Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

En trist, men nødvendig dag i klubbens historie. Håper på Enrique. Uansett hvem som tar over håper jeg han er fotballfaglig dyktig, og at han for manøvreringsrom på ovegangsmarkedet . For å bli kvitt daukjøtt , å hente spillere som passer hans filosofi

Link to comment
Share on other sites

At det blir en spennende sommer er jeg enig med i, Marius.

 

Jeg har vært så frustrert denne vinteren/våren at jeg reelt vurderte å ta et "friår" fra Arsenal og det som hører med, bla forumet (friår da definert som sterkt redusert aktivitet, ikke null aktivitet). De siste sesongen har jeg reist over to tre ganger for å se kamp, denne sesongen avlyste jeg vårturen og vurderte en kampfri 2018/19 sesong.

 

I dag begynner det å krible litt igjen.

De to viktigste spørsmålene denne sommeren er hvem som blir manager og hvilke utskiftninger får vi i troppen.

Men for meg så er det ett viktig spørmål til. Får vi hjemmekamp i første PL-runde? I så fall blir det bestillt tur med en gang terminlisten blir offentliggjort! ?

 

Edit. Hvis noen skulle lure på hvorfor første runde er så viktig, så er det av rent praktiske årsaker (sommerferien)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Cazorla blir 34 i høst og har ikke spilt fotball på halvannet år. Før skaden hadde han også problemer med å spille fulle 90 minutter. Må heller ikke glemme at på tross av hvor fantastisk god han er, så slet han også og var involvert i flere stygge tap han også.

 

Kommer han seg opp på nivået han var før skaden så er han en verdifull spiller å beholde, men gutter og menn: Hvor sannsynlig er det at han kommer tilbake på samme nivå i en alder av 33-34 etter å ha slitt med noen ganske alvorlige skader?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder de "unge og lovende" så var det to punkt som jeg anser som viktig etter kampen på Old Trafford.

 

Det første er å ta vare på Maitland-Niles, som er en spiller som jeg tror kan bli riktig stor i Arsenaldrakta. Han er en av de mest allsidige spillerne vi har og mestrer begge backene og midtbaneposisjonene. Vi har hatt mange lovende som har "flatet" ut etter at de har blitt en del av det etablerte mannskapet. Jeg tenker da først og fremst på Iwobi og OX , i tillegg så er Walcott en som egentlig ikke slo helt til selv om han hadde noen fantastiske perioder for oss.

Selvsagt kan denne allsidigheten bli Niles sin bane i Arsenaldrakta, da han lett kan bli brukt som en altmuligmann som ikke får en fast plass på laget. Uansett dette er en spiller jeg håper det kan satses på, kanskje er han snart av en slik kvalitet (eller er det kanskje allerede) at vi kan "avblåse" enkelte fremtidige kjøp. Sannsynligvis så er det midtbanen som kan bli hans store posisjon i Arsenal.

 

Det andre punktet jeg har i tankene etter kampen mot United er at jeg gjerne vil se mer av vår unge greker nå når sesongen nærmer seg slutten. Jeg forventer ikke at han skal spille i Madrid, men jeg håper at han får noen innhopp, kanskje en hel kamp til i løpet av de siste tre PL-kampene.

 

EDIT: Siden jeg nevnte Niles under punkt en så burde jeg også ha skrevet at jeg gjerne ser at han får spilletid i en eller flere av våre gjenstående PL-kamper på sentral midtbane. Niles som den litt mer defensive og Xhaka som den litt mer offensive, rett og slett for å få en pekepinn på potensialet til de nevnte spillerne i forkant av neste sesong.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vi har utrolig mange unge og lovende spillere som er under 21 år gamle og har vært involvert med førstelaget allerede (Nketiah, Niles, Nelson, Mavropanos, Reine-Adelaide, Osei-Tutu, Willock, Dasilva, Bielik). Nærmest samtlige av disse kan ta steget opp og bli gode nok, men vi vet jo hvordan dette er. Selv om man har talentet så er det dessverre ikke slik at alle slår gjennom.

 

Mine største håp er Nketiah, Niles, Nelson og Bielik. Særlig de to førstnevnte mener jeg er gode nok til å være en del av laget allerede nå. Mavropanos vet jeg virkelig ikke nok om til å komme med en ordentlig vurdering, men han virker som et veldig spennende talent. Jeff Reine-Adelaide er også et spennende talent, men ebbet litt av denne og forrige sesong. Gjort det veldig bra på utlån, men sånn som det er nå så er det veldig usikkert på hva som skjer med han.

 

En annen ting som er verdt å nevne er at vi har en haug av "unge" spillere i førstelaget allerede som fortsatt har til gode å få ut sitt potensial. Dette er spillere som Bellerin (23), Holding (22), Chambers (23), Iwobi (22), Macey (23) og Bramall (22).

 

Blir interessant å se hva neste manager får ut av dette laget. Fordi det er masse talenter her, men samtidig har vi også mange andre spillere som er midt i mellom ung og ferdigutviklet. Som f.eks. Xhaka, Ramsey, Kolasinac, Lacazette og Mustafi. Eventuelt Wilshere også hvis han ikke forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal FC er for oss her i all hovedsak førstelaget i Premier League, men klubben har også et kvinnelag og flere lag i alderbestemte klasser.

 

Jeg tenkte jeg raskt skulle prøve å skrive noen ord om hvordan ståa er utenfor Arsenals A-lag.

 

Arsenal Women: I Women's Super League så har det gått litt trått for våre kvinner. Ligaen består at ti lag og med tre kamper igjen å spille så ligger laget på en fjerdeplass. Men det er relativt tett poengmessig mellom de seks beste lagene så mye kan endre seg i mai. Chelsea leder ligaen fire poeng foran Arsenal med en kamp mindre spilt.

Det som dog er viktigere for kvinnene er at de førstkommende lørdag skal spille finale i FA-cupen mot serieleder Chelsea.

 

Arsenal U-23 (Arsenals 2. lag): Våre nest beste har vunnet sesongens Premier League 2 - division 1. Denne divisjonen består av 12 lag og det samme gjør division 2. Det er verdt å merke seg at Man United sitt U-23 havnet sist i første divisjon og rykker ned til 2. divisjon neste sesong. Blackburn vant 2. divisjon og rykker opp.

Arsenal skal også spille finalen i Premier League International cup, 8. mai på Emirates. Denne cupturneringen arrangeres av Engelsk Premier League og består av tolv engelske lag og tolv lag fra forskjellige Europeiske land. Sist sesong var det Porto som vant denne cupen og det er nettopp Porto som Arsenals U-23 skal møte i årets finale. I innledende gruppe så spilte Arsenal mot nevnte Porto, Bayern Munchen og Reading. I det påfølgende cupspillet så slo Arsenal ut Dinamo Zagreb og Villareal.

 

Arsenal U-18: Premier League U18 er delt opp i to geografiske soner, Nord og Sør, der det er tolv lag i hver gruppe. Arsenal spiller i gruppe sør. Arsenal har her endt på 2. plass i gruppe sør, bak Chelsea. Disse to lagene skal møtes i sesongens siste kamp, men den får ingen betydning for tabellplasseringene.

ManU vant gruppe Nord og de møter Chelsea for å avgjøre den nasjonale tittelen i U18.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Nå som Wenger har fått sin verdige avskjed og egentlig sesongen er over syntes jeg vi kunne annonsert ny trener tidligst mulig om det er mulighet for det. Skrekken er at vi må vente til etter VM før ny manager blir annonsert og man kommer sent i gang med forberedelsene.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal ble forsåvidt fortjent slått ut av EL i semifinalene mot Atletico Madrid, men samtidig så er det faktum at nettopp Atletico Madrid spiller denne finalen en påminnelse for meg om årsaken til at jeg har nedvurert verdien av denne turneringen i forhold til andre turneringer.

 

Som sagt så var det rent sportslig forsåvidt fortjent at Atletico vant over Arsenal, men samtidig så mener jeg oppriktig at de likevel er en "uverdig" finalist.

 

Atletico er ett av de lagene som var et taperlag (tredjeplass i sin CL-gruppe) som fikk en ny mulighet til å vinne en pokal ved å bli "flyttet" over til EL etter at EL's gruppespill var over.

 

Det er godt mulig at det bare er for meg denne ordningen er et problem, men for meg blir EL's verdi kraftig forringet av at slike "taperlag" får en ny sjanse i samme sesong til å vinne en Europeisk turnering.

 

Dette innlegget er ikke surmuling over at Arsenal ikke nådde finalen, men mer en repetisjon av en holdning til EL som undertegnede har gitt uttrykk for i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Betingelsene har vært der i årevis, en kan snu på flisa og si at turneringen blir hakket bedre sportslig ved at «taperlagene» fra cl kommer inn. I teorien er jo dårligste lag i cl bedre enn EL lagene (vet det ikke er slik i praksis)

 

Jeg personlig har ingen problemer med ordningen, taper vi for lag som enderpå 3 plass i en cl gruppe, har vi ingenting i cl å gjøre heller, noe vi forsåvidt har fått bevist år etter år.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for dine tanker Marius og flertallet er nok med deg der.

 

Det er forsåvidt riktig at det rent sportslig kan gi et "positivt" utslag at det kommer lag fra CL over, men er det nok? At betingelsene har vært der i årevis er jeg fullt klar over, det er derfor jeg har vært negativ til EL og så i årevis ;D . Jeg er sikker på at hvis man finner innlegg fra min side noen år tilbake da Arsenal kunne ha blitt treer-lag i sine sine CL-grupper så vil man se at jeg faktisk argumenterte for at jeg heller ville se at hvis Arsenal ikke gikk videre til cupspillet i CL så var det bedre at de havnet som nr fire enn nr tre i sine grupper :shy: .

 

Som sagt du står helt sikkert for flertallets syn, og som jeg skriver av og til så har jeg et ganske sært syn på enkelte ting innen fotballen, men for meg personlig så mener jeg CL og EL burde vært selvstendige turneringer. Enda verre er det også når noen av de "gamle" EL-lagene kan bli gitt spillernekt ved klubboverganger i januar fordi de har spilt for et av "taperlagene i CL" lag før nyttår (eksempel Auba for Arsenal)

 

 

En gang i tiden så hadde vi Serievinnercup, Cupvinnercup og Uefacup, der det var klare kriterier for hvem som var med i hvilken turnering. Dette har selvsagt blitt mer utvannet i dagens system og det er det vel lite å gjøre med, men i teorien så har vel alle seriemestere (uansett hvor liten liga) en teoretisk mulighet til å kvalifisere seg til EL.

VI har gått fra tre turneringer der EL består av lag som normalt ville vært i tidligere serievinnercup pluss noen som ville havnet i den gamle UEFAcupen. EL består er en større mølje, der de som ville vært i cupvinnercupen og også UEFAcupen er pluss noen serievinnere også.

 

Nå er det penger som rår og det er penger som har skapt turneringene som de er. Jeg har ingen grunn til å tro at UEFA har tenkt sportslig når de lar det jeg kaller "taperlag" komme inn i slutten av EL-turneringen, det er ren økonomi. Det blir flere attraktive klubber med i cupspillet og det genererer mer inntekter fra TV-rettigheter m.m.

 

Men jeg er som sagt noe sær av meg :ohno:

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...