Jump to content

Den nye formasjonen


pacman

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Wenger har uttalt seg om den nye formasjonen. Han sier han har valgt å drille en ny formasjon fordi det er så mange offensive spillere i klubben. Flere av dem liker seg også best mer sentralt i banen, og med denne formasjonen skal det være mulig for dem å utfolde seg slik. På denne måten får han brukt dem. Men utfordringen er igjen den defensive delen.

 

Almunia

Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy

Denilson-Song-Fabregas

Walcott-Van Persie-Arshavin

 

Ikke en usannsynlig lagoppstilling mot Everton ;)

Men hvem skal demme opp på dødballer??????????????? :P Mitt forslag har ikke en spiller over 1.80!

Link to comment
Share on other sites

Wenger har uttalt seg om den nye formasjonen. Han sier han har valgt å drille en ny formasjon fordi det er så mange offensive spillere i klubben. Flere av dem liker seg også best mer sentralt i banen, og med denne formasjonen skal det være mulig for dem å utfolde seg slik. På denne måten får han brukt dem. Men utfordringen er igjen den defensive delen.

 

Almunia

Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy

Denilson-Song-Fabregas

Walcott-Van Persie-Arshavin

 

Ikke en usannsynlig lagoppstilling mot Everton ;)

Men hvem skal demme opp på dødballer??????????????? :P Mitt forslag har ikke en spiller over 1.80!

Ja du sier noe her. Så det er en oppskrift svært nærliggende; vi spiller skjorta av motstanderen og gir ikke hjørnespark. Men RvP er vel over 1.80, så han får mye å ta seg av. Ellers så må vi stole på en aktiv Almunia.

 

Laget du setter opp er spennende. Kanskje Rosiscky inn uten at det hjelper på høyden i laget. Kanskje kommer det en ny spiller.

Link to comment
Share on other sites

Wenger har uttalt seg om den nye formasjonen. Han sier han har valgt å drille en ny formasjon fordi det er så mange offensive spillere i klubben. Flere av dem liker seg også best mer sentralt i banen, og med denne formasjonen skal det være mulig for dem å utfolde seg slik. På denne måten får han brukt dem. Men utfordringen er igjen den defensive delen.

 

Almunia

Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy

Denilson-Song-Fabregas

Walcott-Van Persie-Arshavin

 

Ikke en usannsynlig lagoppstilling mot Everton ;)

Men hvem skal demme opp på dødballer??????????????? :P Mitt forslag har ikke en spiller over 1.80!

Ja du sier noe her. Så det er en oppskrift svært nærliggende; vi spiller skjorta av motstanderen og gir ikke hjørnespark. Men RvP er vel over 1.80, så han får mye å ta seg av. Ellers så må vi stole på en aktiv Almunia.

 

Laget du setter opp er spennende. Kanskje Rosiscky inn uten at det hjelper på høyden i laget. Kanskje kommer det en ny spiller.

 

 

Haha

Dagens!

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Vermaelen ganske god i lufta? Og Song er også en god hodespiller. Ellers blir Djourou en veldig viktig spiller for oss denne sesongen om ikke Vermaelen er god nok i duellene...

 

Og Almunia aktiv på cornere/crossere? tviler på at vi kan stole noe særlig på det...

Link to comment
Share on other sites

Offensivt har jeg veldig trua. Defensivt kan det også gå bra hvis vi har to DM i midtbane 3'eren. Jeg tar det som en selvfølge at vi ligger i 4-5-1 defensivt og 4-3-3 offensivt. Bendtner kan være godt tjent med dette hvis han får spille spydspiss. Da holder han seg forhåpentligvis i boksen. Tror det kan bli veldig bra. Bekymringsmomentet mitt er kanskje ikke et bekymringsmoment en gang, men er det riktig at Wenger former spillestil etter spillerene vi har? Burde ikke spillere blitt hentet inn til å passe i den eksisterende spillestilen? Uansett så er det positivt at Wenger er villig til å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er riktig å forme spillestil etter spillertypene som er i stallen. Da er det større sjans for at vi får det beste ut av dem uten at vi trenger å handle nevneverdig. Og pr dags dato mener jeg spillerne vi har i stallen egner seg best for en 4-3-3 formasjon, men vi bør IKKE spille på samme måte som Barcelona. Det har vi ikke gode nok spillere i hver posisjon til.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det vi så av denne formasjonen i forrige sesong kan det bli mye å glede oss til. Tipper Wenger går ut i 4-5-1 i CL og mot storlagene i PL, mens han kjører 4-3-3 mot "enklere" motstand. Men forskjellen blir vel minimal.

Manure har jo brukt samme formasjonen med Giggs/Park og Ronaldo som behersker vingspillet og angrepsspillet cirka like bra og det har jo fungert utmerket for dem :)

 

Tror Wenger har planlagt dette en stund siden han har brukt Walcott på vingen, om et par år har vi da dette laget å se frem til:

 

---------------Fabianski---------------

Sagna--Djourou---Nordtveit---Clichy

Song------------Cesc---------Wilshere

Walcott-----------------------------Vela

------------------Bentner---------------

 

Et lag som er mer enn godt nok for seriegull i 2013 tipper jeg :P

Link to comment
Share on other sites

Guest kellex

Utifra det vi så av denne formasjonen i forrige sesong kan det bli mye å glede oss til. Tipper Wenger går ut i 4-5-1 i CL og mot storlagene i PL, mens han kjører 4-3-3 mot "enklere" motstand. Men forskjellen blir vel minimal.

Manure har jo brukt samme formasjonen med Giggs/Park og Ronaldo som behersker vingspillet og angrepsspillet cirka like bra og det har jo fungert utmerket for dem :P

 

Tror Wenger har planlagt dette en stund siden han har brukt Walcott på vingen, om et par år har vi da dette laget å se frem til:

 

---------------Fabianski---------------

Sagna--Djourou---Nordtveit---Clichy

Song------------Cesc---------Wilshere

Walcott-----------------------------Vela

------------------Bentner---------------

Et lag som er mer enn godt nok for seriegull i 2013 tipper jeg :P

 

 

Ikke dum den nei ;)

 

Her er min:

---------------Fabianski-----------------

Sagna--Vermaelen--Nordtveidt--Gibbs

---Willshere---Fabregas---Ramsey---

Walcott-------------------------Freeman

---------------- Vela--------------------

 

Subs: Watt, Barazite, Emmanuel Thomas, Coquelin, Shea.

 

Manager: Steve Bould.

 

Ellers så er jeg begeistret for den nye 4-3-3, offansivt sett, deffansivt derimot.. :)

Link to comment
Share on other sites

Utifra det vi så av denne formasjonen i forrige sesong kan det bli mye å glede oss til. Tipper Wenger går ut i 4-5-1 i CL og mot storlagene i PL, mens han kjører 4-3-3 mot "enklere" motstand. Men forskjellen blir vel minimal.

Manure har jo brukt samme formasjonen med Giggs/Park og Ronaldo som behersker vingspillet og angrepsspillet cirka like bra og det har jo fungert utmerket for dem :P

 

Tror Wenger har planlagt dette en stund siden han har brukt Walcott på vingen, om et par år har vi da dette laget å se frem til:

 

---------------Fabianski---------------

Sagna--Djourou---Nordtveit---Clichy

Song------------Cesc---------Wilshere

Walcott-----------------------------Vela

------------------Bentner---------------

Et lag som er mer enn godt nok for seriegull i 2013 tipper jeg :P

 

 

Ikke dum den nei ;)

 

Her er min:

---------------Fabianski-----------------

Sagna--Vermaelen--Nordtveidt--Gibbs

---Willshere---Fabregas---Ramsey---

Walcott-------------------------Freeman

---------------- Vela--------------------

 

Subs: Watt, Barazite, Emmanuel Thomas, Coquelin, Shea.

 

Manager: Steve Bould.

 

Ellers så er jeg begeistret for den nye 4-3-3, offansivt sett, deffansivt derimot.. :)

Hvis vingene lærer seg å legge seg ned i 4-5-1 blir det nok bra ;)

Laget jeg satt opp var vel det laget jeg bruker på Fifa omtrent ;) Med Vela og Walcott opp og ned sidene og inn mot Nick

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ser ut til at den nye formasjonen passer midtbanen vår godt. Alex Song og Fabregas har spilt meget bra (det ville de nok gjort i en 4-4-2 også) men vil trekke frem Denilson og Diaby som begge har gjort det mye bedre enn forventet sålangt i år. Disse uttalelsene tilsier intet annet.

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/s...s-new-formation

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/d...working-wonders

 

For at vi skal kunne hevde oss i år er vi veldig avhengig av en midtbane som fungerer optimalt begge veier. Jeg tror Song, Denilson og Diaby har fått mer klarhet i deres egen rolle i laget og det ser ut til å funke. Det er jo bare spekulasjoner men det kan se slik ut utifra hvordan de har spilt. Får bare håpe det gode spillet fortsetter utover i sesongen og at formasjonen er en sjakktrekk av Wenger!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Føler at kritikk av den nye taktikken vil være på sin plass nå. Denne uttalelsen skal selvfølgelig modereres. Innlegget vil heller bestå av hvorfor jeg er i tvil til denne taktikken. Arsenal har vært et 4-4-2 lag i alle år og den eneste varianten av annen taktikk vi har spilt er 4-5-1 og 4-4-1-1. Så dette er nytt for både trenere og spillere i klubben. Van persie, Arsjavin og muligens våre franske spillere kjenner taktikken litt fra landslaget. Men så langt har jeg ikke lagt merke til noen spillere som har taklet de nye rollene ekstremt dårlig. Vi har imponert stort i to av kampene og gått på to såkalte ufortjente tap. Så den kan se ut som laget trives bra i taktikken.

 

Men, arsenal har vært kjent for å starte sesongen bra og så kommer de sure november kampene. I år har vi 6 poeng på 4 kamper, som statistisk er dårlig. Er det mulig at et 4-4-2 system hadde passet bedre mot en kamp mot city. Det er tre ting som star klart for meg allerede. Gael Clichy sine feil har blitt mye mer merkbare og vi er mer sårbare for personlige feil defensivt. Clichy har tidligre hatt god defensiv hjelp med sliter mer med den nye taktikken. Wenger har hatt problemer med å finne reiktig kombinasjon på topp. Samarbeidet mellom de 3 fremste spillerne har hittil uteblitt. Men dette kan ha med at vi mangler en Walcott som er skapt for et 4-3-3 system. Bendtner er ingen høyreving. Van Persie har sliti i de tre første kampene men i går viste han at han taklet å være ensom spisss. Det siste, og kanskje mest alvorlige er at Wenger ikke er den største taktikkeren i england, og i et 4-3-3 system må du velge riktig spillere til hver kamp for et 4-3-3 system spiller mer på inviduelle ferdigheter enn et 4-4-2 system. Jeg syntes det har manglet med taktisk variasjon og muligheten til å kunne gå fra defensiv fotball til offensiv fotball. Mot city gikk vi ut passivt og en 4-3-3 taktikk passer det ikke å forsvare seg med. Med taktisk variasjon mener jeg at spillerne de 3 på topp sjeldent bytter plasser. At Bendtner spiller sentralt og Van persie mer hengende. Men dette regner jeg med at spillerne vil tilegne seg utover i sesongen. Men hvis man ser på barcelonas fjorårsesong så var det masse bytting av posisjoner, og dette gjør en 4-3-3 taktikk suveren. Spesielt når man ikke spiller med en sterk spiss som midtspiss. Dermed syntes jeg Wenger skal prøve litt forskjellige kombinasjoner.

 

Så har vi grunnene til at formasjonen har en stor fremtid. Den største fordelen til formasjonen for arsenal's del er det å få benyttet Walcott og Arsjavin i offensive roller med mulighet til å utfordre. I tilleg vil en Rosicky og Nasri gjøre den sentrale banen bedre. Dette er da min mening at de holder høyere nivå enn Denilson. Siden vi har 3 på midten kan vi ta ha to offensive og en defensiv spiller. Se da igjen barcelona. Hvor song kan være en Toure, Fabregas en Xavi og Nasri/Rosicky en Iniesta. 4-3-3 vil gjøre så vi får brukt de beste spillerne våres i forhold til en 4-4-2 formasjon som krever at midtbanen må balaneres i større grad av kantspillerne.

 

I mine øyne ser første elveren da slik ut:

-----------------------Almunia----------------------

Sanga------Gallas---------Vermaelen-----Clichy

----------------------Song-------------------------

-------------Cesc-------R7/Nasri-----------------

Walcott---------------------------------Arsjavin

----------------Van persie-----------------------

 

Mulighetene med en 4-3-3 taktikk er mange. Vi kan snu 3eren på midten, og ha stor taktisk variasjon i forhold til hvilke lag vi møter.

Og dette er serdeles viktig. Når vi møter Chelsea som spiller med to offensive midtbane spillere trenger man kanskje i større grad to defensive midtbanespillere og Fabregas i en offensiv rolle.

 

Min personlige mening er at 4-3-3 systemet passer arsenal bedre og jeg tror resultatene vil forbedres. Men jeg er fortsatt kritisk til at det har vært lite variasjon og at Bendtner ikke har blitt brukt som midtspiss.

Samt er jeg kritisk til at taktikken har fungert dårlig når vi blir presset hardt.

 

Edit:

Tenkte jeg bare skulle legge ut en rating av hvor bra jeg syntes taktikken passer hver enkelt spiller: skala 1-10

Almunia- Ingen betydning

Sagna-6 Innehar gode nok defensive kvaliteter, samt kan bidra offensivt.

Clichy-3 må ta store steg i posisjoneringsevne og samt de defensive aspektene. Får ikke brukt de offensive kvalitetene like bra

Gallas- 7 med en Song foran kan Gallas passe mer på gjennomløpninger

Vermaelen-6 Samme som gallas

Song- 9 hans naturlige posisjon, har bevist dette med godt spill også

Fabregas- 7 får større rom hvis det er mye bevegelse

Nasri - 7 kan brukes sentralt og vil være mer sentral i spillet tror dette vil vise hans kvaliteter enda mer

Rosicky- 8 har spilt sentralt mye og er fantastisk sentralt i banen

Denilson- 7 han får mer hjelp av andre sentrale midtbane spillere, som passer spillet hans. Må bli bedre offensivt

Diaby- 5 er usikker på hvilken posisjon som passer diaby best på banen i det hele tatt.

Arsjavin- 8 er døpt for å spille i en offensiv "wide" rolle, får brukt alle sin offensive kvaliteter. Men må bli mer delaktig i spillet

Walcott- 10 se på landslaget. denne rollen passer han perfekt

Bendtner- 7 som midtspiss tror jeg Bendtner vil gjøre det bra i denne formasjonen

Van persie - 6 Er usikker på om har nok fysiske kvaliteter som midtspiss, og om han er en goalgetter, vil se han litt på kant.

Eduardo - 6 det virker som om wenger er usikker hvor han skal bruke Eduardo i denne formasjonen, det er jeg og. Men tror han takler rollen som midtspiss best

Vela- 7 en ving rolle for vela tror jeg ville gjort han godt.

 

Slakt meg hvis jeg har glemt noen viktig, jeg er klar over at mange innbyttere ikke er nevnt

Link to comment
Share on other sites

Som deg så tror jeg 4-3-3 er den beste formasjonen for laget vi besitter nå, men som deg er jeg også enig i at spillerne faktisk må spille i posisjoner de er best egnet i. Bendtner på kant er kanskje greit som en nødløsning, men Diaby som tok over for Arshavin i går var bare helt tragisk. Hvorfor ikke spille Eduardo eller Wilshere? F.eks. van Persie - Bendtner - Eduardo. Det ser jo så himla mye mer sterkere ut enn Bendtner - van Persie - Diaby, hvor to spillere spiller på en plass de ikke er kjent med, og heller ikke spiller optimalt.

 

Det optimale utifra vår stall i går (hvis bare Wenger har planer om å spille Jack en gang iblant) hadde vel vært van Persie - Eduardo - Wilshere, hvertfall på tampen av kampen når vi lå under. Men istedet byttet han ut Sagna, Denilson og Song og lot Diaby være igjen på banen, når alle vet at han er særdeles svak de gangene han ikke har en kjempekamp. Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være så utrolig vanskelig for Wenger å utelate spillere som ikke passer i en posisjon der og da, og bruke en annen spiller som f.eks. Wilshere som jeg nevnte tidligere, som har dette som en naturlig posisjon.

 

Samtidig vil jeg også si igjen at Bendtner på kanten er veldig, veldig rart. Verken er han veldig rask, ikke er han sinnsykt god til å drible, ballkontrollen hans og pasningsspillet hans er til tider bra, men dette er ikke akkurat det han er best på, og det gir heller ikke selvtillit for en spiss å spille på kanten!

Samtidig er det også utrolig rart at han ikke gir Eduardo sjansen fra start i kamper hvor han vet det kommer til å bli en del sjanser, og at vi trenger en spiller som kan sette disse sjansene (Eduardo).

 

Personlig virker det som om spillerne ikke var like gira mot Manchester City i går som de var i de andre kampene, og det er selve essensen med 4-3-3. Kollektivt press. Bordeaux og Barcelona er veldig gode på dette, og det var Arsenal i Everton kampen, Celtic kampen og på OT. I går manglet det til en viss grad, men det kan ha noe med å gjøre at vi møtte et annet lag som spilte 4-3-3, men det funket jo de første 15-20 minuttene, men så fikk vi en rett i fleisen og gutta ble helt taktløse før til andre omgangen, hvor de igjen dominerte ballbesittelse og skuddstatistikk, men vi vet jo alle hvordan det endte til slutt.

 

Jeg mener igjen at 4-3-3 er den beste formasjonen for oss i dag. Rosicky, Nasri, Diaby, Denilson og Fabregas trives alle best sentralt, og her får vi sjansen til å spille 2 av de foran Song, noe som er veldig bra for det kreative spillet, og man ser at ballen flyter lettere og fortere fra ledd til ledd, helt til den når spillerne på topp. For der er det tross alt ingen som spiller i sin vanlige posisjon, med unntak av Arshavin, og han har ikke akkurat vært så veldig involvert i spillet de kampene han har spilt hittil i år, men det har vel kommet av at han har hatt en liten skade, og er ikke helt i toppform. Sørger bare Wenger for at spillerne sine spiller i naturlige posisjoner, og sørger for at det kollektive presset er bra, og at vår venstreback spiller litt mer safe og får kanskje bittelitt støtte. Så tror jeg denne formasjonen løfter laget vårt til nye høyder!

Link to comment
Share on other sites

Syns det kanskje er litt tynt grunnlag å kritisere den nye taktikken på. Den oppstillingen vi startet med mot City faller ikke innenfor 4-3-3 kategorien. Personlig syns jeg det lignet mer en 4-4-1-1. Gi den litt mer tid så den får satt seg skikkelig i laget så skal vi nok få se et arsenal som biter fra seg! :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den nye formasjonen gir hvertfall uttelling i antall scorede mål! :)

 

Ifølge notater jeg har laget, ved hjelp av statto.com, så har vi ikke scoret 6 mål (eller mer) tidligere ved to anledninger i serien siden 1963/64-sesongen!

 

Det har vi gjort nå allerede etter 7 kamper spilt, og vi har ikke møtt Spurs engang. Kan bli en festlig sesong dette!

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at vi ikke har vunnet med mer enn 6 mål, flere en to ganger på en sesong. De kampene mot 'Boro og den mot Everton var vel ikke i samme sesong. Vi har i hvert fall en mulighet til å slå en rekorden i år, om dette fortsetter!

Da er jeg med...

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel kun serien det er snakk om?

Jepp.

 

Siden 63/64 har vi hatt tre kamper hvor vi har scoret syv mål i serien (92, 05, 06).

 

Vi har også ni kamper hvor vi har scoret seks mål (66, 71, 76, 88, 91, 01, 03, 07, 08), men altså aldri to kamper med mer enn 5 mål i løpet av en og samme liga-sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et stykke inn i sesongen har jeg lyst til å gjøre noen vurderinger av den nye formasjonen. Som oftest ser det ut som vi spiller 4-3-3, men Wenger har selv påpekt at det ofte er en 4-1-4-1 formasjon.

 

FORSVARET

Ingen store forandringer i forsvaret etter formasjonsendringen. Ankeret på midten (Song) har muligens gjort jobben noe enklere for midtstopperne. Jeg synes vi sjeldnere havner i undertall denne sesongen enn forrige, da Kolo stadig måtte bruke fart og akrobatikk for hindre motstanderne sjanser.

 

MIDTBANEN

Med Song som et definert anker på midten har vi stort sett unngått å tape midtbanekrigene. Denilson og Ramsey har også fått prøve seg litt i denne posisjonen, men har ikke overbevist like mye som Song. Indreløperne våre har stort sett gjort det bra denne sesongen. Fabregas er fantastisk på sitt beste, men varierer urovekkende mye. Denilson har gjort det bedre som indreløper enn som DM. Diaby gjør det langt bedre når han får mer ballkontakt enn det han har fått ute på venstrekanten. Fysikken hans gjør seg også bedre sentralt i banen. Rosicky har også fungert tilfredsstillende som indreløper. Ramsey viser framgang, og trives nok best i denne posisjonen.

 

ANGREPET

Spissplassen

Det tok litt tid, men etterhvert synes jeg van Persie ble helt perfekt i rollen som enslig spiss. Han scoret bra med mål før han ble skadet, men jeg ble mest imponert over link-up spillet hans. Som et oppspillspunkt langs bakken strødde han rundt seg med nydelige stikkere som kunne åpne opp ethvert forsvar. Fantastisk! Eduardo og Vela har skuffet som enslige spisser. Det har ikke blitt allverdens spilletid på dem, så jeg skal ikke ta dem for hardt. Arshavin har fått en brukbar start i rollen, mest på grunn av sine ekstreme kvaliteter, mindre på grunn av formasjonen. Han vil alltid være målfarlig fra en spissposisjon, men mangler litt på van Persies evne til å sette opp lagkameratene.

 

Venstreving

Har stort sett vært Arshavin som har hatt denne rollen. Han er en fantastisk spiller, men jeg synes den nye formasjonen har gjort ham ganske usynlig ute på venstrekanten. Sjelden truer han bakrom og defensivt har det heller ikke blitt store bidrag. Vela, Eduardo og Diaby har også prøvd seg litt på venstrekanten, og har etter min mening også blitt for usynlige i den posisjonen. Nasri er kanskje den som har klart seg best på grunn av arbeidskapasitet og fordi han trekker mer sentralt inn i banen.

 

Høyreving

Bendtner startet sesongen på høyrekant, og i ettertid synes jeg han gjorde en fin innsats i den posisjonen. Sterk i en-mot-en, flink til å posisjonere seg og gode defensive bidrag veier opp for keitete kløning foran mål. Walcott har laaangt igjen til toppnivået sitt. Rosicky har prøvd seg og gjort brukbare ting, selv om jeg synes han fungerer bedre som indreløper. Eboue har overrasket positivt som høyrekant, selv om han sliter litt med innleggene og de taktiske valgene. Nasri har vel gjort bedre kamper på venstre enn på høyre, men han får godkjent av meg.

 

KONKLUSJON

Midtforsvaret fungerer noe bedre enn tidligere, hovedsaklig på grunn av balansen i laget med et anker som er tett i presset før avgjørende pasninger. Backene får mindre hjelp av kantspillerne, men indreløperne har hjulpet til i større grad. Heldigvis har vi en stall med mange meget gode backer.

Midtbanen har vært suveren etter min mening. Både offensivt og defensivt har det vært store og gode bidrag fra mange spillere. Etter 40 mål på 16 kamper blir det kanskje feil å hevde at den nye formasjonen fungerer dårlig for angrepstrioen, men jeg drister meg til det allikevel. Små spillere som Vela, Eduardo og Walcott har blitt grundig avslørt på fysikk i sine angrepsroller. Tror disse tre ville gjort en bedre figur som fox-in-the-box med en mer fysisk spissmakker i 4-4-2. Arshavins, Nasris og Rosickys offensive kvaliteter har heller ikke kommet helt til sin rett i de vide kantrollene. Ennå. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Venstreving

Har stort sett vært Arshavin som har hatt denne rollen. Han er en fantastisk spiller, men jeg synes den nye formasjonen har gjort ham ganske usynlig ute på venstrekanten. Sjelden truer han bakrom og defensivt har det heller ikke blitt store bidrag. Vela, Eduardo og Diaby har også prøvd seg litt på venstrekanten, og har etter min mening også blitt for usynlige i den posisjonen. Nasri er kanskje den som har klart seg best på grunn av arbeidskapasitet og fordi han trekker mer sentralt inn i banen.

 

 

Jeg synes fortsatt at dette er en problemposisjon for oss. Arshavin har fortsatt med enkelte glimt av magi fra venstrekanten, men jeg synes ikke at vi utnytter hans styrker fullt ut ved å spille ham i denne posisjonen. I kamper mot god motstand blir det også et problem at han har svært få defensive bidrag.

 

I går fikk Eboue prøve seg (for første gang siden han ble buet ut mot Wigan?) uten veldig hell. Joda, han jobber bra over store områder, men det blir lite sluttprodukt offensivt. Vela fikk også noen minutter på kanten uten å eie. Godt å se ham tilbake uansett. Jeg sikler etter å se Armand Traore som venstreving. Han har fart, defensiv forståelse og brukbare pasninger og innlegg. Ankepunktet er selvfølgelig at han har lite erfaring inne i boksen, og vi er avhengig av at våre kantspillere bidrar i målprotokollen på jevnlig basis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at venstrekanten er et problem.

Men jeg syns at Carlos Vela bør få prøve seg der, han har en utrolig bra innleggsfot, han jobber også greit defensivt.

Mot West Ham i FA-cupen denne sesongen spilte Vela på venstrekant, det endte med 2 assist, en av dem et nyderlig innlegg.

Vela har også veldig brae avslutninger, Wenger sa vell at han var den med beste avslutninger på laget, noe som betyr at han også kan score mål.

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg fundert på et formasjonsskifte tilbake til 4-4-2.

 

Grunnen til det er at jeg tror laget vi har pdd. er bedre passet til en 4-4-2 i utgangspunktet, enn hva en 4-3-3 er. Den eneste grunnen til at jeg ser at vi skal spille 4-3-3 er pga. Fabregas, og til dels van Persie. Begge to blir da mer sentrale enn hva de er i en original 4-4-2, men jeg tror at dette fort kunne blitt mer skreddersydd til disse spillerene enn hva det har vært tidligere grunnet andre spillertyper som har fått litt mer frihet. (tenker på Adebayor over van Persie).

 

Grunnen til at jeg gjerne vil se en 4-4-2 ovenfor en 4-3-3 er også det at jeg tror vi vil være bedre defensivt enn hva vi er pdd. grunnet at backene vil få mer beskyttelse enn hva de gjør akkurat nå. Pluss at med en 4-4-2 tror jeg Arshavin, Nasri, Rosicky, Eduardo, Vela og Walcott alle vil ha en fordel av å bytte tilbake siden det åpner seg posisjoner hvor de trives mer enn hva de gjør nå.

 

F.eks. så så vi alle at både Arshavin og Nasri forrige sesong storspilte på henholdsvis høyre og venstresiden av midtbanen, mens de i år ikke har vært i nærheten av forrige sesong (dog skal det sies at selv om de har kanskje flere mål i år syntes jeg de ikke har vært i nærheten av nivået de holdt forrige sesong). Samtidig vil dette også åpne for at Vela, Eduardo og Walcott (som forøvrig også spilte vanvittig bra på høyresiden før skaden i fjor) kan spille på topp sammen med Chamakh/Bendtner, samtidig som de også kan bekle venstre/høyre kanten i formasjonen.

 

Samtidig mener jeg at i en 4-4-2 vil gjøre at det blir mindre strekk i laget og føre til bedre kollektivt forsvarsspill enn hva vi har vist i år med 4-3-3 formasjonen.

 

Dog skal det sies at jeg tror at 4-3-3 formasjonen gjerne kan brukes mot lag som ligger med 10 mann inne i boksen, og vi trenger offensiv slagkraft, men akkurat slik stallen kommer til å se ut neste år (forhåpentligvis iallfall) så håper jeg vi går tilbake til en 4-4-2.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...