Jump to content

Mesut Özil


Umlaut

Recommended Posts

Jeg ser i åpningsposten at han ikke har oppgitt noe kallenavn. På wikisiden hans står det følgende:

 

...His nicknames have included "der Rabe" (The Raven, or in Spanish, "El Cuervo") – playing on his smart and opportunistic style of play...

 

THE RAVEN - er et godt og unikt kallenavn. Kan ikke huske noen spillere i PL som har blitt kalt det.

 

Velkommen Ravnen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

et meget godt og passende klengenavn. Henspeiler både på hans (fotball)intelligens og hans svarte hår.

 

og som i den norrønne mytologien har jo nå odin (wenger) fått sine to ravner; hugin (Özil) og munin (Cazorla) ;)

 

Jeg er stor fan av norrøn mytologi, så jeg liker det. Lysten og Minnet som det blir på riksmål. Problemet er vel å få det inn i hodet på anglosakserne ;)

Link to comment
Share on other sites

Bale er selvsagt ikke bedre enn Özil. Derfor er det å sette en dobbel pris på ham latterlig. Likevel tror jeg at Madrid gjør dette av psykologiske og kommersielle årsaker. Det sender signaler til de andre spillerne, fansen og verden forøvrig at de har muskler og intensjoner til å være med i verdenstoppen. I tillegg vil en ny profilsignering være inntektsbringende i form av rekruttering av nye fans, draktsalg, osv. For eksempel så vi jo alle det spektakulære presentasjonsshowet (som vi heldigvis slipper i PL) Madrid gav ham igår. Hele verdens øyne var rettet mot Real Madrid i 2 timer. Det har betydelig kommersiell verdi. Alt i alt får de fotballmessig ikke økt kvalitet ved å bytte Özil med Bale, men kommer i sum kanskje godt ut av det.

Edited by Parsifal
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i åpningsposten at han ikke har oppgitt noe kallenavn. På wikisiden hans står det følgende:

 

...His nicknames have included "der Rabe" (The Raven, or in Spanish, "El Cuervo") – playing on his smart and opportunistic style of play...

 

THE RAVEN - er et godt og unikt kallenavn. Kan ikke huske noen spillere i PL som har blitt kalt det.

 

Velkommen Ravnen!

 

Med tanke på mitt nick her på forumet, liker jeg dette kallenavnet svært godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Bale er selvsagt ikke bedre enn Özil. Derfor er det å sette en dobbel pris på ham latterlig. Likevel tror jeg at Madrid gjør dette av psykologiske og kommersielle årsaker. Det sender signaler til de andre spillerne, fansen og verden forøvrig at de har muskler og intensjoner til å være med i verdenstoppen. I tillegg vil en ny profilsignering være inntektsbringende i form av rekruttering av nye fans, draktsalg, osv. For eksempel så vi jo alle det spektakulære presentasjonsshowet (som vi heldigvis slipper i PL) Madrid gav ham igår. Hele verdens øyne var rettet mot Real Madrid i 2 timer. Det har betydelig kommersiell verdi. Alt i alt får de fotballmessig ikke økt kvalitet ved å bytte Özil med Bale, men kommer i sum kanskje godt ut av det.

---------------

 

Vel, de har jo holdt på med dette her i noen år nå: Å velge de største navnene fremfor de med størst kvalitet. Det begynte for alvor da de valgte Beckham fremfor Makelele. Og suksessen har vært (relativt) mager i årene som har fulgt. Både banen og utenfor.

 

Artikkel fra 2012 om den økonomiske situasjonen i fotball-Spania. Det er dyster lesning. Og jeg tviler på at Bale-Øzil-handelen gjør noe for å rette på Reals situasjon. Jeg tror de tvert om har tapt både penger og kvalitet! Igjen!

Link to comment
Share on other sites

om Real M taper penger og kvalitet er knekkende likegyldig. Det får være deres eget problem. I den grad jeg er bekymret for spansk økonomi er det folk flest sin hverdag. Arbeidsledigheten er et stort problem. Og nettopp på grunn av de økonomiske problemene det spanske samfunnet strir med er oppførselen til gigantene Real M og Barca rimelig selvmotsigende. Skjønner ikke helt hvordan det går an. Her er det mye som skurrer for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

http://www.theguardian.com/football/2013/sep/02/mesut-ozil-arsenal-emirates-era

 

Amy Lawrence i Guardian med en god analyse. Det mentale løftet denne overgangen gir er kanskje vel så viktig som de rene fotballkvaliteter Özil tilfører troppen. Dette kan få de andre spillerne til å løfte seg, både fordi Özil vil gjøre dem gode med sine pasninger, og fordi de får mer tro på at laget virkelig kan utrette noe. Vil vi nå se at mange av talentene (Ramsey, Wilshire, Ox,...) endelig vil blomstre for fullt?

 

Har tenkt det samme, at en slik signering er en selvtillitsboost for hele laget, klubben og fansen, det kommer til å bli kjempestemning når han presenteres og medspillerne vet at dette er en verdensklassespiller. Dette må da positiv effekt, ikke bare fotballmessig!

Link to comment
Share on other sites

Flere som ikke får til å "checkoute" i Arsenal-shoppen? Fikk denne feilmeldingen i går, og får den ennå; "Error: Problem encountered - Display process failure"

Ønsker ikke å bruke andre shopper enn Arsenal sin offisielle.

Har tenkt å bestille, men vil jo helst ha med Özil, og ikke Ozil.

Link to comment
Share on other sites

Dette var faktisk mange hakk over hva jeg hadde drømt om. Özil! Tenk det... En spiller det burde være "umulig" å få tak i, og det til halve prisen av en Walisisk chimp. Deilig å registrere at Madridfansen er i harnisk. Ekstra deilig er det å få melding av en spursfan, kl. 7 om morgenen, som gratulerte og sa han var "jævlig misunnelig". Wenger: hatten av, dette hadde jeg ikke forventet. Manglet bare en spiss, så hadde alt vært på stell. Uansett, har aldri gledet meg mer til å se en ny spiller. Schön

Link to comment
Share on other sites

Faen med gull å få in Ozil!! Regner med Cazorla blir å finne på kanten fremover. Noen som har noen formening/stats på hvordan Cazorla har gjort det på kant i forhold til på midten? Antar at ikke Ozil blir played out of position og regner ikke venstrekant som out of position for Cazorla

 

Cazorla blir å finne på venstre ja. Synes selv han passer bedre der. Cazorla har jo også spilt mye på kanten i tidligere sesonger. I følge whoscored hadde forresten Cazorla høyere snitt på venstre enn sentralt forrige sesong. Han hadde også flere assists/mål per kamp i den posisjonen. Han vandrer mye inn i banen sånn at vi i realiteten nesten spiller med to nummer 10. Dette gir igjen god plass for Gibbs på venstre

Link to comment
Share on other sites

Syntes selv Cazorla er fantastisk sentralt, men han er praktisk talt like god på venstrekant som han er i midten. Med Özil sentralt så griner jeg ikke mtp. at vi da får en spiller som er enda mer kreativ enn hva Cazorla er. Attpåtil foretrekker jeg en playmaker på kant kontra 2 rene kantspillere da jeg syntes dette gir en langt bedre balanse i laget.

 

Ellers får også Gibbs langt bedre vilkår til å boltre seg fremover, men en ting den gutten må jobbe med er innleggene sine. De er alt annet enn imponerende. :P

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av Cazorla på kant er at han dekker opp rommet bak Gibbs når han går frem. Dette var fraværende fra flere ifjor blandt annet. Dermed får vi bedre balanse og er ikke like sårbare bakover

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...