Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Cazorla var ein av våre beste spelarar, men dersom han ikkje kan spele fotball har han liten verdi. La han få trene seg opp igjen i klubben, evt. gi han ei anna stilling/oppgåver. Dersom han blir frisk igjen er det liten tvil om at han bør få ein eit års spelarkontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Premier League har, i forkant av salget av de britiske tv-rettighetene for 2019-2022, uttalt at de sammen med FA vurderer å innføre en vinterpause i det engelske ligasystemet før den nevnte rettighetsperioden går ut (d.v.s. før 2022).

 

Vinterpauser er vanlige i mange ligaer i Europa, og det er ikke uvanlig å legge denne slik at festlighetene rundt jul/nyttår er innenfor denne pausen. Det skal ikke være aktuelt å ha engelsk fotballferie rundt jul/nyttår, det mest sannsynlige tidspunktet vil være en gang i januar da det ikke er internasjonale kamper i dette tidsrommet.

 

Hva mener så jeg? Jeg vet rett og slett ikke. Det er ingen tvil om at det er til tider et ganske tett kampprogram over en lang periode, så jeg kan se "behovet" for en kampfri periode, men hvis man skal opprettholde alle turneringene som engelske lag er med i så er det store argumentet mot en vinterpause at kampprogrammet blir enda tettere for lagene i ligaen og ikke minst for de som er med i Europa. Slik det er i dag så er det i deler av sesongen to kamper i uken flere uker i strekk.

 

Det er kanskje på tide å vurdere om f.eks. ligacupen har livets rett i dagens forma, hvis en vinterpause innføres.

 

Samtidig så er det slik at det er flere av de store ligaene i Europa som også har 20 lag i samme divisjon så det burde i utgangspunktet ikke være noe stort problem å bruke erfaringene fra de ligaene.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Hjemmelaget? Wow, den så jo knallbra ut! Hadde aldri trodd den var hjemmelaget hvis du ikke sa det

 

Jeg leverte Arsenal emblemet og font, resten fikset han. Gooner er litt off fra midten hvis man vil være skikkelig pirkete, uten at jeg bryr meg nevneverdig om det :)

 

 

Jeg vil også bli venn med vennen din Oivster.

 

BE

 

Alt er til salgs for riktig pris! ;)

Link to comment
Share on other sites

Arsenal startet sist sommer en omlegging/omorganisering av viktige funksjoner i Arsenal.

 

Det startet med Huss Fahmy som kom inn og tok ansvaret for kontraktene, både ved nysigneringer og ved kontraktsforlengelser. Omtrent samtidig kom Darren Burgess som ny sjef for det medisinske apparatet og "high performance". Sist høst ble Sven Mislintat ansatt som ny sjefsspeider og så fra 1. februar startet Raul Sanllehi i stillingen som "sportsdirektør".

 

Siste "tilskudd" på stammen er Josh Kroenke, dog bare midlertidig, som etter ryktene skal oppholde seg i London de neste tre månedene for å bli bedre kjent med og vurdere hele organiseringen av Arsenal.

 

Så hva kan Kroenke jr tilføre Arsenal, og for å være helt ærlig så har jeg ingen anelse. Det som likevel er sannsynlig er at junior fremover kommer til å avlaste senior og på sikt helt og holdent ta over Stan Kroenke sin rolle.

Josh Kroenke har allerede tatt over mye av ansvaret for et par av klubbene i USA, Denver Nuggets (basket) og Colorado Avalanche (ishockey), som Kroenkefamilien kontrollerer. Andre klubber under eierskap av Kroenkefamilien i USA er: Los Angeles Rams (Amerikansk fotball), Colorado Rapids ("europeisk" fotball), Colorado Mammoth (lacrosse) og Los Angeles Gladiators (Overwatch esports!!!?!).

 

En liten ekstra kommentar fra min side som gjelder styret i Arsenal (som jeg lenge har påstått er fotballfaglig inkompetente), så består det foruten "ungdommene" Kroenke jr (37) og Ivan Gazidis (53) av pensjonistene Kroenke sr (70), Lord Harris (75), Sir Chips Keswick (78) og Ken Friar (83). Sistnevnte er for meg en hedersmann, men det er på tide å fornye styret med å skifte ut både han og flest mulig av de andre pensjonistene med personer som er mer up to date i både forretningslivet og fotballverden........ mener nå jeg!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mens vi bare kan vente og håpe på at Arsenal en gang i fremtiden er tilbake i det gode selskap i Europa så vil denne turneringen fra neste sesong bli enda mer tilpasset de "store" fotballnasjonene.

 

De fire høyest rankede fotballnasjonene, det vil i praksis si Spania, Italia, England og Tyskland vil få sine fire beste lag (i ligaen) med direkte til gruppespillet. det betyr at det nå er slutt på at lag nr fire i PL må ut i kvalifiseringskamper og er garantert direkte plass i gruppespillet. Dette medfører da at andre nasjoner får svi og mister (kan komme til å miste) eller får redusert sine direkteplasser i CL.

 

Vinneren av Europa League er nå garantert plass i gruppespillet, i motsetning til foregående sesong der de kun var garantert en plass i siste kvalifikasjonsrunde (Vinneren gikk likevel direkte til gruppespillet av andre årsaker).

 

Når det gjelder rangeringen av de forskjellige klubbene i turneringen (får innvirkning på hvilken seeding de får) så vil hver enkelt klubbs resultater i Europa få mer innvirkning og de samlede resultatene for lagene fra samme nasjon vil i mindre grad virke inn på hvert lags rangering,

 

Rent økonomisk så vil fordelingen av totalpotten endres slik at mer av inntektene vil gå til de deltakende klubbene og mindre vil gå til "solidaritetspotten". De gode klubbene vil tjene mer, de svakere vil sannsynligvis få mindre av potten.

 

-------------

 

Når det gjelder visningen av Champions League på norsk tv så har Viasat kjøpt rettighetene til denne turneringen for perioden 2018 til 2021, men de har også inngått en avtale om å dele kampene med TV2.

TV2 vil fra kommende sesong sende to av de mest attraktive kampene i hver gruppespillsrunde og finalerundene på sine kanaler (og Sumo). Finalen i CL vil også bli vist på TV2's kanaler.

Link to comment
Share on other sites

her er fotballen i ferd med å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Som vanlig veier (kortsiktig) profitt tyngre enn sportslige aspekter.

 

Og for øvrig; sånn Arsenal fremstår nå har de uansett ingenting i turneringen å gjøre, og det er påfallende hvordan resignasjonen og apatien har rammet oss her inne. Søndagens "avsløring" var ydmykende og skremmende, men likevel egentlig noe vi har sett og advart mot i mange år. Det er ille at man har tillatt klubben å synke sånn inn i middelmådighetens ingenmannsland. Vanskelig å forstå hva slags virkelighetsoppfatning ledelsen i klubben har.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

@Piscator

 

Din vurdering deler jeg hundre prosent.

 

Ett inkompetent styre, en administrasjon uten "baller" og en manager som tiden har gått fra.

Jeg respekterer egentlig (selv om jeg er uenig i) at det fremdeles er deler av fansen som vil beholde Wenger (sannsynligvis av sentimentale grunner i hovedsak), men jeg sliter med å forstå de som fremdeles mener at han er "uerstattelig".

Link to comment
Share on other sites

Noen serierunder tilbake så kom det et spørsmål om ikke det er slik i Arsenal at kapteinen bestemmer om laget skal still med kortermede eller langermede overdeler i en kamp, og at det da er slik at alle spillerne stiller med denne type ermer.

 

Vår "materiellforvalter" Vic Ackers har nå kommet med svaret og svaret er ganske enkelt at det var slik, men det er dessverre (Ackers mening) ikke slik lenger. Slik jeg tolker artikkelen så er "tradisjonen" der fremdeles, men hvis det er noen av spillerne som ikke ønsker å følge kapteinens ønske så er det ingen som nekter dem å bryte den valgte ermelengden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter så kom jeg over en litt hypotetisk "lykkelig" ende på sesongen.

 

Akkurat nå så er det Manchesterlagene + Pool og Tottene som er nærmest plass i neste sesongs Champions League.

 

De to neste lagene på tabellen kan også i teorien kvalifisere seg til CL via andre omveier.

Chelsea er fremdeles med i denne sesongs CL og hvis de skulle vinne denne så er de automatisk kvalifisert til neste sesongs CL.

Arsenal er fremdeles med i denne sesongs EL og hvis de skulle vinne denne så er de også automatisk kvalifisert til neste sesongs CL.

 

Når det gjelder kvalifisering fra nasjonal liga til CL så er det en endring fra inneværende sesong, ved at lag nr fire slipper å spille kvallifiseringskamper til CL men er direkte kvalifisert.

Men UEFA har også satt en maksimumsgrense på fem lag fra hver liga som kan delta i CL. Dette betyr at hvis både Chelsea og Arsenal skulle vinne sine turneringer så vil de gå foran lag nr fire i ligaen når det gjelder deltakelse i CL, så hvilken glede ville vi ikke opplevd hvis Tottene først kvalifiserer seg til CL via en fjerdeplass for så å bli "kastet ut" etter at Londonrivalene vinner hver sin turnering.

 

Usannsynlig, både for Arsenal og Chelsea, men akkurat nå så tar jeg alle de hypotetiske "Arsenal-gledene" jeg kan finne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter ......

 

så kom jeg over denne bloggen fra nettstedet Highbury House.

 

Det er mye av det som blir servert på nettet av blogger og "nyheter" som jeg sliter med å ta alvorlig. Noe er ren spekulasjon og oppspinn. Noe er så tabloid at det er nesten skremmende, og som man kanskje har sett fra det jeg skriver av og til i andre tråder så putter jeg også "seriøse" norske media av og til i denne kategorien.

Men det er også en liten del av det som skrives og da helst hvordan andre "fans" virderer ståa i klubben som jeg tar mer alvorlig. Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt som skrives, men så lenge en artikkel virker å ha blitt skrevet med en viss analytisk teft så spiller det mindre rolle for meg om jeg er enig eller uenig, de er som regel lesverdige uansett.

 

Når det gjelder den nevnte artikkelen fra Highbury House så er det nok en av de der jeg i stor grad er enige i analysen til artikkelforfatteren.

 

Jeg velger nedenfor å ta med noen korte utdrag fra artikkelen som lang på vei samsvarer med meninger jeg har forfektet her på forumet i mange sesonger:

 

"One of the most important things about a squad regardless of what level the game is played at, a top manager will have the best possible spine in a team that he can possibly get within the constraints put upon them."

"We’re twelve points off of fourth place and that’s somewhere the club has never been during the twenty one years Arsene Wenger has been manager. It’s not just about where we sit in the League either, it’s about how we’ve got there."

"......we can look at Utd, Liverpool, Totts and Chelsea and say they’ve improved but I think we’d be kidding ourselves. They are just beating teams which we should have too but the squad is unbalanced, the team is disjointed and the most basic of errors are being being repeated time after time. As we’ve said before, the odd game here and there springs a nice surprise be there’s no consistency, certainly not on a positive level."

" Don’t get me wrong, it’s great to see us winning, but the performance was just another on a long list of tough to watch matches."

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha lest Bold sine kommentarer før Stoke kampen forstår man mer og mer at han har lite(n) innflytelse på avgjørelsene som blir tatt. Var mye «tror» «regner med» og «vet ikke» kommentarer gitt.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Wenger sier han har troa på at Laca og Auba kan spille sammen. Jeg er helt enig.

 

Laca er en mer spillende spiss enn det Auba er. Der Auba helst ønsker å ligge å lure for så å gå på løp i bakrom. kan Laca møte, drible, gå forbi motstander og har en grei pasningsfot. Sammen med Mkhi, Özil og Ramsey fra dypet kan dette bli en fryktet angrepsfemmer. Hvis Xhaka spiller slik han spilte mot Milan oftere kan dette bli bra. Men ser helst at vi henter inn en mer defensiv midtbanespiller som kan utfylle Ramsey for å få det beste ut av ham.

 

Wilshere kan se ut til å forsvinne i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og bladde gjennom Netflix og kom over en sesong av serien "Premier Leagues Legends". Der er spillere som for meg så absolutt ikke er legender, som f.eks. Tottenes "Cunt" Teddy, men et par severdige og meget feelgood episoder var der å finne. To av de største spillerne som har bekledd Arsenaldrakta i min tid som supporter og vel de beste spillerene som i den perioden har spilt i hver sin ende av banen, David Seeman og Thierry Henry. For de som måtte ha tilgang til Netflix så er det som sagt mye feelgood å få ut av de korte episodene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag kom beskjeden som mange hadde ventet på, og som noen hadde fryktet men visste ville komme. For meg personlig så burde det som skjedde i dag ha skjedde tidligere, men vi sitter fremdeles igjen med ett stort problem som heter eier og styre i denne klubben vår. Dessverre så er det vanskeligere å skifte ut en eier og ett styre enn det er å skifte seg med "ansatte" i systemet.

 

I dette innlegget så skal jeg ikke skrive så mye om Wenger, men mens vi venter på å få vite hvem som skal ta over som manager i Arsenal fra kommende sesong så har jeg noen tanker om fremtiden for klubben.

 

Jeg har skrevet i andre innlegg at jeg ikke har noen navn på hvem vår neste manager bør være, jeg har også identifisert tre potensielle managerkandidater blant tidligere Arsenalspillere, men jeg mener at ingen av de tre (Henry/Arteta/Vieira) er klare for en slik oppgave pr 2018.

 

Wenger har hatt en stor innflytelse på denne klubben, og noen av oss har ment at den har vært for stor. Dette er ikke noe jeg laster Wenger for, dette skyldes i hovedsak svake eiere/styre.

Men det kom signaler for ett år siden, da Wengers kontrakt skulle fornyes, at det var endringer på vei. Det var klare rykter om at Kroenke jr og Ivan Gazidis hadde ønsker om at Wenger med sin nye kontrakt skulle dele ansvaret for driften av laget med en "sportsdirektør" i den kommende kontraktstiden. Dette var noe Wenger tydeligvis var motstander av og Kroenke sr stoppet (i utgangspunktet) denne prosessen og Wenger fikk i teorien det samme ansvaret (makten) i sin nye kontrakt.

 

Selv om Kroenke sr gav Wenger sin støtte ved kontraktsinngåelsen våren 2017, så har det tydeligvis skjedd en del i kulissene, men det som har skjedd har nok vært med tanke på en managerbytte etter sesongen 2018/19 og ikke etter inneværende sesong.

Det har blitt ansatt mange "nøkkelpersoner" som synes å skulle bygge opp apparatet rundt både vår nåværende men ikke minst den kommende manageren (fra 2019). Det startet med an ansatt innenfor kontrakter/juss og en ny ansvarlig for det fysiske og medisinske apparatet.

Det forsatte med en ny sjefspeider som for meg virker å ha fått et større ansvarsområde enn den tidligere sjefspeideren og det kulminerte med ansettelsen av Raul Sanllehi som en slag ansvarlig for det sportslige støtteapparatet, han fikk ikke tittelen sportsdirektør men det er vel i praksis den rollen han er tiltenkt når en ny manager er ansatt.

 

Det som har skjedd når det gjelder ansettelsene i "bakromsapparatet" betyr at Arsenal er på vei til å bli en mer moderne klubb når det gjelder organisering av det sportslige apparatet, vi kommer nok aldri mer til å se en manager i Arsenal som får et ansvar eller en makt som tilsvarer det Wenger har hatt. Som sagt jeg legger ikke skylden på Wenger for å ha grepet det ansvaret/makten han har tatt/fått, men slik jeg ser det så er tiden over da en person kan bli "så stor" i Arsenal.

 

Jeg er tilhenger av kombinasjonen sportsdirektør og manager. Managerrollen vil få en helt annen betydning enn det den har hatt f.eks. under Wenger i Arsenal og Ferguson i ManU, men selv om jeg er tilhenger av en slik kombinasjon så er det viktig at rollene er klart definerte. Vår nye manager skal ha full kontroll når det gjelder det som skjer både på og av banen når det gjelder laget. Manageren skal være den sportslige ansvarlige og styre dette, men han skal ikke lenger ha den samme rollen når det gjelder rekruttering, når det gjelder logistikk o.s.v. Det som eventuelt er faren med en kombinasjon av sportsdirektør og managere er at manageren i praksis kan bli "degradert" til en sjefstrener der sportsdirektøren starter å blande seg inn i taktikk, spilleruttak o.s.v., derfor er som sagt en klar rollefordeling viktig.

 

Uavhengig av hvem vår neste manager blir så er det viktig at vedkommende blir klar snarest mulig. Arsenalstallen har et klart behov for å bygges opp igjen, ikke minst den defensive delen av laget, og i denne gjenoppbyggelsen så er det viktig at en ny manager er med fra første dag. Det er ikke bare viktig å få inn nye spillere, men disse spillerne bør passe inn i den fotballfilosofi som vår nye manager har. Ett av problemene med Wengers siste periode (pluss minus ti år) er at han til tider har hatt de rette spillerne til å fungere i hans fotballfilosofi, så det er viktig at det ikke bare fokuseres på spillernavn, men at det vel så mye fokuseres på spillertyper som er rette i systemet.

 

Jeg skrev lenger oppe i innlegget at jeg ikke har konkrete navn på hvem vår nye manager bør være, men jeg har konkrete tanker på hvem det ikke bør være. Det bør ikke være en manager fra et "middelmådig" engelsk PL-lag som kanskje har hatt en god sesong (som Moyes til United) eller en kontroversiell person som har rykte på seg for å komme på kant med spillere/ledere i tidligere klubber (som van Gaal til United). Jeg vil gjerne ha en manager fra "kontinentet" som har vist at han kan bygge et lag, det trenger på ingen måte være en "stjernetrener".

Jeg bryr meg svært lite om denne nye manageren klarer å skaffe oss pokaler og høy plassering i PL i sin første sesong (jeg sier selvsagt ikke nei takk til det heller), så lenge jeg utover sesongen sitter med følelsen av at dette er en person som vet hva han driver på med og som tydeligvis har (gode) ideer om hvordan Arsenal i løpet av to-tre år igjen kan bli en klubb som man automatisk anser som en av de engelske toppklubbene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kun er Vieira, Arteta og Mertesacker av tidligere spillere som burde vurderes som arvtaker.

 

Men jeg tror det vil være lurest å gå for en av disse; Allegri, Simeone, Tuchel, Enrique eller Blanc.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kun er Vieira, Arteta og Mertesacker av tidligere spillere som burde vurderes som arvtaker.

 

Men jeg tror det vil være lurest å gå for en av disse; Allegri, Simeone, Tuchel, Enrique eller Blanc.

 

Helst ikke Mertesacker. Virker for pinglete og snill.

Geir Bakke gjør det jo godt for Sarpsborg 08. Jeg lanserer han som kandidat.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

 

Helst ikke Mertesacker. Virker for pinglete og snill.

Geir Bakke gjør det jo godt for Sarpsborg 08. Jeg lanserer han som kandidat.

 

BE

Ikke uenig(om Merte), men det samme vil jeg da si om Arteta.

 

Leser at det ryktes at Mislintat vil ha Tedesco(Schalkemanager).

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

allegri og løw virker å være gode kandidater. Simeone har litt defensiv fotballfilosofi, men det trengs definitivt litt defensiv oppstramming i dette laget...! ;)

er skeptisk til å ansette mer uerfarne folk som Vieira, Henry. Også Tuchel er vel litt uerfaren, selv om han har ledet Dortmund...?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...