Jump to content

Den nye formasjonen


pacman

Recommended Posts

Jeg synes mye av problemet med dagen formasjon er at kantene våre ikkke utfordrebacken men spiller støtte til clichy eller sagne mens begge står ute på kanten, noe som er totalt meningsløst.. Og i tillagg kommer ikke motsatte kkanten seg in i boksen når crossen kommer.. Dette gjør også at vi er meget utsatt for kontringer, dette har også med posisjoneringe til våre sentral midtbanespillere å gjøre.

 

4-4-2 fungerte bra før i tiden, men da hadde vi ofte en kant som var flink på det defensive som gjørde dette mulig, dusuten var venstresiden vår helt enorm

 

Såfremt det ikke kommer inn noen kantspillere som gjør at vi kan legge om til 4-4-2 på permanent basis så mener jeg man burde vurdere å hvertfall prøve ut 4-1-3-2. Wilshere lengst til venstre på banen, Cesc i midten og Nasri ute til høyre. Dog vil alle ha en forholdsvis fri rolle offensivt, men det viktigste blir å holde bredden på midten slik at backene kan bli spilt inn i bakrom/overlapp på kantene av henholdsvis Wilshere og Nasri. Cesc i en litt dypere rolle på midten mens van Persie og Walcott herjer på topp. (Som vist i den grafiske fremstillingen 2 poster av meg lengre opp).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

:D-->

QUOTE(Stefan B @ May 4 2011, 02:27 PM) 223518[/snapback]

Såfremt det ikke kommer inn noen kantspillere som gjør at vi kan legge om til 4-4-2 på permanent basis så mener jeg man burde vurdere å hvertfall prøve ut 4-1-3-2. Wilshere lengst til venstre på banen, Cesc i midten og Nasri ute til høyre. Dog vil alle ha en forholdsvis fri rolle offensivt, men det viktigste blir å holde bredden på midten slik at backene kan bli spilt inn i bakrom/overlapp på kantene av henholdsvis Wilshere og Nasri. Cesc i en litt dypere rolle på midten mens van Persie og Walcott herjer på topp. (Som vist i den grafiske fremstillingen 2 poster av meg lengre opp).

 

Ingen dum ide mr.. Er i hvertfall meningsløst at 2 stk skal slå ett innlegg

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger en venstrebent spiller på venstre kant. Arshavin og Nasri får ikke lagt inn fra den sida. Dette gjør angrepsspillet langt mer forutsigbart

 

Absolutt ikke enig i det. Det kan være en god variasjon å ha en venstrebent kantspiller, men problemet med innleggene våre på venstrekanten (og ofte på høyrekanten) er at innleggene er av dårlig kvalitet eller vi ikke har en eneste spiller i riktig posisjon i boksen.

 

Forøvrig virker det som Pedro Botelho får arbeidstillatelse i sommer og da kan det være duket for han på venstrekanten ved et par anledninger. Meget god innleggsfot, lynrask og et godt skudd. Pluss på Eden Hazard og Ryo Miyaichi som begge er tobeint så kan vi få mange gode alternativer på kantene.

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ May 10 2011, 03:27 PM) 223949[/snapback]

En 4-3-3 er ikke dumt hvis den fungerer riktig. F.eks. så må spissen i en 4-3-3 så og si alltid være inne i boksen (eller så må kantene komme inn i boksen hvis spissen ikke er der) når ballen kommer inn. Dog er van Persie en spiss som kan gjøre alt. Fantastisk teknikk, blikk, pasningsfot/skuddfot og er attpåtil forholdsvis god i lufta. Dog er han dårlig på å score "lette" mål ved å være i riktig posisjon til riktig tid.

 

Med Song som en utelukkende holdende spiller og Cesc/Wilshere/Ramsey ved siden av Song som en boks-til-boks spiller vil van Persie (eller Nasri som trolig har denne rollen som sin beste posisjon sammen med Arshavin) ha temmelig lite defensivt ansvar og stor plass til å utfolde sin kreativitet.

 

Szczesny

 

Sagna - Djourou - Vermaelen - Clichy

 

Song - Fabregas

 

Nasri - v. Persie - Hazard

 

Benzema

 

Det laget her må jeg si gir meg vann i munnen, men med RvP sin skadehistorikk vil det som regel være Walcott/Arshavin på høyre og Nasri som hengende spiss.

 

Så er vi tilbake der vi aldri kommer til å bli enig :P, hvor er Wilshere?

 

Wilshere er etter min mening en av de spillerne som fortjener drakta mest av samtlige. Han er den typen som står frem som et godet eksempel selv på dårlig dager. Tror kanskje Fabregas ut og Wilshere inn kunne fungert, dette er vel et trekk som de fleste mener bare er å skyte seg selv i foten. Men, sannheten er at Fabregas er og blir en Barca spiller, han spiller som de gjør i barca og kommer uansett til å gå til Barca i den nærmeste fremtiden, så hvorfor ikke selg han nå, å få mest mulig penger og heler overlate denne posisjonen til en hardtarbeidende Wilshere? Da har vi to løp hunder på midten og de foran kan konsentrer seg mer om det offensive, noe som gjør både det offensive bedre og defensive bedre.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere er en meget god ung spiller, men han når ikke Fabregas opp til knærne. Ennå.

 

Wilshere har mange aspekter av spillet sitt som han må forbedre for å kunne nevnes i samme åndedrag som Fabregas, men på andre områder så er han allerede bedre enn hva Cesc er. F.eks. har Wilshere lite endeprodukt mtp. mål/assists. Han er ei heller like instrumental som det Fabregas er, men er en spiller som ofte holder spillet mer i gang enn det at spillet går igjennom han.

 

Wilshere er dog bedre med ballen i beina enn Cesc og kan "lett" passere mange spillere, men som oftest så ender det i ingenting. Den dagen det begynner å stemme så blir han eksepsjonell, men pdd. har både Cesc og Ramsey bedre sluttprodukt enn hva Wilshere har.

 

Forøvrig tilsier ingenting at Wilshere vil ha en sesong i nærheten av hva han har prestert denne sesongen heller. Gutten kommer mest sannsynligvis heller ikke til å spille før i september/oktober mtp. at han skal spille i sommer og uansett setter man ikke en spiller som Fabregas på benken og med den formasjonen vi spiller så er det heller ingen muligheter for Wilshere å erstatte Song, Nasri, RvP og Hazard/Benzema hvis de kommer.

 

Sjansen for å ta sølvtøy neste sesong dropper drastisk hvis vi får inn Benzema og Hazard, men selger unna Cesc. Selvfølgelig kan andre spillere ta steget opp, men det sikreste kortet ville vært å la Cesc få en sesong til i Arsenal drakta ved siden av nye signeringer som ville gitt han et løft. Trolig ville ikke prislappen ha blitt særlig mye lavere og Cesc hadde forlatt Arsenal etter å ha bringt klubben sitt første trofé på syv sesonger før Wilshere erstattet han permanent.

 

Det skal også sies at med kun 34,4 kamper i snitt for Fabregas de siste 3 sesongene at det blir mange sjanser for Wilshere og spille uansett.

Link to comment
Share on other sites

I denne formasjon som du har satt om Wilshere i her, så vil jeg si at han når Fabregas mye lenger enn til knærne. Når man spiller med en slik formasjon. Må de to defensive midtbanespillerne, være nettopp defensive spillere og det er ikke Fabregas. Fabregas er en playmaker som enten må spille som en offensive midtbane spiller eller helt sentralt i banen med spillere som har gode defensive gener, ved siden av seg. Derfor mener jeg at kombinasjonen Wilshere-Song ville skape en mye bedre defensiv balanse, enn kombinasjonen Song-Fabregas. Med denne kombinasjonen er jeg redd for at det kun blir en defensive spiller og at Fabregas ikke klarer å tilpasse seg roll, grunne at det er en posisjon som ikke ligger helt i hans natur.

Link to comment
Share on other sites

I denne formasjon som du har satt om Wilshere i her, så vil jeg si at han når Fabregas mye lenger enn til knærne. Når man spiller med en slik formasjon. Må de to defensive midtbanespillerne, være nettopp defensive spillere og det er ikke Fabregas. Fabregas er en playmaker som enten må spille som en offensive midtbane spiller eller helt sentralt i banen med spillere som har gode defensive gener, ved siden av seg. Derfor mener jeg at kombinasjonen Wilshere-Song ville skape en mye bedre defensiv balanse, enn kombinasjonen Song-Fabregas. Med denne kombinasjonen er jeg redd for at det kun blir en defensive spiller og at Fabregas ikke klarer å tilpasse seg roll, grunne at det er en posisjon som ikke ligger helt i hans natur.

 

Og du tror Wilshere er en defensiv midtbanespiller? Wilshere er egentlig en offensiv playmaker som Wenger hadde planer om å utvikle til Bergkamp-rollen. Fabregas var i utgangspunktet i Barcelona en defensiv midtbanespiller/dyptliggende playmaker, men fordi han hadde evnen til å score mye mål så valgte de heller å bruke han sentralt på midten.

 

Hvis du leser igjen hva jeg skrev om Song og den spilleren som spiller "ved siden" av han så ser du at jeg skriver at Song ville gjort det han er aller best på. Og det er å bryte opp spillet og være ankeret til laget. Fabregas ville trolig mtp. spillestilen spilt temmelig likt som Xavi Alonso gjorde for Liverpool altså som en dyptliggende playmaker. Wilshere derimot ville ha spilt med langt mer energi og ville spilt denne posisjonen mer som en boks-til-boks spiller.

 

Nå begynner det å bli et par sesonger siden Fabregas spilte sentralt på midten med forholdsvis mye defensivt ansvar, men de første 5 sesongene så spilte han sentralt på midten i en 4-4-2 formasjon og han var absolutt ikke noe dårligere enn hva Wilshere er defensivt.

 

Hvordan du kan si at dette er en posisjon Fabregas ikke har i sin natur blir for meg en utrolig rar uttalelse mtp. at dette faktisk er nærmere hans naturlige posisjon enn hva den offensive posisjonen er. Det er ikke uten grunn til at Fabregas spilte sin beste fotball sammen med Flamini i en 4-4-2 kontra dagens formasjon hvor han ikke er i nærheten av å få brukt de ferdighetene som gjør han til en av de beste playmakerene i hele verden. Nemlig blikket og pasningsfoten.

 

Wilshere burde sammen med Nasri, Arshavin og van Persie egentlig spilt som en hengende spiss/opphevet offensivmidtbane, men med den spillestilen han har tilpasset seg i løpet av sesongen så fungerer han også godt ved siden av Song. Fabregas derimot etter en god forrige sesong har nå slitt mer etter at Wenger bestemte seg for å spille med 2 mer defensive spillere og attpåtil skyve frem Fabregas enda høyere opp i banen som gjør mangel på tempo og dribleferdigheter enda større og samtidig tar vekk mye av poenget med den fantastiske pasningsfoten hans.

Link to comment
Share on other sites

:P-->

QUOTE(Stefan B @ May 10 2011, 05:01 PM) 223957[/snapback]

Og du tror Wilshere er en defensiv midtbanespiller? Wilshere er egentlig en offensiv playmaker som Wenger hadde planer om å utvikle til Bergkamp-rollen. Fabregas var i utgangspunktet i Barcelona en defensiv midtbanespiller/dyptliggende playmaker, men fordi han hadde evnen til å score mye mål så valgte de heller å bruke han sentralt på midten.

 

Hvis du leser igjen hva jeg skrev om Song og den spilleren som spiller "ved siden" av han så ser du at jeg skriver at Song ville gjort det han er aller best på. Og det er å bryte opp spillet og være ankeret til laget. Fabregas ville trolig mtp. spillestilen spilt temmelig likt som Xavi Alonso gjorde for Liverpool altså som en dyptliggende playmaker. Wilshere derimot ville ha spilt med langt mer energi og ville spilt denne posisjonen mer som en boks-til-boks spiller.

 

Nå begynner det å bli et par sesonger siden Fabregas spilte sentralt på midten med forholdsvis mye defensivt ansvar, men de første 5 sesongene så spilte han sentralt på midten i en 4-4-2 formasjon og han var absolutt ikke noe dårligere enn hva Wilshere er defensivt.

 

Hvordan du kan si at dette er en posisjon Fabregas ikke har i sin natur blir for meg en utrolig rar uttalelse mtp. at dette faktisk er nærmere hans naturlige posisjon enn hva den offensive posisjonen er. Det er ikke uten grunn til at Fabregas spilte sin beste fotball sammen med Flamini i en 4-4-2 kontra dagens formasjon hvor han ikke er i nærheten av å få brukt de ferdighetene som gjør han til en av de beste playmakerene i hele verden. Nemlig blikket og pasningsfoten.

 

Wilshere burde sammen med Nasri, Arshavin og van Persie egentlig spilt som en hengende spiss/opphevet offensivmidtbane, men med den spillestilen han har tilpasset seg i løpet av sesongen så fungerer han også godt ved siden av Song. Fabregas derimot etter en god forrige sesong har nå slitt mer etter at Wenger bestemte seg for å spille med 2 mer defensive spillere og attpåtil skyve frem Fabregas enda høyere opp i banen som gjør mangel på tempo og dribleferdigheter enda større og samtidig tar vekk mye av poenget med den fantastiske pasningsfoten hans.

 

 

 

Nå vil jeg si det er en vesentlig stor forskjell på 4-4-2 og 4-2-3-1. I en 4-4-2 stilles det mye svakere krav til den defensive jobbingen til de sentrale midtbanespillerne enn det vil gjøre om man spiller med to så høye kanter som du har i din formasjon. I 4-2-3-1 må de to defensive han mye større motor og det stilles større krav til helhjerta og ærlig hjemoverjobbing. I tillegg må de ha fighter i seg som gjør at de jobber livskitten ut av seg for å vinne tilbake ballen. Dette er ikke egenskaper som Fabregas kan tilegne seg(om han ikke har en psyke av en annen verden) , det har med den mentale instillingen din å gjøre, noe som er veldig vanskelig å endre på. Dette er også en av grunnen til at jeg sier at denne rollen ikke ligger i Fabregas sin natur. Om du da fortsatt mener dette er en rar uttalelse av, er det greit. Men jeg har vanskeligheter med å forstå at ikke ser poenget mitt.

Link to comment
Share on other sites

I den 4-2-3-1 som vi spiller med Nasri/Walcott på kantene som jobber godt hjemover så er ikke jobben i nærheten av like hard som du mener det skal være. Uansett skal det være et kollektivt press fra hele laget som gjør at vi vinner tilbake ballen. Enkelte spillere har dette mer i seg enn andre ja. Det er helt klart, men Fabregas er som regel den spilleren på laget vårt som løper mest i løpet av en kamp og selv om han har hengt med hodet mye denne sesongen så har han alltid tidligere jobbet ræva av seg.

 

Ja Wilshere er britisk og jobber knallhardt. Gutten har en fighter innstilling som er meget beundringsverdig, men er han bedre enn Fabregas defensivt? Hvordan du så skråsikkert klarer å foreslå at Fabregas ikke kan tilpasse seg denne rollen er noe jeg stusser utrolig over og hvorfor jeg faktisk legger såpass mye vekt i det som jeg gjør.

 

I en 4-2-3-1 vil som sagt vingene trekke ned og hjelpe til slik at vi forsvarer oss som en 4-5-1. Det har selv Wenger sagt. I en 4-4-2 vil kantene hovedsaklig også jobbe hjemover slik som i dagens formasjon, men samtidig som når Fabregas dropper dypere i dagens formasjon vil også van Persie droppe hakket dypere og hjelpe til med det defensive. I en 4-4-2 vil van Persie droppe litt dypere mens det konstant ligger en spiller høyere enn han i banen.

 

Mtp. at Fabregas vil få mindre offensivt ansvar og samtidig naturlig ligge dypere enn det han gjorde i vår gamle 4-4-2 så burde han klare å tilpasse seg dette. Hvis han rett og slett ikke "gidder" fordi han nå har blitt vant til å ikke være like god defensivt så er vel problemet løst såfremt Benzema og Hazard kommer inn. Da er det bare å selge Cesc som tror han er større enn klubben.

 

Jeg er hvertfall ikke i tvil. Måten Fabregas leser spillet på og med de taktiske egenskapene han besitter tror jeg han ville behersket denne rollen utmerket.

 

Han spilte også (selv om det bare ble med en omgang før laget kollapset totalt) denne dype rollen mot Newcastle og var briljant før Diaby fikk det røde kortet som førte til totalkollapsen.

 

Edit: Så det nå og du får bare flytte det innlegget her over dit også :P

Link to comment
Share on other sites

I denne formasjon som du har satt om Wilshere i her, så vil jeg si at han når Fabregas mye lenger enn til knærne. Når man spiller med en slik formasjon. Må de to defensive midtbanespillerne, være nettopp defensive spillere og det er ikke Fabregas. Fabregas er en playmaker som enten må spille som en offensive midtbane spiller eller helt sentralt i banen med spillere som har gode defensive gener, ved siden av seg. Derfor mener jeg at kombinasjonen Wilshere-Song ville skape en mye bedre defensiv balanse, enn kombinasjonen Song-Fabregas. Med denne kombinasjonen er jeg redd for at det kun blir en defensive spiller og at Fabregas ikke klarer å tilpasse seg roll, grunne at det er en posisjon som ikke ligger helt i hans natur.

Cesc spilte som en dyptliggende playmaker i fem sesonger før Wenger skiftet formasjon, ser ingen hindringer på at han ikke skal kunne spille der igjen, ved siden av Song.

Link to comment
Share on other sites

Cesc spilte som en dyptliggende playmaker i fem sesonger før Wenger skiftet formasjon, ser ingen hindringer på at han ikke skal kunne spille der igjen, ved siden av Song.

 

Det er ingen som har sakt ar han ikke kan, jeg bare tror Wilshere kanskje kan være et bedre alternativ. Grunnen er at han har en større figther i seg og en større motor.

 

Greit nok at man på defensiven skal ligge i en 4-5-1, men det skjer ikke. Kantene ligger mye høyere og da trengs det to løpehunder bak der. Da ville jeg heler hatt Song-Wilshere isteden for Song-Fabregas

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har sakt ar han ikke kan, jeg bare tror Wilshere kanskje kan være et bedre alternativ. Grunnen er at han har en større figther i seg og en større motor.

 

Greit nok at man på defensiven skal ligge i en 4-5-1, men det skjer ikke. Kantene ligger mye høyere og da trengs det to løpehunder bak der. Da ville jeg heler hatt Song-Wilshere isteden for Song-Fabregas

 

Wilshere løper mye han, men med smart posisjonering og lesing av spillet så trenger man nødvendig ikke å ha lungekapasiteten til Flamini heller.

 

Vi får være enige om å være uenige da vet du :P

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ May 10 2011, 07:42 PM) 223966[/snapback]

Wilshere løper mye han, men med smart posisjonering og lesing av spillet så trenger man nødvendig ikke å ha lungekapasiteten til Flamini heller.

 

Vi får være enige om å være uenige da vet du B)

 

hehe, det kan vi være enig om :P

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har sakt ar han ikke kan, jeg bare tror Wilshere kanskje kan være et bedre alternativ. Grunnen er at han har en større figther i seg og en større motor.

Neivel? Da har jeg en utrolig rar tolkning av utsagn som "redd for at han ikke kan tilpasse seg rollen" og "en posisjon som ikke ligger i hans natur", men ok...

Link to comment
Share on other sites

Neivel? Da har jeg en utrolig rar tolkning av utsagn som "redd for at han ikke kan tilpasse seg rollen" og "en posisjon som ikke ligger i hans natur", men ok...

 

Wilshere, ikke prøv å starte en krangel her nå, det burde du som en rutinert bruker holde deg for god til. Om du leser, i allefall den første setningen så er det et "kan" og "redd for at", er det veldig bastante uttalelser? Den andre setningen, greit litt i gråsona, men om du legger god vilja til så er heler ikke dette en veldig bastant uttalelse.

Link to comment
Share on other sites

Med dagens mannskap meiner eg at ein 4-4-2 i ein diamant på midten vil tene oss best, altså meir 4-1-2-1-2.

 

Satt opp slik.

 

WS

 

Sagna - Kos* - Vermalen - Clichy

 

Song*

 

Fabregas - Wilshere

 

Nasri

 

Walcott* Van Persie

 

 

 

Der eg har markert ei stjerne meiner eg vi bør ha inn ein bedre spelar i sommar enn det vi har i år. Om vi kvittar oss med nokon (ikkje alle!) av desse spelarane; Almunia; Squilacci, Denilson, Diaby, Bendtner, Chamakh, Rosicky og Vela, meiner eg vi vil ha ein bedre sjans til å prestere bedre neste år!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Five Reasons Arsene Wenger Should Change Formation

 

Jeg mener hvertfall vi må vike vekk fra 4-2-3-1 som vi har kjørt på denne sesongen. Da vil jeg heller at Wenger skal gå tilbake til 4-3-3 (4-1-2-3) som vi spilte i 09/10 sesongen, men favorittene er fortsatt en 4-4-2 eller 4-1-3-2 formasjon.

 

4-1-2-3:

1308171399347661.jpg

 

4-4-2:

1308171924987258.jpg

 

4-1-3-2:

1308171583377733.jpg

 

 

Den sistnevnte er helt klart min favoritt. Det er egentlig en slik formasjon jeg ser på når jeg tenker på 4-4-2 også hvor den defensive midtbanespilleren ligger plantet i ankerrollen. 3 midtbanespillere hvorav ingen av de er "rene" kantspillere (i dette tilfellet Gervinho og Nasri), men at de ligger litt mer sentralt i banen og kan kombinere med hverandre og de to spissene i van Persie og Walcott.

 

Alle 3 formasjonene ser jeg på som bedre enn dagens formasjon når man tar i betraktning spillerens kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det fleire enn meg som merkar at vi slit veldig i denne "fancy" 4-2-3-1 formasjone defansivt? Eg er ei enkel fotballskjel og irriterer meg grenselaust over at vi ikkje klarer å organisere oss når vi mister ballen og når vi er etablerte. Sjølv meiner eg at formasjonen i seg sjølv er eit stort problem.

 

Grunnen til dette er at vi har tre ledd foran forsvarsrekka, der ingen av dei fungerer som eit ordentlig pressledd. 1 mann på topp er i seg sjølv og gje opp det fremste pressleddet. Mange lag velger dette og sjølv om ikkje eg er einig i dette kan dette forsvarast om han opprettar eit godt pressledd bak spissen. Vi derimot køyrer med ein trio bak som ligg med enorme avstandar. Sjølv utan ball virkar det som om våre vingar skal ligge breidt. Dette fører mellom anna til at vi aldri klarer å sette eit ordentlig press med dette leddet, da desse tre stort sett jobbar aleine, samt at det er en relativt enkel sak å tre ballen i mellom dette leddet.

 

Vidare fører dette ofte med seg at ein av dei to defansive midtbanespelarane vel å gå ut av "sitt ledd" og opp i det andre, noko som sjeldar gjer leddet foran bedre, da dette ofte skjer litt på måfå og ofte noko seint, samt at den defansive midtbanespelarane som sit igjen aleine har veldig vanskelige arbeidsforhold når ballen ofte blir tredt i mellom vårt offansive midtbaneledd.

 

Ein annan ting som slo meg under Emirates cup når eg sat på tribunen er at avstandane mellom ledda ofte er alt for store. Dette heng ofte saman med presset dei offansive midtbanspelarane gjer. Da dei sjeldan klarer å sette eit godt press sidan dei jobbar stort sett 1 og 1, vert forsvarsfiraren ofte usikker. Det er egentlig ikkje nok press på ballførar til å stå høgt, samstundes som det er målet vårt og at vi ofte prøver å flytte opp ein def.midt fram for å presse. Dette gjere at det både blir store rom foran forsvarsrekka fordi dei slepp seg litt nedpå, samtidig som at det blir mykje rom bak forsvarsrekka da vi ynskjer å stå høgt ala FC ScumCatalonia style.

 

Andre som har andre tankar observasjonar???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sier det igjen: Bytt til den forbanna 4-4-2 formasjonen!

Szczesny

 

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Santos

 

Gervinho - Song - Arteta - Arshavin

 

v. Persie - Chamakh/Park/Walcott

 

 

Make it happen Wenger! I det minste så vil vi score flere mål enn vi gjør pdd. og vi kan ikke gjøre det så mye verre defensivt!

Link to comment
Share on other sites

Sier det igjen: Bytt til den forbanna 4-4-2 formasjonen!

Szczesny

 

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Santos

 

Gervinho - Song - Arteta - Arshavin

 

v. Persie - Chamakh/Park/Walcott

 

 

Make it happen Wenger! I det minste så vil vi score flere mål enn vi gjør pdd. og vi kan ikke gjøre det så mye verre defensivt!

 

Jeg tror desverre at vi er forbi det stadiet der noe så enkelt som å bytte formasjon hadde fått oss "back in business".

Link to comment
Share on other sites

-----------------Rvp------------------

Arsjavin----------------------Gervinho

----------------Ramsey----------------

------------Arteta--------------------

-------------------Song---------------

 

Med de fire fremste spillerne. Ramsey presser på andre siden, hvis Rvp går andre veien.

Problemet med dette er at spiller et lag seg gjennom vårt fremste pressledd, står vi kun igjen med 6 spillere.

 

Ser vi på hvordan f.eks Norge gjør dette:

 

-----------------------Moa------------------

 

<------Gamst--Grindheim--Tettey--Huseklepp--->

-----------------------Song--------------------

Det jeg vil frem til er at vi presser alt for høyt med vingene våres uten at de ligger i et ledd. Dette vil da si at man kan spille seg lett forbi presset. Og et høyt press gir ingen virkning så lenge det ikke er et samlet høyt press.

 

Disse høye vingene medfører også at vi blir veldig sårbare på våres backer. Og alle veit hvor mange av målene vi får i mot oss som kommer av enten innlegg eller frispark i farlige posisjoner på kantene, grunnet at vi blir presset til å lage frispark i disse posisjonene.

 

Min mening er at legger vi vingene dypere i et samlet ledd med midtbanen vil laget bli mye mer balansert. Sikkert ikke alle som mener dette, men mener vi må prøve en litt annen tilnærming fra vår 4-3-3 formasjon. Som oftest benytter lag seg av en 4-5-1 defensivt, som jeg vil at vi skal gjøre. Men vi spiller fortsatt 4-3-3 defensivt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipuciegheyti

-----------------Rvp------------------

Arsjavin----------------------Gervinho

----------------Ramsey----------------

------------Arteta--------------------

-------------------Song---------------

 

Med de fire fremste spillerne. Ramsey presser på andre siden, hvis Rvp går andre veien.

Problemet med dette er at spiller et lag seg gjennom vårt fremste pressledd, står vi kun igjen med 6 spillere.

 

Ser vi på hvordan f.eks Norge gjør dette:

 

-----------------------Moa------------------

 

<------Gamst--Grindheim--Tettey--Huseklepp--->

-----------------------Song--------------------

Det jeg vil frem til er at vi presser alt for høyt med vingene våres uten at de ligger i et ledd. Dette vil da si at man kan spille seg lett forbi presset. Og et høyt press gir ingen virkning så lenge det ikke er et samlet høyt press.

 

Disse høye vingene medfører også at vi blir veldig sårbare på våres backer. Og alle veit hvor mange av målene vi får i mot oss som kommer av enten innlegg eller frispark i farlige posisjoner på kantene, grunnet at vi blir presset til å lage frispark i disse posisjonene.

 

Min mening er at legger vi vingene dypere i et samlet ledd med midtbanen vil laget bli mye mer balansert. Sikkert ikke alle som mener dette, men mener vi må prøve en litt annen tilnærming fra vår 4-3-3 formasjon. Som oftest benytter lag seg av en 4-5-1 defensivt, som jeg vil at vi skal gjøre. Men vi spiller fortsatt 4-3-3 defensivt.

 

Er helt enig. Det eneste som kan komme ut av det presset vi har nå, er at vi har nok av folk fremme ved en eventuel gjenvinning. Men vi klarer skjeldent å få noe ut av det og det er uansett et sjansespill. Håper Wenger & Co klarer å endre på dette. Det er jo tross alt ingen drastisk endring i taktikken, men noe som helt klart vil gjøre oss mer kompakte.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig. Det eneste som kan komme ut av det presset vi har nå, er at vi har nok av folk fremme ved en eventuel gjenvinning. Men vi klarer skjeldent å få noe ut av det og det er uansett et sjansespill. Håper Wenger & Co klarer å endre på dette. Det er jo tross alt ingen drastisk endring i taktikken, men noe som helt klart vil gjøre oss mer kompakte.

Tror Wengers mål er tett på 100% ballbesittelse. Det vil da holde å erobre ballen en gang i løpet av kampen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...