Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Har ofte sittet med en følelse av at trekningene i sluttspillet i CL har vært ganske forutsigbare, men om dette stemmer så kan vel Arsenal føle seg ganske snytt mtp at vi har blitt trukket mot en av "kanonene" i første utslagsrunde år etter år..?

 

http://www.aftenposten.no/100Sport/idrettspolitikk/Oppsiktsvekkende-Blatter-uttalelser--Trekninger-til-europeiske-turneringer-ble-manipulert-765112_1.snd

 

Link to comment
Share on other sites

Har ofte sittet med en følelse av at trekningene i sluttspillet i CL har vært ganske forutsigbare, men om dette stemmer så kan vel Arsenal føle seg ganske snytt mtp at vi har blitt trukket mot en av "kanonene" i første utslagsrunde år etter år..?

 

http://www.aftenposten.no/100Sport/idrettspolitikk/Oppsiktsvekkende-Blatter-uttalelser--Trekninger-til-europeiske-turneringer-ble-manipulert-765112_1.snd

 

Av og til har man lurt litt når man ser trekningen. Men når jeg ser hvem påstanden kommer fra og hvor "uskyldig" han selv mener han har vert i ett og alt, så klarer jeg ikke å ta denne helt alvorlig.

 

Påstanden går også ut på at dette har skjedd ved at enkelte kuler har blitt lagt i kjøleskap før trekningen slik at de er "kalde" for den som trekker de. Dette innebærer at fotballkjendisene, fra mange land og i mange aldergrupper som gjør det fysiske valget av kuler, må være med på "jukset". I tillegg slik jeg har opplevd de fjernsynsoverførte trekningene så har kulene ligget samlet ganske lenge på podiumet mens alt "Pjattet" rundt trekningen har foregått slik at effekten av kjøling i kjøleskap burde være minimal eller null.

 

Som sagt av og til så kan man lure, men jeg har null tiltro til det som kommer fra en korrupt, bitter gammel mann som først og fremst er ute etter å finne syndebukker som avleder media fra det han selv har vært med på å "skape" i fotballverden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poengene dine, men jeg ser for meg at det kan være litt som i sykkelmiljøet at det er de "gamle, bitre" som allerede har blitt avslørt som snakker mest sant for å dra resten ned i søla sammen med seg. Og ja, jeg har kjøper heller ikke hans uskyldighet. :)

Link to comment
Share on other sites

At det har vært tvilsomme omstendigheter rundt trekninger i fotball er jeg ikke i tvil om .

 

Jeg husker ikke om det var en trekning i FIFA-regi (VM-kvallik eller sluttspill) eller om det var i UEFA-regi (EM-Kvallik eller CL-gruppespill) der det ble holdt en generalprøve på trekningen og det viste seg at den endelige trekningen var nesten (eller helt) identisk med generalprøven.

 

Når det gjelder det punktet at vi ofte blir trukket mot de beste i første Knockout-runde så kan det virke litt merkelig, men samtidig så er det enkelte regler og "tilfeldigheter" som gjør at det blir færre å bli trukket mot.

Tilfeldigheten (som jeg kaller det) er at vi dessverre omtrent alltid blir nr to i gruppa, og siden trekningen er gruppevinnere mot gruppetoere så blir det mange gode lag som er våre alternativer. I tillegg så har vi også fått det som har virket som enkle trekninger (f.eks. Monaco - som man selvsagt kan si er regelen som bekrefter uttaket) der Arsenal selvsagt selv klarte å surre til den fordelen de fikk. Det er også verdt å merke seg at Arsenal som regel har vært sidet i gruppetrekningen så vi har flere ganger kommet i grupper vi burde vunnet.

Når det gjelder reglene så kan vi ikke møte det andre laget som var i vår gruppe og vi kan ikke møte engelske lag i første utslagsrunde. Med et par engelske lag i vinnerpulja så reduseres våre alternativer raskt ned til kanskje fem lag, hvorav kanskje ett eller to er såkalt "enkle" lag.

 

Jeg avviser på ingen måte at det har vært snusk i UEFA sin behandling av trekninger der Arsenal har vært en deltaker, men jeg sliter sterkt med å se hvordan den "forklaringen" på den praktiske fremgangsmåten som ble beskrevet i artikkelen skulle kunne fungere.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Dette EM utvikler seg til ett trist mesterskap. Alle fryktet is og bomber. Derimot er det supportere, både hooligans og andre grupperinger av forskjellig art som ødelegger noe som kunne vært en fantastisk folkefest.

 

Generelt er man vel ikke overrasket, samfunnet styrer mot fler og fler rasshøll blandt oss. Trist som faen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sjokkerende dog at det er supportere fra nasjoner fra øst-Europa som står for majoriteten av volden. Nitrist og rett og slett ekkelt, men kan ikke si meg sjokkert. Forventet mye bråk i utgangspunktet, men dessverre har det faktisk blitt enda verre enn jeg trodde..

Link to comment
Share on other sites

England skuffer, Wales spiller med hjertet og blir «mitt lag» i denne turneringen ;-)

Liker Sveits, Arsenal-koblede Rodriguez, Xhaka, eks-Arsenalspiller Djourou, krydder i form av Embolo og Shaqiri + en hardtarbeidende midtbane.

Dessverre mangler de en målscorer og det blir relativt lite sjanser i kampene deres.

 

Egentlig er jeg jo Tyskland-fan, men har prioritert Sveits litt i år og fått med meg alle kampene deres (i en travel hverdag med 120% stilling, dame og flytting).

England har jeg aldri fulgt spesielt med på, nå som Jack er den eneste spilleren vår som er aktuell mens Spurs har 5 er det enda mindre aktuelt.

 

England-spillerne ser jeg jo også resten av året i PL og kjenner alt til hvor overvurderte hele gjengen er; Walker, Dier, Henderson, Lallana, Bertrand, Hart osv....

England var jo nærme å ha et klasselag før med Ferdinand, Terry, Lampard, Gerrard, Rooney i form, Beckham og Scholes, men når de aldri fant tonen er det ikke rart det ikke gikk bedre. Ser for meg at spillere som Stones, Barkley, Berahino og Butland får ytterligere gjennombrudd og skal føre England til VM-seier om to år, men det er jo bare hype og store talenter som ikke tar de viktige stegene videre.

 

Føler England har mange store talenter, men holdningene virker ikke å være på rett plass. Xavi og Iniesta har vært blant verdens beste spillere i en årrekke, men var aldri "super-talentfulle", de har bare fortsatt å utvikle seg og 32 år gamle Iniesta blir fortsatt bare bedre og bedre, mens Xavi også forbedret seg fra sesong til sesong før han mista beina helt. Engelskmennene stagnerer i ung alder og klarer ikke kjempe internasjonalt, hverken for England eller i CL.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk United mktaryan også. Fa&@ er mitt første spontane utsagn. De har fått en skikkelig ving på høyresiden der vi knapt har en som kan sparke ball. At han i tillegg går til ett lag uten cl betyr nok at vi kunne fått han om vi var interessert.

 

Med Zlatan og mktaryan på topp så tipper jeg Mourinho gliser godt etter hvert møte med Wenger i nok en klubb.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk United mktaryan også. Fa&@ er mitt første spontane utsagn. De har fått en skikkelig ving på høyresiden der vi knapt har en som kan sparke ball. At han i tillegg går til ett lag uten cl betyr nok at vi kunne fått han om vi var interessert.

 

Med Zlatan og mktaryan på topp så tipper jeg Mourinho gliser godt etter hvert møte med Wenger i nok en klubb.

 

Ufattelig trist, at vi sitter på gjerdet når våre rivaler henter sånne spillere..

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på at klubbens sportslige ledelse skal bli ferdige med "EURO-ferien" sin så frigir det tid for meg til å spekulere over viktige og ikke minst uviktige aspekter ved fotballen.

 

Dagens, sannsynligvis svært uviktige tanke, går på de to "ekstra" dommerne som patruljerer dørlinjene i internasjonale kamper. Jeg skal ikke skrive så mye om hva jeg mener disse dommerne har tilført (eller ikke tilført) fotballen, men jeg vil ta for meg et helt annet punkt vedrørende plasseringen til "dørlinjedommerne".

 

Mitt (uviktige) ankepunkt er plasseringen til disse dommerne. Sett fra målvaktens posisjon så er de "vanlige" linjedommerne plassert på venstre side av banen, samtidig så er de "nye" dommerne plassert på dørlinjen til venstre for målet. Dette betyr at det er særdeles god dekning av assistentdommere på venstre side, samtidig som den høyre siden har tilsvarende dårlig dekning. Burde ikke "dørlinjedommerne" vært plassert til høyre for målet for å gi en bedre oversikt totalt sett? Som sagt det er "agurktid"!! :D

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...