Jump to content

Hvor er denne klubben på vei hen?


RockyRocastle

Recommended Posts

Vinner vi over Pool er vi kun 4 poeng bak dem.

Klarer vi det og et par solide kjøp i januar så er situasjonen

mer oppløftende enn denne tråden gir uttrykk for. Vi har slått

både United og Chelsea. Seier over Pool vil være gull verdt;-)

Jeg er fortsatt optimist.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Vinner vi over Pool er vi kun 4 poeng bak dem.

Klarer vi det og et par solide kjøp i januar så er situasjonen

mer oppløftende enn denne tråden gir uttrykk for. Vi har slått

både United og Chelsea. Seier over Pool vil være gull verdt;-)

Jeg er fortsatt optimist.

 

Ja, selv om dommedagsprofetene har mange poenger, er det interessant at Arsenal, på tross av at de har gjort det dårligste halvåret SPILLEMESSIG under Wenger, fortsatt har en god sjanse til å vinne ligaen, ihvertfall teoretisk. Og så lenge det er liv så er det håp! :)

 

Det jeg savner i alle disse analysene av laget og spillerne er HVORFOR de plutselig fremstår som så svake, de fleste bare fastslår at de ER svake, og at den og den må skiftes ut. Hvordan kan det ha seg at et lag som har blitt stemplet som tidenes mest talentfulle Arsenal-tropp plutselig blir stemplet som evneveike og middelmådige? Dette dreier seg om mer enn at Flamini og Hleb har reist. SÅ betydningsfulle rent talentmessige var ikke DE. Og hvordan kan det ha seg at et lag om spiller fantastisk hjemme mot ManU og borte mot Chelsea (etter at de tok ledelsen) stinker i kamper som den i går? Som jeg tidligere har skrevet viser kampene mot ManU og Chelsea at Arsenals problem sitter mer mellom ørene enn i beina. Toppnivået til et lag forteller mye mer om potensialet enn bunnivået. Det var mange av oss som advarte om det som nå har skjedd allerede i sommer. Ikke fordi man ikke hadde tro på talentet, men fordi Wenger har kastet for mye rutine ut med "badevannet". Og det har gjort laget sårbare. Kommer man først skjevt ut, er det mye vanskeligere for et ungt lag å komme tilbake på skinnene igjen, enn et lag som har vært ute i krigen før. Og det er typisk at man da bare klarer å mobilisere i enkeltkamper, som vi så til de grader har sett i høst. Mister man først motet kan selv verdens største talent pluteslig se ordinær ut.

 

Men nettopp fordi man tross alt ikke ligger lengre bak enn man gjør, og fordi det skal så lite til før man er på sporet igjen, mener jeg at alle muligheter er åpne. Vårsesongen kan plutselig se helt annerledes ut enn denne høsten. Det handler om at man får noen positive erfaringer, og Wenger klarer å få tilbake entusiasmen og troen i laget. Så det store spørsmålet er om han klarer det, mer enn om enkeltspillerne egentlig har nok talent. Per i dag tillater jeg meg å tvile på om Wenger klarer dette, men jeg ser ikke helt bort fra det.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg savner i alle disse analysene av laget og spillerne er HVORFOR de plutselig fremstår som så svake

 

Vel, keeperplassen trenger jeg ikke å nevne her, annet enn at jeg mener at vi har gått minst to skritt tilbake på denne plassen.

Forsvaret: Forsvaret spiller uten selvtillit. Det kan være mange grunner til det. Backene pleide å være meget aktive framover. I år har de ikke vært det i samme grad. Jeg tror det kommer av at vi ikke har hatt nok defensive fibre i midtbaneleddet til å dekke opp for dem. Nasri hjelper ikke backene nok defensivt. Samme gjelder Walcott. Denilson og Eboue gjør en langt bedre defensiv jobb men de har ikke spilt så mye på kant. Diaby bidrar desverre ikke i noen retninger. Midtforsvaret har bestått i å prøve å finne et par som passer sammen. Det virker som om det nå er i orden. Gallas og Djourou som førstevalg, men Silvestre som første backup. Når sant skal sies så er det tabber som har vært problemet i forsvar, ikke spillet generelt. Tabbene har dog vært alt for mange, og spesielt Clichy har blitt eksponert for sine svakheter. Forsvaret har heller ikke fått mye hjelp av forsvar, da vi har fått få sjanser mot oss, men prosentvis mange mål mot oss. Jeg tror heller ikke Almunia er i stand til å dirigere forsvaret slik vi har vært vant med med Lehmann og Seaman.

Midtbanen bærer preg av at vi ikke eier kantspillere. Vi har kun sentrale spiller og det er innlysende at de fungerer best sentralt. Det er ikke bare det av vi har sentrale midtbanespillere, de aller fleste av dem er også offensivt anlagt. Vi trenger sårt en defensivt midtbanemann som et tillegg til Song. Jeg er relativt fornøyd med ham og er villig til å gi ham litt tid til å spille seg varm (slik som jeg tenker med Fabianski). Offensivt har ikke Fabregas vært i samme slag som i fjor, og det spørs om vi noen sinne vil se ham i slag igjen for Arsenal. Han er fortsatt meget god. Eboue er en god vingspiller men har vært plaget med skader, og han er ikke godt likt av fansen. Det gjør ham ikke akkurat bedre. Offensivt fungerer Nasri greit, det samme gjelder Walcott, men ingen av dem er i nærheten av Pires klasse. På topp har vi våre beste spillere. Bredden og toppen er god nok. Problemet her er at de ikke får like gode arbeidsvilkår som i fjor.

 

Lagdel for lagdel:

Keeper: Tragisk

Forsvar: høy internasjonal klasse

Midtbane: Adecconivå

Angrep: Høy internasjonal klasse

 

Men det er ikke alt.

 

Tapapa har en del ganger prøvd å ytre at vi ikke lenger har noen plan A. Det er jeg enig i. Før hadde vi samhandling av en annen verden. Vi hadde enormt høyt tempo på overganger, alltid mange pasningsalternativer, spillere løp for hverandre, gjorde hverandre gode. Vi var flinke til å holde på ballen (helb var ekstrem) og det var en tanke bak alt vi gjorde.

I år går alt på rykke og fromme. Vi har ikke noe klart mønster. Vi spiller bare baller og satser på det beste. Jeg ser faktisk ingen plan i spillet i det hele tatt. Spillerne virker late, ingen løper for andre, og det virker ikke som om det er harmoni i gruppa i det hele tatt.

Det positive med at vi har elendig samhandlig er at det bare kan bli bedre, og det kommer til å bli merkbart bedre før sesongen er omme. Samhandling tar tid når det er så mange utsikftinger i laget som vi opplever.

 

Dette var noen av mine tanker vedrørende ditt spm. Piscator

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi vel slå fast at med en 'tragisk keeper' og en midtbane på adecconivå har vi vel prestert mye bedre enn stallen skulle tilsi?

Jeg er ikke enig at det er så gale,men er enig i at vi mangler de ekstreme ferdighetene i nøkkelfelt som vi hadde før.

 

For meg virker det som at mye av årsaken er som Piscator sier er mangel på selvtilitt.

Men det er klart at spiller en spillere ute av posisjon som f.eks Diaby og Denilson...som ikke er kantspillere,så spiller en ikke akkurat på disse det..

 

Diaby har fungert glimrende i rollen bak spissene til tider,men er høyst variabel i prestasjonene. Pr. idag har vi ikke gode nok vinger da de for tiden er skadet.

 

Djorou har langt på vei gjort forsvaret vårt bedre og viser solide takter.

 

Samhandlingen i laget og kanskje holdninger er det Wenger må få skikk på. Der har vi et stort potensiale. At laget kan beviste de mot United i årets kamp så langt i sesongen.

 

Nå vant ingen av de 4 store i helgen så det er ikke bare Arsenal som sliter for tiden.

Nettopp kampen mot United viser at vi kan hvis alt stemmer. En viktig faktor at vi skal klare noe er seier mot Pool og et par fortsterkninger i januar. Vi kan ikke vente på Sicky lengre.

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi vel slå fast at med en 'tragisk keeper' og en midtbane på adecconivå har vi vel prestert mye bedre enn stallen skulle tilsi?

Jeg er ikke enig at det er så gale,men er enig i at vi mangler de ekstreme ferdighetene i nøkkelfelt som vi hadde før.

 

 

Dette var nok et stikk mot meg. Kan virke som om det er din nye sport. Nei, jeg synes ikke vi har prestert bedre enn stallen skulle tilsi. Jeg synes vi har prestert for svakt, og jeg synes stallen er for svak

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi vel slå fast at med en 'tragisk keeper' og en midtbane på adecconivå har vi vel prestert mye bedre enn stallen skulle tilsi?

Jeg er ikke enig at det er så gale,men er enig i at vi mangler de ekstreme ferdighetene i nøkkelfelt som vi hadde før.

 

 

Dette var nok et stikk mot meg. Kan virke som om det er din nye sport. Nei, jeg synes ikke vi har prestert bedre enn stallen skulle tilsi. Jeg synes vi har prestert for svakt, og jeg synes stallen er for svak

 

BE

 

 

Føler meg vel litt truffet her jeg også...

 

For det første er jeg mektig lei folk som skal fortelle meg at jeg overdramatiserer og at alt er så mye bedre enn det som faktisk er tilfelle.

 

Mine påstander som jeg står 110% inne for;

 

Song er en spiller som har null og niks i Premier League å gjøre, det er en SKANDALE at en så dårlig spiller finnes på et lag som Arsenal. I denne kategorien finnes også Denilson, delvis Diaby og delvis Almunia.

 

Song og Denilson har aldri prestert i en Premier League kamp. Jeg blir rett og slett forbanna når noen mener at dersom man temmer Ballack, Gerrard, Scholes eller Lampard gjør det en til en toppsiller!! ALLE kan ødelegge noe (få en spiller ut av en kamp), men i min bok blir midtbanespillere først og fremt dømt på HVA DE FAKTISK SKAPER i løpet av en kamp. Når det kommer til dette er Song og Denilson på Adeccoliganivå.

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi vel slå fast at med en 'tragisk keeper' og en midtbane på adecconivå har vi vel prestert mye bedre enn stallen skulle tilsi?

Jeg er ikke enig at det er så gale,men er enig i at vi mangler de ekstreme ferdighetene i nøkkelfelt som vi hadde før.

 

 

Dette var nok et stikk mot meg. Kan virke som om det er din nye sport. Nei, jeg synes ikke vi har prestert bedre enn stallen skulle tilsi. Jeg synes vi har prestert for svakt, og jeg synes stallen er for svak

 

BE

 

 

Føler meg vel litt truffet her jeg også...

 

For det første er jeg mektig lei folk som skal fortelle meg at jeg overdramatiserer og at alt er så mye bedre enn det som faktisk er tilfelle.

 

Mine påstander som jeg står 110% inne for;

 

Song er en spiller som har null og niks i Premier League å gjøre, det er en SKANDALE at en så dårlig spiller finnes på et lag som Arsenal. I denne kategorien finnes også Denilson, delvis Diaby og delvis Almunia.

 

Song og Denilson har aldri prestert i en Premier League kamp. Jeg blir rett og slett forbanna når noen mener at dersom man temmer Ballack, Gerrard, Scholes eller Lampard gjør det en til en toppsiller!! ALLE kan ødelegge noe (få en spiller ut av en kamp), men i min bok blir midtbanespillere først og fremt dømt på HVA DE FAKTISK SKAPER i løpet av en kamp. Når det kommer til dette er Song og Denilson på Adeccoliganivå.

 

:) Latterlig! Når et lag vinner mot Chelsea og Man U slik vi gjør, er det gode spillere på laget. Og vår midtbane har prestert på høyt nivå! Poenget er å kunne gjøre det jevnt og trutt. Akkurat nå handler det om å få ut kapasiteten i hver eneste kamp. Det klarer vi selvsagt ikke ofte nok. Men heller ikke de andre gjør det.

 

Vinner vi mot Liverpool, er vi tungt inne i gullkampen igjen. Og da skal jeg hudflette deg og andre for deres pessimisme!!! B)

 

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi vel slå fast at med en 'tragisk keeper' og en midtbane på adecconivå har vi vel prestert mye bedre enn stallen skulle tilsi?

Jeg er ikke enig at det er så gale,men er enig i at vi mangler de ekstreme ferdighetene i nøkkelfelt som vi hadde før.

 

 

Dette var nok et stikk mot meg. Kan virke som om det er din nye sport. Nei, jeg synes ikke vi har prestert bedre enn stallen skulle tilsi. Jeg synes vi har prestert for svakt, og jeg synes stallen er for svak

 

BE

 

 

Føler meg vel litt truffet her jeg også...

 

For det første er jeg mektig lei folk som skal fortelle meg at jeg overdramatiserer og at alt er så mye bedre enn det som faktisk er tilfelle.

 

Mine påstander som jeg står 110% inne for;

 

Song er en spiller som har null og niks i Premier League å gjøre, det er en SKANDALE at en så dårlig spiller finnes på et lag som Arsenal. I denne kategorien finnes også Denilson, delvis Diaby og delvis Almunia.

 

Song og Denilson har aldri prestert i en Premier League kamp. Jeg blir rett og slett forbanna når noen mener at dersom man temmer Ballack, Gerrard, Scholes eller Lampard gjør det en til en toppsiller!! ALLE kan ødelegge noe (få en spiller ut av en kamp), men i min bok blir midtbanespillere først og fremt dømt på HVA DE FAKTISK SKAPER i løpet av en kamp. Når det kommer til dette er Song og Denilson på Adeccoliganivå.

 

:) Latterlig! Når et lag vinner mot Chelsea og Man U slik vi gjør, er det gode spillere på laget. Og vår midtbane har prestert på høyt nivå! Poenget er å kunne gjøre det jevnt og trutt. Akkurat nå handler det om å få ut kapasiteten i hver eneste kamp. Det klarer vi selvsagt ikke ofte nok. Men heller ikke de andre gjør det.

 

Vinner vi mot Liverpool, er vi tungt inne i gullkampen igjen. Og da skal jeg hudflette deg og andre for deres pessimisme!!! B)

 

 

Hudflett i vei!!

 

Poenget er jo at vi slår Liverpool helt sikkert, men taper nok mot Pompey etter det. Det er jo det som er så utrolig frustrerende.

 

Jeg er ikke typen som slår meg på brystet når vi slår lag som Chelsea eller ManU når vi blir utspillt og tråkket på av Porto, Hull, Villa, Stoke, Burnley, Fulham og Manchester City i samme perioden.

 

Synes det er ganske heftig at du kan kalle meg latterlig når du setter to seire foran 7 tap??

 

Drit i om vi taper mot Fuham, Stoke eller Hull så lenge vi slår Chelsea eller ManU!! Høres ut som gjengen nedi veien.. Der har jo sesongen vært over så lenge de slår oss.. Patetisk!

Link to comment
Share on other sites

(...)

Tapapa har en del ganger prøvd å ytre at vi ikke lenger har noen plan A. Det er jeg enig i. Før hadde vi samhandling av en annen verden. Vi hadde enormt høyt tempo på overganger, alltid mange pasningsalternativer, spillere løp for hverandre, gjorde hverandre gode. Vi var flinke til å holde på ballen (helb var ekstrem) og det var en tanke bak alt vi gjorde.

I år går alt på rykke og fromme. Vi har ikke noe klart mønster. Vi spiller bare baller og satser på det beste. Jeg ser faktisk ingen plan i spillet i det hele tatt. Spillerne virker late, ingen løper for andre, og det virker ikke som om det er harmoni i gruppa i det hele tatt.

Det positive med at vi har elendig samhandlig er at det bare kan bli bedre, og det kommer til å bli merkbart bedre før sesongen er omme. Samhandling tar tid når det er så mange utsikftinger i laget som vi opplever.

 

nå skal det vel være lykke og fromme!? :)

 

Takk for et fyldig og godt svar, og på detaljnivå er jeg enig med det meste av det du skriver. Men spørsmålet er jo likefullt hvorfor spillere som i fjor fremsto som "verdensmestere" (Clichy, Sagna mfl) i år ikke presterer i det hele tatt (noe du også er inne på)? Kan de ha blitt SÅ mye dårligere på ett år? Kan hende at NOE av forklaringen er som RockyRocastle skriver at de som er ment å erstatte de vi mistet (Song/Denilson inn for Hleb/Flamini) rett og slett er for dårlige? Mulig dette har gjort mye eller hele forskjellen? Nå har jeg på sikt mer tro på Song enn Denilson, men uansett er jo begge disse to for svake per i dag. Og å bruke spillere i posisjoner de åpenbart ikke mestrer særlig godt; Denilson og Diaby på kanten, kan jo umulig være noen løsning på sikt. I verste fall gjør det bare vondt verre for laget OG for spillerens utvikling. Jeg mener Diaby har utviklet seg svært lite med tanke på at han har vært i klubben i tre år, og hans utvilsomme talent. Skader er NOE av forklaringen, men slett ikke alt.

 

Men selv om spillemateriellet fremstår for svakt til å være en reell tittelutfordrer, det er likevel mystisk at laget av og til presterer på gammelt godt nivå, og det er mystisk at forskjellen fra fjoråret er så stor. Og som du og Tapapa er inne på, det hele virker for ide- og planløst, og man har ingen alternative planer. Og dette må jo være Wengers ansvar. Samtidig tror jeg også at dersom man klarer å sakte men sikkert opparbeide seg mer selvtillit, så kan laget være tilbake på gammelt nivå raskere enn vi aner, som du skriver kanskje før sesongen er omme. Det haster riktignok i forhold til ligagull, og trolig går ikke det, men samtidig synes jeg ikke situasjonen er så mørk som enkelte gir uttrykk for. Siden de andre gullkandidatene også sliter noe for tiden så betyr det at Arsenal ligger overraskende godt an med tanke på hvor dårlig de har spilt i høst. Hvis de kan komme ut av startblokkene etter jul med ny giv, og finne tilbake til gammelt nivå, kan alt skje. Først må Liverpool slås neste helg, deretter må trolig Wenger åpne lommeboka over nyttår. Antagelig er det første mest sannsynlig!? B)

 

Drit i om vi taper mot Fuham, Stoke eller Hull så lenge vi slår Chelsea eller ManU!! Høres ut som gjengen nedi veien.. Der har jo sesongen vært over så lenge de slår oss.. Patetisk!

 

Neida, vi kan ikke leve på seire over de nærmeste rivalene alene, og naturligvis har Arsenal totalt sett vært utrolig skuffende i høst. Men likefullt forteller disse seirene mot rivalene noe om potensialet i laget, og at situasjonen kanskje ikke er så ille som disse sju tåpelige tapene skulle tilsi. Som jeg skrev forteller toppnivået mer om potensialet enn bunnivået. Å prestere dårlig kan ALLE få til, uansett evner og ferdigheter. Men du klarer ikke å prestere på toppnivå medmindre du har et visst potensiale, selv om det bare er for en kamp i ny og ne. Derfor mener jeg at det kanskje ikke er lagets styrke i seg selv som er problemet. Som sagt, problemet sitter først og fremst mellom ørene og ikke i beina. Å bare klare uavgjort hjemme mot Tottenham forteller jo ALT om det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hudflett i vei!!

 

Poenget er jo at vi slår Liverpool helt sikkert, men taper nok mot Pompey etter det. Det er jo det som er så utrolig frustrerende.

 

Jeg er ikke typen som slår meg på brystet når vi slår lag som Chelsea eller ManU når vi blir utspillt og tråkket på av Porto, Hull, Villa, Stoke, Burnley, Fulham og Manchester City i samme perioden.

 

Synes det er ganske heftig at du kan kalle meg latterlig når du setter to seire foran 7 tap??

 

Drit i om vi taper mot Fuham, Stoke eller Hull så lenge vi slår Chelsea eller ManU!! Høres ut som gjengen nedi veien.. Der har jo sesongen vært over så lenge de slår oss.. Patetisk!

 

Er så enig, så enig!

 

Det er ingen tvil om at vi sliter i mot svakere motstand. Egentlig er ikke det så veldig overaskende, for vi sliter mot alle motstand bare dem legger seg i forsvar med mer enn 5 mann. Det er det som gjør oss så enormt svake, vi er ekstremt gode når motstanderen ofrer litt framover slik at det blir igjen rom som vi kan utnytte. Akkurat på området med å utnytte store flater er dagens lag på høyde, men det er når vi kommer til det å kontre lag i senk etter cornere o.l vi sliter noe enormt. Vi har ikke mer enn en plan, og den planen funker ikke mot antatt dårligere motstand - utrolig irriterende! :)

 

Jeg må si det, jeg driter langt i om vi slo United og Chelsea på egentlig overbevisende vis. Jeg hadde et par kamerater på besøk når vi vant over Chelsea, og de skrøyt oss opp i skyene. Men problemet var at den skryten har ingen grobunn når vi klarer å drite oss komplett ut mot Hull, City osv. Det er her problemene ligger, og det er disse problemene Wenger må ta opp og rette på. Når han klarer å gi laget det lille ekstra, først da er vi kapable til å fighte om ligagullet. Jeg sier ikke annet enn at slik laget vårt fremstår i dag så er det for svakt. Men det innehar masser av talent, talent godt nok til å vinne serien. Men det er å få alt dette talentet til å blomstre, det er ikke alltid like lett!

 

Nei, det må gjøres ting fra Wengers side. At han har brukt Djourou de siste kampene ser jeg positivt på. Han viser at han er en stopper som kan nå veldig langt og jeg syns han fyller ut alle de andre stopperne vi har i dagens stall. Men det er ingen tvil om at en rutinert stopper hadde vært det beste. Jeg syns også at kantspillerne våre ikke fungerer 110%, de går omtrent utelukkende for løp inn sentralt i banen. Ingen varriasjon, noe som fører til at det blir lett å lese. Her kan vi godt se på Nasri mot United, hvordan han varrierte spillet sitt på kant. Fra å gå inn sentralt å true rommet der, til å gå rundt Neville og legge inn. Det blei en umiddelbar suksess, men det har vi ikke sett etter den kampen! Hvorfor ikke? Det er mange slike spørsmål vi kan spørre oss, hvorfor har ikke Wenger gjort det og det. Men jeg velger å tro på at han fortsatt har kontrollen, selvom det ofte ser ut som han til tider er rådvill der han sitter. Men slik har vi vell sett en viss gamling i United også?

Link to comment
Share on other sites

Vi har en meget talentfull tropp og på det beste kan vi slå hvem som helst. Problemet er at ikke er bedre enn at hvis laget ikke jobber godt som lag så kan vi også tape for hvem som helst. Vårt bånnivå er dårligere enn hva det har vært tidligere.

 

Vi har fortsatt en liten sjanse til å vinne serien, men da må vi jobbe og slite i hver kamp. Tiden hvor vi kunne starte i et voldsomt tempo og praktisk talt avgjøre kamper etter 25-30 min er over. Vi har ikke lenger det tempoet i vårt spill i lengderetning lenger. Det gjør oss mer sårbare mot lag som legger seg bakpå mot oss.

 

Vi må få inn et visst mønster i angrepsspillet vårt. Personlig syns jeg kampen mot boro var et stort steg i riktig retning og resultatet var egentlig ikke så verst.

 

Jeg liker ikke at Song disses slik av debattanter her på forumet. Han er den eneste som tør å bruke muskler og med så mange lettvektere på midtbanen så blir det ekstra viktig at han spiller og spiller godt. Song er en nøkkelspiller, i likhet med Eboue som jeg håper å se i toppform på høyre flanke mot Liverpool i neste kamp.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en meget talentfull tropp og på det beste kan vi slå hvem som helst. Problemet er at ikke er bedre enn at hvis laget ikke jobber godt som lag så kan vi også tape for hvem som helst. Vårt bånnivå er dårligere enn hva det har vært tidligere.

 

Vi har fortsatt en liten sjanse til å vinne serien, men da må vi jobbe og slite i hver kamp. Tiden hvor vi kunne starte i et voldsomt tempo og praktisk talt avgjøre kamper etter 25-30 min er over. Vi har ikke lenger det tempoet i vårt spill i lengderetning lenger. Det gjør oss mer sårbare mot lag som legger seg bakpå mot oss.

 

Vi må få inn et visst mønster i angrepsspillet vårt. Personlig syns jeg kampen mot boro var et stort steg i riktig retning og resultatet var egentlig ikke så verst.

 

Jeg liker ikke at Song disses slik av debattanter her på forumet. Han er den eneste som tør å bruke muskler og med så mange lettvektere på midtbanen så blir det ekstra viktig at han spiller og spiller godt. Song er en nøkkelspiller, i likhet med Eboue som jeg håper å se i toppform på høyre flanke mot Liverpool i neste kamp.

 

Dersom Song er en av våre nøkkelspillere er vi på full fart ut av det gode selskap i engelsk toppfotball, det er helt sikkert!!

Link to comment
Share on other sites

(...)

Jeg liker ikke at Song disses slik av debattanter her på forumet. Han er den eneste som tør å bruke muskler og med så mange lettvektere på midtbanen så blir det ekstra viktig at han spiller og spiller godt. Song er en nøkkelspiller, i likhet med Eboue som jeg håper å se i toppform på høyre flanke mot Liverpool i neste kamp.

 

Dersom Song er en av våre nøkkelspillere er vi på full fart ut av det gode selskap i engelsk toppfotball, det er helt sikkert!!

 

Song er et uferdig produkt, det er helt klart. Og det at han (eller andre) ikke har klart å fylle rollen Flamini hadde i fjor er jo kanskje den mest åpenbare grunnen til at Arsenal har falt igjennom denne høsten. Som gjentatt mange ganger, dette ble det jo advart mot før sesongen. Men selv om han ikke har klart å ta steget - ENDA - har jeg (og tydeligvis andre) tro på at han KAN bli god, men han må bli tørr bak ørene først. Men uansett hvilken tro man har på potensialet til Song blir det jo litt feil å disse ham fordi laget har sviktet. På dette området er det jo Wenger som har sviktet, fordi han har hatt for naiv tiltro til at de unge spillerne kan gå inn og fylle nær sagt en hvilken som helst rolle.

Link to comment
Share on other sites

Song er et kjempetalent, og jeg ser mer og mer av hvorfor Wenger valgte å hente ham. Han er sterk, god på hodet og ganske god på posisjonering. Dette kan jo selvfølgelig bli bedre, men han er da 21 år gammel enda, og har noen år på seg før vi bør kunne forvente stabilt gode prestasjoner av ham så å si hver match. Synes likevel han har vært stabilt god etter at han overtok plassen til Denilson. Han har enda ikke spilt så veldig mange kamper i år, og jeg tror han vil få en enda bedre utvikling hvis han får fortsette å starte med Cesc på midten. Da får de tid til å utvikle et godt samarbeid og kanskje de allerede neste år vil være blant de beste midtbaneduoene i PL?

Link to comment
Share on other sites

(...)

Jeg liker ikke at Song disses slik av debattanter her på forumet. Han er den eneste som tør å bruke muskler og med så mange lettvektere på midtbanen så blir det ekstra viktig at han spiller og spiller godt. Song er en nøkkelspiller, i likhet med Eboue som jeg håper å se i toppform på høyre flanke mot Liverpool i neste kamp.

 

Dersom Song er en av våre nøkkelspillere er vi på full fart ut av det gode selskap i engelsk toppfotball, det er helt sikkert!!

 

Song er et uferdig produkt, det er helt klart. Og det at han (eller andre) ikke har klart å fylle rollen Flamini hadde i fjor er jo kanskje den mest åpenbare grunnen til at Arsenal har falt igjennom denne høsten. Som gjentatt mange ganger, dette ble det jo advart mot før sesongen. Men selv om han ikke har klart å ta steget - ENDA - har jeg (og tydeligvis andre) tro på at han KAN bli god, men han må bli tørr bak ørene først. Men uansett hvilken tro man har på potensialet til Song blir det jo litt feil å disse ham fordi laget har sviktet. På dette området er det jo Wenger som har sviktet, fordi han har hatt for naiv tiltro til at de unge spillerne kan gå inn og fylle nær sagt en hvilken som helst rolle.

 

At skylden ligger på Wenger er det ingen tvil om. Det er jo hans "prosjekt" som er i ferd med å rase sammen slik at hans gambling på unge spillere må han svare for. Dette blir nok veldig ubehagelig for ham om Arsenal skal havne utenfor topp 4 og miste Champions League plassen.

 

At Song "kommer til å bli" god er kanskje mulig det, om han skal danne "PL beste midtbane sammen med Cesc" kan jeg ikke helt se for meg. Uansett tror jeg det er på tide at jeg takker av i denne debatten når virkelighetsoppfatningen er så til de grader forskjellig fra person til person. Jeg er nok farget av å vært tilstede på Emirates under både Villa og Dynamo Kiev (to fryktelige forestillinger) denne sesongen, men optimismen min er ikke på topp.

 

2004/ 05: 2-0 tap på Old Trafford i oktober 2004, sesongen avsluttes med FA cupseier, vårt siste trofee og spillerflukten starter med Patrick Vieira.

 

2005/2006: Vår siste sesong på Highbury der vi taper hele 11 kamper, blir nr 4. Pires og Campbell forlater klubben.

 

2006/2007: Første sesong på Emirates, vi taper 8 kamper og blir nr 4. Henry og Ljungberg forlater

 

2007/2008: Forrige sesong ender vi på tredje med 3 tap. Lehman, Gilberto, Hleb og Flamini forlater klubben

 

2008/2009: 5 tap foreløpig og er nå nummer 5 i ligaen.

 

All ære til dem som nå sitter og er superpositive og syntes alt med denne klubben er toppers.

 

Jeg for min egen del elsker Arsenal og lever med kubben hver dag, men jeg er bekymret og jeg liker ikke det jeg ser og hører. Det er svake kamper, svake spillere, svake resultater, internt bråk osv.

 

Jeg er bekymret fordi jeg bryr med, ikke fordi jeg ikke er fan av Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden innholder etterhvert ganske mange gode og velbegrunnede innlegg. Det er faktisk ganske så intr å lese hvor forskjellig man oppfatter vår spillere og deres potensiale. Delte meninger er bra og bringer faktisk verden fremover så lenge man kan diskutere saklig. Det har vi stort sett klart i denne tråden og takk til alle for det. Måtte det fortsette selv om man ikke blir helt enig tilslutt.

 

Denne helgen har vært et bevis på noe jeg har hevdet tidligere i denne tråden og i andre tråder: Det er per idag ingen kasteballer i PL (kanskje med unntak av WBA og Blackburn). Jeg fikk grunnet sykdom heldigvis sett alle de 4 store denne helgen og her kommer en liten analyse:

 

Liverpool er klart best mot Hull, men kunne like gjerne tapt kampen. Som i vår kamp mot Hull skapes det endel sjanser, men de klarer faktisk ikke å spille dem ut. Innsats kan helt klart kompensere for manglende ferdigheter og Hull viser at de faktisk er et nokså godt lag. Liverpool har Gerrard og Alonso. Resten av spillermateriale er gjennomsnittsspillere over hele linjen og ikke en jeg ville byttet inn i vårt lag. De to førstnevnte er imidlertid så gode at de kompenserer for de andres svakheter.

-De starter med Kuyt på topp som ikke har en god bevegelse eller berøring i hele kampen. Hvis publikum på Emirates skulle ha grunn til å pipe mot Eboue skulle de nesten ha rett til å kjeppjage Kuyt til verdens ende.

-Riera har vist glimt i enkeltkamper, mot Hull var han fantastisk svak og bidro virkelig ingenting. Ble byttet ut og erstattet med en defensiv midtbanespiller.

-Benayoun viser i korte øyeblikk at han har god teknikk og er rimelig hurtig. God i første, bidrar ingenting i 2.

-Dossena er en vandrende katastrofe og er feilplassert hver gang Hull går fremover. Han er ikke så værst på når Liverpool angriper, men satt under press gjør han store feil hele tiden.

-Arbeloa har vokst til en god høyreback og er sammen de to på midten helt klart god kampen igjennom.

Liverpool har nå 3 kamper på rad hjemme uten seier. Ikke veldig imponerende.

 

ManU har tidligere blitt beskrevet som bunnsolide og med god backup over hele linjen. Jeg deler absolutt ikke den vurderingen.

-Mot Spurs spiller en mann verdsatt til 320 mill i 90 minutter uten å løpe mer enn ca 1 km. Han går, eller lunter hele kampen igjennom og får huden full av Fletcher!! grunnet sin manglende vilje og innsats.

-Ronaldo var svak, men viser i perioder at han kan. Viker uintr i store deler av kampen.

-Tevez løper, løper og løper. Men, han løper mest på tvers eller bakover. Fremover er han helt ufarlig.

-Fletcher er den beste på midtbanen og det ene og alene fordi han løper litt og ikke slår ballen til nærmeste motspiller. Utrolig mange personlig feil fra begge lag.

-Carrick har nylig kommet tilbake etter skade og bar preg av det. Tung, treg og bidro ikke til noe hverken fremover eller bakover.

-Park er i perioder positiv, men forsvinner helt i andre perioder. Har dog god arbeidsmoral og motor. Skaper noen halvsjanser med løpene sine.

-O`Shea bidrar null og nix fremover, gjør småfeil bakover stadig vekk. Elendig i plasseringsspill.

I denne kampen kunne man hvertfall ikke se at erstatterene er bedre enn våre. Dette var en kamp hvor ManU måtte stille med flere av reservene for første gang i år. Det vil skje igjen senere sesongen og jeg er overbevist om at de vil avgi poeng mot mange lag i årets PL.

Kampen var forøvrig utrolig kjedelig med dårlig tempo og veldig mange upressede feil. Uavgjort var vel i bunn og grunn et rettferdig resultat.

 

Chelsea har på papiret to lag som begge kunne være gode nok til å vinne PL. Problemet er at det ikke funker helt når alle vil ha ballen og alle vil være sjef. De blir kanskje snytt for en straffe, men bortsett fra det har faktisk West Ham de klart største sjansene og burde ha vunnet.

-Lampard som vanlig den beste sammen med Anelka.

-Mikel fantastisk stødig og gjør ryddejobben prikkfritt.

-Anelka on and off

-Drogba god første 20 av 2. Deretter svak og nesten usynlig. Blir tatt ut av Davenport gang på gang.

-Terry fremstår usikker og tildels klønete flere ganger. Savner sin faste makker.

-Alex svak og feilplassert mange ganger.

-Bosingwa starter som mot oss, men blir helt klart sliten og angriper knapt i 2. omgang. Virker å ha dårlig motor selv om topphastigheten er fantastisk. Eneste spiller jeg har sett følge Clichy i løpsduell noen sinne.

 

Så hva vil jeg med dette? Jeg vil understreke at man ikke kan forlange seier i noen kamper i PL per idag. Alle tar poeng mot alle. For noen år siden burde dette gitt klare seiere til alle de 4 store, men slik er det ikke. Alle lage har forbedret seg og henter landslagsspiller på nesten alle plasser. Marginene er blitt mye mindre og har man en litt svak dag så ender det med poengtap uansett hvem du møter.

Det andre jeg vil understreke er at man ikke kan hente inn en eller to spillere og så er alle sorger slukket. Man kan hente så mange man vil, men er selvtilliten, viljen og flyten borte så vinner man ikke fotballkamper uansett om du heter Deco, Ballack eller Ronaldo.

Vi er per idag ikke langt bak de beste og vårt toppnivå, selv med dagens stall, er i mine øyne høyere enn hos de andre lagene. Vi sliter med jevnhet og kanskje litt på innsats i perioder, men får vi et par kamper uten tap nå tror jeg ting vil snu og vi igjen vil få se fotball The Arsenal way.

Vi har ekstremt mye å gå på, det har nok ManU og tildels Chelsea også. Liverpool har rett og slett vist sitt toppnivå og det er, slik jeg bedømmer det, ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel på veg ned. Spørsmålet er vel om det er ein kort nedtur før nye oppturar??? Laget har potensialet, og både Diaby, Song, Denilson, Walcott, Bendtner, Vela og resten av unggutta har potensialet til og slå igjennom, MEN alle kjem ikkje til å gjere det.... Når skal Wenger ta nokre val om kven som er gode nok og kven som ikkje er det?

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel på veg ned. Spørsmålet er vel om det er ein kort nedtur før nye oppturar??? Laget har potensialet, og både Diaby, Song, Denilson, Walcott, Bendtner, Vela og resten av unggutta har potensialet til og slå igjennom, MEN alle kjem ikkje til å gjere det.... Når skal Wenger ta nokre val om kven som er gode nok og kven som ikkje er det?

 

Du trenger ikke å ha med Walcott her. Han er allerede kvalifisert.

Link to comment
Share on other sites

Men viser det seg allerede at denne ungdomssatsinga har slått feil eller må vi vente litt til for å se om vi får en opptur?

 

Vi har gradvis solgt unna/mista de store stjernene, men det er jo bare 6 mnd siden de siste gikk (Hleb, Flam, Lehmann) , det er derfor jeg stiller spørsmålet om det er for tidlig å vurdere.

 

Jeg synes ikke det som har skjedd siden man begynte å selge Vieira, Henry osv vitner om en opptrapping av den sportslige satsingen i klubben.

 

Det er ikke noen tvil om at det er mange gode spillere i klubben, og ikke noe hadde vært artigere hvis Arsenal ble slik Man u var på 90-tallet/00-tallet med masse "egenproduserte" talenter som dominerte engelsk fotball (de er ikke britiske da men.....), men jeg tror dessverre ikke Wengers prosjekt vil føre dit!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok klubben vår blir pent nødt til å fortsette med ungdomsarbeidet i flere år frammover,men det kunne helt klart vært komplimentert med en eller to klassespillere iløpet av sommermånene.

Tror det var litt lettere å få fram et godt lag slik united gjorde på 90 tallet enn det er idag,uten å ta noe ære fra det utrolige arbeidet som ble gjort av united den gang.

De siste årene så har klubber som chelsea og nå sist city fått så og si uendelige mengder med penger til spillerkjøp,og det blir helt klart nesten umulig for en klubb som driver på good old fashion way å konkurere med disse lagene i lengden.

Link to comment
Share on other sites

RP7: Takk, nå sparte du meg for masse tid :). Selv om vi har fryktelig mange unødvendige poentap i år, er vi ikke de eneste. I løpet av en måned har det vært to serioerunder hvor ingen av de 4 store har tatt 3 poeng. Det sier vledig mye om hvordan nivået har endret seg. Laget vårt er langt ifra feilfritt, men det er ikke så ille som mange skal ha det til. Sammenlignet med i fjor er det bevegelse og arbeidsinnsats jeg savner. Halvparten av spillerne kan ikke bli SÅ mye dårligere av at Hleb og Flamini dro. Problemene i laget ligger i hodet. Et kjøp av en dyr spiller vil kanskje gi vinnerinnstinktet tilbake blant noen i laget, da dette gir konkurranse innad i laget og viser ambisjoner fra Wengers side. Hvis derimot alle spillerne på laget begynner å løpe som duracellkaniner, peiser framover på kontringer de gangene vi har sjansene og generelt beveger seg bedre, vil det har en større effekt enn et kjøp av Barry/Alonso/Toure/Veloso/Ribery o.s.v. Wenger kommer aldri til å splashe ut med masse cash og kjøpe inn 3 nye stjernespillere. Han kjøper nok maks inn en smådyr spiller og en rutinert spiller i januar. Noe shoppspree kommer ikke til å skje, ikke med Wenger som sjef.

Link to comment
Share on other sites

Eit viktig moment i denne debatten er den totale mangelen på lagånd. Kven har ansvaret for det? Og kvifor er det blitt slik? Me har vore så heldige at me heilt sidan George Graham's tid har hatt ein heilt suveren kampmoral blant spelarane. Den er no borte vekk, og den forsvann saman med vår berømte forsvarsrekkje, samt folk som Vieira, Pires, Bergkamp, Ljungberg og Flamini.

 

I staden opplever me no at yngre spelarar som etter beste evne prøver å få fotfeste på dette nivået vert hengt ut til tørk og stempla offentleg som "ikkje gode nok" av ein yrkeskollega som på toppen av det heile var lagets kaptein. Det er ganske spesielt dette, og eg veit ikkje om nokon andre klubbar som driv denne forma for "personalpolitikk". Kontrasten til Adams og Vieira er jo slåande. Dei gjorde begge det som stod i deira makt for å støtte og oppmuntre unge spelarar. Slik ståa er har me no ei rekkje yngre spelarar som slit med sjølvtilliten, og på ingen måte får vist det dei er gode for (sjøvsagt etterfylgd av den obligatoriske slakta her på forumet).

 

Det herskar framleis ein del frykt blant dei yngre. Eg trudde den forsvann med Henry, men tok feil. Den lever i beste velgåande. Eit godt døme på dette er dei to siste kampane mot Wigan: Arsenal junior 3 - Wigan senior 0, med festfotball. Arsenal senior/junior 1 - Wigan senior 0, med gampefotball.

 

Eg kan ikkje sjå noko anna løysing på dette enn at personar som skapar frykt og uro, og på den måten destabiliserer klubben, må vekk. Dette er ei form for illojalitet me ikkje kan leve med i lengda.

Eg vonar i tillegg at Wenger gjer fylgjande i Januar: A: Hentar inn eit par rutinerte klassespelarar, utan å skjele for mykje til prislappen denne gongen, som i tillegg har evner til å fylgje opp dei yngre på ein god måte.

B: Bit i det sure eplet og hentar attende Flamini, gjerne på ein låneavtale fram til sommaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Spørsmålet mitt er: Hvor i h******* er kjøpene!?

Vi har hatt en helt middelmådig og trist sesong inntil nå men har fortsatt gode sjanser i både cupen og Champions League, vi er ikke HELT hektet av i PL heller, men der vil det jo og være ekstremt viktig og i det hele tatt komme blant topp fire.

 

Vi har pengene på bok, laget skriker etter forsterkninger både i topp og bredde, HVA SKJER? :P

 

På toppen av alt er vår desidert viktigste spiller langtidsskadet. Men så er det eneste Wenger sier at vi kanskje ikke skal kjøpe en spiss likevel, hva skal vi da kjøpe? En femtenåring som er god når han er 22 og stikker billig til en klubb der han får høyere lønn når han er 24.

 

Flere av kampene våre mot svak motstand har vært det en på godt norsk kaller rævva, jeg snakker da om kamper vi spiller med tilnærmet førsteelver, for da ikke å snakke om når 2. og 3.valgene skal inn.

 

Men for all del, la oss ikke kjøpe, de fleste spillerne som er blant verdens 100beste fotballspillere har både rundet 20 OG koster penger, hvorfor skulle vi kjøpe de da?

EDIT:

Jeg leste innlegget Cyclobs linket til:

Han skriver der at på lang sikt ser det fantastisk bra ut, ja men vel og merke HVIS klubben beholder disse spillerne. Hleb og Flamini har 10-15 gode år igjen på fotballbanen men hadde også slått ut i full blomst i Arsenal, nå er de borte for en slikk og ingenting, Hleb ble gitt bort, Flamini gikk som bosman.(Noen som mener Daniel Alves er verdt 350millioner hvis Hleb kun er verdt 150!)

Det er ikke verre enn at de beste spillerne vil spille i klubber der de har størst sjanse å vinne alle turneringer klubben er med i, og det gjelder denne sesongen og neste sesong, veldig få tenker da på den 4. og 5. som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vi har pengene på bok, laget skriker etter forsterkninger både i topp og bredde, HVA SKJER? :P

 

Det som skjer er:

 

1. Vi må tenke økonomisk og holde på det vi har i disse kritiske, økonomiske tider

 

2. I følge Wenger vil troféene komme - derfor liten grunn til å kjøpe når Wenger "alltid" har rett (Ref. Arsenal.com)

 

3. Hvorfor kjøpe når vi snart har flere spillere tilbake fra skade som forhåpentligvis kan løfte laget?

 

Tipper Wenger tenker noe à la dette. Det gjenstår å se :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...