når han startet på egen banehalvdel og la bak seg en 5-6 spillere på veien mot en kontrollert avslutning fra 16-meteren opplevdes som å stjele sukkertøy fra barn, uforglemmelig prestasjon fra den beste Arsenal-spilleren i historien.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å komme utenom Thierry Henry i denne kåringen, hans mål mot spudz når han startet på egen banehalvdel og la bak seg en 5-6 spillere på veien mot en kontrollert avslutning fra 16-meteren opplevdes som å stjele sukkertøy fra barn, uforglemmelig prestasjon fra den beste Arsenal-spilleren i historien.

 

Etter å ha tittet gjennom en rekke gode forslag, blant Fabianskis redning, så er det på tide å komme med endelig fastisvar på dette. Vinneren er Thierry Henry for hans utrolige soloscoring mot Tott ;)

 

Eller kanskje Cesc skal få prisen for å ha scoret mot Sunderland med en perfekt vektet lobb fra ca 35 meter? Merkelig nok klarte han dette uten å bruke no særlig kraft selv. Skjønner ikke helt hvordan han beregnet så perfekt og jeg tror ingen klarer å gjøre den scoringen etter han.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...