Jump to content

Den nye formasjonen


pacman

Recommended Posts

Syns vi åpnet sesongen veldig godt i 4-3-3 formasjonen, men som du skriver Stefan B, har vi visst svakheter i forsvar, noe vi for så vidt også gjorde i 4-4-2.

Har også fundert litt over hva som passe best med tanke på å få mest mulig ut av hver enkelt spiller i laget.

Ser for meg at en relativt smal 4-1-2-1-2 formasjon ville passet meget godt, i forhold til spillerne vi per dags dato råder over. Laget kunne sett ut som følger.

 

Almunia

 

Sagna/Eboue Gallas Vermaelen Clichy

 

Song

 

Fabregas Diaby

 

Arshavin

 

Van Persie Bendtner

 

I denne formasjon tror jeg alle vil være i sitt rette element. Syns spesielt denne midtbanen vil være spennende, med Song som anker, Fabregas og Diaby som box-box spillere og Arshavin i den frie rollen mellom midtbanen og spissene, her kan han komme enda mer til sin rett og vandre mye i banen. At han ikke er veldig flink i det defensive arbeidet kan dekkes da både Bendtner og Persie er flinke til å ta jobben hjem om nødvendig.

 

I laget som jeg har satt opp er det selvfølgelig rom for endringer om Wenger gleder oss med noen forsterkninger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

...

I denne formasjon tror jeg alle vil være i sitt rette element. Syns spesielt denne midtbanen vil være spennende, med Song som anker, Fabregas og Diaby som box-box spillere og Arshavin i den frie rollen mellom midtbanen og spissene, her kan han komme enda mer til sin rett og vandre mye i banen. At han ikke er veldig flink i det defensive arbeidet kan dekkes da både Bendtner og Persie er flinke til å ta jobben hjem om nødvendig.

 

I laget som jeg har satt opp er det selvfølgelig rom for endringer om Wenger gleder oss med noen forsterkninger.

Det tror jeg du kan ha rett i. Vi har jo ingen egentlige vinger i dagens stall, så hvorfor ikke la de offensive midtbanespillerne få en sjanse til å utfolde seg mer sentralt?

 

Men tror uansett en formasjon med to spisser er det som vil passe oss best. Tror de fleste lag ville slitt mot et angrep bestående av:

 

Cesc-Diaby

Arshavin

RvP-Chamakh(hvis han kommer selvfølgelig)

 

Evt har man Nasri, Denilson, Rosicky som kan gå inn i en rolle sentralt på midten for/ved siden av Cesc. Eller Nasri/Rosicky/RvP i rollen bak spissene.

 

Da har man også sjansen til å la spillere som Walcott/Vela og Eduardo få flere sjanser på topp. De er jo spillere som trenger en stor sterk spiss ved siden av seg til å skape rom og sende de på løp i bakrom.

 

Håper Wenger ser dette, og gjør om på formasjonen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Denne sesongen ser det ut til at Wenger ønsker å benytte 4-2-3-1 formasjonen som har blitt meget populær i flere klubber og på landslag. Utgangsposisjonen til våre spillere på banen ser altså ut som dette:

 

Keeper

 

Høyre Back Stopper Stopper Venstre Back

 

Sentral Midt Sentral Midt

 

Høyre Ving Off Midt Venstre Ving

 

Spiss

 

 

I utgangspunktet liker jeg denne formasjonen godt, den skal kunne gi god støtte til backrekka uten at det går utover den offensive kraften i laget. Allikevel syns jeg ikke Arsenal har klart å ”sette” formasjonen helt som den bør være enda, virker for meg som arbeidsfordelingen mellom de to holdende midtbanespillerne er noe uklar, flere ganger denne sesongen har vi blottlagt oss for mye bakover, fordi begge disse to har stått for høyt i banen. Når vi med 6 spillere pluss kanskje en av backene mister ball i angrep er vi meget sårbare for kontringer. Midt ønske er derfor at de to som skal holde midtbanen har en klarer definisjon hver kamp for hvem som til enhver tid skal gå med i angrep og hvem som skal ligge i rommet og plukke opp baller/avverge kontringer. Song var meget god i anker rollen i fjor, for all del Song har vært god i år også, og gjort flere gode offensive bidrag, men jeg skulle gjerne sett han mer dyptliggende i banen til enhver tid. Uansett om han spiller med Wilshere, Diaby eller Denilson ved sin side, mener jeg at alle disse 3 har mer å bidra med i det offensive spillet en hva Song har.

Tror med litt mer tid at denne formasjonen vil fungere utmerket for Arsenal, da flere spillere virkelig kommer til sin rett. De tre offensive på midten har mulighet til å vandre mer i banen, noe som ser ut til å passe både Nasri og Arshavin utmerket, begge er enormt gode på små flater og jeg vil tro at motstanderens forsvar skjelver i buksene når disse to virkelig viser sine kreative sider og er meget uforutsigbare i sitt spill.

Vi får håpe at formasjonen setter seg bedre og bedre utover i sesongen, at rollenfordelingen blir mer klar og at spillerne virkelig vender seg til den nye formasjonen vår, med tid tror jeg formasjonen vil virke optimalt og Arsenal kan vise seg som en virkelig utfordrer til alle store titler.

Link to comment
Share on other sites

Et av ankepunktene mener jeg er at Cesc ikke ser ut til å trives alene bak spissen. Han er ikke like dyktig som f.eks Arshavin eller Rosicky å vende opp, noe han må gjøre i langt større grad nå som han er "alene". Ser ofte at han faller dypt i banen for å få ballen og med mann i ryggen blir det ofte til at han vandrer litt sidelengs og spiller støtte.

 

Jeg tror at Song/Fabregas sentralt med Arshavin, Rosicky, RvP foran er en bedre løsning. Cesc vil da langt oftere motta ballen rettvendt og han har flere foran seg å spille på. Kan godt være at det bare er en tilvenningsperiode som skal til, men jeg tror uansett at du trenger en fotrapp spiller, med raske vendinger som i langt større grad klarer å komme seg selv rettvendt

Link to comment
Share on other sites

Et av ankepunktene mener jeg er at Cesc ikke ser ut til å trives alene bak spissen. Han er ikke like dyktig som f.eks Arshavin eller Rosicky å vende opp, noe han må gjøre i langt større grad nå som han er "alene". Ser ofte at han faller dypt i banen for å få ballen og med mann i ryggen blir det ofte til at han vandrer litt sidelengs og spiller støtte.

 

Jeg tror at Song/Fabregas sentralt med Arshavin, Rosicky, RvP foran er en bedre løsning. Cesc vil da langt oftere motta ballen rettvendt og han har flere foran seg å spille på. Kan godt være at det bare er en tilvenningsperiode som skal til, men jeg tror uansett at du trenger en fotrapp spiller, med raske vendinger som i langt større grad klarer å komme seg selv rettvendt

 

Enig med deg her Castor. Dette har jeg selv nevnt i flere sammenhenger på diverse forum. Tror Cesc har det bedre av å ligge litt dypere sammen med Song mens Arshavin, Nasri, Rosicky eller van Persie tar den mer offensive rollen. Cesc er en mester på å vri spillet, slå lange eller korte pasninger men når han ligger såpass høyt som han gjør så får han betydelig mindre tid på ballen og vil derfor ofte trekke dypere nedover i banen. Hvis han spilte sammen med Song litt dypere ville også Song få instruksjoner om å holde seg til det defensive og la Cesc gå fremover. Mest sannsynligvis ville Cesc scoret litt færre mål, men han ville fortsatt fått tonnevis med målgivende og det ville latt han utvikle langpasnings- (og langskudds) foten betydelig. Målkvoten ville nok Arshavin, Nasri eller RvP tatt over istedet (og det er her jeg ser på Rosicky som litt svakere enn resten).

 

Fabianski

 

Sagna - Koscielny/Djourou/Squillaci - Vermaelen - Clichy

 

Song - Fabregas

 

Nasri - van Persie - Arshavin

 

Chamakh

 

Tror det laget kan bite fra seg, men med RvP ofte på skadelisten ser jeg helst russeren eller den elegante Nasri i "Cesc" rollen. Det eneste spørsmålet blir da om hvem som skal spille på venstre? Personlig ville jeg spilt Walcott der. Føler han passer best på venstrekanten såfremt vi ikke spiller med to spisser på topp.

Link to comment
Share on other sites

Et av ankepunktene mener jeg er at Cesc ikke ser ut til å trives alene bak spissen. Han er ikke like dyktig som f.eks Arshavin eller Rosicky å vende opp, noe han må gjøre i langt større grad nå som han er "alene". Ser ofte at han faller dypt i banen for å få ballen og med mann i ryggen blir det ofte til at han vandrer litt sidelengs og spiller støtte.

 

Jeg tror at Song/Fabregas sentralt med Arshavin, Rosicky, RvP foran er en bedre løsning. Cesc vil da langt oftere motta ballen rettvendt og han har flere foran seg å spille på. Kan godt være at det bare er en tilvenningsperiode som skal til, men jeg tror uansett at du trenger en fotrapp spiller, med raske vendinger som i langt større grad klarer å komme seg selv rettvendt

 

Helt enig med deg Castor. Cesc skal etter mitt syn jobbe fra boks til boks. Han har ett fantastisk passningsrepertoar som ikke kommer helt til sin rett hvis han blir liggende for høyt på banen. Han får ikke brukt sine fantastiske langpasninger i samme grad. Jeg tror spillere som Arshavin og RvP vil egne seg bedre i den rollen som Cesc har bekledd til nå.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Castor. Cesc skal etter mitt syn jobbe fra boks til boks. Han har ett fantastisk passningsrepertoar som ikke kommer helt til sin rett hvis han blir liggende for høyt på banen. Han får ikke brukt sine fantastiske langpasninger i samme grad. Jeg tror spillere som Arshavin og RvP vil egne seg bedre i den rollen som Cesc har bekledd til nå.

 

Til tross for RvP kun har spilt noen minutter etter skaden(e) sin(e), så viste han at han ville behersket den rollen mesterlig i midtukekampen. Disse små gjennomspillene hans (2 stk hælflikk også som var nydelige) oste klasse. Samt at mannen har jo en sinnsyk skuddfot. Husker fortsatt målet mot Charlton.. Volley fra 17-18 meter... sinnsykt.

Link to comment
Share on other sites

Enig mye her. RvP rett bak en litt større spiss passer som hånd i hanske til vårt offensive pasningsspill.

 

Henger meg litt opp i forskjellige formasjoner. Den 4-2-3-1 vi nå spiller er ikke langt unna 4-4-1-1 som var så populært for noen år tilbake. Mest avhengig av hvor mye defensivt ansvar vingene har.

 

Gamlegutta i 4-2-3-1:

 

Vieira Petit/Gilberto

 

Parlour/Ljungberg Bergkamp Pires

 

Henry

 

 

Dagens tropp (minus Fabregas) i 4-4-1-1

 

 

Nasri Song Denilson Arshavin

 

RvP

 

Chamakh

 

------------

 

Jeg synes i grunn at arbeidsoppgavene til Vieira, Petit, Gilberto var ganske like oppgavene som Song, Diaby, Wilshere og Denilson har i dag.

 

 

Nei, da er det en mye større forandring å se vårt meget offensive forsvarsspill nå for tiden. Mulig vi ikke er like gode til å "parkere bussen" som vi var for noen år tilbake. Men dæven hvor gøy det er å se på når vi presser motstanderne knallhardt, lang inne på deres egen halvdel. Dette vil alltid innebære noe risiko, men jeg er stort sett imponert over hvor iherdig hele laget følger opp presset.

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen ser det ut til at Wenger ønsker å benytte 4-2-3-1 formasjonen som har blitt meget populær i flere klubber og på landslag. Utgangsposisjonen til våre spillere på banen ser altså ut som dette:

 

Keeper

 

Høyre Back Stopper Stopper Venstre Back

 

Sentral Midt Sentral Midt

 

Høyre Ving Off Midt Venstre Ving

 

Spiss

I utgangspunktet liker jeg denne formasjonen godt, den skal kunne gi god støtte til backrekka uten at det går utover den offensive kraften i laget. Allikevel syns jeg ikke Arsenal har klart å ”sette” formasjonen helt som den bør være enda, virker for meg som arbeidsfordelingen mellom de to holdende midtbanespillerne er noe uklar, flere ganger denne sesongen har vi blottlagt oss for mye bakover, fordi begge disse to har stått for høyt i banen. Når vi med 6 spillere pluss kanskje en av backene mister ball i angrep er vi meget sårbare for kontringer. Midt ønske er derfor at de to som skal holde midtbanen har en klarer definisjon hver kamp for hvem som til enhver tid skal gå med i angrep og hvem som skal ligge i rommet og plukke opp baller/avverge kontringer. Song var meget god i anker rollen i fjor, for all del Song har vært god i år også, og gjort flere gode offensive bidrag, men jeg skulle gjerne sett han mer dyptliggende i banen til enhver tid. Uansett om han spiller med Wilshere, Diaby eller Denilson ved sin side, mener jeg at alle disse 3 har mer å bidra med i det offensive spillet en hva Song har.

Tror med litt mer tid at denne formasjonen vil fungere utmerket for Arsenal, da flere spillere virkelig kommer til sin rett. De tre offensive på midten har mulighet til å vandre mer i banen, noe som ser ut til å passe både Nasri og Arshavin utmerket, begge er enormt gode på små flater og jeg vil tro at motstanderens forsvar skjelver i buksene når disse to virkelig viser sine kreative sider og er meget uforutsigbare i sitt spill.

Vi får håpe at formasjonen setter seg bedre og bedre utover i sesongen, at rollenfordelingen blir mer klar og at spillerne virkelig vender seg til den nye formasjonen vår, med tid tror jeg formasjonen vil virke optimalt og Arsenal kan vise seg som en virkelig utfordrer til alle store titler.

 

 

 

Her må jeg nesten arrestere deg litt da spillerne ikke bruker bukser men shorts! ellers godt innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Castor. Cesc skal etter mitt syn jobbe fra boks til boks. Han har ett fantastisk passningsrepertoar som ikke kommer helt til sin rett hvis han blir liggende for høyt på banen. Han får ikke brukt sine fantastiske langpasninger i samme grad. Jeg tror spillere som Arshavin og RvP vil egne seg bedre i den rollen som Cesc har bekledd til nå.

 

Her må jeg si meg uenig med dere. Cesc har ikke vært så god i rollen bak Chamakh, men det tror jeg er fordi han ikker har vært i form. Det var litt halvveis da han kom tilbake fra VM. De eneste kampene jeg føler han spilte opp mot sitt beste var mot Bolton og Braga. Jeg tror også hamstringen hemmet ham de siste kampene før han ble skadet igjen. Cesc sin rolle er vel egentlig tilnærmet lik den han hadde i 09/10-sesongen. Jeg tror ikke forskjellen er formasjonen, men formen.

Så jeg synes det beste er å ha Cesc foran Song - Wilshere/Diaby. Både Wilshere og Diaby er boks-til-boks-spillere som har stor løpskapasitet og gode ferdigheter både offensivt og defensivt. Song er mer et typisk anker, men for hver kamp som går synes jeg han bli bare bedre og bedre med ball og løpskapasiteten han har blitt imponerende mye bedre fra forrige sesong.

Jeg vil trekke frem førsteomgangen mot Villa som et mønstereksempel på hvordan vi på best måte utnytter den nye 4-2-3-1-formasjonen vår. Vi presser høyt i mer eller mindre 45 minutter, og gjør det uten å risikere altfor mye. De fem forreste jobber for å stresse motstandernes defensive spillere i oppbygningsfasen, mens Song ligger litt lenger bak. Mange av de mindre gode lagene i PL spiller som Villa, med en stor spiss og en god spiller rett bak. Squillaci, som er sterkest i duellene kan gå opp og forstyrre spissen mens Koscielny, som er raskere og bedre langs bakken kan plukke opp andreballen og hjelpe Song eller Wilshere med å ta ut de som stikker på stussen.

Når vi vinner ballen er det viktig å sette opp et høyt balltempo, ha stor bevegelse i laget og at de tre bak spissen vandre og nytter plasser. Arshavin, Nasri, Rosicky, van Persie og Fabregas er alle utrolig begavede offensive fotballspillere som har mange av de samme grunnferdighetene. Det gjør at de kan bytte på å ha de tre plassene og klarer det fint. Det er også viktig at Wilshere og Song bytter disiplinert på å gå i angrep. Ikke bare fordi det blottlegger oss bakover, men også fordi det er viktig å ha en spiller som kan få støttepasninger og vri spillet hvis vi går oss fast. Når begge går fram må vi helt tilbake til stopperne og da klarer vi ikke å opprettholde et intensivt, høyt balltempo.

Det skal sies at Villa var rimelig tafatte, men jeg mener det var et godt eksempel på en effektiv måte å spille 4-2-3-1 med de spillerne vi har.

Link to comment
Share on other sites

Et av ankepunktene mener jeg er at Cesc ikke ser ut til å trives alene bak spissen. Han er ikke like dyktig som f.eks Arshavin eller Rosicky å vende opp, noe han må gjøre i langt større grad nå som han er "alene". Ser ofte at han faller dypt i banen for å få ballen og med mann i ryggen blir det ofte til at han vandrer litt sidelengs og spiller støtte.

 

Jeg tror at Song/Fabregas sentralt med Arshavin, Rosicky, RvP foran er en bedre løsning. Cesc vil da langt oftere motta ballen rettvendt og han har flere foran seg å spille på. Kan godt være at det bare er en tilvenningsperiode som skal til, men jeg tror uansett at du trenger en fotrapp spiller, med raske vendinger som i langt større grad klarer å komme seg selv rettvendt

 

Enig i at det ikke har vært en kjempesuksess, men selv har jeg en annen oppfatning av ankepunktene.

 

En av grunnene til at det ikke fungerer optimalt, tror jeg, er fordi vi sentralt ikke helt har typene som kan tre kula gjennom til Cesc. -På riktig tidspunkt! Tenker da i første rekke på Denilson og Song. Begge er brukbare pasningsspillere, men ingen av dem har denne type pasninger som sin styrke. Song fant Cesc veldig bra i mellomrommet rett før kapteinen sendte gjennom Chamakh (rødt kort situasjonen), men spesielt på hjemmebane hvor rommene er ekstremt små opplever hvertfall jeg at pasningene ofte kommer for sent/er upresise. Èn touch for mye fra Song/Denilson og rommet Cesc har skaffet seg er borte! Nå har ikke kapteinen vår vært i sin beste form heller så all "skyld" skal selvfølgelig ikke brassen og kameruneren ha.

 

Kanskje Cesc kan brukes på en bedre, mer effektiv måte nå som RVP er tilbake? (Dog er vell ikke oddsen skyhøy på at RVP er borte igjen når Fabregas er tilbake igjen :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at det i kamptråden til Fulham kampen blir diskutert en del angående Walcott vs. Nasri i den høyre kantrollen. I løpet av sesongen til nå har jeg mange ganger tenkt over formasjonen som blir benyttet, i enkelte kamper fungerer formasjonen godt, mens i litt for mange kamper syns jeg det ser ut som flere av spillerne ikke kommer 100% til sin rett i dagens formasjon.

Slik jeg ser det spiller vi i dag en 4-2-3-1 formasjon, 3 sentrale midtbanespillere, 2 av disse ”sittende”, mens en har mer offensivt ansvar, vi har to rene vinger og en midtspiss.

Om vi plukker fra hverandre laget spiller for spiller syns jeg formasjonen ”misbruker” ferdigheter på enkelte av våre spillere, da ingen i dagens stall i utgangspunktet er ving-spillere. Flere kan bekle rollen godt, men verken Nasri, Walcott, Arshavin, Rosicky eller noen av de andre som har spilt ute på kanten spiller i den posisjonen de er best.

Nasri, Arshavin og Rosicky er alle spillere som trives best sentralt i banen og har ferdigheter som kommer bedre fram om de får ligge sentralt. Nasri med eminent teknikk og overblikk kan åpne luker i selv de tetteste forsvar og Arshavin det samme, begge har også relativt gode distanseskudd. Walcott kommer får heller ikke etter min mening ut sitt fulle potensielle i en kant posisjon, han har en del mangler hva gjelder både taktisk kunnskap, teknikk og innleggskvalitet, mens hans store styrke er fart, og han har også visst prov på meget gode avslutter ferdigheter.

Arsenal skal selvfølgelig fungere som ett lag, og ikke kun ta utgangspunkt i hver enkelts spiller favoritt posisjon. Jeg mener allikevel at vi kunne vært godt tjent med å gå bort fra formasjonen der vi benytter rene ving spillere.

En formasjon som denne mener jeg kunne fungert optimalt med spillmateriellet vi har per dags dato:

 

 

Fabianski/(han andre polakken)

 

Sagna Squilacci/Djourou Vermaelen/Kocielny Clichy/Gibbs

 

Song

Nasri/Wilshere Fabregas/Diaby Arshavin/Rosicky

 

 

Van Persie/Walcott Chamack/Bendtner

Hvorfor?

Forsvaret er det samme som per dags dato. På midtbanen vil jeg gjerne komprimere med flere spillere sentralt, og uten vinger på papiret, da spillere som Nasri og Arshavin uansett vandrer veldig mye fritt i banen. Åpner det seg muligheter langs kanten, kan både vår 3 offensive sentrale søke ut mot kantene, i tillegg kan spissene søke til disse rommene.

Alle våre midtbanespillere kommer som jeg skrev over bedre til sin rett sentralt i banen, og jeg ser derfor for meg at hele laget vi få en bedre flyt med denne formasjonen. Det vil også bli langt mer uforutsigbart for våre motstandere da det hele tiden vil være spillere som skifter posisjon og ikke minst kan alle de offensive spillerne i dette laget snurre rundt med ett forsvar på egen hånd.

På topp vil vi kunne variere spillet mye mer en vi gjør per dags dato, med en stor sterk spiss som kan ta i mot oppspill og holde ball, og en spiss som kan true bakrommet.

Dette vil skape en større usikkerhet for motstanderne, og det vil bli vanskeligere og forsvare seg på samme måte som for eksempel Man U gjorde mot oss nå sist. Blir motstanderne stående med høyt press har vi spillere som kan true bakrommet, og også en spiss som kan vinne duellere som lar resten av laget flytte etter. Legger motstanderen seg lavt i forsvar vil det gi enormt med rom for vår midtbane til å trille ball og åpne opp med små stikkere, eller eventuelt skyte fra distanse.

Med en slik type formasjon vil jeg tro det blir langt vanskelige for motstandere ”å knekke Arsenal koden” som har blitt ett populært utrykk de siste årene. Tviler på at Wenger vil benytte den formasjon, i alle fall meg det første, men det er alltid deilig å få lufte sine meninger og frustrasjoner. Beklager om innlegget ble langt og uoversiktlig, men var mye som skulle fra hjerne til papir på en og samme gang.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det i kamptråden til Fulham kampen blir diskutert en del angående Walcott vs. Nasri i den høyre kantrollen. I løpet av sesongen til nå har jeg mange ganger tenkt over formasjonen som blir benyttet, i enkelte kamper fungerer formasjonen godt, mens i litt for mange kamper syns jeg det ser ut som flere av spillerne ikke kommer 100% til sin rett i dagens formasjon.

Slik jeg ser det spiller vi i dag en 4-2-3-1 formasjon, 3 sentrale midtbanespillere, 2 av disse ”sittende”, mens en har mer offensivt ansvar, vi har to rene vinger og en midtspiss.

Om vi plukker fra hverandre laget spiller for spiller syns jeg formasjonen ”misbruker” ferdigheter på enkelte av våre spillere, da ingen i dagens stall i utgangspunktet er ving-spillere. Flere kan bekle rollen godt, men verken Nasri, Walcott, Arshavin, Rosicky eller noen av de andre som har spilt ute på kanten spiller i den posisjonen de er best.

Nasri, Arshavin og Rosicky er alle spillere som trives best sentralt i banen og har ferdigheter som kommer bedre fram om de får ligge sentralt. Nasri med eminent teknikk og overblikk kan åpne luker i selv de tetteste forsvar og Arshavin det samme, begge har også relativt gode distanseskudd. Walcott kommer får heller ikke etter min mening ut sitt fulle potensielle i en kant posisjon, han har en del mangler hva gjelder både taktisk kunnskap, teknikk og innleggskvalitet, mens hans store styrke er fart, og han har også visst prov på meget gode avslutter ferdigheter.

Arsenal skal selvfølgelig fungere som ett lag, og ikke kun ta utgangspunkt i hver enkelts spiller favoritt posisjon. Jeg mener allikevel at vi kunne vært godt tjent med å gå bort fra formasjonen der vi benytter rene ving spillere.

En formasjon som denne mener jeg kunne fungert optimalt med spillmateriellet vi har per dags dato:

Fabianski/(han andre polakken)

 

Sagna Squilacci/Djourou Vermaelen/Kocielny Clichy/Gibbs

 

Song

Nasri/Wilshere Fabregas/Diaby Arshavin/Rosicky

Van Persie/Walcott Chamack/Bendtner

Hvorfor?

Forsvaret er det samme som per dags dato. På midtbanen vil jeg gjerne komprimere med flere spillere sentralt, og uten vinger på papiret, da spillere som Nasri og Arshavin uansett vandrer veldig mye fritt i banen. Åpner det seg muligheter langs kanten, kan både vår 3 offensive sentrale søke ut mot kantene, i tillegg kan spissene søke til disse rommene.

Alle våre midtbanespillere kommer som jeg skrev over bedre til sin rett sentralt i banen, og jeg ser derfor for meg at hele laget vi få en bedre flyt med denne formasjonen. Det vil også bli langt mer uforutsigbart for våre motstandere da det hele tiden vil være spillere som skifter posisjon og ikke minst kan alle de offensive spillerne i dette laget snurre rundt med ett forsvar på egen hånd.

På topp vil vi kunne variere spillet mye mer en vi gjør per dags dato, med en stor sterk spiss som kan ta i mot oppspill og holde ball, og en spiss som kan true bakrommet.

Dette vil skape en større usikkerhet for motstanderne, og det vil bli vanskeligere og forsvare seg på samme måte som for eksempel Man U gjorde mot oss nå sist. Blir motstanderne stående med høyt press har vi spillere som kan true bakrommet, og også en spiss som kan vinne duellere som lar resten av laget flytte etter. Legger motstanderen seg lavt i forsvar vil det gi enormt med rom for vår midtbane til å trille ball og åpne opp med små stikkere, eller eventuelt skyte fra distanse.

Med en slik type formasjon vil jeg tro det blir langt vanskelige for motstandere ”å knekke Arsenal koden” som har blitt ett populært utrykk de siste årene. Tviler på at Wenger vil benytte den formasjon, i alle fall meg det første, men det er alltid deilig å få lufte sine meninger og frustrasjoner. Beklager om innlegget ble langt og uoversiktlig, men var mye som skulle fra hjerne til papir på en og samme gang.

 

Ett meget flott og gjennomtenkt innlegg. Her er jeg 100% enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

GK

DR - DC - DC - DL

DMC

AMR - MC - AML

ST - FW

Enig. Savner den gamle 442 formasjonen. Synes vi har gått oss litt fast i 433. Blir alt for omstendelig. Med så mange raske tekniske spillere så burde vi jo være kontringslag nummer 1, men i stedet går ballen mer på tvers enn framover. Chamakh er også en spiller som gjør seg langt bedre med en spissmakker som kan true rommet rundt han. Chamakh og RvP sammen på topp kan bli dynamitt. Per idag så synes jeg Arshavin er den eneste vi har som duger i AMC rollen. Skal vi fortsette med 433 så må han inn i midten og Cesc ned sammen med Song

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg savner 4-4-2 systemet i klubben, for jeg føler at dette systemet vi spiller idag (4-3-3 / 4-2-3-1) desverre misbruker noe av de ferdighetene vi har i laget. Ikke bare individuelle ferdigheter, men også hvordan laget fungerer både offensivt og defensivt.

 

Den "enslige" spissen blir ofte veldig alene, og da er man helt avhengig av at de to kantspillerene (samt Fabregas) hele tiden er med å jobbe fri rom og soner med bevegelse og stor fart på ballen.

Jeg synes ikke dette fungerer, for det er for lite "farlig" sentralt for midtstopperene når de kun har en å følge/markere.

Ingen bakrom blir brukt sentralt, og få rom åpnes opp i denne sonen. Likevel, skal vi prøve å tråkle oss igjennom i akkurat dette området.

 

Når man da har "kantspillere" som ikke får brukt mye av det de er best på i dette systemetet, så mister man styrken vi egentlig har i laget.

Theo er ingen kantspiller i mine øyne. Svak innleggsfot, svak teknisk i mann mot mann situasjoner, og har ikke skuddfoten til å bruke når han trekker seg innover i banen (havner ofte på venstrefoten siden han spiller høyrekant). For meg er Theo ganske lik det Henry var, og jeg mener at her har vi en toppspiss i et 4-4-2 system.

 

Utrolige spissferdigheter som fart, riktig "timing" på løp, utviklet seg mye på "avslutterfasen", og som vil jakte bakrom og åpninger rettvendt. Med spillere rundt seg som kan skape disse "åpningene/bakrommene", så kunne vi hatt en helt annen dimensjon i spillet. Chamakh/Persie og Theo hadde vært en utrolig sterk spissduo, og ferdighetene hadde passet godt til hverandre.

 

Hva med midtbanen?

 

Sentralt ville jeg hatt Song og Fabregas.

Jeg mener Fabregas er best, når han kan styre spillet fra distanse. Man finner ikke en bedre playmaker som trer igjennom pasninger på milimeteren i PL, eller som styrer spillet med sitt fotballhode.

En mester til å åpne opp spillet.

Idag føler jeg noe av hans styrker som fotballspiller forsvinner, fordi han blir for offensiv i den rollen. Han opptrer nesten mellom 16-25meter, og det er mest nærspillet som blir brukt av hans styrker.

 

Song skal ligge å balansere midtbanerekka med sin defensive arbeidsoppgaver, noe som kan gjøre at våre backer fortsatt skal gå fremover for å skape 2 mot 1 på kant. Dette for å strekke ut forsvaret til motstanderen, som igjen gjør at det kan åpnes rom for bl.a Walcott sentralt.

 

Man kan kjøre ulike spillertyper inn i systemet på kanten, avhengig av motstanderen. Nasri kan trekke seg innover å skape noe med sin kreativitet, mens man har en kantspiller på den andre siden som er mer lik den tradisjonelle vingtypen. Stor fart, stor nær-teknikk, og som jakter på bakrom. (Hazard........?)

 

Jeg savner litt den flyten vi hadde for noen år siden, men for all del; vi har da hatt noen fantastiske kamper denne sesongen. Føler likevel at Theo, Arshavin (selv om viljen/motivasjonen har stor skyld), og Rosicky ikke er disse "kantspillerene" i dette systemet vi har nå. Vi kjører fortsatt spillet inn sentralt, men der blir det lite rom slik vi opptrer idag. Spissen er markert ut, og bevegelsene rundt er da "nesten ufarlige" siden motstanderlaget er organiserte og strukturerte i sitt ledd.

 

Vi må få noen som truer rommet rundt, og da føler jeg at to spisser kan være et fornuftig trekk. Vi vil ikke miste kvalitet og muligheter på kanten, men ha mindre "styrke" på sentral midtbane. Med Fabregas og Song i en slik rolle, tror jeg man kan "ofre" litt risiko der, med hva det antakelig gir av styrke fremover.

Nasri vil fortsatt ha mulighet til å vandre, mens Hazard antakelig vil finne seg mer til rette enn det Arshavin og Theo gjør på kanten.

 

 

 

Mitt lag:

 

Szczesny/Fabianski

 

Sagna - Cahill - Vermaelen - Clichy

 

Nasri - Fabregas - Song - Hazard

 

Walcott - Persie

 

 

Kjøp: Hazard, Cahill

Salg: Arshavin

Link to comment
Share on other sites

Djourou er en mann jeg gjerne vil se i startelleveren sammen med Vermaelen...

 

Ditto. Dog mener jeg vi må ha inn en stopper til som er lik Djourou. Høy, sterk og dominant. Vermaelen er litt mer dominant enn hva Koscielny og Squillaci er, men han er ikke på langt nær like autoritær som hva Djourou har blitt.

 

Få inn en stor okse som kan ta over for Djourou når sveitseren trenger en hvil (eller for andre grunner) også har vi Koscielny og Squillaci (hvis Squi ikke har blitt solgt allerede) som backup for Vermaelen.

 

 

Ellers er jeg helt enig med innlegget ditt viera04. Du treffer spot on.

Har ønsket å se oss legge om til 4-4-2 siden forrige sesong, men det virker som om 4-3-3 er veldig på moten nå, men hvis man ser de lagene som til tider har spilt 4-4-2 i år så ser man at det kan være en dødelig effektiv formasjon.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk skrevet Vieira! Jeg er 99% enig! Ville kansje brukt en raskere DM ved siden av Fabregas men av de vi har tilgjengelig i dag så er Song sammen med Wilshere det eneste alternativet! Vil gjerne se Walcott som førstevalg på topp sammen med enten Chamakh som targetspiss eller Van Persie! Vela bør gå foran Arshavin på venstrekant i et rotasjonsystem og vi må mest trolig hente inn en høyrekant! Har for lenge sett meg lei på måten vi spiller fotball på i enkelte kamper med tanke på balltap,ballbestitelse,få langsskudd,innlegg osv,listen er lang! Vi må konvertere til en mere direkte stil der kanter og innlegg er mere prioritert! Dagens Arsenal tråkler for mye og det blir til att vi altfor ofte stanger i undertall i angrep!

 

Inn : Hazard,midtstopper helst Britisk(Cahill,Shawcross),Dm som alternativ til Song og en kantspiller med fart og innleggsfot(forslag?)

 

Ut : Flere...Arshavin,Rosicky(drar på åra),Denilson(overflødig i mine øyne) og Almunia

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner 4-4-2 systemet i klubben, for jeg føler at dette systemet vi spiller idag (4-3-3 / 4-2-3-1) desverre misbruker noe av de ferdighetene vi har i laget. Ikke bare individuelle ferdigheter, men også hvordan laget fungerer både offensivt og defensivt.

 

Den "enslige" spissen blir ofte veldig alene, og da er man helt avhengig av at de to kantspillerene (samt Fabregas) hele tiden er med å jobbe fri rom og soner med bevegelse og stor fart på ballen.

Jeg synes ikke dette fungerer, for det er for lite "farlig" sentralt for midtstopperene når de kun har en å følge/markere.

Ingen bakrom blir brukt sentralt, og få rom åpnes opp i denne sonen. Likevel, skal vi prøve å tråkle oss igjennom i akkurat dette området.

 

Når man da har "kantspillere" som ikke får brukt mye av det de er best på i dette systemetet, så mister man styrken vi egentlig har i laget.

Theo er ingen kantspiller i mine øyne. Svak innleggsfot, svak teknisk i mann mot mann situasjoner, og har ikke skuddfoten til å bruke når han trekker seg innover i banen (havner ofte på venstrefoten siden han spiller høyrekant). For meg er Theo ganske lik det Henry var, og jeg mener at her har vi en toppspiss i et 4-4-2 system.

 

Utrolige spissferdigheter som fart, riktig "timing" på løp, utviklet seg mye på "avslutterfasen", og som vil jakte bakrom og åpninger rettvendt. Med spillere rundt seg som kan skape disse "åpningene/bakrommene", så kunne vi hatt en helt annen dimensjon i spillet. Chamakh/Persie og Theo hadde vært en utrolig sterk spissduo, og ferdighetene hadde passet godt til hverandre.

 

Hva med midtbanen?

 

Sentralt ville jeg hatt Song og Fabregas.

Jeg mener Fabregas er best, når han kan styre spillet fra distanse. Man finner ikke en bedre playmaker som trer igjennom pasninger på milimeteren i PL, eller som styrer spillet med sitt fotballhode.

En mester til å åpne opp spillet.

Idag føler jeg noe av hans styrker som fotballspiller forsvinner, fordi han blir for offensiv i den rollen. Han opptrer nesten mellom 16-25meter, og det er mest nærspillet som blir brukt av hans styrker.

 

Song skal ligge å balansere midtbanerekka med sin defensive arbeidsoppgaver, noe som kan gjøre at våre backer fortsatt skal gå fremover for å skape 2 mot 1 på kant. Dette for å strekke ut forsvaret til motstanderen, som igjen gjør at det kan åpnes rom for bl.a Walcott sentralt.

 

Man kan kjøre ulike spillertyper inn i systemet på kanten, avhengig av motstanderen. Nasri kan trekke seg innover å skape noe med sin kreativitet, mens man har en kantspiller på den andre siden som er mer lik den tradisjonelle vingtypen. Stor fart, stor nær-teknikk, og som jakter på bakrom. (Hazard........?)

 

Jeg savner litt den flyten vi hadde for noen år siden, men for all del; vi har da hatt noen fantastiske kamper denne sesongen. Føler likevel at Theo, Arshavin (selv om viljen/motivasjonen har stor skyld), og Rosicky ikke er disse "kantspillerene" i dette systemet vi har nå. Vi kjører fortsatt spillet inn sentralt, men der blir det lite rom slik vi opptrer idag. Spissen er markert ut, og bevegelsene rundt er da "nesten ufarlige" siden motstanderlaget er organiserte og strukturerte i sitt ledd.

 

Vi må få noen som truer rommet rundt, og da føler jeg at to spisser kan være et fornuftig trekk. Vi vil ikke miste kvalitet og muligheter på kanten, men ha mindre "styrke" på sentral midtbane. Med Fabregas og Song i en slik rolle, tror jeg man kan "ofre" litt risiko der, med hva det antakelig gir av styrke fremover.

Nasri vil fortsatt ha mulighet til å vandre, mens Hazard antakelig vil finne seg mer til rette enn det Arshavin og Theo gjør på kanten.

Mitt lag:

 

Szczesny/Fabianski

 

Sagna - Cahill - Vermaelen - Clichy

 

Nasri - Fabregas - Song - Hazard

 

Walcott - Persie

Kjøp: Hazard, Cahill

Salg: Arshavin

 

Liker det du sier - men vil gjerne legge til en danske med størrelse 60 i munn på den salgslista di. Da står vi fortsatt igjen med Walcott, RvP, Chamakh og Vela. Så kan vi heller satse på en av våre unge spillere hvis alle disse er skadet.

 

 

 

Inn : Hazard,midtstopper helst Britisk(Cahill,Shawcross),Dm som alternativ til Song og en kantspiller med fart og innleggsfot(forslag?)

 

Ut : Flere...Arshavin,Rosicky(drar på åra),Denilson(overflødig i mine øyne) og Almunia

 

Du har jo allerede skrevet Hazard der? Han funker da særdeles gode innlegg, og hurtig er han også.

Link to comment
Share on other sites

Oppfatningen blant veldig mange ”eksperter” innenfor fotball er at denne tradisjonelle 4-4-2 formasjonen er utdatert.

Det gjenspeiler veldig mange av topplagene i Europa, få om noen spiller lenger i den tradisjonelle 4-4-2 formasjonen. I siste VM fikk Capello mye pepper for å stille i denne formasjonene, da de fleste mente at det ikke fikk ut potensialet til spillerne.

Andre ankepunkter kritikere av 4-4-2 formasjonen bruker er ting som balanse, bygge opp spille i mellomrom, og at man i mange tilfeller vil bli ”outnumbered” på midtbanen av andre lag med andre formasjoner.

En del av kritikken generelt mot 4-4-2 formasjonen forstår jeg og er enig i, men jeg mener at den med modifikasjoner kan fungere perfekt for spillerne Arsenal har i troppen per i dag.

Om man ser spiller for spiller har vi per dags dato ingen som er best som rene vinger, verken i 4-4-2, 4-3-3 eller 4-2-3-1. De aller fleste på dagens Arsenal lag trives best om de har utgangspunkt sentralt i banen, noe som gjenspeiler seg i våre kamper. Sjelden ser man vi angriper fra kanten, mer eller mindre alle som har spilt ute på kanten søker innover i banen de siste 20-30 meterne på banen. Spillere som blir brukt på kant per i dag er Walcott, Arshavin, Nasri i hovedsak, også Rosiscky, Vela og delvis Bendtner har blitt brukt ute på sidene. Ingen av disse er her i sin rette posisjon etter min mening. Walcott er i mine øyne den fødte bakromspiss, Arshavin trives langt bedre sentralt i banen, det samme gjør Nasri og Rosiscky. Vela og Bendtner er også spillere som kommer langt bedre til sin rett som sentrale spisser, gjerne med en spissmakker ved sin side.

Så jeg mener som skrevet for en måned tid siden i denne tråden at sett ut fra spillerne vi har per dags dato vil den beste formasjonen for mannskapet være som følger:

 

GK

 

DR – DC – DC – DL

DM

MCR – MC –MCL

 

ST – FW

Et slik formasjon vil for det første skape en god balanse sentralt i banen, DM vil kunne hele tiden ligge mellom forsvar og midtbane som ett skjold og skape balanse, mens våre 3 sentrale på midtbanen kan bevege seg relativt fritt i banen, de må selvfølgelig ta defensivt ansvar, men kan også utnytte sin kreativitet fremover på banen til det fulle. I angrep vil to spisser med forskjellige ferdigheter skape store problemer for motstanderens midtstoppere, de vil plutselig ha to spillere og forholde seg til ikke en som i dag, og de vil i tillegg måtte hanskes med to ulike spisstyper.

Om vi hadde hatt dette som utgangsformasjon kan våre offensive spillere gis til en viss grad frie roller, med tre sentrale midtbanespillere vil flere komme til sin rett og vi kan utnytte potensialet til spillere som Fabregas, Nasri, Arshavin, Rosiscky, Diaby til det fulle.

Formasjonen vil også kunne fungere utmerket til Wengers possesion fotball og ikke minst vil vi bli langt mer uforutsigbare på topp.

Link to comment
Share on other sites

Deler mange av de samme tankene Maestro, men er litt uenig i at vi ikke kan spille den tradisjonelle 4-4-2. Argumentet med at vi kan bli ”outnumbered”, den forstår jeg. Men, det har blitt litt mote i å spille denne 4-2-3-1 systemet, som også i faser ser ut som 4-3-3 / 4-5-1

 

Med to så sinnsykt gode sentrale midtbanespiller som Fabregas og Song, så har vi store muligheter til å spille med to sentrale. De utfyller hverandre som hånd i handske, og da får vi Fabregas lenger bak i banen der jeg mener han får utnyttet mer av sitt register.

Jeg tror at med en Nasri på høyrekant og en Hazard på venstre (disse kan også rulere side, avhengig av kampforløp, motstander osv), så vil vi kombinere kreativitet som ofte trekker seg inn for å skape noe, samt en mer rettvendt teknikker med fart.

 

Med to spisser, så vil det antakelig føre til at motstanderlaget vil trekke en av de sentrale midtbanespillerene lenger ned i banen. Sjansen blir da større for at vi ikke vil bli "outnumbered" på dette leddet.

 

Capello spilte ikke med en formasjon, som passet de kvalitetene han hadde i laget. Derfor ble kritikken mot 4-4-2 ropt høyt, og engelsk presse er jo flinke til å rope når de ikke vinner.

 

Jeg mener vi stort sett har meget gode spillere i denne formasjonen, må bare få kjøpt inn en ving som angriper med fart og som har god nærteknikk og en god innleggsfot.

 

Jeg er redd for at den formasjonen med MCR – MC –MCL, vil føre til at vi presser enda mer igjennom midten. Det er noe jeg ikke ønsker, for hvem av disse vil egentlig gå ut mot kant for å legge innlegg i en slik posisjon eller dra med seg spiller ut på tur i dette rommet?

 

Jeg tror vi må finne en balanse på midtbanen mellom kantspill (f.eks Hazard), kreativitet både sentralt og via kant (Nasri), kreativitet/playmaker-sentralt (Fabregas), og sikring (Song), der vi ikke bare tråkker oss igjennom sentralt. Der vi også har spisser som både jobber rettvendt mot mål, som drar ut stoppere på tur mot kant, som kan være et oppspillspunkt for nye angrepsfase, for å nevne noe.

 

 

Orakelet: Helt enig! Ser ikke behovet for at alle tre av Persie, Chamakh, og Bendtner, skal få være i klubben. Chamakh og Bendtner har ganske like ferdigheter, og ingen av de tre er bakromspillere. Bendtner er vel den som har minst der å gjøre, med tanke på kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...