Jump to content

Den nye formasjonen


pacman

Recommended Posts

Enig med både de som vil bytte tilbake til 4-4-2, og de som sier at mye av problemene våre skyldes dårlig press i de fremre lagdelene. Personlig har jeg lenge vært en stor tilhenger av 4-2-3-1/4-3-3, etter å tidligere ha vært 4-4-2 mann. Mye av dette kommer nok av min uendelige tillit til Wenger... Når det gjelder 4-2-3-1/4-3-3 for vår del begynner tålmodigheten min å bli syltynn. Denne formasjonen krever etter min mening mer spisskompetanse i alle ledd i forhold til 4-4-2. For at 4-2-3-1 skal fungere trenger man; 1: en verdensklasse playmaker, 2: målfarlige vinger, 3: spiss som er god i boksen og kan holde på ball, 4: spillere på midtbanen som tar ansvar defensivt og 5: selvsagt et bra forsvar - noe de fleste formasjoner selvsagt krever.

 

Mange av disse "kriteriene" har vi oppfylt, og det er selvsagt flere grunner til at en formasjon eller et lag ikke fungerer. For vår del er det nok først og fremst skader som har ødelagt. For å sammenligne oss med et lag som har fått til denne formasjonen, er Barcelona det soleklare eksempelet. Om man vil kalle formasjonen 4-2-3-1 eller 4-3-3 får bli opp til hver enkelt, men vi og Barca har spilt veldig likt de siste sesongene.

 

4-2-3-1

 

Barca vs Arsenal punkt for punkt utifra de tidligere "kriteriene" jeg nevnte (tar utgangspunkt i forrige sesong, som forsåvidt er nokså lik alle sesongene siden vi byttet fra 4-4-2, og fordi årets sesong har startet med mye utskiftninger og variasjon er det vanskelig å få noe klart bilde av spillesystemet):

 

1: Plamymaker; Xavi vs Fabregas - Noen vil si at Xavi er hakket bedre enn Cesc, men statistikkene tilsier at Fabregas skaper mer (for et dårligere lag). Det som skiller disse to hovedsaklig er Fabregas sine skadeproblemer de siste sesongene, og i disse periodene har ikke Arsenal hatt en verdig erstatter. De gangene Xavi har vært skadet har Barca hatt Iniesta som ikke er mye dårlige til å fylle den rollen, eller trukket Messi mer inn i banen. I tillegg har Fabregas stortsett fått "alt" ansvaret for kreativiteten i Arsenal, mens Iniesta og Messi "hjelper" Xavi. Wilshere og Arshavin er det nærmeste man kommer Iniesta/Messi, men samarbeidet rakk aldri å sette seg på samme måte som det sitter for Barca-trioen. Mange vil sikkert trekke frem Nasri i tillegg, men med tanke på hans mengde assist forrige sesong vil jeg driste meg til å si at han ble litt "hypa". Konklusjon: Barca har flere sillere som kan avlaste hverandre og er heldige med skader = samspilte. Arsenal er både uheldige med skader og litt for avhengig av Fabregas som playmaker - mangler spillere som kan avlaste Cesc.

 

2: Målfarlige vinger; Pedro+Messi vs Arshavin+Walcott/Nasri - Messi er i en klasse for seg selv og er på sitt beste et angrep alene. Det som skiller Messi fra relativt like spillertyper som Nasri og Arshavin er at han er på sitt aller beste i stortsett hver eneste kamp. Pedro har også fått sitt virkelige gjennombrudd og har bidratt godt i både mål- og assistprotokollen. Når det gjelder Arsenal sine vinger, er det ustabile prestasjoner som er hovedproblemet, ofte pga skader. Arshavin og Nasri kan begge avgjøre kamper på egenhånd når de er på sitt beste, men det skjer alt for sjelden. Walcott blir en litt annen spillertype, som er god når han har de rette spillerne ved siden av seg. Konklusjon: Messi er et angrep alene og er stabil over en hel sesong, Pedro bidrar også bra. Alle Arsenals vinger er for ustabile og ueffektive, og det holder ikke over en hel sesong.

 

3: God allround spiss; Villa vs Van Persie/Chamakh/Bendtner - Etter min mening er ikke Villa den optimale spissen for Barca, da han stortsett holder seg rettvendt og forsøker gjennombrudd, men det fungerer så lenge de har spillere i andre ledd som er såpass gode og Villa har en såpass klar spisskompetanse. Villa er for all del en meget god spiss, og gjør jobben sin - men jeg tror Barca kunne blitt enda bedre (ja, det går ann) med en spillertype som ligner mer på Drogba, Rooney, Van Persie etc. Van Persie viser gang etter gang at han er en verdensklassespiss, når han er skadefri. God feilvendt og rettvendt, og har i tillegg blitt brukbar på hodet. En komplett spiss etter min mening. Hadde han holdt seg skadefri over flere hele sesonger er jeg ganske sikker på at vi hadde endt høyere opp på tabellen flere ganger. Men sånn har det dessverre ikke blitt, og erstatterne vi har hatt er ikke i nærheten av å være gode nok. Både Chamakh og Bendtner er etter min mening middelmådige som midtspiss i denne formasjonen, da de har svært begrensede ferdigheter i flere aspekter av spillet (men kan fungere bedre i 4-4-2, kommer tilbake til det). Konklusjon: Hovedsaklig har skader ødelagt for Arsenal, mens Barcelona er heldige som har hatt lite skader på sin spiss.

 

4: Defensive midtbanespillere; Busquets+(Iniesta) vs Song+(Wilshere) - Spillerne i parantes er ikke hovedsaklig defensive midtbanespillere, men bidrar både offensivt og defensivt. Busquets har hatt en kjempeutvikling de sist sesongene og passer perfekt inn Barca med gode defensive egenskaper kombinert med en god pasningsfot. I tillegg har han Iniesta ved siden av seg som har kapasitet til å hjelpe til begge veier. Jeg har alltid vært en tilhenger av Song, og mener han er en av verdens fremste defensive midtbanespillere på sitt beste. Var dessverre litt ustabil forrige sesong, men dannet alt i alt en god duo bak Fabregas sammen med Wilshere. Konklusjon: Nokså jevngode spillere her, pasningskvaliteten hakket bedre hos Barca sine spillere.

 

5: Godt forsvar; vanskelig å sammenligne spillere her, da det er mange spillere i denne lagdelen og det var mye rotasjon og skader hos begge lag. Barcelona har backer som er suspekte defensivt, men gode stoppere demmer opp for mye av dette. Barcelona har ikke hatt på langt nær like mye skader i dette leddet som Arsenal har, selv om de også hadde en del. Dermed mer stabilitet i forsvaret til Barca, mens skader på viktige spillere og varierene nivå på backup løsningene for Arsenal ble utslagsgivende. Sagna var solid som alltid, mens midtforsvaret med Djourou/Koscielny/Squillaqi var svært varierende i både oppsett og prestasjoner. Clichy hadde heller ingen optimal sesong. Keeper kan også tas med i forsvarsleddet, og jeg mener ikke dette var utslagsgivende for noen av lagene forrige sesong. En del bytting pga skader, men i forhold til resten av laget klarte keeperne seg bra. Valdes stabil for Barca, men har sine svake sider. Konklusjon: Veldig mye skader og dårlige backup løsninger ødela for Arsenal, mens Barca hadde mindre skader og i tillegg bedre backup der de hadde skader.

 

 

For å oppsummere kort; Barca har bedre spillere i flere ledd og har spillere som er gode nok til å optimalisere denne formasjonen. Arsenal har vært uheldige med skader, men det kan vi snart ikke skylde på lenger - siden vi vet det skjer vært år. I tillegg er flere av spillerne ikke gode nok i rollene som kreves av denne formasjonen. Kort sagt er ikke spillermateriellet vi har nå gode nok til å spille 4-2-3-1 effektivt nok. Hadde spillere som Vermaelen, Fabregas og Van Persie holdt seg skadefrie gjennom hele sesongen kunne mye sett annerledes ut.

 

 

4-4-2

 

Mange vil si at spillesystem ikke er så viktig i seg selv, men jeg tror det kunne hjulpet veldig å gå tilbake til vår gode gamle 4-4-2, det er også en formasjon Wenger har vist at han mestrer og er ikke på langt nær like avansert som 4-2-3-1. Suksessfaktorene for Wenger med denne formasjonen var ikke bare at han hadde verdensklassespillere som Henry og Bergkamp, men han hadde spillere som kjente rollene sine og lag som virkelig var samspilte. Henry og Bergkamp hadde stor del i Arsenal sin suksess, som nøkkelspillere i hver sin gullperiode, men Arsenal som lag gjorde også at disse spillerne kunne gjøre nettopp det de var så ekstremt gode på. Når det gjelder denne formasjonen for dagens lag vil jeg sammenligne dagens mannskap med spillerne som hadde suksess med denne formasjonen. Den utgaven jeg mener var aller best og det beste eksempelet er det uslåelige laget fra 03/04.

 

Keeper: Lehmann vs Sczezny

- Lehmann hadde sine blundere, men han var en klar leder og var god den sesongen han fikk gullmedalje. Dagens keeper, vår unge polakk er en mann jeg har veldig sansen for og til tross for sin unge alder virker han som en god ledertype og blir bare bedre og bedre.

 

Høyre back: Lauren vs Sagna

- Lauren en smule undervurdert, men gjorde jobben sin. Mener at Sagna er minst like god, og med tanke på at Jenkinson er eneste soleklare backup fortsetter han forhåpentligvis å holde seg rimelig skadefri.

 

Venstre back: Cole vs Gibbs/Santos

- Cole var en av verdens aller beste backer på dette tidspunktet og hadde et ekstremt godt samarbeid med resten av venstresiden. Gibbs og Santos har dessverre langt igjen til dette nivået, men jeg har tro på at begge kan bli brukbare backer om de får tid til å komme i form uten skader. Får også mer hjelp av midtbanen i 4-4-2 enn i 4-2-3-1.

 

Stoppere: Toure/Campbell vs Mertesacker/Vermaelen(Koscielny)

- Toure og Campbell var ekstremt gode sammen og utfylte hverandre perfekt. Vår nye tysker har startet litt nølende og sliter litt langs bakken når det går fort (noe Campbell også gjorde til tider), men jeg tror han kan bli bra med tiden. Dette avhenger litt av at Vermaelen blir skadefri, da det ikke ser ut som verken Koscielny eller Djourou har lederegenskapene eller stabiliteten til å utfylle Mertesacker slik Toure gjorde med Campbell.

 

Sentral midtbane: Gilberto/Vieira vs Song/Wilshere(Arteta)

- Gilberto og Vieira gjorde laget trygt defensivt, og ga de offensive spillerne mer frihet. Vieira hadde i tillegg kapasiteten til å være med frem i angrep å være en trussel fra den den dype midtbaneposisjonen. Mener Song og Wilshere er de klart beste alternativene til de sentrale rollene i 4-4-2. Song er aller best når han får ligge foran forsvaret å ødelegge angrep, ganske likt Gilberto. Wilshere har kapasiteten til å være en boks til boks spiller på samme måte som Vieira. Wilshere har derimot ikke den samme duellstyrken som Vieira hadde, men han er såpass mye bedre enn de andre alternativene at han er soleklar.

 

Vinger: Ljungberg/Pires vs Arteta/Gervinho(Arshavin)

- Ljungberg passet perfekt sammen med Bergkamp, og hadde nok ikke på langt nær vært den samme spilleren i et annet lag eller annet system. Pires var verdensklasse, og hadde også et eksjepsjonelt samarbeid med resten av angrepet. Kunne skape mer på egenhånd enn svensken på den andre kanten. Vanskelig å sammenligne dagens kanter med Bobby og Freddie, men det er heller ikke meningen. Arteta har vist i Everton at han mestrer å spille kant. Kan fungere på begge kanter, da han kan trekke inn med høyrefoten fra venstresiden, men også legge gode innlegg fra høyre. God pasningsfot og høy work-rate også viktig. Litt usikker på de defensive kvalitetene til Gervinho, men absolutt en trussel offensivt. Kan også fungere på begge sider, om han klarer å bidra defensivt også. Arshavin må heve seg mange hakk om han skal være god nok for laget, men vi vet han kan på sitt beste. Må ta returløpene oftere om han skal fungere i denne formasjonen, men kan fort blomstre om får enklere arbeidsoppgaver og får starte litt lavere i banen. Ettersom kantene ligger litt dypere i 4-4-2, må de bidra mer defensivt, men de vil også bli mer involvert i det oppbyggende spillet.

 

Møtende spiss: Bergkamp vs Van Persie

- Bergkamp var ikke på sitt beste i karrieren på dette tidspunktet, men fungerte veldig bra som møtende spiss da han hadde Henry og Ljungberg ved siden av seg. Ljungberg tok løpene bak han fra høyre, mens Henry tok løpene bak han fra venstre. Van Persie kan kanskje bli enda bedre som spiss i 4-4-2. God både feilvendt og rettvendt, og får bruk for alle de kvalitetene da han ikke har en Henry ved siden av seg slik DB10 hadde da han begynte å miste farten og evnen til å sette fart rettvendt.

 

Bakromsspiss: Henry vs Walcott(Gervinho)

- Ferdighetsmessig var Henry mye bedre enn det Walcott er nå selvfølgelig, men jeg tror Walcott kan blomstre i en lignende rolle. Theo er ikke et helt angrep alene slik Henry var, men livsfarlig i bakrom og har vist at han er en god avslutter når han har selvtillit. Gervinho kan muligens også passe bedre i denne rollen enn på midtbanen.

 

Mener dette er den beste ellveren i 4-4-2:

......Szczezny........

.Sagna Per Verm Gibbs.

.Mikel Song Jack Gerv.

....RvP...Theo........

 

 

Beklager om jeg blir en smule nostalgisk. Mener ikke at dagens mannskap blir et nytt unbeatables bare ved å skifte formasjon, og vi har heller ikke like gode spillere. Men jeg mener bestemt at 4-4-2 vil få ut det beste av mange spillere og at laget vil bli bedre som en helhet. Tror også det vil bli lettere for spillerne å demme opp for hverandres svakheter i en mer kompakt 4-4-2. Flere har påpekt lange avstander mellom lagdelene i dagens lag, og dette bidrar ofte til å avsløre svakheter hos flere spillere. Håper ikke innlegget ble for langt og rotete, og at jeg fikk frem synspunktene mine. Mye jeg ikke har nevnt her, og sikkert en del som virker uklart - jeg tar gladelig en debatt om dette!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Det eneste jeg kan utsette på innlegget for min del er at jeg ikke syntes Arteta burde spille på høyrekanten og at han burde være førstevalg sentralt på midten sammen med Song med Wilshere som backup/rotasjon. Ellers er det et knakende godt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Veldig bra innlegg Richardinho.

Jeg tror ikke hovedproblemet til Arsenal er taktikk, men at Wenger ikke klarer å tilpasse taktikken til laget vi møter. Her må man være litt fleksibel. I tillegg spiller jo skadene en del.

Hvis vi ser på de spillere vi har tilgjengelige nå i kampen mot Bolton, og setter dem i system.

 

I 4-2-3-1: Szczesny-Sagna-Mertesacker-Koscielny-Gibbs-Song-Ramsey-Arteta-Walcott-Gervinho-Van Persie

 

I 4-4-2: Szczesny-Sagna-Mertesacer-Koscielny-Gibbs-Ramsey-Arteta-Song-Gervinho-Walcott-Van Persie

 

Nå har jeg valgt å bruke de samme spillere. Når vi ser på spillertypene så ser vi at vi har god blanding av fart, teknikk, kreativitet, duellspill etc. Det er bare å få dem i samspill.

Det jeg savner mest med Arsenal laget nå er den eksplosive "farten" vi hadde. Ved gjenvinning av ballen var det rett i angrep. Motstander laget ble ofte tatt i ubalanse og vi angrep med mange spillere. Nå blir det mer statistisk og det går ofte tregt. Jeg mener også at Van Persie er ofte alene og ikke har nok støtte. Jeg tror også at Chamakh hadde scoret flere mål hvis han hadde noen ved siden av seg.

 

Nå har Wenger handlet spillere med fart og teknikk: Gervinho, Alex O-Ch etc. La oss utnytte det. La oss bli litt "anderledes" og uforutsigbare (husker dere United kampen for mange år siden hvor Henry scoret to mål på hodet, på innlegg fra kanten). Ferguson var ikke fornøyd da, for det var han ikke forbered på.

 

Her er mitt favoritt oppstilling i 4-4-2, mot Bolton.

Jeg tar utgangspunkt i de spillere vi har tilgjengelige nå:

 

Szczesny-Sagna-Mertesacer-Koscielny-Gibbs-Chamberlaine-Arteta-Song-Gervinho-Chamakh-Van Persie Subs:Fabianski,Djourou,Santos,Ramsey,Benayoun,Walcott,Arshavin.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med positiv respons på innlegget!

 

Stefan B: Hva med Wilshere på kant da? Vil påstå at Wilshere er en av våre alle beste spillere sammen med Van Persie og kanskje Arteta. Var jo på kant Wilshere fikk gjennombruddet sitt, og ser vi på tyngdepunkt, størrelse og touch er han ikke helt ulik Messi. Selv om jeg aller helst vil se han sentralt der han er involvert hele tiden og dominerer både i PL og på landslaget. Kunne vært spennende å se Wilshere og Arteta sentralt sammen også, om de ikke blir for like og ingen av de klarer å ta den ordentlige defensive jobben.. Isåfall flytte Song ned som stopper når Vermaelen eller Mertesacker er ute.

 

Konrey: Enig i at det ligger mye mer bak våre problemer enn taktikk, men i vårt tilfelle tror jeg en enklere og mer kompakt 4-4-2 kunne løst mye. Som du sier blir Van Persie mye alene og det kunne hjulpet han å få en makker.. Også spennende med farten til Ox og Gervinho, fin mulighet til å variere med Gervinho som trekker inn fra venstre kant eller venstre spiss og Ox som viste seneste i går at han er glimrende til å komme seg forbi å legge bra innlegg. Noe vi alle er enige om er ihvertfall at noe må skje, jeg tror ikke det er bare skader og udyktighet som har gjort at vi ikke har tatt noe trofé etter at vi la om til 4-3-3/4-2-3-1.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med positiv respons på innlegget!

 

Stefan B: Hva med Wilshere på kant da? Vil påstå at Wilshere er en av våre alle beste spillere sammen med Van Persie og kanskje Arteta. Var jo på kant Wilshere fikk gjennombruddet sitt, og ser vi på tyngdepunkt, størrelse og touch er han ikke helt ulik Messi. Selv om jeg aller helst vil se han sentralt der han er involvert hele tiden og dominerer både i PL og på landslaget. Kunne vært spennende å se Wilshere og Arteta sentralt sammen også, om de ikke blir for like og ingen av de klarer å ta den ordentlige defensive jobben.. Isåfall flytte Song ned som stopper når Vermaelen eller Mertesacker er ute.

 

Wilshere på kant har jeg tenkt på flere ganger, men det blir nok kun som en nødløsning mener jeg. Wilshere kan jo praktisk talt spille i nesten enhver rolle på midtbanen og i "Bergkamp-rollen" så anvendelig er den gutten, men jeg ønsker å gi han en sesong eller to til før han virkelig skal være fast for Arsenal. Grunnen er hans unge alder og jeg er utrolig redd for at han skal ende opp med å bli en "crock" som f.eks. Joe Cole eller som Fabregas begynte å bli i sine siste 3 sesonger.

 

Arteta blir jo tross alt 30 år i mars så Wilshere vil jo gradvis ta over for han permanent uansett innen et par sesonger.

 

Når det gjelder en midtbane bestående av Wilshere og Arteta så finner jeg det vanskelig å utelate Song som er blant våre aller ypperste spillere og som fortatt bare er 24 år gammel og er i konstant utvikling.

 

For min del burde førstelaget med alle tilgjengelige spillere være omtrent som dette, men man må selvfølgelig ta til høyde for formen til enkelt spillere. Hvis Wilshere er i knallform og Arteta er i forholdsvis dårlig form burde Wilshere spille mest mulig o.l.

 

Szczesny

 

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Santos

 

Gervinho - Song - Arteta - Arshavin

 

v. Persie - *

 

* Er vanvittig usikker på hvem som burde spille sammen med van Persie. Har utrolig lyst til at Walcott skal få sitt ordentlige gjennombrudd som spiss, men samtidig har jeg lyst til at både Chamakh og Park lykkes. Attpåtil har man en tidligere (hvis ikke fortsatt) verdensklassespiller i Andrey Arshavin som trives best som hengende spiss.

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt med å unngå slitasje på Wilshere, men synes allikevel han viste sesong at han nesten kan være en bærebjelke til tross for sin unge alder og unngikk skader til tross for mange kamper. Ganske sikker på at skaden han sliter med nå ikke har noe med at han spilte så mye forrige sesong.. Virker som om Jack har litt den samme lekne tilnærmingen til fotball som Messi og samtidig har et enormt vinnerinstinkt, så tror ikke han ville møtte veggen slik f.eks. Joe Cole gjorde. Umulig å forutse sånne ting, men synes aldri Joe Cole har etablert slik jeg mener Jack allerede har gjort. Forsåvidt enig i at Song bør spille til enhver tid, da vi trenger en med de egenskapene og duellstyrken på midten.

 

Når det gjelder spissmakkeren til Van Persie, så heller jeg mest mot Walcott eller Gervinho pga gjennombruddskraften. Unner Theo så veldig at han slår virkelig gjennom, og han sier jo selv at det er spiss han er. Park virker også spennende, mens jeg ser mer på Chamakh som en backupspiller som er fin å kaste innpå. Etterhvert har vi jo også Afobe og Campbell som er aktuelle på topp.. Om vi går over til 2 spisser mener jeg mange av spillerne våre vil passe mye bedre inn. Se på Chamakh: for dårlig med beina og for treg til å spille alene på topp eller kant for den saks skyld, Park: tror han blir litt for liten til å spille alene og ikke en naturlig kantspiller, samme med Theo, Afobe og Campbell.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg sier det igjen: Vi må vekk fra 4-3-3. Særlig nå som vi ikke har førstevalgene på backene tilgjengelige sammen med Wilshere, Arteta og Gervinho.

 

Håper vi starter med dette laget neste kamp:

Szczesny

Yennaris - Mertesacker - Koscielny - Vermaelen

Chamberlain - Song - *Rosicky - Walcott

v. Persie - Park

*Såfremt Arteta ikke er tilbake. Syntes Rosicky pdd. fortsatt er bedre enn Ramsey som ikke fremstår som annet enn klønete med mye innsats. Minner litt om Kuyt bare i en annen posisjon nå for tida.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...