Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Mye vettige tanker her, men er det Kroenke/Gazidis som driller dødballer, velger spillere til roller, prepper oss til kamper etc.

Ja, det er et vacuum rundt Wenger, men det er kanskje vel så mye skapt av han selv som av søvnige gamle menn i styret.

 

Kroenke? Vel, det er et problem, for forretningsmodellen hans er ikke raknet ennå, så han reagerer ikke før pengestrømmen stopper.

 

Slik jeg ser det må enten sportslig ledelse få en endring mens skuta fremdeles flyter, ellers skjer ikke noe før balja er på vei under.

Noe må skje for å bryte den evige sirkelen vi har kommet inn i. Så hva er det mest sansynlige scenarioet for å bryte sirkelen?

 

Kan du bryte sirkelen, Arsene? Du har tross alt hatt noen runder i karusellen nå ....

 

Hva tilsier sunn fornuft?

Link to comment
Share on other sites

@ Sir J

 

Selvsagt så har Wenger en stor del av ansvaret for det vakuumet som det er skapt rundt han, men det som for meg er det største problemet er nettopp det at de søvnige gamle menn i styret lar han ture frem så lenge bunnlinja går rett vei. Bunnlinja er fremdeles god og selvsagt skal Wenger ha sin del av æren for det, men samtidig så har det vært klare "signaler" når man ser på de problemene som sakte men sikkert har fått krype frem i tropp og spill om at ikke alt er som det burde være. Disse signalene har de gamle menn i styrerommet null kompetanse til å oppfatte, og AW selv er for sta til å innrømme at ikke alt har vært som et burde være.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bærer av sunn fornuft, men min subjektive fornuft tilsier at det er to grep som må tas snarest. Det ene er, ikke overraskende, at jeg mener at Wenger må byttes ut etter denne sesongen. Det andre er at klubben trenger mer fotballfaglig kompetanse inn i styret. Det holder ikke med en gjeng gamle søvnige menn (+ Ivan), vi trenger sårt en ny DD-type inn i styret. Kanskje er det siste enda viktigere enn å skifte ut AW. Uansett hvem som er manager så er det behov for at vedkommende vet at det er noen i systemet som har evnen til å evaluere den jobben en Arsenal-manager utfører.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter ......... på Wengers avgjørelse, så har jeg en liten «kuriosa».

 

Jeg leste en artikkel i «The Express» om at EU-regler vedrørende børsinformasjon kan tvinge Wenger/klubben til en snarlig avklaring om hans fremtid i klubben.

 

Det er minimal omsetning av Arsenal-aksjer, men Arsenal Plc er notert på NEX-listen i London og er da underlagt strenge regler vedrørende informasjon som kan få innvirkning på aksjekurser.

 

I utgangspunktet så er det ikke behov for noen avklaring før ved utgangen av Juni, men siden Wenger selv har uttalt at han har tatt en avgjørelse så blir det påstått at det å holde denne avgjørelsen kan være brudd på informasjonsplikten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått hypen rundt DD. Han var mannen som fikk Kroenke inn også, sånn btw.

Var han virkelig det? Joda du har tildels rett i det. Det er påstått at DD nok var en av de som først var "vennlig" innstilt til Kroenkes overtakelse. Dette skal visst nok være årsaken til at han ble sparket (trakk seg) ut av styret. DD endte med å selge sin andel på 14.58% til selskapet Red and White som er kontrollert av Usmanov og Farhad Moshiri ( DD fikk rollen som styreformann i Red and White). Moshiri solgte sin andel halvdel i Red and White til Usmanov i februar 2016, for å kunne kjøpe 49.9% av aksjene i Everton FC.

 

Selv om DD har sine "svin på skogen" både når det gjelder Kroenke og sin påståtte "motstand" mot vårt nye stadiun, så mener jeg at man likevel ikke skal undervurdere DD sin rolle i den første delen av Wengers tid i Arsenal. Wenger har vel selv (så vidt jeg husker) vært klar på hvilken verdi DD hadde for han som en slags "rådgiver" i de første årene som manager, ikke minst når det gjelder spillermarkedet.

Det er vel også verdt å nevne at det var DD som visst nok var mannen som stod bak Wengers ansettelse som manager i Arsenal. DD skal ha hatt viktige roller i klubben siden tidlig på åttitallet.

 

Når er det ikke slik at jeg ønsker DD tilbake, men jeg har et sterkt ønske om å få mer fotballfaglig kompetanse inn i de styrende organer i klubben. Det er ikke slik at jeg ønsker inn personer som skal "styre" vår manager (om det nå er Wenger eller noen annen), men jeg ser behovet for en person (personer) som har et bedre grunnlag for å evaluere det en Arsenal manager utfører. Slik jeg oppfatter situasjonen i Kroenkes Arsenal så er denne kompetansen totalt fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvorfor Lady Bracewell-Smith solgte til Kroenke? Jeg har aldri forstått det.

Jeg finner ingen god forklaring på hvorfor Lady Nina solgte sone aksjer til Kroenke. Jeg kan kun spekulere. Lady Nina "arvet" sin andel i Arsenal (15.9%) fra sin mann og fikk en plass i styret i 2005. Hun ble "sparket" ut av styret i 2008 og valgte å være nøytral da Usmanov (via Red & White) prøvde å ta over klubben.

Jeg kan bare spekulere på at hun ikke ønsket å stå som en "buffer" mellom Usmanov og Kroenke og at hun som flere av oss (meg selv iberegnet) så på Kroenke som det minste onde.

 

 

Det kan også nevnes at Lady Nina i ettertid skal ha anget på denne avgjørelsen. Hun skal iflg kilder (espnfc.com) på nettet ha kommet med tweeter om dette (som senere ble slettet):

(Kroenke, who became a controlling shareholder at the Emirates after purchasing Bracewell-Smith's stake in 2011, has come under significant criticism over the summer due to Arsenal's inactivity in the transfer market.

Saturday's 3-1 defeat to Aston Villa led Bracewell-Smith to hit out at the majority owner, continuing her suggestions from last year that the American has no passion for Arsenal.)

She tweeted: "What a shame the board recommended a Kroenke takeover and paid Rothchilds 3m fee.

"And how deeply I regret selling to Kroenke. #AFC."

Bracewell-Smith then added: "Bring David Dein and give Usmanov representation on the board if we are to have success going forward. #AFC."

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mens vi venter så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt (kanskje uinteressant) "svada" om neste sesongs alternative veier ut i Europa og hvor Arsenal kan havne i denne sammenheng.

 

Ruten til Champions League er i hovedsak som før, men nytt av fjoråret var at vinneren av Europa League også er kvalifisert til Champions League og dette kan få ringvirkninger når det gjelder andre lag.

 

Så jeg starter med engelske lag til Champions League:

Topp tre i Premier League er (som før) direkte kvalifisert til gruppespillet og lag nr fire kommer inn i siste kvalifiseringsrunde til CL. Her er det all grunn til å tro at Chelsea og Tottenham blir to av de direkte kvalifiserte lagene, men det er fire lag som kan ta den tredje direkte plassen og kvallikplassen, Liverpool, Man C, Man U og Arsenal, Arsenal har her den vanskeligste veien frem til disse plasseringene.

Manchester United har også en ekstra mulighet til å nå CL siden de er i semifinalen i årets EL, og med en eventuell finaleseier der så er de klare for siste kvalifiseringsrunde til CL.

 

Men det blir enda mer komplisert for engelske lag HVIS United skulle vinne årets EL. Årets vinner av CL er automatisk kvalifisert til gruppespillet i neste CL og hvis dette laget samtidig er direkte kvalifisert via hjemlig liga så kan det bli en "ledig" plass som direkte kvalifisert til gruppespillet i CL.

Hvis United kommer på fjerdeplass i PL og vinner EL så er de direkte kvalifisert til gruppespillet i CL så sant vinneren av CL samtidig er direkte kvalifisert gjennom hjemlig liga. Slik det ser ut nå i de hjemlige ligaene så vil tre av fire av semifinalistene i CL bli direkte kvalifisert til gruppespillet gjennom hjemlig liga. Det eneste unntaket er (semifinalelaget) Atletico Madrid som ligger a poeng med Sevilla om tredje plassen i den spanske liga.

Det er muligheter for fem engelske lag i neste sesongs champions league hvis United vinner EL men ikke er topp fire i PL, i så fall vil England få tre direkte kvalifiserte lag og to lag som går inn i siste kvalifiseringsrunde for CL.

 

Så til Europa League:

Engelske lag har tre plasser i Europa League, i tillegg kommer eventuelle "taperlag" i siste runde av kvalliken til CL.

Lag nr 5 i PL og vinneren av FA cupen går direkte til gruppespillet i Europa League.

Vinneren av EFL cupen går inn i tredje kvalifiseringsrunde for EL.

 

Men også her får Man United flere roller når det gjelder hvem som kommer til direkteplass eller kvalikkplass til neste sesongs Europa League.

Når det gjelder lag nr 5 i PL så er det de samme kandidatene der som til fjerdeplassen (Liverpool, Man U, Man C og Arsenal).

Når det gjelder vinneren av FA cupen så vil Arsenal være direkte kvalifisert til EL (hvis de ikke klarer kvallikplassen til CL) med seier her. Hvis derimot Chelsea vinner FA cupen så må vi anta at de samtidig kommer til å være direkte kvalifisert til CL gjennom hjemlig liga og plassen i EL vil da gå til lag nr 6 i Premier League (som lett kan bli Arsenal).

Man United vant årets EFL cup og er således allerede kvalifisert til tredje kvalifiseringsrunde for EL, men United kan også bli kvalifisert direkte via to andre veier. Hvis United vinner årets EL så vil de enten havne i CL, eller i EL gruppespill som tapende kvalliklag til CL. De kan også kvalifisere seg til EL gruppespill gjennom å ta femteplassen i PL.

 

Hvis jeg selv har klart å forstå det jeg har skrevet over på en korrekt måte så er det rett og slett umulig for Arsenal å unngå en plass i Europa neste sesong. Det er minst syv lag som i en eller annen form skal spille i Europa neste år. Det er teoretisk umulig for Arsenal å havne utenfor topp syv.

 

For å ta Arsenal så er det flere teoretiske muligheter.

Rent teoretisk så kan Arsenal havne a poeng med Chelsea og komme foran Tottenham på tabellen, men i praksis så er dette fullstendig usannsynlig.

 

Tredjeplass og direkte plass i Champions League er heller ikke så veldig realistisk sett fra mitt synspunkt, men teoretisk sett så er det fremdeles en reell mulighet. p.g.a. forskjeller i spilte kamper så ligger vi pr dato (teoretisk sett) likt med Liverpool hvis vi antar at vi vinner de to utsatte kampene mot Southampton og Sunderland. Vi skal møte United hjemme om vel en uke og siden vi har en kamp til gode i forhold til United så er sjansen stor for at vi kan passere de på tabellen. United skal også (som vi) møte Tottenham i siste del av serien. City har spilt en kamp mer enn oss og selv om vi vinner denne hengekampen så ligger vi fremdeles to poeng bak de. City har en relativ grei sesongavslutning (Boro, CP, Leicester, West Brom og Watford) så Arsenal trenger full pott (inklusiv mot Tott og ManU) for å ha en minimal sjanse for å havne topp tre.

 

Det er den samme tankegangen (fra min side) når det gjelder muligheten for å ta fjerdeplassen i ligaen. Som nevnt over så tar vi ikke igjen Chelsea og Tottenham, det er en særdeles minimal sjanse for å ta igjen City.

United er det realistisk at vi kan passere, og selv om jeg anser det som lite sannsynlig så er det heller ikke umulig å passere Liverpool på tabellen. Liverpool har dog et relativt greit kampoppsett resten av sesongen (Watford, Soton, Hammers og Boro). Jeg ser det som lite realistisk at Arsenal skal havne topp fire denne sesongen og ha mulighet for CL-spill neste sesong.

 

Som nevnt over så er det teoretisk umulig å unngå spill i Europa neste sesong, i en turnering som jeg ikke har vært så "glad" i, men siden den nå gir en ekstra mulighet til CL-spill sesongen 2018/19 så ser jeg nytten av å være med i denne turneringen neste sesong.

 

 

 

 

Hvis jeg skal tippe hvilke lag som spiller hvor i neste sesongs europaturneringer så blir det slik.

 

Chelsea og Tottenham blir direkte kvalifisert til gruppespillet i CL.

Liverpool og Man C vil ta siste direkte plass og kvallikplassen. Jeg er usikker på hvem av de som tar hvilken plass.

 

Arsenal blir nr 5 i ligaen og tar direkte plass i EL.

Man U blir nr 6 i ligaen og får den ledige direkte plassen i EL som vinneren av FA-cupen skulle hatt, men der begge lagene er direkte kvalifisert til CL/EL via hjemlig ligaplassering.

Everton blir nr 7 i ligaen og overtar plassen til tredje kvalifikasjonsrunde for EL som United i utgangspunktet har som vinner av EFL cupen.

 

Med den konklusjonen så er det også klart at jeg ikke har tro på at United skal vinne årets Europa League og på den måten kvalifisere seg til Champions League.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mens vi venter ................

 

på at jeg skal få opp sesongens siste kamptråd (kommer nok i morgen en gang) så ville jeg lufte litt forsvarsproblematikken vi har foran cupfinalen.

Koscielny er suspendert, Gabriel er skadet og Mustafi er usikker.

 

Hvis Mustafi blir klar så er backlinja egentlig grei, med Holding, Mustafi og Monreal som stoppere og Bellerin og Gibbs som vingbacker.

 

Men hvis Mustafi ikke kan spille er da "gamle" Mertesacker god nok til å starte kampen? Er han nok drillet inn i trestopper-systemet eller må vi tilbake til det gamle systemet med to stoppere?

 

Slik jeg i utgangspunktet ser det så vil jeg ha tre stoppere hvis Per kan spille, Holding - Per - Monreal. Hvis Per ikke børe være med fra start så bør vi vel kanskje gå tilbake til en ordinær backrekke, med to stoppere i Holding og Monreal. Jeg er usikker på å starte Per i en vanlig backrekke.

 

Noen tanker om akkurat dette? Har vi alternative spillere som jeg ikke har tenkt på?

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter ................

 

på at jeg skal få opp sesongens siste kamptråd (kommer nok i morgen en gang) så ville jeg lufte litt forsvarsproblematikken vi har foran cupfinalen.

 

Men hvis Mustafi ikke kan spille er da "gamle" Mertesacker god nok til å starte kampen? Er han nok drillet inn i trestopper-systemet eller må vi tilbake til det gamle systemet

Rusten Per vs Hazard! ?

Vi må bare håpe Mustafi er klar. Han hadde stålkontroll på Costa, i første oppgjøret i hvert fall. Ellers har vi fart og defensive kvaliteter til å demme opp mot Hazard og Pedro på sidene.

 

Wenger hadde uttalt at Alexis var 100% til oppgjøret. Livsviktig, ellers kunne vi bare ha latt Chelsea vunnet på walkover. Nå har vi i det minste en sjanse. Jeg estimerer den til 30% i vår "favør".

Link to comment
Share on other sites

En kort liten "mening" fra meg når det gjelder et par av unnskyldningene for at ting ikke har gått som de burde denne sesongen.

 

1. Usikkerheten om forlengningen av Wengers kontrakt har skapt usikkerhet blant spillerne og skal ha medført til at de ikke har prestert de man kunne forvente.

2. Negativiteten fra deler av fansen skal ha medført at spillerne ikke har prestert som forventet.

 

Mitt syn på de to punktene er at det er rett og slett "pisspreik".

 

Når det gjelder punkt 2 så har jeg egentlig skrevet nok om det i Wenger-tråden. Når det gjelder saken vedrørende Wengers eventuelle nye kontrakt, så er det så absolutt mye som burde vært gjort bedre fra både Wengers side og fra styrets side, men felles for begge så ser jeg veldig enkelt på det (jeg er kanskje naiv), laget består av Profesjonelle Fotballspillere og man må kunne forvente at de med hjelp av et stort støtteapparat må kunne takle såpass små "problemer".

 

Joda jeg innser at fotballspillere også bare er mennesker, og jeg kan forstå at en enkeltspiller som blir buet ut under kamp kan slite med dette, og noen av de mer "sarte" på laget sliter kanskje når de opplever noen negative plakater og litt småbuing (mot laget) i en enkelt kamp, men som unnskyldning for to tre måneder med middelmådig (tildels elendig) prestasjon på banen er dette som sagt rett og slett pisspreik.

 

I stedet for å bruke utenforstående element som unnskyldning så bør spillere, sportslig ledelse og de i styrerommet gå i seg selv og finne ut hvor de selv har feilet denne sesongen!!!

 

PS!! denne meningen er IKKE rettet mot noen her på forumet, men er mer en reaksjon fra min side på en del av det jeg leser på nettet ellers.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mens vi venter........ på sesongstart, men først på at noe endelig skal skje på overgangsmarkedet så er det "agurktid" med masse rykter og mange forståsegpåere som ofte bare kommer med "piss" eller oppgulp de har lest et annet sted.

 

Jeg har her jeg sitter funnet ut at jeg skal henge meg på det å være "forståsegpåer" og det jeg skriver kan sikkert beskrives som "piss" siden det jeg kommer med er en blanding av fantasier blandet med min sedvanlige antydning til pessimisme/negativitet/skeptisme (velg selv hva som beskriver mine skriverier).

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å tippe hva som skjer frem mot sesongstart og deretter stengingen av overgangsvinduet.

 

Målvakter: Jeg blir ikke forbauset om vi tilslutt ender opp med den samme målvaktsduoen som vi har hatt de siste par sesongene. Det var jo vedtatt at Ospina skulle til Tyrkisk fotball, men dette synes å ha gått i stå. Det er mange som ønsker at vår Italiaferierende Polakk skal være tilbake til kommende sesong, jeg har vært litt vinglete der men har etterhvert også kommet med et forsiktig ønske om dette, problemet er bare at jeg har minimal tro på at Wenger vil ha "røykeren" tilbake i laget.

 

Forsvarsspillere: Bellerin har vært ryktet "hjem" til Barca, jeg tror han blir hos oss også kommende sesong. Med unntak av "Kola" som allerede er klar så tror jeg det blir få utskiftninger i forsvarstroppen. Gibbs går nok til en ny klubb. Wenger ønsker å bli kvitt kostnadene med å ha Jenkinson og Debuchy i klubben, jeg er ikke sikker på at det blir så enkelt. Spillerne har nok ikke noe i mot å flytte på seg, men til lavere lønn? Ikke enkelt dette!

 

Mitdbane (DM og Boks til boks): Her kommer det til å skje lite. Jeg liker ryktene om Goretzka, men jeg forventer egentlig ikke at det skjer så mye i denne lagdelen. OX signerer nok ny kontrakt.

 

Midtbane (offensiv/kanter): Jeg sitter med en stygg magefølelese av at Sanchez forsvinner denne sommeren, samtidig så er jeg relativ sikker på at Özil kommer til å signere ny kontrakt. Hvis Sanchez drar så kommer det ganske sikkert en erstatter og det blir sannsynligvis Mahrez. Hvis Alexis mot formodning blir så tror jeg lite skjer her også.

 

Angrep: Her har jeg troen på noe nytt og igjen er det magefølelsen som tilsier at Lacazette nok går i boks, og samtidig så forsvinner Giroud.

 

Totalt sett så kommer det en eller to spillere til inn, Sanchez og et par benkeslitere (pluss noen som knapt kommer på benken) forsvinner. Uten om det så kommer det ikke til å skje så mye dette vinduet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med pissregn utenfor vinduet så passer det å tankedrodle litt mens vi venter.......

 

Det store usikkerhetsmomentet i Arsenal akkurat nå er fremtiden til Alexis Sanchez. Skriver han under ny kontrakt, eller blir han ett år til og går videre gratis. Hvis han selges nå, blir det til City eller klarer Arsenal å få ha ut av dronningriket og over på kontinentet? Her er jeg like spørrende som resten.

 

Det jeg derimot har en viss mening om er hva med Arsenal uten Sanchez.

Mange på veven mener at han er uerstattelig og det er umulig å få inn en like god spiller i hans posisjon. At det er vanskelig å finne en "like for like" spiller til å erstatte Sanchez er jeg enig i, jeg er derimot ikke like sikker på at han er uerstattelig.

Når jeg ordlegger meg slik så er det rett og slett fordi jeg mener at det ikke er et mål å erstatte "posisjonen til Sanchez" med en like god spiller men at målet derimot må være å skape et bedre totaltnivå offensivt. Det hjelper ikke å en stjerne hvis totalnivået er for svakt.

Selvsagt så ønsker jeg å beholde Sanchez og sammen med Özil og Lacazette så kan dette bli spenneden offensivt.

 

Man hvis vi ser på en annen hypotetisk mulighet der Sanchez ikke er med og med to konkrete spillere til inn, så mener jeg at vi har et minst like godt offensivt lag sett i forhold til det vi har pr dato uten noen flere nye spillere inn.

De to hypotetiske spillerne jeg tar med er to spillere som har blitt ryktet inn, Lemar i "Cazorla-rollen" og Mahrez i "Sanchez-rollen".

 

Med tre stoppere og to vingbacker, så ser jeg følgende lagoppsett fra Midtbanen og frem:

 

Lemar (b2b) - Xhaka (DM)

Özil - Mahrez (kanter)

Lacazette (spiss)

 

Med en normal backlinje (to stoppere og to backer)

Lemar (b2b) - Xhaka (DM)

Mahrez (kant) - Özil (off. midt) - Welbeck (kant)

Lacazette (spiss)

 

Joda vi mangler Alexis Sanchez her, men jeg kaller ikke dette en dårlig offensiv kombinasjon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var litt usikker på hvilken tråd som ville passe best, men velger å spørre her i påvente av ytterligere aktivitet på overgangsmarkedet.

 

Det jeg lurer på er om noen vet hvordan klubben er organisert i forhold til overganger? Det er vel ikke manager som stiller direkte i forhandlingene? Spesielt tenker jeg på salg av spillere hvor klubben til dels virker sløv, eller inkompetent om man vil.

Slik jeg ser for meg at det skjer er at Wenger kommer med navn han ikke har tenkt å inkludere i planene for kommende sesong og at noen andre har ansvar for å tilby disse til interesserte klubber og forhandle frem overgangssummer. Er det noen som vet hvem dette er, eller hvordan det foregår? Jeg synes det er litt merkelig, ihvertfall om man sammenligner med våre blå naboer, hvordan de alltid klarer å selge dyrt, mens våre spillere tenderer til å gå svært billig, gratis eller bare hope seg opp i klubben til høye lønninger. Hvordan vi nå sitter igjen med 7-8 spillere i A-troppen som ligger an til å få svært lite spilletid neste sesong istedenfor å få solgt unna disse og erstattet med talenter eller reelle utfordrere på jevnlig basis? Må jo være mye mer lønnsomt (enklere å forhandle frem gode priser på 1-2 spillere per vindu) kontra slike overhalinger av troppen som virker å være nødvendig nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg lurer på er om noen vet hvordan klubben er organisert i forhold til overganger? Det er vel ikke manager som stiller direkte i forhandlingene?

 

Nei, jeg tror ikke at Wenger i noen stor grad er med i forhandlingene når det gjelder kjøp og salg av spillere, men spesielt hvis det er spillere han ønsker seg sterkt (dette gjelder både etablerte spillere og unge lovende) så har det skjedd flere ganger at han har vært i samtaler med aktuelle spillere i forkant av kontraktsforhandlingene. Et eksempel er vel Ramsey, da han som ung og lovende var ønsket av flere klubber, da sendte Wenger/klubben (hvis jeg husker rett) et privatfly som hentet unge Ramsey og hans far/familie slik at de fikk ha en personlig samtale som så vidt jeg har forstått var et av de avgjørende momentene for at han valgte Arsenal.

 

Når det gjelder hvem som tar kontakt med selgende klubb eller som er kontaktperson for kjøpende klubb, så har det de siste årene vært Dick Law som har vært/er Arsenals hovedforhandler, og i tillegg så har vel også Ivan Gazidis vært litt inne i bildet (tror jeg).

Dick Law har fått mye kritikk utad, men han sitter vel tross alt i en utakknemlig jobb der han kun prøver å gjøre det han har fått beskjed om .

 

Nytt i sommer er at de har fått inn Huss Fahmy, som kom fra sykkellaget team Sky, og hans oppgave er å være ansvarlig for det formelle rundt spillernes kontrakter, både nye spillere og nåværende spillere.

 

Men så langt jeg vet så er det Dick Law som fremdeles er hovedforhandler, men det er vel liten tvil om at han handler på vegne av Wenger og Gazidis, både når det gjelder hvilke spillere som skal selges/kjøpes og nivået på overgangssummer/lønninger.

 

Når det gjelder kjøp/salg av spillere så er jeg ikke i tvil om at klubben hadde vært tjent med et bedre apparat, gjerne med en sportsdirektør eller noe liknende. Jeg har ingen problemer med at en manager skal ha stor påvirkning på spillere inn og ut, men jeg mener at for Arsenals del så har Wenger et alt for stort "arbeidsområde". For meg så er det ikke begrepet "all makt" som er hovedproblemet, men når en enkelt person skal ha kontroll på så mye i en relativt stor bedrift da er sjansen stor for at det skaper problemer.

 

For meg er løsningen et litt større sportslig lederapparat, med klare ansvarsområder.

 

Wenger er en særdeles stor motstander av posisjonen "sportsdirektør", men det er et paradoks at en av årsakene til at det ikke "passet" med managerskifte denne sommeren var at klubben ikke var forberedt nok på et managerskifte.

Wenger sitter nå sannsynligvis i to sesonger til, og hvis det går relativt bra sportslig/økonomisk så er det ikke umulig at han blir sittende ett år eller to til etter det. Men et managerskifte vil tvinge seg fram i løpet av få år, Wenger fyller 68 år denne høsten så alderen sier sitt til at hans til i klubben nærmer seg slutten.

 

Og siden klubben ikke var forberedt på et managerskifte denne sommeren så er det kanskje på tide at de starter prosessen med å blir forberedt relativt snart. For meg er ikke problemet som må løses hvilken makt Wenger har nå (selv om jeg mener den er for stor), men problemet er å vite hvordan klubben skal drives sportslig når Wenger-æraen er over.

Det første styret bør avgjøre er om vår neste manager også skal ha relativt stor makt eller om klubben istedet skal dele de oppgavene Wenger nå har på to personer, manager og sportsdirektør.

Hvis styret går for en modell det ansvarsområdene er litt mer delt, så bør denne modellen har trådt i kraft før Wenger forlater klubben, det er en stor tabbe hvis en ny manager og en ny sportsdirektør ankommer samtidig den dagen Wenger drar fra klubben. En eventuell sportsdirektør bør etter min mening være kommet i "drift" minst ett år før Wengers kontrakt utløper.

 

Til sist så vil jeg si at jeg ikke er god til å spå fremtiden, og jeg skal ikke prøve å spå hvordan Arsenal gjør det sportslig i den sesongen som starter om få uker, men hvis den kommende sesongen (mot formodning) skulle bli en ny sportslig skuffelse der vi ikke kvalifiserer oss til CL (2018/19) så ser jeg ikke bort i fra at denne sesongen kan bli han siste til tross for at han har to år på kontrakten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for er godt og utfyllende svar! Spørsmålet var egentlig ikke ment som en kritikk mot Wenger, men mer et spørsmålstegn til klubben. Det kan jo være at Wenger tar imot ufortjent mye kritikk for slett arbeid av andre i organisasjonen og at dette også er en av grunnene til at han sitter så trygt. Hva vet jeg.

 

Jeg er veldig enig med mye av det du sier rundt sportsdirektør og at det bør være fordelaktig at de to skiftene ikke skjer samtidig. Det virker jo som at klubber som Dortmund og Sevilla har hatt stor suksess med å ha en sportsdirektør som har ansvar for de nevnte oppgavene uten at jeg har voldsom greie på hvordan andre klubber, eller Arsenal for ordens skyld, er strukturert. Uavhengig av om klubben har en sportsdirektør eller ei så vil det i alle fall være sittende manager som til en hver tid tar avgjørelser rundt hvilke spillere som skal ut antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

3 gode innlegg som er levert over fortjener mer utfyllende svar, men etter å ha helt i meg et par-tre øl etter Dunkirk og det er langt over leggetid vil jeg bare tilføye at Wenger virker å være typen som har full kontroll og et ord (sikkert vetorett) med i laget på absolutt alt som foregår både på banen, men også i kulissene. Wenger fortjener kanskje ikke all kritikk, men samtidig bør han se hvilke begrensninger dette kan gi og være tilbøyelig for en sportsjef som er til det beste for klubben. En som elsker klubben vil alltid sette dens behov foran sitt eget, og jeg er sikker på at en sportsjef type stilling vil ha positiv effekt på administreringen av det sportslige, da fortrinnsvis behind the scenes-type oppgaver. Dette gjør at Wenger ikke trenger føle seg vingeklippet, men ha fullt fokus på spillere, taktikk og analyse og resten kan avlastes med en nyopprettet stilling (sportslig leder, eller kall det hva du vil)

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Mitt (noe lange) svar ovenfor var i alle fall indirekte også en kritikk av Wenger. Som Ulfagrafr skriver så sitter også jeg med det inntrykket av at Wenger har (bortimot) full kontroll over det som skjer i klubben. Jeg skriver "bortimot" siden også han har nok noen grenser (satt av styret) som han ikke kan krysse uten en godkjennelse der i fra. Men at han har en reell vetorett i saker som gjelder det sportslige er jeg overbevist om at han har og med det så må han ta det meste av skylden for det jeg anser som en negativ utvikling sportslig iver flere sesonger.

 

Men når det gjelder hvordan klubben er organisert så ligger alt ansvar på styre og eier. Det er helt naturlig at Wenger beskytter den innflytelsen han har opparbeidet seg over tid, og jeg klandrer egentlig ikke Wenger for dette. Jeg er uenig med han, men det er som sagt styret oppgave å endre organisasjonskartet og det er vel lite tvil om hvilke meninger jeg har om det styret som sitter i Arsenal Holdings PLC. Det er sportslig inkompetent!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mens vi venter på avspark i ligaåpningen mot Leicester fredag 11. august, med undertegnede på tribunen, så må jeg innrømme at det jeg er mest lei av akkurat nå er alt maset rundt diverse kontrakter.

 

Akkurat nå gir jeg egentlig blaffen i om Sanchez, Özil og/eller OX skriver under på ny kontrakt. Forsvinner en, to eller alle tre neste sommer, ja da får vi ta "problemene" da. Alt jeg ønsker meg nå er en absolutt klarhet i at de blir med kommende sesong (eller ikke).

 

Joda, det er en utopisk ønsketenkning å forvente en garantert avklaring NÅ, men det som irriterer meg mest er usikkerheten i forkant av sesongstart. Selvsagt er det greit å også få avklart fremtiden til "daukjøttet" også, men om de sitter på tribunene og hever god lønn eller om de ha funnet seg en ny arbeidsgiver til neste sesong er egentlig en "bagatell".

 

Joda, jeg har full forståelse for poenget med å bli kvitt unødvendige lønnskostnader og alt det der, men akkurat nå så vil jeg bare vite om de beste blir eller ikke.

 

Så sier Wenger at alle de tre blir her neste sesong, og han er programforpliktet til å si det så jeg laster han ikke så mye for det, men har har også tidligere sagt at viktige brikker blir for så å bli solgt.

 

Tidligere i sommer så var jeg klar på at jeg "elsker" alle ryktene (eller underholdningen som jeg kalte det) i forbindelse med vinduet, men det jeg har skrevet over i denne posten skyldes nok en god overdose av overgangsrykter denne sommeren O_O ............................. ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JAA! Kunne gjerne tenkt meg å se han ved et par anledninger mot svakere lag hjemme og.Typ få noen minutter mot slutten av kamper, men da må det vel ryddes en del først, eller så er det vel fare for at andre blir sinte. Hadde vært kult å se han i EL og, om vi er heldige med trekningen!

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på Pool-kampen, så er det bare å erkjenne at skuffelsen over det som skjedde på lørdag, samt en lang "shaky" periode mot Leicester har gitt meg en liten "deppe-byge".

 

Når jeg så nok en gang leser Wengers bortforklaringer på alt som går galt på banen, samt hans "vurderinger" av et vellykket overgangsvindu, så blir "bygen" så dyp at jeg sitter med følelesen av at AW=President Donald (Duck?). Begge har sin egen (tildels uforståelige) versjon av det som skjer rundt dem.

 

VI kan selvsagt håpe på at vi får inn en ekstra viktig spiller de siste ni dagene av vinduet. VI kan håpe på at Sanchez blir og også ønsker å være her. Når det gjelder Özil så blir han nok denne sesongen, men det er lov til å håpe at han snart vil spille som om at han VIL være hos oss. Det er mange punkt der vi kan håpe på at ting snart får en positiv utvikling for Arsenal. Men det er ett punkt hvor jeg bortimot har gitt opp håpet og det er at Wenger skal finne tilbake til sitt gamle jeg. Så langt ser det meste ut til å være "business as usual" og de som har fulgt med i mine innlegg i lengre tid har kanskje oppfattet at jeg ikke er så glad i Wengers versjon av "business as usual" :shy: :X :errr:

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg trodde jeg var brukbar i skriftlig engelsk, men jeg sliter nok noe mer med "Wengersk" når jeg leser dette:

I dont know how severe it is but it looks like a good groin problem, not an easy one.

Et "godt" problem, men ikke ett lett problem.

 

Er dette positivt eller negativt?

 

Det er godt mulig at det bare er meg som et ignorant, men jeg sliter med hva jeg skal tro.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...