Jump to content

Let's all laugh at Emmanuel Adebayor


Caribo

Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Syntes på ingen måte at noen her har gjort noe mer alvorlig enn det Adebayor gjorde. Han sparket van Persie i fjeset til blods, stemplet Cesc i leggen og irriterte på seg flere tusen gooners, noe som igjen førte til tribunebråk og diverse skader på supportere og sikkerhetsvakter.

Link to comment
Share on other sites

Syntes på ingen måte at noen her har gjort noe mer alvorlig enn det Adebayor gjorde. Han sparket van Persie i fjeset til blods, stemplet Cesc i leggen og irriterte på seg flere tusen gooners, noe som igjen førte til tribunebråk og diverse skader på supportere og sikkerhetsvakter.

 

Og det er vel bare to menn i hele verden som har forsvart disse handlingene, Ade selv og Mark Hughes.

Alle andre vet at dette var idioti fra ende til annen. Vi behøver vel ikke skru av oss hodene i vår iver etter å fordømme Adebayor og finne diverse karakteristikker?

Link to comment
Share on other sites

Rasisme er alvorlig, men jeg fant ingen alvorlige rasistiske utsagn i innlegget hans (ja, vet at deler har blitt slettet). Men det som irriterer meg mest er når folk absolutt skal pirke og rette på innlegg folk skriver i ren frustrasjon/irritasjon.

 

Har du kjennskap til problematikken rundt VIF-klanen og bananer fra 1988?

 

Hvis ja, synes du fortsatt at dette er bagatell?

Link to comment
Share on other sites

Herregud... Jeg er sikker på at du forstår at det er en betydelig forskjell mellom ArsGuns innlegg og problematikken du sikter til.

 

Edit: Bare for å få det helt klart, jeg forsvarer ikke rasisme på noen måte. Jeg syntes bare ArsGuns innlegg ikke engang kvalifiserer seg til rasisme.

Link to comment
Share on other sites

Herregud... Jeg er sikker på at du forstår at det er en betydelig forskjell mellom ArsGuns innlegg og problematikken du sikter til.

 

Edit: Bare for å få det helt klart, jeg forsvarer ikke rasisme på noen måte. Jeg syntes bare ArsGuns innlegg ikke engang kvalifiserer seg til rasisme.

 

En banan er en banan. Det uttrykket som var brukt (som nå er fjernet) var helt klart rasistisk.

Link to comment
Share on other sites

Han brukte uttrykket "bananknasker" om Adebayor, og jeg tviler veldig sterkt på at det var rasistisk ment. Jeg tok det hele som litt morro i hverdagen og valgte å le av det. Noe de fleste burde gjøre, var vel bare en måte å få ut litt aggresjon vil jeg tro:)

Link to comment
Share on other sites

La oss nå fokusere hatet på Adebayor. Enige blir vi ikke uansett.

 

Lat oss heller fokusere på neste kamp. Det er kjekkare det, og den går alt onsdag. Adebayor har oppført seg mildt sagt dumt, og fortener kritikk. Men me må passe oss, så ikkje dette går heilt over styr. Hat og tilnærma lynsjestemning høyrer ikkje heime i fotball, og dess meir ein fyrer opp under kjelen, aukar sjansane for at ein eller annan galning kan finne på å gjere enda større skadeverk enn det Adebayor var i stand til.

 

Når det er sagt, eg vonar seriøst at han aldri meir set sine bein på Emirates. Dels av hensyn til hans eigen tryggleik, dels fordi det no er skapt så mykje vondt blod på begge sider at det har oppstått ein akutt trong for at situasjonen skal roe seg ned. Og det gjer den best ved at han held seg vekke. Det er muligens for mykje å vone på at Mark Hughes og kompani har såpass vit i skallen at dei innser dette.

 

Men no skal eg ikkje bruke meir energi på Adebayor på lang, lang tid. Onsdag er det kamp mot Standard Liege. Lukke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Såklart reagerer våre egne spillere på Adebayors oppførsel i forkant av kampen. Adebayor har sikkert ikke vært med på å trekke treningsmoralen opp i sitt siste arsenal år. Det kan minne meg litt om da Fabregas nektet å ta Ashley Cole i hånda, etter Coles krasse kritikk av Fabregas i sin biografi. Disse spillerene jobber hardt for å nå et felles mål og når da en enkelt spiller (Adebayor) pisser på arbeidet deres slik han gjorde i fjor hadde jeg også vært negativt innstilt til han hvis han oppsøkte meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid flere sider av en sak. Så også med denne siste "utviklingen". Toure og Adebayor var en klikk også i Arsenal og selv om det er litt "barnslig" så skal du ikke se bort fra at det er mer enn en grunn til den avvisende holdningen.

 

At Adebayor måtte gå var opplagt, at Toure fulgste med er ikke tilfeldig. Ei heller er det tilfeldig at de begge havnet i City.

 

Så ting henger sammen, men bakenforliggende årsak er en togolesisk Adebayorspiller som var og er aliert med ex-Arsenalspiller Toure.

 

Nå er dette egentlig ikke så mye mer å mase om. Adebayor kommer til å få sin straff. Den kommer han ikke til å lære en dritt av, men det er ikke vårt problem. Vårt problem er å få fokus inn i våre egne spillere slik at de gjør det de egentlig er kapable til, nemlig å feie begge Manchesterklubbene av banen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke første gangen supporterne på tribunen gjør meg flau. Slike rasistiske tilrop hører ingen steder hjemme. Enda verre er de kommer med slike tilrop når vi er en så flerkulturell klubb.

 

Forøvrig sier jeg meg enig i Sir Johns innlegg. La oss fokusere videre på de neste kampene, og legge alt annet negativt bak seg.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt; Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli, noen rasist. Jeg spiller sågar fotball med flere personer av utenlandsk opprinnelse, og har et meget godt venneforhold til disse. Mellom oss så har vi en spøkende tone, og uttrykk som "bananknaskende", "fårikålhode" og "raspeballekropp" blir brukt om en annen både til de med utenlandsk opprinnelse og til oss med norsk opprinnelse. Jeg ser overhodet ikke noe rassistisk med dette, men alt må selvsagt sees i lys av hvilken sammenheng det sies i.

 

Me dette mener jeg at jeg har forståelse for at man kan oppleve det som rasistisk om en person står like foran deg og skriker "din jæv** bananknasker" til en med utenlandsk opprinnelse. Men det er et stykke vei fra å skrike det til en person, og å skrive det i en setting som dette.

 

Men hva om en med utenlandsk opprinnelse skriker "fa** for et fårikålhode du er" til en med norsk opprinnelse? Blir det tolket rasisitisk? Me thinks not...

 

Etter min mening har rasisme greien blitt dratt ut av proporsjoner og man er nesten redd for å si neger (ops?? sa jeg det??) for tiden, da dette også kan tolkes rasistisk.

 

Jeg skrev også klart og tydelig "ikke rasisitisk ment" i mitt innlegg, slik at man ikke skulle tolke det dit hen. Men allikevel registrerer jeg det at noen tolker det slik. Vel, jeg skal ikke lage noen debatt om dette, og aksepterer at man velger å redigere dette. Litt strengt tolket syntes nå bare jeg...

 

Og bare et lite PS på slutten: Min alder er totalt uvesentlig i denne sammenhengen, så jeg føler det faktisk litt rasistisk støtende at man insinuerer at jeg er en ung mann når jeg garantert hever snittalderen her inne med et to sifret tall :blink:

 

PS2: Det ser ut som at spilleren med utenlandsk opprinnelse som har oppført seg uanstendig får karantene fra FA (håper det var politisk korrekt uttalt).

Link to comment
Share on other sites

Arsgun,

 

Ikke min mening å antyde at du er rasist som sådan, bare påpeke at "banan" er et av de absolutt mest belastete ord man kan bruke i forbindelse med mørkhudete personer. Dette er heldigvis noe de aller fleste forstår når de enten får tenkt seg om eller blir gamle nok. I ditt tilfelle det første. :o Når VIF-klanen fatter dette, så forventer jeg at alle her på forumet gjør det også.

 

Det er riktig som du sier at mange har mye selvironi på sånne ting. Jeg har også møtt noen som har kunstig mye selvironi på sånt. Så er det noen som ikke har så mye selvironi, de skal vi også ta hensyn til.

 

Jeg er uenig med deg i at det er stor forskjell på om man "roper det i trynet" på folk eller skriver det her på forumet.

 

Når det gjelder "neger" så har det vært greit å bruke i Norge inntil for ganske få år siden. Noen personer med språkfaglig tyngde mener fortsatt at dette bør være greit siden det historisk sett ikke har vært diskriminerende på norsk. I Sverige, England og USA (f.eks.) derimot, har dette "aldri" vært greit. Og nå har dette smittet over på oss.

Link to comment
Share on other sites

http://www.mirrorfootball.co.uk/opinion/bl...icle158419.html

 

Ser ikke ut som om han angrer så fælt egentlig. Selv om det kanskje ikke er 100% sikkert at han etterlignet feiringen fra helgen.

 

For å kunne angre på noe han har gjort, må han først ha hjerne nok til å kunne skjønne hva han har gjort

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...