Jump to content

Vassiriki Abou Diaby


pacman

Recommended Posts

Å forsvare Diabys start på denne sesongen er det samme som å forsvare Songs start på forrige sesong. Ja, Song er i ferd med å slå til, men Wenger "ofret" forrige sesongs tittelmuligheter ved å gi han sjanse på sjanse da han pinlig tydelig ikke var god nok. Dette kan for så vidt også sies om Denilson.

Er det riktig å ofre nok en sesong ved å bruke spillere som trenger flere måneder på å bli gode nok?? Man kan sitte å skryte Abou oppi skyene om han slår til og blir en klassespiller på vårparten, men hva hjelper vel det om vi allerede hektet av i tittelkampen??

For sannheten er den at Diaby for øyeblikket er langt unna det nivået som kreves for å spille fast på midtbanen hos et lag som skal utfordre Chelsea og United.

 

Arshavin og Vermaelen er allerede store publikumsfavoritter etter at Wenger KJØPTE dem i henholdsvis januar og juli. Begge har blitt kåret til månedens spiller og har hatt meget stor innflytelse på de sportslige resultatene. Hva har professoren lært av det?? Tydeligvis svært, svært lite. Det illustreres best ved den stadige bruken av Diaby som med enkelthet kunne blitt erstattet med en bedre spiller i sommer. Ifølge klubben har vi plenty med cash to splash. Og det er dyrere å falle utenfor topp 4 enn å kjøpe et par klassespillere som kan heve laget NÅ. Er ikke det viktigste å vinne??

 

Avslutningsvis vil jeg si at det maset om at vi alle er ute etter hakkekyllinger er sterkt overdrevet. Grunnen til at Diaby får massiv kritikk nå er fordi han har spilt svakt og aldri egentlig har bevist nok til å forsvare en plass på laget. Akkurat som Song og Denilson ble hakket på i fjor. De var heller ikke gode nok da. Wenger er imidlertid den som bør få høre det. Det er han som tar ut laget....

 

Ps. Mmaelaen: Den statistikken du viser til må enten være riv ruskende gal eller så må ølen på puben ha vært av det sterke slaget. Bare 1 feilpasning??

 

Se noen kamper fra både høst og vårsesongen i fjor på nytt så vil du se at Song på langt nær var så dårlig som de fleste vil ha det til. Han dominerte i mange kamper før hylekoret klarte å innse at det hadde tatt feil. Laget som helhet fungerte ikke og Song ble utpekt som synderen. Det samme gjelder i stor grad for Diaby i år. Mye av kritikken er rett og slett tull, og man velger i de verste tilfellene å bortforklare det han gjør bra for å fremheve det han ikke gjør bra. Minner mer og mer om den usaklige kritikken både Eboue, Song og Denilson har vært utsatt for.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Litt interessant statistikk fra forrige kamp til Diaby kritikerne:

 

I need to pull out stats again to defend Diaby’s performances as well now? Okay this is from the game against Fulham, where apparently he had an awful match.

Those who say Diaby can’t pass – He made 1 unsuccesful pass out of 27 passes in total.

Those who say Diaby can’t tackle- He won 8 of his 14 tackles.

Those who say Diaby can’t read a game – He made 5 successful interceptions or alternatively, 100%.

Those who say Diaby can’t defend for the team- He made 3 successful clearances. Alternatively, 100%

 

http://gunnerstoday.wordpress.com/2009/09/...iaby-fully-fit/

 

den statistikken tror jeg ikke på!!

tror du må ta og se kampen om igjen, lest flere børskarakterer og han får stort sett dårligst av alle på banen i den kampen..

 

står lite om hvor mange balltap han hadde, ble jo skuppet av ballen som om han skulle hvert 160 og 45 kg flere ganger..

hvis statistikken din stemmer, er det vel et bra bevis for potensialet hannes men ikke noe som reflekterer denne kampen..

 

diaby har ikke fortjent det klippekortet wenger har gidd han!!

 

håper han holder seg unna banen i kveld

Link to comment
Share on other sites

den statistikken tror jeg ikke på!!

tror du må ta og se kampen om igjen, lest flere børskarakterer og han får stort sett dårligst av alle på banen i den kampen..

 

står lite om hvor mange balltap han hadde, ble jo skuppet av ballen som om han skulle hvert 160 og 45 kg flere ganger..

hvis statistikken din stemmer, er det vel et bra bevis for potensialet hannes men ikke noe som reflekterer denne kampen..

 

diaby har ikke fortjent det klippekortet wenger har gidd han!!

 

håper han holder seg unna banen i kveld

 

denne statistikken stemmer overhodet ikke. fulgte selv noen punkter for 1. omg, og det ble nedslående for diabys del. nevnte vel en par av de i kamptråden mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Se noen kamper fra både høst og vårsesongen i fjor på nytt så vil du se at Song på langt nær var så dårlig som de fleste vil ha det til. Han dominerte i mange kamper før hylekoret klarte å innse at det hadde tatt feil. Laget som helhet fungerte ikke og Song ble utpekt som synderen. Det samme gjelder i stor grad for Diaby i år. Mye av kritikken er rett og slett tull, og man velger i de verste tilfellene å bortforklare det han gjør bra for å fremheve det han ikke gjør bra. Minner mer og mer om den usaklige kritikken både Eboue, Song og Denilson har vært utsatt for.

 

Laget fungerte meget bra med Flamini og Gilberto noen måneder tidligere og med to såpass kvalitetssterke sentrale midtbanespillere i avgang forventet vel 99 av 100 Arsenal-supportere at en erstatter eller to ville komme inn. Dette skjedde ikke og dermed fikk Song og Denilson muligheten til å spille seg inn på laget. Som resultat begynte vi å tape midtbanekrigen i kamper mot middelshavfarere og bunnlag som Stoke, Hull og Sunderland med flere. Flere av disse kampene endte med poengtap og sørget for at vi i realiteten var hektet av titelkampen så tidlig som i oktober.

Konsekvensen av å være underlegne i duellspillet og gjenvinningsfasen på midtbanen ble for alvor demonstrert i Cescs svake spill. Mangelen på en kompetent makker gjorde at han tilsynelatende følte seg tvunget til å ta unødvendige skippertak defensivt. Det gikk helt klart utover hans offensive bidrag og igjen vår evne til å skape noe fremover. Han er tross alt dirigenten og burde frigjøres mest mulig fra defensive oppgaver. Han var vel også på et tidspunkt ute i media og påpekte at midtbanen hadde for lite kvalitet sammenlignet med året før. Correct me if I`m wrong.

 

Song spilte seg imidlertid stort opp på vårparten og hadde flere brukbare kamper. Så langt denne sesongen har han vært glimrende og kun Vermaelen og kanskje Gallas har vært bedre. Og ingenting gleder meg mer. Poenget mitt er derimot dette; skal vi la Diaby bruke første halvdelen på sesongen på å bevise noe han fremdeles ikke har bevist?? Og dermed nok en gang, i verste fall, snuble ut av tittelkampen før jul.

Han har vært her i tre år uten å forbedre seg, hvorfor skulle han plutselig slå til nå? Song og Denilson har iallefall hatt en gradvis utvikling hele veien. Abou har stått på stedet hvil i 45 måneder.

Ikke ser han ut til å ha de rette holdningene heller. Jogger hjem når motlaget er i overtall og virker ukonsentrert i store deler av kampene han spiller.

 

Du sier vi ikke legger merke til det han lykkes med. Kan du da fortelle meg hva det er han egentlig lykkes med?? Bortsett fra glimtvis briljanse på grunn av overlegne ferdighetsmessige forutsetninger er det jammen meg lite å skryte av. Poenget er at en spiller kan ha bøttevis med ferdigheter og talent, men lykkes ikke om han ikke har et tilsvarende godt fotballhode. Diaby ser ut til å være en slik spiller.

 

Hylekoret mot Diaby er slettes ikke overdrevet. Er det en spiller som har sluppet mye unna er det nettopp han. På grunn av et tilsynelatende kjempepotensial, likhetene med Vieira og sin tidvis artistiske spillestil er det mange som har forsvart han i kamper og perioder hvor han vært grenseløst svak. Nå begynner folk å miste tålmodigheten og det forstår jeg JÆVLIG godt!

 

Er det noen som har fått ufortjent kritikk så er det Eboue.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Diaby, etter min mening, er ikke at han ikke kan sentre en presis ball, eller at han ikke kan takle, bryte osv. Hans problem er at han i 9 av 10 situasjoner tar feil valg. Når han åpenbart må sentre ballen, så skal absolutt han drible. Når han har fri bane å gå på, så sentrer han ballen i støtte, og angrepet er over. Dette skjer gang på gang, og det begynner å gå meg på nervene. Greit at han kan lære av det han gjør, men dette har han nå gjort i hele sin Arsenal karriere. Det eneste positive med Diaby på banen er at vi skaffer oss en del frispark når han blir felt på mange av hans dribleraid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så glad for at det er Wenger som styrer og klubben, og som bestemmer hvem som skal spille kampene. Hadde hylekoret her inne fått bestemme hvem som skulle kjøpes/selges, og hvem som skulle spille kampene, hadde vi både rykket ned og gått konkurs

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så glad for at det er Wenger som styrer og klubben, og som bestemmer hvem som skal spille kampene. Hadde hylekoret her inne fått bestemme hvem som skulle kjøpes/selges, og hvem som skulle spille kampene, hadde vi både rykket ned og gått konkurs

 

Vi er fans og forumister. Vi er ikke managere. Som supporter har vi vår egen mening, og som forumist uttrykker vi vår mening. Wenger sin jobb er å lede laget på best mulig måte. Han mener at det beste for klubben er at Diaby spiller. Jeg mener det beste for klubben er at noen andre får sjansen istede for Diaby. Jeg er ingen kritikker av Wenger, men akkurat på dette punktet er jeg uenig med han, og min mening er at Arsenal hadde vært et bedre lag med Diaby på benken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så glad for at det er Wenger som styrer og klubben, og som bestemmer hvem som skal spille kampene. Hadde hylekoret her inne fått bestemme hvem som skulle kjøpes/selges, og hvem som skulle spille kampene, hadde vi både rykket ned og gått konkurs

Amen, du skriver ned ordene jeg sitter med i hodet, blir GAL av all sutringen her inne, som jeg mener er uten grunn..Selvfølgelig skal man benevne om noe ikke er som det skal, men det OVERDRIVES veldig....

 

Er stolt av klubben, manager, måten klubben drives og alle spillerne :)

Link to comment
Share on other sites

Men så fint å vere supporter og ikkje vere ein del av hylekoret da! Da kan de lene dykk attende å cruise inn seriegullet i mai, med Diaby som årets spelar :)

 

Eg ser at Diaby har eit potensiale. Han har ein fysikk som mange vil vere misunnelge på, og eit herleg driv med ballen. Situasjonen der Rooney prellar av og får gult kort i etterkant er det ikkje mange spelarar i verda som gjere etter Diaby. Likevel, mannen (han er ikkje veldig ung lenger) gjere utruleg mange gale val. Stort sett klarer han aldri å gi frå seg ballen på ein slik måte at det skaper noko positivt. Han får ganske ofte frispark, men som regel er det fordi han somlar så lenge med ballen at han blir tackla når laget hadde vore tjent med ei rask pasning. Han vinn på tross av sin fysikk utrulig lite duellar samt lagar mange frispark. Mi klare meining er at Diaby ikkje er 1.lags materiale pr. dags dato, men sidan vi ikkje har andre alternativ må han spele og det svekkar Arsenal.

 

Dette er Wenger sitt val og sin politikk. Ingenting vil glede meg meir på Diaby sine vegne om han tar steget og blir den klassespelaren som potensialet tilsei, men det blir veldig trist om det skal koste oss CL plass eller trofe. Eg trur at eit kjøp av t.d. Barry i sommar hadde gjort at vi stod med 4-6 poeng meir til no iår...

Link to comment
Share on other sites

Vi er fans og forumister. Vi er ikke managere. Som supporter har vi vår egen mening, og som forumist uttrykker vi vår mening. Wenger sin jobb er å lede laget på best mulig måte. Han mener at det beste for klubben er at Diaby spiller. Jeg mener det beste for klubben er at noen andre får sjansen istede for Diaby. Jeg er ingen kritikker av Wenger, men akkurat på dette punktet er jeg uenig med han, og min mening er at Arsenal hadde vært et bedre lag med Diaby på benken.

 

Jeg har ennå tilgode å se ett eneste alternativ til hvem vi skal benytte som ikke svekker oss. Har hørt Rosicky blitt nevnt og Wilshere og Ramesy. Rosicky vil nok styrke laget offensivt. Om Wilshere og Ramsey vil gjøre det pr. dags dato er jeg ikke like sikker på, selv om de fleste tror det bare er å putte innpå Wilshere, og at han skal briljere fra første stund. Problemet med alle disse tre, er at de ikke har de deffensive styrkene til Diaby. Arsenal uten Diaby pr. dags dato kommer til å slite kraftig på deffensive dødballer, med tanke på at vi har såpass mange kortvokste spillere.

 

Og hvis man ser på dagens kamp, så er ikke Bendtner med. Vil bli spennende å se deffensive dødballer imot dersom vi skal spille uten Bendtner og Diaby.

 

En ting er å være kritiske til spillere. En annen ting er å faktisk forsøke å se konsekvensene med å sette ut spillerne som blir kritisert. Det tror jeg faktisk ikke så mange her har gjort nemmelig. Det virker som flere tror det er bare å hive innpå en annen spiller, så vil alt bli så veldig mye bedre, og at vi da kommer til å vinne alle kampene våre og vinne alt som er osv. Er det en ting som er sikkert, så er det at det absolutt ikke er så enkelt som det i fotball.

 

Så kan det jo være at Wenger ser noe som ikke vi supporterne ser, noe som gjør at han benytter Diaby på banen fremfor andre spillere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå tilgode å se ett eneste alternativ til hvem vi skal benytte som ikke svekker oss. Har hørt Rosicky blitt nevnt og Wilshere og Ramesy. Rosicky vil nok styrke laget offensivt. Om Wilshere og Ramsey vil gjøre det pr. dags dato er jeg ikke like sikker på, selv om de fleste tror det bare er å putte innpå Wilshere, og at han skal briljere fra første stund. Problemet med alle disse tre, er at de ikke har de deffensive styrkene til Diaby. Arsenal uten Diaby pr. dags dato kommer til å slite kraftig på deffensive dødballer, med tanke på at vi har såpass mange kortvokste spillere.

 

Og hvis man ser på dagens kamp, så er ikke Bendtner med. Vil bli spennende å se deffensive dødballer imot dersom vi skal spille uten Bendtner og Diaby.

 

En ting er å være kritiske til spillere. En annen ting er å faktisk forsøke å se konsekvensene med å sette ut spillerne som blir kritisert. Det tror jeg faktisk ikke så mange her har gjort nemmelig. Det virker som flere tror det er bare å hive innpå en annen spiller, så vil alt bli så veldig mye bedre, og at vi da kommer til å vinne alle kampene våre og vinne alt som er osv. Er det en ting som er sikkert, så er det at det absolutt ikke er så enkelt som det i fotball.

 

Så kan det jo være at Wenger ser noe som ikke vi supporterne ser, noe som gjør at han benytter Diaby på banen fremfor andre spillere.

 

At Ramsey og Wilshere har et større potensial enn Diaby er det vell ingen tvil om. For å få ut dette potensialet trenger de spilletid og tillit. Rosicky er en mye bedre spiller enn Diaby offensivt, defensivt kan jeg si meg enig med deg at Diaby kan være god å ha på dødballer. Men at Diaby får spille fra start gang på gang, når Rosicky og ungguttene må sitte på benken syns jeg er fryktelig synd. I dag møter vi et lag som er meget gode på dødballer, og, som du sier, nå som Bendtner er ute så er det greit at Diaby får starte. Men jeg vil se Ramsey eller Rosicky fra start mot Blackburn, ettersom Bendtner da mest sannsynlig er tilbake.

Link to comment
Share on other sites

At Ramsey og Wilshere har et større potensial enn Diaby er det vell ingen tvil om. For å få ut dette potensialet trenger de spilletid og tillit. Rosicky er en mye bedre spiller enn Diaby offensivt, defensivt kan jeg si meg enig med deg at Diaby kan være god å ha på dødballer. Men at Diaby får spille fra start gang på gang, når Rosicky og ungguttene må sitte på benken syns jeg er fryktelig synd. I dag møter vi et lag som er meget gode på dødballer, og, som du sier, nå som Bendtner er ute så er det greit at Diaby får starte. Men jeg vil se Ramsey eller Rosicky fra start mot Blackburn, ettersom Bendtner da mest sannsynlig er tilbake.

 

Oki...La oss si at Diaby blir benket mot Blackburn på søndag. Og Rosicky eller Ramsey får plassen hans. Så ender det med at vi taper kampen, grunnet at vi ble for svake på deffensive dødballer. Hva skjer da? Jo, da sitter de samme folkene som har kritisert Diaby og hudfletter andre spillere. Da kommer debatten om at vi sparer oss til fant, at vi burde ha styrket laget. Mens kanskje det mest logiske svaret ville vært at vi hadde unngått å tape med Diaby på laget. Håper du ser poenget mitt.

 

For problemet med dette forumet, er at uansett utfall av kampen, så er det alltid 1 eller 2 spillere som skal kritiseres. Jeg er sikker på at om vi hadde vunnet en kamp 10-0, så hadde vi likevel sittet her inne og kritissert.

Link to comment
Share on other sites

At Ramsey og Wilshere har et større potensial enn Diaby er det vell ingen tvil om.

 

Tja, Wilshire har nok større potensiale, men kanskje ikke Ramsey? Uansett er det vel INGEN (?) som har stilt spørsmål ved potensialet til Diaby. Problemet hans er vel at utviklingen de siste par årene har stagnert noe, og at han hele tiden sliter med å holde prestasjonene på et stabilt høyt nivå. Han er rett og slett for ustabil, ikke bare fra kamp til kamp, men også i løpet av enkeltkamper, der han kan gå fra lilleputtfeil, via total fraværenhet, til verdensklasse i løpet av sekunder...

Link to comment
Share on other sites

Tja, Wilshire har nok større potensiale, men kanskje ikke Ramsey? Uansett er det vel INGEN (?) som har stilt spørsmål ved potensialet til Diaby. Problemet hans er vel at utviklingen de siste par årene har stagnert noe, og at han hele tiden sliter med å holde prestasjonene på et stabilt høyt nivå. Han er rett og slett for ustabil, ikke bare fra kamp til kamp, men også i løpet av enkeltkamper, der han kan gå fra lilleputtfeil, via total fraværenhet, til verdensklasse i løpet av sekunder...

 

Kan ikke si meg uenig i det. Ingen tvil om at Diaby har et potensiale som er stort.

Fysikken ,hodestyrken og måten han kan ta seg forbi både en og to motstandere

er viktige egenskaper som ikke Ramsey f.eks besitter.

Diaby's store svakhet er at han kan variere mye i prestasjonene,MEN syns lilleputtfeilene har vært markert mindre denne sesongen. Med en positiv utvikling videre kan han bli en koloss på midten slik jeg ser Song

har blitt. Mye pga Wengers tålmodighet og læring.

Diaby er definitivt ikke så dårlig som enkelte på forumet her mener.

Link to comment
Share on other sites

Problemet hans er vel at utviklingen de siste par årene har stagnert noe, og at han hele tiden sliter med å holde prestasjonene på et stabilt høyt nivå.

 

At utviklingen hans har stagnert noe og at han vært utstabil tidligere, vil jeg faktisk påstå komme av at han har slitt mye med skader, samt at han for det meste har blitt spilt fullstendig ute av posisjon. Denne sesongen har han fått spille i en posisjon som passer han veldig bra, og jeg ser iallefall en helt annen Diaby nå enn det jeg har sett tidligere. Dette viser bare at riktig posisjon i laget og tillit over tid har mye og si for spillere.

 

Jeg er også enig med mmaelan i at Diaby har vært langt fra så dårlig hittil i år som han har vært tidligere sesonger. Han har luket bort mye av feilene sine, og har blitt mye flinkere til å spille fra seg ballen. At det er litt å gå på der ennå får så være. Jeg skal klare å leve med det, når jeg vet hva hans kvaliteter kan ha å si for vårt spill.

 

Jeg blir rett og slett flau på vegne av Arsenalsupportere når en av våre debattanter presterer å skrive i kamptråden for Olympiakoskampen at Diaby var en skam på lørdag. Slike kommentarer bør ikke høre hjemme på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Diaby blir belønnet med bånnkarakterer blant de som gir poeng i poengtråden. Han blir også kritisert i kamptråden. Jeg kan umulig ha sett samme kamp.

 

Diaby var STOR i førsteomgangen mot Olympiakos. Han taklet i høyden og på bakken, snurret rundt med grekere over nesten hele banen, og tok med seg ball og sendte den videre så det var en fryd å se på. 29 vellykkede pasninger ga 'successful passes' på imponerende 89%. Verdensklasse!

 

Det er tydelig at han stortrives som indreløper hvor han blir mer involvert. I går var han vel også omtrent fri for taktiske feilvalg, noe han etter min mening har slitt med tidligere.

 

Jeg skulle ønske noen kunne stille meg spørsmålet "Hvilken av dagens Arsenalspillere kan bli kåret til Verdens Beste Spiller om et par år?"

 

Diaby har alt som trengs!

Link to comment
Share on other sites

Da eg hadde problem med stream, (spesielt i første omgang) er mi vurdering av Diaby gjort på litt manglande grunnlag.

 

men, Diaby var bedre i går enn lørdag, på samme måte som Arsenal var bedre.

I første omgang ser eg ein pluss involvering på Diaby der han bryt forbi eit ledd og spelar ballen vidare så vi kan skape ein sjanse. Han har ein stygg ballmiss på det eg ser i første omgang. Elles har han masse "nøytrale" innvolveringar. DVS det å trille ballen 10-20 meter til ein lagkompis når ein upressa, ta ned ball upressa osv.

 

I andre omgang vart spenninga om vi skulle score for stor til å analysere grundig, men eg sit igjen med mykje av det samme inntrykket. Mange nøytrale involveringar. Få om ingen alvorlige balltap, men også få om ingen veldig gode offensive involveringar.

 

Alt i alt ein bedre kamp av Diaby enn sist, men eg meinar framleis han var eit av våre og kanskje vårt "weakest link". Når det er sagt, ser eg ingen som heller burde starte enn Diaby, så eg håper på ei bedring raskt, noko som nok berre skjer gjennom mykje speletid og tillit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Diaby blir belønnet med bånnkarakterer blant de som gir poeng i poengtråden. Han blir også kritisert i kamptråden. Jeg kan umulig ha sett samme kamp.

 

Diaby var STOR i førsteomgangen mot Olympiakos. Han taklet i høyden og på bakken, snurret rundt med grekere over nesten hele banen, og tok med seg ball og sendte den videre så det var en fryd å se på. 29 vellykkede pasninger ga 'successful passes' på imponerende 89%. Verdensklasse!

 

Det er tydelig at han stortrives som indreløper hvor han blir mer involvert. I går var han vel også omtrent fri for taktiske feilvalg, noe han etter min mening har slitt med tidligere.

 

Jeg skulle ønske noen kunne stille meg spørsmålet "Hvilken av dagens Arsenalspillere kan bli kåret til Verdens Beste Spiller om et par år?"

 

Diaby har alt som trengs!

 

Diaby har ALT som trengs for å bli verdens beste fotballspiller?? Når man i en alder av 23 år ikke har greid å luke bort så enkle feil som Diaby til stadighet begår så mangler du veldig mye.

 

At han har de fysiske og ferdighetsmessige forutsetningene til å nå veldig langt er ingen nyhet. Fotballhodet hans mangler dessverre fortsatt mye og det bremser utviklingen hans.

 

Hylekoret vil alltid være overdrevet på spillere som underpresterer, men det er en god grunn til at han er gjenstand for denne kritikken, som mange av dere ikke aksepterer. Han har ikke vært god nok. Den dagen han eventuelt slår til vil jeg være like glad som dere.

Man må få lov til å kritisere spillere uten å bli anklaget for å konsekvent lete etter hoggestabber. Dette er et debattforum tross alt.

 

PS: Gårsdagens kamp var en forbedring, men han var allikevel en av Arsenals minst gode (for alle hadde godkjent innsats i går, gledelig).

Link to comment
Share on other sites

Diaby har ALT som trengs for å bli verdens beste fotballspiller?? Når man i en alder av 23 år ikke har greid å luke bort så enkle feil som Diaby til stadighet begår så mangler du veldig mye.

 

At han har de fysiske og ferdighetsmessige forutsetningene til å nå veldig langt er ingen nyhet. Fotballhodet hans mangler dessverre fortsatt mye og det bremser utviklingen hans.

 

Hylekoret vil alltid være overdrevet på spillere som underpresterer, men det er en god grunn til at han er gjenstand for denne kritikken, som mange av dere ikke aksepterer. Han har ikke vært god nok. Den dagen han eventuelt slår til vil jeg være like glad som dere.

Man må få lov til å kritisere spillere uten å bli anklaget for å konsekvent lete etter hoggestabber. Dette er et debattforum tross alt.

 

PS: Gårsdagens kamp var en forbedring, men han var allikevel en av Arsenals minst gode (for alle hadde godkjent innsats i går, gledelig).

 

Klart det er lov å være uenig. I mine øyne var det 4 spillere som sto fram igår og hevet seg over resten. Backene var i storslag, mens Song og Diaby hadde tilnærmet full kontroll på midten.

 

Arshavin viste seg fra en bedre side i går enn på lenge, men ved minst tre anledninger spilte han ballen for langt foran seg i relativt upressede situasjoner. Tør ikke tenke på kritikken Diaby ville fått dersom han hadde gjort det samme.

 

Du skriver at hans fotballhode (taktiske valg) er for dårlig for en 23-åring. Jeg er bare delvis enig. Tatt i betraktning at han aldri har spilt sammenhengende over lengre tid, sjelden i en posisjon som passer ham og alle skadeavbrekkene, er det ikke så veldig rart. Jeg synes den kritikken passer bedre på fjorårets Diaby på venstreving enn årets Diaby som indreløper.

 

Da han ble kjøpt som 19-åring ble han presentert som defensiv midtbanespiller, og jeg har en følelse av at han kan bli Songs avløser under Africa Cup. Jeg tror han kan fikse den jobben også, men kommer til å savne hans unike evne til å krongle seg gjennom et helt pressledd på egen hånd. Et midtbaneanker må begrense risikoen.

 

Jeg ser ikke fram mot hans store gjennombrudd en gang i framtida - jeg ser det nå!

 

...litt på samme måte som jeg så Songs gjennombrudd i februar/mars 2009. :)

Link to comment
Share on other sites

Klart det er lov å være uenig. I mine øyne var det 4 spillere som sto fram igår og hevet seg over resten. Backene var i storslag, mens Song og Diaby hadde tilnærmet full kontroll på midten.

 

Arshavin viste seg fra en bedre side i går enn på lenge, men ved minst tre anledninger spilte han ballen for langt foran seg i relativt upressede situasjoner. Tør ikke tenke på kritikken Diaby ville fått dersom han hadde gjort det samme.

 

Du skriver at hans fotballhode (taktiske valg) er for dårlig for en 23-åring. Jeg er bare delvis enig. Tatt i betraktning at han aldri har spilt sammenhengende over lengre tid, sjelden i en posisjon som passer ham og alle skadeavbrekkene, er det ikke så veldig rart. Jeg synes den kritikken passer bedre på fjorårets Diaby på venstreving enn årets Diaby som indreløper.

 

Da han ble kjøpt som 19-åring ble han presentert som defensiv midtbanespiller, og jeg har en følelse av at han kan bli Songs avløser under Africa Cup. Jeg tror han kan fikse den jobben også, men kommer til å savne hans unike evne til å krongle seg gjennom et helt pressledd på egen hånd. Et midtbaneanker må begrense risikoen.

 

Jeg ser ikke fram mot hans store gjennombrudd en gang i framtida - jeg ser det nå!

 

...litt på samme måte som jeg så Songs gjennombrudd i februar/mars 2009. :D

 

 

At han ikke har fått spille over lengre tid i en og samme posisjon kan selvsagt ha betydning. Men det å gi fra seg ballen i rett øyeblikk og jobbe hjem når motstanderen er i overtall er egenskaper han må besitte uansett hvor på midtbanen han spiller. Det er såpass elementært at det er vanskelig å skjønne hvorfor Diaby sliter på disse områdene i en alder av 23. Etter 45 måneder synes jeg ikke han har hatt framgang i det hele tatt og det er bekymringsverdig.

 

Jeg var en av Songs største kritikere i fjor, men nå digger jeg han. Hans gjennombrudd var svært gledelig og vanvittig viktig for oss. Ser for øyeblikket ingen som kan steppe inn da han representerer Kamerun i januar. La oss håpe Diaby motbeviser meg på samme måten som Song. :)

Link to comment
Share on other sites

Laget fungerte meget bra med Flamini og Gilberto noen måneder tidligere og med to såpass kvalitetssterke sentrale midtbanespillere i avgang forventet vel 99 av 100 Arsenal-supportere at en erstatter eller to ville komme inn. Dette skjedde ikke og dermed fikk Song og Denilson muligheten til å spille seg inn på laget. Som resultat begynte vi å tape midtbanekrigen i kamper mot middelshavfarere og bunnlag som Stoke, Hull og Sunderland med flere. Flere av disse kampene endte med poengtap og sørget for at vi i realiteten var hektet av titelkampen så tidlig som i oktober.

Konsekvensen av å være underlegne i duellspillet og gjenvinningsfasen på midtbanen ble for alvor demonstrert i Cescs svake spill. Mangelen på en kompetent makker gjorde at han tilsynelatende følte seg tvunget til å ta unødvendige skippertak defensivt. Det gikk helt klart utover hans offensive bidrag og igjen vår evne til å skape noe fremover. Han er tross alt dirigenten og burde frigjøres mest mulig fra defensive oppgaver. Han var vel også på et tidspunkt ute i media og påpekte at midtbanen hadde for lite kvalitet sammenlignet med året før. Correct me if I`m wrong.

 

Song spilte seg imidlertid stort opp på vårparten og hadde flere brukbare kamper. Så langt denne sesongen har han vært glimrende og kun Vermaelen og kanskje Gallas har vært bedre. Og ingenting gleder meg mer. Poenget mitt er derimot dette; skal vi la Diaby bruke første halvdelen på sesongen på å bevise noe han fremdeles ikke har bevist?? Og dermed nok en gang, i verste fall, snuble ut av tittelkampen før jul.

Han har vært her i tre år uten å forbedre seg, hvorfor skulle han plutselig slå til nå? Song og Denilson har iallefall hatt en gradvis utvikling hele veien. Abou har stått på stedet hvil i 45 måneder.

Ikke ser han ut til å ha de rette holdningene heller. Jogger hjem når motlaget er i overtall og virker ukonsentrert i store deler av kampene han spiller.

 

Du sier vi ikke legger merke til det han lykkes med. Kan du da fortelle meg hva det er han egentlig lykkes med?? Bortsett fra glimtvis briljanse på grunn av overlegne ferdighetsmessige forutsetninger er det jammen meg lite å skryte av. Poenget er at en spiller kan ha bøttevis med ferdigheter og talent, men lykkes ikke om han ikke har et tilsvarende godt fotballhode. Diaby ser ut til å være en slik spiller.

Hylekoret mot Diaby er slettes ikke overdrevet. Er det en spiller som har sluppet mye unna er det nettopp han. På grunn av et tilsynelatende kjempepotensial, likhetene med Vieira og sin tidvis artistiske spillestil er det mange som har forsvart han i kamper og perioder hvor han vært grenseløst svak. Nå begynner folk å miste tålmodigheten og det forstår jeg JÆVLIG godt!

 

Er det noen som har fått ufortjent kritikk så er det Eboue.

 

 

Jeg har skrevet mye om dette før så noe blir ren gjentagelse:

 

Du spør hva han lykkes med, kort oppsummert i stikkordsform følgende:

 

-Han skaper mye rom for medspillere ved å ha stor bevegelsesradius, stor løpskapasitet

-Han er omtrent alltid spillbar

-Han kan gå av en eller flere motspillere i stor fart

-Han kan vende spillet med egne vendinger eller gode gjennombruddspass

-Nærteknikk som er nesten på høyde med Song

-Fysisk meget sterk og utgjør en viktig del av det defenisive arbeidet i eget felt

-God i første pressledd og forhindrer tidlige oppspill hvis vi mister ballen høyt

-Uforutsigbar for motstander da han kan spille kort, langt eller bryte gjennom pressledd. Alt dette skaper rom for resten av midtbanespillerene

-Han kan rullere på mange plasser på midten og fremme noe som skaper uforutsigbarhet for motstander

 

Når det er sagt så har han ting å jobbe med som alle andre. Han gjør feilvalg, han har av og til balltap på egen banehalvdel som er risikable, han kan virke umotivert eller falle ut i perioder og ha dårlige avleveringer. Men, poenget mitt er at summen av bidrag med og uten ball er veldig viktig for laget. Han skaper en balanse med Song som frigjør Fabregas og i går så vi hva Arshavin kan bidra med når han får rom og gode oppspill fra både Clichy og Diaby.

 

Diaby blir av og til lidende av at medspillere spiller ham i vanskelige situasjoner, virker som nesten forventer at han skal trylle seg ut mellom 2 og 3 spillere. Clichy har hatt en stygg tendens til å bidra til dette, men både mot Wigan og Fulham spiller Clichy sikrere med gode klareringer og da kommer Diaby også heldigere ut. I disse kampene har han blitt nesten hudflettet her inne, men han har på ingen måte vært verre enn sine kolleger. Kritikken er i mine øyne helt uberettiget. Han blir halshugget for feil også andre gjør uten at de blir kritisert. Sågar en som mente at han ikke burde få skryt for jobben han gjør i egen 16 fordi han er en stor spiller og det var derfor forventet at han skulle vinne dueller.. Da blir videre diskusjon umulig.

 

Jeg syns at han absolutt er blitt en huggestabbe og at hylekoret pånytt har funnet seg et offer uten grunn. Man leter etterhvert etter feil der de ikke er for å kunne kritisere ham og unngår å se hva han bidrar med. Dette er nøyaktig det samme som har skjedd med Denilson, Song og Eboue de siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett hvordan Flamini gikk fra å være hoggestabbe til å bli veldig viktig for oss før han forsvant. Det samme har skjedd med Song.

 

Tidligere var det omtrent ingen som ville sette hans navn på blokka når lagoppstillingen skulle settes opp. Nå er han nesten det første navnet mange setter opp. Wenger er fryktelig tålmodig med spillerne sine, så man omtrent kan bli irritert av og til, men allikevel så er dette noe av sjarmen også. Han er så lojal mot spillerne sine og har en såpass stor tro på dem at det er veldig imponerende å se på.

 

Diaby har som Kim skriver ovenfor blitt spilt i feil posisjon over lang tid. I tillegg har han slitt med mye skader. Da kan vi ikke forvente at han kanskje har kommet like langt utviklingsmessig som man hadde håpet på, men allikevel er han en utrolig spennende spiller som har et stort potensial. Jeg syns han har klart seg bra så langt denne sesongen, og jeg sikker på at han bare kan bli bedre og bedre.

 

Til tider har han fantastiske kamper og spiller veldig bra, så vi vet hvor god han kan være. Det som blir viktig for han er å klare å holde seg stabilt på det nivået, og nå har han sjansen med å spille mer sentralt på midtbanen over tid med tanke på at Denilson er skadet og da tror jeg vi kommer til å se mye positivt av Diaby fremover. Jeg håper i hvertfall det, fordi jeg unner han å klare å få et ordentlig gjennombrudd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...