Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2013/2014


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Ett par litt skuffende kamper av Giroud nå, etter en voldsom seriestart. Håper han ikke stagnerer nå, men holder jevnt høy kvalitet.

 

Vi får virkelig håpe at han holder scoringsformen. Akkurat mot Stoke hadde han nærmest en umulig oppgave. Shavcross og Huth rev og slet i han, og det var nesten alltid 2 mot 1. I tillegg var vingspillet relativt dårlig denne kampen da både Wilshere og Gnabry konstant trakk inn i banen. De evnet ikke å spille Giroud god. Med Walcott og Cazorla på kantene og med Özil bak seg så skal nok målene fortsette å renne inn.

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig enig med deg, men jeg husker bortekampen mot Bayern i våres. Hodet til Arteta var alt annet en kjølig på tampen den kvelden...

 

Hadde den kampen der i minne selv. Var vel særlig når klokken rundet 80 dog at Arteta virkelig ble litt het i toppen. Før det var han meget god hvis jeg husker riktig. :P

Link to comment
Share on other sites

 

Arteta kan gå inn i laget også i kamper hvor vi ønsker å kontrollere mer eller i større oppgjør hvor vi muligens trenger et kjølig hode, men så lenge som Flamini presterer slik han gjør så er det lite med plass til den emminente spanjolen vår inntil videre.

 

Støtter dette fult ut. Flamini har kommet tilbake som et prakteksemplar og har tilført midtbanen vår noe få andre har klart de siste årene. Han er i tillegg til å være en ren defensiv midtbanespiller (som gir Ramsey friere tøyler til offensive bidrag), nemlig veldig dyktig til å fortelle hvordan han vil at laget skal ligge i posisjonene sine. Han er ikke redd for å rope på noen om de ikke gjør jobben sin uansett om det skulle være Walcott, Wilshere, Mertesacker, Gibbs eller Özil . Jeg har lest en del biografier fra gullagene til Wenger rundt år 2000, og der nevner så godt som alle hvor viktig det var med en eller flere ledere som snakket og ga instrukser på banen. Bildene av Jens Lehmann løpende ut til forsvaret for å si sin mening hvis noen glapp markeringen sitter som brent i minnet - og det var få som gjorde samme tabben to ganger på rad.

 

93416_ar3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er ikke mye å klage på om dagen når det gjelder Arsenals spill, men som den proffe klubben vi skal være må det ses framover og se etter ytterligere måter og bli bedre på.........! Når det gjelder spillerstallen idag så har vi en knallbra førsteellever, flere og flere kommer tilbake og vi vil også ha en sterk benk. Benken mot Napoli var faktisk ganske bra.

 

Men som nevnt i første setning skal vi bli bedre og da mener jeg vi har noe å gå på i forhold til sidebackene våre. Gibbs og Sagna er gode, men ignen av dem er verdensklasse..... Vi baserer vårt spill på at sidebackene av og til kommer og overlapper på sidene for så å skulle legge ballen inn foran mål, kvaliteten på disse innleggene er særdeles varierende og for det meste crappy vil jeg si. Vi har derfor mye å gå på der.

 

Sagna er en bra back spesielt defensivt, men er av og til litt ute av posisjon. Gibbs er best offensivt, og kan av og til være litt nonchalant i spillestilen og jobbingen hjem igjen.

 

Noen synspunkter her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig, innbytterbenken.

 

For breddens skyld mener jeg vi mangler én forsvarsspiller. Helst en stopper. Og så mangler vi en som kan bekle spissplass/ving. Suarez, for eksempel. Ellers er råmaterialet veldig bra. Og da handler det om å gi spillerne tid og tillit. Håpe at de holder seg skadefrie og kan bygge gode relasjoner. Spesielt viktig er det for forsvarsfireren/-femmeren.

 

Hvis man skal handle noen utover stopperen og spissen, må det være hvis det dukker opp en i Özil-klassen. Men den slags spillere vokser ikke på trær, selv om det er mange som går rundt med samme prislapp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi har brukbar bredde jeg, men hvis det er ett sted på banen jeg ser at Arsenal kan ha et forbedringsområde så er det sidebackene.

 

I forsvar har vi: Sagna/Jenk - Mert/Kos/Verm - Gibbs/Nachos

Midtbanen: Flam/Arteta/Ramsey

Off midtbane: Walc/Ox - Özil/Caz - Ros/Wilsh ( på disse 3 plassene ser jeg for meg mye rullering og bytting av plasser)

Spiss: Giroud/Pod/Walc

 

PR nå er den totale kvaliteten på midtbanen, off midtbane og spiss veldig bra, spesielt når alle er tilbake fra skader. På de siste 20 kampene eer det ikke mye å klage over når det gjelder forsvar heller, men hvis man skal se etter plasser på banen hvr det er mulig å styrke så mener jeg fortsatt at det er sidebacker. I og med at vi baserer spilet vårt med mye bruk av backene mener jeg at vi kunne skapt mange flere sjanser ved at backene har en nøyaktig innleggsfot for å legg inn og treffe bl.a hodet til Giroud.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvorfor må vi absolutt ha 9 spillere i sone på dødballer? Hvorfor ikke ha tre(Mertesacker, Giroud, Sagna), eller til nøds fire, mens de andre tar ut de farligste hodespillene. Det er jo fysisk umulig å slå en spiller i stor fart når man selv står på femøringen og hopper rett opp og ned. Har sluppet billigere unna i år enn tidligere, men vi taper i bunn og grunn mye pga dette i dag. Det handler om å være oppe i duellene slik at de ikke får headet upresset. Ja, van Persie fikk gå opp upresset i dag, selvom Giroud var oppe bak han, men det er fravær fra kroppskontakt.

 

Synes det er ganske merkverdig at en gammel midtstopper som Bould kommer inn og innfører en slik oppstilling. Hadde ikke Giroud og Mertesacker vært så gode på å renske unna så hadde taktikken virkelig vært problematisk. Vi får dekket de farligste, og vanligste sonene med tre mann, det er ingen hensikt i at Ramsey feks står på 10 meter og holder sonen sin der. Argh.

Link to comment
Share on other sites

2-3 spillere som hadde kommet inn i feltet og sperret av hadde hjulpet noe immenst i dag ja. Gibbs, Ramsey, Arteta og Flamini er ikke fantastiske hodespillere og kunne nok gjort en bedre jobb om de hadde gått inn i kroppen litt på de som løper inn. Alt i alt tror jeg at vi slapp inn i dag fordi vi ikke hadde Per som bruker å organisere dette.

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt tror jeg at vi slapp inn i dag fordi vi ikke hadde Per som bruker å organisere dette.

Skal ikke være for bastant her nå, men med Mertesacker på banen så blir vell Giroud brukt i sonen på første stolpe? I dag når han manglet ble Giroud trukket bakover i en sone lengre inn mens Ramsey tok første sone. Når Giroud da leser ballbanen og ser løpet til van Persie så er han rett og slett for langt unna til å nå frem og opp. Så kan man tenke da om Giroud ville fått hodet på den om han hadde stått i sin vanlige sone...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke Per hadde gjort annet enn en soneendring i oppstillingen, som 49 unbeaten nevner. Det er ikke første gangen vår soneorganisering gir oss mål imot på corner, dette har vært et problem lenge. Men det kan kritiseres at vi stiller opp på måten vi gjør, når vi veit om van Persies målteft. Da er det rart at Ramsey får den sonen han går inn i.

 

Er enig i Wojciech54 om argumentasjonen om at vi burde ha "løpsforstyrrere", som går inn i løpene til de sterke hodespillerne til motstander. Men ikke at det er noe Per ville ordnet, tror vi overvurderer hans evner akkurat på dette området. Soneforsvaret er innført og organisert av Wenger, de ville stilt opp på samme måte om Per hadde vært der, med unntak av at noen spillere muligens hadde hatt en annen plass. Vi hadde uansett stått stille på 5 meter og ventet på Unitedspillerne som kommer dundrende inn i boksen. Den taktiske disposisjonen er det Wenger, muligens Bould, som står for.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har dødballer/soneorganisering egentlig vært et problem lenge? Noen som har noen tall å vise til?

 

Min magefølelse (!) sier noe helt annet: Nemlig at vi var dårlige på dødball for et par år siden, men at dette er klart forbedret, og langt fra å være et problem nå. Jeg mener, vi har slått blant annet Stoke på dette i år...

 

Jeg skulle likt å se noen tall!

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg syntes vi generelt sett har vært blant de beste i verden på dødballer det siste året. Føler vi har nærmest 100% kontroll på enhver høy ball i feltet.

 

Dortmund f.eks. var jo et meget godt eksempel på hvor velfungerende systemet vårt med Per i "spissen" fungerte. Problemet er bare at uten Per så faller det litt sammen på dødballer og organisering.

Link to comment
Share on other sites

Faller sammen er en drøy påstand. Vi tapte en duell innenfor egen 16 meter. Vi spilte mot Man U på Old Trafford. de hadde 2 skudd på mål og possesion på under 40% Det er svake saker. De var heldige med seieren, men ingen ting av det jeg så skremte meg. Jeg tror ærlig talt ikke de kommer blant de 4 beste i år.

2. omgang var svært god fra vår side, og at vi tapte var ufortjent.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Faller sammen er en drøy påstand. Vi tapte en duell innenfor egen 16 meter. Vi spilte mot Man U på Old Trafford. de hadde 2 skudd på mål og possesion på under 40% Det er svake saker. De var heldige med seieren, men ingen ting av det jeg så skremte meg. Jeg tror ærlig talt ikke de kommer blant de 4 beste i år.

2. omgang var svært god fra vår side, og at vi tapte var ufortjent.

 

BE

 

Enig i at andreomgangen vår er god nok til å vinne kampen. Var på pub og så kampen med en haug unitedfolk. Da dommeren blåste for full tid var jeg selvfølgelig skuffet over resultatet, men overkjøringen i andreomgang gjorde at jeg forlot puben med et smil. Jeg synes vi var et bedre lag!

 

Jeg måtte rett hjem for å sjekke fixturelista og fant ut at returoppgjøret er tirsdag 11. februar. Dersom vi fortsatt er over dem på tabellen når den tid kommer, sitter jeg med en følelse av at de skjelver litt i buksene. Både unitedspillere og -fans skjønte nok at de var nestbest i går. Da vil vi ha et mentalt overtak på ManU før kampen, noe vi har manglet i de 15-20 siste oppgjørene.

Link to comment
Share on other sites

Faller sammen er en drøy påstand. Vi tapte en duell innenfor egen 16 meter. Vi spilte mot Man U på Old Trafford. de hadde 2 skudd på mål og possesion på under 40% Det er svake saker. De var heldige med seieren, men ingen ting av det jeg så skremte meg. Jeg tror ærlig talt ikke de kommer blant de 4 beste i år.

2. omgang var svært god fra vår side, og at vi tapte var ufortjent.

 

BE

 

Problemet er bare at uten Per så faller det litt sammen på dødballer og organisering.

 

Ah så mye forskjell et ord kan gjøre. :genius:

Link to comment
Share on other sites

Tja, har dødballer/soneorganisering egentlig vært et problem lenge? Noen som har noen tall å vise til?

 

Min magefølelse (!) sier noe helt annet: Nemlig at vi var dårlige på dødball for et par år siden, men at dette er klart forbedret, og langt fra å være et problem nå. Jeg mener, vi har slått blant annet Stoke på dette i år...

 

Jeg skulle likt å se noen tall!

 

Nei, soneforsvaret vårt trenger ikke å ha vært et problem over lengre tid, for at det var et problem i målsituasjonen i Unitedkampen. Men enhver person kan forstå at organiseringen som gjør at våre forsvarerer står på 5 meteren, i beste fall er en bakdel når man møter så sterke spisser som van Persie.

Jeg mener at det er en svakhet at vi har forsvarerne våre så nærme keeper, uten mulighet til å ta fart. Det gjør at vi er svært avhengige av at spillerne som forstyrrer løpene er på plass. Det er mulig det er her den store forskjellen på de tidligere kampene og målsituasjonen. Selvsagt blir Giroud underlegen i duellen med vP når han får 2-3 meter mindre løpefart inn i duellen.

 

Jeg kan også være enig i at det her er snakk om en corner som er pefekt slått og en spiller som timer løpet så og si perfekt og at det er det som er grunnen til målet. Ikke soneforsvaret.

 

Når det er sagt, så er jeg enig med Ben Elfen. Kampen totalt sett er bra, vi er best i 2. omgang og gjør en god jobb i å stoppe United i første omgang. Det er en tydelig endring i kampplanen fra 1. til 2. omgang, noe som etter min mening viser at vi er langt bedre til å trille ball enn United. Vi prøvde å forsvare oss, de satt ballen i mål på en av de svært få sjansene de hadde. Vi bommet på flere gode sjanser. Her er det mye positivt å ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet vi har med soneforsvar på dødball i mot er at når enten Per eller Olivier feks er ute, så blir organiseringa helt feil. Da har man så langt satt spillere, som er lavere og dårligere, til å markere spillere i dems soner.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, soneforsvaret vårt trenger ikke å ha vært et problem over lengre tid, for at det var et problem i målsituasjonen i Unitedkampen. Men enhver person kan forstå at organiseringen som gjør at våre forsvarerer står på 5 meteren, i beste fall er en bakdel når man møter så sterke spisser som van Persie.

Jeg mener at det er en svakhet at vi har forsvarerne våre så nærme keeper, uten mulighet til å ta fart. Det gjør at vi er svært avhengige av at spillerne som forstyrrer løpene er på plass. Det er mulig det er her den store forskjellen på de tidligere kampene og målsituasjonen. Selvsagt blir Giroud underlegen i duellen med vP når han får 2-3 meter mindre løpefart inn i duellen.

 

Jeg kan også være enig i at det her er snakk om en corner som er pefekt slått og en spiller som timer løpet så og si perfekt og at det er det som er grunnen til målet. Ikke soneforsvaret.

 

Når det er sagt, så er jeg enig med Ben Elfen. Kampen totalt sett er bra, vi er best i 2. omgang og gjør en god jobb i å stoppe United i første omgang. Det er en tydelig endring i kampplanen fra 1. til 2. omgang, noe som etter min mening viser at vi er langt bedre til å trille ball enn United. Vi prøvde å forsvare oss, de satt ballen i mål på en av de svært få sjansene de hadde. Vi bommet på flere gode sjanser. Her er det mye positivt å ta med seg.

Med forbehold om feil: Jeg mener å huske at Giroud ikke fulgte med når corneren ble tatt og dermed kom på etterskudd. Hadde han fulgt med hadde han selvsagt vunnet den duellen lett som bare det.

 

Og van Persie (kjønnsorganet) er da ingen utpreget hodespiller. Ser ingen grunn til at han skal passes ekstra på i cornersituasjoner slik som mange antyder.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...