Jump to content

Den nye formasjonen


pacman

Recommended Posts

For all del, Song og Fabregas er fullt kapable til å spille sentralt i 4-4-2 formasjonen, men med utgangspunkt i dagens mannskap mener jeg fortsatt at formasjonen fra mitt innlegg med midtbanen sentrert ville fungert bedre enn en ”bred” 4-4-2 formasjon.

 

Om Hazard eller 1-2 andre mer typiske vinger blir kjøpt inn kan selvfølgelig 4-4-2 være en mer gunstig formasjon, men vi har per dags dato ingen klassiske vingtyper og spesielt en spiller som Nasri bærer til tider litt preg av at han spiller i en ”påtvunget” rolle der han ikke hele tiden får like mye ballkontakt og frihet som han ønsker, Nasri har vært meget god på begge vingen denne sesongen, misforstå meg rett, men jeg tror faktisk han ville prestert enda bedre og jevnere i en mer sentral rolle.

 

Jeg tror også Fabregas trives meget godt i en rolle der han ikke har så mye defensivt ansvar som han vil måtte ta i en 4-4-2 formasjon, han er meget god til å bryte motstandere høyt i banen og skaper mye med sin kreativitet i mellomrommet, jeg frykter at det defensive ansvar Fabregas vil bli pålagt i en 4-4-2 formasjon vil hemme han som spiller.

 

Song vil også være tjent med å kunne konsentrere seg om å spille DM og ikke være pålagt noe ansvar om å være en kreativ spiller som skal åpne motstanderens forsvar, han har bidratt med mye positivt framover på banen i år, men jeg mener fortsatt han er langt bedre når han kan konsentrere seg fullt ut om å spille DM.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Helt enig angående Song, men jeg tror en skjev 4-4-2 vil gi bl.a Nasri gode muligheter til å smette inn i mellomrommet i sentral sone.

Jeg mener at man kan bruke to forskjellige vingtyper i et system, og variere disse fra side til side etter behov i kamper. To ulike spillertyper for backene å forholde seg til, og det blir vanskeligere for sentral midtbanespillere til å ta ut sikring.

 

Og, Nasri er helt klart en kreativ spiller som liker å være innvolvert. Dette tror jeg også han har mere muligheter til i 4-4-2, enn dagens formasjon. Friheten til å gå i rommet sentralt vil være der, et rom Fabregas idag ofte benytter seg av.

Muligens ville han vært enda mer innvolvert i din formasjon, men i en slik oppstilling er jeg redd vi vil kjøre oss enda mer fast sentralt. Men for all del, jeg ser tanken bak det.

 

Fabregas er for meg den skapte playmakeren, med sitt fotballhode og pasningspill. Han vil ikke ligge i en dyp rolle, men ha mulighet til å smette frem i store deler av spillet. Slik som det er idag, føler jeg vi mister noe av hans sterkeste side. Vi får ikke utnyttet fotballhodet hans optimalt, for han ser muligheter/løsninger før alle andre. Det ønsker jeg å benytte i tidligere fase, og jeg blir bare varm i hjertet med å tenke på bakromspasninger mot Theo og evt en Hazard.......

 

Vi får bli "litt" uenige, men det virker som om vi har mye like tanker på dette området. Et ønske om 4-4-2 :blink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig angående Song, men jeg tror en skjev 4-4-2 vil gi bl.a Nasri gode muligheter til å smette inn i mellomrommet i sentral sone.

Jeg mener at man kan bruke to forskjellige vingtyper i et system, og variere disse fra side til side etter behov i kamper. To ulike spillertyper for backene å forholde seg til, og det blir vanskeligere for sentral midtbanespillere til å ta ut sikring.

 

Og, Nasri er helt klart en kreativ spiller som liker å være innvolvert. Dette tror jeg også han har mere muligheter til i 4-4-2, enn dagens formasjon. Friheten til å gå i rommet sentralt vil være der, et rom Fabregas idag ofte benytter seg av.

Muligens ville han vært enda mer innvolvert i din formasjon, men i en slik oppstilling er jeg redd vi vil kjøre oss enda mer fast sentralt. Men for all del, jeg ser tanken bak det.

 

Fabregas er for meg den skapte playmakeren, med sitt fotballhode og pasningspill. Han vil ikke ligge i en dyp rolle, men ha mulighet til å smette frem i store deler av spillet. Slik som det er idag, føler jeg vi mister noe av hans sterkeste side. Vi får ikke utnyttet fotballhodet hans optimalt, for han ser muligheter/løsninger før alle andre. Det ønsker jeg å benytte i tidligere fase, og jeg blir bare varm i hjertet med å tenke på bakromspasninger mot Theo og evt en Hazard.......

 

Vi får bli "litt" uenige, men det virker som om vi har mye like tanker på dette området. Et ønske om 4-4-2 :ph34r:

 

Det er nok bare små detaljer vi er uenige om her! Uansett hadde det vært veldig spennende å se Wenger teste en formasjonsendring :)

Link to comment
Share on other sites

Da Arsenal var bare små marginer unna ligagull i 07/08 sesongen, spillte vi 4-4-2 med Flamini og Fabregas sentralt på midten. På den tiden var det flere lag som hadde gått bort fra 4-4-2.

 

Med de stegene Song har tatt de siste årene, er jeg overbevist om at han og Fabregas kunne mestret den sentrale midtbanen i en 4-4-2 formasjon.

 

Men det største problemet i Arsenal, er slik jeg ser det ikke formasjonen, men det at spillerne blir brukt i feile posisjoner. Dersom vi skal ha full utnytte av Arshavin, så må han spille i rollen som Fabregas har i dag, og Fabregas trekkes ned i Wilshere rollen. Jeg er overbevist om at dette ville vært gull verdt for begge to. I 4-4-2 kunne Arshavin fyllt rollen som en av to spisser med bravur.

 

Spillere som Walcott og Vela ville kommet mye mer til sin rett som spisser i 4-4-2. Som flere har nevnt, er Walcott mye mer en bakromsspiss enn kantspiller. Forskjellen på f. eks Walcott og Arshavin, er at Walcott takler rollen han har i dag bedre enn Arshavin. Dette viser at Walcott er mer tilpasningsdyktig.

 

Det eneste jeg ser vi mangler for å kunne hatt suksess i 4-4-2, er at vi ikke har de riktige kantspillerne. Er ikke overbevist om at f. eks. Nasri ville vært like god som kant i 4-4-2, som han er i 4-3-3.

Link to comment
Share on other sites

Da Arsenal var bare små marginer unna ligagull i 07/08 sesongen, spillte vi 4-4-2 med Flamini og Fabregas sentralt på midten. På den tiden var det flere lag som hadde gått bort fra 4-4-2.

 

Med de stegene Song har tatt de siste årene, er jeg overbevist om at han og Fabregas kunne mestret den sentrale midtbanen i en 4-4-2 formasjon.

 

Men det største problemet i Arsenal, er slik jeg ser det ikke formasjonen, men det at spillerne blir brukt i feile posisjoner. Dersom vi skal ha full utnytte av Arshavin, så må han spille i rollen som Fabregas har i dag, og Fabregas trekkes ned i Wilshere rollen. Jeg er overbevist om at dette ville vært gull verdt for begge to. I 4-4-2 kunne Arshavin fyllt rollen som en av to spisser med bravur.

 

Spillere som Walcott og Vela ville kommet mye mer til sin rett som spisser i 4-4-2. Som flere har nevnt, er Walcott mye mer en bakromsspiss enn kantspiller. Forskjellen på f. eks Walcott og Arshavin, er at Walcott takler rollen han har i dag bedre enn Arshavin. Dette viser at Walcott er mer tilpasningsdyktig.

 

Det eneste jeg ser vi mangler for å kunne hatt suksess i 4-4-2, er at vi ikke har de riktige kantspillerne. Er ikke overbevist om at f. eks. Nasri ville vært like god som kant i 4-4-2, som han er i 4-3-3.

 

Mye riktig i det du sier, men ofte syns jeg Arsenal ser ut som et 4-5-1 lag en 4-3-3 :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Burde vi spille sesongen ut med 4-4-2 istedet for 4-3-3 (4-2-3-1)?

 

Mtp. at Cesc og Song ikke virker å være i nærheten av å spille igjen med det første så mener jeg at vi burde bytte om til 4-4-2 fordi formasjonen rett og slett ikke fungerer uten Song og Cesc. Diaby og Denilson fungerer ikke som en erstatter for Song og Nasri får heller ikke spilt i Cesc rollen mtp. at vi ikke har noen gode alternativer ute på kantene. Samtidig har vi slitt med å score mål i det siste og med 2 spisser så vil vi i det minste ha en langt større sjanse for å få hull på byllen.

 

Laget jeg vil se (såfremt det ikke kommer tilbake 2-3 av de store navnene innen Blackburn kampen):

 

Keeper

 

Sagna - Squillaci - Koscielny - Clichy

 

Nasri - Ramsey - Wilshere - Arshavin

 

v. Persie - Chamakh

 

 

Med dette laget så vil vi aldri kunne klare å forsvare en 1-0 ledelse (det er det vel et tiår siden vi har klart uansett) men offensivt så burde vi klare å score en del mål. Van Persie og Chamakh vil få langt større og lettere arbeidsvilkår enn tidligere i sesongen og Nasri/Arshavin vil her ha langt flere alternativer inne i boksen og mtp. at Ramsey og Wilshere begge to vil ha en boks-til-boks lignende rolle i 4-4-2 vil de også dermed ha større rom når de trekker innover i banen.

 

Vil Wenger vinne serien nå så må han gjøre et drastisk grep og vise litt baller og sørge for at vi faktisk klarer å score mål igjen. For slik det er pdd. kan man ikke vinne ligaen med tap og uavgjort resultater.

 

Jeg vil heller vinne en fotballkamp 3-2 enn å spille 0-0/1-1 eller tape 0-1 og 4-4-2 er nesten en garantist for mål begge veier :)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det lenge, og flere har også nevnt det. Vi trenger to spisser mot lag som legger seg defensivt mot oss for å ha noen sjans. Vi sliter med å sette sjansene og når vi i tillegg blir tvunget til å spille gjennom midten når vi kun har en spiss på topp(midtbanespillerne gidder jo ikke komme seg inn i boksen når vi har ballen på kant). Så det mot Manure i FA-cupen, vi hadde ballen på venstrekant og et innleggsforsøk. Men da innlegget kom inn forsvant de 3-4 spillerne, som faktisk hadde tatt løp inn i boksen, ut igjen. Vitner iallefall lite om det å ha lyst til å få ballen i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener hvertfall noe må gjøres. Formasjonen vi har nå fungerer kun delvis når Cesc og Song er i laget og til og med når de er der har vi mange av de samme problemene. Få spillere i boksen og mange innlegg (få skudd) som ender opp i ingenting. Store sjanser og masse sløsing er heller ikke uvant kost for å si det sånn..

 

Vil gjerne se et Arsenal lag som spiller mer likt hvordan vi gjorde forrige gang vi vant Premier League. Et direkte, kontringssterkt lag som ligger litt dypere i banen, men samtidig kan beholde ballen i laget og som spiller fin fotball. Vi har spillerne til det iallfall..

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ Mar 20 2011, 03:45 PM) 220759[/snapback]

Jeg mener hvertfall noe må gjøres. Formasjonen vi har nå fungerer kun delvis når Cesc og Song er i laget og til og med når de er der har vi mange av de samme problemene. Få spillere i boksen og mange innlegg (få skudd) som ender opp i ingenting. Store sjanser og masse sløsing er heller ikke uvant kost for å si det sånn..

 

Vil gjerne se et Arsenal lag som spiller mer likt hvordan vi gjorde forrige gang vi vant Premier League. Et direkte, kontringssterkt lag som ligger litt dypere i banen, men samtidig kan beholde ballen i laget og som spiller fin fotball. Vi har spillerne til det iallfall..

Enig, og den type fotball er mye finere å se på enn "ballpossession" hvor mesteparten av ballene går på tvers eller tilbake. Er rett og slett kjedelig å se på at et lag holder ballen i laget mens det andre laget ligger 10 mann i forsvar.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Mar 20 2011, 03:45 PM) 220759[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Jeg mener hvertfall noe må gjøres. Formasjonen vi har nå fungerer kun delvis når Cesc og Song er i laget og til og med når de er der har vi mange av de samme problemene. Få spillere i boksen og mange innlegg (få skudd) som ender opp i ingenting. Store sjanser og masse sløsing er heller ikke uvant kost for å si det sånn..

 

Vil gjerne se et Arsenal lag som spiller mer likt hvordan vi gjorde forrige gang vi vant Premier League. Et direkte, kontringssterkt lag som ligger litt dypere i banen, men samtidig kan beholde ballen i laget og som spiller fin fotball. Vi har spillerne til det iallfall..

 

Enig, og den type fotball er mye finere å se på enn "ballpossession" hvor mesteparten av ballene går på tvers eller tilbake. Er rett og slett kjedelig å se på at et lag holder ballen i laget mens det andre laget ligger 10 mann i forsvar.

 

Mye mer underholdnende er jeg helt enig i. Dog syntes jeg ikke vår possession fotball er så ille i forhold til Barcelona sin.. men den er uhyre langt mer ineffektiv enn fotballen til laget fra katalonia :)

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ Mar 20 2011, 03:55 PM) 220762[/snapback]

Mye mer underholdnende er jeg helt enig i. Dog syntes jeg ikke vår possession fotball er så ille i forhold til Barcelona sin.. men den er uhyre langt mer ineffektiv enn fotballen til laget fra katalonia :)

Sånn er det når man ikke har noen Messi, Iniesta, Xavi eller Villa i laget. Og heller ingen skikkelig vinner(Puyol) i forsvaret...

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Mar 20 2011, 03:55 PM) 220762[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Mye mer underholdnende er jeg helt enig i. Dog syntes jeg ikke vår possession fotball er så ille i forhold til Barcelona sin.. men den er uhyre langt mer ineffektiv enn fotballen til laget fra katalonia :)

 

Sånn er det når man ikke har noen Messi, Iniesta, Xavi eller Villa i laget. Og heller ingen skikkelig vinner(Puyol) i forsvaret...

 

Vi har Cesc, Nasri, van Persie og Arshavin, men ingen av disse har i nærheten av samme psyke som gutta fra Barcelona virker det som. Vermaelen kan vel til dels sies å være en skikkelig fighter og han hadde kanskje klart å bidra i å få dette mer inn i laget under kamper. Et stort savn denne sesongen..

 

Uansett så er Barcelona verdens beste på nettopp det å få spillere til å jobbe knallhardt hele kampen og aldri gi opp. Samtidig bruker de samme treningsmetoder på førstelaget som på reservelaget (og juniorlagene) så alle har en meget god forståelse for hverandre selv om de ikke har spilt så mye sammen. Tror aldri vi kan "herme" etter Barcelona og at vi heller burde holde oss til den fotballen som fungerte så bra. Det er jo tross alt der vi har scoret våre mål mot Barcelona. På raske og direkte trekk. Enten på kontringer eller lignende for det meste..

Link to comment
Share on other sites

Her er forøvrig en artikkel om hvorfor vi burde legge om til 4-4-2 når Fabregas/Song ikke er tilgjengelige.

 

Uten to av de mest sentrale spillerene våre så burde vi klare å tilpasse oss til 4-4-2. Vi er vel det eneste laget som alltid spiller samme formasjon og samme type fotball uansett hvilken motstander vi møter..

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ Mar 21 2011, 01:13 AM) 220788[/snapback]

Her er forøvrig en artikkel om hvorfor vi burde legge om til 4-4-2 når Fabregas/Song ikke er tilgjengelige.

 

Uten to av de mest sentrale spillerene våre så burde vi klare å tilpasse oss til 4-4-2. Vi er vel det eneste laget som alltid spiller samme formasjon og samme type fotball uansett hvilken motstander vi møter..

Mot Wba la vi faktisk om til en slags 442 variant på slutten, selv om det kanskje blir mer riktig å si 4-2-2-2, med to offensive vinger, to sentrale midtbanespillere og to hodesterke spisser, følte det funka bra når vi kjørte slik og ser ikke bort fra at det er Wengers nye nødløsning.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Mar 21 2011, 01:13 AM) 220788[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Her er forøvrig en artikkel om hvorfor vi burde legge om til 4-4-2 når Fabregas/Song ikke er tilgjengelige.

 

Uten to av de mest sentrale spillerene våre så burde vi klare å tilpasse oss til 4-4-2. Vi er vel det eneste laget som alltid spiller samme formasjon og samme type fotball uansett hvilken motstander vi møter..

 

Mot Wba la vi faktisk om til en slags 442 variant på slutten, selv om det kanskje blir mer riktig å si 4-2-2-2, med to offensive vinger, to sentrale midtbanespillere og to hodesterke spisser, følte det funka bra når vi kjørte slik og ser ikke bort fra at det er Wengers nye nødløsning.

Det er plan B vi har manglet mener mange. Kanskje vi ikke skal bruke så alvorlige uttrykk som nødløsning, men heller se på dette som en plan B.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1303653123689092.jpg

 

Formasjonen jeg gjerne ser vi stiller i ut sesongen/neste sesong. Istedet for Vermaelen/Hazard så vil Koscielny/Arshavin spille denne posisjonen ut sesongen såfremt alle holder seg skadefrie.

 

Pilene illustrerer hvor hvilket rom spillerene primært skal bevege seg i når vi har ballen i laget mens de prikkete pilene illustrer alternative rom. Backene presser opp for å gi laget bredde hvis Nasri/Arshavin trekker sentralt inn i banen eller vil spille 1-2 med henholdsvis Sagna eller Clichy. Djourou og Vermaelen presser opp, mens Song ikke beveger seg altfor mye mtp. at han skal fungere som et skjold for forsvaret.

 

Fabregas har en fri rolle, men skal ligge langt dypere i denne formasjonen enn hva han gjør i dagens formasjon. van Persie vil ligge hakket dypere enn Walcott og er primært en hengende spiss. Vil egentlig ha temmelig lik posisjon/oppgaver som i dagens formasjon. Walcott er bakromsspiss, men avhengig av Arshavin sine løp kan også trekke ut på kanten.

 

Når det gjelder det defensive ville laget helst sett slik ut når de ikke har ballen:

1303653753765243.jpg

 

Temmelig kompakt med Walcott som et konstant uroelement i bakrom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det handler litt om å prøve å utnytte seg av de kvalitetene vi har i stallen spør du meg. Med en 3'er på midten er det plass til en Wilshere, som jeg mener er få god til å sitte på benken (det ville han nok heller ikke akseptert).

 

For å være ærlig, gikk det opp for meg(etter United kampen) at Ramsey--Song--Wilshere, fungerer til tider bedre en Fabregas-.Song-Wilshere. Virka som om førstnevnte trio har bedre samhandling og jobber mer for hverandre! Fabregas blir for meg, litt for mye " Barca" til å kunne spille i PL, om dere skjønner hva jeg mener. Han er ikke så flink til å ligge i leddet og jobbe sammen med de to andre på midten!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med stallen vår er at vi har utrolig mange spillere som er temmelig "like" i spillestilen og at vi har utrolig mange spillere som aldri får spilt i sine naturlige posisjoner.

 

Wilshere begynner å bli så god at det blir vanskeligere og vanskeligere å forestille seg et et laguttak uten han, men han er fortsatt ikke like god (og viktig) som Song og Fabregas. Samtidig er det mye Wilshere fortsatt må utvikle seg på. F.eks. er endeproduktet hans pdd. temmelig elendig. Fabregas og Ramsey er milevis bedre enn Wilshere på akkurat disse områdene foreløpig.

 

Den "beste" formasjonen vår med de spillerene vi har blir en 4-1-3-2 hvor Song spiller ankerrollen, Wilshere spiller lengst til venstre, Fabregas i midten og Nasri til høyre. Van Persie og Walcott på topp.

 

Dog tror jeg denne formasjonen kun fungerer i praksis mtp. at vi da vil ha 4 (teller med Song) sentralemidtbanespillere som danner en trio på midten. Det vil si at vi har mange like spillertyper og få ekte kantspillere og driblesterke spillere.

 

Formasjonen på papiret ville sett slik ut:

1304500641721191.jpg

 

Som sagt så blir det litt for mange like spillertyper og jeg føler også at Walcott begynner å bli så god at han fortjener å spille på topp og van Persie i dagens formasjon spiller rollen til en hengende spiss (Bergkamp-rollen) bortsett fra at han ikke har en spisspartner som han kan spille med og som lag blir vi derfor hemmet når baller kommer inn i boksen og van Persie ikke befinner seg i de områdene han burde.

 

Forøvrig er det ingenting som tilsier at om 1-3 sesonger så får vi se Ramsey - Wilshere danne den sentralemidtbanen i en 4-4-2 formasjon mtp. at begge to er duracellkaniner og innehar god "fightingspirit".

 

En liten ting om Wilshere dog: Han var jo i utgangspunktet utpekt til å spille i "Bergkamp-rollen" og han spilte også på kanten i 4-2-3-1 formasjonen vår forrige sesong, men nå som han har tilpasset seg rollen sentral på midten og gjort det så utrolig bra så kan man jo lure på hva som vil skje med de følgende spillerne innen et par sesonger: Fabregas, Wilshere, Ramsey, Diaby og Denilson. Alle disse foretrekker de samme posisjonene på midten og alle er unge og ivrige på å spille. Med unntak av Denilson har alle disse også et utrolig stort potensiale, men jeg "regner med" at Denilson, Diaby og Cesc forsvinner om et par sesonger så det blir vel kanskje ikke et så stort problem allikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Formasjon du skisserer støtter jeg 100% Stefan B. Har også selv ønsket denne formasjon i lengre tid. For å utnytte kvaliteten til våre spillere maksimalt er dette den ideelle formasjon da vi per dags dato ikke har spillere i troppen som trives best som rene kantspillere.

Både Nasri, Arshavin, Fabregas, Diaby, Ramsey og Wilshere kan med hell bekle de 3 ”offensive” midtbaneplassene, de aller fleste trives også i frie roller så tror allikevel vi skulle klart å komme rundt på kantene, både med våre midtbanespillere, men det ville også frigjort mye rom for våre offensive side backer.

Er også ganske sikker på at den defensive arbeidsfordelingen på midtbanen vår ville fungert langt bedre enn hva den gjør med dagens formasjon.

Ikke minst tror jeg Walcott vil trives langt bedre som bakromspiss en som ving, og V Persie passer utmerket i den litt hengende spissrollen. Thumbs up!

Link to comment
Share on other sites

Tviler litt på den løsningen her må jeg si :D, men du har mange gode poenger i dette innlegget Stefan B!

Med dagens tropp tro jeg ikke 4-4-2 er noen optimal løsning. Grunnen ligger i kantene. De kantene vi har, er mer vinger. Det sier seg ganske selv at det ikke fungere med "vinger-typer" i en 4-4-2.

 

Kantene i en 4-4-2 må, av natur jobbe hjem og ha defensive gener. Det har ikke Arshavin eller Nasri, Walcott er typen som kan få det, men har et lite stykke igjen enda.

 

Derfor tror jeg at 4-3-3 er den eneste løsning med dagens tropp.

Link to comment
Share on other sites

Tviler litt på den løsningen her må jeg si :D, men du har mange gode poenger i dette innlegget Stefan B!

Med dagens tropp tro jeg ikke 4-4-2 er noen optimal løsning. Grunnen ligger i kantene. De kantene vi har, er mer vinger. Det sier seg ganske selv at det ikke fungere med "vinger-typer" i en 4-4-2.

 

Kantene i en 4-4-2 må, av natur jobbe hjem og ha defensive gener. Det har ikke Arshavin eller Nasri, Walcott er typen som kan få det, men har et lite stykke igjen enda.

 

Derfor tror jeg at 4-3-3 er den eneste løsning med dagens tropp.

 

Litt av problemet når vi spiller i 4-3-3 er at vi i mange kamper blir alt for forutsigbare. Vi har sett det i uttalige kamper de siste sesongene at lag legger seg dypt mot oss og vi blir stående å spille på kryss og tvers 30 meter fra motstanderens mål.

 

Etter min mening vil vi en 4-4-2* formasjon som Stefan B skisserer kunne bli langt mer uforutsigbare for motstandere, uansett kaliber. Med 3 kreative sentrale midtbanespillere og Van Persie som hengende spiss vil motstanderen måtte være meget forsiktig med å legge seg lavt, det vil gi Arsenal stort rom å boltre seg i. Når vi i tillegg har Walcott vandrende i motstanderforsvarets forsvar vil det skape en usikkerhet for motstanderen. Stå høyt og gi Walcott bakrom? Eller ligge lavt og la våre kreative spillere med Persie i spissen boltre seg i mellomrommet? Uansett vil vi kunne prikke lynraske Theo gjennom på blankt mål.

I tillegg vil vi kunne dra hele motstanderlagets midtbane inn sentralt i banen, våre spillere er ekstremt gode på små flater og til å holder ballen i laget, dette vil åpne store rom for våre sidebacker til å komme rundt på kanten, og enten slå inn foran mål, eller eventuelt skjære inn mot midtbackene til motstander og åpne rom for Walcott og Persie ut mot kantene.

Med en midtbanetrio med så mye offensive fiber, og Song som ligger å ”passer på” rommet bak trioen vil vi også ha gode muligheter til å fylle opp i motstanderens boks når backene kommer i innleggsposisjon og skape farligheter vi alt for sjelden klarer per dags dato.

Link to comment
Share on other sites

Tviler litt på den løsningen her må jeg si :D, men du har mange gode poenger i dette innlegget Stefan B!

Med dagens tropp tro jeg ikke 4-4-2 er noen optimal løsning. Grunnen ligger i kantene. De kantene vi har, er mer vinger. Det sier seg ganske selv at det ikke fungere med "vinger-typer" i en 4-4-2.

 

Kantene i en 4-4-2 må, av natur jobbe hjem og ha defensive gener. Det har ikke Arshavin eller Nasri, Walcott er typen som kan få det, men har et lite stykke igjen enda.

 

Derfor tror jeg at 4-3-3 er den eneste løsning med dagens tropp.

 

Det som er med 4-1-3-2 er at vi da igjen sitter med sentrale spillere som har temmelig frie tøyler. Fabregas, Wilshere, Nasri og Ramsey vil for det meste av kampen jobbe ræva av seg. Samtidig som vi uansett ikke utnytter kantene noe særlig (bortsett fra backene) og med 2 spisser på topp samt 3 midtbanespillere som er/kan bli meget målfarlige så kan det fungere.

 

Man kan uansett ikke vite hvor godt det vil fungere før man faktisk før prøvd det. Noe jeg har tvil om at Wenger kommer til å gjøre. Vi spiller heller ikke 4-3-3, men 4-2-3-1 med 2 "holdende" spillere. 4-1-4-1 ville i så fall vært hakket bedre mtp. at da ville Song hvertfall vært utelukkende en DM og holdt seg der i motsetning til hva han har gjort ofte denne sesongen :P

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ May 4 2011, 12:18 PM) 223511[/snapback]

Det som er med 4-1-3-2 er at vi da igjen sitter med sentrale spillere som har temmelig frie tøyler. Fabregas, Wilshere, Nasri og Ramsey vil for det meste av kampen jobbe ræva av seg. Samtidig som vi uansett ikke utnytter kantene noe særlig (bortsett fra backene) og med 2 spisser på topp samt 3 midtbanespillere som er/kan bli meget målfarlige så kan det fungere.

 

Man kan uansett ikke vite hvor godt det vil fungere før man faktisk før prøvd det. Noe jeg har tvil om at Wenger kommer til å gjøre. Vi spiller heller ikke 4-3-3, men 4-2-3-1 med 2 "holdende" spillere. 4-1-4-1 ville i så fall vært hakket bedre mtp. at da ville Song hvertfall vært utelukkende en DM og holdt seg der i motsetning til hva han har gjort ofte denne sesongen :D

 

Det er jo en spennende ide, men tvil også sterkt på at Wenger prøver den ut :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mye av problemet med dagen formasjon er at kantene våre ikkke utfordrebacken men spiller støtte til clichy eller sagne mens begge står ute på kanten, noe som er totalt meningsløst.. Og i tillagg kommer ikke motsatte kkanten seg in i boksen når crossen kommer.. Dette gjør også at vi er meget utsatt for kontringer, dette har også med posisjoneringe til våre sentral midtbanespillere å gjøre.

 

4-4-2 fungerte bra før i tiden, men da hadde vi ofte en kant som var flink på det defensive som gjørde dette mulig, dusuten var venstresiden vår helt enorm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...