Jump to content

Marouane Chamakh


Guest kellex

Recommended Posts

Det som står i den linken min, er at det er veldig lite trolig at noen som helst Arsenalspillere har twitter...

"ETA : perhaps ban is a strong word but Le Boss is definitely against his players having twitter account. And this supposed ban is clearly directed to Arsenal first team players, no idea if it also implies on the reserves/youth team."

 

Men morsom kommentar.

Å ja, det så jeg ikke. Det virker som om flere av spillerne har twitter til tross for Wengers skepsis.

Fabregas har det og:

 

http://www.skysports.com/story/0,19528,11670_6468719,00.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 315
  • Created
  • Last Reply
  • 3 weeks later...

Jeg begynner desverre å miste litt troen på den godeste Marouane. Greit nok, han putter noen mål, han scora på lørdag, men han brenner så utrolig mange sjangser, og virker(etter min smak) alt for inneffektiv i spillestilen sin. 2 ganger på lørdag er han alene igjennom, hva gjør han? hanstopper opp, prøver å finne en å spille støttepasning til. Mot everton bommer han fra 30 cm på åpent mål. Det er flere situasjoner også. kommer ikke på de i farten her, men har irritert meg betydlig over den delen samt at han faller meget lett i spillet hans.

 

Håper det kan rettes, men jeg synes han bruker alt for mange sjangser for å score, samt at han ikke er en skikkelig målscorer, da hadde han hatt hat-trick på lørdag...Hvordan er det mulig å stoppe opp alene mot keeper innforbi 16-meteren???

 

Nei savner spisstyper àla Henry, Wright, Anelka...Og nå når det er snakk om Benzema til Spurs....jeg vet ikke helt jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner desverre å miste litt troen på den godeste Marouane. Greit nok, han putter noen mål, han scora på lørdag, men han brenner så utrolig mange sjangser, og virker(etter min smak) alt for inneffektiv i spillestilen sin. 2 ganger på lørdag er han alene igjennom, hva gjør han? hanstopper opp, prøver å finne en å spille støttepasning til. Mot everton bommer han fra 30 cm på åpent mål. Det er flere situasjoner også. kommer ikke på de i farten her, men har irritert meg betydlig over den delen samt at han faller meget lett i spillet hans.

 

Håper det kan rettes, men jeg synes han bruker alt for mange sjangser for å score, samt at han ikke er en skikkelig målscorer, da hadde han hatt hat-trick på lørdag...Hvordan er det mulig å stoppe opp alene mot keeper innforbi 16-meteren???

 

Nei savner spisstyper àla Henry, Wright, Anelka...Og nå når det er snakk om Benzema til Spurs....jeg vet ikke helt jeg...

Chamakh har aldri vært en notorisk målscorer. Med tanke på tallene hans fra Frankrike er jeg faktisk positivt overasket over målraten hans. Vi må også huske på at det er hans første sesong i England, og forhåpentligvis har vi det beste i vente. Vi trenger ikke se lengre tilbake enn til Wolves kampen da han scoret på 2 av 2 (eller husker jeg skrekkelig feil?). Marouane har spilt veldig mange kamper denne høsten og han hadde kanskje trengt 2-3 kamper på benken. Nei, jeg tror det er for tidlig å avskrive den godeste Chamakh :)

Link to comment
Share on other sites

Miste troen på Chamakh? Min mening er at Chamakh har vært glimrende, han er fantastisk god i det meste bortsett fra avslutningene. Wenger har jo også sagt at han ikke er en målscorer, og ettersom vi kun spiller med en spiss er det viktigere at den spissen klarer og vinne dueller, er god på link-up spillet osv. Så jeg mener at Chamakh er et fantastisk kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Miste troen på Chamakh? Min mening er at Chamakh har vært glimrende, han er fantastisk god i det meste bortsett fra avslutningene. Wenger har jo også sagt at han ikke er en målscorer, og ettersom vi kun spiller med en spiss er det viktigere at den spissen klarer og vinne dueller, er god på link-up spillet osv. Så jeg mener at Chamakh er et fantastisk kjøp!

 

Enig med deg Stian. Syntes det har vært veldig mange rare innlegg her på forumet etter dårlige prestasjoner i det siste. Chamakh er som du sier ikke en stor målscorer, ihvertfall ikke hvis man ser på statistikk, men hittil denne sesongen har han vært involvert i 19 kamper og har på disse kampene 9 mål og 5 målgivende. Samt har han skaffet oss 4 straffer og 3-4 røde kort.

 

Man skal heller ikke glemme at Chamakh har sin første sesong i Arsenal og i Premier League, og tilpasser seg fortsatt til nye omgivelser.

 

Kan forøvrig legge til at Chamakh ligger på tredjeplass på Premier League sin egen side over "top 100 rankings" med kun Drogba og Malouda over seg..

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt syns jeg Chamakh har gjort en ganske bra jobb til nå i Arsenal drakten, tatt i betraktning at det er helt nytt for han med spill i England. Mener allikevel at vi må kunne kreve flere mål fra han, som eneste rene spiss i laget er tross alt hans største oppgave å lage mål for Arsenal.

Vi kan ikke som eneste spiss på laget, ha en spiller som blir betraktet som "ikke en stor målscorer", som midtspiss er tross alt etter min mening den største oppgaven du har på banen å score mål.

Greit nok at han vinner dueller, er god i link-up spill og har assist på flere mål, men dette er i mine øyne oppgaver man må kunne fordele på andre spillere i laget. Jeg kunne fint levd med at Chamakh hadde vært ”latere” på banen, om han bare kunne utnytter flere av de store sjansene han tross alt har misset i løpet av sesongen og vært flinkere på å komme seg i posisjoner hvor han kan pirke inn returer å innlegg i boksen. Syns alt for ofte jeg har sett han langt utenfor motstanders 16-meter når vi kommer rundt på kanten og slår mot boks.

For all del, Chamakh har gjort en relativt god sesong til nå, men jeg krever faktisk mer om han skal være vårt første valg på topp.

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt syns jeg Chamakh har gjort en ganske bra jobb til nå i Arsenal drakten, tatt i betraktning at det er helt nytt for han med spill i England. Mener allikevel at vi må kunne kreve flere mål fra han, som eneste rene spiss i laget er tross alt hans største oppgave å lage mål for Arsenal.

Vi kan ikke som eneste spiss på laget, ha en spiller som blir betraktet som "ikke en stor målscorer", som midtspiss er tross alt etter min mening den største oppgaven du har på banen å score mål.

Greit nok at han vinner dueller, er god i link-up spill og har assist på flere mål, men dette er i mine øyne oppgaver man må kunne fordele på andre spillere i laget. Jeg kunne fint levd med at Chamakh hadde vært ”latere” på banen, om han bare kunne utnytter flere av de store sjansene han tross alt har misset i løpet av sesongen og vært flinkere på å komme seg i posisjoner hvor han kan pirke inn returer å innlegg i boksen. Syns alt for ofte jeg har sett han langt utenfor motstanders 16-meter når vi kommer rundt på kanten og slår mot boks.

For all del, Chamakh har gjort en relativt god sesong til nå, men jeg krever faktisk mer om han skal være vårt første valg på topp.

 

Da missforstår man en midtspiss sine oppgaver. Han skal selvsagt score mål, men en av hovedopgavene er å ta imot ballen feilvendt og spre dette ut på playmaker / vinger for å etablere spillet i offensiv sone. Dette er ganske tydelig på f.eks. Nasri sitt antall mål - Walcott sin flotte start på sesongen og Arshavin sin statistikk til tross for laber innsats på banen.

 

Chamakh gjør jobben sin med glans.

Link to comment
Share on other sites

Da missforstår man en midtspiss sine oppgaver. Han skal selvsagt score mål, men en av hovedopgavene er å ta imot ballen feilvendt og spre dette ut på playmaker / vinger for å etablere spillet i offensiv sone. Dette er ganske tydelig på f.eks. Nasri sitt antall mål - Walcott sin flotte start på sesongen og Arshavin sin statistikk til tross for laber innsats på banen.

 

Chamakh gjør jobben sin med glans.

 

Så en midtspiss hovedoppgave er ikke å score mål? Virker underlig på meg. Om man ser på toppscorere vi har hatt i klubben tidligere, og ikke minst våre konkurrenters toppscorer er det jo nettopp midtspissen som scoret største antall mål. For å nevne noen tidligere midtspisser i Arsenal som har scoret mye, senest Adebayor, Henry og Wright. Alle har spilt under Wenger, og alle har scoret mye.

I de andre toppklubbene har du i Chelsea - Drogba, United - Rooney, City - Tevez, Liverpool - Torres.

Hvorfor skal ikke Arsenals spiss har som primæroppgave og score mange mål?

 

At spissen også er god på link-up spill og å skape rom for vinger og midtbanespillere er selvfølgelig ett stort pluss det også, men jeg mener fortsatt at som midtspiss er primæroppgaven og score mål, helst mange hver eneste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Så en midtspiss hovedoppgave er ikke å score mål? Virker underlig på meg. Om man ser på toppscorere vi har hatt i klubben tidligere, og ikke minst våre konkurrenters toppscorer er det jo nettopp midtspissen som scoret største antall mål. For å nevne noen tidligere midtspisser i Arsenal som har scoret mye, senest Adebayor, Henry og Wright. Alle har spilt under Wenger, og alle har scoret mye.

I de andre toppklubbene har du i Chelsea - Drogba, United - Rooney, City - Tevez, Liverpool - Torres.

Hvorfor skal ikke Arsenals spiss har som primæroppgave og score mange mål?

 

At spissen også er god på link-up spill og å skape rom for vinger og midtbanespillere er selvfølgelig ett stort pluss det også, men jeg mener fortsatt at som midtspiss er primæroppgaven og score mål, helst mange hver eneste sesong.

Hvis Chamakh fortsetter i samme tempo ender han på 16mål og det må sies å være akseptabelt i en debutsesong. Det er forøvrig ca. samme snitt som nevnte Adebayor da han spillte for oss. Adebayor ødela vel også like mange mål som han scoret grunnet offside. Kan også nevnes at Chamakh har samme snitt som Drogba i år og at Rooney, vel, det er vel ikke så mye å si om han :)

 

Henry spillte dessuten svært ofte med en makker på topp og da blir arbeidsforholdene litt anderledes

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig at arbeidsforholdene var noe annerledes med to spisser enn hva de er nå med 1. Allikevel mener jeg at man som spiss på ett topplag i PL bør score over 20 mål per sesong.

Tatt i betraktning at Chamakh har vært skadefri og spilt mer eller mindre hver eneste kamp denne sesongen, blir det feil og sammenligne med målraten til Rooney og Drogba i inneværende sesong, da begge disse har vært ute med skader. Grunnen til at jeg nevnte disse to, er at om man ser på tidligere sesonger er målraten høyere.

Sett bak de faktiske resultatene Chamakh har levert, skal det sies at han har misset på flere 150% sjanser denne sesongen.

For alle del som jeg skrev i tidligere innlegg, sesongen så langt er godkjent av Chamakh, men jeg mener om han skal forsvare en plass på laget over tid, må han levere flere mål og bedre spill, han har til gode å bevise at han er en spiss i verdensklasse.

Link to comment
Share on other sites

Man kan rett og slett ikke sammenligne det å spille ensom spiss i 433/451 og det å spille spiss med spissmakker i 442. Det er totalt forskjellige arbeidsvilkår, og krever andre typer kvaliteter. Eduardo er ett godt eksempel på dette. Han fungerte meget godt i ett Arsenal som spillte 442. Han fungerte ikke som ensom spiss i 433/451. Jeg tviler også på at Henry hadde kommet til å gjort det så bra i denne formasjonen. Han fungerte ikke som ensom spiss i Barcelona, som spiller samme formasjon som oss, og ble heller flyttet ut på venstre kant.

 

Og dersom man skal sammenligne med Henry, så bør man kanskje sammenligne med den første sesongen Henry hadde for Arsenal, i og med at dette er Chamakhs første sesong. Henry endte vel på 17 mål eller noe sånn i sin første sesong. Det tok vel også noen kamper før han noterte seg mål. Chamakh var sterkt involvert i sesongens første mål for Arsenal mot Liverpool, og scoret ett mål mot Blackpool i kamp nr. 2

 

Chamakh har faktisk hatt en meget god start på sin Arsenalkarriere, og det er helt utrolig at man begynner å stille spørsmålstegn til han på nåværende tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Chamakh har jo også bidratt positivt på flere andre måter enn bare mål. Synes han jobber knallhardt for laget. Han har også et par assists og har skaffet oss en haug med straffespark. Mulig han ikke har samme "killer instinct" som Solskjær og Shearer, men å kalle Chamakh for skuffende er jeg uening i. Tror Chamakh fort kan vise seg å bli en av våre viktigste spillere da han er bortimot perfekt som møtende spiss

Link to comment
Share on other sites

Chamakh har jo også bidratt positivt på flere andre måter enn bare mål. Synes han jobber knallhardt for laget. Han har også et par assists og har skaffet oss en haug med straffespark. Mulig han ikke har samme "killer instinct" som Solskjær og Shearer, men å kalle Chamakh for skuffende er jeg uening i. Tror Chamakh fort kan vise seg å bli en av våre viktigste spillere da han er bortimot perfekt som møtende spiss

 

I den siste setningen tror jeg du har problemet med Chamakh i vårt system. Chamakh er en strålende, møtende spiss, men når han blir spilt igjennom blir han veldig usikker, med mindre han får et stort forsprang. Da kan du nesten banne på at det blir straffe til oss og rødt kort til det andre laget.

De kampene 4-3-3-systemet vårt virkelig har fungert er når Arshavin er hissig på å true det bakrommet Chamakh forlater. Når Arsha ikke gjør det blir det ofte veldig stillestående.

Link to comment
Share on other sites

I den siste setningen tror jeg du har problemet med Chamakh i vårt system. Chamakh er en strålende, møtende spiss, men når han blir spilt igjennom blir han veldig usikker, med mindre han får et stort forsprang. Da kan du nesten banne på at det blir straffe til oss og rødt kort til det andre laget.

De kampene 4-3-3-systemet vårt virkelig har fungert er når Arshavin er hissig på å true det bakrommet Chamakh forlater. Når Arsha ikke gjør det blir det ofte veldig stillestående.

Vil ikke si det er et problem når vi tross alt ønsker en møtende og ikke en rettvendt spiss. Chamakh skal ha kudos for at han ved flere anledninger klarer å true bakrommet og komme igjennom. Tror han får dreis på å få ballen i mål etterhvert også. Er ikke lett alene mot to stoppere. Løpet skal times perfekt når han ikke har ekstrem fart å flyte på. Tenk på Adebayor og hans mange, mange, mange, mange, mange, mange, mange avblåsninger for offside. Her er Chamakh mye bedre på timing av løp. Når skuldrene har senkte seg litt så vil han også bli bedre på å fullføre

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ Nov 27 2010, 03:56 PM) 210624[/snapback]

Vil hvertfall nevne at de som har vært skuffa over Chamakh og ment at Bendtner burde få spille ovenfor marokkaneren kan ta seg en bolle.

Hei, da mener du sikkert meg.

I dag gjør Chamakh en meget god kamp sammen med et fantastisk arsenal-lag. Endelig ser det ut som om han har fått stilt inn den samme frekvensen på bølgelengdene som resten av arsenal-laget.

 

Det er godt at det er konkurranse om spissplassene. Uenige kommer me fortsatt til å være. Det er lettere å være spiss på et så godt og bevegelig Arsenal lag som me hadde i dag i motsetning til hva me leverte på tirsdag.

 

Husk at Chamakh fyller 27 i januar, Bendtner fyller 23 6 dager etterpå.

Link to comment
Share on other sites

:)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Nov 27 2010, 03:56 PM) 210624[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Vil hvertfall nevne at de som har vært skuffa over Chamakh og ment at Bendtner burde få spille ovenfor marokkaneren kan ta seg en bolle.

 

Hei, da mener du sikkert meg.

I dag gjør Chamakh en meget god kamp sammen med et fantastisk arsenal-lag. Endelig ser det ut som om han har fått stilt inn den samme frekvensen på bølgelengdene som resten av arsenal-laget.

 

Det er godt at det er konkurranse om spissplassene. Uenige kommer me fortsatt til å være. Det er lettere å være spiss på et så godt og bevegelig Arsenal lag som me hadde i dag i motsetning til hva me leverte på tirsdag.

 

Husk at Chamakh fyller 27 i januar, Bendtner fyller 23 6 dager etterpå.

 

Og Bendtner er stor i kjeften med ditto manglende innsats. Han må passe på de mulighetene han får - for makan så lat og irriterende han var mot Braga....

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Nov 27 2010, 03:56 PM) 210624[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Vil hvertfall nevne at de som har vært skuffa over Chamakh og ment at Bendtner burde få spille ovenfor marokkaneren kan ta seg en bolle.

 

Hei, da mener du sikkert meg.

I dag gjør Chamakh en meget god kamp sammen med et fantastisk arsenal-lag. Endelig ser det ut som om han har fått stilt inn den samme frekvensen på bølgelengdene som resten av arsenal-laget.

 

Det er godt at det er konkurranse om spissplassene. Uenige kommer me fortsatt til å være. Det er lettere å være spiss på et så godt og bevegelig Arsenal lag som me hadde i dag i motsetning til hva me leverte på tirsdag.

 

Husk at Chamakh fyller 27 i januar, Bendtner fyller 23 6 dager etterpå.

 

Nå har Bendtner fått litt færre sjanser enn hva Chamakh har gjort denne sesongen, men han har aldri vist samme teknikk, overblikk, arbeidsinnsats og "presence" som hva Chamakh har vist.

 

Det eneste jeg ser i Bendtner som kan bli bedre enn Chamakh er antall klassemål med beina, men sånn ellers så klarer jeg ikke å se at han kommer til å være i nærheten av Chamakh når det gjelder teknikk og pasningsspill. Selv om dansken til tider viser godt overblikk og en brukbar pasningsfot.

 

Uansett så var selve argumentet mitt her (og tidligere) at Chamakh ikke har hatt en dårlig sesong, men samtidig er dette hans første sesong og han kommer bare til å bli bedre og bedre. Så for deg å si at du er skuffet over prestasjonene hans syntes jeg er langt ute på vidda :)

 

Men kamp om plassene er bare flott, men tror ikke dansken klarer å innse at han faktisk ikke er så god som han tror han er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...