Jump to content

31.12.2022 Brighton (B)


Simbad

Recommended Posts

24 minutes ago, Tony said:

Vi topper tabellen med 7 p på city inn i det nye året.🔴

Godt nyttår alle goonere🥳

Forresten, City har scoret 4 mål flere enn oss så langt. Vi har 40 mål, City har 44. Av de 44 har Haaland scora 21! Våre toppscorere, Ødegaard og Martinelli, har scoret 7 hver! Det er helt vilt. Rimelig store kontraster kan man si. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

17 minutes ago, Simbad said:

Forresten, City har scoret 4 mål flere enn oss så langt. Vi har 40 mål, City har 44. Av de 44 har Haaland scora 21! Våre toppscorere, Ødegaard og Martinelli, har scoret 7 hver! Det er helt vilt. Rimelig store kontraster kan man si. 

Tenk om Håland hadde fått det røde kortet han burde fått i dag, eller om han blir skadet  da er city i trøbbel. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tapapa said:

Foreløpig konklusjon, vår førsteellever er bedre enn Citys. Så får vi se om stallen er stor nok til å holde dem bak oss. Personlig så føler jeg meg sikker på gull i år 

Det gjør du om vi er 7 forran eller 21 bak. Så alle vi andre tar det med en klype salt. Uansett, ser bra ut per dags dato. Top4 er mitt mål ennå, og det ser seriøst bedre ut enn på mange mange mange år. 

Link to comment
Share on other sites

Deilig med tre poeng på en svært vanskelig bortebane. Synd vi ikke dreper kampen på 4-1, men tre poeng er tross alt det viktigste. Angrepsfireren er i fyr og flamme. Saliba er ikke helt skarp etter VM. To kamper med to grove tabber. Håper han henter seg inn raskt.

Godt nyttår alle gooners 🥳

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tony said:

Tenk om Håland hadde fått det røde kortet han burde fått i dag, eller om han blir skadet  da er city i trøbbel. 

Han skulle hatt et mot Palace før han scoret hattrick også.

Den i dag vet vi at en viss Arsenalspiller hadde blitt sendt rett i dusjen for. 

Link to comment
Share on other sites

Foten langs teppet og ingen knotter, skulle det vært direkte rødt altså? Uenig

 

edit: ellers tror jeg city ikke nødvendigvis er dårligere uten han faktisk. Nå skal alt mot han, med han ute tror jeg bare maskineriet kunne vært bedre. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Marius- said:

Foten langs teppet og ingen knotter, skulle det vært direkte rødt altså? Uenig

 

edit: ellers tror jeg city ikke nødvendigvis er dårligere uten han faktisk. Nå skal alt mot han, med han ute tror jeg bare maskineriet kunne vært bedre. 

Ekstremt høy fart og bakfra. Er potensielt farlig. Så det er absolutt mulig å gi direkte rødt på den. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Simbad said:

Ekstremt høy fart og bakfra. Er potensielt farlig. Så det er absolutt mulig å gi direkte rødt på den. 

Dommer og var var uenig. Rommet så ikke på det engang. Helt korrekt i mitt hode. Hadde foten vært over bakken ville det vært en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Marius- said:

Dommer og var var uenig. Rommet så ikke på det engang. Helt korrekt i mitt hode. Hadde foten vært over bakken ville det vært en helt annen sak.

Dommer og VAR mente også at Martinellis mål mot Manure skulle annulleres, noe en 'Key Match Incident Panel' i ettertid har konkludert med var feil, så det er et dårlig argument. Høye knotter er bare en av flere forskjellige faktorer som kan føre til direkte rødt kort. Det må ikke vises knotter for at det skal rettferdiggjøres at det skal vises rødt kort. Høy fart og bakfra er to andre faktorer som begge er tilstede ved denne taklingen. 

 

Godt nyttår! 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Simbad said:

Dommer og VAR mente også at Martinellis mål mot Manure skulle annulleres, noe en 'Key Match Incident Panel' i ettertid har konkludert med var feil, så det er et dårlig argument. Høye knotter er bare en av flere forskjellige faktorer som kan føre til direkte rødt kort. Det må ikke vises knotter for at det skal rettferdiggjøres at det skal vises rødt kort. Høy fart og bakfra er to andre faktorer som begge er tilstede ved denne taklingen. 

 

Godt nyttår! 

Indeed. Xhaka sin mot City var heller ikke knotter eller bakfra, men var likevel et rødt kort ifølge dommer og VAR pga. farten han kommer inn i. Xhaka tar i tillegg klokkerent ball og ikke noe av mannen.

Hva VAR og dommer velger å dømme på har ikke en dritt å si slik sett. "Key Match Incident Panel" har heller ikke gått ut i etterkant og sagt at f.eks. avgjørelsen som dommer og VAR tok mot Saka (når han blir regelrett løftet overende av Mings) ikke var feil heller.

Alt kommer an på dagsformen og hva en dommer (og VAR) føler der og da. Det er like konsekvent og inkonsekvent som før. Det eneste vi får konsekvent er offside. Det er offside ved en bitteliten margin uansett eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nok en kamp, nok en seier. En kamp hvor vi både presterer skyhøyt, og hvor vi presterer tidvis svakt. forskjellen fra tidligere er i stor grad at vi nå håndterer det svake hakket bedre, og har litt mer flyt. Alle lag i PL snubler - og det sier noe om kvaliteten i PL. Det er ikke nødvendigvis å "snuble" heller - men rett og slett at man taper for det som er et lag som presterte bedre enn deg selv den dagen. Brighton er et solid lag som denne sesongen har slått Manchester United og Chelsea, samt spilt uavgjort mot Newcastle og Liverpool.

Vi er også fortsatt et ungt lag - og det er dømt til at man gjør feil i løpet av sesongen. Saliba gjør et par blundere, men det går bra. Hvilken forsvarer i premier league har ikke gjort feil denne sesongen? Det skrives her om bøter og benking basert på innsatsen - det synes jeg er en overreaksjon og henger ikke på greip. Forventningene man har til spillerne da er umenneskelig, og de er til syvende og sist mennesker, og mennesker gjør feil. 

Jeg er storfornøyd etter kampen. Vi har nå på 15 kamper 40 av 45 mulige poeng - og kampen vi tapte har det til og med blitt bekreftet at vi ble ranet av VAR. På dette tidspunktet i serien i fjor så var vi 15 poeng bak Manchester City, og vi befant oss på 4. plass. Nå er vi på 1. plass, 7 poeng foran Manchester City. Deilig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Orakelet said:

Vi er også fortsatt et ungt lag - og det er dømt til at man gjør feil i løpet av sesongen. Saliba gjør et par blundere, men det går bra. Hvilken forsvarer i premier league har ikke gjort feil denne sesongen? Det skrives her om bøter og benking basert på innsatsen - det synes jeg er en overreaksjon og henger ikke på greip. Forventningene man har til spillerne da er umenneskelig, og de er til syvende og sist mennesker, og mennesker gjør feil. 

Tabbene, både mot West Ham og mot Brighton, er sløvt spill av Saliba. Spesielt den mot Brighton. Er ikke tabber i seg selv som er problemet, men hvordan tabbene kommer. I spesielt situasjonen mot Brighton har han mulighet til å spille ballen tidligere tilbake til Ramsdale og unngå en farlig situasjon. Men han er uoppmerksom/ufokusert/(arrogant?) og blir tatt på sengen. Tabben han hadde mot Palace feks er mer noe som bare kan skje pga små marginer, så det blir noe annet og noe jeg ikke laster ham for.

Jeg snakker om mulig benking om(!) han ikke skjerper seg, noe som ikke er rart når man har såpass gode alternativer bakover i banen som vi har pr dags dato. Saliba er en fantastisk spiller, men når man har god konkurranse(noe vi har) handler det om hvordan man responderer på tabbene.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Solid seier av arsenal. At det kommer ett par tabber må vi regne med. Saliba har hatt ett par men å sette inn Holding istedenfor skremmer meg. Saliba har vert enorm, vi har en av verdens beste midtbaner med Xhaka, Partey og Ødegaard vil jeg påstå. Ben White er blitt enorm. Alle vet hva Saka og Martenelli kan utrette.

Eneste jeg vil kritisere i går er at Arteta byttet ut white og sinko sammtidig. Da datt vi sammen.

Vi leder med 7 poeng til  og jeg synes vi spiller fantastisk mesteparten av kamper. Dette er en drøm.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Simbad said:

Tabbene, både mot West Ham og mot Brighton, er sløvt spill av Saliba. Spesielt den mot Brighton. Er ikke tabber i seg selv som er problemet, men hvordan tabbene kommer. I spesielt situasjonen mot Brighton har han mulighet til å spille ballen tidligere tilbake til Ramsdale og unngå en farlig situasjon. Men han er uoppmerksom/ufokusert/(arrogant?) og blir tatt på sengen. Tabben han hadde mot Palace feks er mer noe som bare kan skje pga små marginer, så det blir noe annet og noe jeg ikke laster ham for.

Jeg snakker om mulig benking om(!) han ikke skjerper seg, noe som ikke er rart når man har såpass gode alternativer bakover i banen som vi har pr dags dato. Saliba er en fantastisk spiller, men når man har god konkurranse(noe vi har) handler det om hvordan man responderer på tabbene.

Tja har man så gode alternativer bakover som er bedre mener du? Holding? Eller skal du ha White inn sentralt og Tomi fra start?

Jeg synes ikke vi har noen som er i nærheten av kvalitetene til de to som spiller i midtforsvaret våres nå. Tabbekvota er hvertfall for meg vesentlig større enn hva som er gjort så langt. Det har f.eks. enda ikke kostet oss poeng - og jeg ser det nærmest som "vinn/vinn" at de unge gutta gjør feil de kan lære av, samtidig som vi ikke taper poeng.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Orakelet said:

Tja har man så gode alternativer bakover som er bedre mener du? Holding? Eller skal du ha White inn sentralt og Tomi fra start?

Jeg synes ikke vi har noen som er i nærheten av kvalitetene til de to som spiller i midtforsvaret våres nå. Tabbekvota er hvertfall for meg vesentlig større enn hva som er gjort så langt. Det har f.eks. enda ikke kostet oss poeng - og jeg ser det nærmest som "vinn/vinn" at de unge gutta gjør feil de kan lære av, samtidig som vi ikke taper poeng.

 

 

Tomiyasu inn sentralt for meg fremfor White. White er helt fantastisk på høyreback, og Tomi spiller som stopper for Japan.

Det har ikke kostet oss poeng som du sier, ennå. Det er greit å ha en backup plan hvis Saliba fortsetter som han gjør akkurat nå. Hvis han plutselig nå begynner å bli "shaky", så kan fort dette spre seg utover i resten av laget. Vi så jo hvordan laget var tydelig preget etter at Brighton scoret sitt andre mål. Hadde det ikke vært for en minimal offside som heldigvis knakk Brighton så kunne fort dette blitt uavgjort.

Saliba er som du sier ung, og som Wenger sa før: En 27-28 år gammel spiller vil trolig gjøre færre feil, men om man lar en ung spiller som Saliba spille jevnt så vil man ha en jævlig god spiller når han er 24-25 år.

Dog mener jeg at hvis en spiller gjør grove feil flere kamper på rad at han burde få seg en liten hvilepause. Vi har Tomiyasu som kan komme inn sentralt. Han har slitt mye med skader siden overgangen i 2021, men han er en klassespiller tvers gjennom. Han er på et betydelig høyere nivå enn Holding.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Orakelet said:

Tja har man så gode alternativer bakover som er bedre mener du? Holding? Eller skal du ha White inn sentralt og Tomi fra start?

Jeg synes ikke vi har noen som er i nærheten av kvalitetene til de to som spiller i midtforsvaret våres nå. Tabbekvota er hvertfall for meg vesentlig større enn hva som er gjort så langt. Det har f.eks. enda ikke kostet oss poeng - og jeg ser det nærmest som "vinn/vinn" at de unge gutta gjør feil de kan lære av, samtidig som vi ikke taper poeng.

 

 

Som @Stefanb sier kan Tomi spille stopper i tillegg til på begge backene, så da har man alternativet med å flytte White inn sentralt eller rett og slett bare la Tomi ta Salibas plass for en eller to kamper. Tomi er kanskje den beste spilleren i troppen defensivt 1v1.

Mot feks Everton og Brentford som vi møter i starten av februar mener jeg Holding også kan gjøre en ok jobb.

Er ikke nødvendigvis snakk om at alternativene er bedre generelt, men kan være bedre i enkelte settinger mot enkelte lag.

Er heller ikke snakk om å bytte ut Saliba permanent med noen av alternativene, men kanskje i 1-2 kamper.

Nå møter vi Oxford i FA-cupen neste mandag, da regner jeg med at han uansett blir hvilt til fordel for Holding. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med dere begge - gode refleksjoner og argumenter.

Jeg tror at dobbeltbyttet med Tomi/Tierney inn og White/Zinchenko ut var det som gjorde oss shaky - men det er fortsatt en feil av Saliba som gir det ene målet. 
 

blir spennende å se hva som skjer fremover. Nå er det vel offensivt det ee mest snakk om forsterkninger i Mudryk og potensielt Felix - men man vet aldri hva Edu finner på 😎 men jeg vet at mannen gjør det som er best for laget.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Orakelet said:

Enig med dere begge - gode refleksjoner og argumenter.

Jeg tror at dobbeltbyttet med Tomi/Tierney inn og White/Zinchenko ut var det som gjorde oss shaky - men det er fortsatt en feil av Saliba som gir det ene målet. 
 

blir spennende å se hva som skjer fremover. Nå er det vel offensivt det ee mest snakk om forsterkninger i Mudryk og potensielt Felix - men man vet aldri hva Edu finner på 😎 men jeg vet at mannen gjør det som er best for laget.

Vi skal visstnok ha lagt inn et nytt bud på Mudryk i dag! Blir spennende å se om vi klarer å hente ham nå. Liten tvil om at han ønsker seg til oss. 

Når det kommer til Felix, mener jeg vi kun bør takke ja til et utlån ut sesongen uten klausuler på kjøp. Aller helst skulle jeg personlig gjerne sett en annen type spiss inn i januar, men virker som at Edu og Arteta er hypp. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simbad said:

Vi skal visstnok ha lagt inn et nytt bud på Mudryk i dag! Blir spennende å se om vi klarer å hente ham nå. Liten tvil om at han ønsker seg til oss. 

Når det kommer til Felix, mener jeg vi kun bør takke ja til et utlån ut sesongen uten klausuler på kjøp. Aller helst skulle jeg personlig gjerne sett en annen type spiss inn i januar, men virker som at Edu og Arteta er hypp. 

Mudryk er spennende. Felix på rent lån som Ødegaard i sin tid tror jeg kan være genialt.

Men, personlig mener jeg at vi fortsatt trenger en bedre backup for Partey. Blir han skadet så kommer midtbanen vår til å falle flere hakk. Han er så utrolig viktig for dette laget..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stefanb said:

Mudryk er spennende. Felix på rent lån som Ødegaard i sin tid tror jeg kan være genialt.

Men, personlig mener jeg at vi fortsatt trenger en bedre backup for Partey. Blir han skadet så kommer midtbanen vår til å falle flere hakk. Han er så utrolig viktig for dette laget..

Vi har en glitrende back-up for Partey i Elneney. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...