Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Mens vi venter lenge, så kommer landslagstroppene til sommerens sluttspill på løpende bånd nå.

 

Wilshere er funnet for lett og ikke med i England sin tropp.

Mustafi det samme, heller ikke funnet god nok og er ute av selskapet for Tyskland.

 

Gjenstår vel bare usikkerhet rundt Lacazette, selv om han nok er ganske sikker. Monreal er vel heller ikke ansett som god nok i spanias tropp.

 

Wilshere og Mustafi kan vel nesten bare skylde seg selv for elendige sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Rent egoistisk sett så hadde det vært greit om ingen av våre beste ble tatt ut til VM, slik at vi slapp ekstra ferie på de når PL i år starter "rekordtidlig".

 

Nå er det vel bare noen få som er i "risikosonen" (d.v.s. kan komme til kvart-,semi- eller finale) slik at VM blir ekstra langt for de.

Link to comment
Share on other sites

Alle spilleruttakene som er annonsert til VM som starter om en måned er "midlertidige", de endelige listene må være inne senest 4. juni, men med utgangspunkt i de midlertidige uttakene så vil følgene spillere fra Arsenal sannsynligvis være med til Russland når VM starter 14. juni. Hver nasjon kan ta med 23 spillere til VM og enkelte nasjoner har i sin midlertidige tropper tatt ut +- 30 spillere, dvs at enkelte av de midlertidig uttatte vil bli utelatt når de endelige listene er klare 4. juni

Her er de "midlertidig" uttakene så langt :

Danny Welbeck (England)
Mohamed Elneny (Egypt)
Alex Iwobi (Nigeria)
Mesut Özil (Tyskland)
Macho Monreal (Spania) (EDIT 21/5)

Lacazette er ikke med i den franske troppen. (EDIT 17/5)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Her jeg sitter og kjeder meg en andre pinsedag aften, og når jeg i tillegg er pill råtten som ikke gidder å ta seg en "aktivitetstur" i fineværet ute, så blir det å dille litt foran PC'en.

Og når man sitter foran skjermen uten mål og mening, så er det mye rart man funderer på.

Etter å ha sett Verminator5 sin melding om at Nacho også har kommet med til VM så startet jeg å se på hvilke lag som er med i VM og dermed gikk undertegnede litt amok og startet med å "beregne" (en viss overvurdering av undertegnedes evner skal jeg innrømme) hvem som vinner årets VM.

 

Neida, jeg klarer ikke å spå årets verdensmester, jeg klarer heller ikke å spå hvilke to lag som møtes i finalen, men jeg har med svært uvitenskapelige metoder kommet frem til at semifinalene blir Frankrike v Brasil og Spania v Tyskland, så gjenstår det å se hvor gale mine tips er når vi kommer et stykke ut i juli måned ;D

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Litt vel tidlig etter min mening, men Arsenal har bekreftet hvem som tar over noen av de ledige draktnummerne.

 

1. Cech

2. Bellerin

4. Elneny

34. Xhaka

 

Så vidt jeg husker så brukte Xhaka nr 34 I Sveits og Tyskland så når den ble ledig så er vel det et naturlig valg.

 

https://www.arsenal.com/news/new-numbers-cech-elneny-xhaka-and-bellerin

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Enig. Burde ha vært motsatt

 

BE

 

Heh.

Synes det er merkelig mtp. at Cech burde være ferdig som vår nummer 1, og Elneny ikke er god nok til å være førstevalg. Ja numre er "symbolske", men er ganske teit å se andrekeeperen sitte på benken med nummer 1 mens førstevalget står med 30+ i et par sesonger. Særlig når Cech har hatt nummer 33 siden han kom. Elneny er samme greia. Kommer til å slite benken majoriteten av tiden også har vi en annen spiller med et vesentlig høyere nummer som er førstevalg over han.

 

Jeg har alltid likt at de 11 spillerne som er førstevalg i sin posisjon har numrene 1-11. Sikkert noe OCD greier, men sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke en tøddel om draktnumrene.

 

BE

En enkel og særdeles grei holdning som hele fotballverden kanskje burde hatt omkring det emnet, men dessverre så er fotballverden så mye mye mer innviklet.

 

Et draktnummer er delvis overtro og for mange så er det en signaleffekt. Noen draktnummer har i enkelte klubber en egen betydning. Kanskje ville det vært best om man gikk tilbake til "gamlemetoden" og gav de elleve som startet kampen draktnummer fra en til elleve.

 

For å kverulere litt videre,

 

så ett par ord om "overtroen".

Tar vi vår midtbanespiller Xhaka, så fikk han draktnummer 34 da han fikk sin første profesjonelle kontrakt. Han hadde dette nummeret i sine nye klubber før han kom til Arsenal, han hadde til og med tatovert nummeret på ryggen. Da Xhaka kom til Arsenal så ble dette nummeret brukt av Coquelin og Xhaka måtte ta til takke med nummer 29. Jeg håper inderlig at Xhaka ikke har vært så overtroisk at draktnummeret har hatt en reell betydning for hans spill, men det er jo tydelig at så snart 34 nå ble ledig så er han rask med å få dette nummeret på draktens rygg og ikke bare fysisk på sin egen rygg.

 

deretter ett par ord om signaleffekten.

Det er ikke noen tvil om at et draktnummer har stor signaleffekt i fotballverden. 1 er nummeret til det klare førstevalget i mål. 9 er nummeret til det klare valget som spiss i en klubb og rent generelt så gir det å ha nummer mellom en og elleve en viss prestisje. Et konkret draktnummer kan ha forskjellig mening i forskjellige geografiske områder. Drakt nr 4 blir på det europeiske kontinent ofte brukt av en midtstopper, mens det i England ikke er uvanlig at dette er nummeret til en (defensiv) midtbanespiller. I f.eks. Argentina så er nr fire ofte båret av høyre back.

I Frankrike så må troppen bruke nummer mellom 1 og 30 (1,16 og 30 er reservert målvakter)

Siden det nå er vanlig med 25 mannstropper i både hjemlig liga og i europeiske turneringer så må lag i spansk liga bruke nummer mellom 1 og 25 (1,13 og 25 reservert målvakter). Spillere på reservelaget har draktnummer mellom 26 og 50. (kilde til den geografiske infoen er Wikipedia).

Det at spillere som Cech og Elneny, spillere som mange mener ikke bør være klare førstevalg i neste sesong, får henholdsvis nummer 1 og 4, gir i denne sammenheng et "uønsket" signal til de som mener at et draktnummer virkelig bør bety noe. Slik jeg tolker det så betyr denne tildelingen enten at disse to er å anse som klare kandidater som førstevalg i neste sesong eller at Arsenal ikke bryr seg så mye om hvem som bærer hva når det gjelder draktnummer.

 

så til slutt et par ord om draktnummer med en spesiell betydning.

Mange klubber har ett eller flere draktnumre som har en spesiell intern betydning. I Arsenal så er drakt nummer fjorten et slikt draktnummer. Etter at Thierry Henry gjorde dette draktnummeret "berømt" så har det vært en ære for senere Arsenalspillere å få bære dette draktnummeret.

Link to comment
Share on other sites

Et "spenningsmoment" er hvem som blir vår neste offisielle kaptein.

 

Det har jo nærmest blitt tradisjon i klubben nå at denne funksjonen tilhører en spiller som er lagtidsskadd eller sitter på benken i avventing på å avslutte sin spillerkarriere (Arteta & Per).

 

I så fall så rykker vel Koscielny opp fra fungerende til offisiell kaptein nå når han får en lang periode på sidelinjen.

 

Litt merkelig egentlig hele "kapteinsproblematikken" i Arsenal ?. Før perioden med skadde kapteiner, så var vel tradisjonen at det å bli kaptein var et tegn på at et salg av denne spilleren var nært forestående ?

Link to comment
Share on other sites

Arsenal "Legends" mot Real Madrid "Legends" går på Arsenal Player i kveld klokken 19.00. Verdt å ta en titt for de som savner Arsenal og fotball. :)

 

Edit: Fikk ikke med meg at Arsenal Player kun var folk i UK. :(

Edited by Stefan B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil tippe det har mye med det språklige å gjøre. Men forhåpentligvis får Bouldy mer ansvar ifht det defensive enn hva

som tilsynelatende har vært tilfelle under AW`s regime.

 

Edit: Forøvrig, mange gode poenger i arseblog-linken.

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Min tolkning av at Bould blir er behovet for en viss kontinuitet og kjennskap til klubben Arsenal. Med ett helt nytt team så kan det være behov for et kjent fjes i systemet. Det virket på meg som at Bould går fra å være nr 2 under Wenger til å bli nr 3 under Emery.

Link to comment
Share on other sites

Lehmann virket bitter på twitter i alle fall ??.

 

Szczhny eller hva faen han heter på billig salg? Verdens beste keeper i følge Stefan B ??.

 

BE

Så du Ospina i dag? Fei for din egen dør gammern. ;)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...